Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

האם מותר לבעל רכב שאינו מכונאי, לתקן לבד את רכבו?


שימו לב! השרשור הזה בן 1273 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

מאחר והנושא נדון כאן (בלהט) מספר רב של פעמים, ומאחר והתחייבתי להביא אסמכתאות חוקיות לטענותי, אני אביא כמה ציטוטים מהחוק.

 

חשוב לי להדגיש ש:

1. אני לא משפטן

2. אני לא מכונאי

 

אסכם את הויכוח בקצרה: צביקה קרבורטור, בני ל. , ועוד כמה בעלי מלאכה מכובדים ומוערכים כאן בפורום, טוענים בנחרצות שהחוק איננו מתיר לבעל רכב שאיננו מכונאי מוסמך לתקן לבד את רכבו. אני, חנן ג'יפולוג, ואחרים דווקא טוענים שמה שהחוק לא אסר במפורש - מותר. שוב אסייג: אני חסיד של תיקון עצמי, אם בעל הרכב טורח ללמוד טיפין טיפין את המלאכה ומבצע אותה כראוי ובמגבלותיו. אני לא בעד תיקון עצמי מחופף ו/או מסוכן כדי לחסוך כמה שקלים.

 

כדי לבדוק את החוק, פתחתי את תקנות התעבורה וחיפשתי לפי מחרוזת "מוסך" ו"מורשה". מצאתי שתי התיחסויות לנושא:

 

 

154.(א) לא יתקן אדם רכב בדרך או במקום חניה ציבורי.

 

(ב) נתקלקל רכב בדרך, תוך כדי נסיעתו, קלקול קל המעכב את

 

התחלת הנסיעה או המשכתה, מותר לתקנו במקום שאירע הקלקול, ובלבד

 

שלא ייגרמו על-ידי כך מיטרד או אי-נוחות לעוברי דרך או במקום החניה

 

הציבורי ושהרכב יישאר באותו מקום אך לזמן הדרוש לתיקונו ולא למעלה

 

מעשרים וארבע שעות, ובלבד שמקום התיקון איננו קטע דרך הגובל עם

 

מוסך או בית מלאכה לתיקון רכב.

 

(ג) אדם המתקן רכב או מחליף גלגל לא יימצא בכביש באופן שגופו

 

בולט אל מחוץ לדופן הצדדי של הרכב כלפי זרם התנועה, אלא אם אין

 

דרך סבירה אחרת לבצע את התיקון.

 

 

הפרשנות שלי אומרת שתקנה 154 איננה אוסרת על תיקון רכב מחוץ למוסך כהכללה, אלא אוסרת ספציפית לתקנו בדרך או במקום חניה ציבורי. אם אתה מתקן אצלך בחצר או במחסן למשל - מותר. עוד אני לומד מניסוח החוק, שמאחר ולא נעשה שימוש במילה "מכונאי" אלא במילה "אדם" , כוונתו היא שכל אדם רשאי לבצע את התיקון.

 

 

309. בעליו של רכב או מי שהשליטה עליו בידו לא ישתמש ברכב ולא ירשה

 

לאחר להשתמש בו אם נגרם נזק למערכת ההיגוי של הרכב, למערכת בלמיו

 

או למסגרת התושבת, בתאונה או בכל דרך אחרת, אלא לאחר שהרכב נבדק,

 

תוקן וניתנה עליו תעודת בדיקה ותיקון על-ידי מוסך בעל רשיון כדין

 

(להלן - מוסך מורשה).

 

כאן כבר החוק יותר ספציפי, ומדבר מפורשות על תיקון אצל מוסך מורשה. נתחיל מזה שההתייסות היא אך ורק להגה, בלמים, ו"מסגרת התושבת" ( WTF? אולי זה השילדה?). אין התייחסות לכל חלק אחר ברכב כמו הקרבורטור או המנוע למשל. גם כאן החוק איננו אוסר עליך לתקן לבד. כל מה שנקבע הוא שאסור להשתמש ברכב עד שנבדק ותוקן במוסך מורשה, כלומר מותר לך לתקן את ההגה לבד, ולהביא אח"כ את האוטו לבדיקה במוסך כדי שיאשר שהוא תוקן כראוי או לתקן שנית במידת הצורך.

 

חשוב עוד לשים לב, שהסמכות המקצועית בחוק איננה ניתנת למכונאי, אלא למוסך מורשה. מי שאיננו מוסך מורשה, מעמדו בענין זה כנראה זהה לכל אדם אחר.

 

זאת ההבנה שלי את החוק. אשמח אם חברי הפורום המכובדים שהם עורכי דין או שופטים (אני מכיר אישית שלושה כאלה בפורום) יביעו את דעתם.

 

נמרוד

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מתוך הציטוט שהבאת ניתן להסיק ולהבין כי כל אדם רשאי לתקן את מכוניתו ובלבד שלא מדובר בהגבלות של מע' היגוי בלמים ושלדה וגם אם כן - הרי מחובתו להביא את הרכב לאישור מוסך מורשה.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=green][B][COLOR=#696969]ACTION speaks LOUDER than WORDS[/COLOR][/B][/COLOR][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=green][B]K[/B]eep [B]m[/B]e [B]c[/B]aged [B]a[/B]nd [B]f[/B]ree [B]t[/B]he [B]b[/B]east[/COLOR][/FONT] [COLOR=#f1f6f8][FONT=Verdana][COLOR=#000000][B]Jin Ba Ii Tai [/B]-[FONT=Book Antiqua] [URL="http://www.youtube.com/watch?v=cVarDBb199M&feature=player_embedded"]Fast[/URL] in, [URL="http://www.youtube.com/watch?v=CyDykQWck74&ob=av3e"]Drift[/URL] out[/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

צריך לראות אם יש תקדימים בנושא.

 

לדעתי, אם מאן דהו יקבל דו"ח בשל תיקון רכבו שלא במוסך, התקנה הזאת תהיה חלק מההגנה שלו במשפט. תקנות / חוקים תמיד מנוסחים כמעט תמיד בצורה עמומה, אחרת לעורכי הדין לא תהיה פרנסה.

סקודה יטי 2.0 TDI 4x4 (נמכרה)

וולוו XC40 T3 Momentum

טויוטה יאריס קרוס הברידית

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני לא משפטן ולא עו"ד,אך להבנתי ניתן לכל אדם לתקן את רכבו,אך במיכלולים הבטיחותיים [הגה ,בלמים] ניתן לתקן עצמאית ולהכניס לאישור מוסך.

חוץ מזה לא בכל מוסך כל העובדים הם בעלי תעודה,לפעמים אפילו בעל המוסך משכיר תעודה ממישהו.

כך גם בפנצ'ריות.

זוהי דעתי רן.

opel astra,כבר מרגישים יותר טוב

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב שע"פ הניסוח מדובר במערכות ששייכות לאגף ה"בטיחות" ולא מוזכרת מילה או חצי מילה על תיקון של מנוע למשל כמו גם מערכות אחרות, בכללן גם מערכת כריות האויר (שהיה לי דיון קל עליה בפורום אחר לא מזמן).

 

מוטי שחושב שכל אחד עם מנת משכל סבירה וטיפונת של חוש יכול ללמוד לתחזק את רכבו בעצמו.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

צו בדבר פיקוח על מוסכים ומפעלים לכלי רכב ולמי מותר לעסוק במה

סעיף 1 לצו זה מגדיר מה ומי:

"שרות" - בין לצורך עצמי ובין לזולת, למעט תיקוני דרך קלים ללא תמורה, לצורך היחלצות מהדרך כדי להגיע למפעל\מוסך.

 

סעיף 2 לצו

לא יפתח אדם, לא ינהל מפעל, לא יעשה בו עבודה או מלאכה ולא יתן בו שירות, אלא לפי רשיון מאת הרשות ובהתאם לתנאי הרשיון.

 

סעיף 7 לצו מתייחס להעברת הרשיון:

בעל הרשיון לא יעבירו לאחר בכל דרך מדרכי העברה.

 

מריוס

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מריוס - הצו למוסכים נשמע לי כמו הוראות מקצועיות לבעלי מקצוע

 

ונשמע לי כמו דוגמא אם היה משהו מקביל למוניות

 

לי גם מותר להסיע את אחי הקטן לחבר , גם אם אין לי רשיון מונית, אני עושה את זה לעצמי , ולא מקבל טובת כסף תמורת זה.

זה לא שירות.

 

ליביו

If living is for learning

Then dying is forgetting

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שאלתי כבר, עיין בשירשור http://www.carsforum.co.il/vb/showthread.php?t=101544.

ישראל: המדינה היחידה שבה העשירים הם בשמאל הסוציאליסטי,

העניים בימין הקפיטליסטי והמעמד הבינוני משלם הכול :x

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מריוס - הצו למוסכים נשמע לי כמו הוראות מקצועיות לבעלי מקצוע

 

ונשמע לי כמו דוגמא אם היה משהו מקביל למוניות

 

לי גם מותר להסיע את אחי הקטן לחבר , גם אם אין לי רשיון מונית, אני עושה את זה לעצמי , ולא מקבל טובת כסף תמורת זה.

זה לא שירות.

ליביו

אנסה רק להאיר כמה נקודות:

רשיון=הסמכה.

בעיקרון אין אפשרות ואין צורך להפעיל את החוק מבחינת פיקוח ביום יום על כל תיקון, המערכת המוסדית בנוייה לפקח על כל בעלי הרכבים רק פעם אחת בשנה בעת הטסט או בביקורות יזומות בדרכים בשיתוף עם משטרת ישראל.

מצד שני, כאשר מדובר על כשלים בטסט או בעת ביקורת הדרכים גם אם הם לא בטיחותיים, הנך נדרש לאשור מוסך מורשה, לאותו מוסך חייב להיות רשיון עיסוק בתחום התיקון.

לדוגמה: חשמל הרכב, כיוון פרונט, מכונאות וכד'.

המצב מתחיל אף להחמיר שמדובר בשיקום רכב אחרי תאונה כאשר יש צורך בתיקוני שילדה משמעותיים - אין הרבה מוסכים בארץ שיש להם רשיון לבצע תיקונים קרדינליים כאלו.וגם כאשר יש להם רשיון כזה הם מחוייבים בהפניית הלקוח לאחר גמר התיקון למכונים יעודיים, כדוגמאת המבדקה של הטכניון לאשור איכות התיקון.

כנ"ל עיסוק בשינויי מרכב (ללא קשר לתאונות) יש צורך ברשיון עיסוק ובהסמכה מעת משרד התחבורה.

תיקוני אחזקה שוטפת כגון: החלפת מסננים\דלק\אוויר\שמן, החלפת שמן, נוזל קירור, החלפת מצתים וכד', אינם נחשבים.

למעשה פריטים אלו גם לא אמורים להיבדק בצורה ממוקדת בעת הטסט,לכן לא נדרש כל פיקוח או הסמכה מיוחדת.

 

מריוס

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מריוס ואחרים, בואו ננסה להפריד בין שני דברים.

 

הראשון זה מיהו בעל המקצוע שהמדינה נותנת לו הסמכה בתחום מקצועי ספציפי. השני זה לגבי תיקון עצמי של רכב שבבעלותך.

 

ברור שהמדינה צריכה להפעיל רגולציה קפדנית בתחום המוסכים כדי שאזרחים תמימים יוכלו לפנות בלב שקט למוסך ולדעת שהינו בקיא במלאכתו. אבל פה מדובר באדם פרטי שרוצה לתקן לבד את רכבו שלו - לא לספק שירות לאחרים. כאן המדינה איננה מתערבת ואיננה מגבילה בעל רכב לעשות כחפצו.

 

כל זה לא גורע כמובן מחובתו של בעל רכב לדאוג לתקינות רכבו. זו נבדקת במכוני הטסטים או בבדיקות בדרכים. אם רכבך תקין - אף אחד לא ישאל אם תיקנת לבד או במוסך מורשה, ולא יבקשו לראות היסטוריית טיפולים. רק אם הרכב נמצא לקוי, תידרש להמציא אישור שתוקן ע"י מוסך שהוסמך לכך.

 

נמרוד

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

זאת אומרת שמותר לי לעבוד על רכבי,בביתי הפרטי (נניח שהיה לי בית פרטי לחלוטין,לא בניין קומות)

 

ואף אחד לא יכול להתלונן עליי שאני עובד על האוטו וזה מעצבן אותו למשטרה? כל עוד אני לא עושה רעש כמובן.

 

 

אני שואל מכיוון שחבר טוב שלי,תמיד עובד על הרכב שלו לבד בביתו הפרטי (וילה).

 

ומידי פעם שכנים שלו שולחים לו פיקוח של העירייה והם באים ומסתכלים ואז הולכים,לפני כמה ימים הגיע משטרה ואמרה לו שהשכנים אמרו שהוא "פתח מוסך" והפרעה לציבור...

 

 

אז אין לו מה לפחד?

DSCF901111111105_resize1.jpg
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לי לא היו לי שאלות וגם החוק ברור לי לחלוטין.

אם הכל היה מובן לך, לא היה צורך בפתיחת השרשור.:idea:

הנה רמז מדבריך..."דק כפיל"

כל זה לא גורע כמובן מחובתו של בעל רכב לדאוג לתקינות רכבו. זו נבדקת במכוני הטסטים או בבדיקות בדרכים. אם רכבך תקין - אף אחד לא ישאל אם תיקנת לבד או במוסך מורשה, ולא יבקשו לראות היסטוריית טיפולים. רק אם הרכב נמצא לקוי, תידרש להמציא אישור שתוקן ע"י מוסך שהוסמך לכך.

נמרוד

זה נכון במקרה הטוב, העניין יסתבך באם חס וחלילה תקרה תאונה ואז יש סיכוי שתואשם ברשלנות תורמת, בביצוע עבודה שלא הייתה לך כל הסמכה ...וזה גם במקרה הטוב.

לסכום, אינך מוסמך מבחינת החוק לבצע תיקונים משמעותיים כפי שציינתי ולצורך כך נדרש ידע והסמכה מתאימה, אם תרצה או לא.

 

מריוס

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מריוס שלום רב!

נמרוד ידידי לא פתח בכדי שרשור זה, העוסק בשאלה " האם מותר לבעל רכב, שאינו מכונאי(מוסמך על ידי משרד התחבורה), לתקן לבד את רכבו", השרשור נפתח בעקבות שרשור אחר שעסק בהחלפת תפוחי הגה ברכב, על ידי חבר פורום זה , הלומד בבית ספר מקצועי, אשר עדיין לא נותן לו את הסמכות החוקית,

לעסוק , ואפילו אם הרכב שלו, או של אחותו במקרה הזה,וכמובן ללא הסמכה ממשרד התחבורה, ברחוב הסמוך לביתו, במרכיב בטיחותי ממדרגה ראשונה, הגוי, אם כל המשמעות בכך.

אשמח אם תוכל להמציא את פקודת החוק העוסקת בנידון, העוסקת בתיקון מכלול הגוי ברכב פרטי על ידי בעליו, ללא הסמכה כלשהי... !

בברכה

ותודה מראש

צביקה

צביקה נפטר בדצמבר 2016 ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

 

ליצירת קשר, בנושא קרבורטורים בלבד , פנה לנייד בלבד:054-4861318

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נמרוד, קצת בילבת עם תקנה 309 הידועה, ובמידה והיא אינה ברורה לך הינה הניסוח המתוקן:

 

שימוש ברכב שניזוק

תק' (מס' 4) תשנ"ט–1999

309. (א) בעליו של רכב, קצין בטיחות או מי שהשליטה על הרכב בידו, לא ישתמש ברכב ולא ירשה לאחר להשתמש בו, אם נגרם בו נזק למערכת ההיגוי ולבלמים, לשלדת המרכב מעבר לקו הגלגלים פגיעה בין הסרנים, בעמודי המרכב כשהשלדה היא חלק אינטגרלי של המרכב, או כשהשלדה היא חלק מהרכב, אלא לאחר שהרכב תוקן וניתנה עליו תעודת בדיקה בידי מנהל מקצועי במוסך מורשה, הרשאי לתת תעודות בדיקה על פי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (מוסכים ומפעלים לכלי רכב), תש"ל–1970 (להלן — מוסך מורשה).

(ב) לא ניתנה תעודת בדיקה כאמור בתקנת משנה (א), יודיע על כך המנהל המקצועי במוסך המורשה לרשות הרישוי.

 

מדובר ברכב שניזוק בתאונה ואין בכתוב לעיל קשר ישיר לנושא השרשור.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 1273 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...