Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

מדוע במנוע ה 1.2TSI בלימת המנוע כמעט ואינה מורגשת?


איתמר
שימו לב! השרשור הזה בן 3313 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

הסיבה די פשוטה להערכתי, בעוד שבנסיעה מגדש הטורבו מפצה על נפח המנוע הצנום ונותן תחושה של משהו בשרני בהרבה, בעת בלימת מנוע המגדש לא בפעולה והמנוע מייצר בלימה ששקולה לנפחו או אפילו מעט פחות בשל יחס הדחיסה הנמוך.

 

הפער שבין המשיכה היפה יחסית לבין בלימת המנוע החלשה הוא כל כך גדול שנותן תחושה של בלימת מנוע חלשה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 86
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

דורקי, אני לא בטוח.. לפיאט פנדה שלנו יש נפח מנוע דומה מאד למיני שלי (1242 מול 1198 בהתאמה) - ההבדל הוא שלאחרון יש מגדש. שני הרכבים ידניים אגב, כך שזה מוציא את התיבה מכלל שיקול (שזה טוב). בשורה התחתונה, ממה שזכור לי, בפנדה בלימת המנוע מוחשית יותר.. באמת מוזר. כנראה שזה קשור ליחס דחיסה כפי שנאמר? עריכה: מצד שני, במיני יש rev matching..

:idea:
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

למנוע דיזל יש יחס דחיסה משולש מזה שבמנוע בנזין, לכן מורגשת בלימת מנוע חזקה.

ללא יחס דחיסה גבוה מאד לא היה מנוע דיזל, שעקרון הפעולה שלו הוא דחיסת אוויר בלבד.

חן זה ברור לי, אבל תיאורטית האנרגיה שמושקעת בדחיסת הגז מוחזרת בהתפשטות הגז (עד כדי חיכוך) לכן אני לא רואה כיצד זו הסיבה לבלימה

יום טוב גם לך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שילוב של נפח צנום ויחס דחיסה נמוך יחסית (כפי שנאמר, המגדש לא בא לידי ביטוי בהאטה).

Subaru BRZ 2.4 | Toyota Avensis 2.0 | Citroen C4 SX Automatic 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לדעתי בלימת מנוע חלשה במנועי הזרקה ישירה היא בגלל שבסל"ד סר"ק מצערת עדיין נשארת במצב פתוח יותר ממה שמקובל במנועים רגילים. שליטה בסל"ד היא על יד שינוי כמות דלק כמו בדיזל ולא עי ידי סגירת מצערת.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דורקי, אני לא בטוח.. לפיאט פנדה שלנו יש נפח מנוע דומה מאד למיני שלי (1242 מול 1198 בהתאמה) - ההבדל הוא שלאחרון יש מגדש. ..

 

אבל תיאורטית האנרגיה שמושקעת בדחיסת הגז מוחזרת בהתפשטות הגז (עד כדי חיכוך) לכן אני לא רואה כיצד זו הסיבה לבלימה

 

עכשיו כשאני מהרהר בטיעון של יגאל - זה טיעון שמחזיק מים.

האוויר שנדחס בולם את המנוע בצילינדר הדוחס, אבל דוחף אותו קדימה בצילינדר שבפעימת עבודה.

 

דעתי כרגע, למרות שהבטן אומרת לי שמנוע עם יחס דחיסה גבוה יבלום טוב יותר, הראש אומר לי שאין קשר ליחס הדחיסה.

אשמח לתובנות נוספות בעניין.

 

 

הייתי רוצה לפתח במעט את הטיעון הפסיכולוגי - מנוע מוגדש יהיה בד"כ חזק יותר דבר שיאפשר לרתום אותו לשלדה כבדה יותר, משקל השלדה הכבדה הוא שיוצר את ההבדל והתחושה שבין שתי בלימות המנוע.

דעתכם?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אולי יש משהו במה שאתה אומר: הפנדה שוקלת 1 טון, המיני 1.2 טון. בהחלט משמעותי (לא ידעתי שהמיני כל כך כבדה..). באופן מעניין למדי, אין הבדל משמעותי ביחס הדחיסה: 11.1:1 בפיאט, 11:1 במיני.

עריכה אחרונה על ידי Fkl0ster
:idea:
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני חושב שמצאתי:

האנרגיה שמושקעת בדחיסה הופכת לשתי מקורות אנרגיה:

1. גז דחוס בחלל הצילינדר.

2. חום שנוצר מדחיסת הגז.

 

הגז הדחוס יתפשט בתורו בפעימת העבודה ויחזיר אנרגיה אל הגלגלים - כך שתיאורטית מקור הבלימה לא מגיע מכאן.

 

מאידך - החום שנוצר בתהליך הדחיסה נמשך אל מערכת הקירור של הרכב ומפוזר בידי הרדיאטור אל האוויר. מכיוון שהחום משפיע גם על לחץ הדחיסה בתוך הצילינדר (חם יותר = לחץ גבוה יותר), אזי קירור הצילינדר מקטין את האנרגיה שהצילינדר מחזיר אל הגלגלים בפעימת העבודה.

 

הפער שבין אנרגיית הדחיסה לבין האנרגיה המוחזרת הוא שמייצג את בלימת המנוע, והאנרגיה הפוטנציאלית (גובה הכביש שהרכב מקזז) מומרת לאנרגיית חום שהרדיאטור מפזר.

 

לפיכך, יחס דחיסה גבוה = בלימת מנוע חזקה.

עריכה אחרונה על ידי dorki
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני חושב שמצאתי:

האנרגיה שמושקעת בדחיסה הופכת לשתי מקורות אנרגיה:

1. גז דחוס בחלל הצילינדר.

2. חום שנוצר מדחיסת הגז.

 

הגז הדחוס יתפשט בתורו בפעימת העבודה ויחזיר אנרגיה אל הגלגלים - כך שתיאורטית מקור הבלימה לא מגיע מכאן.

 

מאידך - החום שנוצר בתהליך הדחיסה נמשך אל מערכת הקירור של הרכב ומפוזר בידי הרדיאטור אל האוויר. מכיוון שהחום משפיע גם על לחץ הדחיסה בתוך הצילינדר (חם יותר = לחץ גבוה יותר), אזי קירור הצילינדר מקטין את האנרגיה שהצילינדר מחזיר אל הגלגלים בפעימת העבודה.

 

הפער שבין אנרגיית הדחיסה לבין האנרגיה המוחזרת הוא שמייצג את בלימת המנוע, והאנרגיה הפוטנציאלית (גובה הכביש שהרכב מקזז) מומרת לאנרגיית חום שהרדיאטור מפזר.

 

לפיכך, יחס דחיסה גבוה = בלימת מנוע חזקה.

עברה בראשי המחשבה הזו גם כן עכשיו בדרך הבייתה (הייתה לי נהיגה של שעתיים). פונקציית דיפוזיה של חום היא מעריכית כאשר הפרש הטמפרטורות הוא בחזקה. כך שעד פה נשמע הגיוני. הבעיה היא שמנוע דיזל ידוע כיעיל טרמית יותר ממנוע בנזין, כלומר אחוז קטן יותר של חום נפלט לאטמוספרה, בין היתר בגלל הגיאומטריה של הצלינדר.

עדיין משהו לא מסתדר לי.. ההגיון אומר שפעולת יניקה ממצערת סגורה אמורה לבלום יותר מהמעט חום שנפלט..

יום טוב גם לך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

החום שנוצר בתהליך הדחיסה נמשך אל מערכת הקירור של הרכב ומפוזר בידי הרדיאטור אל האוויר. מכיוון שהחום משפיע גם על לחץ הדחיסה בתוך הצילינדר (חם יותר = לחץ גבוה יותר), אזי קירור הצילינדר מקטין את האנרגיה שהצילינדר מחזיר אל הגלגלים בפעימת העבודה.

אכן מתקדמים כאן בחישובים נכונים יותר של השיקולים הפיזיקליים, אבל הטיעון הזה, למרות שהוא יפה, הוא אינו נכון בפועל.

לפחות בחלק גדול ממהלך הבוכנה, הטמפרטורה שלו לא גבוהה יותר מטמפרטורת הצילינדר המקיף אותו, כך שהרבה מהזמן הוא דווקא סופח חום ולא פולט חום. ובנוסף, האוויר יוצא חם יותר מאשר היה כאשר נכנס למנוע, בהכרח שהוא ספח חום, כך שהוא דוחף את הבוכנה טיפה יותר מאשר הבוכנה דחפה אותו בפעימת הדחיסה. אלא אם כן הוא כן העביר לברזל הלוהט חלק גדול מהחום שלו, ואז זה הפוך.

אבל בכל מקרה, האנרגייה מדבר כזה הוא זניח יחסית לכח הבלימה שמקבלים מהמנוע.

 

חלק גדול מבלימת המנוע הוא משינויי כיוון התנועה של הבוכנות למשל, כאשר למנוע קטן יש בוכנות קטנות יותר ולכן קלות יותר, ולמנוע דיזל יש בוכנות כבדות יותר ולכן בולמות יותר עם שינוי כיוון התנועה שלהם מעלה-מטה.

 

אבל לפי הנתונים שמספרים לנו החברים כאן, ייתכן שיש כמה גורמים שונים לבלימת מנוע.

עריכה אחרונה על ידי yosle
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אכן מתקדמים כאן בחישובים נכונים יותר של השיקולים הפיזיקליים, אבל הטיעון הזה, למרות שהוא יפה, הוא אינו נכון בפועל.

 

הדיון הזה מתחיל לרתק אותי.

 

תראה, רכב יורד במדרון, ללא בלימת מנוע תיאלץ להשתמש בבלמים ואז האנרגיה הפוטנציאלית של הגובה מומרת לחום שמפוזר לאוויר בידי הבלמים.

 

עם בלימת מנוע לא תידרש לבלמים אבל האנרגיה הפוטנציאלית לא נעלמה כי המנוע ספג אותה בצורה כלשהי, מכאן שפיזור האנרגיה נעשית דרך מערכת הקירור של המנוע.

 

הבלימה יכולה להגיע מהפסדי חיכוך בתוך המנוע (זה לא סביר כי אז הייתה לו צריכת דלק מטורפת) או מיניקת האנרגיה שבחום האוויר שנדחס.

 

ימשיך כבודו...:-D

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני חושב שאתם (אובר) מנתחים את זה מעבר למה שהתחיל בעמוד הקודם בהודעתו של דנידין, שלי ולאחר מכן של בוקי.

הואקום שנוצר כתלות בפתיחת או סגירת המצערת (ללא קשר להזרקת הדלק) הוא (כנראה) הגורם העיקרי לבלימת המנוע.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני חושב שאתם (אובר) מנתחים את זה מעבר למה שהתחיל בעמוד הקודם בהודעתו של דנידין, שלי ולאחר מכן של בוקי.

הואקום שנוצר כתלות בפתיחת או סגירת המצערת (ללא קשר להזרקת הדלק) הוא (כנראה) הגורם העיקרי לבלימת המנוע.

ואם אין מצערת?

יום טוב גם לך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בלימת מנוע זה עניין של דחיסת ויניקת אויר והחיכוך של החלקים הנעים...משול הדבר לכוח שנדרש לסובב מנוע מהפולי עם מפתח ואז מה שקורה שמוצאים את הפלגים ואין דחיסה...מצטרף לזה התנגדות ליניקה ודחיסה אויר דרך סעפת היניקה קרי המצערת והמערכת הפליטה.

על בסיס עניין זה עשו את הג'קו ברקס שלמעשה פותח את שסתומי הפליטה לאחר פעימת הדחיסה על מנת לבטל את העזרה של הסיבוב מנוע לאחר דחיסה (בזמן פעולת העבודה).

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 3313 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...