Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

סיקור שנה וחצי עם פיג'ו 208 ידנית והמחליפה שלה.


Eitann
שימו לב! השרשור הזה בן 1474 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

לפני 2 שעות, nadavd4 כתב:

לגבי עניין הסחיבה - זה נכון רק אם שני הרכבים יהיו באותו הילוך ואותו סל"ד (שזה טוב מבחינת בלאי רק אם אתה סוחב עגלה/מרכב כבד מאוד באופן קבוע, לא בעלייה מזדמנת).
אם שני הרכבים צריכים להניע את אותה המסה באותו קצב בעליה מסוימת - דרושה אותה "עבודה" באותו פרק זמן, כלומר אותו הספק לכל יחידת זמן. רכב אחד יצרך ללחוץ קצת יותר על הגז כדי לקבל 20 קג"מ, ומכיוון שהספק הוא פונקציה של מומנט וסל"ד - הרכב השני יצטרך להוריד הילוך כדי להגיע לסל"ד גבוה יותר שיניב אותו הספק. בהילוך נמוך יותר יש שימוש במנוף ארוך יותר ולכן המומנט *בגלגל* יהיה זהה.
בסופו של דבר, תתבצע אותה עבודה (וגם צריכת הדלק תהיה דומה, כי שניהם ישרפו כמות דומה של דלק ואוויר).
מבחינת השוואה איזה רכב יותר חזק - זה הרכב עם ההספק המירבי הגבוה יותר ליחידת משקל, לא זה עם המומנט הגבוה יותר ליחידת משקל.
הנה הסבר מצוין בערוץ שבאופן כללי אני מאוד אוהב את הסרטונים שלו:

 


Sent from my ONEPLUS A3010 using Tapatalk
 

 

 

אכן, אני מכיר סרטים כאלה, ובזמנו חקרתי את הנושא.

בוא נחזור לדוגמא הקודמת (אותם תנאים של משקל/תיבת הילוכים אבל מנוע אחד 20 קגמ ב- 2000 סלד ו-10 קגמ ב- 4000 סלד):

במקרה זה, אם המנוע החזק יותר יצליח לסחוב רכב של 1 טון, המנוע החלש יותר יצליח לסחוב רכב של חצי טון. אם תחבר את המנוע החלש לרכב ששוקל 1 טון, הוא פשוט לא יסחוב.

 

עכשיו, אתה בא ומוסיף את עניין תיבת ההילוכים - נניח שלמנוע החלש יש תיבת הילוכים עם הילוך נמוך שהוא חצי מההילוך של התיבה במנוע החזק. התוצאה היא שאכן (כפי שכתבת) שניהם ייתנו את אותו מומנט, ולכן הכח יהיה זהה.

אבל, בעוד המנוע החזק ייתן את זה ב-2000 סלד, במנוע החלש זה יהיה ב-4000 סלד, מה שכן יגביר את השחיקה של המנוע החלש וצריכת הדלק שלו.

ולגבי המנוע החזק - במציאות, מנוע שנותן 20 קגמ ב-2000 סלד במנוע בנזין, לרוב ייתן מומנט דומה ב-3000 סלד, ומומנט מכובד גם ב-4000 סלד. זה אומר שבמציאות, המנוע החזק ייתן גם הספק גבוה יותר מהמנוע החלש.

 

אישית, אם אני רוצה לדעת איזה רכב יותר חזק, במקום לעשות חישובים (עקומת מומנט, יחסי הילוכים, מהלך גלגל ההיניע, קוטר הצמיג, ועוד שאר הדברים שייתנו לך בסוף תשובה מדוייקת, אבל תצטרך לעשות מספר חישובים במכניקה, ולא תמיד יש לך את כל הנתונים), אני מסתכל על 2 דברים: בכמה שניות הרכב עושה 0-100 ומה המהירות הסופית שלו. בד"כ הכלל הזה מספיק.

וכמובן שאני מפריד בין טכנולוגיות - כעקרון, מנוע בנזין עם טורבו בד"כ יהיה הכי חזק ומספיק גמיש בשביל לתת מומנט גבוה בסלד גבוה (מה שאומר הספק גבוה), מנוע בנזין ללא טורבו (מה שנקרא מנוע-אטמוספרי) יהיה שני אחריו (כמובן שבנפחים בערך באותם סדרי-גודל. אני לא כולל פה למשל, מנוע 4 ליטר V8), ומנוע דיזל במקום השלישי (יש לו מומנט מעולה, אבל המנוע לא גמיש, כך שמנוע בנזין גמיש עם תיבת הילוכים מתאימה ייתן יותר כח, בדיוק כפי שציינת ) - ותמיד יש פה יוצאים מהכלל, אבל לרוב הכלל הזה עובד.

 

ודרך-אגב, אם אתה רוצה הסברים נוספים לגבי מומנט והספק במנועים של מכוניות, אז יש פה אחד, קוראים אותו בוקי, והוא נחשב (בין השאר) למורה לא-רשמי של הפורום.

אני יודע שהיו לו הרבה שרשורים עם הסברים לגבי זה, ואאל"ט היה פה פורום שמסביר את הדברים האלה. אתה יכול להריץ פה חיפוש, או לשאול אותו. הוא מנהל של הפורום הטכני.

ובטח יש פה עוד עם ידע שישמחו לעזור.

  • מעניין 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 35
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

בתאריך 8.4.2020 בשעה 10:14, nadavd4 כתב:

למה נתון מומנט מקסימלי הוא כן מדד להשוואה? אם רכב א' עושה 10 קג"מ ב 4000 סל"ד ורכב ב' עושה 20 קג"מ ב 2000 סל"ד - ההספק בשתי הנקודות (4000 ו2000) יהיה זהה בין שני הרכבים, בלי שום קשר להספק המקסימלי של המנועים.

אני מסכים שמנוע מרגיש יותר נמרץ (והרבה יותר נוח לנהיגה מנהלתית) אם יש הרבה מומנט בסל"ד נמוך, אבל זה לא אומר הרבה לגבי תאוצה מקסימלית.

 

Sent from my ONEPLUS A3010 using Tapatalk

 

 

 

  כשאתה לוחץ על הגז בסיבובי מנוע נמוכים יחסית ברכב ששיא המומנט אצלו מושג בסל"ד גבוה יחסית ( 4K פלוס נניח ) כשמולך סמיטריילר באמצע העקיפה, התפילה שתצליח להספיק להשלימה, פשוט תהיה ארוכה יותר ועם סיכויי הענות נמוכים יותר מאשר ברכב שבו שיא המומנט מושג ב 2K סל"ד פחות, גם אם נתון המומנט זהה, קוראים לזה זמינות כוח או גמישות. זה הכל. זה אגב היתרון המרכזי במנוע טורבו שמצליח להפיק מומנט גבוה בסיבובים נמוכים יחסית למנוע אטמוספרי, הרבה יותר מאשר תוספת הסוסים והמומנט. ונסיעה מינהלתית כהגדרתך היא ענין שכיח בהרבה מאשר תאוצה מקסימלית, שהיא כידוע בילוי יחסית נדיר אצל נהגים מין השורה. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  כשאתה לוחץ על הגז בסיבובי מנוע נמוכים יחסית ברכב ששיא המומנט אצלו מושג בסל"ד גבוה יחסית ( 4K פלוס נניח ) כשמולך סמיטריילר באמצע העקיפה, התפילה שתצליח להספיק להשלימה, פשוט תהיה ארוכה יותר ועם סיכויי הענות נמוכים יותר מאשר ברכב שבו שיא המומנט מושג ב 2K סל"ד פחות, גם אם נתון המומנט זהה, קוראים לזה זמינות כוח או גמישות. זה הכל. זה אגב היתרון המרכזי במנוע טורבו שמצליח להפיק מומנט גבוה בסיבובים נמוכים יחסית למנוע אטמוספרי, הרבה יותר מאשר תוספת הסוסים והמומנט. ונסיעה מינהלתית כהגדרתך היא ענין שכיח בהרבה מאשר תאוצה מקסימלית, שהיא כידוע בילוי יחסית נדיר אצל נהגים מין השורה. 

בגלל זה הזכרתי שנוחות הנהיגה ברכב עם מנוע גמיש יותר היא גבוהה יותר, שם אתה לא חייב להוריד הילוך כדי לקבל כוח סביר. לי, אישית, היה הכי נוח לנהוג על רכב טורבו-דיזל בדיוק בגלל הסיבה הזו. האכזבה מגיעה רק במקרים הנדירים שבהם אתה מנסה לנצל את כל/רוב הספק המנוע ומגלה שמשפחתומטית אטמוספרית מאיצה מהר יותר.

 

Sent from my ONEPLUS A3010 using Tapatalk

 

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 8.4.2020 בשעה 23:07, ntd כתב:

הספק זה בעצם הקצב שבו המנוע עושה את העבודה

מתנצל שאני קוץ בתחת אבל אתה חייב לדייק, הספק זה כמות העבודה שנעשתה ביחידת זמן ולא הקצב שבו היא מתבצעת.

 

בתאריך 8.4.2020 בשעה 23:07, ntd כתב:

(וגם מהירות זה סוג של הספק)

מהירות (ואני מניח שאתה מתכוון speed ולא velocity) היא פשוט הדרך שעשית חלקי הזמן שלקח לך לעשות אותה.
 

  • מעניין 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 21 שעות, Katom כתב:

מתנצל שאני קוץ בתחת אבל אתה חייב לדייק, הספק זה כמות העבודה שנעשתה ביחידת זמן ולא הקצב שבו היא מתבצעת.

 

מהירות (ואני מניח שאתה מתכוון speed ולא velocity) היא פשוט הדרך שעשית חלקי הזמן שלקח לך לעשות אותה.
 

נכון - אפשר לומר שבמקרה שלנו, הקצב הוא כח ליחידת זמן, או מרחק ליחידת זמן. לכן מהירות זה גם קצב- הקצב שבו הרכב נוסע.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 9.4.2020 בשעה 19:12, רועי5 כתב:

  כשאתה לוחץ על הגז בסיבובי מנוע נמוכים יחסית ברכב ששיא המומנט אצלו מושג בסל"ד גבוה יחסית ( 4K פלוס נניח ) כשמולך סמיטריילר באמצע העקיפה, התפילה שתצליח להספיק להשלימה, פשוט תהיה ארוכה יותר ועם סיכויי הענות נמוכים יותר מאשר ברכב שבו שיא המומנט מושג ב 2K סל"ד פחות, גם אם נתון המומנט זהה, קוראים לזה זמינות כוח או גמישות. זה הכל. זה אגב היתרון המרכזי במנוע טורבו שמצליח להפיק מומנט גבוה בסיבובים נמוכים יחסית למנוע אטמוספרי, הרבה יותר מאשר תוספת הסוסים והמומנט. ונסיעה מינהלתית כהגדרתך היא ענין שכיח בהרבה מאשר תאוצה מקסימלית, שהיא כידוע בילוי יחסית נדיר אצל נהגים מין השורה. 

 

הנקודות מקסימום מספרות רק חלק מהסיפור.

בשביל להבין איך רכב "ירגיש" קח את הגרף מומנט-סל"ד וגרף הספק-סל"ד.

השיפוע של הגרף בכל טווח סל"ד יהווה אינדיקציה לאיך הרכב ירגיש(בערך,כן?).

Ford Fiesta 2014- Manual 1.25

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 1474 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...