Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

QTS הפקטור החשוב ביותר בבחירת רמקול לדלת?


kalmangar
שימו לב! השרשור הזה בן 1317 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

כמו שכולכם יודעים,

דלת של רכב הוא לא הסביבה הכי טובה לרמקול, מלא חורים(שאת חלקם אסור/אי אפשר לחסום עם בידוד), נפחים משתנים בכל דלת(ככה שיצרן לא יכול לייצר רמקול לכל דלת), דיפון פלסטיק ש"קולע" חלק מהסאונד וגורם לאיבוד עוצמה, מים שנכנסים לדלת כל חורף והורסים כל הגבההת עץ שלא צופתה בלכה וכו' וכו' וכו

 

אז אני מדבר כרגע על תחום הסאונד בדלת,

מכיוון שהיא נחשבת פתוחה או בשמה באנגלי "פורטד", לא משנה כמה תנסו לאטום אותה,

האם ניתן לבחור רמקול שמתאים לתיבה פורטד או פרי אייר לפי הQTS כדי ליצור סאונד "טוב יותר" בדלת סטנדטרית(לצורך העניין איטום+הגבהות).

 

קווים מנחים:

QTS מתחת ל-0.4 = רמקול מתאים לתיבה פורטד

QTS מ0.7 עד 0.4 = רמקול מתאים לתיבה סגורה

QTS מעל 0.7 = רמקול פרי אייר

 

בנוסף הבנתי שהQTS משתנה בכל נפח ז"א יכול להיות שרמקול שQTS שלו מצביע על זה שהוא מתאים לתיבה סגורה, בנפח מספיק גדול הוא מתאים לפורטד(?), פשוט בחור שהסביר לי לא הבנתי אותו עד הסוף

 

אני לצורך העניין היה לי רמקול בשם מורל הייבריד אם משהו פה מכיר והוא הוופר הכי טוב שהיה לי בדלת,

כרגע עם RS STREAM MB165 אבל לא סיימתי התקנה ככה שלא יכול לתת עליו חוות דעת.

 

מה דעתכם אנשים יפים?

רמקול לדלת בוחרים לפי QTS?

מה הכי טוב לדלת, רמקול פרי אייר או פורטד?

עריכה אחרונה על ידי kalmangar

-KIA RIO 2014 HATCHBACK-

HU: Mosconi Amas-96k Optical Out-> DSP: Helix Pro MK2 -> Amp: Zapco Z-150.6 AP

Front: Scanspeak 16W/4531G06 + Hybrid Audio X3-CP + Hybrid Audio X1

Sub: 2x UnderSeat JL-AUDIO ACP108LG-W3v3

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

QTS הוא נתון מכריע בבחירת אלמנט לעומת נפח וסוג תיבה אבל כשאתה מדבר על דלת של רכב - אתה צריך לקחת גם את כל המשתנים האחרים שלא קשורים בסאונד... אלא קשורים בדלת! 

 

ודווקא השניים העיקריים בבחירת רמקול לנפח דלת יהיו עומק ההתקנה של הרמקול והמרחק מהממברנה בשיא המהלך שלה מהטבעת של הרמקול. 

 

הרי מה הטעם לקנות רמקול שהQTS שלו מתאים לנפח דלת אם הרמקול יתקע או בחלון או בדיפון - וכן זה גם קשור למקרה שאתה שם הגבהה בכדי שהרמקול לא יפגע בחלון אבל אז הוא נוגע בדיפון... 

 

כמובן אני מחריג התקנות בהם משנים מבנה. 

 

וגם תיקח בחשבון שנתונים הם אמנם שחור ולבן - אבל החיים האמיתיים לא! 

 

אז אתה קונה רמקול שמתאים לתיבה אטומה והוא צריך נפח של 10 ליטרים בכדי לרדת לתדר 50 ואולי אף 45 הרץ אבל נפח הדלת הוא 18-20 ליטרים או בכלל IB  

אבל מה יקרה אם תחתוך את הרמקול הזה ב80 הרץ או 90 הרץ? הוא יתפקד נהדר כי הוא לא זקוק לנפח המוגבל הזה בכדי לייצר לחץ בתדרים האלו. 

 

 

  • אהבתי 1

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נקח בחשבון שההתקנה בוצעה כמו שצריך - הגבוהות ואיטום, כתבתי את זה, עכשיו האם הQTS זה הפקטור הכי חשוב בהתחש בזה שאתה לא רוצה לחתוך את הרמקול גבוהה ב-80 הרץ אלה להוציא ממנו את המיץ ולחתוך ב-60/50? 

 

איך אתה מגיע למיצוי הפוטנציאל של אלמנט בדלת לפי נתונים זה הכוונה, האם QTS הוא הדרך?(בהנחה שאתה בודק פרמטרים לפני רכישה)

 

כל הדיון התחיל מלכתחילה כי הדלת זה הגורם הכי בעייתי והכי בלתי צפוי בהתקנה- האם יש דרך לבדוק את זה לפני שקונים אלמנט?

להתאים בניהם ואז להפוך לימון ללימונדה

 

בנוסף מה זה IB 🤔

עריכה אחרונה על ידי kalmangar

-KIA RIO 2014 HATCHBACK-

HU: Mosconi Amas-96k Optical Out-> DSP: Helix Pro MK2 -> Amp: Zapco Z-150.6 AP

Front: Scanspeak 16W/4531G06 + Hybrid Audio X3-CP + Hybrid Audio X1

Sub: 2x UnderSeat JL-AUDIO ACP108LG-W3v3

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

IB זה INFINITE BUFFLE - חצץ אין סופי - או מה שאתה מכיר כפרי אייר. 

 

לדעתי גם הנתון של הFS חשוב מאוד כי הוא נותן לך פחות או יותר אינדקציה איך ואיפה כדאי לחתוך את האלמנט - בייחוד כשלא מדובר בנפח אטום אלא בנפח פתוח בו הממברנה יכול לווברץ באוויר חופשי בתדר התהודה שלה. 

 

 

 

 

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני כשעה, kalmangar כתב:

 

בנוסף מה זה IB 🤔

זה ראשי תיביות של infinite baffle ,

או בעברית שם גנרי סובייקטיבי לתיבה סגורה.

 

זה יכול להיות סאב שמותקן על לוח עץ מאחורי הכסא האחורי, ומשתמש בתא המטען כדפנות לתיבה הסגורה.

 

הרעיון הכללי הוא מניעת גלים מהצד האחורי של הרמקול (כדי למנוע סופרפוזיציה - התאבכות הורסת).

 

זו הגדרה מאתר בחו"ל:

Infinite Baffle Speaker Cabinet
The infinite baffle speaker is essentially a closed box and it the type that is used for most speaker systems.

 

אתה יכול להמשיך ולקרוא כאן:

https://www.electronics-notes.com/articles/audio-video/loudspeaker/infinite-baffle-speaker-cabinet.php

 

 

יש הבדל פעוט בין infinite baffle לבין התקנות של free-air והוא תלוי בנפח שהרמקול "רואה" במציאות.

בכל מקרה מדובר על נפחים גדולים מאוד,

ואפשר לקרוא כאן:

https://www.scionlife.com/forums/www.scionlife.com/forums/showthread.php?t=32880

 

עריכה אחרונה על ידי BEEKER

-

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אוקי אחרי שסגרנו את כל הנושאים מסביב,

מה עם השאלות על הQTS מישהו יכול לענות בנושא? או שזה ידע ברמה של מהנדס סאונד?

-KIA RIO 2014 HATCHBACK-

HU: Mosconi Amas-96k Optical Out-> DSP: Helix Pro MK2 -> Amp: Zapco Z-150.6 AP

Front: Scanspeak 16W/4531G06 + Hybrid Audio X3-CP + Hybrid Audio X1

Sub: 2x UnderSeat JL-AUDIO ACP108LG-W3v3

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 7 שעות, kalmangar כתב:

רמקול לדלת בוחרים לפי QTS?

 לא.

מה הקשר בין בחירת רמקול לדלת ל-QTS? 

אתה בונה סאבוופר?

 

 

 

לפני 7 שעות, kalmangar כתב:

מה הכי טוב לדלת, רמקול פרי אייר או פורטד?

פעם ראשונה שאני שומע על חלוקה כזו בין פרי אייר ופורטד לדלת

לדעתי או שזו אי הבנה (פרי אייר מול פורטד?!), כלומר לא הבנת את מי שהסביר לך,

או שהוא פשוט לא מבין בעצמו ומשתמש בנתוני TS כדי למכור לך משהו. 

 

 

הדבר היחידי אולי שמתקרב למה ששאלת,

זו תפיסה בסאונד לרכב, של ייצור תיבות לוופרים בתוך הדלת.

וגם על זה אפשר להתווכח (אם זה רכב דיילי או רכב תצוגה).

 

אז בתור התחלה, תבקש מהבחור איזה בסיס של מידע בקשר למה התכוון,

דף מודפס, מידע באינטרנט או ספר ביחס למה שהסביר לך,

אם אין דבר כזה, זה כנראה "תיאוריה" שתומכת בחשבון הבנק של מישהו (רמז: לא שלך). 

 

 

-

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

היה ויכוח בקבוצת סאונד עם גיל מזרחי ועוד כל מיני אנשים, גיל טען שהוא בוחר אלמנט עם QTS גבוהה - קרי FREE AIR כי זה הדבר הכי טוב לדעת,

בחור אחר טען ככה וככה, אני לא אתחיל לצטט בחור בחור,

בגלל זה שואל כדי לוודא את הנושא, וופר כמו סאב זה רמקול, יש לו נתונים,

לפי הנתונים האלה ניתן להבין לאיזה תיבה הם מתאימים,

בגלל זה שואל אם התיבה הוא דבר נתון - דלת, האם אפשר לבחור רמקול לפיו.

זה לא שאלה שבאה משום מקום.

 

זה נראהלי נושא שאנשים מתעלמים ממנו כי אף אחד לא מבין בו כל כך,

כי זה דורש הבנה של מהנדס סאונד.

לא כל הרמקולים נולדו שווים, נותנים לנו נתונים שלהם, מה אין ערך לכל הנתונים האלה?

 

לדעתי זה דבר שדורש דיון של מעבר ל"מה הקשר בין QTS לדלת" כי יש קשר, מעט הגיון בריא וניתן להבין.

בנוגע לפרי אייר ופורט, זה השאלה, מה הכי מתאים לדלת לאיזה QTS צריך לכוון באיזה אזור דלת נחשבת פורטד?

דלת כתיבה נחשב פורטד? אולי בכלל פרי אייר מרוב החורים? איך מתאימים לה רמקול?

עריכה אחרונה על ידי kalmangar

-KIA RIO 2014 HATCHBACK-

HU: Mosconi Amas-96k Optical Out-> DSP: Helix Pro MK2 -> Amp: Zapco Z-150.6 AP

Front: Scanspeak 16W/4531G06 + Hybrid Audio X3-CP + Hybrid Audio X1

Sub: 2x UnderSeat JL-AUDIO ACP108LG-W3v3

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 1 שעה, kalmangar כתב:

גיל טען שהוא בוחר אלמנט עם QTS גבוה - קרי FREE AIR כי זה הדבר הכי טוב לדלת,

גיל מאמין בגישה מסוימת, גם אני חושב שזו הגישה הנכונה.

 

 

דלת של רכב לא יכולה להיות תיבה אטומה (אלא אם תבנה תיבה ייעודית בעצמך).

בדלת יש חורי ניקוז למי גשם בתחתית הפח,

בנוסף הפלסטיקה והחלון לא ממש אטומים.

גם הבידוד/איטום ששמים, לא פותר את הבעיה הזו, אלא בעיה של פח רוטט ורעשי דרך:

First off, a door panel isn't the best place for a speaker — the thin metal vibrates as your music plays, which affects the accuracy of the sound. When you attach these products to your door panel, it deadens those vibrations and creates a more stable platform for your speaker, more like the wooden baffle on a home speaker.

זה מתוך העמוד הבא בקרצ'פילד:

https://www.crutchfield.com/S-TTobhfchfJA/learn/SQ/12_car_tips.html

 

 

 

 

 

 

לפני 1 שעה, kalmangar כתב:

דלת כתיבה נחשב פורטד?

דלת לא נחשבת פורטד מהסיבות לעיל (חורי ניקוז למי גשם+פלסטיקה והחלון לא ממש אטומים)

וגם אם נניח, רק בשביל הכיף שהדלת אכן 'אטומה' (והיא לא),

אז איך למען השם היא פורטד?

איפה בדלת יש פורט?

 

 

לפני 1 שעה, kalmangar כתב:

אולי בכלל פרי אייר מרוב החורים?

אם זו דלת ענקית וופר קטן, אז אפשר להתייחס (מבחינה סובייקטיבית free-air)

אבל זה שטויות כי זה לא משנה לרמקול.

בסוף הרמקול יעבוד כמו שהוא רוצה.

 

 

 

לפני 1 שעה, kalmangar כתב:

זה נראה לי נושא שאנשים מתעלמים ממנו כי אף אחד לא מבין בו כל כך,

כי זה דורש הבנה של מהנדס סאונד.

לא כל הרמקולים נולדו שווים, נותנים לנו נתונים שלהם, מה אין ערך לכל הנתונים האלה?

אתה או חברים שלך שומעים נתונים?!

לא.

נתונים הם טובים ככלל אצבע, אבל לכל כלל יש יוצא מהכלל.

 

אתה רוצה דוגמה לוופר שהולך הפוך מהנתונים?

אז בבקשה, תקרא כאן,

וופר עם QTS של 0.56 שמתאים לכאורה לאטומה, אבל בפועל עובד נהדר בפורטד:

 

As a general guideline, Qts of 0.4 or below indicates a transducer well suited to a vented enclosure. Qts between 0.4 and 0.7 indicates suitability for a sealed enclosure. Qts of 0.7 or above indicates suitability for free-air or infinite baffle applications. However, there are exceptions! The Eminence Kilomax 18 has a Qts of 0.56. This suggests a sealed enclosure, but in reality it works extremely well in a ported enclosure. Please consider all the parameters when selecting loudspeakers. If you are in any doubt, contact your Eminence representative for technical assistance.

יש עוד הסברים כאן:

https://www.eminence.com/support/understanding-loudspeaker-data/

 

 

 

אתה צריך להיות מהנדס סאונד כדי לדעת אם אתה שומע טוב או לא?

כנראה שלא.

אתה זה שנוסע ברכב.

 

אתה צריך המלצת מהנדס כדי לדעת שדלת רכב צריכה Dynamat או  Hushmat?

כנראה שלא.

 

 

 

בקיצור, אם זה ממש משנה לך,אז נוהגים להתייחס לדלת רכב שעברה איטום כמו Infinite Baffle Speaker Cabinet

זו הסיבה שרוב הקומפוננטים מתוכננים כאלמנט עם QTS גבוה שמתאימים ל- FREE AIR או Infinite Baffle.

 

 

יש ספר של Mark Rumreich (מהדורה ראשונה מ-98), שמפרט על הנושא הזה.

spacer.png

 

 

 

היה אותו בקרצ'פילד עד לפני כמה שנים:

https://www.crutchfield.com/S-0UEkFqpRaje/p_2230580839/The-Car-Stereo-Cookbook-The-Car-Stereo-Cookbook.html  

 

יש שם הסברים על תכנון מערכות, בחירת רמקולים וכו',

 

זה לדוגמה קטע מעמוד 77 על שימוש בוופרים כfree-air

 

 

FREEAIR WOOFER.png

עריכה אחרונה על ידי BEEKER
  • אהבתי 2

-

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

או בקר זאת תשובה!

תודה רבה אז כן אפשר להגיד שגיל צדק בגישתו ושדלף זה סוג של IB, אקח את. זה בחשבון במערכת הבאה שלי.

-KIA RIO 2014 HATCHBACK-

HU: Mosconi Amas-96k Optical Out-> DSP: Helix Pro MK2 -> Amp: Zapco Z-150.6 AP

Front: Scanspeak 16W/4531G06 + Hybrid Audio X3-CP + Hybrid Audio X1

Sub: 2x UnderSeat JL-AUDIO ACP108LG-W3v3

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני כשעה, kalmangar כתב:

אז כן אפשר להגיד שגיל צדק בגישתו ושדלת זה סוג של IB, אקח את. זה בחשבון במערכת הבאה שלי.

רמקולים עם QTS גבוה בד"כ מומלץ כי הוא צפוי לתת עקומה יותר שטוחה בקצה הנמוך שלו,

אבל זה לא הפרמטר היחידי שאתה צריך להתייחס אליו.

למעשה ה-QTS הוא חסר משמעות ללא נתון ה-Fs.

  אדי ציין את זה בתחילת השירשור:

לפני 8 שעות, lanosforce כתב:

לדעתי גם הנתון של הFS חשוב מאוד

אתה יכול לקרוא בפורום diymobileaudio:

The two very important thing I think people forget though are:

1. These are SMALL SIGNAL parameters. In other words, once you start putting real power on your driver all bets are off.

2. In evaluating low end sensitivity Qts by itself is near useless... you need to know Qts AND Fs. People always seem to get so hung up on one or the other

 

 

לפני 4 שעות, kalmangar כתב:

היה ויכוח בקבוצת סאונד עם גיל מזרחי ועוד כל מיני אנשים, גיל טען שהוא בוחר אלמנט עם QTS גבוהה - קרי FREE AIR כי זה הדבר הכי טוב לדעת,

 

גם אם יש לך את הנתון הזה,

הדבר היחידי שאתה יכול לקבל ממנו זה הרול-אוף בקצה הנמוך.

Now why are high Q drivers recommended for IB?

Because the low end sensitivity is more optimized in high q alignments to provide an optimally flat response

 

בפורום diymobileaudio נותנים דוגמה עם העקומות בצבע זהב וכחול :

image089-gif.3401

יש כאן שירשור מעניין:

https://www.diymobileaudio.com/threads/qts-what-does-it-mean.24622/

 

 

 

לפני 4 שעות, kalmangar כתב:

לא כל הרמקולים נולדו שווים, נותנים לנו נתונים שלהם, מה אין ערך לכל הנתונים האלה?

 

מה שחשוב לזכור זה את הדברים הבאים:

1. כל הנתונים האלה הם נתוני מעבדה.

2. ברגע שאתה מחבר את הרמקול לדלת ונותן ווליום, אז הכל משתנה.

3. גם אם פגשת שני אנשים (גיל וביקר) שמסכימים שצריך לבחור רמקול עם QTS גבוה של 0.7,

זה לא אומר שזה יישמע טוב לאוזניים שלך.

 

 

 

 

עריכה אחרונה על ידי BEEKER
  • אהבתי 3

-

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הופה בקר אתה בשוונג' אני רואה ;)

 

וכן חשבתי שמובן מאליו שהכוונה היא לאלמנטים עם FS נמוך כי רק אז יש צורך למיצוי פוטנציאל של אלמנט.

 

לסיכום:

רמקול IB/FREE AIR עם QTS גבוהה מעל 0.7 עדיף לדלת של רכב.

 

ז"א אמלנטים כמו LEGATIA X WOFFER עם QTS 0.75 או הCLARUS השנוא שלי עם QTS 0.75 אמורים להיות אופטימלים בדלת.

אנסה לחבר את הקלארוס בהשוואה לRS STREAM סתם לכיף ואמדוד את שניהם פלאט, סתם לראות אם יש אמת בנתונים.

הRS STREAM עם QTS 0.57 ז"א תיבה סגורה.

 

ד"א המיד של הRS STREAM שלי עם QTS 0.95 לא פלא שהוא מנגן כל כך יפה ויורד כל כך נמוך, זה האמא של הFREE AIR.

 

עריכה אחרונה על ידי kalmangar
  • אהבתי 1

-KIA RIO 2014 HATCHBACK-

HU: Mosconi Amas-96k Optical Out-> DSP: Helix Pro MK2 -> Amp: Zapco Z-150.6 AP

Front: Scanspeak 16W/4531G06 + Hybrid Audio X3-CP + Hybrid Audio X1

Sub: 2x UnderSeat JL-AUDIO ACP108LG-W3v3

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נתונים ומדעים מדוייקים זה כלי עזר או אפילו בסיס נהדר לביצוע החלטות ולקבלת נקודת מוצא טובים - כל השאר זה החיים האמיתיים, תורת כאוס מוחלטת! 

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 9 דקות, lanosforce כתב:

נתונים ומדעים מדוייקים זה כלי עזר או אפילו בסיס נהדר לביצוע החלטות ולקבלת נקודת מוצא טובים - כל השאר זה החיים האמיתיים, תורת כאוס מוחלטת! 

אמת, המורל הייבריד בכלל פורטד ועובדים מעולה ויורדים נמוך יחסית עד 70 הרץ. QTS 0.45

 

 

בנוסף אין נתון איד שהצלחתי להוכיח כאן,

ככל שעולים/ יורדים בנפח הQTS משתנה, חבר הביא לי גרף של אצלנו שלו -צד אחד של הגרף QTs צד שני VAS,

בקר יכול להסביר את התופעה?

(אין מצב שאני מוצא עכשיו את הגרף הזה, הייתי מעלה)

 

כי זה פחות או יותר מסביר את ״תורת הכאוס״

-KIA RIO 2014 HATCHBACK-

HU: Mosconi Amas-96k Optical Out-> DSP: Helix Pro MK2 -> Amp: Zapco Z-150.6 AP

Front: Scanspeak 16W/4531G06 + Hybrid Audio X3-CP + Hybrid Audio X1

Sub: 2x UnderSeat JL-AUDIO ACP108LG-W3v3

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

 ברשותי Hertz 1800.3 למרות נתון fs  שלו כ63

אני חותך אותו ב40hz 24db (לאחר כיון smd)

אני שומע בווליום גבוה וסוחט את האלמנטים.. כבר שנים,האם בכל זאת מקצר מחיו של האלמנט למרות ששומע ללא הפרעות בתדר הזה?

Pioneer p99, two amp 2300se-triple ml1800.3

Amp 2150se-double mid700.3

amp 2150se-double tw280.3

two mono rockford 1500 bdcp-double jlaudio 12w7,xs power 3100,3400,mehman 240 amp

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 1317 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...