Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

האם סל"ד, כגורם בודד משפיע על צריכת דלק?


ניקו פ.
שימו לב! השרשור הזה בן 4148 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

לא. זו לא שוב אותה השאלה שרצה פה כל יומיים.

קראתי הרבה שרשורים, ואני מבין היטב את נושא צריכת הדלק, והקשר שלה לדוושה הימנית.

שאלה אחת בראשי נותרה ללא תשובה, ואודה להתייחסותכם הקצרה.

 

במידה וניקח שני רכבים זהים לחלוטין, ונעמיד אותם באותם התנאים בדיוק, כאשר שניהם נוסעים ב30 קמ"ש לדוגמה.

הנתונים הינם לדוגמה:

רכב אחד נוסע בהילוך 3, כלומר 1800 סל"ד.

רכב שתיים נוסע בהילוך 2, כלומר 2500 סל"ד.

בשני הרכבים מידת הלחיצה על הדוושה הימנית היא זהה לחלוטין, וכל שאר הפרטים גם, ההבדל היחיד הוא ההילוך.

 

האם יהיה הבדל בצריכת הדלק?

 

נ.ב. לא משנה לי זניח, לא זניח. השאלה היא תיאורטית בלבד, ואסתפק בתשובת כן/לא +נימוק קצרצר.

תודה רבה.

"you know how they are, they are babies, their mind is made up before anyone says anything."

South park, S23E07 PC babies.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בהנחה ומידת פתיחת המצערת זהה:

 

מערכת הזרקה מזריקה דלק בכל סיבוב מנוע.

 

ברכב שנוסע בסל"ד גבוה יותר, המנוע יעשה יותר סיבובים בתוך זמן נתון.

 

האן מכאן תוכל להמשיך לבד?

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני יתעלק על השרשור.

נסבך קצת את השאלה,

רכב A בהילוך 2 נוסע 2,500 סל"ד.

רכב B בהילוך 3 נוסע 2,500 סל"ד.

 

*כמובן שברכב B המהירות יותר גבוהה, אבל איזה רכב צורך יותר דלק?

עוד סיבה להנות מ"תדלוק עצמי" : הריח של הדלק :-)

גם אם התפוח נפל רחוק מהעץ הוא בכל זאת תפוח ולא אגס

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בהנחה ומידת פתיחת המצערת זהה:

 

מערכת הזרקה מזריקה דלק בכל סיבוב מנוע.

 

ברכב שנוסע בסל"ד גבוה יותר, המנוע יעשה יותר סיבובים בתוך זמן נתון.

 

האן מכאן תוכל להמשיך לבד?

 

 

 

צריך רק לציין, שהשאלה היא תאורתית בלבד, וגם התשובה.

 

בפועל, בנסיעה בהילוך גבוה יותר וסל"ד נמוך יותר אתה תלחץ על הגז יותר, המצערת תפתח יותר, ויותר אוויר ודלק יכנסו למנוע. וזה משנה את החישוב.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בוקי, וכל השאר, תודה.

אני את התשובה שלי קיבלתי.

 

עריכה: נהג רגוע, תודה גם :) רק עכשיו שמתי לב לגרף.

"you know how they are, they are babies, their mind is made up before anyone says anything."

South park, S23E07 PC babies.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני יתעלק על השרשור.

נסבך קצת את השאלה,

רכב A בהילוך 2 נוסע 2,500 סל"ד.

רכב B בהילוך 3 נוסע 2,500 סל"ד.

 

*כמובן שברכב B המהירות יותר גבוהה, אבל איזה רכב צורך יותר דלק?

בהנחה והמצערת פתוחה אותו דבר, כמות שווה של אוויר נכנסת, משמע אותה כמות דלק.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מדברים על אותה מהירות נסיעה בהילוכים שונים, אבל מי אמר שהמצערת פתוחה אותו דבר?

אתה יכול ללחוץ שליש מהדוושה בהילוך ראשון והאוטו יאיץ ויתייצב על 40 קמ"ש (עם די הרבה רעש).

תעביר לשלישי, בלי לשנות בכלל את מצב הדוושה, והאוטו יעלה עד 60-70 קמ"ש

 

המסקנה,

כשאתה מעלה הילוך ורוצה להמשיך לנסוע לאט, אתה לוחץ פחות על הדוושה, נכנס פחות דלק, ומקבלים צריכת דלק כמו בגרף

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

זה שאתה לוחץ על המצערת אותו הדבר לא אומר שתשמור על המהירות בשתיהן.

יתכן שבהילוך שני המכונית תאט ותדרש ללחוץ יותר על הדוושה,

ויתכן שבהילוך שלישי המכונית תאיץ ותוכל ללחוץ פחות על הדוושה.

 

בקיצור, כל טענה של אם X סל"ד אז Y צריכת דלק תהיה שגויה וזה נורא תלוי ברכב עצמו,

במשקל שלו, בשיפוע ובמומנט שהמנוע מציג באותו סל"ד.

 

אם בכל זאת ננסה להיות גנריים, סביר להניח שעם מנוע קטן שהמומנט המירבי שלו מתקבל

בסל"ד גבוה (כלומר, זה ה-sweet point בו המנוע הכי יעיל) - מאוד סביר שיהיה עדיף להשאר על הילוך שני בשביל לחסוך בדלק,

כאשר במנוע גדול / גודש ועשיר מומנט בסל"ד נמוך ההיפך יהיה הנכון.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יש עוד נקודה ששוכחים בדרך כלל בדיונים כאלו: "שיטוט" הלוך ושוב בין ההילוכים, עולה יותר בדלק ובשחיקה בתיבה מאשר להיות לשניה-שתיים בהילוך לא נכון! לעתים, בסביבה עירונית, קביעת הרכב בהילוך שני, למשל, תהיה חסכונית יותר מאשר נסיעה ב-"D."

הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מדברים על אותה מהירות נסיעה בהילוכים שונים, אבל מי אמר שהמצערת פתוחה אותו דבר?

אתה יכול ללחוץ שליש מהדוושה בהילוך ראשון והאוטו יאיץ ויתייצב על 40 קמ"ש (עם די הרבה רעש).

תעביר לשלישי, בלי לשנות בכלל את מצב הדוושה, והאוטו יעלה עד 60-70 קמ"ש

 

המסקנה,

כשאתה מעלה הילוך ורוצה להמשיך לנסוע לאט, אתה לוחץ פחות על הדוושה, נכנס פחות דלק, ומקבלים צריכת דלק כמו בגרף

 

כן, זה הקטע בהילוכים, אתה יודע...

 

---

 

בגדול, השאלה מה אתה מנסה למדוד? את כמות הדלק שנשרפה באופן כללי או כמות הדלק ביחס למרחק שעברת?

ברור שבסל"ד גבוה יותר הכמות האבסולוטית של הדלק הנצרך גבוהה יותר. לכן במהירות קבועה כדי לצרוך כמה שפחות דלק נרצה להיות בהילוך הכי גבוה שאפשר.

 

יחד עם זאת, מבחינה פרקטית, צריך להתחשב בעוד כמה גורמים:

- הטווח היעיל של המנוע.

- חיכוך עם האוויר.

 

סתם לדוגמא, בעת נסיעה בעליה נסיעה בטווח היעיל של המנוע, תיאורטית, עדיפה על פני שילוב הילוך גבוה יותר ויציאה מהטווח היעיל של המנוע - יותר סל"ד, אך פחות פתיחה של המצערת.

* מועדון אלפא רומיאו הישראלי IAROC *

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יש פה הרבה אמונות טפלות...

אתה יכול לנסוע בעליה על הילוך חמישי ב 2000 סל"ד ,כשהרכב סוחב איכשהו אבל לא מצליח להאיץ, ואתה יכול ללחוץ במצב הזה רבע גז, חצי גז או פול גז - וזה ממש לא משנה. לא משנה את כוח המנוע ולא משנה את צריכת הדלק.

ואם האוטו סוחב בחמישי ואתה מעל 2000 סל"ד- ברוב המקרים הורדה לרביעי תקלקל את צריכת הדלק.

 

טווח יעיל של מנוע נקבע לא לפי סל"ד בלבד אלא לפי שילוב של סל"ד ועומס.

גם במנועים שמגיעים לשיא המומנט ב 5000 סל"ד, האזור היעיל נמצא בהרבה פחות מזה, בסביבות 3000 סל"ד. אבל זה האזור היעיל כשהמנוע נדרש לייצר הספק בינוני, למשל בנסיעה של 120 קמ"ש ויותר, או 80-90 אבל בעליה קלה.

ברוב המוחלט של הזמן המנוע עובד הרבה יותר קל, ואז עדיף לנסוע בסל"ד הכי נמוך שאפשר וזהו.

 

הגרף של פולקסווגן כמובן מביא בחשבון את התנגדות האוויר.

בהילוך ראשון-שני התנגדות האוויר די זניחה, ואכן רואים שם מעין שיפור רגעי בצריכת הדלק בסל"ד נמוך-בינוני (בהילוך ראשון מאוד בולט שרואים צריכת דלק גרועה מאוד, גרועה, ושוב גרועה מאוד.).

בהילוכים האחרים לא רואים את השיפור בצריכת הדלק בסל"ד בינוני כי הוא כרוך בהגברה משמעותית של מהירות הרכב ביחס לסל"ד נמוך, ושינוי המהירות הזה גורם להתנגדות אוויר רצינית שמהווה גורם מקלקל לצריכת הדלק.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 4148 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...