Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 5607 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

דורקי, ללא קשר להברזות משיעורי החשמל בתיכון (אלא אם זה חשמל רכב), מרק צודק. להזכירך, מתח המוצא של האלטרנטור מיוצב באמצעות הזרמת זרם דרך הסטטור כך שהמשפט שכתבת צריך להיות:

 

"ברגע שהפעלת צרכני חשמל נוספים הגדלת את הזרם שהאלטרנטור מספק, הגדלת הזרם מגדילה את מפל המתח הפנימי של האלטרנטור (זרם כפול התנגדות פנימית - חוק אוהם בסיסי) ולפיכך מתח ההדקים של האלטרנטור ירד, כתוצאה מכך המייצב יגדיל את הזרם דרך הסטטור כך שזרם המוצא של האלטרנטור יעלה ומכך מתח ההדקים של האלטרנטור יעלה שוב לרמה שנקבעה. רק במקרה בו סכום הזרמים (זרם צריכה + זרם טעינה) גבוה מהזרם המקסימלי של האלטרנטור מתח ההדקים של האלטרנטור ירד, דבר שבהכרח יביא להקטנת זרם הטעינה של המצבר"

  • תגובות 37
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

פורסם
מרק, אתה צוחק עלי? או שאולי זה אתה שהברזת משיעורי חשמל בתיכון? :wink:

 

ברגע שהפעלת צרכני חשמל נוספים הגדלת את הזרם שהאלטרנטור מספק, הגדלת הזרם מגדילה את מפל המתח הפנימי של האלטרנטור (זרם כפול התנגדות פנימית - חוק אוהם בסיסי) ולפיכך מתח ההדקים של האלטרנטור ירד דבר שבהכרח יביא להקטנת זרם הטעינה של המצבר (הפרש המתחים אלטרנטור מצבר חלקי התנגדות המוליכים בתוספת ההתנגדות הפנימית של המצבר). - לכן קיים ווסת מתח שתפקידו לדאוג שמתח המוצא ישאר קבוע.

 

דורקי, אין מה לעשות אנחנו יהודים ותמיד חושבים שאנחנו יודעים טוב יותר מאחרים. נסה קצת ללמוד גם מנסיונם של אחרים לכן אני מציע לך לנסות ללמוד את מבנה מערכת החשמל של הרכב והאלטרנטור במיוחד.

 

בתיכנון נכון של מערכת החשמל ברכב יוצאים מתוך הנחה שמתח המוצא של האלטרנטור נשמר קבוע על-ידי ווסת המתח בכול תחום הסל"ד והעומסים ברכב (מה לעשות זה התפקיד שלו בחיים ולא קשור להתנגדות הפנימית של האלטרנטור).

 

מתח זה ברכבים מודרנים הינו בגבולות של 13.8-14.2 וולט ורוב הזמן הינו בול 14 וולט לכן זרם הטעינה של המצבר לא יישתנה במידה ניכרת אלא בתלות התנגדות המוליכים ומתח המצבר.

בדרך כלל מתח המוצא משתנה מסיבה אחת פשוטה שווסת המתח הינו מקוזז טמפ' כלומר בחורף מתח המוצא יהייה מעט גבוה ממתח המוצא בקייץ בכדי לשמור על מצבר טעון בצורה אופטימלית (ככה זה בתיכנון).

 

במידה והרכב עובד בסל"ד סרק ומפעילים צרכנים כבדים אזי רק אז מתח המוצא יירד.

דרך אגב היום בהרבה רכבים במידה ומתח המוצא בסל"ד סרק יורד אל מתחת ל-12.6 וולט באופן אוטומטי סל"ד הסרק עולה ל-900-1100 סיבובים לדקה בכדי לשמור שהמצבר לא התפרק.

איזה כייף לי :)

פורסם

בתיכנון נכון של מערכת החשמל ברכב יוצאים מתוך הנחה שמתח המוצא של האלטרנטור נשמר קבוע על-ידי ווסת המתח בכול תחום הסל"ד והעומסים ברכב (מה לעשות זה התפקיד שלו בחיים ולא קשור להתנגדות הפנימית של האלטרנטור).

 

אם המתח קבוע כפי שכתבת, הרי שהאלטרנטור אמור לספק כל זרם ללא הגבלה (שכן המתח קבוע ללא כל תלות בעומסים החיצוניים לו).

במציאות זה לא כך, וזרם המוצא של האלטרנטור הוא נתון סופי, גם אם תקצר את הדקי האלטרנטור יתקבל זרם סופי שערכו מתח האלטרנטור חלקי התנגדותו הפנימית (בהנחה לא נכונה שערך רכיב הקצר הוא אפס אוהם).

יתרה מכך, על ציר הזמן זרם הקצר ילך ויקטן בשל התחממות האלטרנטור דבר שיגרום לעלייה בערך ההתנגדות הפנימית.

 

לפיכך, כל עוד האלטרנטור פועל בתחום העבודה שלו, אתה תהיה צודק והמתח שבין הדקיו יישמר.

מאידך (וזה נושא הדיון שלנו) במצב של עומסי קיצון מתח ההדקים יקטן כפונקציה של הזרם הנדרש, ההתנגדות הפנימית, אופן פעולת הווסת וגם המתח הרגעי של המצבר שנטען.

לפיכך, במצב כזה עדיף להפחית ככול הניתן את פעולת זללני הזרם הכבדים, כפי שטענתי מלכתחילה.

פורסם
אם המתח קבוע כפי שכתבת, הרי שהאלטרנטור אמור לספק כל זרם ללא הגבלה (שכן המתח קבוע ללא כל תלות בעומסים החיצוניים לו). - בגלל המבנה של האלטרנטור הגבלת הזרם המקסימלי היא תוצאה של שדה מגנטי הפוך הנוצר כתוצאה מהעומס ובשל כך הזרם לא יעלה לערכים שעלולים לגרום לחימום ייתר של האלטרנטור שעלול לגרום לנזק בלתי הפיך לאלטרנטור.

במציאות זה לא כך, וזרם המוצא של האלטרנטור הוא נתון סופי - לא טענתי אחרת. אבל הנתון הסופי שידוע לכולנו הוא הזרם הנומינלי שלו כלומר אלטרנטור של 70A מסוגל לספק את הזרם שציינתי בסל"ד של כ-1500-1800 סיבובים לדקה של המנוע.

בפועל בנסיעה מחץ לעיר הסל"ד עולה מעבר ל-2000 סיבובים לדקה מה שאומר שהאלטרנטור מסוגל לספק כ-10-15 אחוז מעבר לזרם הנומינלי.

גם אם תקצר את הדקי האלטרנטור יתקבל זרם סופי שערכו מתח האלטרנטור חלקי התנגדותו הפנימית (בהנחה לא נכונה שערך רכיב הקצר הוא אפס אוהם).

יתרה מכך, על ציר הזמן זרם הקצר ילך ויקטן בשל התחממות האלטרנטור דבר שיגרום לעלייה בערך ההתנגדות הפנימית.

 

לפיכך, כל עוד האלטרנטור פועל בתחום העבודה שלו, אתה תהיה צודק והמתח שבין הדקיו יישמר. - זו נקודת מוצא בתיכנון מערכת החשמל ברכב שזרם המוצא של האלטרנטור יעניק כיסוי טעינה בכול טווח הסל"ד של המנוע (לא כולל סל"ד סרק)+אספקת זרם לצרכנים הקבועים והמזדמנים (איתות,אור בלימה,מפשיר אדים אחורי...) והמתח יישאר קבוע.

 

בל נשכח שייצרן הרכב מתקין אלטרנטור בעל הספק עם שולי ביטחון של 10 אחוז לפחות לכן אני לא שלם במאה אחוזים עם הטענה שלך.

איזה כייף לי :)

פורסם

מרק, אני בעצמי לא שלם ב- 100% עם הטענה שלי... :wink::lol:

 

ועכשיו ברצינות:

תיראה - נניח שפותח השירשור מפרק מהרכב את המצבר שלו, ומטעין אותו במטען תעשיתי, מטען שלצורך הזה ניתן לראות את זרם המוצא הסופי שלו כבלתי מוגבל.

עכשיו השאלה היא עד כמה עמוקה הפריקה של המצבר:

1. אם נמדוד את זרם הטעינה ונמצא 40A, הרי שברור שבמצב כזה טענתך צודקת והאלטרנטור יתמודד בנקל גם עם טעינת המצבר וגם עם צרכני חשמל נוספים.

2. אם נמדוד את זרם הטעינה ונמצא תוצאה של 150A, אז במקרה כזה האלטרנטור לא יכול לספק את כל הצריכה והפעלת הצרכנים הנוספים תפגע ביכולתו לטעון את המצבר.

 

מכיוון שאנחנו לא יודעים באיזה מבין שני המצבים נמצא המצבר, אז כדי לא לקחת סיכון המלצתי לבצע את הטעינה בשעות היום עם מינימום צרכני חשמל פועלים.

אני מניח שעל זה אנחנו מסכימים.

פורסם

השירשור הזה כבר דיי גולש אבל בואו ננסה לסכם מספר דברים:

  • האלטרנטור מתנהג כספק כח למתח ישר עם הגבלת זרם (בערך כ 10% יותר מהערך הנקוב של זרם המוצא שלו).
  • זרם הטעינה של המצבר תלוי במתח המצבר, ההתנגדותו הפנימית וההתנגדות הכוללת של כל המוליכים החשמלים מהאלטרנטור אילו.
  • בכל מקרה, זרם הטעינה המקסימלי של המצבר יהיה קטן מהערך הנקוב של זרם המוצא של האלטרנטור.

לדעתי, עדיף לטעון מצבר פרוק לחלוטין בזרם הטעינה המקסימלי האפשרי (בכפוף למגבלות המצבר כמובן) כי תהליך זה "מרפא" חלקית מצברים שעברו פריקה עמוקה (גורם לפירוק גבישי הסולפאט מהלוחות) לפי מה שהבנתי.

פורסם
בן, הנסיעה צריכה להיות עם מינימום צרכני חשמל פועלים, כדי שהטעינה תהיה מקסימלית.

 

אתה טועה ! היום כול רכב משפחתי מצוייד באלטרנטורים בעלי זרם של 100 אמפר ומעלה שגם אם תתקין מערכת קול מקצועית שצורכת 40-50 אמפר האלטרנטור מסוגל להחזיק את מערכת החשמל ברכב ללא שום בעיה ובדרך כלל אין צורך להתקין אלטרנטור ׳חזק׳.

בשנות השמונים המוקדמות שנסעתי על הונדה עם אלטרנטור מקורי של 40 או 50 אמפר אכן זו הייתה בעיה.

פגשתי אדם עם דולר, החלפנו דולרים ועדיין לכל אחד מאיתנו יש דולר אחד. פגשתי אדם עם רעיון, החלפנו רעיונות ועכשיו לכל אחד מאיתנו יש 2 רעיונות.

פורסם

עם המצבר שלי הספיק לילה אחד של השארת אור הרכב בפנים(בטעות כמובן) כדי לגמור את המצבר..והוא היה אצלי בסביבות ה7 חודשים רק.


×
×
  • תוכן חדש...