Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

פעולת המאוורר והשפעתו על הכ"ס.


חנזו
שימו לב! השרשור הזה בן 5689 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

  • תגובות 30
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

עוד שטות מני רבות שמתרוצצות באינטרנט. חייבים לדעת לסנן.

 

המאוורר הכי חזק שמוכר לי ברכב פרטי צורך פחות מ15 אמפר. פחות מ0.25 כוחות סוס.

הפסד הכוח שיוצר המאוורר המכני הוא גדול לאין ערוך מההפסד שיוצר מאוורר החשמלי. הסיבה היא אווירודינמית. המאוורר המכני לעולם יסתובב במהירות שונה ממהירות האוויר שעוברת דרכו, משום שהמכונית נוסעת, והדבר הזה יוצר הפסדי כוח. במהירות גדולה המאוורר המכני מהווה מחסום בפני האוויר שמנסה לעבור. אכן, קיים טווח מהירות מסויים שבו האוויר מסייע למאוורר להסתובב (נגיד, המכונית בהילוך שני ב-4,000 סל"ד והמהירות שלה היא 50-70 קמ"ש), ולפיכך מסייע למנוע להסתובב, ושם תתכן צריכה שלילית וחסכון ממשי, בכל שאר הזמן המאוורר מהווה נטל, מפרש.

המאוורר החשמלי לא מקובע במקומו כמו המכני. אם תיסע במהירות של 140 קמ"ש, האוויר יסובב אותו בקלות יחסית במהירות שתואמת 140 קמ"ש (כמובן שתמיד טיפה פחות). ואם המכונית תתחמם והמאוורר החשמלי יופעל, לא תהיה למנוע שלו שום השפעה, כי הוא כרגע מחוץ לתחום העבודה שלו.

 

בנוסף מאוורר מכני יוצר הפסדי אנרגיה בכך שמאריך את משך הזמן שבו המנוע רץ קר. כידוע בכל התנעה רצוי למזער את זרימת האוויר על המנוע עד שהוא מגיע לטמפרטורת עבודה, על מנת שיוכל להגיע אליה כמה שיותר מהר.

 

אני לא מכיר רכב חדש עם מנוע אורכי ומאוורר מכני (שהוא לא אמריקאי :wink:).

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא ניתן היום למצוא מאוורר שמונע ישירות מהמנוע באופן ישיר ללא מצמד ויסקוזי, חשמלי או כל שיטה אחרת ועדין הוא יקח יותר כוח מהמנוע מאשר מאוורר חשמלי, מכוון שגם כאשר הוא מנותק הוא ממשיך להסותבב עקב חיכוך וגונב מעט כוח מהמנוע והוא יכול להיות מופעל גם בנסיעה מהירה כאשר ממש לא צריך אותו.

עדיין מדובר בהפסדים די קטנים בשתי התצורות.

יש רכבים בעלי מנוע אורכי בהם משתמשים במאווררים חשמליים כמו BMW ו AUDI.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

עוד שטות מני רבות שמתרוצצות באינטרנט. חייבים לדעת לסנן.

 

המאוורר הכי חזק שמוכר לי ברכב פרטי צורך פחות מ15 אמפר. פחות מ0.25 כוחות סוס.

 

לא יודע מה איתך אבל המאוורר הכי חזק שמוכר לי ברכב פרטי צורך 40 אמפר בקירוב (420-500W) כשהוא עובד על המהירות המקסימלית שלו. הוא מוגן באמצעות פיוז בערך של 50A.

 

איציק

Peugeot 3008 MY18 1.6HDi 120Hp Automatic
   Citroen Berlingo XTR MY17
 1.6
HDi 100Hp Automatic
Citroen C4 MY07 2.0 143Hp Automatic

 

 

eפ.מצולמים אחרונים: הח' שסתום ספיקה למדחס מזגן, טיימינג למנוע 2.0 EW10J4 ב 307, הח' COM2000 ברכבי PSA , הח' שמן AL4, הח' שסתומים AL4

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נתיך 50 אמפר לצרכן של 40 אמפר? לא נשמע הגיוני מבחינת תכנון חשמלי, אני מניח שהמאוורר צורך 30 אמפר אם לא פחות.

יצא לך לבדוק זאת עם מד אמפר?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נתיך 50 אמפר לצרכן של 40 אמפר? לא נשמע הגיוני מבחינת תכנון חשמלי, אני מניח שהמאוורר צורך 30 אמפר אם לא פחות.

יצא לך לבדוק זאת עם מד אמפר?

לא את הספציפי הזה (יצא לי למדוד את הדגמים הקטנים יותר\חלשים יותר).

 

התיכנון כמו שאתה מתאר מתאים אולי למאווררים שהמהירות המקסימלית שלהם היא היחידה. במכוניות הללו מדובר במאווררים של 3 מהירויות כך שגם אם נדרשת הפעלה של המהירות המקסימלית, זה נעשה תמיד בהדרגה (מהירות ראשונה ואז שניה או ישר לשלישית) ע"מ שצריכת הזרם (בעיקר ה"מכה" הראשונה) תהיה הדרגתית ולא תגרום לשריפת הנתיך.

 

בכל מקרה זה רחוק מההצהרה שלך שברכב פרטי יש מאוורר שצורך פחות מ 15 אמפר... (ואם ממש תתעקש, אין לי בעיה לבדוק את זה בשבוע הבא ולהעלות את הממצאים).

 

איציק

Peugeot 3008 MY18 1.6HDi 120Hp Automatic
   Citroen Berlingo XTR MY17
 1.6
HDi 100Hp Automatic
Citroen C4 MY07 2.0 143Hp Automatic

 

 

eפ.מצולמים אחרונים: הח' שסתום ספיקה למדחס מזגן, טיימינג למנוע 2.0 EW10J4 ב 307, הח' COM2000 ברכבי PSA , הח' שמן AL4, הח' שסתומים AL4

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני לא זה שהצהרתי זאת ואישית אני מכיר מאווררים שמדדתי את זרם שלהם וראיתי 25 אמפר. יותר מזה לא נתקלתי.

אם יצא לך אחורי החגים לבצע מדידה למאוורר כזה נשמח לדעת תוצאות.

 

עדיין, מקובל לתת נתיך גבוה בשליש לפחות מצריכת הזרם הכללית של המעגל עליו הנתיך מגן ומכוון שברכב הנתיכים הגדולים הם SLOW BLOW זה לא ממש משנה אם בהפעלה הראשונית הזרם יהיה גבוה ריגעית מערך הנתיך.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אפילו אני לא הצהרתי שהמקס זה 15 אמפ' אלא כתבתי שהמקס' שאני מכיר זה 15 אמפ'. בכל מקרה, אתה קופץ לחינם, איציק, כי כשאתה מדבר על 0.7 כוח סוס אתה מוכיח את מה שכתבתי על השטות של ה5 כוחות סוס.

 

יצרנים הולכים דרך ארוכה בשביל לא להזדקק לפתרון החשמלי היכן שהם יכולים. זה לא סתם. פאן קלאצ'ים מגיעים לעלויות שנושקות ל10000 ש"ח. במקרה אחד שאני מכיר, עם מנוע אורכי ומצנן בצד, היכן שעל פניו הכי מתבקש שיהיה מאוורר חשמלי, היצרן הלך על פתרון של מיכל ומשאבה הידראוליים בצד המנוע, ומאוורר עם מנוע הידראולי ושסתום ווסת PWM מבוקר מחשב בצד המצנן. קומבינציה שנושקת בעלותה ל20000 ש"ח. גם זה לא לשם שמיים.

 

אגב, חיכוך בזמן שהמצמד משוחרר קיים רק בחלק מהפאן קלאצ'ים. חלקם מפרידים לחלוטין והחיכוך היחיד שקיים בהם הוא חיכוך של מיסב. אפסי. כשהם מוצמדים אין שום חיכוך. מצמדים עם דיסק יבש מופעלים פניאומטית או חשמלית. מה שלא תרצו. רק לא להשתמש בחשמל.

 

עוד אגב, הנסיון שלי מראה שפאן' קלאץ' שנכנס לפעולה ללא צורך במהירות גבוהה, גורר איתו נהג שמגיע למוסך ומתלונן על הרעש, ובד"כ התקלה מתגלית בפאן- קלאץ', או בחיווט אליו. מדובר בתקלה, לא במצב נורמלי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

המגמה היום הפוכה לגמרי, מה שאפשר לחבר חשמלית מחברים. ההפעלה קלה ומבוקרת יותר, ניתן להרכיב משוב באופן פשוט אם נדרש וכו'.

בעתיד נראה משאבות מים, שמן ומדחסי מזגן רק על חשמל.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

חנן, אני חושב שזה קשור הרבה לדרך החשיבה של היצרן (וגם, כמובן, עלויות).

היום, למיטב ניסיוני, מרבית היצרנים עובדים על מאווררים חשמליים והמגמה מראה (לפחות לפי מה שאני רואה ב PSA) שמשתדלים להוריד כמה שיותר רכיבים מכאניים מעל המנוע (משאבת ה"כ למשל) ואפילו מתוכננים בצורה כזו שבזמן שנדרש הספק גבוה מורידים את רמת הטעינה של האלטרנטור לצורך הורדת עומס מהמנוע. ממש "נלחמים" על כל כוח-סוס.

 

במנועים של BMW קיים מצמד למשאבת המים. המטרה: הורדת התנגדות מהמנוע כאשר אין צורך בסיחרור מים + ביטול הטרמוסטט !

לא נתקלתי במכוניות חדשות עם מאוורר מכאני ומצמד, השיטה זכורה לי רק מהוונדורות והאמריקאיות של "אז" (אפילו בסובארו לאונה היו כמה מודלים בודדים עם מצמד ומאוורר מכאני).

 

איציק

Peugeot 3008 MY18 1.6HDi 120Hp Automatic
   Citroen Berlingo XTR MY17
 1.6
HDi 100Hp Automatic
Citroen C4 MY07 2.0 143Hp Automatic

 

 

eפ.מצולמים אחרונים: הח' שסתום ספיקה למדחס מזגן, טיימינג למנוע 2.0 EW10J4 ב 307, הח' COM2000 ברכבי PSA , הח' שמן AL4, הח' שסתומים AL4

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תראה, אתה ורוב מי שמגיב פה מתמצאים בפרטיות, ושם המצב הוא שמנועים אורכיים כמעט ולא קיימים למעט ברכב יוקרה מעטים ולמעט יצרנים בודדים כמו סובארו ואלפא וחלק מהאמריקאיות. מי שמתמצא ברכבים מסחריים, שם האופציה הכמעט יחידה היא מנועים אורכיים רואה שכולם משתמשים במאוורר מכני. אני בספק אם עלויות הן השיקול מכיוון שכבר הבאתי דוגמאות על פאןקלאצ'ים ומערכות העברות כוח הידראוליות שעולות 10K ו20K ש"ח. הרבה יותר קל וזול מזה זה לשים מאוורר חשמלי גדול ולסגור עניין. זה שהם לא עושים את זה צריך לרמוז לנו משהו.

 

אתה ועוד כמה מגיבים כאן מתעלמים מהעובדה שיש פאןקלאצ'ים שלא סובלים מכל חיכוך למעט חיכוך אפסי של מיסב. כשזה מחובר זה מחובר 100 אחוז ואין שום חיכוך. כשזה מנותק, זה מנותק לגמרי, כמו מצמד של מדחס מזגן. לעומתם, המרות האנרגיה ממכנית לחשמלית ולהיפך שנדרשות כדי להפעיל מאוורר חשמלי עולות באנרגיה רבה. הייתי מעריך שלפחות ב20 אחוז.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

 

במנועים של BMW קיים מצמד למשאבת המים. המטרה: הורדת התנגדות מהמנוע כאשר אין צורך בסיחרור מים + ביטול הטרמוסטט !

 

מה, בכלל אין טרמוסטט במנועים האלה ?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

האם המנגנון המדובר של מצמד למשאבת מים קיים גם ל-M30?

כיצד לחסוך דלק? להאיץ לאט, לצבור תנופה לקראת עליות, לחזות מהלכים של נהגים אחרים בכביש, לא לעבור על המהירות המותרת, להמנע מגז-ברקס אלא לגלוש כמה שיותר ולהתאים נסיעה לתנאים

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אתה ועוד כמה מגיבים כאן מתעלמים מהעובדה שיש פאןקלאצ'ים שלא סובלים מכל חיכוך למעט חיכוך אפסי של מיסב. כשזה מחובר זה מחובר 100 אחוז ואין שום חיכוך. כשזה מנותק' date=' זה מנותק לגמרי, כמו מצמד של מדחס מזגן. לעומתם, המרות האנרגיה ממכנית לחשמלית ולהיפך שנדרשות כדי להפעיל מאוורר חשמלי עולות באנרגיה רבה. הייתי מעריך שלפחות ב20 אחוז.[/quote']

יש עוד אלמנטיים במאוורר מכאני שלא לקחת בחשבון, מהירות הסיבוב שלהם תלויה במהירות הסיבוב של המנוע ולכן המאוורר חייב להיות הרבה יותר מאסיבי, גדול ובעל זווית כנפיים מאוד חזקה דיה ליצר משב רוח גם במהירויות סיבוב מנוע נמוכות וזה מדוע המאווררים האלו מיצרים רעש כל כך חזק. אם נניח היה צורך לבחור בחלופה חשמלית המאוורר היה קטן, יעיל ושקט יותר.

שנית, המצמד מאוורר המוכר יותר הוא הויסקוזי שהוא לעולם לא מנותק או מחובר ולכן להערכתי מדובר על הפסדים יותר גדולים בסך הכל הכללי.

 

ולסיכום, הכוח שגוזל מאוורר מנוע כזה או אחר הוא די מינורי, מנקודת מבט של יצרן המטרה היא לשפר את התצרוכת הדלק וניתן לעשות זאת טוב יותר באלמנטים חשמליים.

ברכבים מסחריים נושא התצרוכת דלק פחות משחק תפקיד ועל איבוד של הספק אין מה לדבר כי הוא זניח ביותר ולכן התצורה הקלה והפשוטה יותר תבחר ע"י היצרן.

 

מה, בכלל אין טרמוסטט במנועים האלה ?

אין צורך בתרמוסטט כי סרקולצית המים במנוע נעשית ע"י שליטה במהירות סיבוב של משאבת המים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ברכבים מסחריים נושא התצרוכת דלק פחות משחק תפקיד ועל איבוד של הספק אין מה לדבר כי הוא זניח ביותר ולכן התצורה הקלה והפשוטה יותר תבחר ע"י היצרן.

 

יצרנים הולכים דרך ארוכה בשביל לא להזדקק לפתרון החשמלי היכן שהם יכולים. זה לא סתם. פאן קלאצ'ים מגיעים לעלויות שנושקות ל10000 ש"ח. במקרה אחד שאני מכיר (אוטובוס)' date=' עם מנוע אורכי ומצנן בצד, היכן שעל פניו הכי מתבקש שיהיה מאוורר חשמלי, היצרן הלך על פתרון של מיכל ומשאבה הידראוליים בצד המנוע, ומאוורר עם מנוע הידראולי ושסתום ווסת PWM מבוקר מחשב בצד המצנן. קומבינציה שנושקת בעלותה ל20000 ש"ח. [/quote']

 

מערכת הידראולית קומפלט שמשמשת אך ורק לצורך המאוורר לא נכנסת להגדרה של "קלה ופשוטה", ובכל זאת היצרן העדיף את האופציה הזו על חשמל.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 5689 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...