Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

שאלה: האם גובה הסל"ד יקבע את צריכת הדלק


eli8333
שימו לב! השרשור הזה בן 6284 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

אבל בוא ואסביר לך מדוע אני לא טועה.

אני חייב לציין, כמו שכתבתי כבר, שמדובר על כביש ישר, בלי רכבים, בלי פניות ובלי שינויי גובה.

במידה ותסע במהלך כל הנסיעה בהילוך הכי גבוה בנק' שיא המומנט של הרכב, נניח שמדובר על כ160-170 קמ"ש, יקח לך פחות זמן מלנסוע במהירות שיוט של כ100 קמ"ש, מסכים? אמנם תשרוף יותר דלק, אך מבחינת חישובי דלק\זמן - יצא שזמן הנסיעה יתקצר. הגיון מתמטי פשוט.

כמובן שכדי להתעלם מזמן ההאצה (שאגב לא אמורה להיות בפול גז) וזמן הבלימה, עדיף לבצע את החישוב על-פני מרחקים ארוכים.

 

צריכת דלק נמדדת במספר קילומטרים לליטר ולא במספר קילומטרים לשעה. אז נכון, תגיע מהר יותר אבל עדיין תגמע את אותו המרחק ביותר דלק (התנגדות הרכב לסביבתו והסלד הגבוה עושים את שלהם).

 

איציק

Peugeot 3008 MY18 1.6HDi 120Hp Automatic
   Citroen Berlingo XTR MY17
 1.6
HDi 100Hp Automatic
Citroen C4 MY07 2.0 143Hp Automatic

 

 

eפ.מצולמים אחרונים: הח' שסתום ספיקה למדחס מזגן, טיימינג למנוע 2.0 EW10J4 ב 307, הח' COM2000 ברכבי PSA , הח' שמן AL4, הח' שסתומים AL4

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 37
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

הבחור הליצן לכאורה.. לא אמר שנסיעה ב160 תהיה יותר חסכונית מ90 קמ"ש.

הוא אמר שהנסיעה הכי יעילה, עם דגש על יעילות ולא חסכון, היא בנקודת מקסימום המומנט של המנוע, בהילוך הכי גבוה של הגיר.

 

בעצם אתה מקבל את מקסימום הנסיעה בעד הדלק. הוא אמר 160 כי ברוב המכוניות בהילוך הכי גבוה ובסל"ד המדובר המהירות היא כ 160 קמש... זה לא יבזבז פחות דלק, זה פשוט ינצל יותר טוב את הדלק.

 

לגבי הבחור ששאל בנוגע לקשר הלינארי בין סלד לצריכת דלק, הסבר פשוט שממנו אפשר לקבל את המסקנה הזו:

נפח המנוע הוא בעצם סך הנפח של הצילינדרים. סתם למשל יש לנו מנוע 4 צילינדרים, אין-ליין, בנפח של 1.6 ליטרים (זה בד"כ לא יהיה באמת 1600 סמק אלא 1596 או משהו כזה אבל לא ניכנס לזה) - המנוע הרגיל שלך.

כל צילינדר הוא בנפח של רבע מזה, משמע 400 סמק, ויש בו בוכנה שעולה ויורדת, לא נדבר על אופן הפעולה של מנועי 4 פעימות זה לא המקום, אני מניח שאתה יודע בערך.

בכל פעם 2 בוכנות עולות ו2 בוכנות יורדות, וכל סבב, זתומרת -_-_ ואז _-_- מסובבים את הקראנק סיבוב אחד שלם (360 מעלות). זה נחשב סיבוב. בנסיעה ב 2000 סל"ד מתרחשים 2000 סיבובים כאלה בדקה אחת. כל "סבב", לפי התור, 4 הבוכנות מתמלאות בתערובת מסעפת היניקה, יש בעירה, פליטה ועוברים הלאה. ב2000 סל"ד כל ארבעת הצילינדרים יתמלאו בתערובת.. 2000 פעמים. אם תעלה ל 2500 סלד הרי הם יתמלאו 500 פעמים נוספים בתערובת, משמע בדקה אחת, יתבזבז יותר דלק.

 

כאן מדובר על פעולה של מנוע יציב, פעולה אחידה אם למשל בסרק אתה פשוט לוחץ על הגז ומעלה את הסל"ד.

 

כשיש עומס כלשהו, ובהתחשב בגורמים נוספים כמות הדלק בפועל שנכנסת בכל פעם לצילינדרים משתנה, זתומרת לא תמיד בכל סיבוב יתמלאו 1.6 ליטרים של תערובת דלק ואוויר ביחס 1:14.2 או כמה שזה נחשב ליחס האופטימלי.. בשהרכב מנסה לטפס בעליה או סתם אתה בהילוך גבוה מידי ופותח מצערת, אתה נותן למנוע לשאוב את מקסימום האוויר שהוא יכול, המנוע שואף להגביר את הקצב של סיבובי המנוע אך ההתנגדות שהגלגלים מחזירים גבוהה מידי, מערכת ההזרקה מזריקה הרבה מאוד דלק בכל פעם בנסיון לגרום למנוע "לנצח" במאבק מול ההאטה. זה בזבוז.

או למשל כשמערתכ ההזרקה מנסה לחמם את המנוע,או במכוניות ישנות אתה היית מושך את הצ'וק ידנית היית משנה את יחס התערובת כך שיהיה יותר דלק ופחות אוויר כדי שתתבצע בעירה בלי שהרכב יכבה למרות שהוא "קר" ומתנגד לבעירה. במצב הזה הרבה מהדלק בכלל לא נשרף ונוצר פיח וזיהום מיותרים, הבזבוז של הדלק גדול בהרבה מהתפוקה בפועל, שבסופו של יום אנחנו מודדים בק"מ לליטר. סתם, אם תיקח רכב עם צ'וק ידני, תמשוך אותו קצת ותיסע עם זה כרגיל פשוט תראה חד וחלק שאתה מבזבז הרבה יותר ליטרים לX קילומטרים.

 

מקווה שלא בילבלתי יותר מידי, מוטי

Chevrolet Sonic RS 2014, 1.4T

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

צריכת דלק נמדדת במספר קילומטרים לליטר ולא במספר קילומטרים לשעה. אז נכון, תגיע מהר יותר אבל עדיין תגמע את אותו המרחק ביותר דלק (התנגדות הרכב לסביבתו והסלד הגבוה עושים את שלהם).

 

איציק

 

 

אני ממש לא טוב בחישובים, אבל אם אתה מדבר על זה אז - אם אני נוסע על 300 קמ"ש אז לוקח לי שעה לעבור 300 ק"מ.

אם אני נוסע על 100 קמ"ש אז לוקח לי 3 שעות לעבור את אותם 300 ק"מ.

 

ב300 קמ"ש המנוע עושה נאמר 100 סל"ד, ב100 הוא עושה 50 סל"ד.

כל סל"ד המנוע שורף 1 ליטר. ז"א בנסיעה על 50 סל"ד הוא שורף 50 ליטר לדקה, וב100 סל"ד 100 ליטר לדקה.

אז בנסיעה על 300 קמ"ש נסעת 60X100 = 6000

בנסיעה על 100 קמ"ש נסעתי 180X50 = 9000

 

כמובן שהחישוב לא הגיוני ולא מתחשב באף גורם. אבל נראה לי שזאת הכוונה המקורית.

 

חייב לציין - אין לי בגרות מלאה במתמטיקה, אז תסלחו לי אם טעיתי :-)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

זאת הכוונה אבל ברוב המכוניות נסיעה ב 160 תהיה פחות חסכונית מנסיעה ב 100 (בגלל התנגדות). ואני מדבר על צריכה=קמ לליטר. ולא לא הבנתי את המושג החדש שהכנסתם "יעילות" . אם מודדים זמן נכון תגיע מהר יותר אבל אם זה יצרוך יותר דלק זה גם יהיה יעיל פחות. ושוב צריכה מודדים בקמ לליטר,במה מודדים "יעילות"?

...Our necessities are few but our wants are endless

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

 

ב300 קמ"ש המנוע עושה נאמר 100 סל"ד, ב100 הוא עושה 50 סל"ד.

במאה הוא יעשה שליש ממה שהוא עושה ב 300 ולא חצי כמו שרשמת

אז כל החישוב שלך סוטה בעשרות אחוזים ולא רלוונטי

 

ובלי קשר לכך שככה לא מחשבים צריכת דלק,

 

כי אפשר ליסו 100 קילומטר בשיוט על 100 ואפשר ליסוע אותם בלחיצות שבכל זאת המהירות הממוצעת תהיה 100 קמש

ובשני המיקרים תהיה צריכת דלק שונה לחלוטין וזה עדיין אותו מרחק באותו זמן

לתגובה רצינית, ראה את הודעתו של gsi16v.
זה משפט שלא ציפיתי לראות בפורום הזה
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

האמת היא שאם המנוע עושה Y סל"ד ב-X קמ"ש אז הוא יעשה יותר מ-3Y סל"ד ב-3X קמ"ש (התנגדות האוויר אקספוננסיאלית ולא ליניארית)

ליאור

מאזדה 3 2.0 "ספיריט" 2020

בתאריך 12.5.2021 בשעה 13:54, יבגניפ כתב:

באמת. אני אוהב אותך כמו שאתה.

יבגני כבר לא אוהב אותי 😭

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יש יחס ישיר בין מהירות וסל"ד שכן המהירות נקבעת על-פי הסלד כפול יחס ההעברה בתיבת ההילוכים (יחס של הילוך ויחס סופי)

 

בתאריך 13.7.2020 בשעה 17:22, pl7410 כתב:

זו בכל זאת מדינה שמסתמכת על טמטום כמשאב לאומי

 

לפני 5 שעות, HybridBoy כתב:

תיבה טובה סטייל DSG

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ולכן אם הילוך חמישי ב 100 זה 2000 סלד אז ב200 קמש זה 4000 סלד ולא 4100 וכן הלאה....ונגיד ב 6000 סלד זה 300 קמש ולא יתכן 29X בגלל היתנגדות רוח או אקפונדיניצימינאליות

לתגובה רצינית, ראה את הודעתו של gsi16v.
זה משפט שלא ציפיתי לראות בפורום הזה
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

האמת היא שאם המנוע עושה Y סל"ד ב-X קמ"ש אז הוא יעשה יותר מ-3Y סל"ד ב-3X קמ"ש (התנגדות האוויר אקספוננסיאלית ולא ליניארית)

 

אם התכוונת שהמנוע ילגום יותר מפי 3 כדי להגיע למספר סיבובים גדול פי 3 אז הטענה שלך צודקת. כמו שאמרו לפני, היחס בכל הילוך הוא קבוע לכל אורך ההילון.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אוקיי אז ראיתי שקיבלת הרבה תשובות נחמדות מענינות אבל פחות מהצד המקצועי

אז קצת מהצד השני ...

התערובת נקבעת על ידי מקדם ה"למבדה" בטח שמעת על האות היונית

14.7= 1 היחס בין אויר לדלק זה היחס האידיאלי

זה היחס המדוייק מבחינת תצרוכת הנמוכה ביותר וההספק מנוע הטוב ביותר

זה היחס שהמחשב רכב שלך ינסה להגיע אליו בהמצעות הנתונים שהוא אוסף מהחיישנים

מצב מצערת ,טמפרטורת אויר, טמפרטורת מנוע , עומס חשמלי ומכני , וכו

נכון שרוב הזמן אנחנו לא נמצא ביחס הזה 1=14.7 בטח לא בעיר

אבל בסרק ובשיוט נוכל להגיע

מה זה שיוט ? נקודת סל"ד מסויימת במהירות מסויימת בעומס מסויים ,וזה אינדיוידואלי לכל רכב .

לא רק בדברים שציינת (גיר, משקל , וכו) אלה גם במפת המחשב ניהול מנוע של הרכב

רוב היצרנים 2300-2600 סל"ד במהירות 80-90 כמובן מנועים שציינת עם 5 הילוכים

ובטח לא במהירויות גבוהות כמו שציינו פה .

 

מקווה שסיפקתי אותך במשהו :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יחס העברה סופי זה יחס קבוע נוסף ליחסי ההעברה של כל הילוך.

לתגובה רצינית, ראה את הודעתו של gsi16v.
זה משפט שלא ציפיתי לראות בפורום הזה
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מן הסתם

זה ליניארי

 

ככל שהסל"ד יהיה גבוה יותר (הבוכנות יעלו וירדו יותר פעמים בזמן נתון) אז ייכנס יותר דלק (ואוויר) ותשרף יותר תערובת

אז מה יותר חסכוני: לסוע על טורים גבוהים כשהרגל בקושי נוגעת בפדל או על טורים נמוכים כשהפדל דחוס?

אם אתה לא יודע לנהוג על 100 כ"ס, לא יעזרו לך 500.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בשביל לענות לך אני אזרוק לפינה רגע את כל הקטע הטכני ואומר ככה:

צריכת הדלק ברכב מסויים תלויה רק בדבר אחד - הרגל הימנית שלך! הסבר קצת יותר מקצועי (לא שאני מתיימר להיות מכונאי רכב)? בלחיצה על דוושת הגז אתה פותח את המצערת ומזרים אוויר למנוע, מערכת ההזרקה מזהה את זה ומזרימה כמות מתאימה של דלק. כמה שיותר אוויר תזרים - ככה מערכת ההזרקה תזרים יותר דלק.

 

אם תסע על סל"ד נמוך ותלחץ הרבה על הגז (בגיר ידני) המנוע יקבל הרבה דלק(שחלקו לא ישרף) והסל"ד יעלה, אם תהיה בהילוך גבוה מדי למהירות, למנוע יהיה קשה יותר לעלות בסל"ד ולכן זה יהיה לא יעיל ובזבזני.

לכן, אם אתה רוצה שהרכב יאיץ, תשתמש ביד ימין - ותוריד הילוך, אם אין לך צורך בהאצה, תעלה הילוך ותן למנוע לנוח :)

 

בסופו של דבר, כמה שתלחץ פחות על הגז, ככה תבזבז פחות דלק, מצד שני אם תסע על סל"ד גבוה כל היום (ואני לא מדבר על 3000 אלא על 4000-4500++) אתה תשאר בלי מנוע.

נ.ב.

אין כזה דבר סל"ד גבוה בלי ללחוץ על הגז.

 

בתאריך 13.7.2020 בשעה 17:22, pl7410 כתב:

זו בכל זאת מדינה שמסתמכת על טמטום כמשאב לאומי

 

לפני 5 שעות, HybridBoy כתב:

תיבה טובה סטייל DSG

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הסל"ד מבטא למעשה כמה המנוע "מתאמץ" כדי לשמור על המהירות שאנחנו רוצים

 

ניקח 2 מקרים:

מקרה 1: התחלנו את הבדיקה בנסיעה במהירות 200 קמ"ש, ואנחנו רוצים לשמור על המהירות הזו

מקרה 2: התחלנו את הבדיקה בנסיעה במהירות 100 קמ"ש, ואנחנו רוצים לשמור על המהירות הזו

 

(לא סתם לקחתי את המהירויות הנ"ל)

 

אם נתון לנו שבמקרה 2 הסל"ד בהילוך הגבוה ביותר הוא 2000 סל"ד (בשביל 100 קמ"ש לאורך נסיעה על כביש ישר ומישורי)

אז במקרה 1 הסל"ד בהילוך הגבוה ביותר יהיה 4000+X סל"ד (בשביל 200 קמ"ש לאורך נסיעה על כביש ישר ומישורי)

 

לרכב יש מקדם גרר, כאשר ב-100 קמ"ש ההתנגדות של האוויר היא X, אז במהירות 200 קמ"ש ההתנגדות היא X^2

(אם ההתנגדות ב-100 קמ"ש היא X^2 אז ההתנגדות במהירות 200 קמ"ש היא X^3)

 

ככל שאתה תשאף לנסוע יותר מהר, האוויר יתנגד חזק יותר לתזוזה שלך, ותצטרך להשקיע יותר כוח (=יותר סל"ד)

 

Iron Horse

לא הבנתי ממש את השאלה שלך

איך אתה רוצה לנסוע על סל"ד גבוה כשהמצערת בקושי לחוצה?

איך אתה רוצה לנסוע על סל"ד נמוך כשהמצערת לחוצה עד הסוף?

ליאור

מאזדה 3 2.0 "ספיריט" 2020

בתאריך 12.5.2021 בשעה 13:54, יבגניפ כתב:

באמת. אני אוהב אותך כמו שאתה.

יבגני כבר לא אוהב אותי 😭

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 6284 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...