Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

פוסטים מומלצים

פורסם
לפני 12 דקות, saay222 כתב:

במצב קצר, יש עומס, אז תהיה קשת בתלות המתח והזרם במעגל ומהירות התגובה של ההגנה (נתיך).

 

סליחה, אבל אתה משתמש במינוח שגוי: המונח ”עומס” מתייחס לזרם של צרכנים [=מכשירים צורכי חשמל] במצב עבודה תקין, ולא לזרם קֶצֶר (זרם תקלה שמופיע במעגל עקב חיבור בעל עכבה נמוכה יחסית [=ללא עומס] בין נקודות בעלות פוטנציאל [=מתח] שונה).

 

בכל אופן, מטרתי הייתה להדגיש את הנקודה שעבודה במתח חי כוללת סיכונים נוספים מעבר להתחשמלות, וחשוב שתהייה מודעות לכך.

  • תגובות 92
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

פורסם

בואו נדבר על משהו אחר.

 

נגיד יש מאמ"ת 16 אמפר. 

נהוג לחשוב שבזרם 16 אמפר הוא ינתק את המעגל, אבל זה לא המצב.

למאמ"ת יש שני מנגנוני ניתוק - אלקטרומגנטי וטרמי.

 

המנגנון האלקטורמגנטי מנתק את הזרם מיידית במקרה של קצר. מה זה קצר? קצר זה זרם מאוד גבוה שזורם דרך המאמ"ת, זרם קצר במאמ"ת באיפיון C (כל המאמת"ים שמשתמשים בהם בלוחות ביתיים הם באיפיון C) הוא זרם הגבוה בפי 5 עד פי 10  מהנקוב ומעלה. זאת אומרת בזרם 16X5=80 אמפר ומעלה יתבצע ניתוק מיידי, ליתר דיוק תוך כ 0.1 שניה. 

איפיון C (לעומת איפיון B)  מאפשר צריכת זרם גבוהה יותר לפרקי זמן קצרים, כמו בזמן התנעת מדחסי מזגנים, בלי שיתבצע ניתוק  המעגל. 

 

 

המנגנון השני הוא מנגנון הגנה מעומס יתר שמבוסס על פחית דו מתכתית שמשנה את הצורה שלה עם שינוי הטמפרטורה. ומעל טמפרטרה מסויימת מנתקת את המעגל. 

הדברים האלו לא מאוד מדוייקים ולכן יש לזה טולרנס די רחב. 

 

עד זרם הגבוה פי 1.13 מהנקוב  לא אמור להתבצע ניתוק. זאת אומרת מאמ"ת 16A לא ינתק את המעגל בזרם עד 18 אמפר.

 

האלה, מעל 1.13 מהנקוב עוד 1.45 מהנקוב הוא אמור לנתק הזרם תוך יותר משעה. זאת אומרת בטווח שבין 18 עד 23 אמפר הניתוק יתבצע אחרי שעה פלוס. לדוגמא אם יש מזגן שעל פניו עובד תקין אבל "מקפיץ את הפקק כל שעתיים" זו בדיוק הסיבה. המזגן הזה צרוך יותר זרם ממה שאמור לצרוך ושעתיים זה הזמן שלוקח למאמ"ת להגיב. 

בזרם מעל 1.45 מהנקוב, מעל 23 אמפר הניתוק  יתבצע תוך פחות משה. 

 

כפי שניתן לראות הגדרות די גמישות כי שוב, דו מתכת זה לא משהו מדוייק. 

 

 

  • אהבתי 2

 

 

פורסם

ולהיכן שזרם גבוה כל כך הוא הרסני יש גם מאמ"ת אופיין Z שמנתק מיידית בפי 3 מהזרם הנקוב.

לפני 6 שעות, sperial כתב:

למדתי בטכניון בשנים שבהן מעבדה בפיזיקה היתה חובה. השתמשו שם במתקן שנקרא ״עגלת אוויר״ - מתקן שהחליק על כריות אוויר למניעת חיכוך, ואת המיקום ציינו נקודות שנצרבו על ידי ניצוצות בין ה״עגלה״ לקו מתח גלוי. יום אחד אחד הסטודנטים טס לאורך כל המעבדה - הוא נגע בחוט וספג זץ של 700 וולט.

סוף סוף הבנתי למה נדרש לעבור את מבחן בטיחות בחשמל כתנאי למעבדות בפיזיקה 2.

פורסם
בתאריך 2.4.2026 בשעה 15:24, Buki כתב:

יכול להיות מצב שהשן נמצאת אחרי ה"פלטקה" שמהדקת אותה ולא בתוכה.

 

 

אתה יכול להסביר את זה להדיוטות?

פורסם

@פריג'י זה היה בפיזיקה 1 (מיכאניקה), ואני לא זוכר מבחן בטיחות, לכל היותר תדריך קצר. אבל הסטנדרטים ב-1975 היו שונים. המעבדות בפיזיקה 2 (חשמל) ופיזיקה 3 (פיזיקה מודרנית) היו כיפיות, הרבה משחקים עם ציוד מדידה, סקופים וצעצועים אחרים.

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

פורסם
לפני 8 שעות, nglancer כתב:

אתה יכול להסביר את זה להדיוטות?

צילמתי וידאו.

בחלק הראשון מצב לא תקין, סגירת הבורג לא מהדקת את הפס גישור, בחלק השני מצב תקין.

 

בלוח פס הגישור מורכב מלמטה ולא רואים את זה טוב כמו בוידאו, לכן צריך לוודא שהשן של פס הגישור נמצאת בתוך ה"פלטקה" לפני ההידוק ולא בחוץ.


 

  • אהבתי 2
  • רעיון טוב! 2

 

 

פורסם
בתאריך 5.4.2026 בשעה 11:48, teyal כתב:

בקטרים נמוכים אפשר גם להלחים את הקצוות של החוט השזור- אותה תוצאה כמו עם הסופיות.

סליחה על הבוטות, ובמחילה מכם.

במדינת הקומבינה שמקדשת את תרבות החסכנות, פתרונות ״חליפים״ להתקנה תקנית ובמיוחד בהתקנות חשמל. כל סטיה מהתקנות היא פתח לצרות, חלקן במיידי וחלקן יתגלו במשך הזמן. 

זרם גבוה למשל במגעי תקע המחובר בכבל מאריך ש״תוקן״ (הוחלף, תקע יצוק משום מה, או שנוצר במיוחד) שבו הסיבים הולחמו בבדיל יגרום לנזק ואך לשרפה.

כבר ראיתי בעל מקצוע שהכבל שלו נשרף בעת עבודה מאומצת עם משור חשמלי. האילתור ״המקצועי״ כמעט גרם לנזק גדול בסביבת העבודה.

שלא לדבר על רשלנות בחיבורי יחידות מיזוג ניסתרות  ״כי לא רואים, זה לא משנה,סתם עוד עבודה״ , חיבורי מאיצים בדודי חשמל ודברים דומים.

 

תקנות החשמל אמנם לא נאכפות כמו תקנות תעבורה אבל זה לא אומר שניתן להקל ראש בזה.

 

בתאריך 4.4.2026 בשעה 18:14, Buki כתב:

יש לי כזה, 4S (לחיצה בצורת ריבוע) ולא 6S. 

https://a.aliexpress.com/_c4M6Ft3n

 

סופיות חוט אפשר לקנות בארץ בכל חנות חשמל מקצועית, במחיר כמה שקלים לשקית 200 יחידות.

IMG_20260404_181424.thumb.jpg.b327695a617821225e0afad198a3e076.jpg

 

פתרון פשוט ולא יקר, גם למי שמחווט פעם ב...
ג״נ, אצלי עברתי על כל הכבלים שאי פעם הורכב להם תקע ״ישראלי״ על ידי היבואן במקום התקעים היצוקים שהגיעו מהיצרן.

היום, יבואן רישמי מזמין עם תקע ישראלי ישירות מהיצרן. היבואנים המקבילים מוסיפים מתאמים או מחליפים תקע.

 

  • רעיון טוב! 1

עברו כבר למעלה ממיליון קילומטר של נהיגה מאז ימי הכרמל 12 מודל 67 (מנוע פורד) דבר לא השתנה. עדיין רואה סביבי נוהגים נהיגה מבוהלת, הססנית ומנותקת מכל הקורה בכביש . 

 

פורסם
לפני 53 דקות, zaf כתב:

אצלי עברתי על כל הכבלים שאי פעם הורכב להם תקע ״ישראלי״ על ידי היבואן במקום התקעים היצוקים שהגיעו מהיצרן

גם אני עשיתי את זה בכל הכבלים עם תקע ישראלי שאינו יצוק,  מיותר לציין שברוב המקרים לא מצאתי סופיות, הייתי צריך להתקין את התקע מחדש עם סופיות. 

 

 

פורסם

חייב לשתף כאן 😉 , במהלך טיול עם הכלבות לפני כשעה, נתקלתי בדבר הבא - חיבור ״הארקה״ לבית לאחר תיקון אינסטלציה 😱

image.png.d849df77f648410516d39f5c069272fc.png

  • מצחיק 1

עברו כבר למעלה ממיליון קילומטר של נהיגה מאז ימי הכרמל 12 מודל 67 (מנוע פורד) דבר לא השתנה. עדיין רואה סביבי נוהגים נהיגה מבוהלת, הססנית ומנותקת מכל הקורה בכביש . 

 

פורסם
בתאריך 6.4.2026 בשעה 18:15, hans כתב:

תדייק - פעם חשבת שאתה חשמלאי...

מעולם לא. 

יצא לי להתעסק בקטנה עם חשמל. גם קצת בקטנה עם אלקטרוניקה (ואני ממש לא חושב שאני אלקטרונאי...).

בניתי מנורות ושטויות כאלה. גם בניתי לעצמי סיגריות אלקטרוניות בעבר מחלקים של אלו שהחלפתי\נשברו.

תיקונים קטנים (מאד, עקב ידע מוגבל). כמו החלפת קבל מזגן למשל. גם זה בעזרת בוקי אגב. :beerchug:

החלפתי שקעים (גם בקיר) ותקעים במו ידי הענוגות (שנבדקו ע"י חשמלאי מוסמך טרום השימוש). 

אבל מעולם לא חשבתי שאני חשמלאי. מקסימום שאני מוכן להגדיר את עצמי- "יודע מה אני עושה, בקטנה". כי איפה שאני לא יודע מה אני עושה אני פשוט לא נוגע וקורא למישהו.

ערוץ היוטיוב שלי: BuildiT - DIY Israel.

אם הייתי טוב במתמטיקה, לא הייתי דופק חשבון כל הזמן.

בתאריך 7.5.2025 בשעה 12:58, Night Driver כתב:

ברווז זה עוף ימי. גם מוח של ציפור וגם זיכרון של דג.

פורסם

לרפרנס שם תמונה של לוח ישן, בניין משנות ה 70-80, הלוח מותקן בחדר מדרגות. 

 

פס הארקות פה נמצא מאחורי הלוח. 

IMG_20260408_170952.thumb.jpg.12a5618da026938ab0bdcc7eb55be6b0.jpg

 

 

ניתן לראות פה פחת ישן מסוג AC, של  MEDEX, יצרן שאני בכלל לא מכיר, אולי היה נפוץ פעם. 

יתר האביזרים בלוח הזה הוחלפו במהלך השנים. 

 

זו דירת 4 חדרים אבל יש מעט מעגלים סופיים.

זה בערך ככה -  3 מעגלי כוח במטבח - (שקעים 16A),  אחד למכונת כביסה גם 16A, שני מעגלי מאור אחר לכל שני חדרים כולל השקעים בחדרים מוגנים במאמ"ת 10A, ומזגן.

מצומצם מאוד לעומת לוחות מודרניים לאותו שטח דירה שבדרך כלל כוללים  יותר מעגלים סופיים. 

 

 

 

  • חודשיים מאוחר יותר...
פורסם

הלוח עבר שידרוג.

 

מצב קודם:

IMG_20260401_154053.thumb.jpg.ed746d0dd238543aef2aa360352faffe.jpg

 

מצב חדש:

IMG_20260614_201227.thumb.jpg.71b71477180dc188897de437b6c1dcf8.jpg

 

 

 

מה שבוצע זה הפרדה מוחלטת של ההזנה לאטמור, עם פחת נפרד וניתוק קו האפס לא רק קו הפאזה. לאחר השינוי תקלה באטמור לא תפיל את החשמל בכל הבית אלא רק הקו הנפרד שלו ינותק.

 

מי שמעוניין בהסברים נוספים מוזמן לשאול כמובן. 

 

  • רעיון טוב! 1

 

 

פורסם

מהו האבזר הכחול?

 

אגב, אני הפרדתי את המעגלים של תאורת הגינה כדי שחדירת לחות לא תפיל את החשמל בכל הביית. השקעה שהוכיחה את עצמה בכמה חורפים קשים.

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 


×
×
  • תוכן חדש...