Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

[מאמר טכני] רגע לפני שמחליפים מנוע צעדים.....


danniel
שימו לב! השרשור הזה בן 3233 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

מזה זמן רב אני נתקל בפורום בתלונות רבות של סל"ד סרק לא יציב, נמוך, גבוה, נתפס, "משתגע", כבה ברמזורים עם הפעלת מזגן או הפעלת צרכן חשמלי כזה או אחר.

 

ותמיד תמיד, יש את התשובה השגורה בפי כולם......מה אמרתם.....? נכון, מנוע צעדים.

 

Idle_Air_Control_Valve.jpg

 

ובכן, לא בהכרח!

 

לכל הבעיות שמניתי קודם יש מספר תרחישים, שרצוי לבדוק, לפני החלפת הרכיב היקר ...וכן, האמין הזה, שנקרא מנוע צעדים, STEP MOTOR, מפעיל מצערת, מייצב סרק, מגביר סיבובים IAC ,וזהו...(התעייפתי).

 

OK אני אתחיל לפי סדר בדיקות הגיוני:

 

1. דליפות אויר: זהו אולי הגורם הראשון לסיבובי מנוע לא תקינים בסרק. עם הזמן אטמי גומי, נייר או פלסטיק של מערכת יניקת האוויר, נוטים להתייבש ולהיסדק. אז המנוע יונק אויר לא רק דרך מסנן האוויר והמצערת, עקב כך, החיישן שמודד את כמות האוויר הנשאב למנוע (MAP,MAF וכו'), מדווח למחשב הבקרה על כמויות אויר לא נכונות, לכן כמויות הדלק המוזרק למנוע יהיו שגויות, וסיבובי המנוע יתחילו 'לרקוד'. כדי לאתר דליפות אוויר ניתן להיעזר בספריי חלודה, ע"י התזה על המכלול החשוד, השמן גורם לאטימה זמנית ולהתייצבות סיבובי המנוע, ובינגו!!---איתרנו את הדליפה.

 

שמו לב - ישנם דגמי רכב שהסעפת יניקה עשויה מפלסטיק ואם הזמן,או לאחר התחממות מנוע קריטי, הסעפת עצמה עלולה להיסדק/להעוות ולמשוך אויר.

 

2. פיח בבית מצערת: הגורם השני לתופעה, לא יעזור כלום, גם בפרארי וגם בפיאט, במנוע בעירה פנימית בית המצערת ומעברי היניקה צוברים פיח. זה רק עניין של זמן ואופי נהיגה, (בנסיעות עירוניות הצטברות הפיח מהירה יותר). הפיח סותם מעברי אויר צרים, במיוחד הוא אוהב להתרבות באזור מעברי המנוע צעדים, למה? כי הוא אוהב מקומות צפופים וחשוכים. מחשב בקרת המנוע יודע להתמודד עם שינוי ספיקת האוויר האלו, אבל עד גבול מסוים. ואז מתחילים התלונות של מנוע כבה בסרק, וסיבובי מנוע נמוכים ולא יציבים. אז מה לעשות? ל נ ק ו ת! לא צריך מומחיות יתרה , ספריי קרבורטורים, מטלית נקייה , וזהו.

 

במקרים קשים במיוחד, של הזנחה פושעת, אין מנוס מלפרק את בית המצערת מהמנוע ולגורמים ולבצע ניקוי יסודי יותר.כדאי לבצע זאת אצל בעל מקצוע.

ניקוי פיח ע"י תרסיס מיוחד, מומלץ אחת לתקופה כדי לנקות את הצטברויות הפיח על צלחות השסתומים ותא השריפה.

לא שלכוח להחליף אטמים או גומיות של הבית מצערת לפני ההרכבה.

 

3. חיישן MAF: חיישן מסת אויר בפי בעלי המקצוע, החיישן הזה רגיש מאוד ללכלוך, עקב הזנחה בטיפולים ובתדירות החלפת מסנן אויר, אטימות בית המסנן או מסנן אויר תחליפי זול, עלולים גופים זרים לזהם את החיישן, ואז כמובן מתרחש התרחיש לפי סעיף 1 מניסיוני אין אפשרות לנקות את החיישן ואין מנוס אלא להחליפו בחיישן תקין.

 

4. שסתום EGR תקול: כאשר השסתום תפוס פתוח הוא גורם לחדירת גזי פליטה ליניקת האויר בסרק, ושיבוש סיבובי המנוע בסרק, לרוב הרכב כבה בעצירות או מזייף קשות בסרק. כדי לבדוק את השסתום יש לפרקו מהמנוע ולבדוק את אטימותו עם לחץ אויר או עם נשיפה בפה.

 

5. זיוף חיישנים: כאשר חיישן טמפרטורת נוזל קירור, אויר חיישן זווית מצערת או מפסק מצב סרק מזייף, הדבר מתבטא מיידית בשינויי סל"ד. לרוב גם נדלקת מנורת תקלה, אך לא תמיד. בדרך כלל הבעיה נעוצה בחווט של החיישנים ולא בחיישנים עצמם. אופן הבדיקה הוא ע"י טלטול החלטי (סטייל השב"כ) במחברים וברתמות מערכת ההזרקה כדי לגלות מחבר סורר. ישנם רכבים בהם ניתן לכוון את חיישן זווית המצערת. כוון לקוי של החיישן יגרום לתופעות הנ"ל.

 

6. הארקה- רבותיי הארקה לא תקינה למנוע ולגוף הרכב תגרום לבעיות זיוף חיישנים. ראה תרחיש 4.

מצאו את השרשור של אציק בנושא הארקות, ובצעו בדיקת תקינות הארקות.

 

7. לימוד מצב סרק: ניתוק מצבר עלול לגרום למחשב הרכב 'לאבד' את מיקום מנוע הצעדים הדרוש, ולתופעות שהוזכרו בתחילה. לפעמים המחשב לומד את מצב הסרק לבד, ולפעמים דרוש תהליך לימוד מיוחד. השתדלו להימנע מניתוק המצבר ללא צורך.

 

8. מצערת לא מכוונת: אין לשנות את מיקום הבסיסי של המצערת. בית המצערת מכויל בבית החרושת. קשה עד בלתי אפשרי לכוון את המיקום הנכון אחרי 'ששיחקו' עם בורג הכוון. שוב, מצערת לא מכוילת תגרום לשיבוש קריאת חיישן זווית מצערת ושיבוש במדידת האוויר בסרק ע"י חיישן מסת האוויר.

 

9. חופש בציר המצערת: תקלה זו נדירה מאוד, ומופיעה ברכבים בעלי קילומטראז' גבוה מאוד. זה גורם לקריאות חיישן זווית מצערת שגויות, משיכות אויר וכיול בסיסי לקוי של המצערת. הפתרון >> להחליף בית מצערת .

 

10. אלטרנטור: פריצה או נתק בדיודת/ות המיישר באלטרנטור תגרום למחשב הבקרה לפרש לא נכון קריאות חיישנים והפעלה לא תקינה של מפעילים, כולל המנוע צעדים, ראה תרחישים 3,4,5. לרוב תקלה זו מופיעה עם הפעלת מזגן או צרכן חשמלי אחר. אפשר לאתר זאת ע"י סקופ מעבדה, או לחילופין ע"י ניתוק חיבור הטעינה מהאלטרנטור. המנוע יעבוד רק על מתח המצבר, במידה והתקלה חלפה, יש לשפץ/להחליף אלטרנטור.

 

11. מנוע צעדים תקול: טוב נו.. גם זה יכול לקרות. סך הכל מדובר במנוע חשמלי שעובד קשה מאוד, ועלול להתבלות להיתפס, להישרף או להיגנב. זהירות !! היה לי מקרה של מנוע צעדים שרוף כליל ולא מתפקד, מספר דקות שעות אחרי החלפתו בחדש נשרף גם הוא, ובכן...מחשב בקרת המנוע הפעיל את החיישן ללא הפסקה, כאשר המנוע היה כבוי, עד שזה נשרף. כמובן שהחלפת מחשב וחיישן חדש פתרה את התקלה. מנוע צעדים לא תקין ניתן לאתר ע"י רב-מודד, בבדיקת התנגדות הסליל/ים. בדיקה ע"י סורק תקלות יעודי, ריח (עם הוא שרוף לחלוטין) או ע"י בדיקת פעולתו המכנית כאשר הוא מפורק מבית המצערת ועדיין מחובר חשמלית, פתיחה וסגירת מתג הצתה תפעיל אותו, ונוכל לראות עם הוא מבצע את עבודתו.

 

12. סדק בגוף המצערת: היה לי אישית מקרה של סדק בבית המנוע צעדים בפונטו, שהוסיף מספר שערות לבנות לראשי. פשוט היה מעקף פנימי של אוויר ליד המנוע צעדים שגרם לסיבובי המנוע לעלות לשחקים אחת לבקרים. עמית לעבודה עלה על התקלה אחרי מבט מעמיק עם עין בלתי מזוינת לתוך מבוך גוף המצערת.

 

13. מצב מנוע ירוד: לא יעזור כלום, כאשר מנוע בקושי חיי, הוא גם בקושי נושם ויונק אוויר, לכן מן הסתם יכבה בכל הזדמנות. פתרון >> שיפוץ מנוע, או החלפתו.

 

 

זהו....זה הכל חברים יקרים ותודה . עד לפעם הבאה...

 

  • אהבתי 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דניאל, רב תודות על ההעשרה!!

 

להבא אדע להתמהמה בקביעת גזר דינו של מנוע הצעדים ולתשאל את השואלים לגבי בעיות מסוג זה.

 

ושאלה - הפעלת המזגן (שאמורה לגרום להפעלת מנוע הצעדים) יכולה לרמז על מנוע צעדים בערוב ימיו?

 

תודה!

שחף בן צבי.

בברכה,

שחף בן צבי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דניאל,מאמר מקיף ומקצועי ביותר.

:mm_yeah:

למדתי רבות ,בור שכמוני עם רכב קרבורטור שלא חווה תקלות מסוג זה.

 

קבל ח"ח על ההשקעה,מן הראוי להדביק!

 

נהניתי מכל פיסקה.

 

ועוד יותר נהניתי כשחשבתי שברכבי אין את כל אלה... אלא קרבורטור פשוט.

 

זה מביא אותי למסקנה שאין כמו הקרבורטור הישן והטוב(רצוי משופץ אצל צביקה...:smile: ).

 

ניצן

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ניצון תודה, בדיוק לאחרונה התחילה אצלי בעייה שכנראה מתקשרת למנוע הצעדים, אני אבדוק את מה שאמרת לפני.

 

ולשחף, מנוע הצעדים לא נדלק רק בהדלקת המזגן, הוא דלוק תמידית בסרק וכאשר מדליקים את המזגן ישנו מגביר טורים נפרד למזגן.

תמונות של הבובה http://Ami18.pic.co.il :razz:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לדניאל ולמבינים:

אני אחת לכמה ק"מ מנקה את בית המצערת עם ספריי לניקוי קרבורטורים, אבל אני מנקה רק את החלק שהכאבל גז מושך, האם יש צורך לפרק יותר לעומק ולבצע ניסוי יסודי של עוד חלקים, או שכמו שאתה אומר עדיף לעשות זאת אצל בעל מקצוע?

איתמר

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דניאל, רב תודות על ההעשרה!!

 

להבא אדע להתמהמה בקביעת גזר דינו של מנוע הצעדים ולתשאל את השואלים לגבי בעיות מסוג זה.

 

ושאלה - הפעלת המזגן (שאמורה לגרום להפעלת מנוע הצעדים) יכולה לרמז על מנוע צעדים בערוב ימיו?

 

תודה!

שחף בן צבי.

שחף, מנוע צעדים חי פועל ובועט כל זמן שהמנוע בסרק, הוא מבצע באופן מחזורי תיקונים קלים ליצוב סל"ד הסרק שנקבע מראש, בזכרון המחשב.

 

בודאי שהפעלת מזגן אמורה להפעיל את המנוע צעדים,

 

אם בזמן הפעלת מזגן סיבובי המנוע יורדים, אבל בשאר הזמן הסלד סרק יציב, הבעייה כנראה לא במנוע צעדים.

 

ישנם דגמי רכב בהם יש מגביר סיבובים יעודי שפועל רק להגברת סל"ד עם מזגן, לדוגמא בדיהטסו, ניסאן, ועוד כמה יפניות, אז באמת יתכן שיש בעייה במפעיל הגברת סיבובים עצמו.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אצלי הופיעה תופעה במזג אוויר קר מאוד ולאחר גשמים (בחורף...), אז הסלד שיחק בצורה רצינית לכיוון למעלה (1, 3, 1, 3, 1, 3 אלף) בערך ככה לאורך כל הנסיעה כאשר הרגל לא הייתה על הגז.

(גם לאחר שהמנוע הגיע לטמפ' עבודה)

 

בקיץ יש לי סלד לא יציב ונופל בעצירות, אבל בקטנה ממש.

אמרו לי שיכול להיות שהחלק (שבתמונה) סדוק ונכנסים לשם מים וזה מה שגורם לבעיות -

מהו והאם זה הגיוני?

 

תודה.

IMG_0291.jpg

כולם מתים בסופו של דבר, אבל לא כולם חיים בדרך.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בטח שיש לך מנוע צעדים, אם לא איך המיוע שומר על סל"ד סרק?

תגובה שרשמו לי פעם כשהייתה לי שאלה דומה

 

יש מנוע צעדים, הקפתי לך אותו בצהוב.

 

לדעתי לא כדאי להתעסק עם זה,אלא רק בתור אופציה אחרונה.

 

בתור התחלה כדאי לנקות מזרקים וסעפת יניקה . מנסיון.

http://www.carsforum.co.il/vb/attachment.php?attachmentid=28728

החלק אצלי נראה דומה מאוד לשלך וזה ידוע שאיביזה ופולו דומות מאוד.

תמונות של הבובה http://Ami18.pic.co.il :razz:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אצלי הופיעה תופעה במזג אוויר קר מאוד ולאחר גשמים (בחורף...), אז הסלד שיחק בצורה רצינית לכיוון למעלה (1, 3, 1, 3, 1, 3 אלף) בערך ככה לאורך כל הנסיעה כאשר הרגל לא הייתה על הגז.

(גם לאחר שהמנוע הגיע לטמפ' עבודה)

 

בקיץ יש לי סלד לא יציב ונופל בעצירות, אבל בקטנה ממש.

אמרו לי שיכול להיות שהחלק (שבתמונה) סדוק ונכנסים לשם מים וזה מה שגורם לבעיות -

מהו והאם זה הגיוני?

 

תודה.

החלק שסימנת זהו סליל ההצתה.

 

והוא לא הגורם לבעיות שציינת.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 3233 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...