Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

Long term ,short term


יוני חן
dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 2019 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

אני מניח שאתה מתכוון ל long term fuel trim ולshort term fuel trim.

מדובר בתיקון שהמחשב מבצע לכמות הדלק המוזרקת לצלינדר.

אם הערך שלילי, המחשב מוריד מכמות הדלק המוזרקת. אם חיובי, המחשב מוסיף דלק.

התיקון הריגעי, שמושפע בכל רגע נתון מקריאת חיישן החמצן הוא הshort term.

הlong term הוא ממוצע לאורך זמן על הshort term. התיקון הכולל הוא הסכום של שניהם.

יום טוב גם לך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

המחשב קורא את זה גם מחיישן maf ביחד עם חיישן חמצן ?

המחשב מבצע חישוב התחלתי, על פי מפת ההזרקה, לכמות הדלק שיש להזריק, תוך התחשבות בכל החיישנים: MAF, MAP, מצב מצערת, טמפרטורה וכולי.

לאחר מכן המחשב דוגם את החיישן חמצן ומחליט כמה תיקון לתת על החישוב ההתחלתי, על פי הנתונים המתקבלים בפועל על גזי הפליטה.

 

וכשאר הוא מוסיף דלק זה אומר שזה long ?

לא, קרא את ההודעה הקודמת שלי שוב בעיון.

יום טוב גם לך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני אנסה לעשות לך סדר -

מפות הדלק נקבעות עפ פעולת חיישן החמצן בלבד כי הוא היחיד המדווח על הרכיב תערובת.

0% אין תיקונים למפה שזה הרצוי.

יש לנו שני מפות -טווח קצר וטווח ארוך.

היות והחיישן חמצן (העליון) מדווח על הרכיב תערובת והוא נע בין 01v - 09v (המחשב גורם לזה אבל זה להסבר אחר) כאשר הממוצע הוא 0.45v שזה מפורש כ תערובת סטויוכומטרית לאמור למדה-1.

כל מתח מעל 0.45v (בחיישן זירקונייה) מפורש ע"י המחשב כתערובת עשירה וכל מתח מתחת ל0.45v מפורש כתערובת ענייה.

נובע מזה שדרך סיגנאל החיישן המחשב יודע מה הרכב התערובת והוא רוצה לראות את החיישן עובד בתדר ובקצב מסויים .

עכשיו בוא נכניס תקלה - נגיד צינור וואקום התנתק במע עם מד כמות אוויר והמנוע מכבל אוויר זר שהוא לא מדוד -מתח הסיגנאל נופל לערך נמוך המתאים לתערובת ענייה , היות וזה גורם לזיהום אוויר צריך להעשיר את התערובת בדלק שתפצה על התערובת הענייה ושהרכיב התערובת יחזור להיות מה שהמחשב רוצה , פה נכנסת המפה בטווח קצר ומוסיפה דלק בזמן הזרקה עד כ 30% לפי הצורך עד שחיישן החמצן העליון יעבוד שוב כמו שהמחשב רוצה (במתח ובתדר) כעט המע חזרה לעבוד ביחס סטויוכומטרי אבל זה מתוקן לא תקין .

נובע מזה שתפיקידה העיקרי של המפה בטווח קצר הוא לדאוג שחיישן החמצן העליון יעבוד קצת מעל וקצת מתחת ל 0.45v וכך היא מוסיפה או מחסירה דלק באחוזים מזמן ההזרקה וכך נשמר יחס דלק אוויר תמיד בטווח הרצוי.

עכשיו כאשר תכבה את הרכב ותדליק מחדש כל תהליך הלימוד של מפת הדלק יצטרך להילמד מחדש עד שהמע תחזור לעבוד כשורה וזה זיהום אוויר.

כאן ניכנס המפה בטווח הארוך - והיא אומרת לטווח הקצר מה שאת עשית להוסיף או להחסיר תעבירי אלי ואת תחזרי להיות שוב ב-0 כדי שהיה לך את כל טווח הפעולה לתיקונים נוספים במהלך הנסיעה הבאה (היות והמפות גם מוגבלות בטווח התיקון עד כ 30%).

מכאן בהנעה הבאה המחשב שהוא מסתכל על החיישנים הוא גם מביט במפה בטווח הארוך היכן ההית בפעם האחרונה ומכאן הוא מניע היכן שהייתה המפה בטווח ארוך תלוי באחוז התיקון אבל כעט זה כבוע .

נובע מזה שתפקידה של המפה בטווח הארוך הוא לדאוג שהמפה בטווח הקצר תהיה תמיד קרובה ל -0 שתוכל להיות זמינה לתיקונים במהלך הנסיעה בכול טווח פעולתה.

כל זה נכון בתנאי שחיישן החמצן מדווח נכון ולא "משקר" אחרת כל המפות משתגעות .

זה ממש על קצה המזלג בנושא מפות דלק ותיקונם .

 

חיים יוד.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מוסיף שכאשר כל טווח התיקון ב (30% כמו שהזכיר חיים) ב long term נוצל ועדיין חיישן המחצן מודד תערובת עניה או עשירה, המחשב ידליק את נורת ה Check וירשום קוד תקלה System too reach או System too lean.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני אנסה לעשות לך סדר -

מפות הדלק נקבעות עפ פעולת חיישן החמצן בלבד כי הוא היחיד המדווח על הרכיב תערובת.

0% אין תיקונים למפה שזה הרצוי.

יש לנו שני מפות -טווח קצר וטווח ארוך.

 

היי חיים,

לא כלכך הבנתי את מה שכתבת פה.

התיקון long term ו short term הוא תיקון למפה צרובה במחשב. זה לא המפה עצמה.

המפה הצרובה במחשב כוללת התחשבות במשתנים רבים, בין היתר טמפרטורת האויר, כמות האויר, סל"ד, מצב EGR, ועוד.

המחשב מחשב את ההזרקה (משך פתיחת מזרקים) על פי כל הנתונים הללו, ומוסיף תיקון על פי חיישן החמצן. מה שנקרא בעולם הבקרה "סוגר חוג על החיישן חמצן".

בפועל התיקון הזה הוא הסכום של ערכי ה long וה short term.

 

הבדל נוסף מהותי בין הshort לLong הוא שהLong נרשם בזיכרון עבור כל ערך סל"ד ומשמש כבסיס לחישוב התערובת לאותו סל"ד.

עריכה אחרונה על ידי igal_zeltser

יום טוב גם לך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלום יגאל

לדעתי הבנת מצויין ,אבל אחדד

נכון שהמפות הן נלמדות ולא כבועות אלה משתנות כל הזמן בעיקר הטווח הקצר אך באחוזים בודדים בלבד כשהכול תקין .

אפשר להמשיך עם זה שכל תא בזיכרון המחשב - סל"ד מול עומס מנוע צריך ללמוד את המפות גם טווח ארוך וגם טווח קצר אבל נראה לי שזה מתקדם מידי לשאלה מה זה מפות

וכמובן הכול מתנהל רק בחוג סגור.

אבל המפות הן לא חלק ממשוואת חישוב כמיות דלק (בעצם רק הטווח הארוך) אלה רק תיקון למה שהמחשב מדד מכול החיישנים שלו כמה אוויר המנוע ינק לכול צלינדר , לכן תקינותו של חיישן החמצן היא קריטית לתיפקוד נכון של המע שמתוכננת לעבוד איתו ולתקן כשצריך

 

חיים יוד.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

×
×
  • תוכן חדש...