Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 4663 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם
בישראל אין דבר כזה שנותנים חופשה של שבוע בלבד לאחר הלידה - זו עבירה גסה על החוק. המעסיק מחוייב לתת 12 שבועות לאחר הלידה (או 14, דומני שהיה איזה שינוי בחוק). יש מדינותף למשל באר"ב שבהן אין חופשת לידה פורמלית ונשים שבות לעבודה תום מספר ימים מהלידה.

 

צודק ביותר, מבחינת זכויות סוציאליות, אזרח אמריקאי יכול רק לקנא בזכויות שאזרח ישראלי מקבל (לא ניכנס לכל המסביב איפה יותר טוב, זול לחיות וכדומה). שם לא רק שלא מקבלים מענק לידה, חופשת לידה בתשלום וכדומה אלא על הלידה אתה צריך לשלם השתתפות עצמית ( גובה התשלום תלוי בביטוח הבריאות שלך). אשה צריכה לחזור לעבודה בלית ברירה ברגע שהיא מרגישה חזקה מבחינה בריאותית לעשות זאת כי אין ברירה. החשבונות זורמים וצריך לשלם אותם.

מן הסתם, זוהי אחת הסיבות מדוע משפחה מורחבת זה לא ממש דבר נפוץ בארה"ב. זה קיים אבל ממוצע הילודה שם הוא נמוך ביחס לישראל שרק כדרך אגב, מחזיקה בשיא הגבוה ביותר מזה 20 שנים. אין עוד אף מדינה מתקדמת מערבית שבה מגיעים לאחוז הילודה כמו בישראל. זה כמובן עומד להשתנות בעתיד בגלל הגירה מאסיבית למדינות אירופה.

"אני מתחפש לטיפת שמן במערכת ההנעה ומתחיל לזרום בתוך כל הצינורות, השסתומים והקופסאות ואז אני מאתר את התקלה"

ישראל טילן, המיתוס והאגדה, מגדולי מהנדסי ישראל.

פורסם

קורטקס - ומה לגבי סקנדינביה? תנאים כמעט מושלמים ליולדות - נדמה לי שבחלק מהמדינות עד שנה חופשת לידה על חשבון המדינה - ובכל זאת ילודה נמוכה.

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

פורסם

ספירל, אני לא בטוח בדיוק איך לנסח את זה. תסלח לי אם זה ייראה כחפירה.

 

כל הזמן משווים אותנו למדינות ה OECD. אם תשווה את ישראל לשאר המדינות החברות באירגון תראה שאנחנו נמצאים בתחתית בכל המובנים. יש לנו פחות רופאים על כל חולה, פחות מיטות אישפוז, פחות מורים, פחות כיתות, יותר צפיפות בכיתות ובגנים. לעומת זאת, יש נתון אחד בו מדינת ישראל מובילה על כל מדינה מערבית מתקדמת מזה מעל ל 20 שנים. הנתון הזה הוא ממוצע הילודה. ממוצע הילודה בישראל נכון להיום עומד על 3 ילדים פר משפחה לעומת מדינות אחרות בהן הוא נוסק ל 2 פלוס מינוס. זה לא אומר כמובן שלכל משפחה יש 3 ילדים. הרי ישנם משפחות עם 12 ילדים ואפילו יותר. לכן הממוצע בישראל עומד על 3 ילדים. במדינות אחרות בעולם, ניקח לדוגמה את נורווגיה אין כזה ממוצע ילודה. לא יודע אם יצא לך לטייל בעולם ולפגוש אנשים מארצות ותרבויות אחרות. אני בטוח שכן. לי יצא לפגוש בהודו זוג מבוגר בשנות החמישים המאוחרות שלהם מדנמרק. הם נוצרים ומן הסתם מתעניינים בישראל. סיפרתי להם על ישראל. הגענו לנושא הילדים. הם סיפרו על הילדים שלהם, על המקצועות שלהם וכדומה. אני סיפרתי להם על המשפחה שלי. הם לא הצליחו להבין מדוע זוג צעיר ירצה יותר משני ילדים. אתה מבין, בישראל זה נהוג לעשות הרבה ילדים. במדינות אחרות לא.

זה לא סוד שככל שיש לך יותר ילדים, רמת החיים והאפשרות שלך להציע לילדים עתיד טוב יותר פוחתת. כנ"ל לגבי המדינה. כאשר יש לך הרבה ילדים שבאים ממשפחות קשות יום המדינה צריכה להשתתף בגידולם. מן הסתם, רמת החיים יורדת. ככל שהמדינה צריכה להציע לפחות אנשים זכויות והטבות הרמה של אותה עזרה גבוהה מאשר מדינה שצריכה להרבה אנשים עזרה.

בנוורווגיה יש הרבה זכויות אבל אנשים לא לוקחים את הזכויות רק כי זה מגיע להם אלא רק כשהם צריכים וזה ההבדל ביננו לבינם. זה כמו מזנון אכול כפי יכולתך. הישראלי יעמיס צלחות מכל טוב ומכל הבא ליד רק בכדי לקבל את התמורה לכספו. אנשים ממדינות אחרות יאכלו כמה שהם חושקים ולא יותר מזה. לפעמים הם אפילו מפסידים כי הם שילמו יותר מאשר מהעלות של האוכל שהם אכלו.

כמו שאמרתי, כמו שישנם דברים בתרבויות אחרות שלנו נראה לא מובן, אנשים ממדינות אחרות פשוט לא מבינים מדוע זוג נשוי ירצה 4 ילדים ואפילו יותר.

כאשר אנשים בישראל יביאו לעולם ילדים לפי הכיס ולא לפי הרגש וגם יחיו בהתאם, המצב בארץ ישתפר פלאים.

"אני מתחפש לטיפת שמן במערכת ההנעה ומתחיל לזרום בתוך כל הצינורות, השסתומים והקופסאות ואז אני מאתר את התקלה"

ישראל טילן, המיתוס והאגדה, מגדולי מהנדסי ישראל.

פורסם

קורטקס - יש הבדלי תרבות בין מדינות. באירופה כבר שנים רבות יש תרבות של מעוט ילדים. יש לי 3 בנות דוד בהולנד - לאחת מהן 2 ילדים, לשתי האחרות אין ילדים בכלל. משך שנים רבות היית הולך ברחובות צפון אירופה ולא רואה ילדים, ואם כבר היו ילדים - הם היו ממוצא טורקי או מרוקאי. כנראה שבשנים האחרונות יש שינוי במגמה ויש שוב יותר ילדים להורים אירופיים.

בישראל יש תרבות אחרת, ומקובל מספר ילדים יותר גדול. חלק נובע מניעים דתיים, אולי חלק נובע מהאיום עלינו (מתוך שריד אבולוציוני שככל שיש יותר ילדים יש סיכוי יותר גדול להשאיר את הגנים שלנו לעוד דורות). אולי האנתרופולוג שבפורום יענה לנו (פרנקוס, אני קורא אותך לעזרה - האם אני צודק או לא?).

אין ספק שגידול ילדים כרוך בעלויות גדולות. מתחיל במטרנה וטיטולים, עובר דרך הזקקות לדירה יותר מרווחת ונגמר בצורך לממן חינוך והשכלה. לא מדובר בירידה ברמת החיים אלא בהסטת המשאבים לכיוון אחר. יש לי שלושה בנים. האם הייתי יותר מאושר אילו היו רק שניים והייתי גר בבית בן 10 חדרים ומחזיק בחשבון בנק שמן? אני מסופק. כמן שכאשר מדובר באוכלוסיות קשות יום המצב שונה וההורים צריכים למצוא את האיזון בין יכולותיהם הכלכליות לגודל המשפחה. אתה רואה באיזה שעת אני כותב ויכול להבין שאני לא מצפה לסיוע מהשמיים. אבל כפי שכתבתי - יש כאן עניין תרבותי, הישראלים נוטים להיות דתיים ולכן מקיימים צוות "פרו ורבו". האירופים די התרחקו מהדת, רואים זאת גם במספר הילדים.

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

פורסם

המנטליות הישראלית הייתה תמיד "נותנים לך תיקח, מרביצים לך תברח". יצא לי בזמנו להיות בלשכת התעסוקה. לכל מובטל מגיעה תקופה של 3 חודשים בתשלום. כשהגעתי היה שם תור ארוך. חשבתי שתהיה לי בעיה למצוא עבודה אבל התבדתי. התור היה לאלה שהגיעו לחתום נוכחות. כמה אנשים מהם אתה חושב לא לקחו את ה 3 חודש שמגיעים להם? אני נכנסתי וקיבלתי כמה הצעות.

אתה מבין, למה שהישראלי יוותר על 3 החודשים שמגיעים לו? שוב פעם, זהו ההבדל בנינו לבין תרבויות אחרות. בתרבות הישראלית נהוג לקחת כי זה מגיע לך. בתרבויות אחרות נהוג לקחת רק אם אתה צריך. בסופו של דבר זה גם מתבטא בדברים אחרים.

"אני מתחפש לטיפת שמן במערכת ההנעה ומתחיל לזרום בתוך כל הצינורות, השסתומים והקופסאות ואז אני מאתר את התקלה"

ישראל טילן, המיתוס והאגדה, מגדולי מהנדסי ישראל.

פורסם

תראה, קצבת הילדים בארץ די סמלית. פחות מ-200 ש"ח לילד לחודש. לא בדיוק בסיס לפרנסה. גם לפני ההפחתה האחרונה לא היה מדובר בסכומים מספקים לפרנסתו של ילד. לכן אני מסופק אם קצבת הילדים היא התמריץ לריבוי ילדים.

בסופו של דבר מדובר בעניין תרבותי. מרבית המשפחות מרובות הילדים משתייכות למגזרים מסויימים - החרדי לגווניו והערבי. נדמה לי - ואין לי בסיס סטטיסטי לכך - שאצל בני עדות המזרח שבעבר היו בעלי משפחות גדולות יש התכווצות של מספר הילדים, ויש מידע סטטיסטי מוצק שגם אצל הערבים מספר הילדים למשפחה פוחת, אם כי עדיין גבוה מאשר אצל היהודים הלא חרדים.

לגבי ה"נותנים לך תקח" - גם ני לוקח את מה שאני זכאי לו. אני גם נותן את מה שמצופה ממני, אם מדובר במיסים, אם מדובר באגרת הטלויזיה ואם מדובר בימי מילואים (השתייכתי לכוחות המזויינים 30 שנה בחובה, קבע ומילואים ושנים לא מעטות גוייסתי ל-60 ימי מילואים בשנה).

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

פורסם
קורטקס - יש הבדלי תרבות בין מדינות. באירופה כבר שנים רבות יש תרבות של מעוט ילדים. יש לי 3 בנות דוד בהולנד - לאחת מהן 2 ילדים, לשתי האחרות אין ילדים בכלל. משך שנים רבות היית הולך ברחובות צפון אירופה ולא רואה ילדים, ואם כבר היו ילדים - הם היו ממוצא טורקי או מרוקאי. כנראה שבשנים האחרונות יש שינוי במגמה ויש שוב יותר ילדים להורים אירופיים.

בישראל יש תרבות אחרת, ומקובל מספר ילדים יותר גדול. חלק נובע מניעים דתיים, אולי חלק נובע מהאיום עלינו (מתוך שריד אבולוציוני שככל שיש יותר ילדים יש סיכוי יותר גדול להשאיר את הגנים שלנו לעוד דורות). אולי האנתרופולוג שבפורום יענה לנו (פרנקוס, אני קורא אותך לעזרה - האם אני צודק או לא?).

אין ספק שגידול ילדים כרוך בעלויות גדולות. מתחיל במטרנה וטיטולים, עובר דרך הזקקות לדירה יותר מרווחת ונגמר בצורך לממן חינוך והשכלה. לא מדובר בירידה ברמת החיים אלא בהסטת המשאבים לכיוון אחר. יש לי שלושה בנים. האם הייתי יותר מאושר אילו היו רק שניים והייתי גר בבית בן 10 חדרים ומחזיק בחשבון בנק שמן? אני מסופק. כמן שכאשר מדובר באוכלוסיות קשות יום המצב שונה וההורים צריכים למצוא את האיזון בין יכולותיהם הכלכליות לגודל המשפחה. אתה רואה באיזה שעת אני כותב ויכול להבין שאני לא מצפה לסיוע מהשמיים. אבל כפי שכתבתי - יש כאן עניין תרבותי, הישראלים נוטים להיות דתיים ולכן מקיימים צוות "פרו ורבו". האירופים די התרחקו מהדת, רואים זאת גם במספר הילדים.

 

מצטער, הייתה לי הודעה ענקית שכתבתי ומשהו נדפק במחשב וזה נמחק.

 

כעקרון אתה צודק אבל יש עוד אלמנטים שמשפיעים.

 

בקיצור, המון מחקרים של האו"ם מראים שיש קשר מאוד הדוק בין השכלה של נשים ובין ילודה.

ככל שהאישה יותר משכילה (עזבו עבודה, מדברים על השכלה), ככה יש לה פחות סיכויים לילודה מרובה.

 

בעצם הילודה הגבוהה אצלנו מעידה על פער השכלתי בין גברים ונשים, וזה דווקא נתון די עקבי עם רוב החומר שקראתי בנושא. גם הפער הזה בא משיקולים דתיים ותרבותיים. בגלל זה לחרדים יש הרבה ילדים (נשים לא משכילות), למזרחיים "כבדים" יש יותר ילדים (יש שרידים של פטריארכליות ומסורת שמייצרת אפליה) ולאשכנזים משכילים יש מעט מאוד ילדים כיום, כי תכנון קדימה תמיד היה חלק מהתרבות האירופאית.

 

אגב, אלו נתונים, לא הבעת דעה כלשהי, ואלו הכללות די גסות.

מן הסתם ל"מזרחיים" משכילים גם יהיו פחות ילדים.

פורסם

פרנקוס, בשתי מילים : אנסטסיה מיכאלי.

 

מה אתה יכול לומר על ישראל של 2013? האם "הילודה המזרחית"

עדיין קיימת לדעתך?

לי נראה שלא. זה כבר דור אחר.

כולם כבר התערבבו בחולות.

Gn'f'R

פורסם
למזרחיים "כבדים"

 

לא אמרתי מזרחיים, אלא מזרחיים "כבדים".

זה אומר אותם אנשים שנשארו בתוך המסורת האנטי-מערבית ומתנגדים בכל הכוח להיות מתורבתים ומתקדמים.

הרוב הנורמטיבי כבר התערבב. אני מדבר על אלו שהחליטו באופן פעיל שלא.

אני מניח שזה המיעוט שבמיעוט וגם אמרתי קודם שזה לא אקסקלוסיבי רק להם.

 

שיהיה ברור שזה לא גזעני אלא עניין תרבותי.

 

חוץ מזה הקטע של ילודה גבוהה הוא היסטורי. כיום זה התמתן והאוכלוסיה החילונית שלנו מתחילה להגיע לנורמות יותר קרובות לאלו של אירופה, שזה 2.7 ילדים.

פורסם
פרנקוס, בשתי מילים : אנסטסיה מיכאלי.

לכל כלל יש יוצא מן הכלל. אתה גם יכול לטעון שכטורקי אתה רגוע ונוח לבריות, ואני אביא לך את ארדואן כדוגמה.

  

לפני 22 שעות, hans כתב:

שטיפה, אגב, מעולם לא עזרה לי מי יודע מה. גם לא מים רותחים. אין תחליף לחיטוט עד שמשתחרר

 

פורסם
לא אמרתי מזרחיים, אלא מזרחיים "כבדים".

זה אומר אותם אנשים שנשארו בתוך המסורת האנטי-מערבית ומתנגדים בכל הכוח להיות מתורבתים ומתקדמים.

הרוב הנורמטיבי כבר התערבב. אני מדבר על אלו שהחליטו באופן פעיל שלא.

אני מניח שזה המיעוט שבמיעוט וגם אמרתי קודם שזה לא אקסקלוסיבי רק להם.

 

שיהיה ברור שזה לא גזעני אלא עניין תרבותי.

חוץ מזה הקטע של ילודה גבוהה הוא היסטורי. כיום זה התמתן והאוכלוסיה החילונית שלנו מתחילה להגיע לנורמות יותר קרובות לאלו של אירופה, שזה 2.7 ילדים.

 

נכון ל 2011 אם אינני טועה ישראל עומדת על ממוצע של 3 ילדים פר משפחה. אירוני בכל הסיפור הוא שגם מקסיקו שייכת לאירגון ה OECD וגם ממוצע הילודה שלה קטן מישראל. קח את מדינת ישראל, המדינה ה 8 בעולם ששלחה לווין לחלל וקח את מקסיקו. מדינה מפגרת מאחורי ישראל בעידנים. מעניין ששם למדו להשתמש באמצעי מניעה ובישראל במאה ה 21 ישנם אנשים שחושבים שכל פעם שאיברי גבר ואשה נפגשים להם, צריך לצאת ילד מאותו "מפגש".

"אני מתחפש לטיפת שמן במערכת ההנעה ומתחיל לזרום בתוך כל הצינורות, השסתומים והקופסאות ואז אני מאתר את התקלה"

ישראל טילן, המיתוס והאגדה, מגדולי מהנדסי ישראל.

×
×
  • תוכן חדש...