Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 4764 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

מישהו יכול להסביר לי למה מבחינה פיסיקלית מתרחשת התופעה כאשר חוזרים משוליים לכביש

הרכב לפתע ייזרק בחוזקה לכיוון החזרה ואף עלול לגרום להתהפכות? האם זה בגלל שמהירות הגלגל בשול צובר מהירות גדולה יותר?

Subaru Impreza 1.6 04

פורסם

אני מבין שאתה מתכוון לירידה לשוליים שאינם כביש אלא שוליים מעפר/חצץ/חול.

אני לא בטוח, אבל אני חושב שהסיבה היא בגלל שעל האספלט יש לצמיג יותר יציבות מאשר על המשטח הפחות יציב (עפר/חצץ/חול)

 

קצת קשה לי לחשוב איך זה מוביל להתהפכות, למרות שזה הגיוני..

במידה וקרה שהרכב איבד יציבות והסתחרר במהירות גבוהה אני מאמין שהוא יכול גם להתהפך על הצד

 

דרך אגב, מה יש לעשות במקרה וסטית לשוליים?

הבנתי שצריך להחזיק את ההגה חזק ולעלות לכביש בהדרגה (הכוונה, לא בפנייה חדה אלא באלכסון ארוך)

Instagram:

VWPolo6R

פורסם

הבדלי גובה בין השול לכביש יכול להפוך אותך.

במקרה וסטית אפשר לעצור עצירה מלא בשול(עם יש צורך בבלימה מלא הABS יכנס יעזור לשמור על קו ישר) ואז לחזור או חזרה הדרגתית במהירות יחסית איטית.

don't drive faster than your guardian angel can fly

ההונדה סיויק מטוס.

הונדה סיויק שנת 97 אוטומטית,, מאוד מהירה
פורסם

יש כמה סכנות בירידה לשוליים שאינם "חלק מהכביש":

 

1.הבדלי גובה- בהרבה מקרים השוליים נמוכים מגובה פני הכביש, לעיתים בהפרש גבוה ואז בעצם נוצרת מדרגה בין השוליים לבין הכביש, זה יכול להוביל למצב שבעת ירידה לשוליים כאלה הגלגלים הימניים יהיו נמוכים מהשמאליים שנותרו על הכביש והרכב בעצם ימשוך לכיוון השוליים, או לחילופין הרכב עלול להנזק בעת העליה חזרה לכביש, בטח ובטח אם העליה לכביש מתרחשת במהירות גבוהה.

 

2.הבדלי אחיזה- מקדם האחיזה של האספלט גבוה משמעותית מזה של שולי עפר\חצץ ואפילו גבוה משמעותית מהאחיזה בשולי אספלט שכן בנתיב הנסיעה עוברות מכוניות על בסיס קבוע ולכן האספלט נקי לעומת השוליים ששם יש תנועה פחותה משמעותית ולכן האספלט שם "מלוכלך" ומאובק- מה שמוריד שם את רמת האחיזה.

 

3.עצמים מסוכנים בשוליים- ישנם מצבים בהם השוליים אינם נקיים ממכשולים, לעיתים יהיו שם אבנים או עצמים נוספים אחרים שעלולים לסכן את הרכב ואת נוסעיו.

 

בהמשך למה שכתבתי, הסכנה הגדולה ביותר מתרחשת בעת הירידה לשוליים, לפעמים נהגים לא מבינים את הבדלי האחיזה בין האספלט שעליהם יושבים הגלגלים השמאליים לבין המשטח בעל האחיזה הפחותה עליהם נעים כרגע הגלגלים הימניים, הנהג בולם במהירות (במיוחד אם ירד לשוליים כתוצאה מסטייה) ואז מתרחש הדבר הבא:

 

הצמיגים הימניים לא מצליחים להשיג אחיזה בעת הבלימה, ה-ABS נכנס לפעולה ובעצם משחרר את הנעילה שלהם בו זמנית שהגלגלים השמאליים בולמים חזק יותר בצורה משמעותית כי להם יש אחיזה טובה בהרבה.

התוצאה:

הרכב נזרק במהירות שמאלה לכיוון מרכז הנתיב.

 

ברכבים חדשים עם בקרת אחיזה היא אמורה לתקן את הסטייה הזאת אבל גם הבקרה הזאת אינה קוסמת ולפעמים עלולים להיות מופעלים כוחות פיזיים גדולים מדי והרכב עדיין יאבד אחיזה= נהג יאבד שליטה.

 

למה זה יכול להגיע להתהפכות?

 

ככלל, רכב תקין לא אמור להתהפך בהחלקה, אבל ישנם מצבים בהם הוא כן יכול להתהפך:

 

1.שינויי גובה- בדיוק אותו סעיף 1 ממקודם יכול לגרום לרכב להתהפך אם הבלימה גרמה לסטיה והחלקה שלו ועכשיו גלגל אחד פוגש בהחלקה צידית את אותה "מדרגה" של האספלט, יכול להיות גם מצב של הבדל גובה בין קטעי אספלט שונים (סלילה חדשה).

 

2.כביש מקורצף- מאוד מסוכן בנהיגה מהירה בעיקול כי הקרצוף שלו גם יוצא המון מדרגות קטנות.

 

3.משטחים בעליה אחיזה שונה- הרכב מחליק צידית על משטח עם מקדם אחיזה נמוך ופתאום פוגע במהירות במשטח עם מקדם אחיזה גבוה מאוד.

 

4.מכלולי שלדה לא תקינים- בולמים גמורים וכו', מעלים את זווית הגלגול של הרכב מה שעלול להקל על התהפכות הרכב.

 

זהו בערך...

ניתן לפנות אלי בה"פ לייעוץ בענייני יהלומים ותכשיטים

 

http://www.sheynjewellery.com.hk

פורסם

2.הבדלי אחיזה- מקדם האחיזה של האספלט גבוה משמעותית מזה של שולי עפר\חצץ ואפילו גבוה משמעותית מהאחיזה בשולי אספלט שכן בנתיב הנסיעה עוברות מכוניות על בסיס קבוע ולכן האספלט נקי לעומת השוליים ששם יש תנועה פחותה משמעותית ולכן האספלט שם "מלוכלך" ומאובק- מה שמוריד שם את רמת האחיזה.

 

 

3.משטחים בעליה אחיזה שונה- הרכב מחליק צידית על משטח עם מקדם אחיזה נמוך ופתאום פוגע במהירות במשטח עם מקדם אחיזה גבוה מאוד.

 

הנהג הלא מיומן יבלום / יאט בפתאומיות.

ברכב ללא ABS, שני הגלגלים שעל הכביש יבלמו / יאטו משמעותיות יותר משני הגלגלים שעל הכורכר (בגלל מקדם חיכוך שונה בין הכביש לכורכר) והרכב ייכנס לסחרור.

 

הפתרון הוא להאט בהדרגה ולחזור לכביש (כשפנוי) במהירות איטית בזוית לשוליים.

:multi: רז .

 

205GTI סטנדרטית (תלוי מה הסטנדרטים שלך...).

נמכרה.

טיול נהיגה

בפורשה קאררה 4 GTS.

המרצדס שלי

נמכרה.

טיול נהיגה ביגואר F-TYPE V8 5.0

פורסם

אכן, לא התייחסתי לסוגיית הרכב בלי ABS, בכל מקרה התוצאה די זהה- הגלגלים על הכביש יבלמו בצורה יעילה אל מול אלה שעל השוליים שינעלו ויחליקו והרכב מיד יסטה לכיוון מרכז הכביש\יסתחרר שמאלה.

 

הרבה מקרים כאלה יסתיימו בחזרה בשוליים- הנהג יבלום בפתאומיות על השוליים, הרכב "יטוס" למרכז כביש, הנהג ינסה לתקן ימינה ואז יקבל את ההצלפה מהצמיגים שיחזרו לאחיזה ויטיסו אותו בחזרה לשוליים...

 

הפתרון הנכון כמו שציין RAZMEL- תגובות כמה שיותר עדינות על השוליים (היגוי ובלימה) כדי לשמור על איזון ולהפחית מחשיבות חוסר האיזון באחיזה.

ניתן לפנות אלי בה"פ לייעוץ בענייני יהלומים ותכשיטים

 

http://www.sheynjewellery.com.hk

פורסם
אכן, לא התייחסתי לסוגיית הרכב בלי ABS, בכל מקרה התוצאה די זהה- הגלגלים על הכביש יבלמו בצורה יעילה אל מול אלה שעל השוליים שינעלו ויחליקו והרכב מיד יסטה לכיוון מרכז הכביש\יסתחרר שמאלה.

 

עם ABS זה לא יקרה. הרכב יבלום בצורה אחידה.

בכל מקרה כמובן שלא צריך להכנס לפניקה ולבלום בלימת חרום, עם או בלי ABS.

:multi: רז .

 

205GTI סטנדרטית (תלוי מה הסטנדרטים שלך...).

נמכרה.

טיול נהיגה

בפורשה קאררה 4 GTS.

המרצדס שלי

נמכרה.

טיול נהיגה ביגואר F-TYPE V8 5.0

פורסם

עוד סיבה היא היצמדות עם הגלגלים לשפת הכביש ונסיון לעלות עליו בחזרה, מה שיוצר התנגדות והפניית הגה חדה מדי, ברגע שההתנגדות פוחתת עקב עליה חלקית על הכביש, יתקבל סבסוב חד. במקרה השני, הדבר יוביל לקריעת דופן הצמיגים.

 

ובקיצור, מקרה א' - לא נכון

מקרה ב' - נכון

 

tyre_zps14469266.jpg

פורסם

ההגיון אומר שגם עם ABS תתרחש סטייה שאותה תתקן בקרת היציבות על ידי הרפיית הבלמים בצד שמאל כדי ליצור איזון בכח הבלימה.

 

רוצה לומר שיתכן ואתה צודק אבל זה לא הודות ל-ABS אלא הודות למערכת בקרת היציבות\אחיזה שתפחית מעוצמת הבלימה בגלגלים האוחזים כדי לאזן את הרכב.

ניתן לפנות אלי בה"פ לייעוץ בענייני יהלומים ותכשיטים

 

http://www.sheynjewellery.com.hk

פורסם

כל מה שנאמר זה נכון , אך השאלה שלי היא מה קורה מבחינה פיזיקלית כשאני חוזר לכביש שגורם לרכב לסטות בכיוון החזרה בצורה כה קשה?

Subaru Impreza 1.6 04

פורסם

המדרגה - כדי להתגבר עליה אתה מסובב את ההגה חזק שמאלה וכאשר הצמיג גמר לטפס על המדרגה ההגה מסובב יותר מדי ואתה פונה שמאלה בחזקה ועד שאתה מבין מה קורה ומישר אותו אתה כבר נמצא בשול בצד השני.

 

הפתרון פשוט עליה יותר איטית תתן לך זמן לישר את ההגה

 

פסיכולוגית כאשר אתה נמצא בשוליים המהירות גבוהה והאוטו קופצני מהלחץ אתה מנסה לתקן את המצב ולחזור לכביש כמה שיותר מהר במקום להאיט בהדרגה ואז תחזור לכביש בנחת

פורסם
כל מה שנאמר זה נכון , אך השאלה שלי היא מה קורה מבחינה פיזיקלית כשאני חוזר לכביש שגורם לרכב לסטות בכיוון החזרה בצורה כה קשה?

 

לדעתי הגורם הוא הבדלים באחיזה בין המשטחים, כמו שצוין כבר.

לפי ההיגיון שלי: הצמיגים שנמצאים על העפר מאבדים אחיזה ולכן הם מסתובבים מהר יותר מאשר הצמיגים שנמצאים על האספלט (אפשרי בגלל הדיפרנציאל), ברגע שהצמיגים חוזרים מהעפר לכביש הם מאיטים למהירות הרגילה שבה הם מסתובבים על האספלט באחיזה מלאה, מה שגורם לסטייה לכיוון השוליים.

פורסם
לדעתי הגורם הוא הבדלים באחיזה בין המשטחים, כמו שצוין כבר.

לפי ההיגיון שלי: הצמיגים שנמצאים על העפר מאבדים אחיזה ולכן הם מסתובבים מהר יותר מאשר הצמיגים שנמצאים על האספלט (אפשרי בגלל הדיפרנציאל), ברגע שהצמיגים חוזרים מהעפר לכביש הם מאיטים למהירות הרגילה שבה הם מסתובבים על האספלט באחיזה מלאה, מה שגורם לסטייה לכיוון השוליים.

 

לא קשור - כאשר האוטו נוסע ישר כל הגלגלים מסתובבים באותה מהירות

פורסם
לא קשור - כאשר האוטו נוסע ישר כל הגלגלים מסתובבים באותה מהירות

 

אז מה הטעם בנעילת דיפרנציאל, או דיפרנציאל סגור?

תחשוב על מקרה של פעלול שבו הרכב נוסע על שני גלגלים (על הצד). עם דיפרנציאל פתוח, זה לא אפשרי.

פורסם

בגלל הפרשי הגובה.

הכביש מקורצף כדי שאם תירדם תרגיש שירדת לשוליים ותתעורר.

אני מנסה לחשוב על תשובה שלא תוציא אותי גייז, לא תגרום לי לתאר לך את הג'ונסון שלי ולא תזכה אותי בהתראה. אין כזו.
×
×
  • תוכן חדש...