Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם, הרי אפשר להגיב גם בלי, וממש לא בא לנו להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

התחבר בכדי לעקוב  
kompy

[מאמר]ממסרת העברת הכח (חלק 1)

שימו לב! השרשור הזה בן 5813 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

Recommended Posts

תאור כללי

 

תפקיד

 

תפקידה של מע' ממסרת-הכח להעביר את כח הסיבוב של המנוע אל האופנים. מע' שיננים(גלגשי"ם) בהנעת שרשרת או בשילוב ישיר ביניהם היתה למלא תפקיד זה, אך כלי-הרכב של היום לא נתכנו לתנאי-עבודה פשוטים כאלה. הם נתכנו לכח משיכה רב, לנסיעה במהירויות גדולות ומשתנות, לנסיעה לפנים ולאחור ולפעולה בתנאי שטח קשים. כדי לספק דרישות אלה, בנויה ממסרת העברת-הכח ממס' מכללים: המצמד, ממסרת-ההילוכים, ממסרת עזר, ממסרת ההעברה, גלי-הנע, מפרקים אוניברסליים, הנע סופי, דיפרנציאלים, סרנים ומיסבים

המשתייכים לכל אלה.

 

שיננים

 

תפקיד - תפקיד השיננים בממסרת העברת הכח הוא החשוב ביותר. באמצעותם מועברת תנועת הסיבוב של המנוע אל האופנים. באמצעותם ניתן לשנות את מהירות סיבובי האופנים ביחס למהירות סיבובי המנוע. כן ניתן להפוך ע"י השיננים את כיוון סיבובי האופנים ביחס לכיוון סיבובי המנוע.

 

 

כיוון סיבוב - שני שיננים המשולבים זה בזה, מסתובבים בכיוונים מנוגדים.

שני שיננים מסתובבים באותו כיוון אם הם משולבים באמצעות שינן שלישי ביניהם, הנקרא "שינן סרק"(IDLER GEAR?).

במע' שיננים "פשוטה" הכוללת 4 שיננים ויותר המשולבים בינים, יסתובבו השיננים הראשון, השלישי, החמישי וכו' באותו כיוון; השיננים השני, הרביעי, השישי וכו' הכיוון מנוגד.

במע' שיננים "מורכבת", הכוללת 4 שיננים, שני זוגות שיננים הרכובים זה ע"ג זה ומחוברים ע"י ציר לשיננים התחתוניים, יסתובבו השיננים העליוניים בכיוון אחד, והתחתוניים בכיוון מנוגד לקודמים.

מע' מסוג זה היא השימושית במרבית ת"ה בכלי-רכב ממנוע.

 

 

יחסי מסירה - היחס שבין מס' השיניים בשיננים המשולבים ביניהם, נקרא יחס-מסירה. ערך יחס-המסירה מתקבל ע"י חלוקת מס' השיניים של השינן המניע במס' השיניים של השינן המונע. היחס מבוטא תמיד ע"י מס' שלם, כגון: 1:1, 1:2, 2:1. זוג שיננים בעל מס' שיניים שווה, יחס המסירה ביניהם הוא - 1:1. זוג שיננים, כשלאחד מהם מס' כפול של שיניים מאשר לאחר, יחס המסירה יהיה 1:2 או 2:1, תלוי מי מהם הוא המניע ומי המונע.

יחס המסירה של השיננים מבטא למעשה את היתרון המכני, שאפשר להשיג ע"י שיננים בעלי יחס שונה מ-1:1.

 

 

הגדלת הפיתול(המאמץ הסיבובי) - בעת ששינן אחד מניע את משנהו, הוא למעשה מעביר לו את המאמץ הסיבובי שלו. ערך המאמץ הסיבובי, הנמסר לשינן המנוע, תלוי ביחס המסירה ביניהם.

לדוגמא: אם שינן קטן מניע שינן גדול ממנו, מהירות סיבובי השינן הגדול יהיה גדול מזה של השינן הקטן. אם לשינן הקטן 12 שיניים ולגדול 24 שיניים, מהירות סיבובי השינן הגדול, יהיה כפול מזה של השינן הקטן.

כדי להזיז כלי-רכב ממנוע ממקומו דרוש מאמץ סיבובי רב באופנים. הכפלת המאמץ הסיבובי, הנמסר לאופנים, יכולה להעשות ע"י מע' השיננים, המורכבת בממסרת העברת-הכח.

 

 

סוגי שיננים

 

 

ישר שיניים - השיניים הישרות גורומות לרעש גדול בעת פעולתן, כי אורך בסיסן קטן יותר מאורך השינן. השיניים מוכרחות להיות גדולות כדי להגביר את חוזקן, דבר הגורם לקושי בשילובן למרות גודלן היחסי של השיניים; כן גורם הדבר להשתחקותן המהירה. בשימוש נמצא שינן זה בעיקר בהילוכים נמוכים ובהעברות הדורשות מאמץ סיבובי רב ביותר.

 

 

מלוכסנות - שיניים אלה שקטות יותר בעת פעולתן מאלו הישרות. הן גם קטנות יותר, כי בסיסן ארוך יותר. שילובן זו בזו קשה, לכן יש צורך במצמד שיניים(DOG CLUTCH) כדי לשלב אותן. חסרון השיניים המלוכסנות הוא הלחץ הצירי, הנוטה להפריד בין השיננים כשהם משולבים זה בזה. גלגלשי"ם מלוכסנות שימושיים ביותר בת"ה לרכב ממונע.

 

 

מזוות("וו" ראשונה בשורוק, השניה בחולם) - (GEAR HERRING BONE) פעולתם שקטה יותר מאלו הישרות. תבניתם היא כצרוף של שני מלוכסנות. שימושו בת"ה בכלי-רכב ממנוע מוגבל, כי לצורך השילוב דרוש מצמד שיניים. שימושו העיקרי בממסרות-ההפחתה בסוגי כלי-רכב ממנוע אחדים, בם דרוש עומס רב ביותר והפעלה שקטה גם יחד, דבר המונע שימוש בשיניים מלוכסנות בשל לחץ הצירי הרב הנוצר בעת פעולתם.

 

 

קוני או ספירלי - סוג זה הוא למעשה צירוף של שני שיננים: אחד מניע ואחד מונע, המעבירים תנועות סיבוביות של שני גלים המוצבים בזווית - לרוב ישרה - ביניהם. שימושם בכלי-רכב ממונע הוא בעיקר בסרנים מונעים ובדיפרנציאלים מבוקרים.

 

 

חלזוני - תשלובת זו היתה בעבר שימושית בכלי-רכב ממונע, בעיקר בסרנים מונעים. עם התפתחות תהליכי יצור השיננים ועם הכנסת סוגי שיננים חדשים לשימוש פחת השימוש בה. כיום מיושמת היא, אם כי בצורה מוסבת, בעיקר במערכות-היגוי.

את יחסי המסירה בתשלובת זו מחשבים ע"י חלוקת מס' התחלות כריכות-התבריג של החילזון - במס' השיניים של השינן המשולב בו.

 

 

המאמר הבא - ממסרה פלנטרית


קהילת אוהדי ווסטהאם יונייטד בישראל - https://www.facebook.com/groups/whuil/

'פטישי ישראל' - https://www.facebook.com/WHUIL/

טוויטר - https://twitter.com/AmitDim

 

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

וואללה אחלה מאמר

מחכה בקוצר רוח לממסרה פלנטרית


ים long time no

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

 

 

הגדלת הפיתול(המאמץ הסיבובי) - בעת ששינן אחד מניע את משנהו, הוא למעשה מעביר לו את המאמץ הסיבובי שלו. ערך המאמץ הסיבובי, הנמסר לשינן המנוע, תלוי ביחס המסירה ביניהם.

לדוגמא: אם שינן קטן מניע שינן גדול ממנו, מהירות סיבובי השינן הגדול יהיה גדול מזה של השינן הקטן. אם לשינן הקטן 12 שיניים ולגדול 24 שיניים, מהירות סיבובי השינן הגדול, יהיה כפול מזה של השינן הקטן.

כדי להזיז כלי-רכב ממנוע ממקומו דרוש מאמץ סיבובי רב באופנים. הכפלת המאמץ הסיבובי, הנמסר לאופנים, יכולה להעשות ע"י מע' השיננים, המורכבת בממסרת העברת-הכח.

 

 

תיקון: כשגלגל קטן מניע גלגל גדול, מהירות הסיבוב של הגלגל הגדול תהיה קטנה ממהירות הגלגל הקטן.

לדוגמא במערכת שני גג"שים ביחס 2:1 (מונע לחלק למניע), מהירות הסיבוב של הגלגל המניע (הקטן) תהיה גדולה פי שניים ממהירות הסיבוב של הגדול (מונע).

הגברת המומנט תהיה ביחס הפוך ליחס המהירויות. כלומר על הגלגל הגדול יפעל מומנט הגדול פי שניים מאשר על הגלגל הקטן.

זה יחס הפחתה (REDUCTION RATIO) של 2:1.

 

חוץ מזה אחלה!

 

הייתי מוסיף גם שילוב גלגלי שיניים היפואידי.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

שמחתי ללמוד עוד קצת דברים

תודה רבה על ההשקעה

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

תודה רבה, מעניין מאוד ומעשיר.

לא יותר מתאים למילון של הפורום? (לפחות חלק מן הדברים פה?)

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

חן חן על המאמר המעניין בתקווה שיבואו מאמרים נוספים בעקבותיו,

ומצטרף לקודמי, ומציע להעביר אותו למילון מינוחים של הפורום,

בברכה

צביקה


צביקה נפטר בדצמבר 2016 ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

 

ליצירת קשר, בנושא קרבורטורים בלבד , פנה לנייד בלבד:054-4861318

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
שימו לב! השרשור הזה בן 5813 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

התחבר בכדי לעקוב  

×
×
  • Create New...