Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

נוסחת המס הירוק החדשה?


Doc Slow
שימו לב! השרשור הזה בן 4107 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

בימים אלו דורשים יבואני הרכב מהממשלה הבהרות לגבי המס הירוק החדש. האמת ששינוי הנוסחה הלא ברור הפתיע גם אותי, חסיד של הרעיון שעמד מאחורי הנוסחה הקודמת, מאוד לרעה.

 

מעט הבהרות והגדרות --

ממשלות שונות בעולם ממסות מכוניות כפונקציה של הזיהום וצריכת הדלק שלהם כמעין "פיצוי" על הנזק הנגרם לסביבה ובריאות האוכלוסיה מאותן מפלצות מתכת זוללות מאובנים ויורקות עשן. המיסוי בא כמס קניה ו/או אגרה שנתית.

את הנזק אותו גורמות מכוניות ניתן לחלק למספר אלמנטים --

* הצריכה של משאב מוגבל - דלק מאובנים ובכך עליה במחירו - מה שמוביל לזרימת כסף לגורמים מפוקפקים בעולם וגרוע יותר - לעליה במחירים של מוצרים בסיסיים שונים (חימום ומזון בעיקר).

* שחרור של גזי חממה, בעיקר CO2, אולם גם תחמוצות חנקן שונות. ההשפעה הבריאותית של גזים אלו לא מאוד גדולה, ההשפעה היא גלובלית.

* שחרור גזים רעילים שונים - תחמוצות חנקן, תחמוצות גופרית וכו' - בעלי השפעה בריאותית, אולם פחותה משמעותית מאשר האלמנט הבא.

* שחרור של חלקיקים, במיוחד חלקיקים זעירים. חלקיקים אלו מתפזרים למרחקים קצרים יחסית, אולם הם בעלי ההשפעה הבריאותית המשמעותית ביותר - הן בטווח הזמן הקצר והן לטווח הארוך. חלקיקים אלו מאפיינים בעיקר פליטת מנועי דיזל.

 

בנוסחת המיסוי הירוק המחוקק הישראלי התייחס לתנאים המיוחדים למדינת ישראל - עם צפיפות רכב לק"מ כביש הגבוה פי 3 מאשר ברוב מדינות אירופה וארה"ב ואיזורים אורבניים הסובלים מזיהום חלקיקי כבד בשל שילוב של עומס תעבורתי כבד ומזג אוויר.

האספקטים הגולבליים של פליטת CO2 פחות רלוונטיים למדינת ישראל הקטנטנה ולאור זאת המיסוי, בשונה מהמקובל באירופה, דווקא קיפח את מכוניות הדיזל.

 

ההשפעה של המיסוי הייתה, לפי דעתי, דרמטית. מכוניות שפעם היו מוקצות מחמת המיאוס בישראל - קטנות וידניות, מילאו את הכבישים. אלפי ישראלים יכלו להרשות לעצמם מכוניות חדשות והיו אלו מכוניות חסכוניות להפליא. טוב לסביבה, טוב לריאות של אזרחי ישראל, רע לסולטני אופ"ק.

 

רוצה הייתה הדעת להניח ששינוי הנוסחה רק ימשיך מגמה מבורכת זאת - עידוד מכוניות קטנות וחסכוניות עוד יותר, זאת על חשבון מכוניות גדולות, יקרות ומזהמות. מה יותר סביבתי וחברתי מירידת המס על קליאו 1.2 ועלייתו על במוו 760. אבל מה שקרה בסופו של דבר כולנו יכולים לקרוא מעל דפי העיתונים. יהיה מעניין מאוד לראות את הפרטים וההגיון (איגיון?) שמאחורי אותה נוסחה חדשה...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ההיגיון פשוט.

הנוסחא עבדה, מכוניות קטנות התחילו למלא את הכבישים, המדינה מפסידה מיסים עליהם, משנים שוב את המיסוי כדי שהממשלה תפסיק להפסיד מס, הכל יחזור להיות כמו שהיה. אלמלא היו המוני קופצים על המכוניות הללו, המיסוי היה נשאר כמו שהוא.

ערוץ היוטיוב שלי: BuildiT - DIY Israel.

מעוניינים לעזור לחתולי הרחוב? מחפשים מתנה מיוחדת?

סבונים 100% טבעי ובעבודת יד- כל ההכנסות קודש לטיפול בחתולים. דברו איתי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בסופו של יום המדינה צריכה תזרים של X שקלים בשנה ממיסים.

לפני המיסוי הירוק חלק נכבד מאותו X הגיע ממכירת רכב חדש.

מאז אותו יום נפלא שהחוק נכנס לחיינו המדינה מפסידה הרבה מאוד מיסים וצריך להשלים ממקום כלשהו.

בין אם זה הדלק, המע"מ, מוצרי הבסיס או כל מקור אחר.

היום הגיעו מים עד נפש והבינו שאין מאיפה להביא את הכסף למעט מיתון של המיסוי הירוק.

 

ובכלל, הנוסחאות המקוריות אולי היו רלוונטיות לאותה תקופה, היום כל רכב שני מגיע לדרגה 2 בקלות.

יש טעם להעלות את הרף בשביל לעודד ייבוא של רכבים ירוקים אף יותר מדרגה 2 הקיימת.

 

..או שאני סתם אופטימי?

היום: ג'ילי גיאומטרי C

בעבר: סיוויק 2002, פיקנטו 2011, בורה 2001, פאביה 2011, ייטי 2013, ג'ימני 2000, גטס 2008, ג'ימני 2008, סנדרו 2016

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בסופו של יום המדינה צריכה תזרים של X שקלים בשנה ממיסים.

לפני המיסוי הירוק חלק נכבד מאותו X הגיע ממכירת רכב חדש.

מאז אותו יום נפלא שהחוק נכנס לחיינו המדינה מפסידה הרבה מאוד מיסים וצריך להשלים ממקום כלשהו.

בין אם זה הדלק, המע"מ, מוצרי הבסיס או כל מקור אחר.

היום הגיעו מים עד נפש והבינו שאין מאיפה להביא את הכסף למעט מיתון של המיסוי הירוק.

 

ובכלל, הנוסחאות המקוריות אולי היו רלוונטיות לאותה תקופה, היום כל רכב שני מגיע לדרגה 2 בקלות.

יש טעם להעלות את הרף בשביל לעודד ייבוא של רכבים ירוקים אף יותר מדרגה 2 הקיימת.

 

..או שאני סתם אופטימי?

 

אופטימי אופטימי:)

את הנוסחה הירוקה המציאו בכדי שלמדינה יהיה מס מעניין עם שם מודרני שהוא בסך הכל מסווה ליכולת של האוצר להעלות מיסים מבלי שזה יראה כך, הרי הם מדברים על זיהום אוויר בכלל לא על מס על רכבים שהוא נשאר קבוע על 83%.

 

זה נכון שהיום כמעט כל רכב עם מנוע טורבו והזרקה ישירה נכנס לרוב לקבוצה 3-4, אבל מצד שני, בזכות הנוסחה, ניתן לומר בוודאות גמורה שהמדינה רק הרוויחה יותר!. שכן הרבה יותר אנשים רכשו רכב חדש, גם אם קטן וזול ולא רכשו רכב יד שנייה ממנו המדינה לא מרוויחה שקל אחד במעמד המכירה.

 

כמובן שבאוצר גם יודעים שהצרכן הישראלי הוא הפראייר הכי גדול שיש ואם מחירי המכוניות יעלו בכמה אלפי שקלים, זה לא ישנה שום דבר לאף אחד.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני מאוד כועס, כי סוף סוף נעשה משהו עם כיוון חיובי בשוק הרכב הישראלי ואז באים והורסים אותו. כרגיל במיסוי נהגי ישראל - בוחרים בפתרון הקל ביותר.

 

פתרון הגיוני חלופי מס' 1 - ניתן להגדיל את ההכנסה הכוללת ולהשאיר את המיסוי על המדרגות המאוד נמוכות כמו שהוא על ידי העלאת המיסוי למכוניות יותר מזהמות.

אני בטוח שאנשים לא יפסיקו לרכוש מכוניות מנהלים/יוקרה/סופר-ספורט רק כי המס עליהן יגדל ב-20% (לדוגמא). אולם דווקא מכוניות אלו לא נפגעו משינוי הנוסחא ואולי אף יהנו (בזכות זיכוי על אבזור בטיחות משוכלל). חלם.

פתרון הגיוני מס' 2 - להוזיל עוד יותר מכוניות עם דרגת זיהום נמוכה, במקביל להעלות את מחיר הדלק ל-10 ש"ח לליטר. לאנשים שרוכשים מכוניות חסכוניות זה לא ישנה (עלות הדלק הנוספת תתקזז עם מחיר הדלק), יהיו יותר מכוניות חדשות ובטיחותיות על הכביש, הערים תהינה נקיות יותר, יבוא הדלק יצטמצם (הנה לך איראני מרושע!) זה כמובן לא יקרה - בעבר דובר על הורדת מס הקניה ובמקביל העלאת הבלו - כולנו יודעים מה קרה (מס הקניה לא ירד וכעת אף עולה והבלו מרקיע שחקים).

פתרון הגיוני מס' 3 - להעלות את המיסוי על הרכב והדלק, להוסיף אגרות גודש ואגרות זיהום (למכוניות מזהמות במיוחד) ולהשקיע את הכסף (10 מיליארד ויותר לשנה) בתשתיות תחבורה ציבורית ברמה מערב-אירופאית. פחות מכוניות על הכבישים, פחות ת"ד, פחות זיהום וצריכת דלק, זריקת מרץ לכלכלה הישראלית (הזרמת המון כסף למשק, עידוד הפריפריה). זה אולי הפתרון שיהיה הכי פחות פופולרי פה בפורום, אבל הכי הגיוני למדינה כמו ישראל. מרוב שהוא הגיוני, אין שום סיכוי שבעולם שהוא יתממש.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לממשלה אין שום אינטרס שתהיה פה תחבורה ציבורית טובה כי אז אנשים יקנו פחות מכוניות ויקנו פחות דלק וההפסד מהמיסים יהיה עצום אז די לחיות בסרט שלממשלה באמת אכפת מזיהום אויר והסביבה זה הכל תרגילים להוציא מהאזרח עוד כסף תוך כדי שימוש ציני במושג מיסוי ירוק ולספר סיפורים שככה זה באירופה ויש לזה מטרה סביבתית, הכל סיפורים עובדה שזה מגיע בדיוק בתקופה שמנסים בממשלה להגדיל הכנסות.

מכוניות מיני בכלל לא משתלמות לממשלה, קונים רכב שיש עליו יחסית מעט מס וצורכים מעט דלק, למה שמישהו שם ירצה שיהיו הרבה מכוניות כאלה? עדיף להם שכולם ייסעו במכוניות שצורכות יותר דלק וככה ישלמו יותר מיסים.

הקשר היחיד שיש בין מיסוי ירוק למטרה שלהם זה הצבע של הדולר ולא הסביבה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הקשר היחיד שיש בין מיסוי ירוק למטרה שלהם זה הצבע של הדולר ולא הסביבה.

 

כמה שהביטוי הזה יפה ונכון לצערי.

ערוץ היוטיוב שלי: BuildiT - DIY Israel.

מעוניינים לעזור לחתולי הרחוב? מחפשים מתנה מיוחדת?

סבונים 100% טבעי ובעבודת יד- כל ההכנסות קודש לטיפול בחתולים. דברו איתי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הציניות ברורה לי. עצוב לי שמגמה מבורכת נשברה באיבה.

אני מקווה שבג"ץ יתערב (או לפחות יכריח את הממשלה להודות שלא מדובר "במיסוי ירוק" אלא בסתם עוד עליה במס הקניה על הרכב).

 

ד"א - לגבי הפסד ממיסים בשל שימוש בתחבורה ציבורית - לא מדויק.

ראשית - הרבה אנשים (בעיקר עשירים) ימשיכו להשתמש במכוניות הפרטיות שלהם, הם יאלצו לשלם 10 ש"ח לליטר ואגרות גודש, אולם זה לא יפריע להם. זה יקזז חלקית את אובדן ההכנסה והכסף לפחות יזרום מכיסים התפוחים שלהם ולא של בעלי ההכנסות הנמוכות יותר.

שנית - סילוק כלי רכב מרחובות מטרופולין ת"א רבתי (הכרך הענק שמשתרע מרשל"צ ועד הרצליה ומהווה למעשה עיר אחת) יוביל בטווח הזמן המיידי ועד שנים אחדות לחיסכון של מאות מיליונים לשנה בהוצאות בריאות ואובדן ימי עבודה. בטווח של 20 שנה ויותר מדובר במיליארדים לשנה. זאת על ידי הפחתה משמעותית של זיהום האוויר ותאונות הדרכים.

שלישית - פרויקט עצום כזה הוא זריקת דחף אדירה למשק. מדובר בפרויקט שלהערכתי הגסה עלותו בין 50 ל-100 מיליארד לתקופה של כעשור, אולם הכסף ברובו יחזור לממשלה כמיסים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 4107 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...