Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

שאלה פיזיקלית לגבי אחיזה צידית


alfa_draco
שימו לב! השרשור הזה בן 7460 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

איך שאני מבין, התאוצה הצדדית שתימדד במכונית "רגילה" (ואני אסביר תיכף למה אני מתכוון רגילה) לא יכולה לעבור את 1G, האם אני צודק? הרי מה שמאפשר את הכוח הזה הוא חיכוך, שהוא מכפלה של מקדם חיכוך ומשקל המכונית? משקל המכונית הוא המאסה כפול G, ומקדם החיכוך תמיד קטן מ-1 נכון? אז איך אפשר להתקרב או לעבור ל-1G במדידות כאלה? אני מבין שאחד הגורמים שמאפשרים למכונית "לנצל" את כל מקדם החיכוך שהצמיגים מעמידים לרשותה זו היציבות וההיצמדות שלה לרדיוס הסיבוב באופן שמונע "קפיצות" שמפחיתות את האחיזה באופן רגעי. אבל היציבות הזו לא יכולה לייצר חיכוך יש מאין?

 

אני יכול להבין את זה לגבי מכונית שהיא לא "רגילה" במובן שיש לה אפקט הצמדה לקרקע (כמו מכונית פורמולה) אבל האם מכונית כמו למשל אלפא 147 GTA שאין לה כנף אחורית, והיא לא מספיק נמוכה כדי לייצר אפקט הצמדה, יכולה אפילו תאורטית לעבור את ה-1G (כמו שנטען במבחן כלשהו)? או שיש פה משהו שאני מפספס...

 

אנא האירו את עיני, מומחי הדינמיקה המוטורית של הפורום! :D

ערן | חבר IAROC - הבית לבעלי וחובבי אלפא רומיאו* - נפגשים כל יום שישי בהרצליה פיתוח!

*וגם אבארט :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

איך שאני מבין, התאוצה הצדדית שתימדד במכונית "רגילה" (ואני אסביר תיכף למה אני מתכוון רגילה) לא יכולה לעבור את 1G, האם אני צודק? הרי מה שמאפשר את הכוח הזה הוא חיכוך, שהוא מכפלה של מקדם חיכוך ומשקל המכונית? משקל המכונית הוא המאסה כפול G, ומקדם החיכוך תמיד קטן מ-1 נכון? אז איך אפשר להתקרב או לעבור ל-1G במדידות כאלה? אני מבין שאחד הגורמים שמאפשרים למכונית "לנצל" את כל מקדם החיכוך שהצמיגים מעמידים לרשותה זו היציבות וההיצמדות שלה לרדיוס הסיבוב באופן שמונע "קפיצות" שמפחיתות את האחיזה באופן רגעי. אבל היציבות הזו לא יכולה לייצר חיכוך יש מאין?

 

אני יכול להבין את זה לגבי מכונית שהיא לא "רגילה" במובן שיש לה אפקט הצמדה לקרקע (כמו מכונית פורמולה) אבל האם מכונית כמו למשל אלפא 147 GTA שאין לה כנף אחורית, והיא לא מספיק נמוכה כדי לייצר אפקט הצמדה, יכולה אפילו תאורטית לעבור את ה-1G (כמו שנטען במבחן כלשהו)? או שיש פה משהו שאני מפספס...

 

אנא האירו את עיני, מומחי הדינמיקה המוטורית של הפורום! :D

קודם כל ברכבים הנמכרים לציבור הרחב הכנפיים (ספויילרים) עובדים הפוך!!!

וזאת בשביל להקטין את צריכת הדלק ותשפר את ביצועי הרכב הלא( :!: ) ספורטיבי.

בקיצור בפורמולה 1 זה עובד בצורה הפוכה ומצמיד את הרכב לכביש!(כלומר מעלה את הגרר/התנגדות)

ברכבים רגילים הוא מקטין את הגרר מחלקו האחורי של הרכב (אפקט הנקרא בועת הלם)

שגורם לשאיבת הרכב אחורנית.

gs 8)פעם הייתה לי וולקן......ואז הייתה גדר...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

איך שאני מבין, התאוצה הצדדית שתימדד במכונית "רגילה" (ואני אסביר תיכף למה אני מתכוון רגילה) לא יכולה לעבור את 1G, האם אני צודק? הרי מה שמאפשר את הכוח הזה הוא חיכוך, שהוא מכפלה של מקדם חיכוך ומשקל המכונית? משקל המכונית הוא המאסה כפול G, ומקדם החיכוך תמיד קטן מ-1 נכון? אז איך אפשר להתקרב או לעבור ל-1G במדידות כאלה? אני מבין שאחד הגורמים שמאפשרים למכונית "לנצל" את כל מקדם החיכוך שהצמיגים מעמידים לרשותה זו היציבות וההיצמדות שלה לרדיוס הסיבוב באופן שמונע "קפיצות" שמפחיתות את האחיזה באופן רגעי. אבל היציבות הזו לא יכולה לייצר חיכוך יש מאין?

 

אני יכול להבין את זה לגבי מכונית שהיא לא "רגילה" במובן שיש לה אפקט הצמדה לקרקע (כמו מכונית פורמולה) אבל האם מכונית כמו למשל אלפא 147 GTA שאין לה כנף אחורית, והיא לא מספיק נמוכה כדי לייצר אפקט הצמדה, יכולה אפילו תאורטית לעבור את ה-1G (כמו שנטען במבחן כלשהו)? או שיש פה משהו שאני מפספס...

 

אנא האירו את עיני, מומחי הדינמיקה המוטורית של הפורום! :D

קודם כל ברכבים הנמכרים לציבור הרחב הכנפיים (ספויילרים) עובדים הפוך!!!

וזאת בשביל להקטין את צריכת הדלק ותשפר את ביצועי הרכב הלא( :!: ) ספורטיבי

בקיצור בפורמולה 1 זה עובד בצורה הפוכה!

הרבה זמן שלא שמעתי כ"כ הרבה קישקושים במשפט כ"כ קצר

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

איך שאני מבין, התאוצה הצדדית שתימדד במכונית "רגילה" (ואני אסביר תיכף למה אני מתכוון רגילה) לא יכולה לעבור את 1G, האם אני צודק? הרי מה שמאפשר את הכוח הזה הוא חיכוך, שהוא מכפלה של מקדם חיכוך ומשקל המכונית? משקל המכונית הוא המאסה כפול G, ומקדם החיכוך תמיד קטן מ-1 נכון? אז איך אפשר להתקרב או לעבור ל-1G במדידות כאלה? אני מבין שאחד הגורמים שמאפשרים למכונית "לנצל" את כל מקדם החיכוך שהצמיגים מעמידים לרשותה זו היציבות וההיצמדות שלה לרדיוס הסיבוב באופן שמונע "קפיצות" שמפחיתות את האחיזה באופן רגעי. אבל היציבות הזו לא יכולה לייצר חיכוך יש מאין?

 

אני יכול להבין את זה לגבי מכונית שהיא לא "רגילה" במובן שיש לה אפקט הצמדה לקרקע (כמו מכונית פורמולה) אבל האם מכונית כמו למשל אלפא 147 GTA שאין לה כנף אחורית, והיא לא מספיק נמוכה כדי לייצר אפקט הצמדה, יכולה אפילו תאורטית לעבור את ה-1G (כמו שנטען במבחן כלשהו)? או שיש פה משהו שאני מפספס...

 

אנא האירו את עיני, מומחי הדינמיקה המוטורית של הפורום! :D

קודם כל ברכבים הנמכרים לציבור הרחב הכנפיים (ספויילרים) עובדים הפוך!!!

וזאת בשביל להקטין את צריכת הדלק ותשפר את ביצועי הרכב הלא( :!: ) ספורטיבי

בקיצור בפורמולה 1 זה עובד בצורה הפוכה!

הרבה זמן שלא שמעתי כ"כ הרבה קישקושים במשפט כ"כ קצר

שלילי אחי תבדוק את זה

אווירונאוטיקה בגרוש!!!

gs 8)פעם הייתה לי וולקן......ואז הייתה גדר...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ספוילר, מן הסתם, לא עושה את הרכב יותר אוירודינמי.

מכאן שגם צריכת הדלק תעלה בעקבות ההתנגדות. (לא עליה משמעותית אבל עדיין לא ירידה בצריכת הדלק כמו שטענת!)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ספוילר, מן הסתם, לא עושה את הרכב יותר אוירודינמי.

מכאן שגם צריכת הדלק תעלה בעקבות ההתנגדות. (לא עליה משמעותית אבל עדיין לא ירידה בצריכת הדלק כמו שטענת!)

לא!לא!

הכוונה היא שהדבר אינו מועיל בצורה משמעותית,אלא רק במהירות גבוהה.

וכאשר הרכב הוא בעל הנעה קידמית הדבר מוריד מהיציבות שלו.

אתה יכול לבדוק את זה. בצורה מאוד קלה:

מכיוון שגז ונוזל נורא דומים משתמשים לעיתים בנוזלים בכדי לחזות תגובת דגמים מוקטנים

של מטוסים ורכבים שונים.(וזה בדוק)

עכשיו תחשוב על זה:

מה קורה כאשר אתה מניע את היד שלך בתוך בריכה?

אתה מרגיש התנגדות מקדימה(כרגיל) אך גם מאחורה כאילו היד שלך נשאבת!

וזה מה שמנסים למנוע.

gs 8)פעם הייתה לי וולקן......ואז הייתה גדר...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לגבי כנפיים למיטב ידיעתי זה נכון, בדרך כלל ברכב ממוצע ה"הכנף" הקטנה שיש מאחורה, לפעמים זו סתם בליטה או "משיכה" לאחור מהגג או מכסה תא המטען, אכן מיועד להקטין את הגרר, להקטין מערבולות ולשפר את צריכת הדלק כתוצאה. זו המשמעות של "ספוילר". זאת לעומת כנף (הפוכה, ביחס למטוסים) כמו שרואים על אימפרזות מהסוג החביב עלינו, שהיא באמת מייצרת כוח הצמדה במהירות גבוהה (ואז גם מן הסתם מעלה קצת את צריכת הדלק).

 

אבל זה לא עונה לשאלה המקורית...

ערן | חבר IAROC - הבית לבעלי וחובבי אלפא רומיאו* - נפגשים כל יום שישי בהרצליה פיתוח!

*וגם אבארט :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הרי מה שמאפשר את הכוח הזה הוא חיכוך, שהוא מכפלה של מקדם חיכוך ומשקל המכונית? משקל המכונית הוא המאסה כפול G, ומקדם החיכוך תמיד קטן מ-1 נכון? :D

 

שכחת לכפול פי 4 (או יותר עבור משאית מירוץ) כל גלגל מפעיל כוח בנפרד

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא מתמצא באוירונאוטיקה מעבר לרמה בסיסית, אבל מגזינים אמריקאיים משום מה אוהבים נתוני G, אז אני יכול להגיד מבדיקה שעשיתי שכמעט ולא קיימות מכוניות לכביש שמגיעות ל-1 G (קורבט Z06 ודודג' וויפר GTS הן דוגמאות שמתקרבות או מגיעות (1.00 ו-0.98 בהתאמה) וכן למבורגיני דיאבלו עם 0.99.

 

רוב מכוניות הספורט נעות בין 0.85 ל-0.95, כאשר מכוניות רגילות וספורטיביות בסגנון ה-147, נניח, משיגות תוצאות של בין 0.75 ל-0.9 לרוב. אני מניח שזה קשור הרבה גם לצורה שלהן מבחינה אוירודינמית.

 

מכונית מסלול עושה גם 1.5 בלי בעיה. פורשה GT1 עושה 1.07, פורשה GT2 עושה 1.02.

panoz LMP-1 רודסטר S עושה 1.52 (ו-9.3 שניות לרבע מייל)

 

רוני

BMW 325i E46

שלום, רוכב.

נא לא לבקש ממני גישה לאוף טופיק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

התאוצה הרדיאלית (הצידית) בהחלט יכולה להיות להיות גדולה מ- g.

תאוצה זאת הינה פונקציה של רדיוס הסיבוב והמהירות הקוית.

כמובן שבכדי שיווצרו תאוצות גדולות חייב להיות חיכוך צידי גדול.

לצורך המחשה תחשוב על קרון רכבת. הקרון לא יכול להגדיל את רדיוס הסיבוב (להחליק הצידה) שכן המסילה מהווה מעין סטופר צידי.

לפיכך התאוצה הצידית שיכולה להתפתח במקרה זה תאורתית היא אין סופית !

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הרשו לי לשבור את לבכם: במכוניות נוסעים, כמעט כל הכנפיים נועדו לקידום מכירות ותו לא.

כדי שכנף תיתן כח הצמדה או עילוי היא צריכה להיות בפרופיל אוירודינמי ומותקנת בהתאמה מיוחדת לרכב, וגם אז הדבר מתבטא במהירויות גבוהות בלבד.

ל- M3 EVO E30 אני זוכר שהייתה כנף שהיתה מתוכננת ליצר כח הצמדה, אבל זה כלל תכנון שונה של תא המטען כולו. הכנף היפה שהתקינו לאלמרה ושניתן לקנות לכל רכב דומה לא מספקת שום כלום. אולי אור בלם אחורי נוסף.

כנפיים זה מדע. והיעילות שלהן מתבטאת במהירויות גבוהות בלבד.

 

ספויילר, לעומת זאת, כן גורם להצמדה מסויימת במהירויות גבוהות, תוך כדי פגיעה במקדם הגרר. ספויילר שכזה הוסף ל- TT לדוגמא, כדי לשפר את אחיזת החלק האחורי במהירויות גבוהות.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

...כנפיים זה מדע. והיעילות שלהן מתבטאת במהירויות גבוהות בלבד...

אחי אם כנפיים פועלות רק במהירויות גבוהות...

:?::?::?: איך אתה מסביר ציפורים :?::?::?:

gs 8)פעם הייתה לי וולקן......ואז הייתה גדר...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

...כנפיים זה מדע. והיעילות שלהן מתבטאת במהירויות גבוהות בלבד...

אחי אם כנפיים פועלות רק במהירויות גבוהות...

:?::?::?: איך אתה מסביר ציפורים :?::?::?:

 

זהו, זה כל הקטע. לציפורים יש נוצות, כאשר לכל אחת מהן יש חתך יחודי. השילוב של כל החתכים ביחד יוצר חתך כמו של כנף מטוס (שיוצר עילוי עם מהירות גבוהה), אבל לכל נוצה בנפרד יש חתך שיוצר עילוי עם תנועה מטה (בגלל זה ציפורים מנפנפות בכנפיהן).

 

אין אף כלי תעופה שמשחזר כיום את צורת התעופה של ציפורים, זה כמעט בלתי אפשרי. צריך "שרירים" אולטרה חזקים, "עצמות" חזקות וקלות מאוד שיחזיקו את כל הקונסטרוקציה, ונוצות גמישות שמתאימות בדיוק לפרופיל הטיסה. מאוד מאוד קשה לשחזר.

 

תעופה מודרנית מתבססת אך ורק על מהירות ועילוי.

 

 

מה שכתבתי למעלה הוא מהזיכרון, להסבר מדוייק יותר כולל איורים ראה כאן.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

...כנפיים זה מדע. והיעילות שלהן מתבטאת במהירויות גבוהות בלבד...

אחי אם כנפיים פועלות רק במהירויות גבוהות...

:?::?::?: איך אתה מסביר ציפורים :?::?::?:

קודם כל, יוחזר סקריפט אחי >> ידידי היקר וישא"ק!

 

ותראה, בוא אני אניח את ההבדל בין כנף גנובה של אימפרזה לבין כנף של בולבול (הציפור, לא אביזר הנירוסטה שישי קנה באיקאה). כנף גנובה של אימפרזה לא נעה מעלה מטה ומשנה את הפרופיל שלה תוך כדי. יש ציפורים שמרחפות כך במקום. אתה חושב שאותם כוחות פועלים על כנף של רכב בחניה?

מדובר בשני דברים שונים לחלוטין. כנף סטטית אוירודינמית פועלת רק אם יש מהירות יחסית גבוהה בינה לבין האויר. בגלל זה מטוסים ממריאים רק כשהם מגיעים למהירות מסויימת. זו המהירות בה כח העילוי של הכנפיים עולה על כח המשיכה של מסת המטוס.

ובמכוניות כנ"ל. במהירויות יחסיות אויר-רכב נמוכות לא תהיה לכנף השפעה. ושים לב שאני מדבר על מהירויות יחסיות בין הרכב לאויר. במכונית עם כנף מתוכננת כהלכה כן יפעלו כוחות הצמדה אם הרכב נע במהירות נמוכה מול רוח חזקה ומהירה מאוד. אבל זה באמת מקרה קצה לא נפוץ במיוחד.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 7460 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...