Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

האם הסוף של ענף המוניות קרב?


tzvipper
שימו לב! השרשור הזה בן 692 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

עם כל הכבוד לאובר, המודל הנוכחי שלה הוא לא יודע ממדרגה (Stepping stone) ובתכלס התנאים של הנהגים, הסינון שלהם והסטטוס שלהם כעצמאיים/שכירים הם לא רלוונטיים לכלום בטווח הארוך. באובר הנהגים עצמם הם לא יותר מפלסטר שנועד לחפות על מצב זמני במהלכו הטכנולוגיה והרגולציה עדיין לא מאפשרים נסיעה אוטונומית. לכן לא מפתיע שיש תביעות ולכן גם לא ממש מפתיע שאובר עצמה לא ממש נלחמת בסיפור הזה, כי בטווח הארוך המלחמה הזו תעלה לה יותר כסף ותרחיק ממנה מה שהוא כרגע משאב זול - בני אדם שמוכנים לעבוד איתה.

 

חוץ מזה, המושג "אובר" זה שטות. ולהתייחס אליה בשונה ממונית זה שטות. זו מונית. פשוט בקנה מידה גדול ועם עובדים שמקבלים קצת יותר גמישות. מה ההבדל בין אובר ל-GETT? ששם יש אנשים פרטיים ופה יש "נהגי מונית"? אם חברות המוניות היו חכמות מספיק, הן היו יכולות לפתח בדיוק את אותו המודל של אובר כבר לפני שנים. קוראים לזה "סניפים". אגב אובר, הם לא באמת המציאו כאן שום דבר, הם פשוט חיברו בין אנשים שמוכנים לשלם על נסיעה לבין אנשים שמוכנים להסיע מישהו תמורת כסף שאין ביניהם קשר עין. בקונספט של "מונית אזרחית" נתקלתי לראשונה ברוסיה ב-2004, ולהורים שלי שהייתי איתם אז הקונספט הזה לא נראה מוזר בכלל, לכן הוא קיים לפחות משנות ה-80, אז פשוט לא היו אפליקציות.

 

לא מזמן התפרסמו כתבות על זה שכבר בארץ יתחילו לנסוע מוניות אוטונומיות במרכזי ערים (ערים=כנראה תלאביב) כבר ב-2021. אז הסוף של ענף המוניות בכלל לא קרב, מה שרץ לכיווננו מהר יותר מטי-רקס עצבני זה הסוף של נהגי המוניות. אין מה לעשות, נהגי המוניות של המאה ה-20 הם מדליקי הפנסים של המאה ה-19, שתפקידם נעלם אחרי המצאת ה"נר החשמלי" (נר חשמלי, מכונית אוטונומית, הדמיון בניסוח מדהים). אבל כמו שאמר פמגניב, כל תפקיד שיכול להתבצע אוטומטית, יהפוך בקרוב מאוד - או כבר הפך - לאוטומטי. מוניות זה פשוט עוד חתיכה בפאזל שמקבלת יותר תשומת לב כי זה משהו יותר מסובך ומשהו שכולנו מזדהים איתו כי רובנו עושים אותו (נוהגים) ביומיום, אז עצם המחשבה על אוטומציה של נהיגה גורמת גם לנו להרגיש קצת לא מוערכים, כי הרי לנהוג זה קשה, אז מה? אני טיפש חסר תועלת? (אל תענו. תודה).

מכניסים לצנצנת, סוגרים, לופתים את המכסה כאילו חייך תלויים בזה, ומנערים את הצנצנת עד שהיא מודה ברצח ארלוזורוב.
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא הייתי מספיד את נהגי המוניות עדיין. נהיגה של רכב בתוך שטח עירוני צפוף עדיין תדרוש פיקוח אנושי לפחות בעשור הקרוב אם לא יותר.

"Weyland Yutani Corp - "Building Better Worlds

Porsche GT4, Audi A3

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בקצב שהדברים מתפתחים , לא הייתי נותן 5 שנים להופעת רכבים ללא נהג. (שוב תלוי כמובן במגבלות רגולטוריות ) וברגע שהרכבים הללו יופיעו , לדעתי תופיע גם שיטה אחרת אשר בה רוב הנסיעות יבוצעו לא ברכב בבעלות , אלא ברכב שיושכר פר לנסיעה (מונית )

גם אני מבקר במפגש השפלה... :beerchug:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ספייר, אובר המציאה המון - זה שעל המודל העסקי שלה מבחינת נסיעות פיר2פיר ההורים שמעו ברוסיה, לא מבטל את ההישג(ים) הטכנולוגי(ים) שלהם. אתה חושב על המודל מזווית אחת בלבד, ושוכח מהאפליקציה והאוטומציה.

 

יש המון טכנולוגיה שעומדת מאחורי הדבר הזה, זה משהו שקל למשתמש לשכוח כי זה "שקוף".

 

בתור מי שביקרו מישראל - ההורים שלי היו בהלם מהנוחות, האיכות, העלות והמהירות של אובר.

“Never wrestle with a pig - you'll both get dirty, but the pig likes it"

Model 3 P | Atom 3 | Palisade Calligraphy | Sportster Iron 883 | Monster 1200

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ושוכח מהאפליקציה והאוטומציה.

 

יש המון טכנולוגיה שעומדת מאחורי הדבר הזה, זה משהו שקל למשתמש לשכוח כי זה "שקוף".

 

להיפך. לזה בדיוק התכוונתי - ש"כל" (קצת מפגר להגיד את זה כי זה באמת המון) מה שאובר המציאו הוא טכנלוגי, הם לא שינו את המהות של השירות - תשלום לאדם שיסיע אותך, אלא המציאו מלא טכנולוגיות שהופכות אותו ליותר יעיל.

תחשוב על זה ככה, הם לקחו אוטו עם מנוע אטמוספרי, מנואלה וגיר ידני, ופיתחו מנוע הייבריד עם טורבו, סטרטר שעובד כמנוע חשמלי ותיבת 15 הילוכים דואל קלאץ'. האוטו הוא עדיין אוטו. הוא אמנם הרבה יותר מתקדם ומודרני ומצ'וכלל, אבל הוא עדיין אוטו.

 

המונית של אובר היא עדיין מונית. נוהג בה מישהו שהוא לא בהכרח "נהג מונית במשרה מלאה", ויש לו אפליקציה ו-GPS ולחברה יש מגוון שיטות לברור ולסנן מועמדים לקבלה, אבל זו עדיין מונית.

 

אבל שוב, כל זה נכון למוניות המאוישות שלהם. אובר היא באמת לא חברת מוניות, אלא חברת טכנולוגיה. כרגע היא מתפקדת כחברת מוניות כי הביזנס העיקרי שלה עדיין לא בשל (מבחינה טכנולוגית ורגולטורית), וכחברת מוניות היא באמת רק מחברת בין נוסעים לנהגים באמצעים טכנולוגיים ולא המציאה הרבה. ובצדק אגב, כי לחברה כזו, להשקיע במשהו שבעוד 10-15 שנים יהיה תחום מת, זה די דבילי.

מכניסים לצנצנת, סוגרים, לופתים את המכסה כאילו חייך תלויים בזה, ומנערים את הצנצנת עד שהיא מודה ברצח ארלוזורוב.
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בקצב שהדברים מתפתחים , לא הייתי נותן 5 שנים להופעת רכבים ללא נהג. (שוב תלוי כמובן במגבלות רגולטוריות ) וברגע שהרכבים הללו יופיעו , לדעתי תופיע גם שיטה אחרת אשר בה רוב הנסיעות יבוצעו לא ברכב בבעלות , אלא ברכב שיושכר פר לנסיעה (מונית )

ההערכה שלי שנה - גם שהזמן יהיה יותר ממושך (דרגה 5 בעוד 20 שנה), וגם שהרכב השיתופי לא ייקלט. רוב הקהל לא ייותר על הנוחות של רכב שמותאם לצרכים האישיים, ושהציוד האישי נמצא בו. מה מידת ההצלחה של רכב שיתופי כיום?

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני מכיר רבים שלא נסעו במוניות כמעט בכלל עד ש-Gett הגיעו, ועכשיו משתמשים בזה ברמה יומית. היכולת להזמין מונית בלי לדבר עם סדרן אנטיפט זה הבדל עצום ממה שהיה קודם, שלא לדבר על היכולת לשלם באשראי ושאר היתרונות.

כשרכב שיתופי יגיע לבד לאן שמבקשים ויחנה את עצמו זה יהפוך ללהיט עצום.

"Weyland Yutani Corp - "Building Better Worlds

Porsche GT4, Audi A3

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הרכב השיתופי לא ייקלט. רוב הקהל לא ייותר על הנוחות של רכב שמותאם לצרכים האישיים, ושהציוד האישי נמצא בו. מה מידת ההצלחה של רכב שיתופי כיום?

 

נשמע קצת כמו מה שאמרו על סוסים ככלי תחבורה, ועל בארות מים. להחזיק רכב פרטי לשימוש יומיומי זה יקר, לא יעיל, ואפילו מטופש. ברגע שהרגולציה תאפשר את זה, כלי רכב, כמו מים וחשמל, יהפכו מהר מאוד לשירות אד-הוק שיסופק ע"י חברות או רשויות מקומיות/ארציות. רכבים יהפכו לכלי פנאי והאנשים היחידים שימשיכו להחזיק רכב פרטי יהיו חובבי נהיגה, בדיוק כמו שקורה היום עם סוסים.

מכניסים לצנצנת, סוגרים, לופתים את המכסה כאילו חייך תלויים בזה, ומנערים את הצנצנת עד שהיא מודה ברצח ארלוזורוב.
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יתכן, אבל זה יקח עשורים רבים. זה לא רק כלי הרכב, אלה גם התשתיות לתפעול שלהם.

 

כל עוד הרכב האוטונומי יצטרך לחלוק כבישים עם הרכב נהוג האדם העסק יהיה בעייתי. יהיה קושי לספק את כל כלי הרכב הדרושים בשעות העומס בעוד שבשעות השפל הכלים יזקקו להרבה חניה. אני לא רואה את החסכון הגדול בהשואה למודל הקיים, אלא אם גם המודלים של תעסוקה וחינוך ישתנו במידה גדולה מאד ויאפשרו חלוקת התנועה באופן יותר שווה על פני היממה.

 

מהשיפתור את בעית העומסים הוא תחבורה ציבורית (כולל תחבורה ציבורית גמישה) ותכנון ערים יותר פונקציונאלי, וכמובן שתהליך של חידוש ערים הוא בעל זמן מחזור של 50 שנה ויותר, לא משהו טריויאלי.

עריכה אחרונה על ידי sperial
לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ההערכה שלי שנה - גם שהזמן יהיה יותר ממושך (דרגה 5 בעוד 20 שנה), וגם שהרכב השיתופי לא ייקלט. רוב הקהל לא ייותר על הנוחות של רכב שמותאם לצרכים האישיים, ושהציוד האישי נמצא בו. מה מידת ההצלחה של רכב שיתופי כיום?

 

אני חושב שכבר דיברנו על זה לא מעט, אבל אני עדיין לא מבין מאיפה אתה מביא את ה-20 שנה. קודם כל, דרגה 4 ו-5 זה וירטואלי אותו הדבר לצורך הדיון, ולא צריך דרגה 5 בשביל שיהיה שינוי בסיסי מאוד בצורה שבה אנחנו מתנהלים ברחובות.

דבר שני - דרגה 4 כבר קיים כיום - אם כי באזורים מאוד ספציפיים, ומדי חודש האזורים הללו גדלים ומתרחבים.

רוב הקהל העירוני יוותר בקלות על רכב שמותאם לצרכים האישיים אם הנסיעה זולה יותר, נוחה יותר (לא צריך לנהוג) ולא דורשת חיפוש חנייה.

נכון, בהתחלה מרבית האנשים ישמרו על הרכב האישי, בשביל 20-30 אחוז מהנסיעות שבהן הוא יותר נוח, אבל גם זה ישתנה תוך מספר שנים כי הבדלי העלויות יהיו אדירים. רכב חשמלי יהיה זול משמעותית לתחזוקה, ורכב חשמלי אוטונומי יהיה זול פי 10 בתור מונית.

בנוגע לשיתופיות - ההצלחה לא גבוהה כיום בגלל העלויות. ברגע שהן יפלו והרכב יהיה אוטונומי - זה ישתנה.

BMW 325i E46

שלום, רוכב.

נא לא לבקש ממני גישה לאוף טופיק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לומר ש"אובר לא המציאו שום דבר..." זה כמו לומר שאמזון לא המציאו שום דבר (כי אנשים רכשו דברים מחנויות כבר ממזמן), ואם רוצים להפריז ברדוקציה אפשר לומר שהנרי פורד לא המציא שום דבר (כי אנשים השתמשו בכלי תחבורה כבר ממזמן).

 

אז השאלה אינה האם אובר כן או לא "המציאו משהו", אלא כנראה מהי המצאה. האם זה משהו פיזי בלבד (מכונית), או מודל עסקי בלבד (p2p), או שאולי החבילה עצמה והאימפקט על החברה..?

 

אובר שינתה את פני התחב"צ, במקומות בהם היא פעילה לציבור יש שירות זמין, זול ואיכותי יותר - אם זו לא חדשנות, אנחנו מגדירים את המושג בצורה מאוד מאוד שונה.

 

כך שגם מבלי האוטונומיה, האימפקט של אובר הוא עצום, ולרדד את זה ל"כולה חיברו בין נהג לנוסע" זה חטא למציאות.

“Never wrestle with a pig - you'll both get dirty, but the pig likes it"

Model 3 P | Atom 3 | Palisade Calligraphy | Sportster Iron 883 | Monster 1200

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אבל גם זה ישתנה תוך מספר שנים כי הבדלי העלויות יהיו אדירים. רכב חשמלי יהיה זול משמעותית לתחזוקה, ורכב חשמלי אוטונומי יהיה זול פי 10 בתור מונית.

בנוגע לשיתופיות - ההצלחה לא גבוהה כיום בגלל העלויות. ברגע שהן יפלו והרכב יהיה אוטונומי - זה ישתנה.

אשרי המאמין, אבל,

למה שהבדלי העלויות יהיו אדירים? פי 10 יותר זול?

מה האינטרס של אובר שיהיו הבדלים אדירים?

למה שהם לא ירצו לשלשל את הפערים האדירים האלה לכיסם?

 

עם הרקורד של החברה הזו ועם דירקטוריון ובעלי מניות תאווי ממון (כי מי מהם לא), הם יסתפקו בלהיות קצת יותר זולים מהאופציה של אחזקת רכב.

 

גם 10% זול יותר יהיה תמריץ נהדר לבעלי רכבים לנטוש את הרכב (במידה שהטכנולוגיה תהיה בשלה והרכבים יהיו באמת זמינים).

מחפש חלפים יעודיים לאימפרצה סטיישן ניו אייג'.

אשמח לדעת אם מישהוא מכיר אחת בפירוקיה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

1. לא יהיו זולים מספיק? יקום מתחרה עם פחות שולי רווח, אחד היתרונות של שוק חופשי תחרותי ולא ניהול מרכזי

 

2. כבר היום אובר מציעים מחירים זולים בהפרש מהאלטרנטיבה (עם עוד שלל יתרונות), כך שניתן לראות שלמרות ה"חזירות" השוק עדיין מסייע ללקוח לקבל מוצר טוב יותר בפחות כסף ולהשאיר להם רווח נאה פלוספלוס

 

3. נניח והמחיר יהיה "רק" 10% זול יותר לנסיעה ברכב אוטונומי מאשר רכב פרטי: כמות הזמן שאתה מרוויח שווה לא מעט כסף. נניח ואת ההשוואה הזו ביצעת לא מול רכב פרטי אלא מונית - אזי שאנשים יחליטו בעצמם האם המרווח שווה את חוסר הנהג, והרי ייתכן שההפרש הזה לא יספיק ע"מ לבצע את המעבר, המחיר יצטרך להגיע לשיווי משקל בלאו הכי.

 

4. "פחות נהג" זה רק אחד המאפיינים של רכבים אוטונומיים, בתכלס, בלי בן אנוש שמפריע באמצע אתה יכול להגדיל את המהירות המותרת, לנרמל זרימת תחבורה ע"מ למנוע עומסים (או לחלק אותם בצורה יעילה יותר), להפחית תאונות, וכו' וכו' וכו'. כשמשקללים את היתרונות (התיאורטיים) האלו פנימה, גם 10% הפרש נשמע כמו עסקה מצוינת...

“Never wrestle with a pig - you'll both get dirty, but the pig likes it"

Model 3 P | Atom 3 | Palisade Calligraphy | Sportster Iron 883 | Monster 1200

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

1. 4.

..."פחות נהג" ... בלי בן אנוש שמפריע באמצע אתה יכול להגדיל את המהירות המותרת, לנרמל זרימת תחבורה ע"מ למנוע עומסים (או לחלק אותם בצורה יעילה יותר), להפחית תאונות, וכו' וכו' וכו'...

בן האנוש שמפריע אינו יושב ברכב האוטונומי. הוא נוהג ברכב שנמצא לפניו\לצדדיו\מאחוריו.

 

אם לא היתה בעיה של שיתוף הדרך בין הרכב האוטונומי לבין הרכב נהוג האדם מקצוע הנהג היה נעלם כבר מזמן, חוץ מאשר בטכסים רשמיים (לצד הסייס). אבל, בוא נניח שמחליטים שמ-1 בינואר הקרוב יעולו על הכביש רק רכבים אוטונטמיים - כמה שנים יארך עד שייוצרו מספיק כאלה כדי להחליף את כל הרכבים המסורתיים? בתקופה הזו תהיה אינטראקציה בין שני סוגי הרכב, וזה לא יהיה פשוט. מסיבה זו פיתוח הרכב האוטונומי הרבה יותר מורכב מהצפוי.

 

דרך אגב - התחזית לרכב אוטונטמי מלא סביב 2040 הפתיעה גם אותי, כאשר קראתי לא מזמן מאמר על הנושא ב-Scientific American שכותבו הוא מומחה בתחום.

עריכה אחרונה על ידי sperial
לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 692 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...