Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

שאלה- בלימה פתאומית ברכב ידני


shlomish3
שימו לב! השרשור הזה בן 1307 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

לפני 17 דקות, yd b-4 כתב:

ממה שאני מבין אין אינסטינקט ללחוץ חזק במקרה חירום? [...] סתם כך מסוכן לתרגל עצירה במהירות גבוהה? דוגרי אין לי אומץ לבלום חזק ב100 קמ"ש מרגיש לי שהרכב יכול לאבד שליטה לחלוטין האם זה נכון עובדתית?

 

האינסטינקט, משורה ארוכה של סיבות, הוא לבלום בהדרגה, מה שמאריך את מרחק העצירה. יש היום מערכות שמזהות את ההיסוס הזה ומגבירות את עוצמת הבלימה לבד (Brake Assist).

 

אין סכנה בבלימת חירום, גם ממהירות גבוהה. אבל לצורך תרגול לא חייבים לעשות את זה ממהירויות מאוד גבוהות. בהדרכות מקצועיות הבלימה נעשית בדרך כלל באזור 60-70 קילומטרים לשעה.

 

לפני 30 דקות, falou כתב:

ניתוק המנוע עוזר ל-ABS?

איך?

 

המנוע, על מנת לא להיכבות, מזריק עוד דלק ויוצר התנגדות לפעולת הבלימה. כמובן שהבלמים חזקים יותר, אבל זה מפריע לפעולת ה-ABS ומאריך קצת את מרחק העצירה. יותר טוב מזה אני לא יודע להסביר, אבל מצאתי אסמכתה מפי הסוס:

 

ציטוט

modern ABS and EBS systems tend to cop and work better when there isn't anything else in the system, so declutching and letting go of the steering wheel can improve braking distances.

 

אני אחפש עוד כמה אסמכתאות.

עריכה אחרונה על ידי חן ג.
  • אהבתי 2
הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

סליחה, אבל... הסוס הוא מהנדס בניין.

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xn7v1xnbnuxKHcOAHBqpdZJ2qCLPYmHF3IXKujCT9qE/edit#gid=34816543

 

אם אתה בכביש תקין וישר ואין איזה שיפוע רציני או עיקול, אין בעיה. גם אם תסובב את ההגה, ה-ESP אמורה לתקן, אבל זה באמת עד גבול מסויים.

  • רעיון טוב! 1

uʍop ǝpısdn sı ɹǝʇndɯoɔ ɹnoʎ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 22 דקות, falou כתב:

סליחה, אבל... הסוס הוא מהנדס בניין.

 

 

הסוס היה מדריך נהיגה מתקדמת, נהג ניסוי ומהנדס רכב לפני שהוא עשה הסבה להנדסת בניין.

 

אני זוכר שגם דון פלמר ואד דליס (שניהם מאמני נהיגה עם רקע בהנדסת רכב) מלמדים ללחוץ קלאץ' בבלימת חירום, אבל אני עדיין מחפש אסמכתה באינטרנט לנ"ל.

 

עריכה: דון פלמר חד משמעית ממליץ ללחוץ על המצמד:

 

ציטוט

In a manual transmission car push the clutch down at the same time as the brake, especially on a slippery road. Declutching allows the system to pulse faster, so you stop more quickly.

 

 

עריכה אחרונה על ידי חן ג.
הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני כשעה, yd b-4 כתב:

ממה שאני מבין אין אינסטינקט ללחוץ חזק במקרה חירום?

 

בד"כ מצב חירום לא פשוט קיים, אלא הוא נוצר בהדרגה, ובנוסף הנטייה היא לעוצמת בלימה ליניארית פחות או יותר (משמע בהתחלה אתה מפעיל מעט לחץ על הבלמים, ובהדרגה מוסיף לחץ, מה שנקרא בלימה פרוגרסיבית).

שזה מבזבז לך זמן וכביש שבהם יכלת להפעיל יותר בלמים ולבלום מוקדם יותר, וזה יכול להיות ההבדל בין Fender Bender או סתם עצירה עם הזעה קצת גבוהה מהרגיל וכמה ס"מ של מרווח.

 

ציטוט

אצלי ברכב יש מערכת נחמדה לטעמי שמושכת את החגורה בחוזקה כשהיא מזהה התנגשות פוטנציאלית (פיקאסו 15 קיים בגירסת אקסלוסיב בלימת חירום אין בשנים האלו)

זה קרה לי שבוע שעבר ולפחות לתחושתי לחצתי ברקס עד הסוף. אבל זה תחושה ללא בדיקה.

 

יכול להיות שזה מנסה לעבוד על האינסטינקט המדובר למעלה של בלימה פרוגרסיבית או שזה הקדם מותחנים.

 

ציטוט

סתם כך מסוכן לתרגל עצירה במהירות גבוהה? דוגרי אין לי אומץ לבלום חזק ב100 קמ"ש מרגיש לי שהרכב יכול לאבד שליטה לחלוטין האם זה נכון עובדתית?

 

כל עוד אתה במקום סגור או לבד ולא מפריע לאף אחד אין בעיה, אתה לא תאבד שליטה.

יותר סביר שתאבד שליטה בנסיעה ב-100 קמ"ש מאשר בבלימה מ-100 קמ"ש.

 

ציטוט

באמת חבל שאין חובה לתרגל בלימות חירום והתחמקות ממכשול.

 

אפשר תמיד לעשות נהיגה מתקדמת

עריכה אחרונה על ידי m3x7r3m3
  • אהבתי 2

ליאור

מאזדה 3 2.0 "ספיריט" 2020

בתאריך 12.5.2021 בשעה 13:54, יבגניפ כתב:

באמת. אני אוהב אותך כמו שאתה.

יבגני כבר לא אוהב אותי 😭

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 10 דקות, m3x7r3m3 כתב:

בד"כ מצב חירום לא פשוט קיים, אלא הוא נוצר בהדרגה, ובנוסף הנטייה היא לעוצמת בלימה ליניארית פחות או יותר (משמע בהתחלה אתה מפעיל מעט לחץ על הבלמים, ובהדרגה מוסיף לחץ, מה שנקרא בלימה פרוגרסיבית).

שזה מבזבז לך זמן וכביש שבהם יכלת להפעיל יותר בלמים ולבלום מוקדם יותר, וזה יכול להיות ההבדל בין Fender Bender או סתם עצירה עם הזעה קצת גבוהה מהרגיל וכמה ס"מ של מרווח.

 

כך בדיוק. סיבות נוספות:

 

פחד מבלימה חזקה במהירות גבוהה.

פחד מרכבים המתקרבים מאחור.

הרגל לבלום בעדינות ביומיום, תוך שימוש בעקב כציר.

ישיבה רחוקה מהבלמים.

נהיגה יחפנית או עם נעליים לא מתאימות (כפכפים, נעלי עקב וכיוצא בזה).

 

בהתקנת מערכות סיוע לבלימה (Brake Assist) מתחשבים גם בכך שלנהגים מבוגרים מאוד ייתכן ויהיה קושי פיזי לבלום חזק מאוד מהר מאוד.

  • אהבתי 1
הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אוסיף ואומר:

 

 כל אלה: 

לפני 5 דקות, חן ג. כתב:

פחד מבלימה חזקה במהירות גבוהה.

פחד מרכבים המתקרבים מאחור.

הרגל לבלום בעדינות ביומיום, תוך שימוש בעקב כציר.

ישיבה רחוקה מהבלמים.

נהיגה יחפנית או עם נעליים לא מתאימות (כפכפים, נעלי עקב וכיוצא בזה).

 

הן סיבות שבאות לידי ביטוי בבלימה פרוגרסיבית במקום לתקוע את דוושת הבלם בקיר האש ולהשאיר אותה שם

  • אהבתי 1

ליאור

מאזדה 3 2.0 "ספיריט" 2020

בתאריך 12.5.2021 בשעה 13:54, יבגניפ כתב:

באמת. אני אוהב אותך כמו שאתה.

יבגני כבר לא אוהב אותי 😭

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לחיצה חזקה עם רגל ימין על דוושת הבלם, שים לב ללחוץ בכל הכוח כבר מההתחלה. 

אל תדאג לגבי הקלאץ רגל שמאל שלך תמצא אותו באופן אינסנקטיבי וגם אם לא הרכב יכבה במהירות כלכך נמוכה עד שזה כבר לא ישנה, תגבור הבלימה בזמן הלחיצה נשמר גם כאשר המנוע כבה.

2 ידיים על ההגה (הן אמורות היו להיות שם כל הזמן, יד ימין יורדת מההגה רק למטרת החלפת הילוך), אוחזות בהגה בעוצמה אבל לא נעולות ומרפקים לא נעולים (אם נעולים סימן שתנוחת הנהיגה שלך לא נכונה).

עכשיו הקאצ׳, באופן אוטומטי העיניים שלך ינעצו בתחת המתקרב של הרכב לפניך והמוח יתפלל שתספיק לעצור, פה נכנס קןרס הנהיגה המתקדמת או לכל הפחות תרגול ונסיון שבו אתה מאמן את עצמך לחפש נקודת מפלט מימין או משמאל לסכנה שנמצאת לפניך, אם תסתכל קדימה באופן איטומטי לשם יגיע הרכב שלך, אם תביט הצידה לשוליים הידיים כבר יובילו אותך לשם.

בכל הזמן הרגל על דווושת הבלם, אם תוריד אותה משם למטרת תמרוץ

ההתחמקות תשנה את מרכז הכובד של הרכב (הרכב נוטה קדימה בזמן הבלימה וגם נועץ את הגלגלים הקדמיים קרי הגלגלים שמחפשים אחיזה ויכולים להוציא אותך מהבעיה שנכנסת אליה) ותוציא את הרכב מאיזון. לרכבים מודרניים יש מערכת בקרת יציבות- תן לה לעבוד בשבילך ואל תוריד את הרגל מדוושת הבלם עד לעצירה מוחלטת.

סע בזהירות ושמור מרחק.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 17 דקות, Roycohen1979 כתב:

פה נכנס קןרס הנהיגה המתקדמת או לכל הפחות תרגול ונסיון שבו אתה מאמן את עצמך לחפש נקודת מפלט מימין או משמאל לסכנה שנמצאת לפניך, אם תסתכל קדימה באופן איטומטי לשם יגיע הרכב שלך, אם תביט הצידה לשוליים הידיים כבר יובילו אותך לשם.

 

זה לא עובד ככה.

 

ואי אפשר לאמן את עצמך לעשות את זה. חייבים צד שלישי שידריך.

 

לפני 17 דקות, Roycohen1979 כתב:

הרגל על דווושת הבלם, אם תוריד אותה משם למטרת תמרון ההתחמקות תשנה את מרכז הכובד של הרכב (הרכב נוטה קדימה בזמן הבלימה וגם נועץ את הגלגלים הקדמיים קרי הגלגלים שמחפשים אחיזה ויכולים להוציא אותך מהבעיה שנכנסת אליה)

 

בלימת חירום לא מגבירה את אחיזת הגלגלים הקדמיים. בלימת חירום מנצלת את מרבית האחיזה של הגלגלים הקדמיים לטובת האטה, ובקושי משאירה משהו לטובת היגוי. לכן הפעלת ABS מביאה לתת-היגוי, לא להיגוי יתר. דווקא הפחתה בעוצמת הבלימה היא זו שיכולה להוביל פתאום להידוק חד (וצפוי או לא-צפוי, תלוי בנהג) של קו הפניה.

 

מאחר ותמרוני התחמקות לרוב נעשים במהירות שבה יש לנהג נטיה לסובב את ההגה יותר מדי, דווקא יש אפקט חיובי לבלימה בדמות הקהיית התגובה להגה וזו רק אחת מהסיבות שרצוי להמשיך לבלום חזק (לפחות עם ABS) במהלך התמרון.

עריכה אחרונה על ידי חן ג.
  • אהבתי 1
הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אתה מדבר פה על מהלכים שלקוחים מקורסים מתקדמים ויכולות נהיגה מקצועניות, מינון בלימה בבלימת חירום, רפרוף דוושות וכדומה הם מושגים ויכולות שלא נמצאות אצל רוב הנהגים לא מכיוון שהם נהגים גרועים אלא פשוט מכיוון שלא התאמנו על כך ולא מודעים לטכניקה הזו. פה רק קורס ההיגה מתקדמת יוכל ללמד אותך.

לנהג הממוצע אין את היכולות האלו והוא מעולם לא ניסה אותם במסגרת שיעורי הנהיגה שנלמדים בארץ (וחבל שכך).

לגבי האימון העצמי- פה אני חולק איתך, עצם הידיעה שכך עושים זאת כבר ההתחלה, אני פעלתי כל עוד לפני שהתחלתי קורסים של נהיגה מתקדמת, אבא שלי כנהג רכב כבד במקצועו היה מדריך אותי על כך עוד לפני שהוצאתי בכלל רישיון במאות אלפי הקילומטרים שבילינו יחד על הכביש וזאת טכניקה שבהחלט אפשר להתחיל ללמוד לבד גם אם לא בצורה המקצועית ביותר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 25 דקות, Roycohen1979 כתב:

אתה מדבר פה על מהלכים שלקוחים מקורסים מתקדמים ויכולות נהיגה מקצועניות, מינון בלימה בבלימת חירום, רפרוף דוושות וכדומה הם מושגים ויכולות שלא נמצאות אצל רוב הנהגים לא מכיוון שהם נהגים גרועים אלא פשוט מכיוון שלא התאמנו על כך ולא מודעים לטכניקה הזו.

 

לא, מה שאני אומר פשוט מאוד:

 

ציטוט

בולמים הכי חזק שאפשר.

ברכב ידני, עדיף ללחוץ מצמד מיד לאחר הבלימה.

אם לא צריך להשתמש בהגה: לא מבצעים שום תיקוני היגוי כי זה מאריך את מרחק העצירה.

אם צריך להשתמש בהגה, עדיף להוריד כמה שיותר מהירות בטרם עשותך כן.

 

עדיין דורש תרגול מקצועי אבל אלו ממש לא טכניקות "מתקדמות." אף אחד כאן לא מנסה להסביר לך איך עושים בלימה נגררת עם רגל שמאל לעבר האיפקס של היירפין ארוך.

עריכה אחרונה על ידי חן ג.
הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 4 שעות, חן ג. כתב:

כשהמצמד לחוץ עד הסוף, מבחינת יציבות זה שקול לשימוש במדרס השמאלי.

 

המדרס השמאלי קרוב יותר ועמוק פחות משיא מהלך המצד, לא?

ז"א, שהרגל נמצאת יותר קרוב לנהג ואינטואיטיבית נראה לי שהרבה יותר יציב להשאיר את הרגל על המדרס.

לא נראה לי נכון להתחיל להתעסק ברגל שמאל באמצע בלימת חירום. 

האם אני טועה?

נקאה לי שבמקרה חירום קיצוני, אני שם את רגל שמאל על רגל ימין שלוחצת על הבלם...😀

עריכה אחרונה על ידי שביט

סוזוקי ג'ימני His side- JLX-L 2006 [   ] [][][][][] [   ]

טויוטה קורולה Her side- GLI 2013

שימרו על מרחק בכביש ועל קירבה בלב

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אמרתי "שקול", לא "זהה." אבל לחיצה חזקה על המצמד מהווה תמיכה לא רעה למשקל הגוף.

 

בסך הכל, בוא נגיד שאם בבלימת חירום לא לחצת על המצמד זה לא הדבר הכי נורא שיכול לקרות. אבל בגדול עדיף שכן. לכן תיקנתי ניסוח ל"ברכב ידני, עדיף ללחוץ מצמד."

עריכה אחרונה על ידי חן ג.
הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני עם האופנוע מעדיף קלאטצ' לקראת האמצע/סוף, הסל"ד הגובה עוזר לבלימה.

גם ברכב עדיף לנצל את הבלימת מנוע.

הבלימת מנוע המשמעותית קוראת בתחילת/עזיבת הרגל מהגז הבלימה שהסל"ד יחסית הרבה מעל הסל"ד סרק.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני לא אתיימר לדבר על אופנועים, היכן שהדינמיקה שונה, יש שני בלמים נפרדים, סכנת נפילה מכלי וכך הלאה.

 

ברכב, בלימת מנוע לא באמת עוזרת. בבלימת חירום אתה גם ככה מנצל את כל אחיזת הצמיגים הפנויה לטובת האטה בעזרת הבלמים, ככה שלתוספת בלימת מנוע (וגם ככה בבלימת חירום בלימת המנוע לא באמת מתווספת לעוצמת הבלימה הכוללת) לא יכולה להיות השפעה. כמו שאמרתי, ההשפעה היחידה היא שפעולת המנוע מפריעה ל-ABS.

 

הדבר היחיד שאתה יכול להגיד הוא שבפרק הזמן הקצר שבו הלחץ עדיין נבנה במערכת הבלמים, בלימת המנוע תסייע להוריד מעט מהירות נוספת, אבל מאחר ומדובר באולי שתי עשיריות שניה, זה די זניח. אם לוחצים על המצמד מיד לאחר הבלימה (כפי שאני למדתי) האפקט הזה גם ככה מתקיים.

עריכה אחרונה על ידי חן ג.
הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלום 

אי אפשר לתרגל את בלימת החירום לבד , כי צריך את גורם ההפתעה ואת זה יכול לתת רק מי שמחליט עבורך .

 

לגבי טרקטור , מי שמגיע למצב של בלימת חירום בטרקטור כנראה טעה בכמה החלטות כמה שלבים מוקדם יותר . בטרקטור משתמשים בבלמים רק לעצירה סופית ולא להאטה כך שאם בכל זאת יש מצב חירום שמצריך את הבלמים כנראה שמישהו נסע מהר מידי  ( מבלי להתייחס להפרדת דוושות הבלם בעבודה ) .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 1307 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...