Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

הקשחת מרכב והתוצאות שבא עם זה..


HeadSpiN
שימו לב! השרשור הזה בן 7821 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

הסבר מעולה, וממצה, ועדיין - אם רוצים התנהגות חדה יותר מרכב, לעיתים אין מנוס מלשנות מתלים (ד"א - אלפא75, אצלך העניין קצת יותר מורכב מקדימה..)

 

נמרוד

The higher you go, the harder the fall..

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ב"מתלים", כמו שאתה יודע, יש המון רכיבים. ונכון, בסופו של דבר המשוואה חייבת להיות "חדות=נוקשות". השאלה היא רק כמה (נוקשות וחדות) אתה רוצה (וצריך...), וכמובן איך אתה משיג את זה. אפשר בעזרת הנמכה, אפשר בעזרת קפיצים, אפשר בעזרת בולמים וכן הלאה. אלא שאפשר גם בעזרת שינויים מינוריים יחסית, שיפגעו כמה שפחות בנוחות הנסיעה.

וכצפוי, הנה בא ה"למשל". החלפת אוקולונים בזרועות ובמוט המייצב לנוקשים יותר, תהפוך במרבית המקרים את ההיגוי לחד יותר, ותעניק כמויות יותר גדולות של היזון חוזר בפנייה. שינוי Camber, עם או בלי שינוי Toe, ישנה אף הוא מהותית את חדות התגובה, יחד עם אופי הניהוג הבסיסי של הרכב.

וכצפוי, הנה באה ה"דוגמה". סובארו GT (במקרה...) מכוילת לתת-היגוי מעצבן משהו, אבל כזה ששומר על פתאים הנוהגים במכונית הזו. תמיד עדיף להכנס עם האף בגדר הבטיחות, מאשר לפגוש חזיתית משאית שבאה ממול. לצרה הזו יש פתרון קטן ופשוט. החלפת הגיאומטריה מלפנים ומאחור בזו שפרודרייב מעניקה למכוניות שעברו הסבה. המכונית הרבה יותר נייטרלית, שוחקת פחות גומי מדפנות החוץ של הצמיג... (על חשבון דפנות הפנים כמובן). אין פגיעה מוחשית בנוחות, אבל הרכב פונה אחרת לגמרי.

ועכשיו אני חוזר לעבודה...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

איך ירוויחו את לחמם כל ה"משפרים"...? :wink:

וברצינות, נכון, יש המון דרכים לשנות היגוי והתנהגות ליותר "ספורטיבית" (קרי - חדה, מיידית ומדוייקת)

חלקן, כמו שתארת אינן כוללות כלל החלפת רכיבים אלא רק עבודה על הקאמבר (למשל..)

הכל תלוי במינון אליו שואפים, ובהקרבה שמוכנים להקריב בתשלום של נוחות פחותה (אם בכלל)

 

נמרוד

The higher you go, the harder the fall..

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אחד אחד.

אכן (אם כי מדובר ב"כלל אצבע"), מכוניות "רכות שלדה" עלולות לסבול מהקשחה של המתלים. הבעיה נובעת מהעברת עומס-יתר אל השלדה, כזה שבמצב המקורי (על-ידי היצרן) לא אמור היה להגיע לשם. התוצאה בהחלט יכולה להיות אובדן יציבות בקו ישר, היגוי יתר או תת היגוי, הגה חסר תקשורת ועוד. אבל, במידה ויש לשלדה "עודף יכולת" (לעומת המקור) יכולה במקרים מסוימים הקשחה לשפר דווקא את אותן תכונות. למשל, אם היצרן עושה שימוש באותה שלדה בדיוק לגרסאות ספורטיביות יותר, בהן הוא משפר רק את המתלים.

 

אבל, צריך לבדוק קודם כל מה מהות ההקשחה האמורה. ניתן הרי לעשות זאת באמצעות בולמים (שיכוך כיווץ והחזרה), קפיצים (עומס ראשוני ו/או פרוגרסיביות), מוטות ייצוב מתכווננים, "גשרים" שונים ומתכווננים אף הם, גומיות גמישות פחות ואפילו גיאומטריה שונה או לחץ אוויר גבוה יותר. ולכל אחד מאלה תפקיד אחר במרקם העדין של התנהגות הרכב.

בעיקרון, כל שהרכב נוקשה יותר בעזרת המתלים (מוקשח לצורך הענין בעזרת בולמים וקפיצים), כך תהיה פחות העברת משקל אורכית (אופקית) ורוחבית. וברשותכם, לא נכנס כאן לנושא משקל מוקפץ ולא מוקפץ, הגם שהוא חשוב במיוחד לעבודת המתלים והתנהגות הרכב.

 

מדובר בנושא המורכב ביותר ברכב, התאמתו ליעודו והקניית אופיו. כך שהסבר על מה-עושה-כל-פרט יהיה ארוך ודי מייגע. אז אני לא אכנס לכך, אבל התייחסות אחת בכל זאת, לנושא "יציבות" ו"יותר או פחות אחיזה". נדמה לי שדני אמר כי הרכב יאחוז פחות טוב לאחר הקשחה, ויהיה פחות יציב. זה נכון, אבל באופן מאד כללי. העניין הוא שעל כביש ממוצע, הקשחת מתלים עלולה לגרום ל"קיפוץ" הגלגל על פני מהמורות קלות, עם אובדן הקשר בינו לאספלט כתוצאה מכך. הסיבות לאובדן אחיזה בקו ישר או בפניה ברורות.

 

אבל, אם ניקח לדוגמה מצב תיאורטי, בו האספלט נקי משיבושים (נניח אחד ממסלולי המירוץ שלנו...), הקשחת הרכב דווקא תצמיד (עד גבול מסוים כמובן) את הגלגל אל האספלט בפניות. ואת זה אנחנו רוצים כדי לקבל כמה שיותר אחיזה. ובענין היגוי יתר או תת היגוי, זה נובע מהרבה יותר גורמים מאשר רק הקשחה. ניתן למשל "לתקן" את זה על-ידי שינוי גיאומטריה פשוט ומהיר.

 

אגב, זו גם הסיבה לכך שמכוניות רבות בהן אנחנו נוהגים בחו"ל, מתנהגות מצוין מבלי לוותר על נוחות סבירה. בארץ, הן הופכות לא רק ל"לא נוחות", אלא גם פחות "אוחזות ומתנהגות". הסיבה לכך לעיתים נורא פשוטה. צמיגים רחבים בחתך נמוך שמייצרים על כבישים טובים המון אחיזה ורגש, מבלי לפגוע בתפקוד המתלים, הופכים את הנסיעה על כבישי ישראל לבעייתית מאד. בגלל שהם רחבים הם עוקבים אחרי כל שינוי באספלט (ויש הרבה כאלה) ופוגעים ביציבות הכיוונית, ובגלל שהחתך נמוך הם לא מסוגלים לשכך חלק מהמהמורות, שעוברות ישירות למתלים - הנוקשים כמובן - שמשבשים את דעתו של הרכב בפנייה. דוגמה טובה לכך היא למשל המאזדה 6.

 

ועוד דבר אחד קטן (אם אתם עוד כאן...). שלדה קשיחה מבית, מאפשרת שימוש במתלים פחות נוקשים, מבלי לאבד את היכולת הדינמית. שלדה רכה יותר, צריכה מתלים נוקשים יחסית כדי להציע את אותה יכולת דינמית. לכן לדוגמה יכולה הייתה סובארו לרכך את מתלים ב-WRX לעומת ה-GT, פשוט כי השלדה קשיחה הרבה יותר ומסוגלת לטפל בכוחות העוברים אליה, מבלי לפגוע בהתנהגות. כך, הרכב לא רק מתנהג טוב יותר, הוא גם נוח יותר לנסיעה ופחות "מתרסק" על הכביש. ולכן, הוא גם מהיר יותר... פשוט, אפשר לנהוג אותו מהר מבלי להסתכן בבעיטה או נשיכה או סתם קיפוץ לצד. וצודק מי שמניח לכן ששלדה קשיחה היא החשובה ביותר ליצירת מכונית נהיגה. במתלים אפשר כבר לטפל מאוחר יותר. וזו גם הסיבה מדוע מכוניות פיז'ו מוצלחות כל-כך מבחינה דינמית, מבלי להעניש את הנהג.

 

וואוו, היה ארוך.

 

תענוג לקרוא :mm_yeah:

קבל ח"ח על הסבלנות וההסבר המדוייק.

 

איציק

Peugeot 3008 MY18 1.6HDi 120Hp Automatic
   Citroen Berlingo XTR MY17
 1.6
HDi 100Hp Automatic
Citroen C4 MY07 2.0 143Hp Automatic

 

 

eפ.מצולמים אחרונים: הח' שסתום ספיקה למדחס מזגן, טיימינג למנוע 2.0 EW10J4 ב 307, הח' COM2000 ברכבי PSA , הח' שמן AL4, הח' שסתומים AL4

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הסבר מעולה, וממצה, ועדיין - אם רוצים התנהגות חדה יותר מרכב, לעיתים אין מנוס מלשנות מתלים (ד"א - אלפא75, אצלך העניין קצת יותר מורכב מקדימה..)

 

נמרוד

אם תוכל להסביר לי למה אשמח,דווקא מאחורה זה אמור להיות יותר סיפור כי יש מתלה מיוחד שנקרא דיון.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קבל את התמונות הבאות..

 

כעקרון, המבנה הקדמי מסובך יותר לטיפול, מכיוון שמדובר על כיוונון מחודש של מוטות הפיתול האורכיים כמו גם מוט הפיתול הרוחבי (שמשמש גם כמוט מייצב)

 

נמרוד

1_rear_susp_alfetta.jpg

1_front_susp_alfetta.jpg

The higher you go, the harder the fall..

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קבל את התמונות הבאות..

 

כעקרון, המבנה הקדמי מסובך יותר לטיפול, מכיוון שמדובר על כיוונון מחודש של מוטות הפיתול האורכיים כמו גם מוט הפיתול הרוחבי (שמשמש גם כמוט מייצב)

 

נמרוד

 

תודה ! :mm_yeah:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 7821 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...