Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

שיפור מערכת הבלימה מיתוסים ומידע כולל


ohada
שימו לב! השרשור הזה בן 5725 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

שאלה קטנה..

אשמח אם מישהו יסביר לי איך העסק הזה עובד.

איך, למשל, רפידות טובות יותר משפרות את יכולת הבלימה ?

הרי שכל רפידה ממוצעת יש באפשרותה להפעיל מספיק כוח כדי לנעול את הגלגל של הרכב, ואז הרכב מחליק, ומה שעוצר אותו זה החיכוך של הגלגל עם הכביש.

אז איך רפידה "יותר טובה" עוזרת במקרים האלה ?

 

תודה מראש.

 

רפידה "משופרת" עשויה מחומרים בעלי מקדם חיכוך גבוה יותר ולכן הם בולמות יותר טוב.

שיטה יותר טובה לשיפור הבלימה היא להחליף קאליפרים גדולים יותר כדי שיוכלו לקבל רפידות גדולות יותר וכך להגדיל את שטח החיכוך עם הדיסק ולעצור טוב יותר (אבל שיפור זה מצריך שינויים גם מסביב ועולה הרבה מאוד כסף לעומת רפידות שעולות באזור האלפייה).

אלעד רוזנקר, טלפון 0524626633.

ניתן להתקשר להתייעץ בכל הקשור ברכבי אספנות ואופל בפרט (בעיקר ישנים).

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הבלמים הקדמיים בסביוק די חלשים,קוטר הדיסק קטן יחסית(במיוחד בהצבק-220 מ"מ) ולאחר מספר בלימות חזקות הבלמים מאבדים נשיכה עד חוסר יכולת בלימה.

הפתרון הוא להרכיב קיט יעודי עם 4 בוכנות ודיסקים 280(לא נכנס בג'אנט 14)

כמה שהדיסק יותר גדול,מומנט הבלימה יותר גדול.

אורן

 

ESI תודה,

אולי לא נתתי רקע ראוי על רכבי:

סיויק קופה 96 ידנית, מגנזיום EXE "16 צמיגים Goodyear eagle F! 195/45 רפידות של HAWK.

כפי שאתם יכולים לראות לקשר עם הכביש דאגתי (צמיגים) וגם רפידות החלפתי לפני כשנה וחצי.

אגב אני חושב שבקופה הדיסקים קצת יותר גדולים (לא בטוח בכך).

 

השאלה האופרטיבית היא אלו קיטים מומלצים יש של דיסקים/קאליפרים מוגדלים שניתן לרכוש ומהיכן?

כמובן שלא אשקיע עכשיו עשרות אלפי ש"ח על הדבר אך אני רוצה במחיר הגיוני כן ליצור את השיפור במע' הבלימה.

מאמין שבעתיד הלא רחוק אסב את הסרנים האחוריים לדיסק מה שיתרום, אך השאלה מה לגבי הקדמיים ?

 

אגב שיפור לא קטן שניתן לבצע לרכב שלי הוא החלפת סרנים קדמיים ואחוריים של אינטגרה ITR בעלת 5 ברגים, אך זה אומר להביא אותם לארץ (בעייתי) + להחליף ג'נטים = המון כסף.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רפידה "משופרת" עשויה מחומרים בעלי מקדם חיכוך גבוה יותר ולכן הם בולמות יותר טוב.

שיטה יותר טובה לשיפור הבלימה היא להחליף קאליפרים גדולים יותר כדי שיוכלו לקבל רפידות גדולות יותר וכך להגדיל את שטח החיכוך עם הדיסק ולעצור טוב יותר (אבל שיפור זה מצריך שינויים גם מסביב ועולה הרבה מאוד כסף לעומת רפידות שעולות באזור האלפייה).

 

לא נכון.

הגדלת שטח הרפידה לכשעצמה לא תייצר ישירות יותר כח לעצירת הדיסקים, (בעקיפין כן , מאחר ורפידה גדולה עמידה יותר בחום )

ברפידה גדולה יותר ניתן להגדיל את שטח בוכנה/ות הקליפרים ומכאן להגדיל את הכח המופעל הדיסקים.

 

הכוח המופעל ע"י הקליפר = לחץ בבוכנהX שטח הבוכנה2X.

 

הכוח המופעל על הדיסק = הכוח המופעל ע"י הקליפרXמקדם החיכוך בין הרפידה לדיסק.

 

מכאן רואים כי הכוח לעצירת הדיסק תלוי בשטח הבוכנות ולא בשטח הרפידה .

 

 

האם החלפת ברקסים קדמיים לגדולים יותר בלבד תוביל למרחק עצירה קצר יותר ?

 

ללא איזון הבלימה בין החלק הקדמי לאחורי , מרחק העצירה יגדל עם ברקסים גדולים יותר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • ספונסר פורום

תסביר בבקשה למה מרחק הבלימה יגדל עם בלמים גדולים יותר בבקשה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אורן,

 

תלחץ על המילה המודגשת בהודעתו של Proxima, שם מסתתר ההסבר. (אני בדיוק קורא אותו)

Morel Dotech + MT22 - JBL 75.4 - Hertz ES250

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תסביר בבקשה למה מרחק הבלימה יגדל עם בלמים גדולים יותר בבקשה.

 

ללא שמירה על האיזון קדימה-אחורה הוא יגדל.

ובתרגום חלקי מהמאמר

האיזון האופטימלי של מערכת הבלימה מתקבל כאשר יחסי כוחות הבלימה קדימה/אחורה מתאימים בדיוק להתפלגות המשקל

קדימה/אחורה בעת האטה.

הבלימה היעילה ביותר של הרכב תהיה כאשר חלוקת כוחות הבלימה כזאת כך שהתאוטה המיוצרת בארבעת הגלגלים מותאמת בכל גלגל למשקל אותו הוא נושא .

בקיטים של ברקסים גדולים המסתפקים רק בהגדלת הדיסקים הקדמיים (וקליפרים גדולים יותר) היחס האופטימלי מופר .

 

איך שינוי היחס מהאופטימלי מרע את מרחק הבלימה ? הבלימה המירבית מושגת כאשר הצמיג על גבול ההחלקה , אבל מאחר ויש עוד 2 אחים לעבודה מאחור,

עודף כוח בלימה לטובת הצמיגים הקדמיים ינעל אותם לפני מיצויי פוטנציאל הבלימה באחוריים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני מתאר לעצמי שזה קורה רק בבלימה מקסימלית.

בכל מצב אחר תורגש נשיכה טובה יותר ולכן במצבים כאלה מרחק הבלימה מתקצר כאשר הבלימה לא במלואה.

 

אני טועה?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

החשיבות של בלימה מתונה משנית באפגרייד כזה.

במכוניות מירוץ הנהג יכול לכוונן את יחסי הבלימה קדימה אחורה, חוקת המירוצים אוסרת על מערכת בקרה ושליטה אוטמאטית.

הנושא נדון בהרחבה פה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מניסיוני האישי:



רפידות "משופרות" משפרות את הבלימה.

דווקא ראיתי לא מעט תגובות לא טובות על ספארקו ו-EBC.

אני כבר על סט שני של AXXIS ULTIMATE - לא יקרות מדיי ומצויינות.



צינורות שזורים - שיפרו לי את התחושה בבלמה.



משאבת בלמים חדשה עזרה מאוד.

הלכתי על המקורי.

שים לב שלפעמים צריך לבצע כיוון והתאמה בין מוט שהדוושה מפעילה ולבין הבוכנה שבתוך המשאבה - לא לגמרי הבנתי איך עושים את זה ומתי ביוד צריך.



נוזל בלמים - צריך להחליף אותו.

אפילו פעם בשנה לא יזיק.

DOT4 עובד מצוין אצלי.

אני מקפיד לרכוש נוזל של יצרן ידוע עם תאריך יצור די חדש.

בלי תאריך יצור אני לא קונה - יש מספיק מבחר גם כך.



תובנות שהגעתי אליהן מלימוד נושא הבלמים:

דיסקים מחוררים/מחורצים - בד"כ אין צורך ואף מומלץ להתרחק.

אצלי אישית דיסקים כאלו לא עמדו בעומס של רפידות משופרות קרמיות ונסדקו.

דיסקים מקוריים רגילים של מזדה עובדים מעולה ועולים גרושים.



דיסיקם גדולים + קליפרים מוגדלים (בין עם בוכנה אחד אבל גדולה יותר ובין עם יותר בוכנות) זה מצוין.

בד"כ עולה לא זול בכלל.

לפעמים יש להגדיל ג'אנטים.



הגדלות בלי תיאום בין קדימה אחורה יגדילו מרחק בלימה - בד"כ ניתן לשים שסתום לכיוון החלוקה אבל אז יש מצב שחייבים לכוון כך ששולחים מעט כוח בלימה לציר עליו שמנו בלמים מחוזקים - ואז בעצם די מפספסים את הנקודה......



באופן כללי - אני אומר שאם אתה לא תותח בנושאים אלו אז עדיף לא לתפור קומבינות אלא ללכת על קיטים יעודיים של יצרנים טובים וידועים (יש עדיין לסנן כי לא כל דבר של GREDDY למשל הוא מוצלח) - אבל זה יהיה לא זול ותצטרך להתעסק עם יבוא, מכס, אישורים וכו'.......

אולי אחד העוסקים המקומיים בתחום של מוצרי PERFORMANCE לרכב יוכל לטפל בזה (לא בחינם כמובן).

let the sun shine, let the :idea: glow, let the life flow :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלום חבר'ה,

בבעלותי הונדה סיויוק קופה מודל 96 וברצוני לשפר את יכולת הבלימה של הרכב. לפני כ-8 חודשים הלכה לי משאבת הבלם המרכזית והחלפתי במוסך המורשה משאבת בלם תחליפית - מאז הרגשתי עם הזמן שיכולת הבלימה נחלשה פלאים. מה דעתכם על כך ??

אוטו לא טוב. אני מציע לבדוק במוסך

 

ביצעתי חיפוש מקיף בפורום ואלו התובנות העיקריות בנושא שיפור הבלימה - מבקשעזרתכם/תיקונכם/המלצתכם:

  • רפידות – השיפור המשמעותי ביותר, רפידות מומלצות Hawk-HPS, Ferodo, OMP ועוד.
  • טובים למה? מקדם חיכוך גדול יותר? או סתם אורך חיים?
  • דיסקים:
    • מחוררים - לא מועילים כיום אלא רק בשביל יופי וחור גדול יותר בכיסו של הלקוח - בעבר הרפידות היו פולטות עם חימומם בעת בלימה גזים שיצרו שכבה דקה בין שטח פני הרפידה לבין הדיסק ולכן החירור עזר בפליטה של הגזים ע"מ לא ליצור השכבה הנ"ל. כיום הרפידות אינן פולטות גזים בצורה שבה פלטו בעבר ולכן אין צורך בחורים
    • מחוררים לא יתנו תחושת בלימה טובה, אלא קירור טוב יותר, מה שאומר שבנהיגה ברוטלית עם עצירות רבות, הברקסים יחזיקו (יבלמו) לאורך זמן טוב יותר. חיסרון - אי אפשר לחרוט אותם.
    • מחורצים - במקרה של דיסקים מחורצים בתנאים רטובים, הנשיכה הראשונית שלהם תהיה קצת יותר חזקה, אבל בצורה שכמעט לא תהיה מורגשת לא מצדיק את פער המחיר.
    • קירור בלבד, אפילו מוריד מערך הבלימה (לא משמעותי) כי שטח המגע קטן
    • דיסקים תחליפיים – בד"כ מומלץ לקנות דיסקים מקוריים אך במידה ומדובר בחברה ידועה בתחום כגון BREMBO ניתן לקנות. האם קיימות עוד חברות מומלצות? האם כדאי לקנות בחו"ל לרכבי בכ-100$ סט דיסקים קדמיים של BREMBO? קנה תחליפי אם תרצה, קנה מקורי אם תרצה, יש שינוי ב - מקדם החיכוך, ואורך החיים (גם במאמץ)
    • הגדלת קוטר דיסק – לא מצאתי מידע בעניין האם מומלץ להגדילו ? מה דרוש ע"מ לבצע זאת האם גם הקאליפר מוחלף ? באופן עקיף - הגדלת קוטר הדיסק תגרום להגדלת הרפידה, שתגרום להגדלת שטח הבוכנה, זה, לכשעצמו, יגרום לכוח חזק יותר - במידה והלחץ זהה!! - של בלימה. זה רק יגרום לקיצור הזמן שבין מהירות הרכב למהירות הקרובה ל0 של הגלגל. ולא מעיד על עצירה מהירה יותר באופן משמעותי

    [*]נוזל בלמים – החלפת נוזל בלמים מומלצת. איזה נוזל בלמים מומלץ לרכבי ? רוב הזמן השימוש ברכב הוא יום יומי כאשר מדי פעם אני מבצע נסיעות מאומצות (כבישים מאתגרים וג'ימקאנות)

    [*]יש להשתמש בספוטניק כדי לינוק את נוזל הבלמים הקיים, לאחר מכן להלביש DOT 3 או 4. במידה ואתה משתמש בDOT 5 אתה לא יכול לערבב עם 3 ו 4

    [*]צינורות בלימה מסוככים (שזורים) – מומלצים מגבירים את תחושת הבלימה ואת נשיכת הדוושה, מונעים ספוגיות הדוושה בשימוש מאומץ. אילו צינורת שזורים מומלצים ??

    [*]יש להן חיסרון, וזה שאתה לא יודע אם יש סדק או נזק בצינור. בהחלט שיפור מורגש, כי אין גמישות בקוטר פנימי של הצינור - הלחץ ישאר זהה ומקסימלי

    [*]החלפת סרן אחורי לבלם דיסק (ברכבים בעלי בלם "סנדל") – חלק מן הגולשים חושבים ששיפור זה משמעותו נמוכה ואינו מוסיף. בפועל אנשים שביצעו את השיפור (במיוחד בהונדה סיויק) טוענים כי השיפור ביכולת הבלימה מוחשי מאוד.

    [*]שיפור בבלימה? ממש לא. מי שאמר לך את זה - קשקוש. נהפוכו, בלימת הרכב תהיה קטנה יותר וחלשה יותר. מה שכן, יש קירור טוב יותר - ראה ערך צלחות מחוררות

    [*]החלפת קאליפרים – החלפה לבעלי מס' בוכנות גדול יותר או אותו מס' בוכנות בעל עוצמה גבוהה יותר. לא מצאתי מידע – האם מומלץ לבצע ? אילו חברות של קאליפרים מומלצות? אילו שינויים נוספים שינוי זה גורר ?

    [*]יש ייתרון למס' בוכנות רב יותר, כמו שיש יתרון למס' שסתומים רב יותר במנוע. הקוטר הכללי יהיה גדול יותר, התגובה מהירה יותר, כשל פחות סביר, ופעולה מהירה יותר של הבוכנה

אשמח לשמוע את דעתכם כך ששאר החברים יוכלו לקבל את המידע המקיף בכללותו !

תודה וערב טוב !

 

 

שמעת

12345

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

PROXIMA,

איך דואגים לאיזון הבלימה בין הסרן הקדמי לאחורי ? האם הדבר נעשה ע"י ה-Proportioning Valve ?

אם הוא אחראי על האיזון אז ברכב שלי (סיויק קופה) ניתן להשתמש בPV של סיויק SI שמגיעה עם דיסקים אחוריים מקורי, ובכך גם לאחר החלפה לדיסקים אחוריים במקום סנדלים שומרים על האיזון.

השאלה האם זה נותן מענה גם בעת הגדלה של הדיסק והקאליפרים הקדמיים ??

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

PROXIMA,

איך דואגים לאיזון הבלימה בין הסרן הקדמי לאחורי ? או קיט מוכח ובדוק לכל הגלגלים (כולל שינויים בהידראוליקה) או קומבינה מחושבת היטב .

האם הדבר נעשה ע"י ה-Proportioning Valve ? לא , הוא משמש לתיקונים קטנים , לא למטרה זו , ר' תגובה של גנאדי.

אם הוא אחראי על האיזון אז ברכב שלי (סיויק קופה) ניתן להשתמש בPV של סיויק SI שמגיעה עם דיסקים אחוריים מקורי, ובכך גם לאחר החלפה לדיסקים אחוריים במקום סנדלים שומרים על האיזון.

החלפה לדיסקים אחוריים תקטין את דעיכת העוצמה בחום , עוצמת הבלימה מאחור לא תגדל בהכרח , לגבי ה PV הערתי קודם.

 

השאלה האם זה נותן מענה גם בעת הגדלה של הדיסק והקאליפרים הקדמיים ??כן ולא, אי אפשר לענות במסגרת דיון איכותי ,

צריך לחשב כל מרכיב בבלימה , כשמחליפים סטאפ .

 

עוצמת בלימה גבוהה יותר הכרחית כשמחליפים לצמיגים דביקים יותר, כאלו שמערכת הבלימה המקורית לא מצליחה לנעול.

בעקרון ניתן לשפר את דעיכת העוצמה בחום, של המערכת המקורית,בנפרד מהגדלת עוצמת הבלימה .

אשתדל לפרט יותר מאוחר לגבי החישובים.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 5725 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...