Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם, הרי אפשר להגיב גם בלי, וממש לא בא לנו להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

מרק10

מוניטור מתח למצבר הרכב והאלטרנטור - פרויקט עם הרבה תמונות

שימו לב! השרשור הזה בן 4905 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

Recommended Posts

מוניטור מתח למצבר הרכב והאלטרנאטור

 

הקדמה

 

אם אי פעם ניסית להתניע רכב וגילית כי המצבר התרוקן לך פתאום, הרי שבוודאי תעריך את המוניטור הקטנצ'יק שבניתי. מוניטור (משגוח) זה כולל לד המתריע מפני ירידה של מתח המצבר לרמה נמוכה מדי וכן בפני מתח טעינה גבוה מדי.

 

לשם מה אנו צריכים מוניטור למצבר ?

 

לעיתים ובמיוחד במהלך חודשי החורף, קורה שאנו צורכים מהמצבר אנרגיה גבוהה יותר מזו המסופקת לו כתוצאה מהפעלת צרכנים כבדים כגון ווישרים ומפשיר אדים אחורי. התוצאה היא, לעיתים קרובות, מצבר ריק, יתרה מזאת במהלך חודשי החורף המצבר חייב להיות במצב טעינה מלא.

 

ישנם מקרים לדוגמא, שבהם מייצב המתח או המיישרים יוצאים מכלל פעולה, תקלות אלה גורמות לעלייה במתח הטעינה לרמה המקצרת את חיי המצבר, או לירידה במתח הטעינה כך שהמצבר לא מקבל מספיק אנרגיה. בל נשכח שמתח מוצא גבוה מידי של האלטרנאטור עלול לגרום להרס מערכות אלקטרוניות ברכב . בכל המקרים שציינתי, המוניטור שבניתי יתריע בפנייך על קיום התקלות.

 

2rl1.jpg

 

תיאור המעגל

 

המוניטור שבניתי כולל שלושה לדים:

ירוק המציין מצב תקין, אדום המציין מתח טעינה גבוה מדי, וצהוב המציין מתח טעינה (מתח מצבר) נמוך מדי.

המעגל מבוסס על משווה חלון, IC1. משווה חלון מורכב משני משווים נפרדים, שכל אחד מהם בודק אם אות המבוא שלו נמוך או גבוה מערך שנקבע על-ידי המשתמש. השילוב של שני משווים מאפשר לבדוק שתי רמות נפרדות בו זמנית. המשווה יכול, אי לכך, לציין אם אות המבוא נמוך או גבוה משתי רמות הסף, או אם נמצא בניהם, כלומר בתוך החלון.

כדי להבטיח שהמוניטור לא יעקוב אחר כל השינויים במתח המצבר, המעגל מתוכנן להגיב רק לשינויים איטיים. מסנן מעביר נמוכים R1-C1 מדעיך שינויים מהירים כלשהם, כגון אלה הנגרמים על-ידי מערכת ההצתה או הדלקה וכיבוי של צרכנים בצורה מהירה

 

5079se2.jpg

 

 

איור1 סכימה חשמלית

 

 

כיצד נאבחן תקלות בעזרת המוניטור ?

  • הלד הירוק נדלק כאשר מתח המצבר בתחום של 12V ועד 15.1Vv (תקין)
  • הלד הצהוב נדלק כאשר מתח המצבר נמוך מ-12V כאשר המנוע כבוי (למעשה תכננתי את המעגל כך שהלד נדלק כאשר מתח המצבר הוא 11.7V מהסיבה שמצבר המחובר לרכב עם עומס קטן ביותר המתח נופל ב-0.3V). במידה והלד הצהוב נדלק בכול התנעה ראשונה בבוקר או לאחר נסיעה וכיבוי המנוע והמתנה של שעתיים לפחות ניתן בוודאות להסיק שהמצבר לא טעון ב-100 אחוז אלה רק ב-25 אחוז או פחות מזה, יש לגשת לחשמלאי רכב בהקדם.
  • הלד האדום נדלק כאשר מתח המצבר גבוה מ-15.1V כלומר מתח טעינה גבוה מידי מצב מסוכן למערכת החשמל והמצבר גש מיד לחשמלאי.

הערכים שבהם הלדים נדלקים ניתן לשנות בהתאם לתכנון מערכת חשמל ברכב, ישנם מצברים שמתח הקטבים שלהם כאשר המצבר טעון באופן מלא ומנותק מהרכב הינו 12.9 וולט. ניתן להיעזר בטבלה המצורפת בכדי לקבוע את מצב הטעינה של המצבר SOC(State-of-Charge). את מתח המצבר יש לבדוק בעזרת מד-מתח דיגיטאלי כאשר הקוטב השלילי מנותק מהמצבר ורק כאשר המצבר היה במנוחה של לפחות שעתיים ללא טעינה או פריקה.במידה והמצב אחרת יש להדליק אורות גבוהים למשך דקה אחת ולאחר מכן לכבות את כול הצרכנים ולהמתין כ-5 דקות ולבדוק את מתח המצבר כאשר הקוטב השלילי מנותק מהמצבר.

להשלמת בדיקת המצבר יש לבצע בדיקה מתח תחת עומס למצבר.

 

Open circuit voltage State-of-Charge in %



12.65V 100%

12.45V 75%

12.24V 50%

12.06V 25%

11.89V or less Discharged

הקשר בין מתח המצבר למצב הטעינה

 

בנייה

 

1. הלחמת הרכיבים על גבי הכרטיס

את המעגל בניתי על לוח בנייה שנקרא STRIPBOARD העשוי מפיברגלס כאשר בצידו האחד קיימים מוליכים מנחושת לאורך הלוח ומצופיים בבדיל וקדחים בקוטר 1 מילימטר, בצידו השני הלוח חלק.

מידות המעגל ומיקום הלדים בכפתור הריק שפורק מהקונסולה המרכזית מהרכב שלי תכננתי שיתאימו בצורה מושלמת עבור התקנה בקונסולה של גולף דור 5, ניתן לשנות את הזיווד בצורה שתתאים לכול רכב בצורה קלה.

תחילה יש להלחים את הנגדים והקבלים ולאחר מכן את המעגל המשולב מומלץ להרכיב תושבת למעגל המשולב, יש להשתמש במלחם בעל הספק של 50 וואט עם ראש הלחמה של 1 מילימטר לפחות. יש לבצע את ההלחמות במהירות בכדי למנוע נזק לרכיבים ומוליכי הנחושת בלוח ראה איור2.

לאחר שכול הרכיבים הותקנו, בדוק את כול ההלחמות, אם הכול נראה תקין, חבר למעגל מקור מתח משתנה (0-20V) מיוצב. הגדל את המתח באיטיות מ-0 וולט ל-20 וולט, וצפה בלדים. הלד הצהוב נדלק ראשון, הירוק אחריו והאדום אחרון. אם הבדיקה עברה בהצלחה, ניתן להתקין את הכרטיס בתוך קופסא מתאימה.

לפני ההתקנה מומלץ לצפות את שני צידי הכרטיס בספריי לכה למעגלים מודפסים בכדי למנוע קצרים והופעת קורוזיה על המוליכים. אני ציפיתי את הכרטיס בשכבה נדיבה של דבק אפוקסי משני צידיו.

יש לשים לב לחבר בקוטביות נכונה את המעגל לתקע המצית, בדרך כלל בתקע שנמכר עם כבל מוכן החוט האדום מחובר לפין האמצעי של תקע המצית וחוט שחור או לבן למגעים בחלק החיצוני של תקע המצית (מינוס).

המעגל לא מוגן בפני קוטביות הפוכה !

 

pcbassyof0.jpg

 

 

איור2 הכרטיס מאוכלס ברכיבים

 

 

2. הלחמת חוטים ללדים

 

איור3 מתאר כיצד יש להלחים את החוטים ללדים, חוט אדום לרגל הארוכה של הלד (פלוס) וחוט שחור לרגל הקצרה (מינוס), בסיום יש למרוח שכבה נדיבה של דבק אפוקסי בכדי למנוע הינתקות החוטים ושבירת רגלי הלד.

 

ledassyfl9.jpg

 

איור3 צילום המסביר כיצד להלחים את הלדים

 

3. עיבוד הכפתור לזיווד הלדים והכרטיס

ב- איור4 ניתן לראות את הפתחים המלבנים שיצרתי בכפתור עבור התקנת הלדים, מומלץ לקדוח 2 קדחים בקוטר של 1 מילימטר לאחר מכן לעבד בעזרת פצירה מלבנית בעובי של 1 מילימטר לצורה המבוקשת.

בכדי להקל על העבודה ניתן להתקין לדים עגולים בקוטר 3 מילימטר ולקדוח קדחים מתאימים במקום פתחים מלבנים.

בסיום עיבוד בפתחים יש לנקות היטב את הכפתור ולהדביק את הלדים עם דבק אפוקסי.

 

blindcoverqe8.jpg

 

איור 4 עיבוד הפתחים בכיסוי עבור הלדים והכרטיס

 

4. הרכבת הכרטיס בתוך הכפתור

 

ב-איור5איור6איור7 ניתן לראות כיצד הרכבתי את הכרטיס לתוך הכפתור הריק, חרצתי חריץ בצד אחד של דופן הכפתור ובעזרת דבק אפוקסי הדבקתי את הכרטיס למקומו וגם מרחתי שכבה נדיבה של דבק בין הצד התחתון (צד ההלחמות) של הכרטיס לכפתור.

 

top3yy2.jpg

 

 

איור5 המוניטור מוכן להתקנה ברכב

 

 

side1so1.jpg

 

 

איור6 המוניטור מוכן להתקנה ברכב מבט צד

 

 

assy2ri0.jpg

 

 

איור7 המוניטור מוכן להתקנה ברכב מבט על

 

 

 

התקנת המוניטור ברכב (גולף דור 5)

 

התקנת המוניטור ברכב היא פשוטה מאוד ולא נדרש לבצע שום שינוי במערכת החשמל או לקדוח קדחים בקונסולה, יש להעביר את הכבל עם תקע מולקס מצידו האחד דרך פתח שנמצא במאפרה בחלק האחורי שלה (לאחר פירוק פנל מפלסטיק שקוף) ולחבר את התקע לפינים במעגל המודפס ולהרכיב חזרה את הכפתור עם המוניטור, את צידו השני של הכבל עם תקע מצית יש לחבר לשקע המצית ברכב ראה איור8

 

1ii5.jpg

 

 

איור8 המוניטור מותקן ברכב (גולף דור 5)

 

 

הערות

  • צריכת הזרם של המעגל תלויה במידה רבה במתח המצבר הצריכה המכסימלית שנמדדה כאשר מתח המצבר הוא 14.5 וולט (כאשר הרכב מונע) היא בסביבות 30 מיליאמפר, במידה וצריכת הזרם גבוהה מידי ניתן להגדיל את ערך הנגד הטורי של הלדים ל-560 אוהם מה שיקטין גם את עוצמת התאורה של הלדים.
  • במידה ואינכם משיגים לדים מלבנים ניתן להשתמש בלדים עגולים בקוטר 3 מילימטר סטנדרטים או בעלי עוצמת תאורה גבוהה
  • יש לחבר את המעגל לשקע מצית שמוזן במתח רק כאשר הסוויץ' במצב ON בכדי למנוע צריכת זרם מיותרת מהמצבר כאשר הרכב כבוי.
  • יש לבודד את כול החוטים בעזרת בידוד מתכווץ
  • מומלץ להוסיף כיתוב ליד הלדים לדוגמא:

ליד הלד הצהוב- "מתח מצבר נמוך"

הלד הירוק - "תקין"

הלד האדום – "מתח טעינה גבוה"

את הכיתוב ניתן להדפיס בעזרת מדפסת הזרקת דיו על-גבי מדבקה.

 

רשימת רכיבים

ניתן לראות צילום של הרכיביםב-איור9

 

נגדים:

 

מומלץ להשתמש גם כאן בנגד של 1% (ראה הערה)R1 = 82 kW 1

 

מומלץ להשתמש גם כאן בנגד של 1% (ראה הערה)R2 = 27 kW 1

 

R3 = 4.42 kW , 1% 1

 

R4 = 1.37 kW , 1% 1

 

R5 = 5.62 kW , 1% 1

 

R6 = 10 kW 1

 

R7 = 100 W 1

 

R8 = 510 W , 0.5W 1

 

הערה: מהסיבה של השגתי נגד מדויק של 82k התקנתי נגד מדויק של 82.5k ובמקום נגד של 27k נגד של 27.4k

 

קבלים:

 

C1 = 4.7 μF, 10 Vטנטלום 1

 

מוליכים למחצה:

 

D1, D2, D3 לדים מלבנים אורך 5 מילימטר רוחב 2.5 מילימטר גובה 7 מילימטר. בצבע צהוב,ירוק,אדום

 

מעגל משולב:

 

IC1 = TCA965B 1

 

שונות:

  • תקע מתח שיתאים לשקע המצית ברכב עם פיוז אינטגרלי של 200 מיליאמפר
  • שקע ופינים למעגל מודפס של חברת מולקס בעלי פסיעה של 2.5 מילימטר
  • תושבת למעגל משולב 14 רגלים
  • חוטי חשמל בצבע אדום,שחור באורך של 10 סנטימטר בעלי שטח חתך של 0.22 ממ"ר
  • לוח בנייה Stripboard במידות של: רוחב: 4 סנטימטר אורך: 6 סנטימטר (מידות המעגל שבניתי מעט קטנות יותר)
  • קופסא עשויה מפלסטיק ABS עבור זיווד המעגל
  • בדיל

כלים

 

1.מלחם

2.קטר

3.אף ארוך (שפיץ פלייר)

4.מד-מתח

5.ספק מתח מיוצב 0-20 וולט

 

 

 

 

componetsqs4.jpg

 

 

איור 9 צילום הרכיבים לפני התקנתם

 

אזהרה !

לפני חיבור המעגל לרכב יש לבדוק את תקינות המעגל בעזרת ספק כוח חיצוני.

חיבור המעגל לרכב על אחריותך בלבד !

 

בהצלחה

מרק


אני חושב שבימים טרופים אלה אנחנו חייבים להפסיק את הברדק להפשיל שרוולים לקום בבוקר ולעבודה עבדה.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

המשך...

מצורפת רשימת רכיבים מסודרת עקב מגבלות הפורום בשימוש בפונטים או עריכה מתקדמת צירפתי את הרשימה כקובץ PDF.

Pages from מוניטור מתח למצבר הרכב ואלטרנטור.pdf


אני חושב שבימים טרופים אלה אנחנו חייבים להפסיק את הברדק להפשיל שרוולים לקום בבוקר ולעבודה עבדה.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

מרק יצא יפה מאד. עבודה יפה!

 

אין ברכב את הבעיה של הריצודים של הלדים?

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אביב,

 

אין שום בעיה של ריצודים אני נוסע כבר כשבוע ימים עם המוניטור ברכב והוא מתפקד מצויין.

כמו שאתה רואה ההתקנה ברכב נראית כאילו זה הגיע עם הרכב מהחברה בגרמניה.


אני חושב שבימים טרופים אלה אנחנו חייבים להפסיק את הברדק להפשיל שרוולים לקום בבוקר ולעבודה עבדה.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

כן אבל אז כשהייתה הבעיה איך היא נפתרה? שינית משהו במעגל?

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

דבר ראשון כל הכבוד. ותוצאה יפה.

 

דבר שני. בנית דבר כזה. ואתה מחבר אותו בסוף למצית?


גלגלצ: דיווחי תנועה ביציאה ממצרים. עומס תנועה ענקי ממחלף סיני עד מחלף ים סוף, משה תיזמן 40 שנה. תודה לך משה.

מודעת מכירה ................ פרויקט איטום על הרכב שלי

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אתה יכול לחבר אותו ישירות למצבר ודרך הסוויץ'


אני חושב שבימים טרופים אלה אנחנו חייבים להפסיק את הברדק להפשיל שרוולים לקום בבוקר ולעבודה עבדה.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

יפה מאוד ! מעורר השראה

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

בהחלט מדליק לאללה. כל הכבוד.

 

יום אחד יהיה לי הזמן לבצע פרויקט שכזה.


מחפש סוזוקי ג'ימני סטיישן 1,600 סמ"ק אוטומט

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

כל הכבוד על הפרויקט ובעיקר על ההסבר החכם והמלמד את כולם איך לבצע מה וכיצד ונותן את כל החומרים והאביזרים.

בברכה - רפי לין :-)

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

מדריך מסוגנן ומצויין :mm_yeah:.

 

עבודה יפה, הודבקת!

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

תודה לכולם על הברכות !

 

דניאל תודה על 'ההדבקה', אבל רציתי לקבל קצת פידבקים ממבקרי הפורום ולענות עליהם, זה לא מוקדם מדי להדביק אותי ?


אני חושב שבימים טרופים אלה אנחנו חייבים להפסיק את הברדק להפשיל שרוולים לקום בבוקר ולעבודה עבדה.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

כמה זמן לקח לך לעשות את הפרוייקט?

 

נמרוד...


שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

למרק

כל הכבוד, איכותי, עדין, ונעים למראה,ושימושי לצרכן המתעניין

יגאל

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אהלן מרק,

ראשית אומר לך שעשית עבודה מצויינת ומאוד יפה.

הייתי רוצה לדעת מהי העלות של כל הפרוייקט הזה?


* טעמה המר של איכות ירודה נשאר זמן רב לאחר שפג טעמו המתוק של המחיר הנמוך.

* ההתפשרויות של היום, הם הנורמה של המחר

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
שימו לב! השרשור הזה בן 4905 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...