Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

[מדריכון] החלפת מצבר בג'ולייטה


פוסטים מומלצים

שלום לכולם,

השבוע אחרי 4.5 שנים הייתי צריך להחליף מצבר אצלי ברכב. בדקתי עלויות והבנתי שהתקנה עולה 300 ש"ח בנוסף למחיר המצבר. כמובן שלא הסכמתי, קניתי את המצבר וכמו פעם קודמת, התקנתי לבד בבית. 

חבל לי שאנשים לא מודעים לעובדה שזו עבודה פשוטה ומהירה מאוד ואפשר לחסוך הרבה כסף, לכן החלטתי לעשות את המדריך הזה, למרות שאני מודע שיש סרטונים ביוטיוב ומדריכים באינטרנט. אני לא לוקח אחריות לכל נזק שאולי יקרה בתהליך.

 

זמן עבודה: 5-10 דקות

כלים:

  • חולצי קליפסים (אפשר להסתדר בלי)
  • ראצ'ט
  • מאריך לראצ'ט
  • בוקסות בגודל 10 ו-13 מ"מ
  • מברג שטוח
  • מצבר חדש (חשוב)

 

image.png.32a92f8327b142f24f500a65afdc6c3a.png

 

אני מבין שלא לכולם יש ראצ'ט ומאריך ואולי אפילו בוקסות, אני מבטיח שהמחיר שלהם נמוך בהרבה ממחיר התקנת מצבר והם יהיו לכם מאוד שימושיים בעתיד.

 

שלב א' - קניית המצבר

בקניית מצבר יש כמה דברים שצריך להקפיד

  1. קיבולת - מידת האמפר צריכה להתאים. אצלנו ברכב זה 60Ah.
  2. קוטב המצבר - אפשר לדעת כאשר החיבורים לכיווננו, אם הפלוס מימין זה ימין, אחרת שמאל. אצלנו זה ימין.
  3. חברה - רצוי לקנות מצבר של חברה מוכרת וטובה ורצוי גם לוודא את תקופת האחריות
  4. S&S - אם יש מערכת "סטארט סטופ", צריך לקנות מצבר שמתאים לזה. אצלנו ברכב יש, אבל לאף אחד זה לא באמת עובד אז אני לא יודע אם זה קריטי, אבל אני ממליץ כן לקנות מצבר S&S.
  5. טכנולוגיית המצבר - יש בשוק שתי טכנולוגיות עיקריות, AGM ו-EFB. בקצרה, AGM טוב יותר ולכן יקר יותר אבל יחזיק יותר זמן (כנראה). אני ממליץ על AGM, שווה את ההפרש.
  6. תאריך ייצור - על כל מצבר מוטבע תאריך הייצור, אפשר לראות אותו על המצבר שלי באחת התמונות הבאות. אנחנו לא רוצים לשים מצבר שיוצר מזמן.

 

אני קניתי מצבר Varta Silver 60Ah S&S ימין. בוארטה הסילבר הוא AGM והכחול הוא EFB. 

 

שלב ב' - פירוק המצבר הישן

שימו לב, יש אנשים שיעדיפו להשאיר מתח קבוע לרכב בזמן החלפת המצבר, כדי למנוע ממערכות להתאפס ולמנוע תקלות חשמל (לכאורה). אני לא עשיתי את זה כי כבר החלפתי בעבר בלי, אבל מי שרוצה יכול לחבר ג'אמפ סטארטר לכבלים של פלוס ומינוס שמתחברים למצבר לפני הפירוק שלהם.

 

המצבר נמצא בצד ימין של תא המנוע, מאוד קשה לפספס. 

הדבר הראשון שנרצה לפרק הוא החיבור הזה שסימנתי באדום, יש לו חלק אדום ולחיץ עם חץ עליו, לוחצים ומנדנדים אותו בעדינות החוצה תוך כדי משיכה.image.thumb.png.9dff66d4bb56e4a1d3fd33ea32e8bacb.png
 

עכשיו אנחנו צריכים לפרק 3 קליפסים, כדאי להיות עדינים איתם, החום בתא מנוע לא עושה טוב לפלסטיקים והם עלולים להישבר. הם נמצאים בחלק הקרוב אלינו ונראים ככה:

image.thumb.png.94bfc729d34245d3efae5215a7f2b8b0.png

 

רצוי להשתמש בחולצי קליפסים, אם אין אז גם מברג שטוח יעבוד. הקליפס בצד שמאל קצת יותר קשוח מהשניים מימין, אבל נעזרים בסבלנות ובסוף הוא יוצא.

הדבר הבא שנרצה להוציא הוא האום שתופס את החגורה שמחזיקה את המצבר למקומו, הוא נמצא בחלק הקרוב אלינו בין הקליפסים ונראה ככה:

 

image.thumb.png.1a717b536318858d99cc0598c42944f7.png

 

שימו לב!! זה האום היחיד שיוצא ממקומו, צריך להיזהר שלא ייפול למטה לתא המנוע, אחרת זה ממש ממש מבאס. וגם תיזהרו ששום דבר אחר לא ייפול, כמו בוקסה 10 לדוגמה.

בשביל להוציא אותו נשתמש בבוקסה 13 מ"מ, נחבר אותה למאריך ואת המאריך לראצ'ט ונפרק. אל תבריגו עד הסוף עם הראצ'ט, ברגע שאפשר לסובב עם היד תעשו את זה, אחרת יותר קל לאבד את האום לתוך תא המנוע.

ברגע שהוא בחוץ מרימים את החגורה אחורה שלא תפריע.

 

עכשיו מפרקים את החיבורים של המצבר, קודם מפרקים את הצד השחור.

image.png.5889a6a46a7516a19ca3e01740a2d356.png

 

את האום הקפתי בעיגול, ובריבוע אפשר לראות את ההטבעה של תאריך הייצור כמו שהבטחתי בשלב א'.

בשביל לפרק אותו נשתמש בבוקסה 10 מ"מ. אין צורך לפרק אותו עד הסוף, הוא לא אמור לצאת מהבורג.

מבריגים קצת עד שנהיה רווח מספיק גדול בשביל שהקליפס שתופס את הקוטב של המצבר ייפתח קצת. אם הוא תקוע סגור, אפשר בעדינות לפתוח אותו בעזרת המברג השטוח.

 

image.png.22757b9b817bc3dcf6b9048c6d97f685.png

 

מנערים את החיבור בעדינות עד שהוא יוצא ושמים בצד.

עכשיו מפרקים את הצד האדום. מפרקים את כיסוי הפלסטיק השחור שעל החיבור (פשוט לוחצים על הקליפסים וזה יוצא).

האום שתופס את הקוטב הזה קצת מתחבא, הוא נמצא מתחת לחיבורים, לא מבריגים אותו עד הסוף, הוא לא צריך לצאת מהבורג, 2 סיבובים מספיקים.

אפשר לראות אותו כאן:

image.thumb.png.fad781999b6f2919bdceaa46f9873023.png

 

ומפרקים אותו ככה, גם כאן זה בוקסה של 10מ"מ.

image.thumb.png.6c4bf34f264ec0883c11232ef6f2fe16.png

 

שולפים את החיבור מהקוטב ומזיזים הצידה, רצוי לבדוק שהחיבור יפה ונקי ושאין עליו קורוזיה (גועל נפש כחול כזה), אם יש צריך לנקות. ככה זה היה נראה אצלי, נקי ויפה:

image.thumb.png.77cab45e740e636f847cfa4f907c1b41.png

 

וזהו, מוציאים את המצבר הישן.

 

שלב ג' - הרכבת המצבר החדש

מניחים את המצבר החדש יפה ויציב על התושבת שלו, מעיפים ממנו את כל הפלסטיקים שמכסים את הקטבים.

image.thumb.png.cf13ea9917190e1034322bca3afab504.png

 

עכשיו עושים רוורס על כל מה שעשינו בפירוק:

  1. מרכיבים את החיבור קודם על הקוטב האדום. מניחים את החיבור שישב טוב על הקוטב ומבריגים את האום. לא מבריגים חזק, ברגע שיש התנגדות נותנים עוד טיפה וזהו. להבריג יותר מדיי עלול לשבור את החלק שחובק את הקוטב, רק צריך לוודא שזה לא זז לשום מקום וזה הכל. מחזירים את הפלסטיק השחור שיכסה את החיבורים.
  2. מרכיבים את החיבור על הקוטב השחור, גם כאן אותו דבר, לא להבריג חזק מדיי.
  3. סוגרים את הרצועה על המצבר ומבריגים את האום שסוגר אותה (13 מ"מ). נזהרים שוב שהאום לא ייפול לתא מנוע!! גם כאן אין צורך לסגור חזק מדיי, קצת יותר חזק מהקטבים וזה מספיק. רק לוודא שהרצועה מתוחה ומחזיקה את המצבר טוב למקום.
  4. מחזירים את הקליפסים שהוצאנו למקומם.
  5. מחברים בחזרה את החיבור עם הקליפס האדום, לוחצים את החלק האדום לפי החץ ומכניסים עד הסוף פנימה, בודקים במשיכה עדינה שהוא לא זז.

 

זה הכל. לא לשכוח שום חלק, מספרתי כדי שיהיה מובן מה כל שלב, זה צריך להיראות ככה:

image.thumb.png.2a0697888438bdb4044aaee0609f666a.png

 

לפני סגירת תא המנוע שימו לב שלא שכחתם שם כלים, לא כדאי לסגור עליהם.

 

שלב ד' - תוצאות והשלכות

זה השלב הכי חשוב שבו נדע אם הצלחנו ומה הרסנו. (לא להילחץ)

נכנסים לרכב ומסובבים חצי סוויץ. שמים לב שיש מתח ברכב ומניעים.

אם לא השארתם מתח קבוע בזמן ההחלפה הרכב הולך להראות כל נורת תקלה והודעת שגיאה אפשרית, לא להילחץ.

image.thumb.png.1020307dea504b6af9220d4193fe526c.png

 

עושים דבר כזה - ממרכזים את ההגה, מסובבים עד הסוף שמאלה, מסובבים שוב עד הסוף ימינה וממרכזים בחזרה. כל הנורות והשגיאות אמורות לעבור ולא להופיע יותר.

אם עדיין יש שגיאות, צאו לנסיעה זהירה של 5 דקות ולאחריה תניעו מחדש, זה אמור להתאפס.

שימו לב, לפעמים מופיעה הנורה שכרית האוויר בצד הנוסע מבוטלת, זה קריטי להפעיל אותה מחדש אם זה קורה.

מסדרים את השעה והתאריך וזהו, החלפתם לעצמכם מצבר.

 

בהצלחה.

 

  • אהבתי 2

 SEAT Ibiza 2014 1.2t DSG >> Toyota Yaris 2018 HYBRID >> Renault Clio 2019 1.2t DCT >> Alfa Romeo Giulietta Milano 2014 1.4t TCT

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יפה. מדריך מושקע.

לא יודע איך זה ב 1.4, אבל ב 1.75 תושבת המצבר זהה לזו שמגיעה ברסאת הדיזל באירופה -דהיינו יכולה להכיל פיזית מצבר של 75 אמפר.

זו אמנם תוספת של 100 ש"ח למצבר EFB אבל לדעתי עדיף משתי סיבות:

1. יש מספיק קיבול כדי להשאיר מצלמת חנייה עובדת קבוע ללילה בלי לפגוע בכושר ההתנעה.

2. אמנם לא מבוסס, אבל בנהיגה נמרצת מרגיש שהרובוט מעביר את ההילוכים הרבה יותר מהר. כאילו במצבר המקורי יש נפילת מתח שמשפיעה עליו.

 

חוץ מזה, כדאי לרסס קצת ספריי איטום לקטבים או למרוח וזלין לאחר ההרכבה מבחוץ. לא יודע מה קרה השנה אבל מאז החלפת המצבר התפתחה קורוזיה בקוטב השלילי שמנעה את הרכב מלהניע באחד הבקרים (עד שפתחתי וניקיתי).

 

המצבר הקודם היה זהה והחזיק קרוב ל 6 שנים ללא שום בעיה כך שבאמת מוזר. אולי התיישנות של נעלי הכבל. לא יודע...

  • רעיון טוב! 1

Putting a rear-spoiler on a front-wheel drive car. Yeah, that's gonna help

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

×
×
  • תוכן חדש...