Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 3853 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

שלום לכולם.

 

אני מעלה את ההודעה כאן לאחר שהצחלתי לתקן בעצמי את לוח השעונים הדיגיטלי של

רנו סניק שנת 2005.

מדובר בתופעה ידועה של סניק 2.

מדובר בתופעה עם סימנים מקדימים - הבהובים או איפוס שעון או הודעות

של לחץ אויר לא תקין בצמיגים (כשאין בכלל חיישני לחץ אוויר ברכב).

אח״כ, לוח השעונים מחזיר את נשמתו לבוראיו הצרפתיים ונודם לנצח.

אפשר לנסוע עם הרכב, אבל הכל שם מת.

 

מבירורים שעשיתי קיבלתי הצעות שהחלו באלף שקל והסתיימו ב7000 שקל

ללוח חדש. אני לא רגיל להוציא כאלו סכומים על בעיות אלקטרוניות ולכן

החלטתי לתקן לבד ויהיה מה.

שרפתי כמה שעות באינטרנט וניגשתי לפירוק ותיקון לוח האם.

למי שיש רקע באלקטרוניקה והלחמות - הוא יוכל לתקן

את התקלה לבד.

 

מדובר ב- FET שמחזיר נשמתו לבורא ממק״ט IRF3710S.

לרוב גם נשרף איתו פיוז (SMD).

לעיתים נשרפים גם נגדים בערך של 1 אוהם, 12 במספר,

בגודל 1206.

כל אלו חלק ממערך של DC2DC שיש על המעגל.

 

מי שכל הכתוב בפיסקה מעל אינו סינית בשבילו ומעוניין בפרטים נוספים

ללא שום תמורה, יכול לפנות אלי במייל:

[email protected]

:evilbat: ...השדון

------------------

May the Force be with you...always

------------------

כשאני אמות, אני רוצה למות כמו סבתא שלי, בשלווה, תוך כדי שינה. לא בצרחות, כמו הנוסעים באוטו שלה...

  • 4 חודשים מאוחר יותר...
פורסם

מסתבר שההודעה הזו שולחת אלי למייל אנשים ברזולוצייה של פנייה אחת לחודש

לכן, כדי להאט את הקצב, הנה פירוט של הנושא:

 

להערכתי הבעיה המרכזית של לוח השעונים הזה הוא תכן תרמי לקוי.

כלומר, לא חישבו נכון את אמצעי הקירור ל-fet מראש והוא סובל לאורך זמן.

כשהוא נשרף, הוא גורם לזרם גבוה שעובר גם דרך נגדי דגימת הזרם במוצא

ה-DC2DC, ודרך הפיוז smd שנמצא בכניסה למעגל.

בנוסף, באופן תמוה, במקום להשתמש בנגד דגימה בודד של 83 מילי אוהם,

הם השתמשו ב-12 נגדים של 1 אוהם שמי ששולט ב-board design יודע

שקשה כך לשלוט על כמות הזרם שעובר בפועל בכל נגד.

 

בכל מקרה, לצערי לא ניתן לעשות את העבודה בבית בפשטות עם מלחם ביתי.

נדרשת כאן עבודת הלחמה לא פשוטה שכל מעבדת הלחמה תתמודד איתה טוב.

 

פירוק לוח השעונים הוא פשוט וקל. יש בהיקפו של לוח השעונים פלסטיק שחור - מסגרת.

עם מברג שטוח, יש להפריד את חלקה העליון של המסגרת מהדש בורד, לכל

אורכה. גם החלק התחתון יוצא בדרך דומה.

כדי להוציא את לוח השעונים עצמו נזדקק למפתח טורקס (כוכב) ויש צורך בניתוק

שני המחברים שמחוברים אליו ע״י הסטת מנוף קטן שצמוד אליהם.

כרטיס לוח המחוונים נמצא בתוך הקופסה השחורה שמפרקים.

כדי להוציאו משם, יש לפתוח סדרת ברגי טורקס נוספים ולהפריד את שני

חלקיו. הכל מאד פשוט עד השלב הזה. באמת.

 

כפי שכתבתי, מדובר ברכיב FET שמחזיר את נשמתו לבורא הסיליקון.

המק״ט שלו הוא IRF3710S והוא מגיע בשני סוגי מארזים:

TO-262

DDPAK

את שניהם אפשר להרכיב ויעשו את העבודה, אבל עדיף לקנות את ה-DDPAK

(לרוב קוראים למארז הזה D2PAK, כשהספרה 2 מצביעה כביכול על D בריבוע)

 

בכדי להחליפו, נדרש להסיר את רכיב התצוגה הגדול מבין השניים וזו העבודה הלא פשוטה,

במיוחד כשמבינים שההוצאה שלו צריכה להתחשב בכך שגם צריך להחזירו אח״כ.

אחרי שמסירים אותו, מיד מזהים את הרכיב. לרוב, גם באזור שלו יהיה כתם צהבהב

בחלק האחורי של המעגל (בגב המעגל) שמעיד על התחממות האזור.

 

העניין הוא שמלחים/ה כשרוני/ת יכול/ה להחליפו גם בלי להסיר את התצוגה מהמעגל,

אבל לא להתפתות לעשות זאת. הבעיה ברכיב הזה שהוא חייב תשומת לב יתרה

בכל הקשור להלחמה הגב שלו (שנועד לקירור- Heat Sink) ללוח המעגל.

ראוי שאזור ההלחמה יהיה נקי היטב, וששטח ההלחמה יהיה חזק, איכותי, וללא בועות אוויר מתחת לרכיב.

אחרי הניקוי ולפני ההלחמה, אפשר ורצוי לגרד מעט את ה- solder mask (החומר

הירוק שעל המעגל) כדי לחשוף עוד קצת נחושת בקצוות מיקום הרכיב כדי ששטח ההלחמה

יהיה גדול ורחב ככל הניתן. כל הבדיל שישמש להלחמה עצמה - אחרי התגבשותו, משמש

גם כחלק מגוף הקירור.

לאחר ההחלפה, להפוך את המעגל, באזור של הרכיב הזה, מצדו השני של המעגל,

יש נקודות בדיל מרובעות שמשמשות גם הן גוף קירור. כדאי גם לעבות אותן ככל שניתן.

 

גם על הלחמות רגלי הרכיב יש להקפיד ולא להתבייש להשתמש ביותר בדיל ממה שתקני

הלחמות קלאסיים מתירים.

 

אחרי הלחמתו, ראוי לבדוק סדרה של 12 נגדים שמחוברים כולם במקביל חשמלית, כולם בערך

של 1 אוהם. הם נמצאים באזור ה-FET קרוב יותר לשפת המעגל. קשה לפספס אותם, הם

מסודרים בשתי שורות מקבילות. אם יש מכשיר מדידת התנגדות מ-ד-ו-י-ק, אפשר למדוד

התנגדות של כ 83 מילי אוהם כדי לוודא שלא נשרפו. מלחים/ה מנוסה יבחין/תבחין על פי צורתם

וצבעם עם מצבם שפיר, על פי רוב.

 

ליד סדרת הנגדים, יש פיוז smt, צמוד מאד לקונקטור שקרוב אליהם, גם הוא קרוב

לשפת המעגל. יש לבדוק אותו עם מד התנגדות ולהחליפו אם נשרף.

 

אלו מכסים את רוב התקלות של לוח המחוונים על פי שיעורי הבית שאני עשיתי.

 

בסוף, נותרת העבודה הלא פשוטה השניה - להחזיר את רכיב התצוגה. לא להתרגש

אם רגלי הרכיב מעט מתעקמות פה ושם בניסיונות השחלתו למקום, רק לוודא שאין קצרים

בין הרגליים לכל אורכן.

 

את ה-fet אפשר לרכוש, לדעתי, בחנויות בתל אביב באזור שדרות הר ציון.

במקרה שלי, הזמנתי את זה דרך החברה בה אני עובד, אך גם ראיתי שמוכרים

אותו באיביי.

מכיוון שיש צורך בשירות של מעבדת הלחמה, אני משער שלהם תהיה גישה ישירה

לפיוז ולנגדים, במידה וצריך להחליפם.

 

בהצלחה לכל המנסים.

אשמח לשמוע למי זה עבד.

:evilbat: ...השדון

------------------

May the Force be with you...always

------------------

כשאני אמות, אני רוצה למות כמו סבתא שלי, בשלווה, תוך כדי שינה. לא בצרחות, כמו הנוסעים באוטו שלה...

  • 3 שבועות מאוחר יותר ...
  • שבועיים מאוחר יותר ...
פורסם

בסופו של דבר הגעתי למסקנה שעדיף שבעל מקצוע מנוסה יעשה את העבודה .

בלתי אפשרי להחליף את הרכיב מבלי לפרק את רכיב התצוגה.

לפני ששלחתי את הלוח למעבדה קפצתי לבקר באחד מהפירוקיות באזור ולשמחתי מצאתי לוח שעונים שאפילו עבר טיפול במעבדת המחוון .היו כמה מדבקות אחריות על הלוח.

עלות:1000 ש"ח מפרוק.

חיברתי באותו רגע את הלוח והוא עבד, אבל הפסדתי 15K ק"מ. ההפרש בין מה שהיה לי על הלוח ל"חדש".

האם יש דרך לעדכן את הק"מ האמיתי שהיה לי בלוח התקול?

מזלי שבוע לפי שהלוח שבק-חיים הייתי במוסך ושם יש את הק"מ האחרון המעודכן.

 

_________________________________

  • חודשיים מאוחר יותר...
פורסם

מעולה! מעולה! מעולה!

פעלתי לפי הוראות ההחלפה ותיקון הפאנל - עובד כמו גדול.

לשמחתי יש לי גישה לטכנאים ומלחימות כך שבשבילי זו עבודה יומיומית פשוטה.

הצלחתי להחליף את ה FET מבלי להסיר את רכיב/כיסוי התצוגה הגדול.

החלפתי גם את הפיוז שצמוד לקונקטור - שמתי פיוז 4A.

 

לא ברור למה מוסכים מורשים מבקשים 2,500 ש״ח בשביל התיקון !?

לי עלה כ50 ש״ח כל הפעילות (כולל שבועיים המתנה לרכיב)

עזרא (TheNightDevil) תודה רבה על ההוראות ועל ההכוונה באימיילים

  • 4 חודשים מאוחר יותר...
פורסם

בהמשך לתיאור המדוייק של השדון (המלאך), הנה כמה קישורים הקשורים לתקלה זו:

 

1. סרטון קצר הממחיש את הבעיה של התצוגה המתאפסת, כאילו יש נתק חשמלי:

youtube.com/watch?v=N_vRtDLR7tI

 

2. סרטון יותר ארוך (בצרפתית) המראה את תהליך הפירוק וההחלפה,

כולל תכנות מחדש של נתוני הרכב והקילומטרז' וחירור מארז-הפלסטיק לשיפור האיוורור:

youtube.com/watch?v=UUcnZQbhVvc

 

3. מי שמעדיף לפנות למעבדה, מצאתי שלוש כאלה:

אוו ספידומטרים

המחוון ספידומטרים

מיי פרטס

(אני צעיר מכדי לפרסם קישורים, אז תחפשו לפי השם.)

אדגיש שלא פניתי לאף אחת מהנ"ל ואין לי מושג על איכות העבודה או האחריות המוצעת.

 

בהצלחה לכולנו

 

גגון

פורסם

גם בסניק שלי (2 ל' שנת 2005) הלוח החזיר את נשמתו לאלוהי הבאגט והקרואסון.

 

מוסך מורשה רצה 1800 + מע"מ, הלכתי לאיוו והם סגרו לי את הפינה ב 1200 + מע"מ. לא זול, בטח שלא זול כמו הפתרון שהוצע על ידי השדון, אבל כל אחד צריך לדעת איפה המגבלות שלו, ולהרוס את הלוח בניסיונות יעלה יותר :-)

פורסם

אני קניתי מפרוק באלף₪, מצחיק שגם הוא כבר היה בתיקון, הייתה מדבקת אחריות של המחוון.

_________________________________

פורסם

שלום לכולם.

גם אצלי קיימת אותה הבעייה.

כבר הזמנתי נגדים של 1 אום + את הרכיב IRF3710S.

רק אם אפשר, רציתי לשאול איזה פיוז צריך להזמין? חוץ מהעובדה שזה פיוז 4A, לא פירטתם שום הגדרת מימדים.

מישהו יודע?

:confused:

  • חודש מאוחר יותר...
פורסם

שלום לכל הנוכחים.

 

יפה שכמה מכם הצליחו לתקן בעצמם את לוח השעונים הספציפי הזה.

 

נכון, זו המחלה של האוטו הזה שאחרי זמן הלוח מתחיל להשתגע ולבסוף מדמים.

 

לידיעת הנוכחים, בארצנו הקטנטונת החוק מחייב רשיון ממשרד התחבורה על מנת לתקן לוח שעונים (מחוונים).

 

שימו לב שללוח הזה (מעבר לתקלות והסימפטומים שתוארו כאן) יש תופעה נוספת שבעקבות זה שלפני שהלוח יוצא מכלל שימוש הוא נדלק ונכבה אקראית, לעיתים גם משתבשת התוכנה של הלוח מה שבא לידי ביטוי בקפיצת מונה הק"מ ו/או הוספת/העלמות של פונקציות חיווי מהלוח.

 

אל תשכחו שכשהולכים למקום מורשה לצורך תיקון, משלמים על שירות שמצריך ידע, ציוד, נסיון ואחריות וכן רשיון לעסוק בזאת. כחלק מהשירות בתיקון של לוחות אלה, ניתן גם לכייל את מונה הק"מ ולשחזר את התוכנה של הלוח.

כמו כן, מעבדה שמכבדת עצמה תדע גם להפעיל את הלוח על השולחן ולבצע בדיקות והפעלות שונות ללא צורך בהמצאות הרכב.

 

שימו לב שהפיוז המדובר הינו בעל ערך מקורי של 6.5A ולא כפי שצויין.

 

אם מישהוא נתקל בבעיה עם הלוח הזה אשמח לעזור.

  • שנה מאוחר יותר...
פורסם

קודם כל אני רוצה להודות לך על המידע המפורט והמסודר שבאמת בלעדיו לא הייתי מגיע לפתרון הבעיה .

אני הנדסאי חשמל בהכשרה ואיש קירור ומיזוג כבר יותר מ15 שנים , המושגים שהצגת לא זרים לי אך אינני איש אלקטרוניקה מובהק ולכן גם אין ברשותי את הכלים והפרקטיקה בכדי לבצע את העבודה בעצמי (ואכן ניסיתי פירקתי את הלוח שעונים מספר רב של פעמיים ובכל פעם עצרתי את עצמי בכדי לא לגרום נזק)

קודם כל את המסך בניגוד לסרטונים ביו טיוב יש לנתק הלחמות בשני הצדדים ומלחם ושואב בדיל (גם ואקום וגם פתיל ) לא מספיקים יש צורך בבלאוור בסוף בכדי לנתק , ועוד כמה וכמה בעיות שמצריכות איש מקצוע מיומן ומצויד כראוי .

את הרכב קניתי עם לוח שעונים תקול הבעלים הקודמים שלח את הלוח לאנגליה לתיקון (100 ליש"ט) עם "אחריות לכל החיים" רק שהחברה כבר לא קיימת והלוח שוב תקול .

במקרה שלי כפי שציינת (ושוב תודה) הערכים של הנגדים היו תקינים כמו כן גם הקבלים רק הFET לא הראה נתק בין הG לרגליים , הוא הראה התנגדות .

מצאתי מעבדה בשם יוניר באזור תעשייה של מודיעין עם אנשים מאוד נחמדים מקצועיים וכמובן מצוידים.

עשו לי את עבודה של ההחלפה בפחות מחצי מהסכומים שהעלו כאן .

מהבירורים שעשיתי :

רצה ממני איוו בתל אביב 1000 פלוס מע"מ על לוח שעונים שיש אצלו על המדף משופץ בתמורה לשלי .

המכוון בחולון אמר לאחר בדיקה שעולה 300 ש"ח (במידה ואני לא מתקן ) זה יעלה בין 700 ל1200 ש"ח פלוס מע"מ

יש עוד אחד באינטרנט שמפרסם ב950 ש"ח פלוס מע"מ

אז למי שאין את הידע הכוח והציוד פשוט מוזמן ליצור אתם קשר והם כבר יפתרו את הבעיה (יש צורך לפרק את הלוח לא סיפור גדול ) הבחור שם בשם יוסי הטלפון שלו 0547726537

  • 7 חודשים מאוחר יותר...
פורסם

שימו לב!!! מי שקונה FET ומנסה להחליף לבד צריך להשתמש בבמלחם שמפיץ חום (מיוחד למעגלי SMT) מבלי לגעת ברגל ואו במעגל (מי שטכני יכול להבין מה אני כותב) ברגע שנוגעים עם מלחם פשוט, המגעת מתרוממת וזהו... אין מה לעשות. אני קניתי את ה FET ב 19 ש'ח פיוז ב 2 ש'ח . חשבתי שאני מסוגל לתקן לבד ובסוף המגעת התרוממה וזהו, הלך הלוח :(

זה לא שווה אם אין את הכלים לביצוע התיקון

×
×
  • תוכן חדש...