Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

חוו"ד על שמן מנוע Royal Purple לאחר 500 ק"מ ראשונים.


liav12
שימו לב! השרשור הזה בן 4487 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

  • תגובות 71
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

איתמר, לא אמרתי שאין תחליפים לZDDP וההפך הבהרתי באחת ההודעות שאיני יודע לאיזה סוג תוסף רויאל פרפל התכוונו מכיוון שלא ציינו, רק ציינו שבדרגת הSL קיימת כמות גדולה יותר של תוספי הפחתת חיכוך. למרות מה שאתה אומר שמן בתקן SN של רויאל פרפל מומלץ פחות על ידם למי שאין לו צורך בתקן הSN (אגב הרכב שלי דורש דרגת SN אך למרות זאת הנציג אמר שמבחינת ביצועי שמן הSL עדיף לי אבל אני מוזמן להחליף לSN אם אני חושש מפגיעה באחריות). אז כנראה שלכל המגמה הירוקה הזאת כן יש השלכות כלשהן (אולי לא משמעותיות, אבל משהו). אתה מוזמן לפנות לRP ולשאול איזה מן השמנים עדיף מבחינת ביצועים לרכב שלא דורש תקן SN ולראות את התשובה שלהם.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם יצרן הרכב החליט שהרכב שלך צריך SN ומעלה (איזה רכב זה? הוא ממש חדש?) אז כנראה שיש לכך סיבה, יצרן הרכב לא מנסה למרר ללקוחותיו את החיים.

באשר לתגובה של רוייאל, אני לא מקשיב ולא מאמין להמלצות של חברות מסחריות, בטח כשמהצד השני עומדת הדרישה של יצרן הרכב. אתה לא יודע מי כתב לך את התגובה ומה מקצועו או נסיונו, וגם אם מדובר במנכ"ל החברה שהוא מהנדס שמנים מיום היוולדו יש ליצרן הרכב כנראה שיקולים אחרים, אחרת היה מותר לך להשתמש גם ב SL.

 

כמו שרשמתי קודם, ההבדל בתקנים לא כולל רק הפחתה או הוספה של מפחיתי חיכוך כאלה ואחרים, יש עוד עשרות פרמטרים שמושפעים במעבר מתקן לתקן והנקודה היא שהשמנים רק משתפרים מתקן אחד למשנהו, הטכנולוגייה ממש לא הולכת אחורה. ניתן לקרוא באתר של ה API מסמכים ארוכים (ומייגעים) של השינויים בתקנים וכל בר דעת יבין מהם שכדי לעמוד בתקן חדש היצרנים חייבים לדחוף את הטכנולוגייה קדימה ולשפר את המוצר שהם מציעים.

 

איתמר.

"מדינה מפותחת היא לא מדינה בה העניים נוסעים ברכב פרטי אלא מדינה בה העשירים נוסעים בתחבורה ציבורית"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

חברים העובדות לא משקרות, כל השמנים שמסווגים "שמני מירוצים", גם השמנים של "רד ליין", צוותי מירוץ ומשפצי קלאסיות משתמשים בZDDP ייתכן שהוא זול יותר ומזהם יותר, אבל מבחינת שמירה על המנוע הוא עושה את העבודה גם במצבים הקיצוניים ביותר.

 

ואני אומר שוב, מנועים ישנים בנויים כך שבמנוע יש הרבה יותר חיכוך ממנוע מודרני, גם מכונית מירוץ נמצאת בסל"ד גבוה הרבה זמן, מכונית מודרנית כנראה לא מגיעה לכאלו מצבים ויכולה להסתפק בתוספים אחרים, עם זה אני מסכים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

עם החצי הראשון של תגובתך אני עוד יכול להסכים, החצי השני הוא קשקוש :roll:

 

איתמר.

"מדינה מפותחת היא לא מדינה בה העניים נוסעים ברכב פרטי אלא מדינה בה העשירים נוסעים בתחבורה ציבורית"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תסלח לי שאין לי זמן לחפש ולהביא את הסימוכין לכך (כי מחר יש לי מבחן ואני כאן בגיחות קצרות), אבל הטולרנס במנועים חדשים קטן יותר בעיקר תודות לטכנולוגיות ייצור חדישות שמאפשרות דיוק רב מאי פעם. במילים אחרות, החופשים שיש במנוע חדש קטנים יותר ממנוע ישן, ולכן תיאורטית גם החיכוך בהם רב יותר. זו אחת הסיבות (ואולי אף העיקרית) שיצרני הרכב עברו לשימוש בשמנים דלילים יותר כדוגמת 40, 30 ו 20, מלבד הרעיון של הפחתת צריכת הדלק והזיהום. לכן זה לא נכון לטעון כי במנועים ישנים היה יותר חיכוך.

 

לגבי שמני מירוץ, הם כלל לא רלוונטיים לדיון שכן עולם המירוצים שונה לחלוטין מהעולם האוטומוטיבי המקובל והשיקולים שם שונים בתכלית משיקולי היצרנים המייצרים רכב לשימוש יום יומי.

ובכל זאת, סתם כדי לסבר את האוזן, שמן המרוצים בו משתמשים בפורמולה רנו למשל מגיע בצמיגות 0W5. מישהו מתנדב לשים שמן כזה ברכבו? :wink:

 

איתמר.

"מדינה מפותחת היא לא מדינה בה העניים נוסעים ברכב פרטי אלא מדינה בה העשירים נוסעים בתחבורה ציבורית"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

במנועים חדישים הרווחים אכן קטנים יותר, אבל זה ממש לא אומר שיש יותר חיכוך, אלא שיש התאמה מדוייקת וטובה יותר בין החלקים הנעים. זה אומר, שחיקה קטנה יותר, כי שטח הפנים של שכבת השמן בין החלקים גדל משמעותית, וכך גם היכולת שלו לשמור על המנוע. לכן גם אפשר להשתמש בשמנים דלילים יותר, הזורמים יותר בקלות, וע"י כך גם לחסוך עוד קצת דלק וזיהום אויר.

 

במנועים מיושנים, ההתאמה בין החלקים פחות טובה, ולכן יש נקודות לחץ וחיכוך הרבה יותר נקודתיות, ולכן על השמן יש תפקיד כבד יותר בשמירה על שכבת סיכוך שלא תשבר תחת הלחץ.

 

גם הטכנולוגיה עצמה ומבנה המנועים השתנה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

למרווחים במנוע אין חשיבות וצדק מי שטען כי במנועים ישנים היה חיכוך רב יותר. לאורך השנים יצרנים ביצעו הרבה לטובת הפחתת חיכוך וזאת על מנת לאפשר שני דברים עיקריים.

תצרוכת דלק/זיהום אויר- פחות חיכוך, פחות מאמצים וחום ויותר יעילות.

תדירות טיפולים נמוכה יותר- שמן המנוע שורד יותר זמן.

 

אז איפה החיכוך?

בנקודות של הסיכה הגבולית, בתמסורות למיניהם (שרשראות וגלגלי שיניים), טבעות בוכנה, בוכנה וצילינדרים, בגלי הזיזים והמרימי שסתומים/ מוטות דחיף.

 

איך מקטינים חיכוך?

חלקים בעלי עיבוד שבבי עדין ומדויק יותר ומתכות טובות וקלות יותר, פחות חלקים נעים, אין מפלג, אין יותר גל זיזים תחתון ומוטות דחיף ארוכים, משאבת שמן ללא תמסורת, טבעות בוכנה בעלות קפיציות נמוכה, בוכנות בעלות מקדם התפשטות נמוך ועם ציפוי החלקה ועוד פטנטים מעניינים.

 

אך למרות הכל, החיכוך עדיין קיים ויש לצמצם את תופעות הלוואי ולמרות שהשימוש ב ZDDP הצטמצם או ירד כליל מצליחים למצוא חלופות טובות , בדיוק כפי שמצאו חלופות להרבה חומרים שהיו שם דבר בתכונות היחודיות שלהם, כמו אסבסט למשל.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אוקיי, הבנתי יפה, לי יש מנוע מיושן, דחיפים, קאמשפט תחתון עם מפלג, האם שווה לקחת סיכון בלחפש תחליף לZDDP? מנוע אחד כבר נהרס לי, אני אחרי אוברול מלא שעלה לי סכום רציני, ממש לא בא לי להרוס גם אותו.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 4487 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...