Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם, הרי אפשר להגיב גם בלי, וממש לא בא לנו להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

איציק נ.

נכשלת בטסט בבדיקת זיהום-אויר ברכב ממודל 95 ומעלה? כל המידע כאן.[לרשום את ערכי הבדיקה]

שימו לב! השרשור הזה בן 1625 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

Recommended Posts

שלום לכולם,

 

בעקבות הבדיקות החדשות והמחמירות בנושא זיהום אויר ברכבים ממודל 95 ומעלה, החלטתי לרכז את עיקר האינפורמציה החשובה והמדוייקת שנשפכה פה בכמה שירשורים ע"י כמה אושיות מקצועיות מאוד בפורום.

 

שירשור זה יכלול 2 נושאים עיקריים;

1. נתונים בסיסיים

2. דרכים לפיתרון/פעולה.

 

קריאה נעימה

 

איציק

 

----------------------------------------------------------------

 

נתונים בסיסיים:

 

 

הבדיקות החדשות של זיהום האויר מתייחסות ל-2 מצבים, בניגוד למצב הקודם בו נמדד הרכב בזיהום אויר רק במצב אחד - מצב סלד סרק (כ 800 סל"ד).

בבדיקות החדשות מודדים את רמת זיהום האויר (CO) בסלד סרק ובסלד "גבוה" -> כ 2,500 סלד. בעקבות המדידות החדשות, המערכת צריכה להיות במצב עבודה אופטימלי (טמפרטורת עבודה) ולכן גם טמפרטורת המנוע נמדדת בבדיקות החדשות.

 

בנוסף לכך התווסף נתון חדש למדידה; "למבדה".

 

הקריטריונים שהעמיד משרד התחבורה למדידות הינן;

במצב סרק לא תעלה רמת זיהום CO מעל ל 0.5% ובמצב סלד "גבוה" לא תעלה רמת זיהום CO מעבר ל 0.3%.

 

למבדה;

נתון ה"למבדה" מדבר למעשה על יחס התערובת בין אויר לדלק. היחס התקין צריך להיות 14.7 חלקיקי אויר ביחס ל 1 חלקיקי דלק. במצב כזה שיש לנו בדיוק 1 חלקיקי דלק על כל 14.7 חלקיקי אויר, הלמבדה הוא "מושלם" ואז הנתון המתקבל הוא "1.00".

כאשר התערובת עניה (ז"א יש יותר אויר מדלק, לצורך הדוגמא; 15 חלקיקי אויר על 1 חלקיקי דלק) נתון הלמבדה הנמדד יחרוג מגבולות ה "1" ויראה (לדוגמא) נתון של 1.03 .

 

משרד התחבורה העמיד קריטריונים ברורים בעניין וקבע כי נתון הלמבדה יכול להיות כל מה שבין 0.970 ל 1.030

 

המשתמש danniel מוסיף:

נתון הלמדה שאנלייזר ה 4-גזים מציג הוא תוצאה ישירה של חישוב של ארבעת הגזים שהאנלייזר דוגם שהם חמצן-O2 דו תחמוצת הפחמן-CO2 חד תחמוצת הפחמן-CO ופחמימן-HC.

ערך הלמדה לא נמדד ישירות תזכרו זאת, זה חשוב.

למעשה, הנתונים העיקריים לחישוב, הם ערכי החמצן (O2) ופחמימנים (HC).

כוון שערך הלמדה הוא נתון חישובי, שמתקבל מנוסחה מסוימת,יכול להיות מצב בו רכב אינו מזהם כלל אך ייתן נתון מחוץ לתחום, לדוגמא מה שקיבל aviti ערך של 1.04.

ומאידך, יכול להיות רכב שכן מזהם, לדוגמא צילינדר לא עובד, וערך הלמדה יהיה 1.0 לא מאמינים? תאמינו, זו עובדה. צילינדר לא מתפקד במנוע, עקב איבוד ניצוץ, יגרום לעליית הHC אבל גם לעלית O2, לכן במצב זה יחס הלמדה הנמדד יכול לצאת תקין

 

סיכום;

 

הבדיקות החדשות והמחמירות, ביחס לעבר, בנושא זיהום אויר באות לבדוק את תקינות מערכת ההזרקה ולמעשה להחזיר עטרה ליושנה בכל מה שקשור לייעוד מערכות ההזרקה: חיסכון בדלק והפחתת זיהום אויר !

בארצנו הקטנה כל נושא מערכות הזרקת דלק היה מאוד אטום בכל מה שקשור לתחזוקה שוטפת ויעילות מקסימלית. אנשים היו נכנסים למכון הזרקה או מוסך רק כאשר היתה בעיה במערכת הזרקה, בעיה שקשורה בד"כ לצריכת דלק *או* בעיה שמונעת נסיעה תקינה ברכב (התנעה קשה, חוסר סחיבה קיצוני, גימגומים וכד').

 

כיום, הבדיקות החדשות בוחנות את מצב מערכת הזרקת הדלק ולמעשה "טורפות" את הקלפים מחדש בכל השוק הזה. במילים פשוטות יותר - כל מה שקשור לתקינות מערכת ההזרקה והחיישנים (קרי; מחשב, מזרקים, חיישנים, יניקת אויר, פליטת אויר + אגזוז + ממיר קטליטי) יקבלו ביטוי במבחן הרישוי השנתי.

 

דרכים לפתרון *או* איפה מתחילות הבעיות;

 

 

מערכת ההזרקה כוללת המון חיישנים שתפקידם לייעל את פעולת המנוע ולהפחית את זיהום האויר. תקלה בחיישן או "חיישן עצל" יכולים לגרום למערכת ההזרקה לעבוד בצורה לא יעילה - ועל כן הרכב יזהם את האויר מעבר לגבולות התקן.

 

התקלות השכיחות עד כה הינן;

1. ממיר קטליטי פגום/עייף

2. חיישן חמצן פגום/עייף

3. חדירת אויר למערכת הפליטה לאחר הממיר הקטליטי.

 

חיישן החמצן מותקן באגזוז, על צינור הפליטה שמתחבר לסעפת הפליטה במנוע.

חיישן זה הינו חיישן המודד תגובה כימית של התערובת הנפלטת מהמנוע ותפקידו לומר למחשב כמה חמצן יש באויר הנפלט מהמנוע ביחס לחמצן מחוץ למנוע. בדרך זו מנטר המחשב את התערובת המוזנת למנוע ולפי זה מתקן את כמויות הדלק המוזרקות למנוע.

לחיישן זה ישנם זמני תגובה בהם הוא צריך "לעמוד". מאחר ומדובר בחיישן שמתעייף עם הזמן ודורש החלפה כל מספר מסויים של קילומטרים (בד"כ בין 100,000 ל 160,000 ק"מ), יש סיכוי שבגללו ניתקל בצריכת דלק מופרזת וזיהום אויר מוגבר.

 

הממיר הקטליטי הינו יחידה הבנויה כ"כוורת" וע"י פעולה כימית מתבצע ניטרול של הגזים הרעילים הנפלטים מהמנוע.

 

מערכת הפליטה ברוב המכוניות מורכבת מכמה חלקים (סעפת פליטה, down pipe, ממיר, דוד אמצעי ודוד עמם אחורי). עם השנים קורה שלפעמים יש חור בצנרת הזו כתוצאה מחלודה, מכה, עייפות החומר או כל דבר אחר. חור כזה, לאחר הממיר הקטליטי, עלול לגרום לכניסה של אויר למערכת ושיבוש תוצאות הלמבדה (התוצאה תהיה 1.04 ומעלה - תערובת עניה).

 

 

תערובת עניה - או: למבדה 1.04 ומעלה;

 

המשתמש danniel מוסיף:

נתון של 1.04 למדה מציין תערובת ענייה מעט, ובהנחה שערכי שאר גזי הפליטה תקינים, ניתן להסיק מספר דברים מראש:

מצב מנוע תקין, ממיר קטליטי וחיישן חמצן מתפקדים (ראה סעיפים 6,7) ומערכת הזרקה תקינה.

אז למה לעזאזל קיבלתי נתון מחוץ לתחום?

הנה הסיבות האפשריות לפי סדר שכיחות:

1.חדירת אויר למערכת הפליטה אחרי הממיר קטליטי.

2.חדירת אויר למערכת יניקת אויר של האנלייזר!

3.אנלייזר לא מכויל או לא עבר תהליך כיול עצמי בהדלקתהמכשיר!

4.דלק לא תקין -מהול במים ו/או אוקטן נמוך.

5.תצרוכת שמן קלה במנוע, שגורמת לפעולת ממיר קטליטי איטית מעט.

6.ממיר קטליטי, לקראת סוף חייו, עובד אבל לאט (שביתה איטלקית icon_wink.gif ).

7.חיישן חמצן עצלן מעט.

 

* חדירת אויר לאגזוז ניתן לבדוק בקלות ע"י חסימה רגעית עם סמרטוט (רצוי רטוב) בפתח האגזוז וזיהוי הדליפה ע"י הרעש או התחושה. ניתן גם לראות חזותית, סימני פיח בנקודות הדליפה, וטיפטוף מים.

· אנלייזר לא מכויל או לא עבר אתחול, או מושך אויר- אין הרבה מה לעשות. רק לבוא יום אחר ולקוות שהמכון מבצע כיול כנדרש כל בוקר, ותחזוקה שוטפת של האנלייזר שכוללת ניקוי/החלפת מסננים ניקוז מים וכיול שנתי ע"י מכון התקנים. כמו כן חשוב שפיית הדגימה של האנלייזר תהיה כמה שיותר עמוק בתוך האגזוז.

· דלק לא תקין לרוב תורגש התנהגות לא סבירה של הרכב, לתדלק במקום מומלץ ומהימן. טיפ - תוסף משפר אוקטן יכול להוריד לנו ערך למדה 1.04.

· תצרוכת שמן, המממ....אפשר כמובן לתקן, אבל מדובר בתצרוכת שמן קטנה, ויחד עם נסיעה עירונית מרובה גורמת ליצירת שכבה קלה של שמן על הממיר הקטליטי שגורם לפעולה איטית של הממיר. טיפ - תוסף דלק איכותי ונסיעה ארוכה ומאומצת תוריד לנו את השכבת השמן והפיח שהצטברו עקב נסיעה מרובה בתנאים עירוניים.

· לגבי ממיר וחיישן עצלנים, אין הרבה מה לעשות, מדובר בעצלנות קלה ביותר שלא מצריכה החלפת הרכיבים היקרים האלו, אבל יש דרך להחזיר עטרה ליושנה,לפחות באופן זמני, הפרטים בהמשך.

 

במידה ואין חדירות אויר לאגזוז, וזה הדבר הראשון שיש לבדוק ביסודיות, ניתן לבצע נסיעה מאומצת (לחיצות – בלשון החברה) לפני כניסה למבחן, וקצת לפני שמתחברים לאנלייזר לבדיקה ללחוץ מספר פעמים על דוושת האצה בניוטרל, ולהגיע לפחות ל4500 סל"ד מנוע כל פעם.

מה זה נותן? חימום מהיר של הממיר קטליטי (ככל שהממיר חם יותר הוא יעיל יותר) ושטיפת הממיר והחיישן חמצן מאדי שמן והצטברות פיח קל, ואז רבותיי תקבלו תוצאות טובות יותר.

 

 

 

תערובת עניה או עשירה;

 

 

המשתמש דני זומרשטיין מוסיף:

1. חיישן חום מנוע , זיוף קל שבקלים

2. חיישן TPS (ברוב המכוניות ללא כיוון) זיוף קל שבקלים לכיוון פחות מידי דוושה מאת המצוי בפועל

3.לחץ דלק נמוך מידי כתוצאה:

א. וסת החזר

ב. משאבה

ג. פילטר דלק סתום כמעה

4.מזרקים שאינם מעבירים את כל כמות הדלק המתוכננת (סתימות חלקיות)

5.גורמים תאורטיים המסוגלים להשפיע על תערובת עשירה מחד, ותערובת ענייה מאידך:

א. חיישן MAF סנסור

ב. חיישן MAP סנסור

ג. חיישן טמפ' אוויר יניקה למנוע

ועוד אי אילו חיישנים בהזרמת נתונים לא מדוייקים הנמסרים למחשב הרכב והמתורגמים לזמני הזרקה קצרים מהנדרש בפועל ביחס ליחידות אוויר נכנסות למנוע .

ד. בעיות הצתה

 

--------------------------------------------------------------

 

שירשור זה ימשיך להתעדכן באופן שוטף.

 

הנתונים המבוססים והמדוייקים יכנסו להודעה הספציפית הזו (הודעה ראשונה בשירשור זה).

 

שאלות, הצעות (מניסיון) ומענות ניתן לקבל בשירשור זה, אתם מזומנים לשרשר לכאן.

 

איציק


Citroen C4 Spacetourer (Picasso) MY17 1.6T 165hp Automatic

Citroen C4 MY07 2.0 143hp Automatic

Citroen Berlingo Turbo Diesel MY06 2.0HDI

פ.מצולמים אחרונים: הח' שסתום ספיקה למדחס מזגן, טיימינג למנוע 2.0 EW10J4 ב 307, הח' COM2000 ברכבי PSA , הח' שמן AL4, הח' שסתומים AL4

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

שלום רב, המון תודות לכם על המידע, לפני כ10 דק' חזרתי מטסט ואני כבר פה!

 

הבעיה: בדיקת CO בסל"ד גבוה:

מקס' 0.3%, אצלי מדוד: 0.59 לקוי!

אני רוצה לציין שבסיבובי סרק CO נמדד 0.00.

 

מה לדעתכם הבעיה?? הבחור שבדק בטסט אמר לי שצריך לנקות פילטר אוויר?!, הסברתי לו שעשיתי טיפול לפני יומיים, אז הוא אמר לי אולי תשים תוסף ותבוא עוד שבוע....

 

אח"כ רב הבוחן, כשניגשתי אליו למשרד אמר לי גם כן, "שים תוסף ותחזור אלינו עוד שבוע..זו בדיקה חדשה וכל רכב שלישי נופל".

 

מה דעתכם? האם אני צריך לשים תוסף או שיש בעיה אחרת?? כפי שאיציק ציין, אולי זה החיישן שעל האגזוז..?

 

הרכב מודל 99 מטופל שוטף עבר 130K

כל 10K אני נוהג לשים תוסף K44 ורק עכשיו אחרי 20K לא שמתי..אולי זה יעזור?

 

בתודה מראש,

דימה


Audi S5 4.2 V8 FSI Quattro

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

כל הכבוד! מדריך מצויין!

 

תודה לכל מי שהשתתף בו!

 

איתמר (שיודע שעוד 4 חודשים הוא יקרא אותו שוב...).


"מדינה מפותחת היא לא מדינה בה העניים נוסעים ברכב פרטי אלא מדינה בה העשירים נוסעים בתחבורה ציבורית"

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
מה דעתכם? האם אני צריך לשים תוסף או שיש בעיה אחרת?? כפי שאיציק ציין, אולי זה החיישן שעל האגזוז..?

הרכב מודל 99 מטופל שוטף עבר 130K

כל 10K אני נוהג לשים תוסף K44 ורק עכשיו אחרי 20K לא שמתי..אולי זה יעזור?

קודם כל, אני לא בעל מקצוע ולכן דעתי אינה מוסמכת.

 

א-ב-ל --

אני חושב שכדאי לפני הכל לבצע ניקוי יסודי למערכת ההזרקה. 44K באינפוזיציה יכול לעשות את העבודה בצורה לא רעה.


מחפש סוזוקי ג'ימני סטיישן 1,600 סמ"ק אוטומט

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

לעשות את זה במוסך או לבד? אני לא יודע איך לעשות לבד...

 

חשבתי להוסיף אותו למיכל דלק...

 

אגב, מבדיקות שלי הרכב בכלל לא זולל דלק...1/12 בממוצע!


Audi S5 4.2 V8 FSI Quattro

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

תודה רבה לכל מי שכתב וריכז את האינפורמציה החשובה הזו.

לא ראיתי כל התייחסות למסנן אוויר של הרכב. האם אין לו כל השפעה על רמת הזיהום?


שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
הבעיה: בדיקת CO בסל"ד גבוה:

מקס' 0.3%, אצלי מדוד: 0.59 לקוי!

אני רוצה לציין שבסיבובי סרק CO נמדד 0.00.

 

מה לדעתכם הבעיה??

קרא כאן את התשובה.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לא ראיתי כל התייחסות למסנן אוויר של הרכב. האם אין לו כל השפעה על רמת הזיהום?

כל עוד מדובר במערכת הזרקה מסוג בקרת צפיפות/מהירות (בעלת חיישן MAP) או מדידת מסת אויר (חיישן MAF) אז אין חשיבות למסנן אויר.מערכות הזרקה ללא החיישנים האלו, לדוגמא מערכת MONOJETRONIC שנמצאת בפיאט אונו, אביזה וכו', מסנן אויר סתום יגרום להעשרת תערובת ופסילה אפשרית, בבדיקת זיהום אויר במחן הרישוי.

 

המלצה לנכשלים במיבחן הרישוי על זיהום אויר, כדי שנוכל לנסות לעזור לכם בפתרון הבעייה, רצוי שתפרטו במדויק את הנתונים שהתקבלו מהאנלייזר בבדיקת זיהום האויר.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
מערכות הזרקה ללא החיישנים האלו, לדוגמא מערכת MONOJETRONIC שנמצאת בפיאט אונו, אביזה וכו', מסנן אויר סתום יגרום להעשרת תערובת ופסילה אפשרית, בבדיקת זיהום אויר במחן הרישוי.
האם 205 FOREVER, שנת 96, נכנסת גם לרשימה הזו?

 

 

 

המלצה לנכשלים במיבחן הרישוי על זיהום אויר, כדי שנוכל לנסות לעזור לכם בפתרון הבעייה, רצוי שתפרטו במדויק את הנתונים שהתקבלו מהאנלייזר בבדיקת זיהום האויר.

אמנם יש לי כמה חודשים לטסט, אבל ע"פ הנתונים הנוכחיים של הרכב שלי, אני צפוי להיכשל.

 

להלן הנתונים:

 

בסל"ד סרק:

CO2 - 15.24%

CO - 0.12%

HC - 73 PPM

O2 - 0.31%

AFR - 14.63

LAMBDA - 1.00

 

עד כאן הכל תקין.

 

בסל"ד גבוה (אין לי מד טורים, אז אני לא יכול לדעת סל"ד מדוייק):

CO2 - 14.57%

CO - 0.80%

HC - 48 PPM

O2 - 0.65%

AFR - 14.59

LAMBDA - 1.00

 

כפי שניתן לראות, ה-CO שלי גבוה מדי.


שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

גם אני נכשלתי על בדיקת זיהום אויר!

ולפי מה שהבנתי ממכם, זה הולך להיות סרט רע ממש, כי למוסכים אין מושג מה לעשות עם זה.

 

אני אשמח לקצת עצות מהמבינים בנושא, עפ"י הנתונים:

 

סל"ד סרק 890, co - 0.59 (!)

סל"ד גבוה - 2560 סל"ד, למדה 1.013, co - 0.66 (!), טמפ' 105.

 

האוטו שלי לא הגיוני. בסל"ד גבוה בco עולה במקום לרדת....

במוסך בטח ינסו לתקוע לי תוסף, יש סיכוי שזה יעזור?

 

אם משרד התחבורה הולך להכניס נושא חדש כזה, הוא גם צריך להעביר הכשרות מתאימות לבעלי המוסכים המורשים או אפילו להמליץ על רשימה של מקומות שלמדו את הנושא ברצינות. מי שהוא בעסק כבר 30 שנה, ופתאום באים אליו עם נתונים כאלה שלקוחים משיעור כימיה, מה לו ולזה?

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
קרא כאן את התשובה.

קראתי את השרשור הזה כבר לפני כן, ולא הבנתי איך הוא קשור לבעיה שלי...

לפי השרשור הלך הממיר? אבל הממיר שלי בסדר! בסל"ד נמוך, וגם הטסטר אמר לי שזה לא הממיר..

 

היום בכל אופן שמתי פחית של K44 לטנק דלק, עוד כמה ימים לקראת סוף המיכל אני אלך לעשות שוב טסט! אני מבטיח לעדכן..

 

תאמיני לי בזיון...

מה איכפת למשרד התחבורה כמה האוטו שלי אוכל על ניוטרל??? ממתי בכלל מישהו נותן גז בניוטרל? חוץ מערסים שברמזורים נותנים מכות גז...

בקרוב כבר יאסרו שימוש בסאב וופרים ומגברים...זה מפריע ועושה רעש לסביבה?! מה זה?

אני רק חושב איך רכבים אחרים יעברו את זה?

 

מסכנים!


Audi S5 4.2 V8 FSI Quattro

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

כצפוי, הלכתי למוסך.

 

המליץ על 44k (ועל 75 ש"ח לעצמו) וללכת מיד לעשות טסט.

עשיתי את זה, הבוחן צחק עליי כבר בסיבובי הסרק - ואמר שחבל על הזמן.

 

נראה שאין מנוס מהשקעת אלפי שקלים בממיר ושאר זוועות.

dimal - חבל על הקטע על התוסף. נראה לי שלאט לאט המוסכים הולכים להבין שזה לא עוזר לבעיה הזו.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

כנראה שהלך עלינו:(

 

אולי היית צריך לחכות מספר ימים....לפרק את טנק הדלק אולי כדי שהתוסף ינקה את המערכת?

 

מישהו?? עזרה...מה עושים?:(


Audi S5 4.2 V8 FSI Quattro

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

שאלה :idea: בשנה הבאה הבדיקה תהייה לרכבים רק מעל 96 וכך הלאה?

 

כלמור רק לרכבים עד 10 שנים על הכביש?

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

הבדיקה מתייחסת לרכבים משנת 95 ומעלה וזה לא הולך להשתנות,גם שנה הבאה וגם אחריה,עדיין כל רכב משנת 95 יהיה חייב בבדיקה הזאת.

דווקה המוסכים הולכים לעשות כסף טוב על כל התוספים\ניקוי אינגקטורים\אינפוזיות וכו,רק מה, שזה לא ממש עוזר ואין מנוס,

שום תוסף לא יעזור,חבל לכם על הכסף, רק דבר אחד יעזור וזה תוסף שמעלה אוקטן = מתאנול.

או להחליף ממיר ולקוות לטוב.

 

אני צופה שהמון רכבים יירדו מהכביש בגלל זה,ממיר לא עולה מעט.

בפורומים חו"ל הבנתי שזה גם מהווה בעייה מסויימת,אומנם לא בקנה מידה כמו בארץ ,אך עדיין,שם גם רכבים ישנים יותר מחוייבים בבדיקה, בחו"ל לפני הטסט ממלאים דלק 100 אוקטן ואז עוברים את הבדיקה: EMMISION TEST.

 

 

יום טוב.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
שימו לב! השרשור הזה בן 1625 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.
Guest
הנושא הזה נעול לתגובות.

×
×
  • Create New...