Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

מערכות עזר לשיוט - מנסה לעשות סדר


Whiggs
שימו לב! השרשור הזה בן 1377 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

שלום לכולם,

 

לקראת רכישת רכב חדש, מנסה לעשות סדר ביכולות של מערכות עזר לשיוט (״נהיגה אוטונומית״ לעניים) ברכבים השונים. ספציפית, אני מתכוון לוריאציות השונות של בקרת שיוט אדפטיבית ושל שמירת נתיב שמטרתן לאפשר נסיעה קדימה באופן אוטומטי, עד כמה שאפשר, כשכל מה שנדרש מהנהג זה לשמור ידיים על ההגה (וכמובן להשאר ערני ובבקרה מלאה). אני מחפש רכבים שידעו לתת את זה במעטפת רחבה עד כמה שניתן, החל מפקקים בעיר, עבור דרך פקקים בכביש מהיר ועד לשיוט בכביש מהיר.

הקושי הוא שאין שום סטנדרט בנושא, כל יצרן מתאר במפרט מה שבא ולו ואיך שבא לו.

גם דירוג הבטיחות הוא מאוד מאוד לקוני (רק מציין ״בקרת שיוט אדפטיבית״ ו״בקרת סטייה מנתיב״).

 

חשבתי לפנות לידע המצטבר של חברי הפורום כדי לחסוך לי כיתות רגליים ולעזור לי להתכוונן.

 

בחרתי לפרק את היכולות לפי המדרג הנ״ל:

בקרת שיוט אדפטיבית

ש1. שמירת מרחק מסתגלת מהרכב מלפנים, במהירויות שיוט בלבד (נאמר 30-50 קמ״ש ומעלה). זה פחות או יותר המינימום הנדרש כדי שיצרן יוכל להצהיר על ״בקרת שיוט אדפטיבית״. במהירות נמוכה ממהירות השיוט, המערכת נכבית ויש להפעילה מחדש.

ש2. שמירת מרחק מסתגלת בכל המהירויות. במקרה של עצירה של הרכב מלפנים, המערכת נשארת דרוכה והרכב יחזור לנוע מעצמו כשהרכב שלפניו זז, אלא אם עברו מספר שניות, שאז הרכב יזדקק ל״תמריץ״ כגון ליטוף דוושת הגז או לחיצה על כפתור.

ש3. כמו 2, רק שלא נדרש ״תמריץ״ כדי לחזור לנוע (לא ברור לי האם קיים בכלל רכב שיודע לעשות את זה... יש פה אולי בעיה בטיחותית כי אם עבר הרבה זמן בעמידה אז אולי הנהג שכח שהמערכת דרוכה והרכב יתחיל לזוז ויפתיע אותו?)

ש4. לא מדרג אלא ניואנס חשוב מאוד של בקרת השיוט האדפטיבית (סעיפים 1-3) הוא שהמערכת תדע לזהות גם עצם נייח, ולבלום בהתאמה. הסבר: במרבית מערכות בקרת השיוט שקיימות היום בשוק, המערכת יודעת רק להינעל על עצם שנע לפני הרכב, ולעקוב אחריו (אפילו עד לעצירה מוחלטת). אבל זה רק בתנאי שהעצירה הדרגתית. במקרים בהם מתגלה מלפנים באופן פתאומי עצם נייח (למשל, הרכב שאתה עוקב אחריו מחליף נתיב, תוך כדי נסיעה, ופתאום מתגלה לפניו רכב נייח - בפקק או ברמזור), רוב המערכות לא יזהו את העצם הנייח ולכן לא ינעלו עליו ולא יבלמו. המגבלה היא טכנולוגית וקשורה לאופן המימוש של הרדאר (הרבה יותר קל להינעל על עצמים נעים).

סעיף 4 הוא Game Changer במעטפת הפעולה של המערכת ועד כמה ניתן להסתמך עליה כמערכת בטיחותית. למרבה הצער, מגבלה זו לרוב מופיעה אך ורק כאזהרה בספר הרכב (ודאי לא באתר או במפרט הרכב), כשהיא ״קבורה״ יחד עם שלל אזהרות אחרות בפרק על בקרת שיוט אדפטיבית, ויש צורך בקריאה מדוקדקת כדי לזהותה. מי שלא מאמין - שיכנס ויקרא. זה נכון במכוניות של קונצרן VAG, ואפילו במכוניות יוקרה כגון מרצדס, אאודי וב.מ.וו. אולי בטסלה לא (לא בדקתי, אבל היכולות האוטונומיות שלהן באופן כללי טובות בהרבה משל אחרים. ובכל מקרה טסלה לא בתקציב 😜).

 

בקרת סטייה מנתיב

נ1. תיקון אקטיבי של סטייה מנתיב, במהירויות שיוט. המערכת פועלת רק כשהרכב מתקרב לצד הנתיב באופן מסוכן (וגם פה יש ניואנסים על כמה התיקון ״אגרסיבי״ וחד)

נ2. שמירה על מרכז נתיב במהירויות שיוט. ההבדל מ-4 הוא שהרכב לא רק ״מכבה שריפות״, אלא דואג פרואקטיבית להשאר עד כמה שניתן במרכז הנתיב במהלך הנסיעה.

נ3. שמירה על מרכז נתיב בכל המהירויות, עד לעצירה מלאה.

 

זהו, פספסתי משהו?

 

אז אחרי שפירקתי, בואו ניגש לעניינים.

אני יודע שכמעט כל המכוניות שנמכרות היום בארץ תומכות ב-ש1 וב-נ1.

עשיתי מחקר די מעמיק על VAG, והקארוק והקודיאק להבנתי, תומכים ב-ש2 וב-נ3 (מערכת Traffic Jam Assist).

פאסאט החדשה מגיעה בחו״ל עם Travel Assist שהיא הרחבה של  Traffic Jam Assist, אבל היבואן החליט לא לתת אותה בדגם בארץ...

 

אשמח לשמוע מחברי הפורום ומנסיונם אילו עוד רכבים בארץ תומכים ביותר מאשר ש1 ו-נ1.

האם מישהו מכיר רכב שתומך ב-ש4?

ומה לגבי ש3, האם קיים איפשהו?

 

מגבלת מחיר של עד כ-200 אלף ש״ח (אם יש משהו חריג בעוד כמה עשרות אלפי שח אולי אהיה מוכן למתוח).

 

תודה

 

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 3 שעות, Whiggs כתב:

בקרת שיוט אדפטיבית

 

שכחת עוד אופציה שתתחיל להיכנס בשנה הקרובה באוקטביה החדשה ואחיותיה לבית בארץ:

בקרת שיוט עם שימוש במפות (?) לטובת זיהוי התקרבות לעיקולים, סיבובים ומעגלי תנועה כך שתהיה התאמה של מהירות הרכב לתנאי הדרך.

בנוסף,

כפי שתוכל לראות גם באתר מבחני הריסוק NCAP, יש גם הבדלי רמת ביצוע בפועל מבחינת היעילות.

לאט לאט נכנסות גם מערכות לבלימה אוטונומית שגם יוזמות התחמקות מהמכשול לעבר דרך פנויה באם יש (ולא רק בלימה). לא יודע איך הדברים עובדים אך גם נשמע כמשהו שמצד אחד בהחלט יכול להציל חיים, אבל לא חסר סיטואציות שלפעמים ייתכן ועדיף להתנגש במכשול מאשר לברוח לעבר משאית ממול, למשל.

 

עוד לא נולדה המלחמה שגבר יכול לנצח בה אישה, ולא לשלם מחיר יקר יותר בטווח הארוך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אאל"ט ב-VAG הבקרה האדפטיבית מזהה גם רכב בנתיב השכן ומונעת עקיפה מימין. אבל אולי לא הבנתי בדיוק את הספר, קראתי בו בתנאים לא אופטימליים.

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אתה לא טועה. זה אכן ככה, ההתראה גם תופיע בלוח השעונים.

בעבר: Hyundai Getz Fun GLX 1.4 Automatic | Renault Clio MK3 1.2 Manual | Fiat 500 Pop 1.2 Manual | Mazda 3 Sport 2.0 Automatic | Seat Arona FR 1.0TSI DSG7 | Toyota Corolla Hybrid Limited

בהווה:  Tesla Model 3 Highland SR | Mitsubishi Space Star Supreme

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הטראפיק ג'אמ אססיסט הוא זה שבעצם מוסיף את נ3 בואגיות והוא קיים רק ברמות הגימור הגבוהות. השאר תומכות בעצם רק בש2 ונ2.
גם הספורטאז' פרימיום תומכת בש2 ונ2.
בש2 ונ1 יש עוד הרבה רכבים שתומכים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יונדאי אלנטרה הדגם מ 2019. שיוט - אפקטיבית זוחל מעל 10 קמ"ש, מתחת לזה הבקרה מתבטלת. נתיב - מתקן ודי באגרסיביות, אין לי למה להשוות אבל לא הייתי אומר שיש שמירה על מרכז הנתיב.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 1377 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...