Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

רכבות מעניינות אותי - מה צריכת דלק ריאלית של רכבת?


nimrod7676

פוסטים מומלצים

לפני 5 שעות, garicho כתב:

יש אופציה לפסי רכבת עם מסילה שלישית בגובה הקרקע

קראתי על זה קצת. 

כמו שכתבת משתמשים בזה במרכזי ערים הסטוריים למרחקים קצרים ומחוץ למרכז ההיסטורי חוזרים לתשתית עילית רגילה.

הפס השלישי הזה סובל ממגוון בעיות - לכלוך, רטיבות, שלג איפה שיש, בטיחות העברים והשבים. 

 

באחת הערים יש אפילו מערכת מיתוג שמחברת מתח לפס השלישי הזה רק בנקודה בה נמצא הטראם, ומנתקת מיד אחרי שהוא עובר. זה כמובן יקר מאוד יחסית לתשתית עילית רגילה והיתרון היחיד הוא שמירה על מראה נקי.

 

בתשובה הקודמת שלי התייחסתי ל Contact rail רגיל שקיים במטרו, הוא מתאים לשימוש רק במסילות מבודדות.

תמונות ששמתי פה בשירשור לפני כמה שנים:

20191230_213458_HDR.jpg

 

20200101_131529.jpg

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 1.1 אלף
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

@Buki, זה נכון. פס שלישי רגיל כמו של מטרו או רכבת כבדה הרבה פחות בעייתי, אך כמו שאמרת, דורש תשתית נפרדת לחלוטין.

 

יש מקטעים קצרים מאוד - נאמר איפה שיש מפגש מסילות ברזל עם דרך רגילה - בו הפס השלישי פשוט מועבר מתחת לאדמה ואין מגע בין הרכבת לפס, אבל בד״כ פותרים את זה בעזרת כמה ״נעליים״ (זה המתקן שנוגע בפס השלישי) לאורך הרכבת כך שתמיד יש הזנת חשמל לרכבת.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • חודשיים מאוחר יותר...
בתאריך 5.5.2023 בשעה 11:12, Buki כתב:

טוב...

טרולייבוס הוא סוג של אוטובוס חשמלי ניזן מתשתית חשמל עלית שסלולה מעל הכביש. 

משלב את היתרונות של טראם ואוטובוס וגם את החסרונות של כל אחד מהם.

 

 

 

סקודה 9Tr. יוצר משנות 1961 עד 1982

בכמויות גדולות, מנוע 155 כ"ס, מהירות תפעולית 60 קמ"ש. אבל לא היה מגביל מהירות, ללא עומס בכביש מישורי מספיק ארוך הוא היה מגיע ל 70-80 ויותר. 

 

מספר נוסעים עד 100 ב"דחיסה" מקסימלית לפי חישוב של 8 אנשים על מטר רבוע שטח רצפה. 

196644.thumb.jpg.1334f21a3317746549abd63ee6abf76c.jpg

 

 

 

היום טרולייבוסים קיימים בהרבה מדינות אבל לא מאוד נפוצים, בעשורים האחרונים חלק מהמערכות נסגרו. 

 

ברית המועצות הייתה בזמנה מדינה עם הכי הרבה מערכות טרולייבוס והרשתות הכי ארוכות. ממנה טרולייבוסים "זלגו" למדינות מזרח אירופה שהיו אז תחת חסותה.

 

 

נהיגה בטרולייבוס (לפחות באלו של אז) לא דומה לנהיגה באוטובוס, אבל בכלל.

 

ההבדל המשמעותי ביותר אולי הוא בכך שדוושת הברקס מופעלת ברגל שמאל. 

IMG_20230505_095722.thumb.jpg.df88b1cd374225c4b49828ac73949192.jpg

 

IMG_20230505_095749.thumb.jpg.6082e01df78f6f31b7fc8b71976c4fc1.jpg

 

 

הבדל נוסף - דוושת הגז (החשמל) היא לא רציפה, פועל יוצא של מערכת בקרת מנוע של אותם ימים.

 

לדוושה יש מספר "קליקים". קליק ראשון מצב תמרוני חניה במהירות זחילה. קליק שני מהירות ראשונה, לחיצה עמוקה יותר - קליק שלישי מהירות שניה, לחיצה עד הסוף קליק רביעי מהירות מקסימלית. 

 

אחרי כניסת הקונטרולר למצב הרצוי אפשר לעזוב את הרגל הדוושה עד למצב מהירות זחילה ורק להחזיק אותה קלות בתחילת המהלך. הטרולייבוס  ישמור על המהירות במצב 1, 2 או 3 שנקבעו בלחיצה הראשונית.  אין צורך להמשיך להחזיק את הדוושה לחוצה עד הסוף או עד החצי.

 

הדוושה השמאלית - דוושת בלם. בתחילת מהלכה מפעילה בלימה חשמלית בכמה דרגות עוצמה, בהמשך המהלך מפעילה בלמי אוויר כמו במשאיות. 

 

תשתית החשמל כוללת שני מוליכים - פלוס ומינוס - פרוסים מעל הנתיב הימני בדרך כלל במרחק 0.5 מטר זה מזה.   מתח הרשת 600 וולט. 

 

ה"קרניים" של טרולייבוס מאפשרים לו לסטות לצדדים עד 4 מטר ממרכז התשתית. 

 

ההנחיה לנהג היא לנהוג ככל הניתן מתחת לציר מרכז התשתית, אבל הוא יכול לעבור לנתיב שליד במידת הצורך. 

 

ככל שמתרחקים ממרכז התשתית מהירות הנסיעה צריכה להיות נמוכה יותר, באופסט מקסימלי של 4 מטר ממרכז התשתית מהירות מותרת היא רק 5 או 10 קמ"ש. 

 

כמו כן יש מפלגים עיליים במקומות פיצול התשתית לשני כיוונים.

 

אם הנהג רוצה להתפצל לענף הימני הוא צריך לעבור את המפלג העילי ללא "גז" - הקונטרולר במצב 0, או תחת בלימה.

 

אם הנהג רוצה להתפצל לענף השמאלי הוא צריך לעבור את המפלג העילי "תחת זרם", זאת אומרת דוושת הקונטרולר במצב שונה מ 0. 

את כל זה יש לבצע במהירות עד 10 קמ"ש.

 

בעקומות התשתית תמיד הולכת בזיז - זאג כי לא ניתן לגרום לחוטים להיות תלויים באוויר בצורה מעגלית מושלמת. עקב כך, בעקומות ברדיוס קטן מהירות נסיעה מוגבלת ל 15 קמ"ש.

 

מתחת לגשרים, במנהרות, במקומות בהם התשתית נמצאת בגובה נמוך, יש לנסוע תמיד מתחת למרכז התשתית ולא לסטות לצדדים.

"שימוט" הקרניים מחוטי החשמל  זה לא דבר נדיר.

במקרים אלו הנהג יורד, שם כפפות עבודה ובעזרת חבלים שקשורים לכל "קרן", מחזיר אותם למקום.

 

כל הנ"ל דורש מיומנות לא פשוטה שאין לנהגי אוטובוס. אגב היו לא מעט נהגות. זאת אומרת נשים שנוהגות בטרולייבוסים.

לעומת זאת, נהגת אוטובוס זה היה דבר סופר נדיר.

 

 

בשנות ה 60 אוכלוסיית העיר קייב מנתה באיזור 2 מיליון איש. האוכלוסיה גדלה בקצב מהיר בעיקר בגלל הגעת תושבי פריפריה שרצו להתיישב בעיר הגדולה. נבנו שכונות חדשות שהיו במרחק מה ממרכזי התעסוקה. ומכיוון שרכב פרטי בשימוש אזרחים היה דבר מאוד נדיר ולא שיחק תפקיד ממשי כלשהו בתחבורה היום יומית, הכל התבסס על תחבורה ציבורית.

שדווקא הייתה מפותחת מאוד אבל בשעות שיא בכמה קווים מרכזיים נסתמה לגמרי ולא עמדה בעומס, למרות קיצור מקסימלי של מרווחי הזמנים. 

 

 

עד כאן, המשך בפרק הבא...

 

 

 

ביום חמישי שבוע שעבר בעיר ברטיסלבה בירת סלובקיה יצאו לקווי שרות טרולייבוסים תלת מפרקים של Skoda Electric, שם הדגם המלא Skoda-Solaris Trollino 24, כאשר המספר מסמן אורך - 24 מטר.

להשוואה אורך של סמיטריילר הוא 16 מטר. 

 

מדובר במבנה נדיר, לא הראשון מסוגו אבל נדיר ביותר ונמצא בשימוש מאוד מצומצם. 

MAJO2252-1216x811.thumb.png.58acb56f11d55cfd2b8891f6a0e9f456.png

 

MAJO2220(1).thumb.png.89e3ee4368a85a8db9f40cb65104f225.png

 

 

 

מקור:

https://www.cs-dopravak.cz/24m-trollino-svezlo-poprve-cestujici-v-bratislave-zamiri-i-do-ziliny/

 

  • אהבתי 2

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני שעתיים, BoazB11 כתב:

דו מפרקי, לפי התמונות.

צודק כמובן, זה 3 חוליות ושני מפרקים.

 

אבל כשאומרים דו מפרקי הרבה פעמים מתכוונים לאוטובוס מפרקי רגיל עם מפרק אחד אז זה לא משמע מספיק מיוחד 😁

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כשבנו את המטרונית בחיפה היו מצויירים ברחבי העיר כלים כאלה (לא חשמליים). במציאות הם קוצרו.

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני שם פה סדרת תמונות מדהימות בעייני (אבל מי אמר שאני נורמלי) והאמת לא יודע עד כמה יש בהן עניין לאחרים אבל אנסה.

תייר הולנדי Hans Orlemans בשנות ה 70 וה 80 של המאה הקודמת ביקר מספר פעמים בברית המועצות וצילם טראמים. היה לו תחביב כזה והוא השקיע בו המון. 

 

התמונות שלו מראות רחובות כמעת ללא מכוניות, משהו שכבר אי אפשר לראות היום. 

 

בחלקן מופיע ציוד נייד מעניין כמו טראם משא בעיר פיטר, אלו כלים משנות ה 20 והתמונה צולמה ב 1987, אז הם עדיין היו בשימוש. 

 

 

בכל מקרה, סורי אם זה לא רלוונטי...

-117.thumb.jpg.72046d1ca8937ee95770e20e86f5e692.jpg

 

-115.thumb.jpg.4d014d1b032ed1609903ac48eee64290.jpg

 

-116.thumb.jpg.524d43b68b5417376dc4e0121b5b6cb3.jpg

 

-114.thumb.jpg.18a6dba2f7a61610e464df8601a60c24.jpg

 

-112.thumb.jpg.a1beaaba1c6339d4187a3a05a8f53d11.jpg

 

-111.thumb.jpg.c0d1874827287b3b7fbb5e5e3aaba2a1.jpg

 

-119.thumb.jpg.32cdb26b34a4fe9f6cdb91b566bebc29.jpg

 

-121.thumb.jpg.765dffd6b099c00b5d5f83bf0f6f3d63.jpg

 

-125(1).thumb.jpg.c17fb1ae27a7511044f1d971492f4ffc.jpg

 

-128.thumb.jpg.b6858847726813976f88cee158aaa843.jpg

 

3663695158856861896614442842030907361201961n.thumb.jpg.3732a2e2bc6901a85123c57263a8b6be.jpg

 

3663723568856857963281503013913926636733685n.thumb.jpg.7d97c07aa25ad265cbb7e88dc6c3018f.jpg

 

3663747738856859229948043993815814758173378n.thumb.jpg.ace65fc6683b19988b769faeaee82231.jpg

 

3663836868856862329947736956802747115764963n.thumb.jpg.236c323efbd1b09f96d431860d95a644.jpg

 

3663853678856859963281303072621075843666244n.thumb.jpg.fe9e8433da395296c93499c6944be3fe.jpg

 

3667033808856858429948123050404293445866978n.thumb.jpg.e048f51f7c10c5be9772d163a5eafbff.jpg

 

3667068428856862963281004038421347115044442n.thumb.jpg.85a66aa3a0db44ef023f64d6a2a777fb.jpg

 

3683132208856861563281144088899468838432108n.thumb.jpg.5483724345b0d46ac6212e14a97d2d44.jpg

 

3684044828856862663281034059546391674421936n.thumb.jpg.9b71a0b5c9c04a7918b2ea371cb53174.jpg

 

IMG_20231120_190426_251.thumb.jpg.72c14ba648567c0b5da2fa5b09edb602.jpg

 

IMG_20231120_190426_296.thumb.jpg.ac19a3390984907f7e622174ec76ed54.jpg

 

IMG_20231120_190426_571.thumb.jpg.8bac35862f9dba357ff2b443d59ddc92.jpg

  • אהבתי 8
  • מעניין 1

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

גם נהג ןגם דלתות.משמאל?

  • רעיון טוב! 1
לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כן, יפה. 

 

זה בנפאל. מדינה שנוהגים בה בצד שמאל  של הכביש. 

 

הכלים נרכשו מסין, כנראה משומשים. בסין נוהגים בצד ימין. 

 

 

את הדלתות העבירו כי חייבים. את ההגה, השאירו כמו שהוא. 

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • שבועיים מאוחר יותר ...
בתאריך 13.4.2023 בשעה 02:26, Buki כתב:

קו הטראם החשמלי הראשון בקרקוב נפתח ב 1900, כיום הרשת כוללת 24 קווים שמרשתים את כל העיר. 

מחיר כרטיס נסיעה ל 20 דקות 3.5 ש"ח, ל 60 דקות 5.2 ש"ח, ל 90 דקות 7 ש"ח. אחרי סיום תוקף הכרטים יש  עוד 6 דקות ללא סנקציות, במקרה ועולה כרטיסן לביקורת. 

כרטיס ל 48 שעות ללא הגבלה - 42 ש"ח.

בזמן שהכרטס תקף אפשר לעבור לקו אחר (כולל אוטובוס). 

בחלק מהטראמים יש מכונה לרכישת כרטיסים.

אפשר לרכוש כרטיסים גם באפליקציה, לאחר התשלום מוצג שעון שמראה את הזמן שנותר עד לסיום תוקף הכרטיס. 

1680899496965.thumb.jpg.868299b8257ca9b070aaa8d8ced4ad59.jpg

 

 

רוב הציוד הנייד הוא לא מו-דו, אלא עם קבינה רק בצד אחד של המערך. בהתאם לכך בתחנות סופיות קיים מעגל שמאפשר סיבוב.

 

הטראמים החדשים הם נמוכי רצפה, יש מערכים שנרכשו משומשים במערב אירופה ועברו שיפוץ בקרקוב, כולל הוספת חלק מרכזי עם רצפה נמוכה. הישנים יותר עם 3 מדרגות ז"א לא נמוכי רצפה. בלוח זמנים אלקטרוני בתחנות אפשר לראות האם הטראם שמגיע הוא נמוך רצפה או לא. 

 

במרכז העיר בקטעים הישנים שנבנו לפני הרבה שנים, הפסים במרכז הרחוב, הנוסעים עולים לטראם מהכביש. כלל ברזל, כשהטראם עוצר בתחנה, המכוניות נעצרות גם כדי לאפשר לנוסעים לעלות ולרדת.

 

בקטעים פחות מרכזיים ויותר מודרניים, פסי הטראם מופרדים מהרחוב ושם העליה והירידה מהרציפים ולא מהכביש. 

 

בגדול לפי התרשמותי המערכת עובדת מצויין, יש הקפדה על לוח זמנים, לא נתקלתי גם בשעות הבוקר בעומס נוסעים קיצוני, יש מספר קווים שפעולים בלילה. 

 

בתמונות רואים טראמים של Pesa, Bombardier, Stadler (אלו המודרניים), Konstal (הישנים המרובעים), האדום זה משהו משנות ה 60-70 שהגיע מוינה,  הכחול עם פסים לבנים רחבים זה Duewag שגם במקור עבד במערב אירופה, אחרי שיפוץ וחידוש מקיף. 

 

IMG_20230402_112607.thumb.jpg.1310afa09186cc8ee0d3206bb33bc251.jpg

 

IMG_20230402_113314.thumb.jpg.91badbba3b4c86ace08b50e0ffee355e.jpg

 

IMG_20230402_113351.thumb.jpg.3d52950f6e5ede7fd1218ec1be3dadb4.jpg

 

IMG_20230402_114433.thumb.jpg.80c8da827d8279cabed0338832b4d688.jpg

 

IMG_20230402_120621.thumb.jpg.ce548faa001c688122d24698b7c8012a.jpg

 

IMG_20230403_082007.thumb.jpg.b27c2aa21f4991fda88689793007701b.jpg

 

IMG_20230402_120705.thumb.jpg.bdfe223b5fd447598fd5d1198b91427f.jpg

 

IMG_20230403_084941.thumb.jpg.c1599ca5f2f08c1ffe41c014114a420e.jpg

 

IMG_20230404_121921.thumb.jpg.dfb924232c25c997ce183e6b52c0868a.jpg

 

IMG_20230404_122145.thumb.jpg.1bf2feb5d511c18499252f92f528aee9.jpg

 

IMG_20230404_122154.thumb.jpg.9d409787e1817fa77f3fc0fcea78e3d7.jpg

 

IMG_20230404_150545.thumb.jpg.352b9f69c5057d606fb9e1193e27b167.jpg

 

תחנה מהסוג הישן, כשעולים לטראם ממרכז הרחוב. 

IMG_20230404_161718.thumb.jpg.e10fb9c8416b9b244be1e1bed34cc366.jpg

 

ממתינים במעגל בתחנה סופית.

IMG_20230403_085428.thumb.jpg.b8019098185ceef21b2a2870846d9d4e.jpg

 

IMG_20230405_081351.thumb.jpg.5f5dae1861b541d0823aaa321de05fca.jpg

 

IMG_20230405_082348.thumb.jpg.efaee84230c62690945a6a997eebaca5.jpg

 

רצפה נמוכה ולא נמוכה.

IMG_20230403_084921.thumb.jpg.c25b1cf5c9098c022d60ad1957e4d8d8.jpg

 

IMG_20230403_175756.thumb.jpg.93832817d3e9b217577a6252c0948b47.jpg

 

בפנים Stadler. זה יצרן שווצרי, הרכבה בפולין. 

IMG_20230403_094643.thumb.jpg.3985fd390b6d7d4203ca418b72557a54.jpg

 

IMG_20230405_080537.thumb.jpg.1221934acea97d49862a15c5a3827366.jpg

 

הצטלבויות שונות.

IMG_20230405_074733.thumb.jpg.d262d76e71c003b570195bd3715b9388.jpg

 

במקומות בהם הטראם מופרד מהרחוב הפסים נראים כמו פסי רכ

 

 

  • אהבתי 1

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

התאם את המחירים, הזמנים והדגמים והתאור יתאים פחות או יותר לכל טראם/רק"ל באירופה.

 

מעניין לנסוע בטראמים היסטוריים שעדיין בשירות. למשל בליסבון (הטראם הצהוב, שממש סמל של העיר), מילאנו ועוד. אמנם אמריקה, בסן פרנסיסקו יש להם הקרוניות הנגררות על ידי כבלים תת קרעיים עם המפעילים השרירנים שתופסים אותם במלקחיים, אבל גם טראאמים שנאספו בכל רחבי ארה"ב. וכשביקרתי במוזיאון הפתוח בארנהם (לא ארנהיים כפי שמשום מה כותבים בארץ) התנועה בין האזורים נעשית גם היא בטראמים היסטוריים.

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בטעות הקפצתי הודעה ישנה שלי בלי להוסיף כלום.

 

 

אבל אם כבר...

IMG_20231204_095843_746.thumb.jpg.d08f9432aa67236a11651778f687ce72.jpg

 

IMG_20231204_095843_099.thumb.jpg.f8684b596cb40a3de13f0eb96e85f3db.jpg

 

IMG_20231204_093826_075.thumb.jpg.bacbef4769710636e9a25a2acaf03f40.jpg

 

IMG_20231204_093826_377.thumb.jpg.53855df64466c6e4ba4e2274b4183f79.jpg

 

IMG_20231204_093826_014.thumb.jpg.30a8b53e6e22a5e33ae97d0887068692.jpg

 

IMG_20231204_093826_694.thumb.jpg.82add86eb94d4f60db3056675421ff59.jpg

 

קרונות Pesa הפולניים, די מודרניים ובמצב טוב, דומים לאלו שבסקירה שלי על קרקוב, ירדו משרות במוסקבה השבוע אחרי פחות מ 10 שנים בשימוש. הסיבה - קושי בהשגת חלקי חילוף. אפשר להניח שבגלל הסנקציות. 

  • אהבתי 1

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 21 דקות, sperial כתב:

וכשביקרתי במוזיאון הפתוח בארנהם (לא ארנהיים כפי שמשום מה כותבים בארץ)

שלא נדבר על איך המקומיים הוגים את זה (או ערים אחרות). בארנהם יש גם טרוליבאס, ויש טרוליבאס היסטורי, אבל כמעט ולא מוציאים אותו. 

בבחירות שהיו לפני מספר שבועות ניתן היה להצביע בו, ולפני כמה זמן בעקבות אירוע ארצי היה ניתן לעשות סיבוב בדגמים היסטוריים, אך הוא היה קצת ''יקר'' - 5 יורו. 

SlowRide כתב:
עם השאלה הזו אתה צריך לפנות לפורום מתאבדים, הבעיה ששם לא תקבל עצות מאנשים עם ניסיון.
Pika007 כתב:
זה כל כך תמים שאני על סף לעניין אותך באופציות למסחר בפורקס.
לפני 1 דקה, יבגניפ כתב:

אני לא פסיכולוג, אבל קראתי את כל הספרים של ג'ורדן פיטרסון חוץ מהאחרון שיצא.

  

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נושא המבטאים בהולנד זה חתיכת סיפור. כמובן שאנינלא מבין כלום, אבל כנראה שאפילו לבנות הדוד שלי, שגדלו באותו בית, מבטאים שונים שמשוייכים למעמדות שונים. ההבדל בין אזורים שונים עוד יותר משמעותי.

עריכה אחרונה על ידי sperial
לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים


×
×
  • תוכן חדש...