Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

הקשר בין שיא המומנט, סל"ד והחלפת החילופים


דן-אברהם
שימו לב! השרשור הזה בן 7070 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

שלום,

 

אחד מהנתונים הטכניים של כל רכב הוא שיא המומנט ובאיזה סל"ד הוא מתקיים, כמו למשל 30 קג"מ ב-2000 סל"ד. האם החלפת ההילוכים (ברכב ידני, כמובן) צריכה להתבצע בדיוק בסל"ד בו מתקיים שיא המומנט, או שצריך למשוך את ההילוך יותר? מה קורה למומנט לאחר שעוברים את הסל"ד הנ"ל? הוא עולה, יורד או נשאר קבוע?

 

שאלה נוספת, שקשורה לאותו נושא, היא האם העובדה, שבמנועי דיזל שיא המומנט מתקבל בסל"ד נמוך יחסית לבנזין, היא הסיבה שמשתמשים בהם בכלי רכב כבדים, כמו מסחריות, משאיות וטנקים?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נראה לי ששאלת שאלה מורכבת מדי.

יש כ"כ הרבה דעות, ככה שאני לא יודע מה להגיד לך! בצע חיפוש בפורום, תמצא מלא דיונים בנושא.

(ד"א הייתה כתבה במגזין 'אוטו' על הנושא שהקיפה הכל בגליון מס' 220)

 

לעניין,

כהבנתי, למנוע יש תחום סל"ד הכי אפקטיבי, שנקרא 'רצועת כח'. רצועת הכח מתחילה מנק' שיא המומנט ומסתיימת בנק' שיא ההספק.

שאיפתך צריכה להיות העברת הילוכים בנק' שיא ההספק, ע"מ שלאחר העברת ההילוך הסל"ד לא ירד מתחת לנק' שיא המומנט.

שוב, עניין מסובך עם הרבה דעות והסברים, כולכם מוזמנים להגיב, לאשר או לסתור.

 

בנוגע למנועי הדיזל, אני אגיד כמה נושאים לטובת מנועי הדיזל, שקפצו לראשי כרגע:

- לדיזל צריכת דלק נמוכה יותר ולרוב הדלק עצמו יותר זול. עניין משמעותי ברכבים שנוסעים המון.

- למנוע דיזל (ויותר נכון כיום - טורבו דיזל) לרוב יש הרבה, אבל הרבה יותר מומנט ממנוע בנזין בעל אותו נפח.

- הנצילות הכללית של מנועי דיזל גדולה משמעותית (יחסית) מנצילות מנועי הבנזין.

ולסיכום, מנוע טורבו דיזל ענקי ומודרני יפיק הרבה יותר כוח ובהרבה יותר יעילות ממנוע בנזין מקביל. זהו המצב כיום כפי שאני רואה זאת.

 

כולכם מוזמנים להגיב!

בברכה,

שחף בן צבי.

בברכה,

שחף בן צבי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שחף, תודה על התשובה. בנושא כדאיות הדיזל אינך צריך לשכנע את המשוכנע (אני נוהג בדיזל), אבל התעניינתי בסיבה, שבגללה הוא משמש כלי-רכב כבדים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלום,

 

אחד מהנתונים הטכניים של כל רכב הוא שיא המומנט ובאיזה סל"ד הוא מתקיים, כמו למשל 30 קג"מ ב-2000 סל"ד. האם החלפת ההילוכים (ברכב ידני, כמובן) צריכה להתבצע בדיוק בסל"ד בו מתקיים שיא המומנט, או שצריך למשוך את ההילוך יותר? מה קורה למומנט לאחר שעוברים את הסל"ד הנ"ל? הוא עולה, יורד או נשאר קבוע?

מין הסתם אם זהו שיא המומנט אז בסל"ד גבוה יותר הוא ירד...

אבל כוח-הסוס ימשיך לעלות עד נקודת שיא ההספק...

 

שאלה נוספת, שקשורה לאותו נושא, היא האם העובדה, שבמנועי דיזל שיא המומנט מתקבל בסל"ד נמוך יחסית לבנזין, היא הסיבה שמשתמשים בהם בכלי רכב כבדים, כמו מסחריות, משאיות וטנקים?

כן

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מין הסתם אם זהו שיא המומנט אז בסל"ד גבוה יותר הוא ירד...

אבל כוח-הסוס ימשיך לעלות עד נקודת שיא ההספק...

מה ?!

אם אתה לא יודע על מה אתה מדבר, אז למה לענות?

ומה קורה כשעוברים את שיא ההספק? הוא מתחיל לרדת?!

 

צבי, שקצת מתחיל להתעצבן.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

האם החלפת ההילוכים (ברכב ידני, כמובן) צריכה להתבצע בדיוק בסל"ד בו מתקיים שיא המומנט, או שצריך למשוך את ההילוך יותר? מה קורה למומנט לאחר שעוברים את הסל"ד הנ"ל? הוא עולה, יורד או נשאר קבוע?

 

החלפת הילוכים בשיא המומנט תגרום להילוך הבא להתחיל מנקודה נמוכה משיא המומנט. ברכבי טורבו דיזל לרוב יש מעבר חד מאוד מכמעט כלום מומנט לפני כניסת המגדש ועד המון מומנט עם כניסתו. כך שהעברה ב-2000 סל"ד תוריד את המחט לאזור ה-1000 שם אין בכלל כח - לא יעיל.

 

גם העברה בשיא ההספק היא יעילה רק לצורך האצה חזקה בלבד, ולא לצורך נצילות וחסכון של המנוע. התשובה הנכונה היא איפושהוא באמצע - להעביר את ההילוך נניח ב-3000 סל"ד כדי לרדת בהילוך הבא ל-2000 בערך.

 

לרוב ברכבי טורבו דיזל המומנט נשאר פחות או יותר קבוע לאורך טווח גדול של הסל"ד, כמעט לכל אורך טווח הפעולה של המגדש. כך שאין ממש משמעות לנקודה המדויקת של שיא המומנט. גרף המומנט שטוח מאוד.

 

רוני

BMW 325i E46

שלום, רוכב.

נא לא לבקש ממני גישה לאוף טופיק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

החלפת הילוכים בשיא המומנט תגרום להילוך הבא להתחיל מנקודה נמוכה משיא המומנט. ברכבי טורבו דיזל לרוב יש מעבר חד מאוד מכמעט כלום מומנט לפני כניסת המגדש ועד המון מומנט עם כניסתו. כך שהעברה ב-2000 סל"ד תוריד את המחט לאזור ה-1000 שם אין בכלל כח - לא יעיל.

 

גם העברה בשיא ההספק היא יעילה רק לצורך האצה חזקה בלבד, ולא לצורך נצילות וחסכון של המנוע. התשובה הנכונה היא איפושהוא באמצע - להעביר את ההילוך נניח ב-3000 סל"ד כדי לרדת בהילוך הבא ל-2000 בערך.

 

לרוב ברכבי טורבו דיזל המומנט נשאר פחות או יותר קבוע לאורך טווח גדול של הסל"ד, כמעט לכל אורך טווח הפעולה של המגדש. כך שאין ממש משמעות לנקודה המדויקת של שיא המומנט. גרף המומנט שטוח מאוד.

 

רוני

רוני, תודה רבה. מה קורה ברכבי דיזל בלי מגדש טורבו? איך נראה גרף המומנט?

 

הנה עוד שאלה: ממה שאני מבין שיא מומנט הוא הנקודה המקסימלית בגרף. האם ניתן להשיג ממקור כלשהו גרף של המומנט כפונקציה של הסל"ד?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רוני, תודה רבה. מה קורה ברכבי דיזל בלי מגדש טורבו? איך נראה גרף המומנט?

 

הנה עוד שאלה: ממה שאני מבין שיא מומנט הוא הנקודה המקסימלית בגרף. האם ניתן להשיג ממקור כלשהו גרף של המומנט כפונקציה של הסל"ד?

 

יכול מאוד להיות שהוא נראה דומה מאוד, רק יותר למטה :wink:

 

שיא מומנט הוא אכן הנקודה המקסימלית בגרף, לכן קוראים לו שיא. אבל ברכבים הללו (למשל הטורבו דיזל של פולקסווגן) כתוב לך לרוב נניח 24.5 קג"מ ב-1900-3200 סל"ד - כלומר עקומת המומנט שטוחה לחלוטין לכל אורך הטווח הזה - השיא נשמר לאורך 1300 סל"ד.

 

האם ניתן להשיג גרף? אני מאמין שכן. חפש ברשת...

 

**עריכה - מצאתי לך אחד, חפש אתה עוד :wink:

http://www.maesco.com/products/vw_engines/vw_spec/vw_graph/vw_graph.html#ade_graph

 

רוני

BMW 325i E46

שלום, רוכב.

נא לא לבקש ממני גישה לאוף טופיק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דן-אברהם, איזה רכב יש לך?

 

וד"א, לא שמתי לב שלא עניתי על שאלתך לגבי מצב המומנט לאחר נק' השיא שלו.

בגדול, ברובו הגדול של המנועים, לאחר נק' שיא המומנט, הוא פשוט יורד לאט לאט. בו זמנית, כוחות הסוס ממשיכים לעלות, מכיוון שכ"ס הם פונקציה של מומנט, אך גם סל"ד.

בכללי, ההספק שווה למכפלת המומנט במהירותו הזויתית של המנוע (P=M*ω) - לכן, ככל שהסל"ד עולה, כוחות הסוס עולים, למרות שהמומנט יורד. בשלב כלשהו המומנט צונח עד כדי כך שלמרות שהסל"ד גבוה, מרוב שהמומנט כ"כ נמוך אז כוחות הסוס גם כן דועכים.

 

לדעתי, במנועי דיזל לא מוגדשים, בנוסף על מיקום העקומה נמוך יותר, גם עקומת המומנט תהיה פחות שטוחה. אני מניח זאת מכיוון שעקומת המומנט במנועים מוגדשים בדר"כ שטוחה יותר יותר מבמנועים הנושמים בכוחות עצמם.

 

ועוד משהו - כדאיות הדיזל היא בעצמה גורם מכריע ביישום מנועי הדיזל בעיקר ברכבים כבדים!

אך אוסיף: לרכבים כבדים דרוש הרבה הספק, נכון?

אז לצורך ההשוואה ניקח מנוע דיזל מוגדש ומנוע בנזין באותו נפח. במצבנו כיום, ישנם הרבה מנועי דיזל מוגדשים שמשיגים אותו הספק כמו אחיהם לוגמי הבנזין תאומי הנפח.

אז יש לנו שני מנועים עם אותו הספק, הרי זה מה שבפועל צריך.

אבל - מנוע הבנזין ישיג את ההספק הדרוש רק לקראת סוף קשת הסל"ד, כשבמצב זה נגרם בלאי רב לחלקיו והוא צורך המון דלק, ובנוסף ההספק יעלה בצורה לא ליניארית יחסית, בעוד שמנוע הדיזל ישיג את אותו ההספק בסל"ד של 2000-3000 רגועים, כשההספק מתקבל בצורה ליניארית יחסית וכשהמומנט היה כמעט כפול מזה של הבנזין, והיה זמין לגמרי בכל טווח הסל"ד.

במנועים עצומי נפח המשמשים להנעת רכבים כבדים זה כבר מספיק להעדיף דיזל על בנזין, לדעתי!!

 

מקווה שעזרתי,

שחף בן צבי.

בברכה,

שחף בן צבי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רוני, תודה על הגרף. מצאתי כבר כמה כאלה עוד לפני כן, אבל תהיתי אם היצרנים מפרסמים את הגרפים של המנועים שלהם, או שקיים איזה אתר שמפרסם אותם.שחף, הרכב שלי הוא פולו SDI. תודה על התשובות, זה פחות או יותר מה שחשבתי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אין בעד מה!

שמחתי לעזור.

 

בדר"כ, לפי מה שאני ראיתי, יצרני הרכב אינם ששים לפרסם את עקומות המומנט.

ישנם הרבה שמפרסמים את העקומה במסגרת קטנטנה בפרוספקטים, אבל לא הרבה מעבר לכך.

 

מה שכן, מצאתי מאגר נחמד מאוד של עקומות!

זהו אתר של חברה המייצרת צ'יפים, ויש שם מאגר של עקומות מומנט לפני ואחרי הצ'יפ.

מקור נחמד מאוד עם המון עקומות.

אבל, אין שם את המנוע שלך, כנראה מכיוון שהרבה יותר קל לשפר את מנוע הTDI, ובמנוע הSDI הצ'יפ אינו מוסיף הרבה.

בכל מקרה, הנה הקישור למאגר העקומות של החברה:

H&S Elektronik.

 

בברכה,

שחף בן צבי.

בברכה,

שחף בן צבי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מה ?!

אם אתה לא יודע על מה אתה מדבר, אז למה לענות?

ומה קורה כשעוברים את שיא ההספק? הוא מתחיל לרדת?!

 

צבי, שקצת מתחיל להתעצבן.

 

כן, שעוברים את שיא ההספק ההספק מתחיל לרדת

ולא כתבתי שטויות!

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כן, שעוברים את שיא ההספק ההספק מתחיל לרדת

ולא כתבתי שטויות!

תן לי להבהיר לך משהוא:

כשאתה מגיע לשיא המומנט נגיד ב 3000 סל''ד יש למנוע עוד אפשרות לעלות בטורים

מעל 3000 סל''ד המומנט לא ישתנה הוא ישאר בשיא שלו אבל הכוח סוס יעלה עד לנקודה מסויימת

נניח 6500 שם יש לך את השיא של המנוע גם בכוח סוס וגם במומנט

אם תמשיך להעלות את הסל''ד תיגרם לך נפילת מומנט.

 

ובזאת תמה פינתנו בנושא מומנט...

כשיש לך דאבל וופר 8 אינצ' בכל דלת אתה מתחיל לחשוב פעמיים,

אם בכלל אתה צריך לשים סאב.

http://www.carsforum.co.il/vb/showthread.php?t=455879

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אין בעד מה!

שמחתי לעזור.

 

בדר"כ, לפי מה שאני ראיתי, יצרני הרכב אינם ששים לפרסם את עקומות המומנט.

ישנם הרבה שמפרסמים את העקומה במסגרת קטנטנה בפרוספקטים, אבל לא הרבה מעבר לכך.

 

מה שכן, מצאתי מאגר נחמד מאוד של עקומות!

זהו אתר של חברה המייצרת צ'יפים, ויש שם מאגר של עקומות מומנט לפני ואחרי הצ'יפ.

מקור נחמד מאוד עם המון עקומות.

אבל, אין שם את המנוע שלך, כנראה מכיוון שהרבה יותר קל לשפר את מנוע הTDI, ובמנוע הSDI הצ'יפ אינו מוסיף הרבה.

בכל מקרה, הנה הקישור למאגר העקומות של החברה:

H&S Elektronik.

 

בברכה,

שחף בן צבי.

תודה. זה ממש עוזר! מצאתי שם אפילו את הרכב שלי.
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

סבבה!

שמחתי לעזור!!

 

האם חברי הפורום האחרים מכירים עוד מקורות לגרפים שכאלו?

יכול להיות מאוד נחמד אם יהיה מאגר קישורים וכך כל חבר יוכל לבדוק את עקומת המומנט שלו.

 

בברכה,

שחף בן צבי.

בברכה,

שחף בן צבי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 7070 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...