Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

אופנועים בכביש - חיובי או שלילי?


dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 996 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם (נערך)
ציטוט
ציטוט

מקפיד על להיות מהיר יותר מהתנועה
כל עקיפה היא סיכול ממוקד
כמעט תמיד מול הרווח שבין הרכבים – הרווח ביניהם הוא הרווח שלי

 

זה מזכיר לי ויכוח שהיה לי לפני שנים עם רוכב שגם שמו בועז.

הוא טען שצריך לרכב כמו רכב. לא להשתחל, לא למהר, אפילו לעמוד בפקק עם המכוניות בשורה. כמו בארה"ב.

הבעייה היא שכאן זה לא ארה"ב מהרבה בחינות.

הוא עמד בפקק כהרגלו ונהג שבא מאחוריו נכנס בו והדביק אותו לרכב שלפניו.

פציעה קשה ונכות קשה. אין לי מושג אם חי היום או לא, ואם כן איך.

 

הרבה פעמים בתנועה צפופה אני מדמה את עצמי לארנבת שרצה בתוך עדר תאואים דוהר...

לכן אני נוקט באסטרטגיה הנ"ל. נטו הישרדות. אפס חוליגניות.

כשאני קצת יותר מהיר - השליטה יותר אצלי מאשר אצל הנהגים סביבי.

כל עקיפה נעשית בתכנון (סיכול ממוקד) וכל משבצת פנויה בכביש אני בודק שאין ל'פחית' שלידי אינטרס עליה,

והרווח בין הרכבים - משמש בעיקר למרחק בלימה לחירום,

וגם לעקיפה בטוחה מבחינתי, כי סטטיסטית יש הרבה פחות תאונות צד בצד.

בין לבין יש המון דקויות, ותמיד משתדל "ליידע" את הנהג על נוכחותי וכוונתי,

ואפילו נותן דאבל וינקר קצר כסימן תודה על ההתחשבות.

עריכה אחרונה על ידי BoazB11
  • תגובות 71
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

תמונות שפורסמו בשרשור

פורסם (נערך)

איזה קטע, כמו שאני רואה אנטי אצל רוכבי אופנועים שקוראים לכם "פחיות" ככה אני רואה אנטי אופנועים אצלכם נהגי המכוניות. אני יוצא לעבודה כל יום בחמש לפנות בוקר. אני מקדים בכוונה כי ככה אני נהנה מהזכות להיות בכביש עם פחות תנועה ככל האפשר וזה גורם לי להנאה מרובה. לפעמים הכביש שאני נוסע עליו ריק כמו ביום כיפור ואז אני נהנה כפליים. מספיק שאני יוצא 15-20 דקות אחרי וכבר יש כמות של תנועה על הכביש. לו הייתי יכול לומר לכם כמה מטומטמים על הכביש יש בשעות הללו לא הייתם מאמינים לי. אני אודה ואתוודה. אולי זה בגלל הגיל שאני מחפש נוחות אבל בתור רוכב וגם נהג רכב אני מעדיף את השקט, הרוגע, הנוחות והביטחון שהרכב מעניק לי. לא אשקר. אבל שוב פעם, בתור נהג ורוכב אני רואה את החולי של שני הצדדים. כרוכב אופנוע אני יודע איפה לחפש אותם וזה נכון שקשה לראות אותם לפעמים וזה נכון שישנם כאלה מטורפים שחושבים שהם מעל חוקי התנועה והפיזיקה. מה שאני מבקש ממכם בתור נהגי מכוניות זה שתעשו את המקסימום שלכם. להיות על הכביש זאת ארחיות. לפני שאתם מחליפים נתיב קודם כל תאותתו. אחר כך תסתכלו  טוב טוב במראות שהנתיב פנוי ואז ורק אז תחליפו נתיב. שכל אחד יעשה את המקסימום שלו לא לפגוע או להרוג בן אדם אחר ולא משנה אם זה ברכב או באופנוע. לפחות שהמצפון שלכם יהיה נקי. אם כבר הייתם מעורבים חלילה בתאונה לפחות שתוכלו לומר לעצמכם בצורה אמיתית וכנה שאתם עשיתם את המקסימום שלכם לנהוג בזהירות באותו רגע נתון. במידה ועשיתם את זה והמצפון שלכם נקי אז אף אחד לא יכול לבוא אליכם בטענות. 

עריכה אחרונה על ידי Cerebral Cortex
  • משעמם 1

"אני מתחפש לטיפת שמן במערכת ההנעה ומתחיל לזרום בתוך כל הצינורות, השסתומים והקופסאות ואז אני מאתר את התקלה"

ישראל טילן, המיתוס והאגדה, מגדולי מהנדסי ישראל.

פורסם

המינימום שאני מצפה ממך הוא לא להפתיע אותי.

המראות אצלי מכוונות לפי הספר, ואני עושה בהן שימוש מאוד מסודר. ועדיין, שוב ושוב, כשאני נוסע בכביש מהיר ורוצה לחזור מעקיפה לימין יופיע איזה אופנוען מעבר לעיקול או רכב אחר, ב-40 קמ״ש יותר ממני (להזכיר עוקף בכביש מהיר, לא נייח), ועוקף אותי מימין. ובדרך כלל המהלך הבא שלו יהיה להשתחל בין שני רכבים. אז אולי יש צדיק אחד בסדום, עדיין לא פגשתי בו.

  • רעיון טוב! 2
לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

פורסם

מסכים עם כל מילה של sperial!

כאחד שנוהג הרבה מאוד קילומטרים כל יום, רובם על כביש 6, לא חסרים אידיוטים על 4. מצד שני, אותם אני רואה ויודע להתרחק מהם, או לפנות להם את דרך, כדי שאם יהרג - לפחות יהיה לבד.

את זה אי אפשר לעשות עם אפנועים שבאים בין נתיבים ומזגזגים בין מכוניות (שנוסעות 100+ בעצמן), באופן שאם אתה עובר נתיב, אין לך סיכוי לראות אותו כי הוא רוכב במהירות יחסית של 40 קמ"ש, לא היה שם קודם (כי היה בין נתיבים סמוכים) וגם אם אתה מאותת, מבחינתו זו רק סיבה להאיץ ולעשות תנועות של בבון, כאילו ניסיתי לרצוח אותו. לא - הוא זה שהתעקש להיהרג!

 

אני, כאמור לא מנקה את המטורפים על 4, איתם יש סרטים אחרים, אבל שרוכבי אופנועים לא יתממו (דוגמאות משבועיים האחרונים: רוכב קטנוע שרוכב בשעה 7 בבוקר ליד צומת הטייסים וקורא/כותב הודעות בטלפון תוך כדי!..... אידיוט שבכביש מרמת ישי ב- 6 בערב, לכיוון נהלל, מרים ווילי ומצלם את עצמו בטלפון בזמן אמת, אידיוט אחר, בערך באותו מקום נוסע על קטנוע, מרים ווילי ונעמד על המושב - כדי לראות...., רוכב אופנוע בשעה 7 בבוקר בכביש 6 בין מכוניות, יותר חשוב לו להסתובב ולהסתיר עם היד את לוחית הרישוי מתחת למצלמות זיהוי, מאשר לראות לאן הוא נוסע....)

 

כן, יש רוכבים שאחראים ושומרי חוק, אבל כאמור, ה- 90% מוציאים שם רע לשאר....

  • אהבתי 1

קיה ספורטאז' 2.0 ליסינג

סקודיאק דיזל Exclusive לזוגתי (כבר לא: יונדאי סנטה פה דיזל, אלתיאה דיזל - עדיין מתגעגעים)

ALFA ROMEO 75 TS - מוסבת כבר לא ☹️, מקורית כבר כן 🙂

פורסם
לפני 3 שעות, ליסינג בצער כתב:

כן, יש רוכבים שאחראים ושומרי חוק, אבל כאמור, ה- 90% מוציאים שם רע לשאר....

אפשר להתווכח על האחוזים, אבל תכלס מה שתיארת מוכר לי

ואני סולד ומגנה התנהגות כזו בדיוק כמוך,

ואפילו יותר, כי אני הוא ה'שאר' שסובל מהתדמית הזו.

  • אהבתי 1
פורסם

קורא פה תגובות של אנשים שמעולם לא אחזו בכידון ומפהק.  

 

רוב רובם של הרוכבים הם גם נהגים ומכירים את הכביש משני צידי המטבע. מי שמעולם לא רכב על דו"ג יסתכל על פעולות בסיסיות יומיות שנדרשות לרוכבים משלל סיבות כמשהו חוליגני או עברייני, ולא אני לא מדבר על אידיוטים שרוכבים על מדרכות וכו'. לא רכבתם? לא תבינו.  

 

לגבי מה שצויין על פקקים וכו', מצרף לינק לכתבה ישנה על מחקר שנערך בזמנו.

 

https://cars.walla.co.il/item/1865783

 

 

 

 

 

Screenshot_2023-09-30-00-57-32-10_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

  • אהבתי 6
פורסם (נערך)
לפני 8 שעות, discoTD5 כתב:

מאמר שפרסמתי לפני כמעט שנתיים, נותר רלוונטי לחלוטין, רק שמאז נהרגו יותר מ- 100 רוכבים. 

 

https://car-pad.co.il/טיפים-ומחשבות/dugriders/

 

כתוב יפה וממצה.

אישית אני לא מסכים ש-90 אחוז מוציאים שם רע לכל השאר.

בסך הכול הסטטיסטיקה לא משקרת ואחוז הרוכבים העבריינים זהה לאחוז הנהגים העבריינים - ההבדל הוא שעם אופנוע יותר קל לממש התנהגות כזאת, והיא בולטת פיזית לעין. לעומת הרוכב, ערס תקוע בפקק נשאר תקוע בפקק בלי יכולת ממשית לזגזג, או שהשול הימני צר מדי, פיזית.

 

באופן אישי כשאני מבחין ברוכב איפה שהוא בקצה המראה אני מיד עובר למצב זהיר יותר ומאפשר לו להשלים עקיפה/זגזוג בבטחה, בלי להפתיע אותו ובלי לשחק משחקי אגו. ומעולם לא הפריע לי רוכב שתופס נתיב כמו מכונית, להיפך. יש לרוכבים מספיק ניסיונות התנקשות במהלך היום, לא צריך להקשות עליהם מעבר לכך...

 

עריכה: לא רוכב מנועי. פחד מוות. רוכב ללא מנוע בשבילי אופניים עד כמה שניתן...

עריכה אחרונה על ידי hans

אוכל את הכובע שהגיש לי avergel ומודה קבל עם ועדה שלפעמים מחשבים של אסוס מחזיקים מעמד אפילו מעל לשנה שלמה - אם נזכרים לעדכן את ה-bios.

פורסם
לפני 13 שעות, sperial כתב:

ומי שנוהג ללא לוחית רישוי (או עם לוחית מקופלת כמעט אופקית), ואני נתקל בלא מעט כאלה, לא עושה זאת בגלל האווירודינמיקה, אלא כדי שיהיה בלתי אפשרי לזהות אותו.

ההמלצה שלי היא שתתעסק ותתמקד בנהיגה שלך. מה הקשר ללוחית מקופלת? איפה זה פוגש אותך? איפה אתה נפגע מזה? 

תתמקד בנהיגה שלך, באחריות שלך לשאר משתמשי הכביש ולא 'אם הוא קיפל לוחית רישוי אז הוא עבריין ומגיע לו להיהרג'. 

  • אהבתי 2

www.car-pad.co.il - טיפים, חדשות, השקות, מבחנים, ועוד. על מכוניות. רק על מכוניות. 

כתב רכב וצרכנות רכב - אתר ומגזין 'אוטו'

 

לשעבר:

עורך פודקאסט הרכב 'דרייב' . מגיש יחד עם בועז קורפל וקינן כהן.

כתב הרכב של ביזפורטל, אתר הפיננסים. 

פורסם (נערך)

1. זה בולט לי כשהם עומדים לפני ברמזור, על מעבר החצייה. בזמן נXHGה החבר׳ה האלה נעלמים מהר מכדי להבחין בכך.

 

2. זה לא סתם מפריע לי. זה מסכן את החיים שלי - לא הלוחית עצמה היא הבעיה, אלא ההתנהגות הפרועה הנלווית אליה.

עריכה אחרונה על ידי sperial
  • אהבתי 1
לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

פורסם (נערך)

כרוכב אופנוע ונהג רכב מזה 31 שנים אני מריח אנטי רציני נגד רוכבי דו גלגלי באוויר. זה מתחיל אפילו מהשם של השירשור עצמו שמסתיים בסימן שאלה. זה כאילו ששואלים האם לרוכבי דו גלגלי יש בכלל זכות קיום להימצא על הכביש. 
אני משתייך לשתי הקבוצות. אני רואה רוכבים שמפגינים יחס לא חיובי לנהגי מכוניות או בכינוי שלהם "נהגי פחיות" ורואה נהגים שמפגינים יחס לא חיובי לרוכבי דו גלגלי.  אני קורא תגובות של רוכבים שמספרים יום יום על "חוויות סף מוות" שלהם שהם עברו בכבישים כתוצאה מנהגים מזלזלים ורואה מצד שני גם צורת רכיבה מסוכנת של רוכבים יום יום בזמן שאני נוהג ברכב לעבודה ובחזרה. לשני הצדדים יש טיעונים נכונים. 
מאוד חשוב ולא משנה במה אתה נוהג זה להבין שלהיות על הכביש זה לא צחוק ואסור לקחת את זה בקלות ראש. בחצי שניה של קלות דעת אפשר למחוק חיים שלמים. אני מודה בתור נהג ורוכב מזה 31 שנים שלפעמים ישנם מצבים בכביש שתופסים אותי בהפתעה.
ולכן, אני רוצה לבקש מכל אחד על הכביש, בין אם זה רוכב דו גלגלי, מכוניות, משאית, אוטובוס וכולי גלו אחריות. שימו לב למה שאתם עושים. גלו אחריות בזמן שאתם על הכביש. עשו את המקסימום בכדי לחזור הביתה בשלום וגם לתת לאחרים את הזכות הזאת. אי אפשר לתקן את העולם ולכן כל אחד צריך לעשות את המקסימום מצידו.

 

עריכה אחרונה על ידי Cerebral Cortex
  • אהבתי 3

"אני מתחפש לטיפת שמן במערכת ההנעה ומתחיל לזרום בתוך כל הצינורות, השסתומים והקופסאות ואז אני מאתר את התקלה"

ישראל טילן, המיתוס והאגדה, מגדולי מהנדסי ישראל.

פורסם

גם אני רוכב ונוהג על בסיס יומי כבר 25 שנה.

מכיר היטב את זווית הראייה משני הצדדים.

 

תמצות ההבדל בין נהגים (בהכללה) לבין רוכבים (בהכללה) זה שרוכבים כל הזמן עם שתי ידיים על הכידון ושתי עיניים על הכביש.

נהגים מתעסקים בשלל דברים מסיחי דעת אחרים ואין לנהג הממוצע מושג בכלל מה רמת הריכוז של הרוכב. אם לא יהיה מרוכז לא ישרוד יומיים.

 

*נהגים בהכללה, זה כמובן לא כולל את ספריאל שהוא הנהג הכי טוב בעולם, 100 אחוז מהזמן עם שתי ידיים על ההגה, לא שומע מוזיקה בנהיגה, ואפילו לא מכוון את המזגן באמצע נסיעה.

הוא בסדר. כל השאר דפוקים.

פורסם

@אורח לרגעאני לא מנסה להיות "הנהג הכי טוב בעולם", אבל כן להכיר במגבלות שלי.

יש יותג מדי נהגים  שמתייחסים לכביש כאל גן שעשועים, ובשרשור הזה אנו מתייחסים לנהגי הדו"ג שביניהם. קבוצות אחרות? חפש בשרשור הסרטים או במשפטי.

 

ספציפית לגבי נהגי דו"ג - הבעיה שלי איתם היא הפתעות, נהיגה לא צפויה.  והתכונות האינטרינזיות של דו"ג - גודל ותאורה, ומצד שני כושר התמרון והחלק מהכלים כוח עודף - גורמות להרבה יותר הפתעות. קל לזהות מרחוק רכב 4 גלגלי שמתחיל לסטות מנתיבו, קל לראות אותו מץקב במהירות גבוהה - הדו"ג יגיח מאחורי משהו ויתגלה באיחור. גם הסיכוי שדו"ג ישתחל הרבה יותר גדול מזה של רכב ברוחב 2 מ'. הוסף לכך את הקלות בחמיקה מאכיפה (לוחיות רישוי זעירות ומקופלות וכושר תמרון גבוה) וקיבלת את הסערה המושלמת.

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

פורסם (נערך)
לפני שעתיים, Cerebral Cortex כתב:

זה מתחיל אפילו מהשם של השירשור עצמו שמסתיים בסימן שאלה. זה כאילו ששואלים האם לרוכבי דו גלגלי יש בכלל זכות קיום להימצא על הכביש.

זו שאלה לגיטימית. רוכבי אופנועים, במיוחד אופנועי ספורט (ובמיוחד צעירים), הם מיעוט שמייצר השפעות סביבתיות שליליות (externalities). זה לא רק התנהגות כביש שיכולה לגרום לתאונות, אלא גם רעש. בעיה שהולכת וגוברת באזורים מסוימים בארץ, גם בגלל חוסר באכיפה. וייתכן שככל שהאוכלוסיה פה הופכת צפופה יותר ויותר ההשפעה הסביבתית תגיע לסף קריטי.

 

נתוני הלמ"ס לא מפרידים טוב בין נפחי מנוע (מדרגה אחת בין 126 - 400 סמ"ק, ואחת להכל מעל 400), אבל ב-2021 נראה שמדובר מקסימום ב-2.75% מכלי הרכב (2/3 מעל 125 סמ"ק מתוך 4.1%). היה מעניין אם היו נתונים לגבי איזה אחוז מהם אחראי להתנהגויות השליליות יותר.

 

התועלת החברתית היחידה שמוצעת לאופנועים כאלה היא הפחתת עומס תנועה.

 

מעניין המחקר הבלגי מ-2011 שהזכיר RBRB (המקור כאן). בגדול הוא מסיק שהפיכת 10% מהמכוניות לאופנועים תוריד ב-40-60% את אורך הנסיעה הממוצע בשעות העומס בבוקר בין בריסל ללוון (ראו גם גרף בעמוד 31). רפרפתי ואולי פספסתי, אבל לא ראיתי התייחסות להבדל בין מספר הנוסעים הממוצע (נתונים מארה"ב טוענים שבמכונית 33% יותר נוסעים: 1.6 לעומת 1.2 באופנוע).

 

אבל יש שאלות פתוחות. איזה השפעה על התנועה יש לאחוזים קטנים יותר של אופנועים (כגון 5% או 3%), מה ההשפעה על מידות שונות של עומס קיים בכבישים, האם בכלל ישים או מתאים לחלק גדול יותר מהאוכלוסיה לעבור לאופנועים, איזה נזקים גורמים אופנועים והאם התועלת עולה על הנזק, מה קורה אם משקללים תועלת/נזק ביחס לכל שעות היממה...

 

 

לפני 16 שעות, RBRB כתב:

מי שמעולם לא רכב על דו"ג יסתכל על פעולות בסיסיות יומיות שנדרשות לרוכבים משלל סיבות כמשהו חוליגני

ראיתי גם טיעונים דומים לגבי הרעש. "אחרת ידרסו אותי, אז אני צריך לדאוג שיהיה מקסימום רעש". אולי כדאי גם להוסיף סירנה ואורות מהבהבים.

 

מעניין שמתחילה להיות יותר מודעות לרעש אופנועים בעולם, ולכאורה גם במקומות פחות צפופים מישראל.

בישראל מדברים על זה יותר, אבל לא יודע אם מרגישים הבדל בינתיים. אם כי קשה להשוות למצב בו לא היתה אכיפה בכלל.
 

 

לפני 9 שעות, discoTD5 כתב:

ההמלצה שלי היא שתתעסק ותתמקד בנהיגה שלך. מה הקשר ללוחית מקופלת? איפה זה פוגש אותך? איפה אתה נפגע מזה?

אם הגישה היא שום אחריות לחברה, אפשר להסתכל על זה כתועלת אישית:

יום אחד זה עם הלוחית המוסתרת או חבר שלו יכול לפגוע בך. חוסר אכיפה יגרום לעידוד וגדילת אוכלוסיית המופרעים.

 

 

לפני שעתיים, Cerebral Cortex כתב:

שימו לב למה שאתם עושים. גלו אחריות בזמן שאתם על הכביש.

אני עושה את זה. הבעיה היא אלה שלא.

 

 

עריכה אחרונה על ידי elera
פורסם
לפני 20 דקות, elera כתב:

אם הגישה היא שום אחריות לחברה, אפשר להסתכל על זה כתועלת אישית:

יום אחד זה עם הלוחית המוסתרת או חבר שלו יכול לפגוע בך. חוסר אכיפה יגרום לעידוד וגדילת אוכלוסיית המופרעים.

השאלה היא 'מה אני יכול לעשות עם זה?'

עבר לידי רוכב עם לוחית מקופלת. אני איכשהו קולט אותו מאחור עם הלוחית המקופלת.

אני יכול לסטות בכוונה ולהוריד אותו.

אני יכול להוציא יד ולבקש ממנו רגע לעצור ולומר לו 'אדוני, הלוחית שלך מקופלת, זה ממש לא יפה'. 

ברצינות - איפה זה פוגש אותי ומה אתה מצפה ממני לעשות? 

להתקשר ל 100 ולומר להם שיש רוכב עם לוחית מוסתרת? באמת אני שואל, מה אתה מצפה שאני אעשה? 

אני בחרתי לשחרר, ויותר מזה, הבנתי שאני לא יכול לתקן את העולם, וככל שזה נוגע לי אני משתדל לפעול כפי שרשמתי בכתבה שצירפתי. זה ולקרוא לנהגים אחרים לנהוג כמוני זה המקסימום שאני יכול לעשות, ואם הצלחתי לגרום לרוכב אחד פחות שיפגע על הכביש - עשיתי את שלי.

www.car-pad.co.il - טיפים, חדשות, השקות, מבחנים, ועוד. על מכוניות. רק על מכוניות. 

כתב רכב וצרכנות רכב - אתר ומגזין 'אוטו'

 

לשעבר:

עורך פודקאסט הרכב 'דרייב' . מגיש יחד עם בועז קורפל וקינן כהן.

כתב הרכב של ביזפורטל, אתר הפיננסים. 

פורסם

חיובי. עוד אופציה בכביש למי שצריך שימוש כזה לתחבורה או ספורט

כשאני נוהג ברכב לא מפריע לי האופנועים אני מקפיד להיות על הנתיב שלי ולאוטט במעבר נתיב. אם כבר מפריע זה הרכבים שמקפחים לי זכות או גולשים לנתיב שלי

העבריינים למשל אלה שמרימים גלגל אני יסע מהר או לאט לא להיות איתם באוטו פריים. אם אני יראה מישו מתרסק זה יזיק לי 

שורה תחתונה. הכביש הוא של כולם


×
×
  • תוכן חדש...