Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

לאנשי המנועים: בוכנה ננעלה לטלטל - מי אחראי? הסיפור בפנים.


six 4 life
dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 4068 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

סיפור שהיה כך היה.

מנוע שפורק למטרת אוברול הוגש בחלקים לחרט מנועים מוכר מאוד באיזור המרכז, לעבודה מלאה של חריטות - קראנק, צילינדרים, שיפוץ ראש, ובין היתר - הרכבת סט בוכנות חדש לטלטלים הנוכחיים, תהליך שאותו החרט מבצע וגובה עליו תשלום נוסף.

המנוע - 6 צילינדרים, הורכב ע"י בעל מקצוע מנוסה עם מנועים כאלו, חלק אחרי חלק תוך כדי בדיקה שהכל מסתובב כראוי אחרי כל בוכנה נוספת ואחרי כל סגירה נוספת- המנוע הסתובב חלק בכל שלב עד לשלב ההנעה עצמו.

טרם הרכבת הרינגים אל הבוכנות, מרווח הרינגים נמדד בתוך הצילינדרים ונמצא תקין לנתוני היצרן, בנוסף כל הסגירות במנוע נעשו עם ידית מומנט לערכים הנחוצים.

הוכנס המנוע אחר כבוד אל האוטו והחלו נסיונות ההנעה שארכו כבערך 2 דקות, דקה ללא פלאגים ודקה עם פלאגים.

לאחר הזמן המדובר הסטרטר החל להתקשות לסובב את המנוע ולפתע נעצר עם הרושם שהמצבר למעשה גמור. בדיקה זריזה הראתה שהמצבר והמתח תקינים.

הולבשה בוקסה עם ידית ארוכה על בורג הקראנק על מנת לסובב את המנוע ידנית ולבדוק שהכל תקין לכל מקרה, והתוצאה: המנוע תפוס!

אחרי זמן קצר וכשנגמרו הרעיונות פורק המנוע מהרכב שוב (עבודה של כמה שעות טובות ברכב הספציפי) ופורק לגורמים.

במהלך הפירוק הבעיה נמצאה - טלטל בוכנה מספר 1 נתפס וננעל במצב אנכי - כלומר אינו זז לשום צד ולא אפשר לקראנק להשלים מהלך סיבוב.

מדובר בפין צף בבוכנה, שיושב בתוך הטלטל בלחץ, כלומר הבוכנה חופשיה על הפין והוא תפוס בטלטל באופן קבוע.

מה שקרה זה שפין הבוכנה ננעל על הבוכנה עצמה ולא אפשר תזוזה של הטלטל יותר.

אותו דבר גם עם טלטלים 2+3-

טלטל בוכנה מספר 2 גם היה תפוס חזק, אם כי לא לחלוטין אלא חלקית.

טלטל בוכנה מספר 3 עם אותם סימפטומים, אך תפוס פחות מטלטל בוכנה מספר 2.

טלטלים 4,5,6 חופשיים.

 

הבוכנות והטלטלים הובאו אל החרט, שהצליח לחלוץ את בוכנות 2+3 התפוסות ו"לשחרר" לדבריו אותן. בוכנה מספר 1 לעומתם נהרסה והחרט קיבל בוכנה חדשה להחליפה.

החרט נשאל שאלה מהותית ובסיסית - למה נתפסו הבוכנות אל הפינים, ומי אחראי לכך?

התשובה שלו היתה - "כשל בבוכנה, למרות שמעולם לא נתקלתי בדבר כזה". (וגם לא איש ממי שאנחנו מכירים בתחום לצורך העניין).

כשהתבקש לציין זאת מול ספק הבוכנות שממנו נרכש סט הבוכנות על מנת לדרוש החלפת סט בוכנות באחריות, הוא התנער מהצהרתו בטענה שהוא אינו מעבדה וספק הבוכנות לא יקבל את גרסתו (הדברים מתוארים כמובן במילים עדינות יש לציין).

 

אם כך - נשאל שוב החרט שוב - מדוע נתפסו הבוכנות אל הטלטל?

בשלב הזה התחילו כבר לעלות 1001 האשמות כלפינו שכולן (איך לא) טוענות להרכבה לקויה/ לא נכונה של המנוע.

נשאלה שאלה יותר פשוטה מהקודמת - נצא בהנחה שההרכבה היתה לקויה/ שהחלקים נסגרו לא כראוי. את הבוכנה עצמה יחד עם הפין שלה אל הטלטל, מי הרכיב?

התשובות האמיתיות הן כמובן החרט הרכיב את הבוכנות אל הטלטלים (ואף גובה על זה תשלום נוסף כך שאין כאן ספק לרגע), ואין שום קשר בין פין הבוכנה, הבוכנה, וקצהו העליון של הטלטל - אל הרכבה לקויה של המנוע.

בהנחה והיתה בעיה בקראנק - דפיקה, חופש וכך הלאה, בהחלט ניתן לטעון להרכבה לקויה אבל גם אז - אין שום קשר לבוכנות, הטלטלים, והפינים שלהם.

החרט, באופן לא מפתיע, התנער מאחריות בכל תוקף.

 

סיכום הנזקים עד להרגע: סט אטמים שלם נוסף בעלות של כמעט 1000 ש"ח, בוכנה חדשה בעלות של 220 ש"ח, קראנק שניזוק ונפסל לאחר שעבר חריטות ועלות קראנק אחר מפירוק מגיעה ל1500 ש"ח + עלות חריטות של כ800 ש"ח נוספים, סט מיסבי קראנק נוספים חדשים (כ400 ש"ח), שמן מנוע, ועוד ועוד.

 

ועכשיו שוב - נשאלת השאלה, הפעם למי מכם שעוסק בבניית מנועים, וגם למהנדסים שביניכם עם התמחות בתחום - מי או מה אחראי לכך שהבוכנה נתפסה אל הפין שלה, ובכך נעלה את כל המנוע?

 

בסוף השרשור אם יהיו דיעות רציניות יפורסם גם שם החרט (שאת שמו כמעט כל אחד כאן שמע אני בטוח).

עריכה אחרונה על ידי six 4 life
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כן - זה קורה .

הבעיה , החלקים והמנוע עברו דרך מספר ידיים , ולכן האחריות על התוצאה בעייתית .

לכן אני בעד שאנשי המקצוע יכירו אחד את השני , ויפנו עבודה לאנשים שהם עובדים איתם רצוף ועם ניסיון טוב .

כך יש להם שפה משותפת והם עוזרים ומייעצים אחד לשני , ולוקחים אחריות .

 

להעלות אפשרויות ללא בדיקה פיזית קצת בעייתי .

 

אתה צריך שמאי כשל מומחה - או מכונאי כלי , העוסק בשיפוץ ונתקל בבעיות הללו בעבר .

או פשרה - כולם מתחלקים בעלויות ומכווצים רווחים .

ומדברים אחד עם השני כדי להבין את הכשל ואיך להתקדם עכשיו נכון .

 

אייל .

עצמאי בשטח - 1 מטר מהצד.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

על פניו-מריח כמו בעיה באספקת השמן.

המשאבה מאחורה. הפינים נדפקו לפי סדר החומרה כשהכי גרוע מקדימה. זה שהכי רחוק מהמשאבה.

אתה מציין שגם הקרנק נדפק-תקלת לחץ שמן קלאסית.

המשאבה חדשה? אתחלת אותה בתוך מיכל שמן לפני ההתקנה?

האם נוצר לחץ שמן תקין מייד עם תחילת ההתנעה?

כששיפצתי מנוע דומה סובבתי את משאבת השמן עם מקדחה ווידאתי שנבנה לחץ שמן תקין עוד לפני נסיון ההתנעה הראשון.

אפשרות נוספת: מישהו שם סיליקון במקום הלא נכון, אולי בחיבור המשאבה לבלוק ופקק סיליקון חסם את תעלת השמן.

עריכה אחרונה על ידי חנן-ג'יפולוג
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אהלן חנן. מנוע 242.

הקראנק לא נדפק, נתתי לחרט ולהאשמות שלו מצב תיאורטי כדי לזרום עם התאוריה שלו לגביי פאק בהרכבה רק לשם הדוגמה - הקראנק לא נפגע מבחינת שטח (שריטות וכדומה).

בסופו של תהליך אחרי שהבוכנה נתפסה ובוצע נסיון הרכבה שני - מיסבי טלטל 3+4 מראים סימנים ברורים של קראנק עקום - שחיקה לא הגיונית ולא סימטרית בחלקים מסויימים של המיסב, כל זה לאחר 5 סיבובים ידניים כאשר המיסב יושב עם assembly lube יעודי.

כל אלו - כתוצאה מהבוכנה שנתפסה. השאלה הגדולה כאן בגלל מה ומי היא נתפסה וגרמה את כל הנזקים.

 

באשר לשימון - כמובן שלחץ השמן הועלה מלאכותית ע"י מקדחה, אבל גם אם לא היה כך - אם הקראנק או הטלטלים היו דופקים או מראים שחיקה אתה צודק, וגם אם היו מראים סימנים כאלו לא על הבעיה הזו מדובר.

שים לב - מדובר בבעיה שפין הבוכנה נתפס בבוכנה עצמה ונעל את הטלטל לחלוטין.

כידוע לך שמן לא מגיע בשום דרך יעודית לתחתית הבוכנה ולפין הבוכנה אלא אך ורק בסל"ד גבוה. מנוע שהורכב משומן, כל שכן עם חומר יעודי לשימון בהרכבת מנועים, צריך ויכול להסתובב גם חצי שעה בנסיונות הנעה כאלו ואחרים בלי שום פגיעה בשום מערכת, בטח שלא בפין הבוכנה.

זה העניין העיקרי - הדבר הזה לא אמור להתרחש ולא מתרחש באף מקרה עם מנוע כזה.

הדבר הזה יכול לקרות מכמה אפשרויות - עירבוב בין פיני הבוכנות לפני הרכבה, לכלוך בהרכבה של הבוכנות לטלטלים, מרווח קטן מדי בין הבוכנה לצילינדר החרוט ועוד - כולן עבודות שהחרט מבצע.

בעיית שימון היתה פוגעת בקראנק, בגל הזיזים וכיוצא בכך. פין הבוכנה לא מקבל שום שימון בשום דרך אלא אך ורק בסל"ד גבוה, והנעילה של שלושת הבוכנות שהתרחשה אחרי 2 דקות סטרטרים, כשדקה אחת מתוך 2 הדקות המנוע הסתובב ללא פלאגים כלל - לא אמורה לקרות גם ללא שמן כלל במנוע. במקרה כזה כאמור כל השאר יפגעו בנסיונות ההנעה, אבל פין הבוכנה והבוכנה עצמה - לא.

עריכה אחרונה על ידי six 4 life
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מה זה משנה אם הפינים עורבבו אם ממילא הבוכנות שמורכבות עליהם הן חדשות?

לא זוכר את המבנה במנוע הזה אבל במנועים מסוימים יש בטלטלים חור שזורק שמן אל הבוכנה ואל הפין שלה.

במנועים אחרים יש בבלוק פיות שמן שזורקות שמן אל הבוכנה והפין שלה.

אתה אומר שחומרת הנזק שהולכת ויורדת מקדימה לכיוון אחורה היא מקרית?

 

שמע, נתת כאן כבר את המסקנה שלך. אז בשביל מה אתה שואל מה אנחנו חושבים?

 

נראה לי שאם היית חושש שנלך נגד הכיוון שלך, אז לא היית מפרסם את זה כאן, ובסה"כ הכוונה שלך היא שהחרט יראה כאן איום מרומז לפרסום שמו וימהר לפצות אותך.

אני לא קובע כאן כלום ובוודאי לא שהתיאוריה שלי נכונה, אבל אני משוכנע לגמרי, במיוחד לאור תגובתך האחרונה שלא באמת רצית לפתוח כאן דיון אקדמי טהור מאינטרסים.

מקווה שלא תכעס מדי. אני לגמרי בעדך אבל לא בהכרח מסכים איתך.

צריך לזכור גם שהמנוע בידים שלך ולא שלנו ובנוסף אתה מאכיל אותנו במידע ממוין ומתוזמן.

זו לא הדרך לחקירה אמיתית.

עריכה אחרונה על ידי חנן-ג'יפולוג
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

איומים וכדומה - לא המטרה ולא יקרה. אם הייתי רוצה לאיים או להוציא ממנו בכח את הנזקים הייתי עושה את זה בערוצים אחרים ולא ברשת. אני את ענייניי איתו סיימתי כך או כך.

לגביי כיוון - אני לא מנתב שום דבר ולא מכוון וחבל שאתה מפקפק במידע שאני מביא אבל זכותך כמובן.

שימון - למנוע הזה אין שום חריר שימון לא בטלטל ולא בבלוק, אתה מוזמן לבדוק. פין הבוכנה מקבל שמן אך ורק מהשפרצה של הקראנק מעלה אל הצילינדרים, כלומר בנסיעה/ סל"ד גבוה.

באשר לחששות - ממש אין לי בעיה עם דיעות שונות משלי, במיוחד כשהחלקים כבר הועברו לטיפולו של חרט אחר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אין לי שום כוונה לפגוע. בוודאי שגם אין לי עניין בזה שהרי מבין שני בעלי המחלוקת אני מכיר רק אותך, ומכיר לטובה.

הגבתי למה שכתבת:

בפתיחת השרשור כתבת שאולי תפרסם בהמשך את שם החרט. בוודאי שמבחינת החרט מדובר באיום על פרנסתו.

בתגובה השניה הוספת מידע טכני שלא הזכרת בפתיחת השרשור. איך ניתן לשפוט נושא כזה בהגינות כשלא כל הנתונים בידינו?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

האם בטלטלים הוחלפו בוקסות(תותבים) לפין הבוכנה? במידה והתשובה היא כן, אז יתכן והתותבים לא היו במידה תקינה כך שפין הבוכנה עובר בלחץ דרך הטלטל התוצאה היא חימום יתר והתפסות הפין בטלטל.

כאשר יש חופש בין הטלטל לפין ניתן לחרוט תותב שאותו שותלים בטלטל, בדוק אם החרט ביצע זאת כי יתכן והחריטה לא הייתה תקינה.

 

איזה יצרן הבוכנות?

 

אני לא ממליץ על סיבוב המנוע ע"י הסטרטר לפני ההתנעה הראשונה לאורך זמן כמו שעשית לדעתי זה גורם יותר נזק, משום שסיבובי הסטרטר אינם בונים לחץ שמן תקין, מספיק סטרטר ראשוני של 10 שניות ולא מעבר, ולאחר מכן להתניע את המנוע ומיד לבדוק לחץ שמן בעזרת שעון שחובר מראש.

 

אחרי חריטת קראנק צריך לנקות טוב טוב את מעברי השמן בקראנק שלא ישארו שבבים, וגם בבלוק המנוע ובראש לוודא שכל מעברי השמן משוחררים.

 

הבוכנות חדשות אז מן הסתם שהפינים חדשים והם מגיעים יחד עם הבוכנות.

 

אנא ציין את קוד דגם המנוע.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • ספונסר פורום

לדעתי בית המלאכה כאן לא אשם מכמה סיבות ,האחת עניין החלפת הפינים של הבוכנות ,ברמות הדיוק של היום כל פיני הבוכנה והבוכנות הם מדויקים ולעיתים אתה תמצא בתוך סט של בוכנות את הפינים מונחים בתפזורת ולא כל אחד בתוך הבוכנה שלכאורה הוא מתאים לה . מה שלא היה פעם ש 6 פינים היו 6 מידות ואכן נושא ההתאמה היה בר תוקף .סיבה שניה הינה המרווח שבין הבוכנה לפין (לדעתי אמור להיות 4-5 מאיות ממ) מאחר ואתה הבאת את הבוכנות אז אתה אחראי לאיכותם ,כולל למידת ההתאמה באותה הנקודה. עבודת החרט היא מאד פשוטה ,קרי חימום הטלטל והחדרת הפין ,אני לרגע לא מאמין שבעל מקצוע בתחום שמבצע את זה לא יבדוק אם הבוכנה נעה בחופשיות על הפין לאחר ההחדרה .כנל גם אתה כשקיבלת את הבוכנה ובעל המקצוע שהרכיב ראיתם שהבוכנה נעה בחופשיות ,הרי אחרת לא ההית מרכיב .עניין השימון לא שייך כאן כי בעל המקצוע המרכיב שימן את הפין ואותו שימון מספיק להנעה וגם לדקות ראשונות .

מרכז שרות מומחה לרכבי פולקסווגן אודי סיאט וסקודה .

במוסך רון מקבלים שנה אחריות על עבודה וחלפים .

ישראל ב"ק 18 ת"א 035373204 .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • ספונסר פורום

אז מה בכל זאת קרה .לדעתי הבעיה נגרמה בגלל שטיפת הבוכנות בחומר ניקוי ולאחר מכן במים לאחר החזרה מבית המלאכה . שטיפת המים גרמה לקורוזיה מקרוסקופית באלומיניום וכבר ראיתי את זה בעבר איך בוכנות מגיבות למים ,מופרשת מהם מין אבקה לבנה שלדעתי היא שסגרה את המרווח שבין הבוכנה לפין וגרמה לאותה התקיעה .

מרכז שרות מומחה לרכבי פולקסווגן אודי סיאט וסקודה .

במוסך רון מקבלים שנה אחריות על עבודה וחלפים .

ישראל ב"ק 18 ת"א 035373204 .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • ספונסר פורום

אתה ניקית את הבוכנות במים לפני ההרכבה ?

מרכז שרות מומחה לרכבי פולקסווגן אודי סיאט וסקודה .

במוסך רון מקבלים שנה אחריות על עבודה וחלפים .

ישראל ב"ק 18 ת"א 035373204 .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בהחלט השערה מעניינת בעיניי ואני לא שולל אותה לחלוטין, אבל אני יכול לאמר בבטחה שלא היו מעורבים מים בשום חלק בנקיון החלקים במנוע הזה.

הבוכנות נוקו עם ממיס שומנים (ספריי קרבורטור לצורך העניין), לאחר מכן יובשו עם לחץ אויר, ולאחר מכן שומנו הפינים בשמן מנוע לפני הרכבה לצילינדרים.

 

אגב. כמו שציינתי החלקים עברו לחרט אחר והרבה יותר "בן אדם" ברמה הבין-אישית וגם ברמה המקצועית, שבדק חלק חלק - טלטל טלטל בוכנה בוכנה ואת הקראנק על מחרטה, מצא את הסטיה שנוצרה בקראנק בגלל מה שקרה, פתר אותה והציל את הקראנק במחיר יותר מהוגן. ביומיים האחרונים המנוע הורכב שוב בפעם השלישית, הוכנס לרכב, הניע ועובד מצויין לשמחתינו.

עריכה אחרונה על ידי six 4 life
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

×
×
  • תוכן חדש...