Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

שאלה בסיסית לגבי "התנהגות" שמנים (או נוזלים בפרט):


Fkl0ster
שימו לב! השרשור הזה בן 6875 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

היי,

 

האם מידת\יכולת סיכוך של שמן מכונות נפגמת ככל שהטמפ' עולה, או להיפך?

 

כמו כן, האם הבדל טמפ' בין יום וליל (בשיא החום של יולי-אוגוסט למשל) יכול להשפיע על מידת\יכולת סיכוך של שמן מכונות בצורה משמעותית, או שמא מדובר בהפרש זניח?

 

תודה.

:idea:
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

היי,

 

האם מידת\יכולת סיכוך של שמן מכונות נפגמת ככל שהטמפ' עולה, או להיפך?

 

כמו כן, האם הבדל טמפ' בין יום וליל (בשיא החום של יולי-אוגוסט למשל) יכול להשפיע על מידת\יכולת סיכוך של שמן מכונות בצורה משמעותית, או שמא מדובר בהפרש זניח?

 

תודה.

יש כאן בפורום ה מ ו ן !!!! חומר על MOS2 ועל שמנים בכלל כולל לינקים ומאמרים.

 

אני מציע שתשתמש באופצית החיפוש ותוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות בנושא שמנים ותוספים!!!

 

ניצן

שוב...חיפוש

ניצן

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני בספק רב אם מהשרשורים בפורום תקבל תשובה משמעותית לשאלתך, אז אנסה על קצה המזלג לבאר, אף כי הנושא רחב.

היכולת של מיסב החלקה (וכאלה הם מיסבי גל הארכובה, מיסבי עקב הטלטל, מיסבי ראש הטלטל, מיסבי גל הזיזים, ובמידה מסוימת גם משטחי הזיזים וכדומה) תלויה ביכולתו של השמן ליצור שכבת הפרדה בין קסוות המיסב ובין הגל הסובב בתוכה. אם הצמיגות נכונה והמרווחים מתאימים, אספקת השמן למיסבים יוצרת בתוכם מה שנקרא 'טריז' - השמן נגרף ע"י פני השטח של הגל הסובב, נדחס בינו ובין הקסווה ובגלל הדחיסה נוצרת תמיכה והרמה של הגל. ישנם מיסבי החלקה מודרניים לחלוטין (לא במנועי רכב, אבל גדולים ובעלי יכולת מיסוב של עשרות טונות ויותר) בהם אין כלל משאבת לחץ וכל אפקט ההפרדה נוצר בעזרת טבעות גריפה והרמה המרימות שמן באופן חופשי מאמבט ומניחות לו לזלוג על הציר. שיפועים מתאימים בקסוות מסייעים לגריפת הגל הסובב לבנות את טריז השמן ולפתח לחץ תמיכה, תוך הרמת הגל מהקסווה.

בכל מקרה אפקט הדחיסה של השמן במיסב ואפקט הגזירה הנוצר שם (גזירה - החלקה של שכבות שמן זו ע"ג זו, כי השמן משנה מהירות בין שכבה הנוגעת בקסווה ולכן בעצם נייחת, ובין שכבה הנוגעת בגל ונעה יחד עמו במהירות שלו) מייצרים חום רב. בכל מיסב החלקה יש הפרש טמפרטורות בין השמן הנכנס ובין השמן היוצא. ברכב אין בדרך כלל מנגנון קירור מיוחד לשמן המנוע והוא מאבד חום לסביבה דרך אגן השמן (ולכן טוב לשמור אותו נקי ולא מכוסה שכבת בוצה מבודדת) וכן לדפנות הבלוק המקוררות בדרך כלשהי (מים בדרך כלל). במנועי קירור אוויר, בהם אין קיבוע וייצוב של טמפרטורות המתכת בעזרת מי קירור, מקובל להתקין רדיאטורי קירור גם לשמן המנוע - החל במנועי 12 צילינדרים דיזל מקוררי אויר של טנקים, דרך חיפושיות ודה שבו וכלה באופנועים.

וכעת לשאלתך - אם השמן דליל מדי הוא ידלוף לצדדי הקסווה במקום להגרף, ואז לא יבנה לחץ מתאים והגל לא יורם כהלכה מפני הקסווה - במצב זה עלול להגרם מגע בין מתכת הגל למכת הקסווה. מתכת הקסווה העשויה ממתכת יחסית רכה נפגעת, ניתכת חלקית ואז מתחילות דפיקות מהמנוע, עד שבמצבים קיצוניים נשבר טלטל, מפוצץ את בית גל הארכובה והמנוע מושבת סופית. במנועי רכב ישנה גם משאבת שמן וגם היכולת שלה להזרים שמן לתוך המעברים השונים תלויה בצמיגות השמן - שמן דליל ידלוף בתוך המשאבה עצמה מצד הלחץ הגבוה לצד הלחץ הנמוך.

בשמנים פרימיטיביים גם יכולת השמן להיצמד לפני המתכת מושפעת מטמפרטורת השמן אבל בשמנים מתוספים מודרניים קיימות תוספות המיועדות לייצב את הצמדת השמן למתכת בכל טווח הטמפרטורות השימושי.

כדי להלחם בצמיגות המשתנה עם הטמפרטורה משתמשים בתוספים מיוחדים. לפחות לפי מה שלמדתי בזמנו, התוספים הללו מבוססים על מלקולות שרשרת ארוכות בעלות מבנה מרחבי. הן פשוט יוצרות הפרעה לזרימה ובכך מגדילות את יכולת השמן להתנגד לדליפה דרך מרווחים צרים - זוהי בעצם הגדרת הצמיגות. שים לב שגם שמנים מרובי צמיגויות (למשל שמן 10W-40) אינו בעל צמיגות קבועה בכל טווח הטמפרטורות השימושי במנוע, אלא שיחסית לשמן מונו (חד צמיגות), שינוי הצמיגות עם הטמפרטורה קטן. השינוי נוצר מהתנהגות השמן היסודי, והמיתון נובע מהשפעה הולכת וגדלה של מולקולות השרשרת.

בודאי שהבדלי הטמפרטורה בין קיץ וחורף משפיעים על טמפרטורת השמן ולכן גם על צמיגות, אלא ששמנים מודרניים מאפשרים למנוע לתפקד בכל זאת ללא בעיות. באזורים חמים במיוחד או קרים במיוחד ממליצים היצרנים של כלי הרכב על שימוש בשמנים אחרים, אף כי כולם מרובי צמיגויות.

ישנם היום שמנים המורידים באופן מעשי את הבלאי הפנימי במנוע כמעט לאפס, כך שהמנוע ינזק לא עקב שחיקה קלסית אלא בגלל בעיות הנגרמות ממערכות עזר שסביבו (דלק, מים וכדומה) או בגלל התפרקות הרכב עצמו.

אם הנושא מעניין אותך, נסה להשתמש במילת החיפוש טריבולוגיה - מין הסתם תגלה אוצר של מאמרים בנושא שמנים ובלאי.

 

יוסי

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יוסי אם זה על קצות המזלג אצלך יש לך מזלג רחב מאוד בעל הרבה שינים!

תודה על ההסבר המפורט המעמיק והיסודי , בשם כל חברי הפורום ובשמי, אנו מודים וומוקירים אותך,

על תרומתך לפורום!

בברכה

צביקה

צביקה נפטר בדצמבר 2016 ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

 

ליצירת קשר, בנושא קרבורטורים בלבד , פנה לנייד בלבד:054-4861318

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 6875 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...