Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

סיקורכב IONIQ אחרי 10K ק"מ איך הוא עובד ולמה הוא יותר טוב מטויוטה


dorbp
שימו לב! השרשור הזה בן 1343 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

שלום לכולם,

 

אני נוהג ברכבים היברידיים מ2010, (טויוטה פריוס 2010, לקסוס 450GH 2010 ואיוניק 2017),
תמיד התענייתי ב"איך הדברים עובדים" ואותו דבר לגבי הרכבים חדשים שצצו לחיינו איי שם ב1997.

 

אז כך, לגבי כל האבזור שקיים ברכבים, הם דיי דומים בכל הרכבים שנוצרו באותה שנה (אם הבדלים קטנים),

מה שמעניין זה איך כל מערכת היברידית עובדת ואיך כל חברה מצאה את הפתרון שלה לשילוב מערכת היברידית ברכבים.

שתי היצרניות, טויוטה ויונדאי-קאיה, מציגות פתרון דומה למערכת היברידית משולבת שלושה מנועים - מנוע בנזין, מנוע חשמלי קטן משולב במנוע הבנזין, ומנוע חשמלי חזק,

השוני הוא בעיקר:

  • אופן ניהול מנוע הבנזין והפקת אנרגיה
  • אופן החיבור בין במנועים
  • היכולות של כל מערכת לשלב נסיעה חשמלית

 

אז נתחיל מההתחלה:

  • אופן ניהול מנוע הבנזין - בטויוטה הלכו על ניהול של עומסים, המנוע הבנזין יפעל בסל"ד ובעומס שיקבע על ידי הנהג וע"י מצב הבטרייה, בעוד שביונדאי מפעילים שיטה אחרת של המנוע עובד בעומס המקסימאלי ב100% מהזמן כשאר הכוח עובר בין הגלגלים לבין טעינה של הבטריות ע"י מיקום דוושת הגז.
    מנוע בנזין הכי יעיל בעומס מקסימלי (אנרגיה יוצאת/אנרגיה נכנסת), ולכן ליונדאי יש שיטה עדיפה מבחינת צריכת דלק.

How can "mpg" be high under low engine load? - Engineering Stack ...

  • אופן חיבור בין המנועים - בטויוטה פיתחו סינרגיה בעזרת גיר פלאנטרי, שמשלב את המנועים באופן קבוע כאשר כל אחד יכל לתרום את כוחו ולהעלות את המהירות של "המערכת" לפני הגיר.
    החיסרון המשמעותי במערכת הזאת שבגלל הגיר הפלאנטרי, יש יחס לא ישיר בין המנועים החשמלי והבנזין לבין מהירות המערכת , דבר שמגביל את השימוש בחשמל בלבד לעד 72 קמ"ש.
    ניתן לראות דוגמה פה - http://eahart.com/prius/psd/ (דורש FLASH PLAYER שיפסיק תמיכה רשמית ב2020 בכרום 😔)
    בעוד ביונדאי לקחו מנוע "רגיל" והוסיפו עוד מנוע חשמלי עם עוד קלאצ' בין המנוע הבנזין להילוכים (מנוע בנזין<-> קלאצ'<->מנוע חשמלי<-> קלאצ'<->גיר), מערכת זולה בהרבה,
    בעוד שני המנועים "נהנים" ממערכת הילוכים פשוטה בינים לגלגלים.
    תאורתית, הIONIQ יכולה לנסוע במהירות מקסימלית על חשמל בלבד. 
    כמו שניתן לראות כאן :

 

  • היכולת של הערכת לשלב את המערכת החשמלית כך שבטויוטה המערכת החשמלית תעבוד בהתחלת הנסיעה תמיד כדי לאפשר יחס דלק לק"מ טוב יותר (כדי לתת סיכוי טוב יותר להפעיל את המנוע בנזין "מחוץ לעיר"),
    בהמשך הנסיעה המנוע בנזין ישמור על סל"ד מינימאלי כאשר את תוספת האנרגיה ישתדל לספק המנוע החשמלי, תלוי במצב המצברים.
    המערכת ביונדאי, תעדיף מנוע בנזין לתחיל נסיעה כדי לשמר את רמת הבטרייה הגבוהה יותר למהירות הביניים והגבוהה ובכך לאפשר למנוע הבנזין לעבוד בעומס מקסימאלי מול האצת הרכב,
    כמו שראינו בסעיף הקודם, העדפה של עומס מקסימאלי היא ניצול טוב יותר של אנרגית הבנזין.

 

לסיכום, 

המערכת של יונדאי גמישה יותר, חסכונית יותר, וזולה יותר וזה מתבטא בכל הרמות.
יונדאי זולה יותר וחסכונית יותר (הממוצע שלי על פריוס הינו 4.6 ליטר ל100 ק"מ, ובאיוניק 4.0 ליטר ל100ק"מ)

 

את כל המידע היפה הזה ראיתי עם מסך OBD2 של SCANGAUGE (לינק https://www.scangauge.com/products/scangauge-ii/)
image.thumb.png.6355f50469e1e72214886f8e4e5bb37f.png

 

 

תהנו 😎

  • מעניין 4
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

על איזה גיר פלנטרי אתה מדבר?

זה שהשגת מספרים טובים יותר עם איוניק לעומת פריוס נותן אינדיקציה לכלום ושום דבר - בכל מבחני הדרכים ההשוואתיים שנעשו בארץ ידה של הפריוס הייתה העליונה מבחינת חיסכון בדלק. 

מבחינתי המבחן האמיתי של יונדאי היברידיות (ושל כל יונדאי) זה מבחינת אמינות לאורך זמן. אני לא מחובבי המותג טויוטה אך אי אפשר להתעלם מכך שיש להם ניסיון של 25 שנה בייצור מכוניות היברידיות.

 

*כתבת שהפריוס שהייתה לך מהדור הקודם 2010 לא הבנתי איפה ההגיון להשוות בינה לבין איוניק חדשה?

יש פער של 10 שנים בין השתיים מבחינה טכנולוגית.

20200521_100246.jpg

  • רעיון טוב! 1

turboy

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

 

היי,

 

אני מסכים שאני לא מדד מדוייק לשום דבר(וזה נכון לרוב האנושות), לכן הוספתי גם גרפים מניסוי מעבדה והסברים על יעילות אנרגטית שמגבים את הממצאים שלי.

הסיבה ש"עיליתי" על זה שבכלל יש שינוי זה שלא הצלחתי להבין איך אני מקבל צריכת דלק טובה יותר בלי להתאמץ יותר מדי, לעומת הפריוס.

 

לגבי הגיר הפלאנטרי, זה מופיע בקישור כאן http://eahart.com/prius/psd/

יש הסבר בפינה השמאלית למטה לגבי כל אח מהרכיבים, זה סימולטור טוב שמסביר בדיוק איפה הגבולות של המערכת של טויוטה(הSynergy Drive).
 

3.thumb.png.12d34d77522d3f5adbdcd1141056acf8.png

 

ההשוואה עדיין רלוונטית מכוון שלא נעשה שינוי משמעותי במערכת ב10 שנים האחרונות, עדיין אותו מנוע 1.8 ליטר ועדיין אותה מערכות מכאניות,

השוני היחיד שהצלחתי למצוא זה בגודל הבטרייה שקיים בהם.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

סליחה אבל מה שכתבת הוא פשוט בליל שטויות.

 

תתחיל בבסיס, השוואה בין מערכת היברידית מקבילה לטורית.

 

אחר כך תבדוק נצילות של מנועי הבנזין, סוג הסוללה, קיבולת הסוללה, עוצמת המנוע החשמלי והניצולת שלו ויש עוד הרבה מאד פרמטרים אחרים להשוואה.

 

המערכת של יונדאי באיוניק גם מתחילה בנסיעה עם מנוע החשמל ולא עם מנוע הבנזין ומנוע הבנזין לא עובד בעומס מקסימליאלא בעומס משתנה כמו בכל רכב, אלא אם דוושת התאוצה לחוצה עד הריצפה או ההילוך נעול בשליטה ידנית כמו בכל רכב אחר, יש מד סל"ד באיוניק וניתן להיווכח בכך על נקל.

 

עריכה אחרונה על ידי green
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

 

גרין היקר, 

למרות מה שאתה מכיר, מדובר בשני הרכבים במערכות מקבילות (הגלגלים מונעים ע"י חשמל ובנזין ביחד  ולחוד לאומת מערכת טורית שבה יש מנוע חשמלי שמניע את הגלגלים ומנוע בנזין שממלא את הבטריות - דוגמה שברולט וולט).

 

הניהול נסיעה שונה מאוד בשני הרכבים, כמו שרשמתי, למרות שאפשר להתחיל בשניהם את הנסיעה באותה דרך, כל אחת "תעדיף" אחרת.
 

לגבי העומס של המנוע, כמו שהסברתי, הדרך שבה האיוניק בנויה כך ש:

הדרישה של הנהג לכח = מקסימום עומס על מנוע בנזין -(פחות) בלימה של המנוע החשמלי (טעינה של הבטרייה)

כך שמצב הדוושה משנה את העומס שמפעיל המנוע החשמלי עד לעזרה מלאה (בנהיגה בעומס סביר, בעומס מירבי תיהיה הורדת הילוך ועומס מלא של שני המנועים).

 

כאשר הבטרייה מלאה ולא ניתן לטעון אותה יותר, 75% טעינה, המנוע בנזין יכבה ותיהיה נסיעה מלאה על חשמל, גם על 130 קמ"ש, עד שתרד רמת הבטרייה ל60% בערך או שתדרש האצה מסיבית.

וזה בהחלט שונה מאיך שטויוטה מבצעים את אותה פעולה.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

המערכת ההיברידית הנוכחית של טויוטה שונה מאוד מזו שעליה אתה מדבר, גם אם על הנייר עדיין יש מערכת גלגלי שיניים פלנטרית המשלבת בין מנוע חשמלי ומנוע 1.8 ליטר. זה לא אותו מנוע, בנזין או חשמלי, זו לא אותה סוללה ולא.... ואם תעבור לזו של היאריס החדשה, אז זו עוד קפיצת מדרגה נוספת. 

 

לא ידוע לי שבמערכת של יונדאי/קיה מנוע הבנזין פועל כפי שאתה מציין, בדיוק כמו בטויוטה הסל"ד משתנה בהתאם ללחיצה על דוושת התאוצה. מערכת כמו שאתה מתאר זו המערכת של הונדה, בה בנסיעה עירונית ובינעירונית קלה מנוע הבנזין עובד בסל"ד קבוע ורק משמש כגנרטור. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 1343 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...