Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

מה המהירות הכי חסכונית בדלק?


אמיר מהמרכז
שימו לב! השרשור הזה בן 1970 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

חייבים לזכור עוד דבר.

אם אתה רוצה לחסוך תסתכל על הכביש ולא על המהירות, ככה תוכל לראות מראש האטה ולעבור נתיב, כי מה שאוכל דלק זה האטה והאצה מחדש בגלל איזה אידיוט שלא יודע להשתלב.

 

אולי הדבר הנכון ביותר והרלוונטי ביותר שנאמר כאן. לדעתי לפחות, ההבדלים בכביש ריק יהיו אכן קטנים יותר לעומת כביש שיאלץ השתלבויות מרובות והאצות וכדומה, עם מהירויות דומות.

פסיכו פאסאט 1.8T

פסיכו ג'טה 2.0 FSI

ו-205 1.4i שנת 98 :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 93
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

תמונות שפורסמו בשרשור

לילה טוב לכולם

 

נאמר לי ע"י מכונאי רכב כי ב - 3000 סל"ד המנוע נימצא במצב הקרוי "רסונאנס" וכי מעל לנקודה הזו המנועה מתחיל לעבוד ביחסים אחרים כאילו שניפתחת בו "נשימה שניה" אם אפשר להגיד כך. ולפחות ברכב שלי מגאן 1.6 דגם מנוע K7M 90 כ"ס כאשר במידה ואני מחזיק את הטורים על 3000 סל"ד רעש המנוע הוא קצת שונה (יותר רועש מאשר מעל 3000 או מתחת ל 3000 סל"ד בהילוך) ובהילוך חמישי לחיצה עדינה נותנת לי מהירות של 100 קמ"ש בכביש מהיר על 2750 סל"ד.

 

בעלי המגאנים בשנתונים 96-99 מוזמנים להגיב בקשר לתגובה שלי. וכמובן שאר חברי הפורום המכובדים במיוחד לגבי "הרסונאנס" הזה והאם הוא קיים ביכלל.

 

תודה מראש לכל העונים.

Seat Leon ST 1.2 Tsi

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יש רזוננס (בעברית- תהודה) של רעידות, ויש רזוננס של יניקת אוויר למנוע וגם של פליטת האוויר.

מבחינת רעידות, יש איזה סל"ד שבו הרעידות פתאום מורגשות מאוד, נגיד באזור 1200 סל"ד, ופתאום כל מה שלא מחובר טוב רוקד קצת...

 

מבחינת מומנט וכוח של המנוע:

(התיאור שלי אולי לא הכי מדויק, אז אם מישהו יכול להסביר יותר טוב, בבקשה) :

לסעפת יניקה יש אורך מסוים, האוויר שנינק למנוע דרך הצינור יוצר מעין פעימות כאלה שרצות הלוך ושוב בצינור, כלומר יש שינויי לחץ בצינור. כאשר הזמן שלוקח לפעימות אוויר האלה לעבור את הצינור הוא בדיוק הזמן שבו המנוע שוב צריך אוויר ממילא (אולי הזמן הזה זה פשוט מהירות הקול חלקי אורך הצינור) אז יש יעילות טובה של שאיבת אוויר, המנוע מתמלא בקצת יותר אוויר מאשר בסל"ד אחרים ויש עליה במומנט.

אם תשאיר את המנוע כמו שהוא אבל תשנה את אורך הצינור היניקה תקבל שינוי בנקודה של המומנט המקסימלי ולכן תקבל יותר הספק אם תקצר את הצינור, ויותר גמישות בסל"ד נמוך אם תאריך אותו.

גם האגזוז- סעפת פליטה, פועל בצורה דומה ומשפיע על היעילות של ריקון הגזים מהמנוע. גם אורך סעפת הפליטה והאגזוז משפיעים על עקומת המומנט ולכן על ההספק של המנוע.

 

הנה תקרא את המאמר המושקע הזה:

http://www.carsforum.co.il/vb/showthread.php?t=176748

 

יתכן ובמגאן שלך הכל מכוון להגיע למקסימום יעילות ב 3000 סל"ד. לכן כנראה ששיא המומנט במנוע ב 3000 סל"ד. זה תלוי אבל גם בגלי הזיזים- כלומר איך תזמנו את השסתומים כשתכננו את המנוע.

 

בכל מקרה, זה לא אומר שצריכת דלק הכי טובה תהיה ב 3000. למנוע יש גם חיכוכים שעולים עם הסל"ד. בנוסף, במציאות אתה לוחץ רק מעט גז ולכן המצערת סגורה ואתה לא מנצל את יכולת שאיבת האוויר של המנוע אלא מפריע לה מאוד.

אם זה לא מספיק, הכוח שהמנוע צריך לייצר (בשביל זה הוא מותקן ברכב) לא קבוע. כשאתה עולה בסל"ד אתה מן הסתם עולה במהירות ואז כוחות התנגדות האוויר עולים בריבוע.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

איך בדקת?

 

איביזה טורבו אוכלת כל כך קצת דלק? כמה אתה עושה איתה ממוצע?

 

התשובה היא כן. היא אוכלת כל כך קצת אם נוסעים 90 קמ"ש (לפי השעון), בלי מזגן. אבל האמת:

 

כשקניתי אותה מילאתי דלק וגילית שעשיתי 1:7.8 ונבהלתי.

אח"כ הבנתי שיש טריק עם נשם אוויר במילוי של המיכל, וכשהתחלתי להקפיד על מילוי המיכל באמת עד הסוף בכל תדלוק, ראיתי שאני עושה 1:8.5 כשאני מסתובב די הרבה בעיר.

כשאני מבזבז פחות זמן על סיבובים בעיר, ונוסע פחות עם מזגן כי יותר נעים עכשיו, הצריכה בערך 1:10.

 

העניין הוא שאתה נוסע 20 קילומטר על 90 קמ"ש, זה לוקח 13 דקות, אוכל 1:16, וסה"כ צורך 1.25 ליטרים.

ואז אתה מגיע לעיר, זוחל מרמזור לרמזור, מזגן דולק כי אין רוח כבר, מסתובב לחפש חניה, עומד בעוד רמזורים, מחכה לחבר שירד וכו' וכו' - ובנתיים עברה שעה, נסעת בתוך העיר אולי 10 קילומטר, והאוטו אכל עוד 2 ליטר (אפילו בניוטרל הוא אוכל בערך ליטר בשעה, אז עם קצת תזוזות ומזגן דולק...).

אז בסיכום יש לך 2/3 מהקילומטרז' מחוץ לעיר, אבל רוב הדלק דווקא נשרף בתוך העיר, והצריכה הממוצעת היא 2.1:9

 

(תחלקו 30 קילומטר ב 3.25 ליטר).

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תודה על התשובה

 

אני ממש שמח לשמוע שהקליאו ספורט אוכלת בבמוצע הרבה פחות דלק אני נוסע בעיר ובפקקים לא כל הזמן אבל יוצא לי ליסוע די הרבה

ואני עושה צריכת דלק ממוצעת של 1ל12 במקרה הרע ובמקרה הטוב 1ל13.5

Mercedes-Benz UNIMOG 421 80' 80Hp

Renault Clio Sport MK1 01' 172Hp

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מדברי ניתן להסיק שהכל תאורטי, וגם ציינתי זאת בתגובתי הראשונה. לך יש ברכב את מחשב הדרך אז למה שלא תספר לנו אתה מה קורה בעולם האמיתי?

 

נסעתי היום מי-ם לת"א ובחזרה.

 

בדקתי ככול שיכולתי לפי מחשב הדרך את צריכת הדלק במצבים הבאים:

- נסיעה ב- 100 קמ"ש, הילוך 6, 1900 סל"ד ורגל קלה מאוד על דוושת הדלק.

- נסיעה ב- 120 קמ"ש (סתם, אני לא עובר על החוק), הילוך 6 ורגל קלה מאוד...

- נסיעה ב- 110 קמ"ש, הילוך 5, 2400 סל"ד ורגל קלה מאוד...

 

מימצאים:

אין הבדל מובהק, צריכת הדלק עמדה על כ- 7.7 ליטר ל- 100 ק"מ. אינני מסוגל לאפיין מצב חסכוני יותר ולמען האמת שיפוע קל בכביש מייצר הבדל גדול יותר בצריכת הדלק מאשר דילוג בין המצבים האלה.

להערכתי פועלים כאן שתי מגמות מנוגדות:

- האחד עלייה ביעילות המנוע כתוצאה מכניסתו לתחום עבודה יעיל יותר (משמע ירידה בצריכת הבנזין).

- השני הגדלת ההפסדים כתוצאה מהעלאת המהירות ועלייה בהתנגדות האוויר (משמע עלייה בצריכת הבנזין)

 

ברכב שלי, למהירות הנסיעה (בטווח 100-120) אין ממש משמעות על צריכת הדלק.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

התאורייה נראה קצת חופפת למציאות, אני בכל אופן מעדיף מנוע עובד על 2.4K סל"ד לאורך זמן מאשר 1.9K סל"ד.

(ההסבר למעלה בשרשור).

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רוני - הסבר למצב אצלך של צריכה כמעט זהה ב- 90 וב-120 יכול להיות ההסבר הבא:

 

תסתכל על הגרף שכבר צורף לשרשור:

fuel-power.jpg

 

שים לב שהאיזור בו מתקבלת נצילות מקסימלית הוא קרוב לנקודת שיא המומנט. זה לא במקרה. נקודת שיא המומנט היא הסל"ד בו תזמון השסתומים, תכנון הזרימה בסעפות ובתא הבעירה הוא הטוב ביותר, ולכן מתקיים בו הפיצוץ החזק ביותר שיוצר את המומנט הגבוה ביותר.

הסל"ד בו מתקבל הפיצוץ החזק ביותר הוא לא בהכרח היעיל היותר, אבל סביר להניח שזה המצב.

 

ברכב שלך, שאמור להוציא 170 סוסים מ-2.0 ליטר לא מוגדשים, אני מנחש שנקודת המומנט המירבי היא יחסית גבוהה.

 

שים לב שבגרף, לפני נקודת שיא המומנט, הנצילות נמוכה באופן משמעותי.

 

לכן, אני מנחש שמה שקורה אצלך, זה שסביב 120 המנוע הסל"ד נמצא קרוב לאיזור הנצילות המקסימלית, וב-90 הוא נמצא באיזור עם נצילות נמוכה.

 

ההפרש בנצילות בין שתי הנקודת צריך לעמוד על כ-76% (!) - זוהי העליה בהתנגדות האויר בין מהירות 90 ל-120 קמ"ש - כלומר בשיוט ב-120 המנוע שלך מייצר ב-76% יותר מומנט אבל מבלי לצרוך יותר דלק...

(add lightness' (Colin Chapman'

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רוני- .............

לכן, אני מנחש שמה שקורה אצלך, זה שסביב 120 המנוע הסל"ד נמצא קרוב לאיזור הנצילות המקסימלית, וב-90 הוא נמצא באיזור עם נצילות נמוכה.

 

ההפרש בנצילות בין שתי הנקודת צריך לעמוד על כ-76% (!) - זוהי העליה בהתנגדות האויר בין מהירות 90 ל-120 קמ"ש - כלומר בשיוט ב-120 המנוע שלך מייצר ב-76% יותר מומנט אבל מבלי לצרוך יותר דלק...

 

אין מצב ש 76% זה ההבדל בנצילויות.

קודם כל, בין 90 ל 120 סך הכוחות שמתנגדים לרכב כולל את התנגדות הגלגול שלא ממש משתנה ולכן הוא לא כזה גדול כמו להתסכל רק על התנגדות אוויר.

דבר שני יש חלק מהדלק שנשרף על סיבוב המנוע עצמו וגם זה לא משתנה הרבה בין 90 ל 120 (קצב שריפת הדלק גדל כמובן, אבל בערך כמו שגדלה מהירות הנסיעה).

אז סה"כ צריכת הדלק תהיה סביבות 30% יותר במציאות, וזה כאשר הנצילות שווה תמיד.

די בטוח שיש איזשהו הבדל בנצילות בין המהירויות השונות, אבל כנראה שזה אחוזים בודדים.

א) בתחום הזה אין כמעט שינוי במומנט של הקליאו

ב) המומנט שם מושג בסל"ד גבוה ואין מצב שהמנוע נציל שם- יש לו הרבה הפסדים מכניים והתנגדויות.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 8 חודשים מאוחר יותר...

אני מקווה שאין פה בעיה להקפיץ שרשור ישן , מאחר שקראתי על מבחן עדכני - השפעת המהירות על צריכת דלק

 

Sronis כתב

זה בדיוק מה שגם אני גיליתי - מחשב הדרך של הקליאו מלמד על צריכה דומה עד זהה (בואנגיד בהפרש של עד ליטר אחד לק"מ, נניח בין 14 ל-13 ק"מ לליטר) בנסיעה על 90 מולנסיעה על 130 לערך. בנוסף, מיכל מלא של נסיעות מאוד רגועות הניב צריכה של 13 ק"מלליטר, ולעומת זאת מיכל של נסיעות מהירות יותר באופן משמעותי (עדיין בגבולות הנורמה - סביב 120 קמ"ש אבל גם קצת יותר לחיצות על הגז בתוך העיר) הניב יותר מ-12 ק"מלליטר - בהחלט לא הפרש משמעותי..

..

בין 90 ל-120 קמ"ש בקליאו ספורט שלי, ההפרש בצריכת הדלק בשיוט הוא קטן משמעותיתמ-30% וגם מ-20%. הייתי מהמר על אחוזים בודדים בלבד. כמו שציינתי - הבזבוז הנוסףעקב התנגדות האוויר והגלגול, מתקזז ברובו מול החסכון שבתוספת המהירות

אבל בהמשך למה שכתבתי , ההבדל בצריכת הדלק הוא כן משמעותי . עיתון הרכב האנגלי What Car ערך בדיקות :

 

basically, the slower you're going in top gear, the more miles per gallon you're doing.





the greater the wind drag, the more work the engine has to do, so barrel along at 100mph rather than 50mph and your engine will use roughly five times the fuel

http://www.whatcar.com/news-special-report.aspx?NA=233124&EL=3246290

 

ציטוט נוסף:

The average car consumes 38 per cent more fuel at 70mph than it does over the same distance at 50mph

 

כלומר – המכונית הממוצעת תצרוך 38% יותר דלק בנסיעה במהירות 112 קמ"ש יחסית למהירות 80 קמ"ש

 

 

 

יהודה

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

האמת, נחמד שהקפצת, כי פספסתי את כל התגובות האחרונות בשרשור...

 

ההפרש בנצילות בין שתי הנקודת צריך לעמוד על כ-76% (!) - זוהי העליה בהתנגדות האויר בין מהירות 90 ל-120 קמ"ש - כלומר בשיוט ב-120 המנוע שלך מייצר ב-76% יותר מומנט אבל מבלי לצרוך יותר דלק...

 

מן הסתם המנוע שלי לא מייצר 76% יותר מומנט ב-120 (סביב 3500 סל"ד) לעומת 90 (סביב 2500 סל"ד). אולי 25% - עקומת המומנט של הקליאו שטוחה יותר ממה שאתם חושבים - 90% מהמומנט מגיע כבר ב-3500 סל"ד. אבל צריך להוסיף למשוואה גם את העלייה בכמות הקילומטרים שהמכונית עושה ביחידת זמן ב-120 ביחס ל-90.

 



יהודה

 

רק שתבין - אני לא מנסה להגיד שהמומחים טועים. האמת, הנתונים האלו נשמעים נכונים בהחלט. אני רק אומר שלפחות אצלי ברכב אני משוכנע שההפרש לא גדול כל כך. מבדיקות שעשיתי עם מחשב הרכב יצא הפרש קטן משמעותית, ואגב - הכתבונת של ואט קאר די מטופשת ("אל תסעו ב-16 קמ"ש על הילוך שישי כי זה לא יעשה לאוטו שלכם טוב ובכלל במקרה כזה עדיף שתלכו ברגל (מהר)") וההמלצה הגורפת להוריד קמ"ש ולהחליף הילוכים מוקדם גם שגויה - הכל צריך להיעשות במידה.

 

רוני

כלומר – המכונית הממוצעת תצרוך 38% יותר דלק בנסיעה במהירות 112 קמ"ש יחסית למהירות 80 קמ"ש

BMW 325i E46

שלום, רוכב.

נא לא לבקש ממני גישה לאוף טופיק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מן הסתם המנוע שלי לא מייצר 76% יותר מומנט ב-120 (סביב 3500 סל"ד) לעומת 90 (סביב 2500 סל"ד). אולי 25% - עקומת המומנט של הקליאו שטוחה יותר ממה שאתם חושבים - 90% מהמומנט מגיע כבר ב-3500 סל"ד. אבל צריך להוסיף למשוואה גם את העלייה בכמות הקילומטרים שהמכונית עושה ביחידת זמן ב-120 ביחס ל-90.

 

מדובר כאן על מצב של נסיעה במהירות קבועה ובמצערת פתוחה חלקית ולא על האצה במצערת מלאה. בהתחשב בזה, יוצא שאתה מבלבל בין מומנט מקסימלי ובין מומנט שהמנוע מפיק בפועל, כתלות במילוי הנפחי שלו שהוא פועל יוצא של רמת פתיחת המצערת באותו רגע. אין שום קשר לצורת עקומת המומנט המקסימלי. בהחלט יתכן שב120 קמ"ש המנוע שלך יפיק 76 אחוז יותר מומנט מאשר ב90.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

איביזה טורבו, בדיקה ממש מדויקת (הסברים אח"כ) הילוך חמישי, נתנה תוצאות כאלו:

 

90 קמ"ש - 16.3 ק"מ לליטר

80 קמ"ש - 18.1

70 קמ"ש - 19.6

60 קמ"ש - 21.3

50 קמ"ש - 21.8

50 קמ"ש הילוך רביעי - (אותה התנגדות אוויר אבל סל"ד יותר גבוה) - 19.5

 

אני לא יודע איך עשית את הבדיקה הזאת אבל התוצאות שלך נראות לי יותר רחוקות מהמציאות מאשר כדור הארץ רחוק מהשמש.

יש לי רכב דיי דומה לשלך (אפילו עם אותו מנוע) והמספרים אפילו לא קרובים למה שאתה מתאר פה. את הבדיקות שלי עשיתי במדידה אך ורק בכביש מהיר, במהירות שיוט, בנסיעה רגועה ללא האטות מיותרות וללא עצירות. צריכת הדלק הכי טובה שאיי פעם הצלחתי להגיע היא 1:13.

המספרים שלך יותר דומים לרכב היברידי בנסיעה חשמלית של 50% מהזמן (בעיר).

 

בכל אופן, אין שום קשר בין צריכת הדלק לאופן מילוי המיכל ולכמות הדלק שאתה מכניס בו. אם לא תלחץ על שסתום האויר בכניסה למיכל, המשאבה "תקפוץ" מוקדם יותר אבל צריכת הדלק לא תשתנה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 1970 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...