Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

לא מצליח להבין מבחן אחיזה ורוחב צמיגים


שימו לב! השרשור הזה בן 4367 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

היי,

מה ההסבר לזה שהצמיג הצר יותר ועם החתך הגבוה יותר, בלם יותר מהר מהצמיג הרחב יותר עם החתך הנמוך יותר?

(אני מדבר על ה195/65/15 מול 205/55/16)

 

תודה

 

effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested-chart-photo-341448-s-original.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שבוע יצור, טיב החומר, שינויים בכביש, בטמפרטורה, ברפידות הבלם ועוד. ובו לא נשכח שההבדל בניהם הוא רק ס"מ בודד שזה 5%.

אתה יכול לראות שהתוצאות לא מדוייקות כי יש הבדל בין ה-17 וה-18 ששניהם אותו רוחב, שזה בעיקרון הפרמטר היחידי שמשנה במבחן בלימה.

 

אה בעצם יש להם דירוג מהירות שונה (ה-17 וה-18)

1995 Mitsubishi Colt

2004 Mazda MX-5

2012 Toyota GT86

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אין הבדל ברפידות, זה אותו רכב שנבדק.

טיב החומר-זה אותו צמיג, אותו חומר.

אותו כביש-זה מבחן השוואתי

 

אז לפי מה שאני רואה ומבין, גם אם נגזים וניקח את הצמיג הצר ביותר והרחב ביותר, ההבדל יהיה 4 פיט (1.20) שזה זניח יחסית להבדל הגדול במידות, אז כמעט ואין הבדל בבלימה (אם בכלל)?

זה קצת סותר את הדעה שצמיג רחב בולם מהר יותר מצמיג צר (זהה כמובן)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני הולך כאן לנפץ דעה שגויה ולכן אבקש מכם פתיחות מחשבתית:

רוחב הצמיג אינו קובע את הכוח המתפתח עקב החיכוך!

מה שקובע זה מקדם החיכוך (שערכו תלוי רק בחומר ממנו עשוי כל אחד משני המשטחים המתחככים) והמשקל. גודלו של שטח המגע, אינו קובע את כוח החיכוך. עד כאן זוהי פיזיקה בסיסית.

תשאלו: מדוע, למשל בפורמולה אחת, מדוע הצמיגים רחבים?

צמיגים רכים מקנים מקדם חיכוך גבוה יותר, אבל הם גם נשחקים מהר יותר. כאשר שטח המגע של הגומי באספלט גדול יותר, כך השחיקה קטנה והצמיג יאריך "חיים".

 

לסיכום: ככל שהצמיג רך יותר, אחיזתו גבוהה וכדי שאורך "חייו" יהיה סביר, הוא צריך להיות רחב.

ניר בן-ארי

מוסך 'דרך השטח בשרון'

קיבוץ שפיים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אין הבדל ברפידות, זה אותו רכב שנבדק.

טיב החומר-זה אותו צמיג, אותו חומר.

אותו כביש-זה מבחן השוואתי

 

אז לפי מה שאני רואה ומבין, גם אם נגזים וניקח את הצמיג הצר ביותר והרחב ביותר, ההבדל יהיה 4 פיט (1.20) שזה זניח יחסית להבדל הגדול במידות, אז כמעט ואין הבדל בבלימה (אם בכלל)?

זה קצת סותר את הדעה שצמיג רחב בולם מהר יותר מצמיג צר (זהה כמובן)

 

 

הרפידות לא היו באותו המצב כשבדקו בפעם הראשונה ובפעם השניה.

כנ"ל אתה לא יכול להבטיח שהאספלט היה בדיוק עם אותה אחיזה כמו במקום שבו בדקו עם הצמיגים בפעם הראשונה.

 

ולגבי הצמיג, אתה לא יודע שאין הבדלים בין הצמיגים, מידות שונות, פסי יצור שונים, תנאי אחזקה שונים כל אלו משפיעים.

 

 

AutoCool, דינמיקה של צמיג היא הרבה יותר מסובכת מאשר ההפשטה שאתה מכיר מפיזיקה תיכונית. מקדם החיכוך לא משנה כי הגומי נקרע כשהצמיג מחליק. ככל ששטח המגע גדול יותר העומס מתחלק על יותר גומי והצמיג מסוגל לאחוז יותר.

1995 Mitsubishi Colt

2004 Mazda MX-5

2012 Toyota GT86

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני הולך כאן לנפץ דעה שגויה ולכן אבקש מכם פתיחות מחשבתית:

רוחב הצמיג אינו קובע את הכוח המתפתח עקב החיכוך!

מה שקובע זה מקדם החיכוך (שערכו תלוי רק בחומר ממנו עשוי כל אחד משני המשטחים המתחככים) והמשקל. גודלו של שטח המגע, אינו קובע את כוח החיכוך. עד כאן זוהי פיזיקה בסיסית.

תשאלו: מדוע, למשל בפורמולה אחת, מדוע הצמיגים רחבים?

צמיגים רכים מקנים מקדם חיכוך גבוה יותר, אבל הם גם נשחקים מהר יותר. כאשר שטח המגע של הגומי באספלט גדול יותר, כך השחיקה קטנה והצמיג יאריך "חיים".

 

לסיכום: ככל שהצמיג רך יותר, אחיזתו גבוהה וכדי שאורך "חייו" יהיה סביר, הוא צריך להיות רחב.

 

למי שמתעניין בצמיגים, אני ממליץ בחום על הספר הבא: http://www.amazon.com/The-Racing-High-Performance-Tire-Balance/dp/0768012414

 

אהלן ניר, מקדם החיכוך של צמיגים תלוי בהרבה יותר פרמטרים משני החומרים המתחככים. מה עם טמפרטורה, דפורמציות בצמיג כתוצאה מכוחות צד או מלחצי אוויר שונים (אגב צמיג רחב מתעוות הרבה פחות עבור כוח נתון וזו אחת הסיבות לכך שעבור תנאים זהים צמיג רחב יותר אמור לספק כוח צידי חזק יותר), צורת הסוליה ועוד ועוד. שים לב שלא דיברתי על דברים שמשפיעים על ההרכב הכימי של הצמיגים עצמם (כמו גיל, חשיפה לשמש, טיפול בצמיגים בתכשירים מוסיפי אחיזה ועוד הנה וכהנה), כל הדברים שדיברתי עליהם תקפים עבור זוג חומרים.

 

שוב (ואני מאמין שחלק פה יודעים את זה), צמיגים לא מצייתים לחוק F=mu*N!

 

לכל צמיג יש עומס ספציפי אשר בו מקדם החיכוך (בכיוון מסויים) יהיה מיטבי. להמחשה, עבור צמיכ אחד זה יהיה 1000 ניוטון כוח אנכי, עבור צמג אחר פי 2.

 

 

בכל הנוגע לשאלה המקורית, יכול מאוד ליהיות שהיתרון שלצמיגים הרחבים מתקזז. סיבות אפשריות (ואת רובן אמרו) - תרכובת "רכה" ואוחזת יותר, הבדלים בגיל הצמיג, טמפרטורה, ועוד מיליון דברים. עוד לא דיברנו בכלל על כביש רטוב, שם לצמיגים רחבים עלול ליהיות חיסרון גדול.

 

מעבר לכל הדברים שנאמרו, צמיגים רחבים גם בעלי התנגדות גדולה יותר גם לגלגול וגם אוירודינמית. במהירויות גבוהות וברכבים עם גלגלים חשופים יש לנושאים האלה חשיבות לא קטנה בכלל (משהו כמו 40% מהתנגדות אוירודינמית של רכב פורמולה היא רק מהצמיגים). צמיגים רחבים בעצם בולמים את האוטו גם כשלא רוצים בכך בכלל.

 

צמיגים הם תחום מאוד מאוד מסובך, למרות התדמית ה"שחורה" שדבקה בו. עלות פיתוח של צמיגים עולה על זו של פיתוח רכבים בהרבה מקרים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הרפידות לא היו באותו המצב כשבדקו בפעם הראשונה ובפעם השניה.

כנ"ל אתה לא יכול להבטיח שהאספלט היה בדיוק עם אותה אחיזה כמו במקום שבו בדקו עם הצמיגים בפעם הראשונה.

ולגבי הצמיג, אתה לא יודע שאין הבדלים בין הצמיגים, מידות שונות, פסי יצור שונים, תנאי אחזקה שונים כל אלו משפיעים.

 

לא קצת מוזר לייחס את הבדלי הבלימה לרפידות? ממתי רפידות נשחקות אחרי כמה בדיקות, רפידות מחזיקות עשרות אלפי ק"מ.

אתה צודק בשאר הדברים שהם גורמים לשינויים אבל יש כאן 5 צמיגים-כולם במצב פחות טוב מהצמיג הצר? אפילו לא אחד במצב דומה? הרי זה לא הגיוני ועדיין הפער הגדול ביותר הוא 1.2 מטר וגם זה עם צמיג הרבה יותר רחב ועם חתך הרבה יותר נמוך עם קוד מהירות יותר גבוה, יש פה עניין מאוד פשוט, הצמיג הצר עוצר טוב יותר או לפחות אותו דבר כמו צמיג שרחב ממנו (אלא אם כן הפער הוא גדול ואז יש הפרשים ממש קטנים לרעת הצמיג הצר)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

במקרה הנ"ל, הגלגל בעל הקוטר הגדול יותר עצר מאוחר יותר עקב העובדה שמומנט האינרציה שלו גדול יותר.

 

מומנט אינרציה זה היכולת של גוף להתנגד למומנטים הפועלים עליו.

ככל שמומנט האינרציה של גוף גדול יותר, יש להשקיע יותר מומנט כדי לגרום לאותה תאוצה (או תאוטה) זויתית T=I*a

כאשר:

a= תאוצה זויתית

I = מומנט אינרציה

T = מומנט פיתול.

מכיוון שמדובר באותו רכב, ומכאן כוח הבלימה וקוטר הדיסקים זהים. כך גם מומנט הבלימה זהה.

ומכאן, שאם I עלה עקב הגדלת רדיוס החישוק והצמיג והגדלת המסה ( הוא תלוי גם במסה וגם ברדיוס)

ומומנט הבלימה נשאר קבוע, אזי ש a, התאוטה הזויתית חייבת לקטון.

ולכן ההבדל לטובת הגלגל הקטן יותר.

 

בנוסף ארצה להרחיב, לשטח המגע יש השפעה משמעותית, אבל בגלל שההבדל הוא רק 10 מ"מ אז מומנט האינרציה השפיע יותר.

אם הגלגל הגדול יותר היה גם 195 מ"מ מרחק הבלימה היה גדל.

 

אגב, באותה משוואה בדיוק ניתן להסביר למה הגלגל הקטן יאיץ מהר יותר.

 

וזה עוד בלי להכנס לחישובים של משקל בלתי מוקפץ והשפעתו על תאוצות ותאוטות.

 

מקווה שזה סוגר לך את הפינה.

 

בברכה,

גיל.

HU: JVC KDBT1 AMP:JBL Cs50.4

COMP: MTX RTS652 SUB: Magnat Xpress 1200

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא אמרתי שהן נשחקו לגמרי אבל ברור שכשבולמים ולא משנה באיזה מהירות יש שחיקה של הרפידות. כל בלימה מורידה שיכבה מיקרוסקופית מהרפידות.

 

בשורה התחתונה יש המון פרמטרים, אתה לא יודע איך מדדו, לא אם מרחק בלימה מרגע הבלימה או מרחק בלימה החל מנקודה מסויימת (פה נכנסת גם הטעות דיוק של הנהג). אתה גם לא יודע איך מדדו את מהירות הרכב ומה מידת הדיוק של ציוד המדידה. הדבר היחידי שאתה יודע זה שההפרש הוא באחוזים בודדים.

1995 Mitsubishi Colt

2004 Mazda MX-5

2012 Toyota GT86

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

במקרה הנ"ל, הגלגל בעל הקוטר הגדול יותר עצר מאוחר יותר עקב העובדה שמומנט האינרציה שלו גדול יותר.

 

מומנט אינרציה זה היכולת של גוף להתנגד למומנטים הפועלים עליו.

ככל שמומנט האינרציה של גוף גדול יותר, יש להשקיע יותר מומנט כדי לגרום לאותה תאוצה (או תאוטה) זויתית T=I*a

כאשר:

a= תאוצה זויתית

I = מומנט אינרציה

T = מומנט פיתול.

מכיוון שמדובר באותו רכב, ומכאן כוח הבלימה וקוטר הדיסקים זהים. כך גם מומנט הבלימה זהה.

ומכאן, שאם I עלה עקב הגדלת רדיוס החישוק והצמיג והגדלת המסה ( הוא תלוי גם במסה וגם ברדיוס)

ומומנט הבלימה נשאר קבוע, אזי ש a, התאוטה הזויתית חייבת לקטון.

ולכן ההבדל לטובת הגלגל הקטן יותר.

 

אגב, באותה משוואה בדיוק ניתן להסביר למה הגלגל הקטן יאיץ מהר יותר.

 

וזה עוד בלי להכנס לחישובים של משקל בלתי מוקפץ והשפעתו על תאוצות ותאוטות.

 

מקווה שזה סוגר לך את הפינה.

 

בברכה,

גיל.

הכל נכון, אבל אתה מניח שכוח הבלימה בשני המצבים זהה. ואם הנהג לחץ על הדוושה חזק יותר?

 

עבור רכב ומערכת בלימה נתונה, מומנט הבלימה תלוי מאוד בכמה הנהג לוחץ על הדוושה. כמובן שזה נכון עד לרמה מסוימת (ברקסים של אלטו לא יעצרו משאית לא משנה כמה חזק נלחץ) אבל מתכנני הרכב תמיד בונים רזרבה לא קטנה כך שהברקסים יוכלו להפעיל מומנט יותר גדול ממה שהצמיגים יוכלו להעביר לקרקע. כך הרכב מסוגל להגיע לסף נעילה גם כשהוא עמוס מאוד.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 4367 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...