Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

פוסטים מומלצים

פורסם

מה שהגברת לא מבינה היא שבית ספר לא מלמד אותך "חומר" אלא מלמד אותך איך ללמוד.

לכן הילדים שלי בתיכון לקחו קומבינציות לא שכיחות של מוגברים.

הבונוס זה בית ספר שתומך בחינוך הילדים (מה שנקרא "ערכים").

זה לא חשוב אם "שֶׁאַתּוּנָה פּוֹלֶשֶׁת לְטְרוֹיָה" כמו הטעות שלימד אותנו הרה״ג רודנר, אלא להבין על מה מדובר, וההשלכות ההיסטוריות והתרבותיות של מלחמת טרויה.

לקינוח: מקבץ שטויות AI:

גמיני:

הקביעה כי "אתונה פולשת לטרויה" אינה מדויקת, הן מבחינת המיתולוגיה היוונית והן מבחינת המחקר ההיסטורי. הפלישה לטרויה לא הייתה מהלך של עיר אחת, אלא מאמץ צבאי משותף.

GPT:

במיתולוגיה היוונית, Athena לא ממש “פלשה” ל־Troy בעצמה, אבל היא הייתה אחת האלות שתמכו ביוונים במהלך מלחמת טרויה.

קופיילוט:

“אַתּוּנָה פּוֹלֶשֶׁת לְטְרוֹיָה” פירושו: “האתון שלך פולשת לטרויה.”

זו אינה צורה רגילה בעברית מקראית או מודרנית — זה נשמע כמו משפט בסגנון חידתי, ספרותי או היתולי, אולי כמשחק מילים על הסוס הטרויאני.

קלוד:

נכון! זאת שורה מהמחזה "טרויאדות" (Troades / The Trojan Women) של אוריפידס, או אולי ציטוט ממקור אחר העוסק במיתולוגיה היוונית.

אבל — אתונה לא פלשה לטרויה. זה בדיוק ההפך:

 

אני מאחל בהצלחה למי שחושב ללמד את הילדים שלו מ AI. ופה עוד מדובר היסטוריה כללית.

 

קראתי שצנזור מעלה עכשיו הרצאות על 5 יחידות. יש תקווה למתמטיקה.

 

 

  • אהבתי 1

יש צורך רק בחמש אצבעות כדי לנהל את הגלקסיה, ורק בשלוש־עשרה אצבעות על מנת לשלוט ביקום. -- דוד אבידן

פורסם

הייתי במערכת שבה מורה בישראל, שעובדת בבית ספר ערבי, לא יודעת עברית. דרשה שאני אדבר איתה בערבית או אנגלית.

רמת יכולת הטכנולוגית של מורים מסתכמת בתפעול וואצפ, כן? אני לא מצפה להרבה אבל בחייאת לעשות גוגל ולמלא טופס פשוט. היה קשה לרוב המורים שנתקלתי בהן.

 

מערכת החינוך בישראל היא לא ברמה הכי טובה שיכולה להיות אבל מה אפשר לצפות כאשר אי אפשר לפטר מורה אז משדרגים אותו לתפקיד מפקח. ככה המערכת נהפכת לאט לאט למערכת שמעודדת בנוניות במקרה הטוב ובמקרה הרע מערכת שנועדה להחזיק את הדור הצעיר ולהכשיר אותו למטחנת הבשר שנקראת צה"ל או למערכת רווחה פר אקסלנס שתשאיר אותו במקרה הטוב חי סביר ובמקרה הרע עני מרוד שמנסה לעקוץ כל דבר שאפשר או שתהפוך אותו לעבריין כי משתלם להיות עבריין כי מערכת המשפט לא תעשה שום דבר.

 

המדינה לא צריכה restart אלא מחיקה והתקנה מחדש. רוב המערכות כבר מיושנות (כן התחדשו בשנים האחרונות) אבל הן כבר לא מתאימות לצרכי המאקרו והמיקרו שיש לישראלי הממוצע.

 

הבחירות הקרובות הולכות להיות כן ביבי לא ביבי אבל אם יקרה התרחבות של זמן ומקום ואשכרה ביבי יפרוש מהחיים הפוליטיים. סביר להניח שיהיה פה פיצוץ מעניין אבל חינוך כמו שטל לוריא אוהב להגיד, בבחירות לא באמת יתייחסו לזה ברצינות כי יש דברים יותר חשובים מאשר החינוך.

 

לגבי AI, אולי קודם כל שילמדו איך לחפש ספר בספרייה או לחפש מחקרים באתרים הרלוונטים?

 

 

Ready To Rock
Ready To Rumble

"Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, and weak men create hard times." G. Michael Hopf

 Daihatsu Sirion 2007 1.3 automatic
פורסם
לפני כשעה, borsood כתב:

מה שהגברת לא מבינה היא שבית ספר לא מלמד אותך "חומר" אלא מלמד אותך איך ללמוד.

 

כאמור, את כל 'שיעורי החיים' האלה ניתן ללמוד תוך מספר שנים, אח"כ פשוט מדובר בלעיסה חוזרת והעלאת גרה (במיוחד כשמגיעים לבגרויות). אם אתה רוצה שהילד שלך יגדל להיות פקיד צייתן בתאגיד ממשלתי, זו אחלה הכנה. לאנשים ששואפים קצת יותר גבוה, חשיפה ממושכת למערכת החינוך (ולא משנה באיזו מדינה) בד"כ גורמת יותר נזק מתועלת.

 

פורסם

ממש לא, יש גם התפתחות קוגניטיבית.

עבודות ה"חקר" שהיו פופולריות לפני כמה שנים היו שקר גדול וידוע שמי שכתב אותם היו ההורים. ילדים ביסודי לא מבינים 90% מהמושגם האלה עיככן שהם לא מוכנים קוגניטיבית.

ביסודי בבית ספר מתפקד לומדים יסודות: קריאה וכתיבה, מתימטיקה גיאוגרפיה ומדעים.

וגם "חיברות". יכול להיות שאתה חושב שטוחנים את חוק החילוף שמלמדים בכיתה ב שוב כאשר לומדים משוואות בכיתה ז ויותר מאוחר לבגרות, אבל תתפלא גם בשנה ב בחוג למתימטיקה טוחנים את זה בקורס שדות.

בתיכון (מתפקד) אתה לומד כתיבת עבודות, איסוף נתונים, הסקה מהכלל לפרט, אנגלית ברמה גבוהה, שפה זרה נוספת. אתה גם לומד להכיר את התרבות שלך.

וגם חינוך - אהבת הארץ כבוד איש לחברו ועוד דברים כאלה.

אי אפשר ללמד מושג ברמת הפשטה גבוהה כמו lim לפני אמצע י״א - רוב התלמידים לא מוכנים קוגניטיבית.

ולא הילדים שלי אינם, ולא יהיו "פקידים צייתנים בתאגידים ממשלתים" וזה כולל את זה שעשה חמש יחידות בספרות וחמש בפיזיקה. בלמודים הגבוהים הוא בכלל הולך למקום אחר...

אני מצטער שהקליטה הלא  מוצלחת שלך גרמה לך לקבל את הפרספקטיבה השגויה.

מערכת החינוך הולכת ומתדרדרת, אבל עדיין יש איים של חינוך וגם לימוד בתוך מערכת הסחי.

 

לפני 7 שעות, DareDevil כתב:

הייתי במערכת שבה מורה בישראל, שעובדת בבית ספר ערבי, לא יודעת עברית. דרשה שאני אדבר איתה בערבית או אנגלית.

ידעה גם ידעה ואולי אפילו עברית ברמה גבוהה. זו התנהגות ידועה במקומות מסויימים, וההמשך של זה הוא בשרשור הפוליטי.

יש צורך רק בחמש אצבעות כדי לנהל את הגלקסיה, ורק בשלוש־עשרה אצבעות על מנת לשלוט ביקום. -- דוד אבידן

פורסם
לפני 8 שעות, borsood כתב:

מה שהגברת לא מבינה היא שבית ספר לא מלמד אותך "חומר" אלא מלמד אותך איך ללמוד.

 

אמור.

 

היו הרבה שנים מאז שהייתי בביצפר ושם לא לימדו אותי איך ללמוד (למזלי אני למדן אינטואיטיבי, זה באמת מזל).

אם היו מלמדים איך ללמוד (וגם איך לחשוב), אז "חיבור" או "כתיבה" היה המקצוע ההומני העיקרי, כי לכתוב זה לחשוב וכתיבה היא הדרך לא רק להביע רעיונות באופן קוהרנטי, כי למעשה תהליך חשיבה 

[במאמר מוסגר, בגלל זה אני אף פעם לא נותן ל-Ai לנסח בשבילי]

 

גם במתמטיקה לא לימדו איך ללמוד. למשל, אני זוכר שפעם ראשונה שהבנתי למה נוסחת הנגזרת היא כמו שהיא הייתה לאחר שקראתי הסבר מספר הנדסה של חבר באונ'. בבגרות הוצאתי 90 (4 יח'), אבל הבנה עמוקה לא הייתה שם. בטח לא של משמעויות יישומיות. 

 

להוציא מורה אחת להיסטוריה בחטיבה, שבאמת עשתה מאמץ ללמד איך כותבים תשובה (הכשילה כמעט את כולם במבחן הראשון, כדי להראות שלא יודעים לכתוב).

 

לפני 8 שעות, borsood כתב:

אני מאחל בהצלחה למי שחושב ללמד את הילדים שלו מ AI. ופה עוד מדובר היסטוריה כללית.

 

אתה לוקח את המוצר הכללי והבוסרי ומסיק ממנו מסקנות לעתיד.

זו טעות.

אני יכול להגיד לך שברפואה, למשל, יש השקעת מאמצים אדירים ביכולות ה-Ai, בייחוד בכל הקשור לדיאגנוסטיקה (קודם כל ראשונית, מיון, אבל גם לאחר מכן, במקרים מורכבים, שזו בעיה היום בגלל מגוון ההתמחויות. בבחינת משל העיוורים והפיל).

הטכנולוגיה תתקדם והיישומים יהפכו לייעודיים וטובים יותר. ואז באמת תקבל את ה-Best Practice בקצות אצבעותיך.

 

אני חושב גם שאתה נוטה לחשוב שביצפר טוב ממה שהוא, משום שהילדים שלך מוכשרים ולומדים בגרות מוגברת. כלומר (כמו הקטנה שלי) הם קודם כל חיים טוב בתוך המערכת ודבר שני, מפיקים מהטופ שהיא נותנת. הבעיה היא עם אנשים, חלקם מוכשרים, שאופן הפעולה של המערכת לא מתאים להם והם הולכים לאיבוד. 

 

נ.ב. בעוד שאני שותף למרמור הדריש מהמערכת, שלא התאימה לי בכלל, אני גם מכיר בעיקרון "חנוך לנער לפי דרכו". הקטנה שלי היא חיית מסגרות וטוב לה בביצפר. היא הולכת בשמחה. לא מתכוון להתערב בזה, אם זה עובד בשבילה. ברגע שיהיה לה משעמם (ויהיה לה... כי היא כבר בכפל וחילוק, למרות שלא למדה את זה מאף אחד פורמלית), טוב לדעת שיש פתרונות.

 

 

uʍop ǝpısdn sı ɹǝʇndɯoɔ ɹnoʎ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

פורסם
לפני 12 שעות, natco כתב:

העניין הוא, שלביה"ס ישנם תפקידי חיברות נוספים מלבד הקניית ידע ב"היסטוריה של העבדות", או כל מה שהגברת חרטטה שם. ילד כזה יגיע לשלב הבא בחייו (תיכון? צבא? אוניברסיטה? מתי בדיוק הוריו יחזירו אותו לעולם האמיתי?) כשהוא לא יודע להתמודד עם שום אתגר חברתי הכרוך בפגישה עם אנשים שונים ממנו, בחתירה למטרותיו, בעמידה על שלו.

 

חיברות לא חייבים לעשות בביצפר.

יש גם צופים וחוגים ומסגרות חברתיות אחרות.

 

בביצפר גם לא פוגשים בהכרח אנשים ששונים ממך. 

אני גדלתי בצפון ת"א ואת ישראל השלישית לא פגשתי לפני הצבא. 

 

אבל כן, צריך לתת על הפן הזה את הדעת. 

לפני 11 שעות, GTאי כתב:

מה לגבי גיבויים? אבטחת מידע? 

 

שאלות טובות.

 

באבטחה אני לא מבין כלום, אז לא יודע כמה זה קריטי שמדובר באפליקציה לכמה עובדים.

לגבי גיבויים, ברור שחייבים. 

 

uʍop ǝpısdn sı ɹǝʇndɯoɔ ɹnoʎ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

פורסם (נערך)
בתאריך 8.2.2026 בשעה 18:47, Derish כתב:

שלא לדבר על מערכת החינוך הדפוקה שלהם...

כן - הקפצה של החיים מבחינת התגובה :) פשוט זה דיי מצחיק - המערכת דפוקה ברמה של מדינה של 300+ מיליון איש - והכל זהה :)

במיוחד כשמערכת החינוך עד רמת התיכון היא ברמה עירונית + סטייט

 

זה מאוד משתנה בעיקר כי המימון שלה הוא ברמה העירונית מתוך Property tax (המקביל לארנונה - אבל הרבה יותר גבוהה פה בחלק מהערים) וקצת מהסטייט.

כלומר מה שיש לי בעיירה שלי (מעולה) שונה מאוד ממה שיש אפילו 2 עיירות הלאה ממני (פטרסון לדוגמא - AKA פלסטין הקטנה) או מכמה עיירות הלאה (לייקווד או באפסטייט ניו יורק בעיירות מסוימות - איפה שקבוצות חרדיות ששולחות את הילדים שלהם לבתי ספר פרטיים דתיים לא רוצים להשקיע כספים של העיירה במערכת החינוך לדוגמא)

 

הרזולוציה של איכות החינוך פה בהתאם לאיפה אתה עצומה. אפילו אם היית משווה סטייט יחיד מול ישראל כי הגדלים איכשהו מקבילים (ישראל וג׳רזי - גם מבחינת גודל וגם מבחינת אוכלוסיה לא יותר מדי שונים במספרים)

עריכה אחרונה על ידי Liviur

If living is for learning

Then dying is forgetting

פורסם

אני חושב שהביקורת הזאת התייחסה להסללה מגיל צעיר מאד כלפי האוניברסיטה או הקולג' הנכון, שגם אם תתקבל אליהם אז בסבירות גבוהה תצטרך תמיכה רצינית מההורים ו/או הלוואה בתנאי שוק אפור שתשלם עד גיל 40. 

 

אני לא יודע מספיק על הסילבוס או על הדינמיקה היומיומית של בתי ספר בארה"ב כדי לגבש דעה בנושא. 

 

פורסם
לפני 23 שעות, borsood כתב:

מה שהגברת לא מבינה היא שבית ספר לא מלמד אותך "חומר" אלא מלמד אותך איך ללמוד.

 

האממ , זה מפתיע בעיניי מאוד, כי אמנם עבר הרבה זמן מאז שסיימתי בית ספר, אבל קשה לי להאמין שהשתנה משהו(אם כבר רק השתנה לרעה).

 

על מנת ללמוד איך ללמוד(ולא, "לעבור מבחן", זה מבחינתי לא ניקרא "ללמוד"), צריך שיהיה אכפת לך קצת לפחות, אתה צריך להיות סקרן, ואתה צריך שתהיה לך חשיבה קריטית כלשהי על מנת שתוכל לשאול שאלות.

כבר ראיינתי וגם עבדתי עם בעלי תארים מתקדמים מאוניברסיטאות מוכרות, שלא ידעו דברים בסיסיים שאפשר ללמוד בזמן קצר מאוד, רק כי הם לא היו בתחום המקצועי המאוד צר שבו הם התמחו. 

אז אם באוניברסיטאות נפלה שלהבת, מה יגידו בתי הספר? 

 

מערכת החינוך לא מפתחת כלום, כי לרוב המורים לא אכפת בכלל(בין אם המערכת עושה אותם כאלה, ובין אם זה רק מה שהיא מגייסת כי זאת עבודה נוחה- מושלם לכאלה שרוצות להעביר את הזמן), ובטח כשהם בעצמם לא מהווים דוגמא לחשיבה קריטית ושאלת שאלות. 

 

תפקיד הבית ספר כמו שאני רואה , זה לספק תעסוקה לילדים, בזמן שההורים שלהם עובדים, ולתת להם כלים מינימלים על מנת שלא יהיו אהבלים לגמרי. 

  • אהבתי 1
×
×
  • תוכן חדש...