Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

קרח שחור - השקרן הגדול


sronis
שימו לב! השרשור הזה בן 3380 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

בטוח שמעתם את המושג "קרח שחור", אבל אני מניח שרובכם, כמוני עד עכשיו, לא חווייתם נהיגה על כזה משטח. האמת, נהגתי על קרח שחור בעבר אבל מעט מאוד. היום "זכיתי" לנסוע על כביש באורך מספר קילומטרים שכולו היה קרח שחור אחד גדול. חייב לציין שמדובר בחוויה מעט מפחידה...

 

קרח שחור נוצר במספר מצבים, כאשר להבנתי העיקרי שבהם הוא לאחר שיורד גשם או טפטוף על אספלט שנמצא בטמפ' של סביב אפס מעלות. המים קופאים ויוצרים שכבה שקופה, דקה וחלקלקה של קרח. זו גם הסיבה שקראתי לו שקרן - הכביש נראה מעט רטוב, או לפעמים אפילו כמעט יבש, אבל זהו שקר - בפועל מקדם החיכוך שלו נמוך משמעותית משל כביש רטוב.

 

הניסאן שלי נועלת צמיגי חורף מאוד איכותיים. אמנם לא עם ניטים, אבל כאלה שאיפשרו לי לנסוע במהירות רגילה לחלוטין גם בשלג כבד, ולנסוע בבטחון גם על מסלול שחלקו קרח. ועדיין, על הקרח השחור האחיזה הייתה בלתי צפויה לחלוטין.

 

כל עוד נוסעים בקו ישר בלי להפעיל תאוצה לשום כיוון, הקרח השחור מרגיש רגיל לגמרי. גם כשפונים בעדינות, האמת, לא מורגשת כמעט שום בעיה. אבל ברגע שמפעילים כוח, אפילו קטן יחסית, לאחד הכיוונים (תאוצה, תאוטה או פנייה), האחיזה נעלמת בבת אחת. ל-370Z יש אמנם הנעה אחורית והרבה כוח, אבל תסכימו איתי שמכת גז של רבע דוושה בהילוך רביעי על 2000 סל"ד לא צריכה לגרום לבקרת היציבות להרעיש בהיסטריה ועדיין לא למנוע מהמכונית לקבל זווית של איזה 5 מעלות... כשניסיתי לתת גז בפנייה מצאתי את עצמי עם התחת בנתיב הנגדי, כשאפילו בקרת היציבות מרימה ידיים. ובבלימה - יותר מרבע עוצמה וכל מה שאני חווה זה תקתוקים נואשים מה-ABS.

 

בקיצור, אם אתה נוסעים איפהשהוא בארץ או בחו"ל כשיש סביב 0 מעלות - סעו באקסטרה זהירות. הכל יכול להרגיש רגיל לגמרי, עד שעולים מעבר לעשירית ג'י...

 

רוני

BMW 325i E46

שלום, רוכב.

נא לא לבקש ממני גישה לאוף טופיק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בהחלט מסוכן ביותר.

בשנה שעברה בשלג הגדול, בכביש בגין בירושלים היה מקטע שכזה, שגרם להחלקות מטורפות ול 10 או יותר רכבים שעפו לכל הכוונים עד שהמשטרה סגרה אותו.

 

עריכה: הנה הסרטון

עריכה אחרונה על ידי ceyal
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ספר לי על זה, ב- 1:53 בסרטון הנ"ל החלקתי בגלל משהו דומה. על פניו לא נראה קרח, אבל מצד שני קרח הוא שקוף...

מה שכן היה הרבה ברד על הכביש שזה אותו אפקט. הטמפ' החיצונית היתה סמוך לאפס (התראת כפור דלקה בלוח שעונים).

 

בשרשור הסרטונים טענו שמדובר במהירות גבוהה מידי (20 קמ"ש מקס'), אני טוען שגם על 5 קמ"ש הייתי מחליק.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

האחיזה היא הנמוכה ביותר בטמפרטורות שסביב נקודת הקפיאה. דווקא אז נוצרת שכבת קרח קשיחה ועליה שכבה דקה של מים שהיא החלקה ביותר! כשהשכבה הזו דקה מספיק היא באמת שקופה למראה ולכן נראית כמו אספלט רגיל, ולכן קרויה "קרח שחור".

 

הקרח השחור אגב נפוץ בכביש שמפשיר באזורים מוצלים (אפילו צל של עץ) או במקומות גבוהים וחשופים לרוח כמו גשרים, שבהם ההפשרה אטית יותר ונשארת השכבה הדקה. דרך אחת לזהות משטח כזה היא השקט שנוצר בגלל ההתנגדות האפסית לגלגול.

 

אגב, פטנט קטן: אם אתה נתקל במשטח חלק באמצע סיבוב אתה כמובן בצרות. אבל, אם תכוון את הרכב כך שתעבור על הקטע החלק ישר ככל הניתן, לאט ככל הניתן ורק עם הגלגלים בצד הפנימי של הסיבוב (ולא החיצונים ה"קריטיים") ייתכן שפשוט לא יקרה כלום!

 

כשניסיתי לתת גז בפנייה מצאתי את עצמי עם התחת בנתיב הנגדי.

 

רוני, אני אמנם צריך לוודא שנית שזה תקף על קרח, אבל למדתי ברוב המכוניות היציבות הטובה ביותר בסיבובים קצרים מתקבלת דווקא בהאצה עדינה לאורך כל העיקול.

 

אתה תיארת האצה חזקה (ביחס למצב כמובן) ובתוך הסיבוב שברכבך הביאה להיגוי יתר, וברכב הנעה קדמית תביא לתת-היגוי, אבל בתנאים של רזרבת אחיזה מסוימת דווקא האצה קלילה שתביא לצבירת קמ"ש בודדים בעיקול, תקטין תת-היגוי ולכן תהיה היציבה ביותר.

 

נ.ב. לחברי המחליקים על האספלט אני ממליץ להעמיק את ההיכרות עם דוושת המצמד (או עם N ברכב אוטומטי). הדוושה הזו יעילה יותר להיחלצות מהחלקות בתנאי אחיזה אפסיים מאשר בלמים ומצערת כמקובל כשהאחיזה טובה יותר.

עריכה אחרונה על ידי חן ג.
הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ככל הנראה האצה עדינה וקבועה תעזור, אבל העיקר הוא העדינות. כמובן שאני הגזמתי קצת בכוונה כדי לבדוק את המגבלות (ועשיתי את זה רק כשלא היו מכוניות מסביב), אבל הופתעתי מכמה המגבלות היו נמוכות במצב שנראה רגיל לגמרי (הכביש נראה מעט רטוב, זהו).

BMW 325i E46

שלום, רוכב.

נא לא לבקש ממני גישה לאוף טופיק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני רק יוסיף שיותר מסוכן זה כאשר הקרח לא רציף, במדינות המזרח כשהינו נוהגים בחורף והיו מורכבים צמיגי חורף אם ניטים והכל היה מוכן לנהוג בתנאים קשים עדיין הרכב היה מחליק.

חן, בכביש חלק בכניסה לפניה צריך להוריד מהגז כדי שהמשקל יעבור לגלגלים הקדמיים כדי לשפר את האחיזה מקדימה, ביציאה מהפניה צריך להוסיף גז כדי לשפר את אחיזה בגלגלים אחוריים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אתה מתאר שיטה לנהיגה על משטחים עם אחיזה טובה ו/או בקרבת המגבלות. בתנאי אחיזה אפסית - עדיף לא לשחק עם העברות משקל כי הן קטנות, וגם כי יש חשש לנעילת גלגלים (בבלימה לתוך העיקול) ולסחרור גלגלים בהאצה החוצה ממנו.

 

בנוסף, כשאתה לא על המגבלות - התנהגות הרכב שונה. בצע מעגל האצה אבל במהירות אטית. האץ - הרכב יהדק את קו הסיבוב עד שצבירת המהירות תרחיב אותו שוב. האט - הרכב ירחיב את הקו עד שהורדת המהירות תהדק אותו חזרה.

 

בכביש, חלק גדול מהפניות הן קצרות למדי ואם תאיץ בהן בעדינות תשיג תוצאה עדיפה: אמנם המשקל עובר אחורה, הרכב מאיץ והמהירות עולה - לא רצוי. אבל, כשהעומס פוחת קשיחות הפניה עולה, או בעברית - צריך לסובב את ההגה פחות.

 

סיבוב ההגה הקטן יותר יתקזז עם ההאצה ולכן הכוח השקול הפועל על הרכב לא יגדל. אמנם אתה מאיץ, אבל בעדינות כזו שבה הרכב לא יצבור מהירות בצורה מורגשת עד לשלב היציאה מהעיקול - שם אתה בלאו הכי רוצה להאיץ.

 

כמו כן, בשיטה זו אתה נאלץ להאט יותר לפני הסיבוב וגם נאלץ לבצע את התאמת ההילוך לפני העיקול ולא בכניסה אליו, דבר שידרוש גם הורדת יד מההגה וגם ביצוע "עקב בוהן" שלא נוח לבצע בבלימה עדינה כשהבלם לא מהווה משענת טובה לעקב.

 

החסרון: האטה משפרת את המוכנות במידה ואתה עדיין מהיר מדי. לכן, אם שינוי הכיוון ארוך מספיק (קרי, הפניה חדה) אני עובר תוך כדי סיבוב ההגה מהאטה עדינה להאצה עדינה. בפניה ארוכה אני שומר על מהירות קבועה עד ליציאה.

 

נ.ב. השיטה עובדת על משטח קשיח (כביש; קרח?) ולא על עפר, וכן תלויה בכך ששדה הראיה בעיקול יהיה ארוך מספיק.

עריכה אחרונה על ידי חן ג.
הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בסופה האחרונה בירושלים יצאנו כמה רכבים "חמושים" בצמיגי R1R במצוד אחר שלג. הטמפ' היתה סביב ה-0 וגם במקומות שבהם האספלט היה נראה נקי ושחור, פשוט לא יכולנו להתקדם. הליכה רגלית על הכביש רק המחישה עד כמה האספלט היה חלק מכיוון שהיינו צריכים להלחם כדי לא למצוא את עצמנו שוכבים על הריצפה.

התחלתי מאוד להילחץ, יש לי גם וילונות שחורים באוטו והראייה עוד יותר נמוכה, גם אורות דמוי קסנון של פיליפס שלא מאירים שום דבר בגשם כמעט) והיה די מפחיד. סעו בזהירות !
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אפילו אם הכביש לא קפוא או מפונה עדיף לא לנהוג!

 

הצמיגים שלנו אינם ייעודיים לחורף ולכן כשהטמפרטורה החיצונית סביב נקודת הקפיאה הם לא מגיעים לטמפרטורה יעילה וגם אם הדרך באמת יבשה - עדיין אין אחיזה טובה.

 

יכול להיות שבחלק מהמקומות זה מה שהרגשתם. כמובן שצמיגים ספורטיביים פגיעים לכך במיוחד, ובעיקר בנסיעות קצרות.

הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הרגע חזרתי מגיאורגיה. האמנם קרח שחור לא בנמצא על הכבישים, אבל בהחלט במדרכות, והולכי רגל (אלו שלא שמים לב) מחליקים עליו. לא רוצה לחשוב לעצמי נסיעה של קילומטרים על כביש שמכוסה בקרח שחור.

ולכן אתן לו בכל הכבוד את הזכות להרצות לי על מחזיקי כוסות וגגות שמש, לא יותר מזה.

ZOOM-ZOOM

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

deltaHF, לפי מפרט צמיג R1R הוא צמיג ספורט קיץ, ב0 מעלות ועל משטח חלק אין לו שום יתרון, בחורף נועלים צמיגים חורף וברוב המקריים הם יותר צרים מפני שאחיזה שלהם יותר טובה במשטח חלק.

 

חן ג, אתה אומר דברים נכונים אבל לא מדויקים, אני אישית עברתי הכשרה לנהיגה בתנאים קשיים בחוץ לארץ.

המושג נהיגה בתנאים קשים (שלג/קרח) הינו מושג רחב ויש הרבה מצבים, ולכל מצב יש את התנאי שלו.

העברת משקל הינו דבר בסיסי שנהג צריך לדעת אליו כשנוהג ברכב אם הנעה מקדימה על משטח חלק שלג/קרח.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הוא נתן דוגמה לצמיג שאינו מתאים בעליל לתנאים המדוברים.

 

למיטב ידיעתי צמיגי חורף צרים יותר, גם כדי לאפשר שימוש בשרשראות שלג כאשר אלו נדרשים, אבל גם כדי להגדיל את הלחץ על פני השטח. חן וודאי יוכל להרחיב בנושא.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

חן ג, אתה אומר דברים נכונים אבל לא מדויקים, אני אישית עברתי הכשרה לנהיגה בתנאים קשיים בחוץ לארץ.

העברת משקל הינו דבר בסיסי שנהג צריך לדעת אליו כשנוהג ברכב אם הנעה מקדימה על משטח חלק שלג/קרח.

 

נכון. העברת משקל קלה לאחור (קילוגרמים בודדים!) תגדיל את קשיחות הפניה של הקדמיים ובפניות קצרות תהיה עדיפה על העברת משקל לפנים.

עריכה אחרונה על ידי חן ג.
הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 3380 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...