Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

נושא שמעניין אותי לאחרונה: ההבדל בין סוללת גיבוי לבין מצבר גיבוי והקשר שלהם לרכב פרטים בפנים


אביתר א.

פוסטים מומלצים

לפני 7 שעות, Tom_22 כתב:

קודם כל, לענין המינוחים מצבר (הֶתקֵן חשמלי לצבירת אנרגיה) מול סוללה (מַערֶכת תאים ליצירת חשמל)

לדעתי, סוללה או מצבר זה אותו הדבר פשוט השפה העיברית שלנו היא קצת עקומה ...

גם מצבר וגם סוללה אוגרים ופולטים אנרגיה, שניהם בנויים מתאים, הם משחררים/פולטים אלקטרונים כתוצאה מתגובה כימית (REDOX) ...

מצבר של רכב נועד במיוחד לשימוש ברכב, הוא די אופטימלי, מסוגל לספק זרם רגעי גבוהה להתנעה, לעמוד בטמפרטורה יחסית גובהה, ויחסית זול מאוד לייצור ומאוד בטוח במקרה של תאונה 

אפשר להשתמש באיזו סוללה שתרצה, הכל עניין של אם זה מתאים למשימה... 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא.

סוללה (כולל השימוש במונח לתא בודד) יכולה להיות ״ראשונית״, כלומר לשימוש חד פעמי, או ״שניונית״, כלומר נטענת. מצבר תמיד יהיה סוללה שניונית, כזו שניתנת לטעינה.

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מכל מה שקראתי הבנתי

שכל עוד הסוללה נטענת אפשר להשתמש בה כל עוד היא תתאים לשימוש שאני מייעד אותה

 

אז איך אני יודע איך להתאים אותה, הרי אני יודע שאני לא צריך אותה להנעה אלא למערכות מסביב בלבד

מספיק שאני לוקח סוללה (היא באותו גודל אגב), אולי צריך לעשות מתאם בין הנעל כבל לבין החיבור במצבר, יש הברגה גם בסוללה פשוט הנעל כבל מצד הרכב עם צורה טיפה יחודית למצבר רכב..

וכמובן מתאים מתח ואמפר שעה 

וזה אמור לעבוד תיאורטית??

 

מעניין מה מרק חושב

אני מחכה לתגובתו 😉

עריכה אחרונה על ידי אביתר א.
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 11.9.2024 בשעה 21:11, sperial כתב:

לא.

סוללה (כולל השימוש במונח לתא בודד) יכולה להיות ״ראשונית״, כלומר לשימוש חד פעמי, או ״שניונית״, כלומר נטענת. מצבר תמיד יהיה סוללה שניונית, כזו שניתנת לטעינה.

גם הסוללות שאתה מכיר שהן "חד פעמיות" ניתנות לטעינה, כל סוללה היא לא באמת חד פעמית, יש בכך אמת חלקית.
מצבר = סוללה, מצבר זה סתם כינוי לסוללה ...


ולפותח השרשור, לא הייתי נכנס לזה אם אין לך ידע בחשמל,
כל סוללה עשוייה אחרת, ולכל סוג יש דרך יעודית לטעינה, שתלוי במתח הטעינה ובזרם שמסופק לסוללה ואיך הוא מסופק
ברכב, המצבר הרגיל נטען דרך האלטרננטור ומעגל בקרה פשוט, שמיועד לעבוד עם מצברים, נותן להם זרם ומתח אופטימלי כך שהמצבר ישרת לאורך זמן 
אם תשתמש בסוללה אחרת, סביר מאוד שלא תדע לבחור את הסוג הנכון, מה שיכול לגרום לנזק לסוללה ואפילו לשריפה או פיצוץ שלה
 לא כול סוללה תתאים, יש מעגלי בקרה יעודים לכל סוג סוללה

הסוללה הרזרבית שמותקנת ברכב, כנראה שיש לה גם מעגל בקרה בנפרד משלה, שתואם לצרכייה

לכן לא הייתי מחליף בינהם, ואם לנחש, הסוללה הרזרבית כנראה נטענת בזרמים יותר נמוכים ממה שהמצבר צריך, מה שכנראה יחמם את הסוללה ויהרוס אותה מהר יותר

 

אם תרצה באמת להתעמק ולבדוק את העניין, תשיג את הPDF של הסוללה ותשתף פה, נבדוק מה הדרך הנכונה לתפעולה ואם היא בכלל תתאים

 

עריכה אחרונה על ידי Alberrto
  • רעיון טוב! 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קצת נסחפתי אבל מהתמונה שפרסמת קודם
3cdefa08-1eca-43ab-99b8-c0c61503a32f.thumb.jpeg.989f1b0aead42be74ffc4475824876ae.jpeg
לא תוכל להשתמש בסוללה זו מכיוון שרשום 
Max inital current less than 5.4A

מתיחס לזרם המקסימלי בטעיה,
 הרכבה מטעין את המצבר הרגיל בזרם יותר גבוהה מזה, לכן אי אפשר להשתמש בסוללה הזו במקום של המצבר

ככלל אצבע, מצבר של 100Ah צריך להיטען בזרם שנע בין 10% ל 20% מערך האמפר לשעה, שזה אומר זרם טעינה של 10 עד 20 אמפר

עריכה אחרונה על ידי Alberrto
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפי מה שאני מבין ממה שאתה מסביר

המצבר המקורי 12אמפר 10-20 אחוז לטעינה וככל הנראה שיש לו שם ווסת או איזשהי מערכת  מותאמת , וזה  נכנס בתחום של עד 5.4 אמפר שמופיע על הסוללה לא?

אז אולי בעצם כל העניין זה רק מיתוג?

הייצרן דורש מצבר agm או vrla 

שבשניהם המטרה שלא יצאו אדים או תשפך חומצה במקומות שהמצבר מאוחסן..

 

 

עריכה אחרונה על ידי אביתר א.
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 6 שעות, אביתר א. כתב:

לפי מה שאני מבין ממה שאתה מסביר

המצבר המקורי 12אמפר 10-20 אחוז לטעינה וככל הנראה שיש לו שם ווסת או איזשהי מערכת  מותאמת , וזה  נכנס בתחום של עד 5.4 אמפר שמופיע על הסוללה לא?

אז אולי בעצם כל העניין זה רק מיתוג?

הייצרן דורש מצבר agm או vrla 

שבשניהם המטרה שלא יצאו אדים או תשפך חומצה במקומות שהמצבר מאוחסן..

אני לא באמת מצליח להבין למה אתה מתכוון אבל כנראה שאני לא מסביר טוב,

אז בוא נעשה הפרדה, המצבר הרגיל שיש בכל רכב הגדול והכבד, אני אקרא לו מצבר לצורך העניין ולסוללה הרזרבית הקטנה יותר סוללה.
המצבר הרגיל (הגדול), הוא רכיב טיפש (יש סוללות שיש בהם מעלי בקרה מובנים), והדרך הנכונה להטעין אותו הוא לספק לו זרם שנע בין 10%-20% מגודל הקיבולת שלו, כאשר רשום 100Ah(קיבולת) זה אומר שהמצבר מסוגל לספק 100 אמפר לשעה

אם נחבר רכיב שצורך באופן קבוע רק 50 אמפר, אז מצבר של 100Ah היה מסוגל לתפעל את אותו הרכיב שעתיים.
אם אתה שואל אותי למה רק צריך להטעין את המצבר בזרם שנע בין 10%-20%, אז זה בגלל התוכנות של המצבר, עשו הרבה בדיקות ומחקרים ומצאו שזו הדרך הכי אופטימלית לתפעול המצבר, כך הוא ישמר לטוח ארוך ותוכל להפיק ולנצל את המקסימום מהמצבר.

לצורך הדוגמא, ברכב שהיצרן ממליץ לשים מצבר של 100Ah, המעגל החשמלי בנוי כך מראש שהוא יטעין את המצבר בין 10 ל-20 אמפר, מה שייתן למשתמש את התנאים הכי אופטימליים לנצל את המקסימום של המצבר

(חשוב להבין למה אני מתכוון שאני אומר לנצל את המקסימום, אתה בעיקרון יכול להטעין כל סוללה/מצבר איך שתרצה, אבל הבעיה היא שהבלאי היה מוגבר, ובתנאים קיצוניים אם תגזים אז הסוללה/המצבר לא תוכל לעמוד בעומס ויכולה להתפוצץ/להישרף/להתחמם ולשחרר גזים וכו)

 

עכשיו במקרה שלנו, ברבכך קיים מצבר רגיל וסוללה קטנה(רזרבית)

לכל אחד מהרכיבים יש מעגל חשמלי משלו, שמותאם אישית לאותו סוג סוללה שהיצרן קבע מראש

אם לדוגמא ברבכך יש מצבר רגיל גדול בעל קיבולת של 100Ah אז זה אומר שיש מעגל טעינה שיטעין את המצבר בזרמים שנעים בין 10 ל-20 אמפר לפי הכלל אצבע שדיברתי עלי קודם.
אם תרצה לשים במקום המצבר הגדול סוללה אחרת, צריך למצוא סוללה שמסוגלת לעמוד בזרמי טעינה כו גבוהיים, להטעין סוללה ב10 עד 20 אמפר נחשב די הרבה 

 

בסוללה הקטנה שהעלתה תמונה לפני כן רשום Max Inital Current less then 5.4A, זה מתיחס לזרם המקסימלי שבו יש להטעין את הסוללה

אם תשים אותה במקומו של המצבר, המעגל הבקרה טיפש ואינו יודע באיזו סוללה מדובר, הוא בנוי לספק זרמי טעינה בין 10-20 אמפר שהיצרן קבע מראש, 

מה שאומר שאם במקרה ותחבר את אותה הסוללה הקטנה והמסכנה היא תקבל זרם הרבה יותר גבוהה מהמתוכנן ( במקרה שלנו אוסר לעלות על 5.4A - מה שיצרן הסוללה קבע) 

 

בעקרון אתה יכול למצוא סוללה שמסוגלת לעמוד באותם תנאים כמו המצבר הרגיל ולהשתמש בה במקום המצבר, אבל תמיד יש צורך להתיחס ולהתחשב בתנאי הייצרן של כל סוללה בנפרד

לכל סוללה יש את התנאים האופטימליים שהיצרן של אותה סוללה ממליץ כדי שהיה אפשר להשתמש בסוללה באופן הכי אופוימלי ובטוח שאפשרי

שהם בעיקרון : זרם טעינה, זרם פריקה, מתח סף, מתח טעינה מקסימלי, טמפ' עבודה, שיטת טעינה וכו'... 

אלו הם הדברים הבסיסיים שאני מכיר, אבל אני בטוח שיש פה אנשים שמבינים יותר ויכול לפרט יותר

 

ובקיצור, זה קצת מסובך אם אין לך ידע בחשבל והבנה של פרמטרים בסיסיים ודי מסוכן

לכן לא הייתי שובר את הראש יותר מידי, המצבר הרגיל הוא מספיק 

אם תרצה למצוא משהו במקומו אתה לא תרוויח הרבה, ואם כן אז סביר להניח שהעליות הגבוהות לא יצדיקו זאת

 


 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אבל הוא לא דיבר על המצבר הראשי, אלא על הגיבוי/קטן.

המקורי שלו 12Ah והתחליפי שהוא שוקל הוא 18Ah.

 

כך שלפי מה שאתה כותב, בהנחה והמעגלים טיפשים (מה שאני מסופק במרצדס), המעגל ברכב אמור לספק רק 1.2-2.4A, מה שמסתדר עם הזרם המקסימלי של התחליפי של 5.4A או מתמשך 1.8-3.6A לדבריך. הוא פשוט יטען לאט יותר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 2 דקות, Tom_22 כתב:

אבל הוא לא דיבר על המצבר הראשי, אלא על הגיבוי/קטן.

המקורי שלו 12Ah והתחליפי שהוא שוקל הוא 18Ah.

 

כך שלפי מה שאתה כותב, בהנחה והמעגלים טיפשים (מה שאני מסופק במרצדס), המעגל ברכב אמור לספק רק 1.2-2.4A, מה שמסתדר עם הזרם המקסימלי של התחליפי של 5.4A או מתמשך 1.8-3.6A לדבריך. הוא פשוט יטען לאט יותר.

צודק לגמרי ,והתרשמותי הייתה שפותח השרשור רוצה להשתמש בהן במקום המצבר 😅

אז טעות שלי

 

אכן כמו שאתה אומר היא תיטען לאט יותר, אולי אלו לא התנאים הכי אופטימליים לסולולה, אולי תהיה השפעה על הבלאי לטובה או לרעה, אפשר רק לדעת זאת אם יש מידע מהיצרן 

מה שכן בטוח, שצריך לבדוק זרמי פריקה מקסימלים שהסוללה מסוגלת לספק, הסוללה המקורית BTX14 מסוגלת לספק 200CCA, אזי החילופית צריכה להיות מסוגלת גם לספק זמרים כאלו או גבוהיים יותר

אם החילופית מסוגלת לעמוד בכך, אין שום דבר אחר שיכול להגביל את השימש באותה סוללה מלבד טמפ' עבודה ומחבר פיזי שונה 

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שום דבר מקיף כזה.

מצאתי דף נתונים של מצבר מתוצרת אחרת, אבל כל הנתונים נראים דומים לאלו של פיאם (מידות, קיבולת, טכנולוגיה וכד'). עד כמה שניתן אולי להסיק מכך.

  • אהבתי 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

חשבתי שהייתי ברור ושאני מתכוון אך ורק למצבר הגיבוי ברכב ולא למצבר הראשי.

נתתי פה אפילו תמונה של מצבר הגיבוי המקורי, שלצורך העניין הוא 12 אמפר עם 200a (כח התנעה?) 

אגב למצבר גיבוי זה יש כמה אופציות שנפ, וולטה יואסה וכו... , בגדול זה כמו מצבר של אופנועים , ולא נמכר בכל מקום מן הסתם.

מה שראיתי בהתייחסות מהיצרן הוא שהמצבר יהיה בטכנולוגיית age או VRLA

 

מכאן הנגזרת של השאלה האם סוללת הגיבוי של רוזטק תתאים - כי אין לי מושג אם היא יכולה להיטען מהרכב , אבל מרכב דומה שנתקלתי יש כמה סוגי סוללות גיבוי שיושבים במיקומים שונים ברכב, יש גם סוללה קטנה יותר שאחראית על פחות איבזור לצורך העניין ושם נתקלתי בסוללה של 30 שקל שעשתה את העבודה :)

ומכאן מעניין אותי אם גם סוללות גיבוי שהם יותר דומות למצבר החליפי, גם יתאימו כי אין להם תאכלס כושר התנעה ולא מצויין עליהם את הנתון הזה.

 

כושר ההתנעה נובע מכך שהמצבר גיבוי עוזר בהנעת הרכב גם?

ואם יש סטארט-סטופ ברכב, האם הוא מושפע ממצבר הגיבוי, ומה קורה אם מבטלים בתוכנה את האופציה ואז לא צריך בעצם את המצבר כעזר להתנעה.. 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

איפה המצבר הזה נמצא?

אם הוא בתא המנוע, לא הייתי ממליץ לשים מצבר שאינו מצבר של אופנוע. אם הוא במקום שאינו חם, כנראה שזה יעבוד.

אני לא יודע בדיוק מהו אופי השימוש במצבר ברכב הזה בנסיעות רגילות, אבל מוזר לי שמרצדס ישימו מצבר 200A סתם ככה, אז ישמצב שמצבר רגיל ישרוד הרבה הרבה פחות זמן.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...