Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

פרויקט SIGNATURE - תיעוד אישי אחרון ומלא מא' ועד ת'


שימו לב! השרשור הזה בן 465 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

שלום לכולם, 

 

החלטתי בעקבות הרבה מאוד גורמים בשנים האחרונות, שזה הפרויקט האישי והאחרון שלי אשר אותו אשתף ואתעד באופן ציבורי. 

 

החלטתי לקרוא לפרויקט המאוד קצר הזה - פרויקט חתימה. 

 

למה חתימה? - לא מלשון CLOSURE - לא במובן של סגירה, אלא במובן של DNA - במובן שהפרויקט הזה מתאפיין בדברים שמזהים אותי ואני מזדהה איתם הכי הרבה. 

אבל כן גם במובן של סגירה - תיעוד פרויקט אישי אחרון.

 

אז מה יהיה לנו כאן? 

 

נתחיל בהתקנה רהוטה של האמן והאומן - יוסי אלפיין.

יהיה לנו כאן מוצרים שהם היי-אנד ביחד עם סדרות ביניים ביחד עם מוצרים שהם "לא ברורים" מסדרות כניסה ועד מוצרים שבכלל לא באמת שייכים לתחום הSQ אבל מפתיעים מאוד (מאוד!) 

יהיה לנו כאן שיתוף מלא בתכנון המערכת ובחירת הרכיבים 

וסשן כוונים מההתחלה ועד הסוף 

 

 

אבל נתחיל בקצת - אישי

 

אז למה חתימה באמת. 

 

אני חבר בפורום הזה משנת 2004, ובתחביב אני נמצא משנת 1998 

עד שנת 2007 הקהילה שהיתה פעילה כאן היתה ענקית, הכל היה חברי שמח ופורח ועם השנים נכנסו לתחום הזה יותר ויותר יבואנים קטנים, מתקינים והכל הפך ללא נעים בגלל מלחמות של בעלי אינטרסים והלוביסטיים שלהם. 

ניסיתי הרבה מאוד פעמים לנסות לגשר בין הפערים - ללא הואיל וב2010 פחות או יותר התחילה התקופה הכי גרועה שאני זוכר בתחביב הזה ביחסי האנוש בין האנשים עד שמבחינתי ב2012 החלטתי להפסיק להגיע למפגשי סאונד. 

ב2015 לקחתי על עצמי את תפקיד עורך הפורום (היום זה פשוט תפקיד של עורך) וביקשתי לפתוח "דף חדש" ולהשאיר את העבר בעבר. 

 

אבל כבר הייתי בסטטוס אחר לגמרי - נשוי, משכנתא, ילדה וב2016 זה כבר הפך לילדים עם הולדת בני. 

וזו הסיבה לכך שמפגשים שנערכים במהלך סופי שבוע - הזמינות שלי אליהם אפסית בכל מקרה. 

 

ההחלטה היתה שסופי השבוע שלי מוקדשים למשפחה וגם ידעתי היטב איפה אני לא רצוי למרות הכל. 

 

במהלך השנים הכרתי כאן המון אנשים טובים ונהדרים מן הסתם איתם אני שומר על קשר אישי - עם חלקם כמעט על בסיס יומיומי עד היום כולל. 

 

במהלך הקורונה פנה אליי חבר צעיר מהתחום וביקש ממני להגיע למפגש גדול במהלך אחת השבתות - באמת, ראיתי התעוררות ענקית בתחום וחזרתי לפעילות לתקופה - ואז גיליתי גם שיש דברים שהיו אמורים להשאר בעבר - ממש לא נשארו בעבר, הבנתי מהר מאוד שוב, איפה אני לא רצוי. 

 

ביחד עם כל זה - אני הייטקיסט ובתקופת הקורונה עומס העבודה פשוט נכנס לסחרור ואם זה לא מספיק גרוע, מצאתי את עצמי ב2021 מהנדס וותיק ויחיד בצוות ותוך כדי עבודה בוצע גיוס של צעירים חדשים לתחום שהייתי צריך גם להכשיר אותם - טירוף מוחלט, המילה "קריסה" אפילו לא קרובה לתאר את מה שעבר עליי ולכן סדר העדיפויות שלי היום שונה לחלוטין. 

 

אני אוהב את התחום הזה מאוד - התחביב הזה בדם שלי, אני חי ונושם אודיו - אודיו לרכב בפרט. וזה לעולם לא ישתנה. 

אמשיך לערוך את הפורום וגם כשיהיה זמן פנוי אכתוב מדריכים ואשתף ידע חדש אבל את התיעודיים האישיים החלטתי לעצור - מכל מה שכתבתי מעלה. 

 

 

איך הפרויקט יתנהל 

 

פוסטים שיסיטו את הדיון - נושאי הפרויקט בלבד, ימחקו. - הנושאים היחידים שידונו כאן יהיו התקנה, תכנון, ציוד, כוונים. 

פוסטים שליליים, פוגעניים - ימחקו גם כן. 

 

אני מתכוון לכתוב את התוכן בכך שיציג את השיקולים האישיים שלי לביצוע כל פעולה - כמובן - מדובר בדיעות האישיות שלי בלבד ולמי שקורא ועוקב - תיקחו רק את מה שמתאים לכם ונתפס בעיניכם כנכון\מועיל. 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • אהבתי 3
  • מעניין 1
  • רעיון טוב! 1

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 52
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

אז נתחיל בהתקנה - איך כל הסיפור מתחיל? 

 

לא החלפתי רכב - מדובר בDS 5 שלי - שנתון 2014 ובעצם התכנית המלאה היתה -

 

להחליף הגברה על בסיס אינטגרטור (אודיסון פרימה פורזה) ומונובלוק קטן של TORO TECH במערכת FULL SCALE שתכלול:

 

 Audison Bit Virtuoso HD FIR Mode

Audison Voce 5.1 + BIT IN

TARAMPS md1200.1 X 2

 

להחליף את הטוויטרים לDAYTON AUDIO MINI-AMT8 

 

להחליף מצלמת DVR

להחליף את הDRC הישן לDRC MP 

להוסיף KILL SWITCH לרימוט

חיזוק ממסר למצלמת רוורס

 

 

לקחתי שלושה ימי חופשה לצורך העניין וביום שבו הייתי אמור להכניס את הרכב לסדנא (בערב) - נכנסתי למשטפה, בכל זאת לכבד את הסדנא ואת בעל המקצוע - לא מכניסים רכב מלוכלך. 

בא להניע את הצורפתיה אחרי השטיפה והיא צורחת עליי! בלם אלקטרוני לא תקין - נדרש תיקון! 

ואיזה צפצופים מחרידים היא הוציאה עליי. 

 

וואו איך נחרדתי שהלך לי הנד-ברקס והרכב תקוע במשטפה ו... בסה"כ מצבר! לא היה לו וולטאג' לסגור את הבלם בדימום מנוע וכשבאתי להניע התריע סתם תקלה.

 

בוסטר - מניעים - נוסע לחנות חלפים - מצבר חדש ויאללה בערב מכניס את הרכב אל יוסי. 

 

תמונה של הDRC אעלה מחר כבר - וסה"כ תמונות מההתקנה מסתכמות בבניית רצפה צפה למגברים -

 

הציוד

 

 

 

image.thumb.jpeg.9b4881be86c0d566aea36d19081f3fbc.jpeg

 

ריקון תא המטען

 

image.thumb.jpeg.94270a458833d38896d8a477f3644b1c.jpeg

 

סידור המגברים 

 

image.thumb.jpeg.db5491b61f8401f498fc26adc71515ce.jpeg

 

הכנת תעלות חיווט

 

image.thumb.jpeg.b441362cebc505051b4fd0c0c75c5488.jpeg

 

ריפוד פלטה תחתונה (שהחליפה את השטיח המקורי שיצא מהרכב אל המחסן) 

image.thumb.jpeg.8eef4a2aa3e30aa005f7e908da9d66c9.jpeg

 

חיווט ומסגור 

 

 

 

image.thumb.jpeg.ac800d060c6f6e74b4fff91af33d06e0.jpeg

 

 

המסגרת שאתם רואים למעלה זה לא ברזל אלא MDF שנכנס בלחץ. 

המפצל מתח שאתם רואים - חביב מאוד! הזמנתי מאמזון בסכום של 40 דולר לערך - זה גם מפצל פלוס וגם מפצל מינוס באותו הבודי - וליד כל פיוז יש לד אינדיקציה שאם הוא לא דולק או שהפיוז שרוף או שהלד שרוף. 

 

עוד מבט אחד 

 

image.thumb.jpeg.683beeccd5512f70e1bc52ccffdc1bdc.jpeg

 

והפלטות שסוגרות את הכל

 

image.thumb.jpeg.4915deaddeac7ad1ad80b933d1add6c1.jpeg

 

 

עכשיו - כמה דגשים - 

 

הפלטות מאווררות מלמטה - ובכל מונובלוק כזה של TARAMPS יש מאוורר חכם מנוהל הספק אז יש שם שני מאווררים כבר שמזיזים אוויר - אם יהיה צורך אוסיף בכניסה מאוורר CROSSBOW של סטינגר שיש לי במחסן עוד מימי הCARPC. 

 

כרגע הAMT לא הותקנו - ואני שוקל אם עדיין ללכת על זה - בהמשך ארחיב למה. 

 

סה"כ משך ההתקנה היתה כיומיים עבודה. 

כבל DRC אחד ניזוק למרות שביצעתי מודל טכני - וגם על זה ארחיב בשלב המתאים בפרוייקט. היה לי ספייר ואת זה שניזוק אאחה במעבדה בהמשך בכדי לספק לפרימה פורזה. 

 

למצלמת הרוורס כנראה היה מתח נמוך מידי ולא פעלה באופן רצוף - לאחר הוספת ממסר - עובדת בצורה פרפקטית! מדובר במצלמת AHD. 

 

מצלמת הDVR הוחלפה כי היא היתה ללא כרטיס SD - הכרטיס היה בתוך הגוף של הHU - החלפנו למצלמת USB עם סלוט עצמאי לכרטיס SD. 

 

 

אמירת תודה

 

רוצה שוב, להודות ליוסי - על המסירות והנאמנות שלו ללקוח וכרגיל על התקנה בסטנדרטים הכי גבוהים. 

ההיכרות שלי עם יוסי כבר מתקרבת ל20 שנה ומעולם לא היה בעל מקצוע שהרגשתי כל כך שקט להשאיר אצלו את הרכב, זה אומר הכל בעיני.

 

בהמשך אעלה לכאן את נושא תכנון המערכת ומה היו ההחלטות שגרמו לי לבחור בכל רכיב ורכיב - שהרי זה חלק מהחתימה שאני מדבר עליה.

 

ואח"כ אגש לנושא של המודל הטכני. (יתכן ובסדר הפוך)

 

  • אהבתי 3
  • מעניין 1
  • רעיון טוב! 1

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אז קודם כל תמונה של הDRC MP החדש - הגיזמו הזה מצד אחד מגניב מצד שני לא ממש אוהב אותו ואסביר בקצרה למה. 

 

image.thumb.jpeg.09bfeca8319698ba8bd22ad19943795b.jpeg

 

כן הוא דק יותר, ויש לו אפשרות לבחירת כמעט כל צבע אפשרית ישר מהתפריטים. 

ומן הסתם הוא גם מסוגל לעבור בין 8 פריסטים ולא 4. 

 

אבל הDRC הישן יותר היה לי דווקא נעים יותר למגע וקל יותר לתפעול משום מה - כנראה שזה עניין של הסתגלות - מה גם שבכדי לעבור פריסטים - בMP החדש צריך לנווט עם הכפתור ווליום שהוא גם ג'ויסטיק וזה פחות קל מאשר בישן. 

 

 

לפני שאני נכנס לנושא של תכנון המערכת - שזה בעיני חלק מה"בשר" העיקרי של הפרוייקט הזה ארצה לתת התייחסות לעוד משהו שהוא חלק מהDNA שלי - ביצוע מודל טכני טרם התקנה. 

 

מודל טכני

 

אז מה זה מודל טכני בעצם? 

זה מושג שמלווה אותי מהשירות הצבאי. בעקרון לפני כל יציאה לתרגיל ולפני כל יציאה לפעולה מבצעית הינו פורשים את הכלים ומפעילים אותם בשטח הבסיס - בכדי לראות שהכל עובד! 

למה? בכדי לא להגיע לשטח ולגלות שמשהו לא עובד.

בכדי להכין דברים מסויימים מראש בכדי לא לבזבז עליהם זמן בהכנות בשטח. 

ובכדי לא לאכזב בזמן אמת. 

 

אז אותו הדבר אני מבצע לפני שאני מתקין מערכת שלמה ברכב ואח"כ מאבד שעות יקרות על לפרק חוטים, להחליף חוטים בזמן שהם עוברים דרך עשרות נקודות לאורך ורוחב הרכב. 

לפני שאני יושב שעות ברכב עם מנוע מונע - מבזבז דלק ומזהם 

 

אני מכין מראש כל מה שאני יכול - בבית.

 

אז איך עושים מודל טכני? 

 

קודם בודקים את הדברים שקל מאוד לבדוק - רמקולים למשל - לוקחים חוט, סוללה 9V ופשוט נוגעים לשבריר שניה 

 

image.png.39823a24d4b116f80a8dcb116a0ad1dc.png

 

למעלה אתם רואים ווידוא שהAMT תקין. 

 

והנה החלפה של כרטיס כניסה אנלוגית לזה הדיגיטלי במגבר ווצ'ה אודיסון - 

 

image.thumb.png.21244c120795e58549463d4c90441d74.png

 

ולאחר ההחלפה 

 

image.png.ca9e3e83d88ff9fbe97da5b32eb1812a.png

 

אח"כ ווידאתי תקינות של המגברים - לשם כך כבר צריך מקור כוח - מה עושים בכדי להשיג מקור כוח 12V בבית שיכול לתת מספיק אמפר להרים מערכת שלמה? 

 

שתי אפשרויות: 

 

1. ספק כוח AC DC מקצועי וחזק - יש כאלו שמסוגלים לספק 100 אמפר - יקר מאוד ומיותר בשביל לבצע מודל טכני - כל הרעיון של מודל טכני הוא סה"כ לוודא פעולה תקינה של מערכת - בקנה מידה קטן. 

2. ספק כוח של מחשב. 

 

האופציה שלי היא ספק כוח של מחשב - חדש מתחיל במחירים של 80 שקלים - אפשר למצוא מחשבים מפירוק ולקחת אחד גם בחינם. ספק כוח של מחשב יכול לספק 15 אמפר - זה יותר ממספיק בכדי להחריש אזניים כשמדובר במוזיקה. 

 

***הדבר הבא - הוא על אחריותכם בלבד - למי שאין ידע בסיסי בחשמל, נא לבקש מבעל מקצוע (טכנאי אלקטרוניקה) לבצע זאת עבורכם ***

 

מה שעושים בכדי שספק הכוח יפעל עצמאית זה בסה"כ לקחת את החוט הירוק בספק הכוח ולחבר אותו לאחד החוטים השחורים - החוט הירוק הוא פיקוד ממסר הדלקה של הספק וברגע שאתם מאריקים אותו לאדמה של הספק - הוא ידלק ברגע שיחובר לחשמל. 

 

מאותו רגע - יש לכם - 

 

בחוטים הצהובים 12V 

בחוטים האדומים 5V 

 

(תוודאו בבקשה עם רב מודד)

 

ואתם יכולים לדמות ככה גם להפעיל מוצרים שנדרשים ל12V וגם לכל מיני מוצרי USB שעובדים על 5V 

 

והנה ווידוא תקינות של אחד משני מגברי הטאראמפס הברזילאים:

 

image.png.039ac40255b61175ce74a18f8be6857f.png

 

אתם יכולים לראות שלמגבר מחובר רמקול שנלקח מסאונד בר שנהרס לי (היה בחוץ במרפסת בשמש הרבה מאוד זמן) ומצד שני מחובר לספק. לכניסות RCA של המגבר מחובר כבל שנכנס ליציאת אזניות של הטלפון שלי וככה ניגנתי מוזיקה דרך המגבר הזה ואכן ראיתי שהרמקול מנגן תקין. חזרתי על התהליך בעבור המגבר השני. 

 

והנה ווידוא של סטאפ של הDSP ושל הVOCE במצב FIR ובטופולגיית FULLDA 

 

image.png.07e32e1a58c5ed4eac3dd34cf8d03fe2.png

 

מה שעשיתי כאן בכדי לדמות מערכת - לקחתי מקלט\משדר BT לאופטי - צימדתי אליו את הטלפון שלי - ומהיציאה האופטית שלו התחברתי לDSP

הDSP מחובר בכבלי דאטא (אין RCA זה FULLDA) ישירות למגבר - והכל מחובר לספק הכוח כאשר כל פעם הזזתי את רמקול הבדיקה שלי לערוץ אחר וככה ווידאתי שכל הערוצים במגבר תקינים - שהDSP מוציא את הסאונד המתאים לכל ערוץ. 

 

וכמובן זו גם היתה אפשרות נהדרת! לעשות כוונים ראשוניים (נקודת חיתוך) בDSP

 

image.png.248481d01d7a3a2c21da1d92bf707c93.png

 

אז - 

 

כל הרמקולים נבדקו ונמצאו תקינים. 

כל הכבלים נבדקו ונמצאו תקינים. 

כל המגברים נבדקו ונמצאו תקינים.

הDSP נבדק ואף כוון להתקנה ראשונית ברכב בכדי שיהיה אפשר לשמוע מוזיקה מהרגע הראשון - בווליום נמוך ולדבר בדיבורית. 

 

וככה אני יודע שאני מוכן להתקנה והתקלות שיהיו נגרמו כנראה רק בזמן ההתקנה ואותן יהיה צריך לסדר בשטח. 

 

מה שאני רושם זה בגדר "מדריך" מבחינתי לביצוע מודל טכני - למי ששיטה זו מדברת אליו - מנסיון - קצת השקעה בבית, חוסכת המון שעות של דלק ברכב ותסכולים ואף כאבי גב של עבודה לא נוחה. 

 

 

  • אהבתי 4
  • מעניין 1
  • רעיון טוב! 1

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

במכירת הרכב זה עניין של שיקול - נוחות וזמן - 

 

אני כמעט תמיד מפרק את כל ההגברה והרמקולים - HU אני בד"כ מניח לו לנפשו ומחבר אליו חזרה רק את הרמקולים המקוריים. 

חיווט אני בד"כ משאיר - אני מעדיף תמיד בהתקנה חדשה - חיווט חדש וטרי ככל הניתן. 

 

שתבין - מה שקורה לגומי אחרי מספר שנים - הוא מתייבש והופך לפלסטיק - איכות המיגון של החוטים והגמישות שלהם כבר ירודה מאוד אחרי מספר שנים - יש סיכוי שאם תנסה להעביר חיווט כזה מחדש בתוך מלא פיתולים וזוויות ברכב הבא - המיגון שלו יסדק - הסיכוי לקצרים לא קטן. 

 

לכן אני מניח לו לנפשו. 

 

בידוד אני לא מפרק אף פעם - זו השקעה שמבחינתי היא חד פעמית לכל רכב - בDS הבידוד המקורי כל כך - כל כך טוב - שזה לא להאמין, רק בודדתי קצת את הדלתות וזהו. 

 

במכירה של הDS אני אחזיר בחזרה את המאפרה המקורית במקום איפה שהDRC יושב ואצטרך לסגור חורים כנראה איפה שהפודים מותקנים כעת - במידה ואחליט לפרק את הJOYING - יהיה צורך להשמיש בחזרה את המסך המקורי. לא בטוח שאעשה את זה כבר - HU סיני שיהיה כבר בן 4-5 עד אז - לא חושב שרוצה להעביר אותו לרכב הבא. 

  • אהבתי 1
  • רעיון טוב! 1

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אח יוסי יוסי השם יקום דומו,
איזה התקנות פורנוגרפיות כואב הלב, יש סיפוק בלתי מוסבר בלהתסכל בהתקנות שלו.
גם אצלך אחרי הטרור כבלים שהיה יש סיפוק כפול לראות התקנה כזאת סוף סוף(לא שאצלי יותר טוב).
 

בנוסף מגניב לראות סוף סוף פרויקט עם FIR מה גם שאודיסון היחידים שמציעים פתרון כלשהו כי הפילטרים האלה כבדים מדי לכל מעבד כמעט היום בשוק.

צריך לשמוע איך יצא תעדכן אם אתה מרגיש שיפור עם הפיר.

לפי מה שאני זוכר זה FIR חלקי כי אין מעבד כרגע שיעבוד לבצע על כל אלמנט פילטרים כאלה כבדים אבל עדיין מעניין לראות אם יש עניין והפאזות מצליחות להתשייב טוב.
גם מעניין האם זה ממרכז את הבמה בכל התדרים, אצלי בגלל שהמיד הימני עם פאזה בעייתית יש קושי למרכז את הבמה והכלים ולפעמים הזמרת/הזמר זזים מעט בהתאם לתדרים.

 

מבחינת אלמנטים פרט לDayton AMT הרכב עדיין Full Morel?

אתה מבצע מדידות פאזות ישור פאזה תדר או שאתה ממרכז נטו רק עם אוזניים?
תעדכן בעיקר על הכיוון בFIR ואם אתה יכול להעלות גרפים של פאזה לפני FIR ופאזה אחרי FIR של אלמנטים בנפרד, זה מוכיח שהטכנולוגיה פועלת.
 

 

  • אהבתי 2

-KIA RIO 2014 HATCHBACK-

HU: Mosconi Amas-96k Optical Out-> DSP: Helix Pro MK2 -> Amp: Zapco Z-150.6 AP

Front: Scanspeak 16W/4531G06 + Hybrid Audio X3-CP + Hybrid Audio X1

Sub: 2x UnderSeat JL-AUDIO ACP108LG-W3v3

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בחלק הזה של הפרויקט - אני מתכוון לגעת עמוקות בנושא של "תכנון מערכת" 

 

אתייחס לפרק הזה בפרויקט כאל מדריך אבל בפועל מדובר בשיקולים שלי כלפי הרכב הספציפי - במקביל אבקש לקחת את הנכתב בערבון מוגבל, לא כ"כתיבת תורה" כמו שפעם ייחסו לי (כן זה אכן קרה) ושכל אחד יקח לו מכאן את מה שמתאים לו, את מה שמדבר אליו כפרקטיקה או תיאוריה נכונה. 

 

כמובן כאן - מי שרוצה להוסיף מידע משלו מוזמן - יחד עם זאת אבקש שנכבד זה את זה, לא נבטל דיעה איש רעהו. 

 

תכנון מערכת - בחירת מיקומים

 

בDS - לדעתי המתכנן של הרכב ומהנדס הסאונד שלהם, עשו את העבודה הכי טובה שאפשר לעשות - שימו לב לדלת של הDS ולמקומות שאני מסמן בעיגולים:

 

image.thumb.png.fa2acbdd281c4cd72a657a6092f98f8f.png

 

הגרסא שלי היא ה"לא מאובזרת" - בפועל היא מגיעה עם סט שני חלקים לא רע בכלל! ויש קיט לשדרוג של פוקאל ספציפית לPSA אותו שקלתי בזמנו לרכוש (רק שלא עשו שילוח לארץ אחרת הייתם רואים אותי עם פוקאל)

 

ויש את הגרסא המאובזרת בה הרכב מגיע עם 14 רמקולים של DENON! - במידה והייתי רוכש את הגרסא המאובזרת - אתם לא הייתם רואים לא את פרויקט SCARGO ולא את הפרויקט הנוכחי ואני כנראה כבר הייתי פורש מהתחום. 

 

אבל שימו לב למיקומים  - 

 

המידבאס - בגובה הברך אפילו טיפה מעל.

הטוויטר המקורי - בגובה ידית הדלת מופנה ישירות למרכז הרכב. 

הטוויטר בגרסא המבאוזרת - במשולש חיפוי של מראת הצד. 

 

המיקומים האלה הם תכלס המיקומים הכי טובים שאפשר לשים בהם רמקולים ברכב הזה מבחינת יצרן - למה? 

כי הם ממוקמים כולם בגובה תקין - במרחקים של פחות או יותר בגבול של 30 ס"מ זה מזה 

הם ממוקמים במקומות הכי רחבים ברכב. 

הם ממוקמים במקומות הכי רחוקים ממשטחי החזר ושמשות ברכב. 

 

אלו הם המיקומים גם שתתקבל בהם דינאמיקה (טווח דינאמי) הכי טובה. 

 

אז למה בכל זאת התקנתי את המידים ואת הטוויטרים - כבר בפרויקט SCARGO - בפודים במשולשים?

 

משיקולים שלא קשורים לסאונד -

 

הפודים יכולים לעבור איתי מרכב לרכב. 

הפודים כן נמצאים בנקודות הכי רחבות ברכב וגם בנקודות הכי רחוקות ממני. 

העלות של להשחיל חוטים לתוך הדלת והעלות של בניה למידריינג'ים בכדי יהיו איפה שהטוויטר המקורי נמצא - לא באו בחשבון בתקציב שרציתי להשקיע וגם לא בפרוייקט האחרון. 

 

אז נכון הטווח הדינאמי קצת נפגע מזה - בייחוד בהתקנה הקודמת בה הרמקולים הוגברו על בסיס מגבר שהוא פתרון אינטגרציה. 

 

במעבר להתקנה הנוכחית - אין שום בעיה של דינאמיות, אבל כן סביבת החזרים קצת בעייתית. 

 

למה פודים? 

 

התשובה האמיתית - כי זה זול וזה נוח

 

הטוב בפודים - 

 

אפשר למקם אותם כמעט בכל מקום ברכב. 

הם זולים יחסית וזו השקעה חד פעמית שאח"כ עוברת איתי לרכב הבא. 

אפשר לשנות את כווני הזווית שלהם תוך כדי חיפוש זווית מיטבית להיענות הכוח של הרמקולים וזה היתרון העצום בעיני של פודים. 

הם מבטלים הרבה מהגלים העומדים בתוכם ומשדרים בעיקר גל קידמי. 

 

הרע בפודים - 

 

יש להם ביטולים מאסיביים בתחום התחתון של האלמנט והם מכריחים נקודת חיתוך גבוהה יותר מהמתוכנן. - התגברתי על זה ע"י בחירת נקודת חיתוך מיטבית בינם לבין המידבאסים אבל על זה אדבר כאשר אגע בנושא הכוונים בפן של תכנון המערכת. 

במידה ולא ממקמים אותם נכון או שלא ניתן - הם פולשים לשדה הראייה. במקרה שלי מדובר בזוג פודים קטנים בכל צד שממוקמים במקומות שלא מפריעים כלל לשדה הראיה. 

הם יוצרים סביבת החזרים גדולה יותר הודות לכך שהם בולטים מהמשטח עליו הם מותקנים - מנסיון - זה מאוד זניח. 

 

 

מיקום הסאב 

 

את הסאב בחרתי למקם בתא מטען. 

מדובר בסאב 12 אינטש בתיבת סלוט פורט גדולה מאוד. 

 

בפרויקט SCARGO התחלתי את הדרך עם סאב 8 אינטש אקטיבי שהיה מתחת למושב הנוסע - הסיבה לזה היתה שידעתי היטב שהמידבאסים לא יבואו לידי ביטוי בתדרים הנמוכים כי בזמנו התקנתי את האודיסון פרימה 8.9 ביט ומדובר במגברון צנום הספק - סה"כ 35 וואט לערוץ ו130 בגישור כאשר כל הערוצים על אותו ספק כוח קטנטן.

 

רציתי את הסאב וופר באותו קו עם המידבאסים וכאן התחושה היתה שיש לי פשוט מאוד מידבאסים גדולים בחזית הרכב אך אין לי ממש סאב. 

 

בנוסף לכך - שיניתי את שיטת התזמון שלי והיום אני מסוגל להביא את הסאב קדימה בצורה כזו שלא ניתן להבדיל בינו לבין המידבאסים כלל. 

בפועל אין לי צורך בסאב קידמי - ולכן כבר בפרויקט SCARGO היה מעבר לסאב 8 אינטש בתיבה פורטד בתא מטען ואז מעבר לאינטגרטור חזק יותר ובסוף מעבר גם לסאב אולטימו. 

 

בפרויקט הנוכחי - המידבאסים מקבלים הספק אדיר! אשר לזה אגיע ואדון בהמשך והאמת היא - שאני יכול אפילו להנות בלי סאב וופר בכלל כרגע. 

 

התזמון נשאר כפי שהיה - הסאב וופר רק משלים את המידבאסים ואין שום סיבה לסאב קידמי. 

 

השיקול המקורי לשים סאב מתחת למושב הנוסע גם היה - תא מטען ריק, מרווח ריסוק מירבי למקרה של תאונה וילדים ברכב - בפועל ראיתי שהרכב הזה משרת רק אותי בעיקר ותא המטען לעולם לא ריק אז לא ראיתי מה הטעם בכך והפסקתי להתעקש. 

 

ולכן גם מיקום מערכת ההגברה - עבר לתא המטען. 

 

בהמשך פרק תכנון המערכת - אדבר ואסקור את הרכיבים ומדוע כל אחד נבחר. 

 

 

 

 

 

 

 

 

לפני 10 דקות, kalmangar כתב:

אח יוסי יוסי השם יקום דומו,
איזה התקנות פורנוגרפיות כואב הלב, יש סיפוק בלתי מוסבר בלהתסכל בהתקנות שלו.
גם אצלך אחרי הטרור כבלים שהיה יש סיפוק כפול לראות התקנה כזאת סוף סוף(לא שאצלי יותר טוב).

 

טרור הכבלים מעולם לא היה בDS - בוא נעשה כאן סדר - הDS גם ההתקנה הראשונה היתה של יוסי וגם הנוכחית. 

אנחנו מדברים כאן על הסובארו וזה סיפור אחר. 

 

בסובארו - ההתקנה התחילה תאמין או לא אצל יוסי, כאשר הרכב היה עוד בבעלות של אבא שלי. 

כשהרכב עבר אליי בוצעה בו התקנה של יוני סטריאו וגם זו היתה התקנה רהוטה. 

הבאלאגן של החוטים שראית בסובארו זה היה תוצאה של "בליץ" התקנה חפוזה - בין לילה בה עברתי לפתרון הגברה וDSP בגודל של עשירית מהמערכת ואף חור בפלטה לא היה ממוקם נכון - היום כבר מסודר שם הרבה יותר והמצב שלה קביל לפחות. היו לי הרבה התקנות "פיגוע" כי היו לי מספר רכבים שהחזקתי יותר מידי זמן והפכו לסוג של "מעבדת הייטק שבאמת עובדים בה". 

 

לפני 15 דקות, kalmangar כתב:

בנוסף מגניב לראות סוף סוף פרויקט עם FIR מה גם שאודיסון היחידים שמציעים פתרון כלשהו כי הפילטרים האלה כבדים מדי לכל מעבד כמעט היום בשוק.

צריך לשמוע איך יצא תעדכן אם אתה מרגיש שיפור עם הפיר.

לפי מה שאני זוכר זה FIR חלקי כי אין מעבד כרגע שיעבוד לבצע על כל אלמנט פילטרים כאלה כבדים אבל עדיין מעניין לראות אם יש עניין והפאזות מצליחות להתשייב טוב.
גם מעניין האם זה ממרכז את הבמה בכל התדרים, אצלי בגלל שהמיד הימני עם פאזה בעייתית יש קושי למרכז את הבמה והכלים ולפעמים הזמרת/הזמר זזים מעט בהתאם לתדרים.

 

לFIR אגיע בהמשך - כן זה באמת עובד ועושה עבודה מדהימה - האם זה MUST? אגיע לזה בהמשך. חוץ מהם יש את APL אודיו שנותנים פרוססור עם FIR אבל המחיר בשמיים וגם רזולוט היו אמורים לצאת עם זה לשוק ממה שזכור לי. 

יש שתי טכנולוגיות מאוד חזקות במובן הפאזות והאיקולציה - האחת היא DIRAC LIVE והשניה FIR. 

 

אגע בכל זה לעומק בהמשך. 

לפני 18 דקות, kalmangar כתב:

מבחינת אלמנטים פרט לDayton AMT הרכב עדיין Full Morel?

אתה מבצע מדידות פאזות ישור פאזה תדר או שאתה ממרכז נטו רק עם אוזניים?
תעדכן בעיקר על הכיוון בFIR ואם אתה יכול להעלות גרפים של פאזה לפני FIR ופאזה אחרי FIR של אלמנטים בנפרד, זה מוכיח שהטכנולוגיה פועלת.

 

הרכב לא כולו מוראל - הטוויטרים הם HAT LEGATIA L1V1 

הAMT כרגע לא מותקנים ואולי גם לא יותקנו - זה בהמשך הדרך. 

 

לגבי הFIR אגיע לזה. 

 

  • אהבתי 2
  • מעניין 1
  • רעיון טוב! 1

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

APL לא קיימים יותר זה היה פרוטוטייפ ובסוף המוצר לא יצא לשוק - רציתי לקנות אחד ניסיתי ליצור איתם קשר במשך כמה חודשים ללא הצלחה.

Dirac LIVE של MiniDsp לא נותן פיתרון FIR מלא ברכב אלה איזשהו משהו באמצע, בהתחלה הם יצאו בהצהרות לגבי פילטרי FIR אבל העלימו את זה מהעמוד שלהם.

רזולוט גם לא הוציאו FIR בסוף לפי מה שאני יודע.

אני יודע שאני קצת חופר על FIR אבל זה ה"Holy Grail" של המעבדי סאונד לדעתי וזה מעניין לראות.
גם כל הקטע של הFullDA עם הכבלי רשת מגניב תאמת,
התקנה ראשונה שאני רואה עם המודל הזה בארץ.

 

  • אהבתי 1

-KIA RIO 2014 HATCHBACK-

HU: Mosconi Amas-96k Optical Out-> DSP: Helix Pro MK2 -> Amp: Zapco Z-150.6 AP

Front: Scanspeak 16W/4531G06 + Hybrid Audio X3-CP + Hybrid Audio X1

Sub: 2x UnderSeat JL-AUDIO ACP108LG-W3v3

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כפי שאמרתי - יש למה לצפות - אגיע לFIR בהמשך ואכנס ממש לעומק. 

 

לגבי APL - לא מתפלא - יקרים מידי וקטנים מידי. 

לגבי רזולוט - אני בטוח שעוד יפתיעו - התעשיה זזה לשם. 

 

DIRAC וFIR אמורים לעבוד ביחד בשביל לתת לך פתרון מודרני כולל לשליטה בפאזה והיענות כוח גם מאות הכניסה ואז גם מההיזון החוזר מהחדר עצמו - DIRCA מטפל ב"חדר" כאשר הFIR מטפל בכניסה והיציאה מהDSP עצמו... זה שתי טכנולוגיות שעובדות במיקומים שונים של היענות הכוח. 

  • אהבתי 2

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

החלק הבא של תכנון מערכת - חלוקת הספקים, טווח דינאמי והדרום 

 

כאמור הנכתב כאן הוא דעתי האישית בלבד! 

 

אז למה זה כל כך חשוב?

מה רוב האנשים עושים?

מה הטעויות הכי גדולות כלפי המושגים האלה? 

 

קודם כל - צריך להבין את המושגים "טווח דינאמי" וגם "הדרום" 

 

חצי מהאנשים בערך שתשאלו מה זה טווח דינאמי - הם בעצם ידברו אתכם על הדרום - HEADROOM - שזה בפועל עתודות הכוח שיש לספק כוח של מגבר. כן זה קשור לטווח דינאמי אבל זה לא מה שמגדיר טווח דינאמי. 

החצי השני של האנשים שישאלו מה זה טווח דינאמי - יתנו תשובה נכונה חלקית - והם יתייחסו לטווח הדינאמי של האות - אבל לא יתייחסו להדרום של המגבר. 

 

כשבפועל טווח דינאמי נגזר משלושה פקטורים - 

 

ההקלטה.

המרחק מהרמקולים.

ההדרום של המגבר. 

 

ההקלטה

 

הטווח הדינאמי מתחיל בהקלטה של הקובץ - המון אמנים מקליטים את השירים שלהם מראש ובכוונה תחילה בכדי שינוגנו ברדיו או במקומות ציבוריים או בכדי שישמעו טוב במערכות הכי בסיסיות.

בשביל זה מה שעושים באולפני ההקלטות - מפעילים "קומפרשן" או במילים אחרות דחיסה על האות כך שכל תחום התדרים - הבאס, המידריינג' ובייחוד הווקאל וגם הגבוהים יהיו פחות או יותר באותה עוצמה. 

 

כאשר בהקלטות איכותיות יותר - המעבר בעוצמת האות בין התדרים יכול להיות עם הפרשים גדולים. 

 

טווח דינאמי בפן הזה נמדד בdb ולהקלטות עם טווח דינאמי גרוע - יהיה פער ממוצע של 3-4 דיבי בעוד שהקלטה עם טווח דינאמי עצום יהיה אפשר להגיע אף לפערים של 15 דיבי. 

יש אתר עם מאגר מידע (של הרמן קרדון או של קראון אם אני זוכר נכון) שרושם להרבה מאוד שירים באיזה טווח דינאמי האות שלהם הוקלטה. 

 

שירים שהוקלטו בטווח דינאמי נמוך - קל יותר לשדר אותם למרחקים גדולים יותר, הם ישמעו טוב יותר במערכות בעלות הספק חלש יותר פשוט מהעובדה שהכל מוגבר באותו יחס פחות או יותר. 

 

לעומת זאת שירים שהוקלטו בטווח דינאמי גדול יותר - המעבר החד בין תדרים ועוצמות, היכולת לפרוס אותם בצורה שווה למרחק - מצריכה להדרום גדול יותר במגבר וליותר הספק בכדי להקרין אותם בצורה מאוזנת למרחק גדול יותר. 

 

המרחק מהרמקולים 

 

טווח דינאמי - לאחר שיודעים באיזה טווח הוקלט השיר - נכנסים לחישוב שלו עוד שלושה פקטורים - 

 

המרחק מהרמקול והנצילות שלו

ההספק של המגבר וכאן יש להדרום של המגבר חשיבות גם כן. 

 

יש מחשבון לנושא הזה - ברכב לשמחתנו אנחנו בדר"כ יושבים במרחקים שהם בין חצי מטר למטר וחצי מהרמקולים. 

 

מה שתגלו זה - 

 

לטוויטרים - בד"כ 20-30 וואט זה יהיה כל מה שצריך בכדי לשמוע טרקים עם טווח דינאמי של 15 דיבי בצורה ברורה וחזקה. 

 

למידריינג'ים - בין 50-80 וואט ברוב המקרים יספיקו. 

 

למידבאסים - 150-200 וואט ברוב המקרים יספיקו. 

 

לסאבוופרים - כאן כבר מנעד הנצילויות וסוגי התיבות הוא אדיר - 200-600 וואט יספיקו 

 

 

מה הטעויות הכי נפוצות? 

 

רוב האנשים יקחו מגבר רב ערוצי ויתנו לכל סוגי הרמקולים - את אותו ההספק 

 

בד"כ מה שרואים בקהילה זה מגבר 4*50 או 4*75 או 4*100 במקרה הטוב - הבעיה היא שאת אותו ה100 וואט שנותנים לטוויטרים גם המידבאסים מקבלים. 

התוצאה של זה היא טוויטרים שצורחים בזמן שמידבאסים בקושי באים לידי ביטוי - בייחוד בייחוד אם מדובר על סט פסיבי שם המסלול של ההתנגדות הכי נמוכה ילך קודם לקרוס ואז לטוויטרים. 

 

ורואים את זה גם בסטים של שלושה חלקים - מגבר שישה ערוצים שכולם עם אותו הספק תהיה דוגמה מובהקת לכך. 

 

אם המגבר חזק מספיק - אז זה כבר המקרה הטוב יותר במובן של טווח דינאמי מאידך - לטוויטרים הסירוס הוא כה גדול בכדי שהם יהיו מאוזנים עם המידבאסים - וכאן נוצרות בעיות דינאמיות אחרות כבר.

 

לכן מראש עדיף לבצע חלוקת הספקים נכונה - עוד בשלב תכנון המערכת טרם בחירת ההגברה. 

 

מכאן גם נגזר שאני בוחר את ההגברה שלי - בהתאם לרמקולים שבחרתי להשתמש בהם.

 

מכאן גם נגזר שאני קודם כל בוחר רמקולים כאשר אני מתכנן מערכת. ורק אז הגברה. 

 

או לסירוגין אם יש לי הגברה נתונה - אתאים אליה רמקולים בידיעת המגבלות. 

 

 

אז מה אני עשיתי? 

 

חלוקת ההספקים במערכת הנוכחית 

 

 

טוויטרים - יושבים על ערוץ הגברה קלאס AB שמספק 75 וואט ב4 אוהם - עם קדם מגבר קלאס A. (נתון - זה מה שהיה לי זמין).  הטוויטרים שלי במקרה זה הם בעלי התנגדות 8 אוהם - עדיין יש להם מספיק טווח דינאמי על מגבר עם ספק כוח ייעודי לטוויטרים ולמידריינג'ים. 

 

מידריינג'ים - יושבים על ערוץ הגברה קלאס AB שמספק להם 140 וואט ב4 אוהם - מידריינג'ים 2.5 אינטש נצילים מאוד עם טווח תדר רחב. 

 

כאן כבר רואים שבחרתי לתת למידריינג'ים - פי 2 הספק מאשר לטוויטרים. 

 

מידבאסים (וופרים) - כל אחד מהם יושב על מונובלוק FULLRANGE שמסוגל לתת להם עד 800 וואט ב4 אוהם - כן כן - זו לא טעות אתם קוראים נכון ובהמשך יסופק על זה כל המידע אז בבקשה סבלנות.  קלאס D.

 

כן - זו הגזמה פרעית במקרה הזה - 250-300 וואט היו יותר ממספיק, פשוט זו היתה האפשרות הכי "עדינה" שיכלתי לבחור להם לסוג הזה של הגברה, שוב, אדון על כך בהמשך לפרטי פרטים. 

 

סאב וופר - יושב על ערוץ הגברה קלאס D עם ספק כוח ייעודי לו - ומקבל 1 קילו וואט! ב2 אוהם - הסאב הוא סליל יחיד 2 אוהם - 12 אינטש מאוד נציל בתיבה פורטד. 

 

 

כן, התכנון הזה הוא סוג של "בניתי מפלצת" במובן של מערכת SQ - בפועל כמה מערכת SQ באמת צורכת, בידיעה שמוזיקה מתנגנת - בערך כלום - אסיים בסרטון הבא: 

 

 

 

ולכן גם הסתפקתי בקיט התקנה טוב של קנוקונספטס בעובי 4 גייג' (150 אמפר יכולת העברה) לכל המערכת - עם מפצל ל4 שעל כל הסתעפות יש פיוז ונורת ביקורת. 

 

 

  • מעניין 1
  • רעיון טוב! 1

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תכנון מערכת - בחירת רמקולים 

 

בחלק הזה אדון במה הוביל אותי לבחור ברמקולים שמותקנים כרגע ברכב ובזוג טוויטרים שארצה להתקין בעתיד הקרוב. 

 

נתחיל בסאב וופר - מוראל אולטימו SC 122 בתיבה פורט סלוט לפי המלצות יצרן. 

 

את הסאב הזה רכשתי פשוט כי חבר הציע אותו למכירה וראיתי הזדמנות לתת צ'אנס לסאב וופר שפעם שללתי על הסף. 

הסיבה היא שבעבר אהבתי סאב וופרים שמספקים באס עמוק, רך - מלטף ניתן לאמר אבל לא "פאנטשי" או דייקן במיוחד. אהבתי את הטונאליות בסאונד ואת הרכות - המכות היבשות שסאב וופרים חזקים היו מייצרים בזמנו היה לא נעים לי. 

 

איכשהו עם השנים הטעם הנרכש שלי השתנה לגמרי ומסטאפים חמים ומאוד LAID BACK עברתי כמעט לקיצון השני. 

גם פחדתי מאוד מההספק שנדרש בכדי להגביר סאב כזה. 

 

ואז התגלה לי שהסאב שאני מביט עליו הוא עם סליל יחיד 2 אוהם, זה הSC כלומר נתון ספיגה של 600 וואט והוא דווקא יחסית נציל וגם - בתיבה פורטד שאמורה להקל משמעותית על היכולת של הסאב לזוז כי התיבה בקושי מתנגדת לרמקול בניגוד לתיבה סילד. 

 

ומהרגע הראשון שהפעלתי אותו - התאהבות מוחלטת! 

 

וזה עוד על המערכת הקודמת ברכב הזה על מגבר מונו קטנטן שמספק בלחץ 300 וואט ב2 אוהם - והסאב וופר הזה פשוט עף עליו כמו כלום. 

 

הסאב הזה מהיר בצורה בלתי רגילה ומדוייק בצורה בלתי רגילה וחזק בצורה בלתי רגילה. 

 

אם מדברים על האולטימו באותה נשימה אפשר לדבר על סאבוופרים כמו JL W6 או IDMAX. 

 

וכרגע כשהוא על ערוץ הגברה שמספק לו קילו-וואט - על גיין סגור הוא פשוט מדהים! 

 

החסרון הכי גדול בו - זה גודל התיבה כאמור - כל השאר יתרונות. 

 

 

 

נעבור למידבאסים - מוראל הייבריד אוביישן 6.5 אינטש 

 

זה המידבאסים שיש לי גם בסובארו ואת הזוג שיש בDS קניתי מאותו חבר שמכר את האולטימו ובעד סכום ממש סימלי - אחד מהם נדרש לתיקון של הצבת ספוג בליבת הסליל מחדש (תועד כאן בפרוייקט הקודם). 

 

בגדול מדובר במידבאסים שהם גם וופרים אפילו על גבול הסאב וופרים - בקצרה מה שאני יכול לאמר עליהם זה שהם לא מקבלים את הקרדיט הראוי שמגיע להם וזה כנראה נגרם כתוצאה מכך שרוב האנשים פשוט לא מספקים להם מספיק כוח. יש להם סליל ענק.

עומק התקנה שמאפשר להתקין אותם די בקלות כמעט בכל רכב. 

 

ועל ההגברה הנוכחית - גם בסובארו למען האמת - נשארתי פעור פה מהתוצאה שהם מספקים. 

 

קשה להסביר את זה שאפשר להנות - ולהנות מאוד - אפילו אם הסאב וופר לא פועל ברכב. 

 

הם עובדים נהדר בנפח דלת והם טונאליים מאוד ויורדים נמוך לאזור ה50-60 הרץ (הFS שלהם ב45 הרץ) ללא קושי. 

 

דווקא מידבאסים עם תדר FS יותר גבוה לאזור ה50-60 הרץ כנראה יהיו הבחירה הבאה שלי - הסיבה לזה היא שעד לאחרונה - תדר הFS הוא תדר שמאוד נזהרתי ממנו, כאשר בפועל זה תדר שצריך לדעת פשוט איך לרתום אותו. זה התדר בו הרמקול מהדהד חופשי ללא ריסון מצד אחד - מצד שני זה גם התדר בו הרמקול זז בקלות הכי רבה על ההספק הכי נמוך - וזה גם תדר הבאס שאני בד"כ מכוון אליו את הפיק של תחום התדרים הנמוכים. 

 

 

נעבור למידריינג'ים - מוראל CCWR254 

 

כן זה מיד-טוויטר בעקרון או מיד רחב פס בקוטר 2.5 אינטש ועוד בפודים - שחונקים אותם בין קילו הרץ לבין 1.5 קילו הרץ - אז למה בעצם? 

 

גם כאן - זה התחיל מסקרנות מצד אחד ומצד שני זה התחיל מזה שהמידריינג'ים שעד היום הכי אהבתי את הסאונד שלהם היו - CDT ES02 

אמרתי לעצמי מיד 2.5 אינטש של מוראל - אמנם סדרת כניסה אבל אני חייב לנסות. 

 

וקרה לי איתם משהו דומה למה שקרא לי עם האולטימו - התאהבתי בהם מהרגע הראשון. 

אז נכון הם לא יורדים חזק ונמוך במיוחד - אבל עבודת חיתוך נכונה עם המידבאסים שגם ככה יכולים להקרין רחב עד לאזור 2 קילוהרץ נותנת לי פתרון הולם לתחום התחתון. והמידריינג'ים האלה מנגנים יפה - עד אזור ה14 קילוהרץ - והם מנגנים רחב לפחות עד תדרים 5-6 קילוהרץ מה שאח"כ גם ישרת אותי עם טוויטרים קטנים שנקודת החיתוך שלהם גבוהה וזו הסיבה להעדפה לקוטר קטן למידריינג'ים. 

 

יש להם ווקאל גבוה, חזק ונקי,ברור ומפורט היטב - הם נשמעים לי טבעיים ולא מוגזמים - אין בהם צבע עודף כמו שאני מרגיש בהרבה מידריינג'ים אחרים בייחוד בקטרים גדולים. פשוט אוהב את הסאונד שלהם. 

 

נעבור לטוויטרים - HYBRID AUDIO TECHNOLOGIES - LEGATIA L1V1

 

כן זה אותם טוויטרים שמלווים אותי כבר בערך עשור - זוג נוסף, לא זה שהיה לי בפרוייקטים קודמים בסובארו ואף בקורולה 96! כן - מאז הם מלווים אותי. 

 

מדובר על טוויטרים בעלי קוטר קטן מאוד - 17 מילימטר.

נכנסים מנקודת חיתוך גבוהה מאוד של 5 קילו הרץ. 

 

אבל אפשר להתקין אותם בערך בכל מקום שעולה על דעתכם. 

הם מפורטים עד כדי כאב והטון הגבוה שלהם הוא אחד הנקיים שיצא לי לשמוע. 

 

אין להם תחליף בעיני כאשר מדברים על טוויטרי דום. 

 

באופן כללי אני אוהב טוויטרים בהירים שרק נועדו לתת השלמה לסאונד - יותר לכוון של סופר טוויטר מאשר טוויטר. 

 

מבחינת סאונד פוקאלים עם אינברטד דום, כמעט כל טוויטר בריליום או רינג רדיאטור טוב - יהוו להם תחליף.

אבל הגודל הפיזי - קלות ההתקנה, הקוטר הקטן. קשה למצוא חבילה כזו של פרטים שעונים לי על כל הדרישות. 

 

 

ובסופו של דבר - למה אני רוצה להחליף אותם בטוויטרים שעולים 30 דולר לפריט? 

 

Dayton Audio - Mini-AMT-8 

 

הסיבה לזה היא טכנולוגית - טוויטר AMT 

 

air motion tweeter 

 

הוא רכיב אלקטרו-מכאני שמהירות העבודה שלו היא מהירה יותר באופן אקספוננציאלי לעומת כל טוויטר דום שתציבו מולם - הם נשמעים פשוט "שקופים" למוזיקה, חסרי מאמץ באופן מעורר התפעלות. 

וזה קצה עליון שמהרגע הראשון שניסיתי אותו עם הAMTPOD4 של דייטון בסובארו - פשוט נדהמתי ממנו. 

 

למה הם כל כך זולים? כי הם מה שנקרא COOKIE CUTTER - הם מיוצרים במאס פרודקשן.

הם קטנטנים ונכנסים רק מ6K הרץ ובפועל נכנסים להיענות הכוח שלהם רק ב8K - אבל זה בסדר כי המידריינג'ים שלי מתוכנננים להפגש איתם שם בלי בעיה. 

 

כרגע - לאחר המעבר להגברה הנוכחית הL1 נשמעים כל כך טוב שאני באמת שוקל אם לבצע את המעבר כרגע או לדחות בכמה חודשים. 

 

כמובן אלו הם השיקולים והבחירות האישיות שלי לבחירת הרכיבים. אין כאן נכון או לא נכון אלא הבחירות שהיו רצויות עבורי והתוצאה שאני מחפש להשיג. 

 

 

  • מעניין 1

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 28.6.2022 בשעה 09:15, kalmangar כתב:

APL לא קיימים יותר זה היה פרוטוטייפ ובסוף המוצר לא יצא לשוק - רציתי לקנות אחד ניסיתי ליצור איתם קשר במשך כמה חודשים ללא הצלחה.

Dirac LIVE של MiniDsp לא נותן פיתרון FIR מלא ברכב אלה איזשהו משהו באמצע, בהתחלה הם יצאו בהצהרות לגבי פילטרי FIR אבל העלימו את זה מהעמוד שלהם.

רזולוט גם לא הוציאו FIR בסוף לפי מה שאני יודע.

אני יודע שאני קצת חופר על FIR אבל זה ה"Holy Grail" של המעבדי סאונד לדעתי וזה מעניין לראות.
גם כל הקטע של הFullDA עם הכבלי רשת מגניב תאמת,
התקנה ראשונה שאני רואה עם המודל הזה בארץ.

 

KALMANGAR בקרוב יהיה בארץ DSP של רזולוט עם FIR 🙏 רק במכשירים עם 12 או 16 ערוצים 🥰 

  • מעניין 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תכנון מערכת - הגברה 

 

האמת היא שזו גולת הכותרת של כל הפרויקט הזה, לא הFIR אלא המעבר מהגברה מבוססת אינטגרטור ומונו פצפון - שני מגברונים בעלי ספקי כוח מאוד קטנים וסה"כ שני ספקי כוח.

אחד שאחראי על 8 ערוצים וצריך להלחם על הספקת כוח לשישה רמקולים לבדו. 

והשני שעד כמה שהוא בהחלט עשה את העבודה - סיפק 320 וואט מקסימום ב2 אוהם - לסאב וופר שהוא לא פחות ממפלצת. 

 

המצב הנוכחי - 

 

ספק כוח אחד לטוויטרים ולמידריינג'ים כאשר שלב קדם המגבר לערוצי הטוויטרים הוא קלאס A - המגבר עצמו 75*2 בקלאס AB.

וערוצי המידריינג'ים הם 140 וואט בקלאס AB

 

ספק כוח אחד (באותו מגבר חמישה ערוצים) לסאב וופר והוא מסוגל לספק עד 1 קילו-וואט ב2 אוהם או 600 וואט ב4 אוהם. קלאס D. 

 

 

וזוג מונובלוקים תוצרת ברזיל - כאשר כל אחד מהם מסוגל לספק ב4 אוהם 650 וואט - ללא הגבלת תחום תדר. וכן זה אמיתי תיכף תראו למה.

 

נתחיל במגבר הראשן - Audison Voce 5.1 + BIT IN

 

זה מגבר שמלווה אותי כבר שנים ארוכות - הוא מלחתכילה נבחר בזמנו בכדי לבצע מעבר לטופולגיית FULLDA אשר ארחיב עליה בפרק הבא של תכנון מערכת.

ואכן הוא מחובר כרגע לוירטואוזו בצורה כזו בדיוק - כבל 1 עם תקעי RJ11 כמו של טלפון קווי, כבל שני עם תקע RJ45 על כבל רשת CAT6 

 

מדובר במגבר חמישה ערוצים מסדרה גבוהה של אודיסון - סדרת הVOCE. 

מעליה סדרת הTHESIS ומעל סדרת התסיס נמצא מגבר העל שלהם - הVENTI. 

 

המגבר הזה נקי מאוד גם במצב של כניסות אנלוגיות ובטח ובטח כאשר מדברים על שימוש בכרטיס BIT IN בתצורת FULL DA. 

 

הסאב - אולטימו SC 122 - מוגבר עליו כאשר הגיין פשוט סגור ואני עדיין צריך להנחית היטב דרך הDSP. נשלט בצורה יוצאת מן הכלל.

 

סאב בתיבה פורטד ממש לא קטנה - מדוייק כאילו והיה מותקן בתיבת סילד. 

 

הטוויטרים - 8 אוהם - דווקא להם נאלצתי לפתוח "גיין" - בFULLDA כפתור הגיין הוא מנחת (ווליום) ולא ממש מתפקד כמו גיין - שם הייתי צריך לבטל הנחתה. 

 

והמידריינג'ים גם כן על מעט מאוד ביטול הנחתה ונראה שהמגבר הזה מסוגל לשרוף להם את הסלילים בלי להתאמץ יותר מידי - בנקודת החיתוך הקודמת שהם היו עליה על 85 וואט שיצאו מספק כוח קטן וזה כנראה בקושי הזיז להם בתדרים הנמוכים - הפעם נאלצתי להכפיל את נקודת החיתוך שלהם מ400 ל800 הרץ - המידבאסים נותנים שם כיסוי פשוט פנטסטי וככה בעצם נמנעתי מהחלפת מידריינג'ים לגדולי קוטר - וזה לטובת נקודת חיתוך גבוהה יותר בהמשך מול טוויטרים מסוג AMT. 

 

יש סיקור ישן שלי על הVOCE ועשיתי איתו "ראש בראש" מול לוויתן דור ראשון של זד אודיו. 

 

 

אבל המעניין מבחינתי מגיע עכשיו - דווקא הגברה שבכלל נועדה לתחום הSPL - אני רוצה לתת כאן סקירה נוספת למגברים ברזילאים אבל הפעם משהו טיפה יותר UP MARKET

 

TARAMPS MD1200.1 גרסאת - 2 אוהם

 

קניתי שניים כאלו - מצאתי סייל באמאזון ובעלות של 160 דולרים ליחידה - לא יכלתי לסרב לסקרנות. 

 

אז כבר גורם ראשון לרכישה שלהם הוא שהמחיר שלהם מאוד מאוד זול - בניגוד לתמורה שהיא פשוט ענקית. 

 

כן 160 דולר למגבר זה לא בהכרח "זול" להרבה אנשים מצד שני בואו תראו מה אתם מקבלים כאן.

 

היתרונות

 

* מגבר מונו בלוק שהוא FULL RANGE ובאתר של היצרן נאמר במפורש שסדרת הMD נועדו להגביר את כל התחום כולל טוויטרי קומפרשן. 

* הספק מוצהר של 1200 וואט ב2 אוהם - בפועל תיכף תראו כאן במבחן שעשו להם על מכשיר DYNO של SMD דאמור אנג'ינירינג (אחד המהנדסים שיצאו מרוקפורד ומריץ היום חברה שמייצרת מוצרים סופר מעניינים וטכנולוגיות הגברה יוצאות דופן כמו current averaging amps) 

* הספק מוצהר של 650 וואט ב4 אוהם - בפועל במבחן קליפינג במתח של 13.5 וולט הם הוציאו למעלה מ800 באחד המבחנים. 

* גודל פיזי קטן מאוד ביחס להספקים.

* קלאס D 

*מאוורר קירור חכם - מבוקר טמפרטורה והספק. 

*ספק כוח על רמקול אחד - הפרדה מוחלטת לערוץ בודד לסאונד.

*שליטה מירבית בתחום הבאס

*טופולגיית FULL BRIDGE למגבר יש נתונים שפשוט מתאימים לעבודה עם סאב וופרים, וופרים ומידבאסים.

 

מה שעשיתי זה - הצבתי על כל מידבאס 6.5 אינטש שיש לי ברכב (סה"כ שניים) - מגבר מונו ייעודי לו. 

 

מבחני DYNO 

 

למגברים האלו, לא ידוע לי על תקן מוצהר. מאידך יש להם מבחני דיינו שמראים תוצאות אמת שלהם ולמה המגברים האלה באמת מסוגלים אם מציבים להם דרישה מקסימלית, לעיניכם הרואות:

 

טאראמפס תיעדו מבחן דיינו של SMD AD-1 - במבחן שהוא CERTIFIED ב40 הרץ על מתח שנע בין 13.5 ל12.6 

התוצאה היתה לגרסאת ה2 אוהם - 1630 וואט במקום ה1200 המוצהרים

 

 

 

למי שמעוניין גם לראות סקירה דומה של וויליסטון אודיו על הגרסא הקצת יותר חזקה:

 

 

 

 

עכשיו ניגש לעוד קצת מידע על המגברים האלו - רגע לפני שאני מדבר על ההתרשמות האישית שלי מהם. 

 

את הדברים הטובים מניתי כבר למעלה. 

 

הרע והחסרונות 

 

קודם כל - מדובר במגברים ללא פיוז.

רצוי מאוד להגביל אותם עם פיוז חיצוני - אני הגבלתי אותם עם פיוזים של 80 אמפר והאמת - כל הכבל מתח הראשי שלי - מוגבל בפיוז ל80 אמפר. על זה ארחיב בהמשך. 

המגברים האלו מסוגלים למשוך עם מגבל זרם - קצת יותר מ300 אמפר! 

 

במקרה שלי הם מגבירים כל אחד מידבאס בודד, לצרכי מוזיקה יומיומית בלבד - הסיכוי שהם אי פעם יתקרבו לצריכה באזור הזה היא יותר מאפסית. 

 

לאחר מכן - המאווררים שלהם - הם רועשים, במקרה שלי הם מתחת לרצפה צפה מאווררת - לא שומעים אותם כלל מתוך הרכב אבל להתקנות בתוך סלון הרכב או על גב המושבים כאשר הם חשופים - זו נקודה שעלולה לפסול אותם על הסף. 

 

תקן - לא יודע לי על תקן ברור למעט תקן של פס ייצור. 

 

רכיבים - אמנם לא מדובר כאן על הסטטסום אלא על מגברים שכבר יש להם טרמינלים הרבה הרבה יותר עמידים ועם מחברים טובים יותר - עדיין מדובר ברכיבים אלקטרוניים פשוטים. 

 

 

התוצאה  במובן של הסאונד

 

במילה אחת - וואו. 

 

קשה מאוד להסביר לאנשים שנמצאים בתחום הזה שנים - שאפשר גם בלי סאב, עם מידבאסים 6.5 אינטש.

הם גורמים למידבאסים לתת חבטה בתדרים הנמוכים בעוצמה שהיא חדשה לי - לא הכרתי ביצועים כאלה מהמוראל הייבריד בעבר (למעט הסטטסום - רק שזה עוד יותר נקי במקרה הזה וזה כנראה קשור לאקוסטיקה של הרכב, למיקום הגבוה שלהם בדלת) 

הם טונאליים, נקיים, מדוייקים כתער וזה מתחיל באזור 50 הרץ ונמשך עד קצת מעבר ל800. 

 

פשוט אין מילים. 

 

החלופה - יכלתי לרכוש מגברים כמו אודיסון SR4.500 ולגשר ולהיות בלב שקט יותר - ואולי גם אעשה משהו כזה בעתיד. 

ויש היום מלא מלא מגברים מאוד מעניינים וממש קטנטנים אחד המעניינים בהם שמשך את תשומת ליבי הוא ה2*170 החדש מבית MATCH של אודיוטק פישר.

מוסקוני פיקו 4 בגישורים

או לסירוגין לקנות עוד מגבר VOCE QUATTRO עם BIT IN והאמת שזו האופציה שהכי מעניינת אותי לעתיד. 

 

 

סיכום הגברה 

 

בעיני המעבר להגברה מבוססת 4 ספקי כוח חזקים עם פוטנציאל של קרוב ל4 קילו-וואט הספק, זה ההבדל המהותי בפרויקט הזה לקודמו.

זו גולת הכותרת ולא שום דבר אחר.

 

אם כי בפוסט הבא אני כבר אכנס לנושא בחירת הDSP והתשתית ואתחיל כבר לגעת קצת בFIR שעד כמה שזה דבר פנטסטי - ההגברה היא הפואנטה האמיתית כאן - חושב שבלי זה - לא הייתי מרוויח באמת דבר מעבר לכמה שעות של כוונים שנחסכו ממני. 

 

ושוב - וזה יחזור כאן בכל פוסט - מדובר כאן בדיעותיי האישיות בלבד! קחו מכאן רק מה שמדבר אליכם ומתאים לכם. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • אהבתי 1
  • מעניין 1
  • רעיון טוב! 2

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תמיד טוב וחשוב, להעלות פרויקטים של בניית מערכת במיוחד שזה נעשה ע"י אחראי תחום אודיו ומולטימדיה של הפורום.🙏

לדעתי יש נושאים מאוד חשובים לחובבי מערכות סאונד SQ, במיוחד לחברים שרוצים ללמוד ולקבל ידע בנושא בניית מערכת SQ, בחירת אלמנטים, רמקולים, מגברים, מעבדי צליל דיגיטאלי - DSP איטום הרכב ועוד.  לכן לדעתי פרויקט - SIGNATURE, נותן המון ידע והסברים בתחום. יחד עם זאת, ברצוני להוסיף מספר דברים חשובים בתחום הסאונד, על סמך הניסיון שלי בתחום, כמי שאירגן את כל מפגשי החברים הגדולים, כולל תחרויות בתחום הסאונד/אודיו בתקופה האחרונה.  בנוסף למאות מפגשים אישיים עם חברים בכל הארץ מצפון עד דרום, חברים בעלי ידע עצום ונרחב בתחום הסאונד 🥰  ברצוני להוסיף מספר הערות וכן, להעלות תמונות להמחשה. לא מתכוון לכתוב על אף חברה ו/או יבואן אלא, אך ורק על סוגי מגברים, מעבדי סאונד - DSP, טווח דינאמי בשירים ועוד. 

בנושא מגברים

בתקופה של 3 שנים ברציפות, שמעתי מאות מערכות סאונד מקצועייות עם מגברי קלאס A עם מגברי קלאס AB וגם מגברי קלאס D. למגבר קלאס D יש המון נצילות ( דהיינו רוב החשמל מנוצל לצורך הפקת צליל ולא חום ) בין 65% עד 90% תלוי באיכות החלקים של המגבר. לכן הספק כוח מכניס דיסטורשין מאחר שהוא מגיע לנצילות גבוהה. אלא שיחד עם זרם החשמל נכנס המון רעש אלקטרטמגנטי ( SNR ) יחס רעש לצליל.  לכן היצרנים של מגברי קלאס D מכניסים קבלי פילטרים וגם מנחת רעשים. עוצמה ( WATT ) יש בשפע, אבל הצליל "יבש" לא "בשרני" ללא נפח וללא חום והרמוניות בגוון הצליל, כפי שיש במגברי AB קלאס שלא לדבר על קלאס A. בצדק כתב LANOFORCE שמגברי קלאס D לרוב משתמשים בהם בתחום SPL. 

הדרום - Headroom בהקלטה של השירים

אכן, מאוד חשוב נושא ההדרום - hedroom בהרמוניות של צלילי השיר,  נהוג כבר תקופה ארוכה באולפני הקלטות לבצע קומפרסשין - Compression לשירים מהסיבות שכתב LANOFORCE. אני לא מדבר על השיטת של  MP 3 שזה גם סוג של קומפרשין, שיטה בה מקצרים את הצלילים הגבוהים והנמוכים  על מנת להוריד את משקל השיר כך שאפשר לכווץ שיר ששוקל עשרות MB לגודל של 3.5 MB. אני יעלה תמונות מתוכנה של עריכת שירים בה אני משתמש, ובתמונות ניתן להבין ולראות את ההבדלים בהקלטה של השיר עצמו.

מיקום הרמקולים ברכב וגודל הרמקולים.

מיקום הרמקולים מאוד חשוב, במיוחד שרוב יצרני הרכב אוהבים להתקין אותם בתחתית הדלת שהוא מקום גרוע מאוד. אני בקרוב עומד לבנות תיבות בדלתות, אחת המטרות היא להעלות את רמקול המידבאס בעוד 20 ס"מ לגובה ולתת לו זווית לכוון המראה הקדמית.  לגבי גודל הרמקול מידריינג' מדובר בהעדפה אישית 2.5 אינץ'  3 אינץ או 4.5 אינץ'. בהרבה מקומות בעולם המקצוענים בתחום הסאונד, מעדיפים לעבוד עם רמקולים מידריינג' גדולים, ואף להתקין רמקולים 5.25 אינץ' או 6.5 אינץ' בתוך הדשבורד. הצליל העמוק החם והמלאה כובש לאט לאט את העולם, וזה עובדה, תראו בעצמכם את הסרטונים של פיטר  PSSOUND.

איטום של הרכב.

איטום הדלתות ברכב, זה דבר חובה שיש לעשות על מנת, לבודד את המתכת של הדלתות שהיא רועדת ומייצרת צליליים לא רצואיים. האיטום מוסיף המון לצליליי הבאס של רמקולים מידבאס, ואקוסטיקה מעולה.🥰🙏20220701_152302.thumb.jpg.982d4efeb755c9adf25904521c79e32d.jpg

20220701_100257.jpg

עריכה אחרונה על ידי Dani Cohen
תיקון שגיאות כתיב
  • אהבתי 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 465 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

Guest
הנושא הזה נעול לתגובות.

×
×
  • תוכן חדש...