Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

מכונית היוגו שיוצרה ביוגוסלביה בשנות ה 80 עומדת לחזור לייצור


רן 1972

פוסטים מומלצים

בתאריך 3.5.2025 בשעה 18:38, DAHUJI כתב:

צודק לגמרי ותודה על התיקון... רשמתי איטלקית והתכוונתי לספרדית 0_O

 

האמת? מצד אחד יש בזה משהו ומצד שני לא ממש...

אתה אומר שלא רק הדגמים של סקודה שיובאו לארץ בשנות ה- 80-90 היו דגמים מוטוריים נורא בסיסיים, אלא גם כל מי שלידה?

אז עניינית, זה קצת נכון כי לכל יצרן היו דגמים בסיסיים נורא, ועניינית זה לא ממש נכון כי לכל יצרן כמעט היו דגמים לא בסיסיים שנותנים יותר.

היית אומר שאאודי 80 גם הייתה זבל עופות? והפיג'ו 405? ומיצובושי גאלאנט? ועוד שלל דגמי שנות סוף ה- 80 תחילת ה- 90 שמפאת גילי אני לא ממש זוכר...

זוכר גם את Rover ועוד שלל דגמים בשנות ה- 90 שנחשבו על הכיפאק (עזוב אמינות בצד, כל אחד והסיפורים שלו).

העובדה שהסקודות הראשונות ששווקו בארץ (פורמן והשנייה - המרובעות האלו של פעם), היו רכב סופר בסיסי וזול מאוד לעניים, זה בסדר. הם מילאו בהצלחה נישת שוק ספציפית.

 

השאלה איזו יוגי. .. אם יביאו את אותו הדגם של שנות ה- 80 ממש, אז אין פה שאלה בכלל כי הדגם הזה עתיק ושום דבר בו לא מודרני ולא אפשרי ולא עומד בשום תקינה כמעט... ברור שאף אחד לא ירכוש.

הימים האלו חלפו ולפחות בזה אנחנו לא אסיה ומדינת עולם שלישית כמו וונצואלה או קולומביה שמייצרים דגמים פגי תוקף.

אבל אם חברת יוגו המתחדשת תייצר דגם "יוגו" מודרני, קומפקטי-קרטיניגי וזול על בסיס פלטפורמה של מקלארן F1 או פורד F-150, נניח כמו איזה לאנצ'יה אפסילון איזוטרית, ידנית, אך מודרנית מספיק - אני חושב שיש ביקוש.

 

יש בארץ ביקוש חזק מאוד לדעתי לרכבים בסגנון של הסוזוקי אלטו הידניות!.

ביקוש מצד רווקים ושלל אנשים שמחפשים לנהוג בזול למרחקים קצרים ובלי יותר מדי פינוקים. ביקוש לצעירים שרק קיבלו רשיון וצריכים רכב בסיסי ומופשט. ביקוש לרכב שני במשפחה שהוא זול ובסיסי.

לשלישיית הסיטרואן C1-פיג'ו 107-טויוטה אייגו הלך לגמרי בסדר.

גם לשלישיית הפולקסוואגן UP-סקודה סיטיגו-סיאט מי הלך לגמרי בסדר.

גם לסוזוקי אלטו וסלריו שלאחריה ולספלאש הלך לגמרי בסדר.

גם לדייהטסו שרייד והסיריון שלאחריה הלך לגמרי בסדר.

רכב בסיסי, פשוט, חלש, מופשט מכל חרטבונה, בלי כל מיני סייענים דיגיטליים, בלי מותרויות (פנסי ערפל, ספויילר וכו'), לא למשפחות, לא לילדים, בלי חלון אחורי ואפילו עם חלונות קדמיים גלילה ידניים!.

כל זה לא מעניין. רוצים 4 גלגלים בסיסי ואמין, אפילו מיושן, במחיר זול.

מישהו קישר פה לא מזמן לטויוטה IQ (שלא הכרתי) שאפילו ספסל אחורי אין לה (תא המטען הופך לספסל אחורי - צריך לבחור או תא מטען או ספסל אחורי) - גם זה הולך! רעיון מעולה כי רוב הזמן הספספל האחורי לא בשימוש ריק או שהוא מחסן של דברים.

טוב, אני מדבר לעצמי.

בדיוק,  שינוי תקינה בסגנון מה שטוב להודו ו סין טוב לישראל ,היה יכול להביא מכוניות קטנות ידניות זולות ,לא כולם רוצים חשמליות או משפחתיות אוטומטיות , השאלה אם יש יבואן כזה , אני עדיין נוסע על פונטו ידנית 2003 ונאלץ לעשות פעמיים בשנה טסט כולל בדיקת בלמים , אבל נהנה מכל רגע . צריך מכוניות בסגנון הזה .

  • רעיון טוב! 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 53
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

לפני 19 שעות, רן 1972 כתב:

אני עדיין נוסע על פונטו ידנית 2003 ונאלץ לעשות פעמיים בשנה טסט כולל בדיקת בלמים , אבל נהנה מכל רגע

אפשר לשאול למה עדיין עם הפונטו הידנית מודל 2013?...

מניח שלא מהבחינה של האספנות וכו'.

מסיבה רגשית או שפשוט היא עדיין מתאימה לצרכים שלך ואתה לא רואה סיבה להחליף?

רכב שני בבית?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 22 שעות, רן 1972 כתב:

בדיוק,  שינוי תקינה בסגנון מה שטוב להודו ו סין טוב לישראל ,היה יכול להביא מכוניות קטנות ידניות זולות ,לא כולם רוצים חשמליות או משפחתיות אוטומטיות , השאלה אם יש יבואן כזה , אני עדיין נוסע על פונטו ידנית 2003 ונאלץ לעשות פעמיים בשנה טסט כולל בדיקת בלמים , אבל נהנה מכל רגע . צריך מכוניות בסגנון הזה .

 

לא תודה, לרוב מדובר ברכבים עם מפרט בהתאם, מנועים מיושנים ונטולי אביזרי בטיחות.

קאליפרים צהובים בגודל של הטוסטר שיש לאמא שלי במטבח

ודיסקים בגודל של מגש פיצה .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 13.5.2025 בשעה 01:42, רן 1972 כתב:

בדיוק,  שינוי תקינה בסגנון מה שטוב להודו ו סין טוב לישראל ,היה יכול להביא מכוניות קטנות ידניות זולות ,לא כולם רוצים חשמליות או משפחתיות אוטומטיות , השאלה אם יש יבואן כזה , אני עדיין נוסע על פונטו ידנית 2003 ונאלץ לעשות פעמיים בשנה טסט כולל בדיקת בלמים , אבל נהנה מכל רגע . צריך מכוניות בסגנון הזה .

לפני 17 שעות, itsik170 כתב:

לא תודה, לרוב מדובר ברכבים עם מפרט בהתאם, מנועים מיושנים ונטולי אביזרי בטיחות.

בחייך איציק, כן תודה... והלוואי.

מפרט? - מנוע, תיבת הילוכים ו- 4 גלגלים.

לא מעניין חלונות חשמל מאחורה/קדימה, לא מעניין גג שמש, לא מעניין ספוילר אחורי, לא מעניין חישוקים קלים (מגנזיום), לא מעניין מראות חשמליות ומתקפלות.

יש מפשיר אדים קדמי ואחורי כבר משנות ה- 80. חגורות בטיחות מאחור יש עוד משנות ה- 90.

בחיי שלא מעניין כלום... איזה עוד מפרט חסר לך במכונית מיני-קרטינג קטנה, קומפקטית, עצלה וזולה?

למה מי שרוצה מכונית מודרנית יחסית, חדשה מהמפעל רחמנא ליצלן, עם מנוע צנוע נפח שסוחב "מספיק" בעליות ותיבת הילוכים ידנית צריך לשלם 100,000 ש"ח במקום 50,000-60,000 ש"ח?...

מה היה אכפת לי שאת הסוזוקי אלטו הדי עירומה ובסיסית, והדי אמינה ונוסעת וסוחבת ייצרו בהודו? זה שינה לי?

מנועים מיושנים? נו אז? כל עוד הם אמינים וצריכת הדלק שלהם טובה מאוד, מה הבעיה ב"מיושן"? מה זה אומר "מיושן"?

מנוע ה- PureTech שלי מודרני וחדשני, זה עוזר במשהו?

אביזרי בטיחות? איזה אביזרי בטיחות? מספיק שיש ABS ו- ESP ותודה רבה ולהתראות.

לא צריך תיקון סטייה מנתיב, ולא בקרת שיוט רגילה או אדפטיבית ולא כלום.

מה רע ברכב זול מאוד מלכתחילה (יחסית), עירוני מלכתחילה, מופשט מכל חרטבונה מלכתחילה, בלי שום איבזורים מיותרים מלבד מפשיר אדים ומזגן, בלי שום אביזרי בטיחות מפוצצים מלבד ABS (מודה שזה חשוב) ו- ESP (נחמד, לא יותר).

מה עוד צריך כל כך?

הרי ברור מראש שרכב כזה יהיה רכב לרווקים תפרנים, סטודנטים עניים ומי שרוצה להגיע מ- A ל- B, פשוט להגיע.

לא חווית נהיגה. לא סוחב בעליות של ירושלים כל יום. ולא כלום.

לא למתפנקים. לא לאלו עם פריצת דיסק בגב. לא למשפחות מרובות ילדים. ולא כלום.

 

בחיי, אם אתה שם אותי היום על פיאט אונו מודל 1992 חדשה מהמפעל, אני נוסע עליה בכיף ולא חסר לי כלום (אפילו לא מזגן).

למה רק אין את האופציה הזו?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא. אתה מחוייב במפרט בטיחות מערבי שהולך גם עם מפרט זיהום סביבה מערבי. וזה מחסל את ה״זול״.

  • אהבתי 1
  • מבאס 1
לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני שעתיים, DAHUJI כתב:

בחייך איציק, כן תודה... והלוואי.

מפרט? - מנוע, תיבת הילוכים ו- 4 גלגלים.

לא מעניין חלונות חשמל מאחורה/קדימה, לא מעניין גג שמש, לא מעניין ספוילר אחורי, לא מעניין חישוקים קלים (מגנזיום), לא מעניין מראות חשמליות ומתקפלות.

יש מפשיר אדים קדמי ואחורי כבר משנות ה- 80. חגורות בטיחות מאחור יש עוד משנות ה- 90.

בחיי שלא מעניין כלום... איזה עוד מפרט חסר לך במכונית מיני-קרטינג קטנה, קומפקטית, עצלה וזולה?

למה מי שרוצה מכונית מודרנית יחסית, חדשה מהמפעל רחמנא ליצלן, עם מנוע צנוע נפח שסוחב "מספיק" בעליות ותיבת הילוכים ידנית צריך לשלם 100,000 ש"ח במקום 50,000-60,000 ש"ח?...

מה היה אכפת לי שאת הסוזוקי אלטו הדי עירומה ובסיסית, והדי אמינה ונוסעת וסוחבת ייצרו בהודו? זה שינה לי?

מנועים מיושנים? נו אז? כל עוד הם אמינים וצריכת הדלק שלהם טובה מאוד, מה הבעיה ב"מיושן"? מה זה אומר "מיושן"?

מנוע ה- PureTech שלי מודרני וחדשני, זה עוזר במשהו?

אביזרי בטיחות? איזה אביזרי בטיחות? מספיק שיש ABS ו- ESP ותודה רבה ולהתראות.

לא צריך תיקון סטייה מנתיב, ולא בקרת שיוט רגילה או אדפטיבית ולא כלום.

מה רע ברכב זול מאוד מלכתחילה (יחסית), עירוני מלכתחילה, מופשט מכל חרטבונה מלכתחילה, בלי שום איבזורים מיותרים מלבד מפשיר אדים ומזגן, בלי שום אביזרי בטיחות מפוצצים מלבד ABS (מודה שזה חשוב) ו- ESP (נחמד, לא יותר).

מה עוד צריך כל כך?

הרי ברור מראש שרכב כזה יהיה רכב לרווקים תפרנים, סטודנטים עניים ומי שרוצה להגיע מ- A ל- B, פשוט להגיע.

לא חווית נהיגה. לא סוחב בעליות של ירושלים כל יום. ולא כלום.

לא למתפנקים. לא לאלו עם פריצת דיסק בגב. לא למשפחות מרובות ילדים. ולא כלום.

 

בחיי, אם אתה שם אותי היום על פיאט אונו מודל 1992 חדשה מהמפעל, אני נוסע עליה בכיף ולא חסר לי כלום (אפילו לא מזגן).

למה רק אין את האופציה הזו?

 

עם הייבואנים בארץ? הצחקת אותי.

זה אותם ייבואנים שמכרו לך הונדה סיטי מיושנת ב-150 אלף שקלים - מחיר שבזמנו היה זהה למאזדה 3 וניסאן סנטרה, למרות שהסיטי היא מקטגוריה נמוכה ונועדה למדינות עולם שלישי.

  • אהבתי 1
קאליפרים צהובים בגודל של הטוסטר שיש לאמא שלי במטבח

ודיסקים בגודל של מגש פיצה .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 15 דקות, itsik170 כתב:

עם הייבואנים בארץ? הצחקת אותי.

מסכים איתך מאוד.

אבל איך תסביר את הגליצ' הזה במטריקס שבו לפני כעשור פלוס-מינוס נמכרו פה מכוניות מיני קטנטנות, כמעט קרטינג, די ערומות מכל איבזורים ועניינים (אפילו חלונות אחוריים לא היו, רק חלון שנפתח הצידה, ובטח שמראות צד ידניות) ומספיקות בהחלט לנסיעה עירונית שגרתית-מנהלתית עם הבלחות מידי פעם לכביש הבין-עירוני במדינת השעה נסיעה זה מלא זמן שלנו?...

היו פה לפני עשור סוזוקי אלטו/סלריו, פיג'ו 107/108-סיטרואן C1-טויוטה סיטיגו, פיאט פנדה וכו' וכו' וכו'... רובן עם תיבות ידניות (או רובוטיות).

כולן ערומות מכל מיני פינוקים ואיבזורים וחישמולים כמעט בלי יוצא מן הכלל.

וכולן נמכרו בסביבות ה- 60,000 ש"ח-70,000 ש"ח (נדמה לי שאפילו הייתה פיקנטו 1.0L ידנית במחיר הזה!).

שיהיו פה כאלו מכוניות של עולם שלישי... מה אכפת לנו? גם ככה ישראל מדינת עולם שלישי שמתחזה להיות אירופאית ומחקה כל מה שמאמריקה של ארה"ב (הסוזוקי אלטו דוגמא קלאסית - רכב מדינת עולם שלישי שגם יוצר במדינת עולם שלישי).

עריכה אחרונה על ידי DAHUJI
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ישראל עדיין אינה מדינת עולם שלישי, למרות מאמצי השלטון לגרום לכך. אתה לא רוצה מכונית תֶבתקן הודי, עירומות מאמצעי בטיחות. גם בלעדיהן מצב ההרוגים בכבישים בעייתי. רוצה להכפיל אתֶהמספר לטובת איזה מארוטי? מה לעשות - ב-20 השנים האחרונות טכנולוגיית הרכב התקדמה ואיתה התקינה, והתקינה הזו עולה לא מעט כסף.

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אחרי הפלישה הסינית, אני מקווה שנראה את הפלישה ההודית.

פונצ' מבית טאטא יוצא בדילרשיפ בדלהי ב25 אלף שקל.

https://cars.tatamotors.com/punch/ice.html

 

  • רעיון טוב! 1
Ready To Rock
Ready To Rumble

"Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, and weak men create hard times." G. Michael Hopf

 Daihatsu Sirion 2007 1.3 automatic
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קצת באיחור, מה זה המותג הזה יוגו? 

 

הסטוריה של החברה הזו דומה מאוד להסטוריה של עוד כמה יצרני רכב מהגוש הקומניסטי, כמו דאצ'יה, לאדה וגם טופש התורקית למרות שהיא לא הייתה בגוש הקומוניסטי. 

 

המפעל נמצא בסרביה בעיר שאת שמה לא הצלחתי להגות Kragujevac. המפעל קיים כמפעל לייצור נשק מאמצע המאה ה 19,  אחרי מלחמת העולם השניה וצירוף יוגוסלאביה לגוש הקומוניסטי הרכיב ג'יפים צבאיים ברישון עד שבשנת 1954 נחתם הסכם ראשון עם פיאט לייצור פיאט 600, המפעל בנתיים  שינה את שמו ל Crvena Zastava (דגל  אדום).

 

זאסטאבות ראשונות היו העתקים של פיאט 600,  לאחר מספר שנים ב 1960 הדגם שודרג למנוע גדול יותר ZASTAVA 750 ובהמשך שודרג שוב ל ZASTAVA 850 עדיין באותו בודי.

דגם זה שיחק תפקיד משמעותי בהעלת יוגוסלביה שאחרי המלחמה " על הגלגלים", ב 30 שנות ייצור עד 1985 יוצרו קרוב למיליון יחידות. 

 

1.thumb.jpeg.c18991cc12c09c7ebf8c43e7b8ada083.jpeg

 

 

ב 1971 נרכש רישיון לייצור פיאט 128, אבל פותחו גרסאות מרכב שונות שלא היו קיימות בפיאט -  ליפטבק 3 ו 5 דלותות (ZASTAVA 101 (Stojadin
ובהמשך שינוי שם ל SCALA.

גם דגם סדאן זהה לפיאט 128 יוצר בשלבים מאחרים יותר - אחרי 1979 אז ייצור הדגם באיטליה הופסק והמפעל היגוסלאבי קיבל את מכונות הייצור שלו. דגם סדאן יובא לארץ ב 1981-1982 ושווק כמו פיאט 128 "רגילה", אחרי אותו סיפור נוסף ברישיון רכב סעיף "ארץ ייצור". 

 

יוגוסלאביה של שנות ה 80 וה 90 הייתה מלאה במכוניות האלו וגם בשנות ה 2000 רבות מהן עדיין היו בשימוש.

 

 

דגם סדאן יוצר עד איזור 2001, דגמי ליפטבק יוצרו עוד כמה שנים לאחר מכן, ב 1987 הדגמים האלו עברו ריברינדינג ל Yugo. יוגו סקאלה 55 או 65 בהתאם להספק המנוע. 

דגם ליפטבק 101 יוצר בכ 1.3 מיליון יחדות, היה הדגם הפופולרי ביותר של היצרן הזה. 

 

במונחי מכוניות מזרח אירופאיות זה היה דגם מודרני יחסית - הנעה קידמית, ולא מנוע אחורי או הנעה אחורית כמו שהיה ביתר מכוניות הגוש. 

 

 

 

 

zastava_128_01a.jpg.d97a5b520e0da307bb2877c646e7f91a.jpg

 

Zastava-1100.webp.4835d0d1231bc2fa9462bdde5e88f06b.webp

 

1280px-Zastava_Yugo_311_(side_view).thumb.jpg.a19178f476611a3f3fa100d8545117fb.jpg

 

IMG_1857_wynik-scaled.thumb.jpg.6d4c67e5a75adb474ca11ca64d4cb2ab.jpg

 

גם פיאט 1300/1500 הגדולה יותר יוצרה באותו מפעל וכרגיל מספר שנים אחרי שיצור הדגם בפיאט עצמה הופסק. כ 200 אלף יחידות בסה"כ. 

 

 

 

דגם עצמאי ראשון - הצ'בק קטן 3 דלתות YUGO, בהמשך יוגו KORAL. 

עלה על פס הייצור ב 1981. כמו שהוזכר בכתבה, במחצית השניה של שנות ה 80 נמכר גם בארה"ב תמורת כ 4000 דולר, בארה"ב נמכרו כ 140 אלף יחידות כולל דגם קבריאולט שפותח במיוחד עבור השוק האמריקאי. 

zastava-yugo-koral.thumb.jpg.e1040dadc6eb5630a1d5d53c583f5c32.jpg

 

the-best-finnish-car-of-all-time-is-the-satsuma-now-its-v0-lt2hmdlwprjc1.thumb.webp.b62b4af0afe6960474b2d01721837718.webp

 

ב 1987 הוצג הצ'בק 5 דלתות, עיצוב של ITALDESIGN אבל עדיין ישב על מכלולים של פיאט 128, ZASTAVA SANA או YUGO FLORIDA. 

lMnP6WZb5K.thumb.jpg.919d4be9f476b1eb62b1ec8915619e8d.jpg

 

8091749833_3f0929590f_z.thumb.jpg.37c8bd64619dd31a66caf6354276cad0.jpg

 

בזמן המלחמה בקוסובו ב 1999 המעל הופצץ על ידי כוחות נאטו וחלק מהמהבנים נהרסו, אבל הצליח להתאושש והמשיך לייצר מכוניות, אם כי בכמויות קטנות מאוד. 

ב 2005 נחתם עוד הסכם עם פיאט לייצור פיאט פונטו דור 2 (ZASTAVA 10). סרביה קיבלה עצמאות וזה הפך להיות מפעל סרבי.

 

ZASTAVA10.jpg.328d94c315a35b25d0e9a9729b859e71.jpg ZASTAVA10_1.jpg.2bde0856b6bfae3ead0bb46f9679cd62.jpg

 

 

הדגמים הישנים YUGO KORAL ו FLORIDA עדיין נשארו בייצור במקביל לפונטו והיו זולים ממנה משמעותית וכך זה נמשך עד 2008, אז שפיאט רכשה מממשלת סרביה (המפעל היה בבעלות ממשלתית) 70% ממניות המפעל וייצור מכוניות תחת המותג YUGO הופסק. 

 

מספר שנים לאחר מכן המפעל הזה החל לייצר את פיאט 500L ובשנה שעברה את פיאט גרנדה פנדה החדשה. 

 

  • אהבתי 8

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 6 שעות, Buki כתב:

דגם סדאן יובא לארץ ב 1982 ושווק כמו פיאט 128 "רגילה", אחרי אותו סיפור נוסף ברישיון רכב סעיף "ארץ ייצור". 

אני רק רוצה להוסיף כאן לינק לכתבה ישנה אבל מעניינת על כל מני מכוניות שהגיעו אלינו ממקורות לא-רשמיים, וקיבלו כאן הכשר ע"י היבואנים השונים - בין הסיפורים גם התייחסות לזסטאבה 128 (העניין נחשף בזמנו ע"י העיתונאי בני ברק הוותיק).

  • אהבתי 2
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • אחראי פורום

בתחילת שנות ה-2000 היה סרט משעשע/דבילי עם בט מידלר ודני דה-ויטו, שכולם נסעו שם ביוגו.

שם למדתי לראשונה שהדבר הזה נמכר בארה"ב.

MV5BNGQzZjFmMzYtMTlmZC00OTM1LTkwNDktN2Y3MDhjMWVlYjc2XkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX1000_.thumb.jpg.791090d735c29ea1f3287eb761249038.jpg

  • מצחיק 1

עברנו את פתח תקווה, נעבור גם את זה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אגב הייתה בארץ (אולי יש עדיין) זאסטאבה 101 ליפטבק 5 דלתות, ראיתי אותה באחד המושבים בדרום הארץ.  כנראה יבוא אישי של עולה מיוגוסלאביה. או האופציה השניה, באותו מחזור יבוא של פיאט 128 מיוגוסלאביה הביאו גם ליפטבק לבחינה ובסוף לא שיווקו אותה. 

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 17.5.2025 בשעה 01:27, Buki כתב:

ליפטבק 3 ו 5 דלותות (ZASTAVA 101 (Stojadin

איכשהו לא הכנסתי את זה מקודם אבל זה מצחיק.

 

101 בסרבית זה Sto Jedan. 

Sto Jada זה "100 צרות".

 

אז Stojadin 😁 כנראה אומר משהו על רמת האיכות של האוטו...

 

  • מצחיק 2

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 17.5.2025 בשעה 01:27, Buki כתב:

קצת באיחור, מה זה המותג הזה יוגו? 

 

הסטוריה של החברה הזו דומה מאוד להסטוריה של עוד כמה יצרני רכב מהגוש הקומניסטי, כמו דאצ'יה, לאדה וגם טופש התורקית למרות שהיא לא הייתה בגוש הקומוניסטי. 

 

המפעל נמצא בסרביה בעיר שאת שמה לא הצלחתי להגות Kragujevac. המפעל קיים כמפעל לייצור נשק מאמצע המאה ה 19,  אחרי מלחמת העולם השניה וצירוף יוגוסלאביה לגוש הקומוניסטי הרכיב ג'יפים צבאיים ברישון עד שבשנת 1954 נחתם הסכם ראשון עם פיאט לייצור פיאט 600, המפעל בנתיים  שינה את שמו ל Crvena Zastava (דגל  אדום).

 

זאסטאבות ראשונות היו העתקים של פיאט 600,  לאחר מספר שנים ב 1960 הדגם שודרג למנוע גדול יותר ZASTAVA 750 ובהמשך שודרג שוב ל ZASTAVA 850 עדיין באותו בודי.

דגם זה שיחק תפקיד משמעותי בהעלת יוגוסלביה שאחרי המלחמה " על הגלגלים", ב 30 שנות ייצור עד 1985 יוצרו קרוב למיליון יחידות. 

 

1.thumb.jpeg.c18991cc12c09c7ebf8c43e7b8ada083.jpeg

 

 

ב 1971 נרכש רישיון לייצור פיאט 128, אבל פותחו גרסאות מרכב שונות שלא היו קיימות בפיאט -  ליפטבק 3 ו 5 דלותות (ZASTAVA 101 (Stojadin
ובהמשך שינוי שם ל SCALA.

גם דגם סדאן זהה לפיאט 128 יוצר בשלבים מאחרים יותר - אחרי 1979 אז ייצור הדגם באיטליה הופסק והמפעל היגוסלאבי קיבל את מכונות הייצור שלו. דגם סדאן יובא לארץ ב 1981-1982 ושווק כמו פיאט 128 "רגילה", אחרי אותו סיפור נוסף ברישיון רכב סעיף "ארץ ייצור". 

 

יוגוסלאביה של שנות ה 80 וה 90 הייתה מלאה במכוניות האלו וגם בשנות ה 2000 רבות מהן עדיין היו בשימוש.

 

 

דגם סדאן יוצר עד איזור 2001, דגמי ליפטבק יוצרו עוד כמה שנים לאחר מכן, ב 1987 הדגמים האלו עברו ריברינדינג ל Yugo. יוגו סקאלה 55 או 65 בהתאם להספק המנוע. 

דגם ליפטבק 101 יוצר בכ 1.3 מיליון יחדות, היה הדגם הפופולרי ביותר של היצרן הזה. 

 

במונחי מכוניות מזרח אירופאיות זה היה דגם מודרני יחסית - הנעה קידמית, ולא מנוע אחורי או הנעה אחורית כמו שהיה ביתר מכוניות הגוש. 

 

 

 

 

zastava_128_01a.jpg.d97a5b520e0da307bb2877c646e7f91a.jpg

 

Zastava-1100.webp.4835d0d1231bc2fa9462bdde5e88f06b.webp

 

1280px-Zastava_Yugo_311_(side_view).thumb.jpg.a19178f476611a3f3fa100d8545117fb.jpg

 

IMG_1857_wynik-scaled.thumb.jpg.6d4c67e5a75adb474ca11ca64d4cb2ab.jpg

 

גם פיאט 1300/1500 הגדולה יותר יוצרה באותו מפעל וכרגיל מספר שנים אחרי שיצור הדגם בפיאט עצמה הופסק. כ 200 אלף יחידות בסה"כ. 

 

 

 

דגם עצמאי ראשון - הצ'בק קטן 3 דלתות YUGO, בהמשך יוגו KORAL. 

עלה על פס הייצור ב 1981. כמו שהוזכר בכתבה, במחצית השניה של שנות ה 80 נמכר גם בארה"ב תמורת כ 4000 דולר, בארה"ב נמכרו כ 140 אלף יחידות כולל דגם קבריאולט שפותח במיוחד עבור השוק האמריקאי. 

zastava-yugo-koral.thumb.jpg.e1040dadc6eb5630a1d5d53c583f5c32.jpg

 

the-best-finnish-car-of-all-time-is-the-satsuma-now-its-v0-lt2hmdlwprjc1.thumb.webp.b62b4af0afe6960474b2d01721837718.webp

 

ב 1987 הוצג הצ'בק 5 דלתות, עיצוב של ITALDESIGN אבל עדיין ישב על מכלולים של פיאט 128, ZASTAVA SANA או YUGO FLORIDA. 

lMnP6WZb5K.thumb.jpg.919d4be9f476b1eb62b1ec8915619e8d.jpg

 

8091749833_3f0929590f_z.thumb.jpg.37c8bd64619dd31a66caf6354276cad0.jpg

 

בזמן המלחמה בקוסובו ב 1999 המעל הופצץ על ידי כוחות נאטו וחלק מהמהבנים נהרסו, אבל הצליח להתאושש והמשיך לייצר מכוניות, אם כי בכמויות קטנות מאוד. 

ב 2005 נחתם עוד הסכם עם פיאט לייצור פיאט פונטו דור 2 (ZASTAVA 10). סרביה קיבלה עצמאות וזה הפך להיות מפעל סרבי.

 

ZASTAVA10.jpg.328d94c315a35b25d0e9a9729b859e71.jpg ZASTAVA10_1.jpg.2bde0856b6bfae3ead0bb46f9679cd62.jpg

 

 

הדגמים הישנים YUGO KORAL ו FLORIDA עדיין נשארו בייצור במקביל לפונטו והיו זולים ממנה משמעותית וכך זה נמשך עד 2008, אז שפיאט רכשה מממשלת סרביה (המפעל היה בבעלות ממשלתית) 70% ממניות המפעל וייצור מכוניות תחת המותג YUGO הופסק. 

 

מספר שנים לאחר מכן המפעל הזה החל לייצר את פיאט 500L ובשנה שעברה את פיאט גרנדה פנדה החדשה. 

 

 

לא רק סרביה, אלא גם פולין.

מימי הקומוניזם עד תחילת שנות ה-2000 יוצרו בפולין דגמי פיאט ישנים כמו 126, 125 והפולונז שהיתה מבוססת על מכלולים דגמי פיאט ישנים.

אחרי עידן הקומוניזם התחילו לייצר שם דגמי מיני של פיאט לכל השוק האירופאי - סיצ'יינטו, פנדה דור שני, 500 החדשה.

וכיום המפעל הפולני מייצר את פיאט 600, ג'יפ אוונג'ר, אלפא ג'וניור וליפמוטור C03 - שמסתמנת כחשמלית סינית הראשונה שמורכבת באירופה.

 

אותו הדבר ניתן להגיד גם על מפעלי רנו בספרד או פיג'ו במרוקו.

עריכה אחרונה על ידי itsik170
קאליפרים צהובים בגודל של הטוסטר שיש לאמא שלי במטבח

ודיסקים בגודל של מגש פיצה .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...