Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

התהפכות רכב שטח במעלה יאיר


discoTD5
שימו לב! השרשור הזה בן 2747 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

שלום לכולם,

בימים האחרונים רץ בפייסבוק ובווטסאפ סרטון של התהפכות רכב שטח במעלה יאיר לפני ימים ספורים. התלבטנו רבות, והגענו למסקנה שנכון יהיה להעלות אותו גם כאן, על מנת שנוכל להסביר בעיניים מנוסות יותר מה אנחנו רואים.

ראשית, דיסקליימר:

1. זו חוכמה בדיעבד.

2. אין 'לרקוד על הדם' של הנהג או של הרכב.

3. כולנו טועים כל פעם שאנחנו עולים על ההגה. בכביש ובשטח.

4. כל מה שאכתוב כאן הוא לא קורס נהיגה, ומי שקרא לא יקבל תעודת "בוגר קורס נהיגת שטח של דיסקו".

5. קורס נהיגת שטח היא השיפור הכי חשוב והכי משמעותי שאתם יכולים לקנות לרכב השטח שלכם. יש כמה וכמה מדריכים מצוינים בארץ, ומי שירצה המלצות מוזמן לפנות. חלקם חברים אישיים ממש.

 

אז מה היה לנו שם. מעלה יאיר הוא מעלה בדרגת קושי בינוני. זה אומר שכל רכב שטח יכול לעלות ולרדת, בתנאי כמובן שהנהג יודע ומבין מה הוא עושה, ונעזר בעבודות מע"צ של הזזת סלעים ואבנים.

מעלה יאיר יכול להיות מסוכן מאוד בעיקר בגלל התהום שלצידו.

לא נוסעים לבד בשטח. זה נכתב בדם / פח / שמן – חבר נוסף לידכם יכול לעזור, להרגיע, לכוון.

 

בעיניים שלי, שהם כמובן חוכמה בדיעבד, נראות מספר טעויות.

ראשית העצירה לפני המכשול נעשתה קרוב מדי למכשול. עוצרים יותר רחוק ומאפשרים מספיק מרחב תמרון אם צריך לשנות את הזוית בה ניגשים למכשול. ניגשים רגלית למכשול ולומדים אותו. אם צריך גם מסמנים איפה רוצים לשים כל גלגל.

שיפוע צד (שפ"צ) הוא אחד המצבים המסוכנים ביותר, והכי לא ניתנים לשליטה, ולכן נהגים פחדנים (כמוני) עושים כל מאמץ לא להגיע לשפ"צ. זה אומר שהזוית הגעה למכשול אמורה להיות בניצב למכשול ולא באלכסון. במקרה שלנו רואים שדעת האנשים לא היתה נתונה למצב או לזווית הרכב המסוכנת אלא לצילום.

 

זה הסרטון: http://bit.ly/2dJZ1mq

 

שימו לב ששניות לפני שהנהג נכנס לרכב, שניה 22-23 הוא עוצר ומסתכל על המכשול. אם היה מעביר מבט הרבה יותר בוחן היה רואה שהגלגל הקדמי שמאלי עומד ליפול לבור עמוק, ואילו הקדמי ימני עוד מטפס קלות על סלע. הפרש הגבהים הזה הוא מעבר ליכולות של הרכב. זה השלב שבו היה צריך לעשות רוורס של כמה מטרים ולשפר את מיקום הגלגלים ואת זווית הגישה.

מתחילים לנסוע, שימו לב שלפני הנפילה הגדולה, בשניה ה 48-49 הרכב מתנדנד קלות קדימה, לכיוון הירידה. זה כבר היה צריך להיות אזהרה חמורה. הנדנוד הזה אומר שהגלגל האחורי ימני ניתק מגע עם הקרקע, וזה עוד לפני שהגלגל הקדמי החל את הירידה העמוקה עצמה.

בשלב הזה עדיין אפשר להתחרט. ברגע שמתחילה התנועה קדימה, הגלגל הקדמי שמאלי נופל לבור והתוצאה בלתי נמנעת.

כל הסיפור אורך שתים וחצי שניות. זה כלום זמן אבל זה הרבה זמן לעשות עוד דברים כמו לתת מכת גז לתוך הירידה. מקסימום מקבלים מכה קטנה בגחון. זה אולי היה מציל את הרכב ואולי לא.

 

לשם ההשוואה, בדיוק באותו המקום, בדיוק באותו הכיוון (למטה) ג'ימני סטנדרטי יורד את המדרגה.

IMG-20161006-WA0010.jpg

הג'ימני הוא הרבה פחות יציב מהדיסקברי שהתהפך. הרוחב ובסיס הגלגלים קצרים משמעותית.

שימו לב לכיוון הגלגלים הקדמיים של הג'ימני, ושימו לב למכוון החיצוני וליד שלו. מה היא מראה לנהג. בנוסף, בגלל בסיס הגלגלים הקצר הוזהר הנהג שלא לגעת בברקסים, על מנת למנוע העברת עוד משקל קדימה ואבדן שליטה.

 

לסיכום,

אי קריאת השטח, כניסה למכשול בזוית לא נכונה, מסקנה שגויה לגבי המכשול ומצב הגלגלים.

למען הסר ספק, אינני מכיר את הנהג וליבי איתו. טעויות יקרו לכל אחד. אנחנו בני אדם ובהכרח נעשה טעויות.

סעו לטייל בזהירות. לכו לעשות קורס נהיגת שטח.

www.car-pad.co.il - טיפים, חדשות, השקות, מבחנים, ועוד. על מכוניות. רק על מכוניות. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בחלק מהמקומות, ברכב עם הילוך כוח קצר מספיק, העצה "לא לגעת בברקסים" יכולה לעבוד.

 

בכל מקרה אחר (ואם יש ספק שנגיע למהירות גבוהה מדי, שתקשה על השליטה ברכב ובמיקום הגלגלים), חייבים לגעת בברקסים כדי לשמור על מהירות איטית מאוד. כמו שנכתב, בלימה (והעברת משקל) בעת מעבר מכשול יכולים להיות מסוכנים, ולכן צריך לעשות זאת נכון.

 

איך עושים את זה נכון? כמו שנאמר "מתחילים הכי לאט, ולאט לאט מגבירים". עוזבים את הבלם בעדינות, עד שהרכב מתחיל להתקדם, ונשארים במצב זה מבחינת הבלמים. כך, גם אם מחליטים לעצור, ניתן לעשות זאת במהירות ובלי יותר מדי דרמה, ולשחרר את הבלם יותר בכדי להאיץ תמיד אפשר.

 

אין מה לחשוש מפני התחממות של הבלמים במכשול קצר כמו זה, אך בירידות ארוכות ואיטיות מאוד יש לתת על כך את הדעת.

 

*השגה אחת שיש לי לגבי הכתוב לעיל:

בשלב בו הרכב מתנדנד, לפני הירידה הגדולה קדימה, הנהג עזב את הבלמים, יכבר היה מאוחר מדי. אם היה מתחיל נסיעה באיטיות ותחת שליטה מלאה, עוד יכול היה לעצור.

 

 

Sent from my SM-N920C using Tapatalk

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שאלת תם: בנסיעות שטח אפשר להגיע למצבים דומים גם כשלא מדובר במכשול ״ידוע״, יכול להיות שהוא בלם חזק מדי תוכ ירידה וגרם להעברת משקל הרכב לפונה השמאלית-קדמית (צד הנהג)?

 

סהכ נראה שבמזל גדול לא נגרם הרבה נזק לגוף או לרכוש.

רגל וחצי, 4 כ"ס.

מדוע לא כדאי לקנות פרארי:

אין תא מטען (כן, כן).

 

פאקינג אביר בסיאט לבנה.
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כדי שהתהפכות כזו תתאפשר צריך להיות הפרש גבהים משמעותי בין החרטום לירכתיים. הפרש כזה תמיד יהיה תחת ההגדרה של מכשול שדורש תשומת לב מיוחדת, בין אם בתצורת מדרגה כמו כאן, ובין אם בירידה "שטוחה" ותלולה מאוד (שם הסכנה תהיה אחרת לרוב, נעילת גלגלים שגורמת להחלקה של החלק האחורי וכניסה לשיפוע צד)

 

Sent from my SM-N920C using Tapatalk

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בשלב בו הרכב מתנדנד, לפני הירידה הגדולה קדימה, הנהג עזב את הבלמים, יכבר היה מאוחר מדי. אם היה מתחיל נסיעה באיטיות ותחת שליטה מלאה, עוד יכול היה לעצור.

 

בהחלט יכול להיות. אבל לא נראה שהוא במודעות שיש בעיה גדולה ממה שהוא עושה, ולכן הנסיעה שלו נראתה החלטית מאוד.

 

שאלת תם: בנסיעות שטח אפשר להגיע למצבים דומים גם כשלא מדובר במכשול ״ידוע״, יכול להיות שהוא בלם חזק מדי תוכ ירידה וגרם להעברת משקל הרכב לפונה השמאלית-קדמית (צד הנהג)?

 

התהפכות כזו בשיפוע צד יכולה להתרחש גם על סתם שביל או ירידה שלא מעניינת אף אחד, אם מאבדים לרגע את הריכוז או טועים בגישה. זה לא משהו שיכול להתרחש רק שם. זה יכול לקרות בכל עליה או ירידה, ולכן נהיגת שטח מחייבת התאמת חשיבה אחרת לחלוטין מנהיג כביש.

www.car-pad.co.il - טיפים, חדשות, השקות, מבחנים, ועוד. על מכוניות. רק על מכוניות. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שאלה

לא פעם קרה לי עם הטריוס שנכנסתי למצב שגלגל אחורי ניתק מהקרקע והרכב נמצא במעין נדנוד קידמה ואחורה, אני לא מדבר על הפרשי גובה היסטריים אבל נראה לי שהדבר קורה בגלל קוטנו של הרכב ולא בגלל הזווית שאני מגיע למכשול

במקרה כזה אני נותן מעט גז ומפנה את ההגה לכיוון הירידה

השאלה היא האם בכל פעם שאני מגיע למצב כזה בהכרח עשיתי משהו לו נכון או שיתכנו מצבים שהם בגדר הסביר ולא מסכנים את הנהג והרכב?

לצורך העניין הסמלון שלי מראה יפה מה שהתכוונתי, כמובן שאני לא מגיע להפרשים כאלה אבל ניתן לראות שהוא מול הירידה ולא בזווית ועדיין מפחיד

"הסטטיסטיקה הרשמית חושפת כי נהגי מכוניות ותנאי כביש בעייתיים, הם הגורמים לחלק משמעותי מתאונות הדרכים הקטלניות ב-2010 בהן היו מעורבים רוכבי דו-גלגלי". ynet

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

זה מאוד מאוד תלוי במיקום שבו אתה נמצא, וברכב עצמו. זה קורה כי בעצם אתה מבקש מהרכב לעשות תמרון גדול יותר ממהלכי המתלים שלו.

 

לגבי המקרה המדובר, מפחיד כמה מהר דברים יכולים להשתבש בשטח. במקרה הזה מדובר במכשול ברור מאליו, אבל באמת שלפעמים זה בקשקוש הכי קטן שלא שמים אליו לב.

!AWDSOME

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קשה לתת מענה באינטרנט, אבל בהחלט קורה שגלגל מנתק מגע עם הקרקע, וב 99.9% זה רגעי ולא קורה כלום.

זה שגלגל מנתק מגע לא אומר כלום, ולא מצביע על התהפכות, צריכים להיות משולבים תנאי קיצון כמו שמופיעים בסרטון כדי שזה יגמר רע.

צריך להיות קשוב לרכב. מאוד קשוב.

כשאני נוסע עם נהגים שעדיין לא צברו ניסיון בשטח, אחד הדברים הראשונים שאני מנסה להעביר זה שהנהג צריך כל הזמן, אבל ממש כל הזמן, להבין איפה נמצא כל גלגל של הרכב, ומה הוא עומד לפגוש. לנהגים שנמצאים בשטח הרבה מאוד זה הופך לטבע שני ולא חושבים על זה באופן מודע.

www.car-pad.co.il - טיפים, חדשות, השקות, מבחנים, ועוד. על מכוניות. רק על מכוניות. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כשאני נוסע עם נהגים שעדיין לא צברו ניסיון בשטח, אחד הדברים הראשונים שאני מנסה להעביר זה שהנהג צריך כל הזמן, אבל ממש כל הזמן, להבין איפה נמצא כל גלגל של הרכב, ומה הוא עומד לפגוש. לנהגים שנמצאים בשטח הרבה מאוד זה הופך לטבע שני ולא חושבים על זה באופן מודע.

 

הכי חשוב בעיניי! תמיד הייתי צוחק שבשטח אני חולם במקום לנהוג.

ההבנה מה עושה כל גלגל ברגע נתון מהותית. חוסר שימוש במיומנות זו מהווה טעות מאוד נפוצה לא רק אצל נהגים לא מנוסים, אלא גם כאלו שלא נהגו הרבה זמן בשטח.

התגובות של OFF ROAD יפות ומועילות. בירידות קצרות עד בינוניות לדעתי אין מה לחשוש יותר מדי משימוש ארוך בבלמים. הרי בכל מקרה מתחזקים את הרכב היטב עם בלמים טובים ואיכותיים ולכן הכל בסדר.

"you know how they are, they are babies, their mind is made up before anyone says anything."

South park, S23E07 PC babies.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ניקו,

מה שרשמת הוא בדיוק הדוגמא להבדלי בחשיבה בין נהיגת כביש לנהיגת שטח.

אין לרגע אחד קטן חשש להתחממות הבלמים וירידה בעוצמת העצירה.

החשש בשטח הוא שבגלל שהמצע עליו דורך הגלגל הוא מצע משוחרר (חול, אבנים קטנות וכד') לחיצה חזקה מדי על הבלמים תביא לנעילת הגלגלים הקדמיים, ולאבדן יכולת ההיגוי מצד אחד, יחד עם רצון של הזנב המשוחרר יותר (פחות כח בלימה במקור + משקל שעבר קדימה בצורה משמעותית) להשיג את החלק הקדמי.

www.car-pad.co.il - טיפים, חדשות, השקות, מבחנים, ועוד. על מכוניות. רק על מכוניות. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אוקי, עם ווריאציה קלה: נאמר שנמצאים במצב בו הרכב מתנדנד. האם עדיף לחכות עד שיתאזן לחלוטין, או להמתין שהמשקל יעבור לגלגל הנגדי-קדמי ולתת גז? לצורך הפישוט נאמר שלא מדובר בשפצ, אבל כן נמצאים בירידה.

רגל וחצי, 4 כ"ס.

מדוע לא כדאי לקנות פרארי:

אין תא מטען (כן, כן).

 

פאקינג אביר בסיאט לבנה.
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אישית אני לא ממתין שהרכב יתאזן, מעדיף לשמור על רציפות של תנועה, כשאני יודע ומבין מה המכשול שעומד לפני.

www.car-pad.co.il - טיפים, חדשות, השקות, מבחנים, ועוד. על מכוניות. רק על מכוניות. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא היה עוזר לו פה שום גז, הרכב כבר היה עם מספיק תנופה להתהפך עוד לפני שהגלגל הקדמי נגע בקרקע. מה שתעלומה בעיניי, הוא מה האישה שם זועקת? לחעחעחעלן? לא חארם? קולולולו?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

גז בהחלט היה עוזר כאן. מה שהפך אותו זה הלחיצה על הבלם שהעבירה את כל המשקל קדימה, למקום בו לא היתה התנגדות (פינה שמאלית קדמית).

גז (או למעשה, עזיבה של הבלם) היה מונעת את צניחת האף לתוך הבור.

 

ולגבי גלגל באוויר - אין עם זה שום בעייה. זה מצב נורמלי בשטח , בוודאי ברכבים עם שילדת סולם. המערכות ברכבי שטח מתגברות על כך ללא בעייה (אם נעילת דיפרנציאל ואם טראקשן קונטרול) .

אם זה לא מקולקל- אל תתקן את זה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 2747 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...