Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 2874 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

שלום לכולם,

רציתי לשאול שאלה לצורך הבנה יותר תאורטית על מערכות המים ברכב.

השאלה: כמה רדיאטורים בעצם יש ברכב בדר"כ, מה תפקידם והאם כולם קשורים באותה מערכת מים של הרכב?

אני יודע על רדיאטור לקירור המנוע, רדיאטור חום והאם יש גם רדיאטור למזגן?

 

תודה מראש ותודה באופן כללי על כך שתמיד שמחים לענות לי כאן על שאלות למרות שלי בדר"כ אין מספיק ידע בכדי לענות לאחרים:-)

פורסם

רדיאטור למעשה הוא צינור מפותל שעובר בתוך צלעות קירור, המקוררות ע"י אויר (הכי נפוץ).

 

סוגי הרדיאטורים:

 

1. רדיאטור קירור המים הירוקים - למעשה מוציא את החום שהמים ספחו מהמנוע ומעביר אותו לאוויר. במקום זאת, הוא סופח קור מהאוויר וכתוצאה מכך המים מתקררים.

 

2. רדיאטור גיר (קולר גיר) - משמש לגירור שמן גיר. בחלק מהגירים היו מתקינים את הקולר הזה, ומנתקים את המעבר של שמן הגיר ברדיאטור הראשי. זה היה מאפשר קירור טוב יותר לגיר ומשיג תוצאות טובות יותר.

 

3. רדיאטור חימום פנימי - משמש את המזגן להכניס חום, כאשר הוא נמצא על מצב חום. ישנו תריס המסיט את זרימת האוויר מן החוץ או מן הוונטה הפנימית לרדיאטור הנ"ל (שמחובר לרדיאטור הראשי) ולמעשה מאפשר את חימום חלל הרכב ללא צורך בשימוש במשדחס המזגן.

 

זה מה שאני מכיר. חכה לעוד תגובות.

עדיפות לשפשוף עצמי בבית ולא אצל בעלת מקצוע

צריך גם קרם אני מאמין.

:roll::lol::oops:

פורסם (נערך)

רדיאטור נוסף נקרא מעבה, משמש לעיבוי הקרר (גז מזגנים).

כאשר הקרר עובר ממצב נוזל לגז הוא צורך אנרגיה, כלומר סופח חום, ועל ידי כך נוצר האוויר הקר במזגן (אוויר חם נפגש עם הקרר המתפשט ביחידה הפנימית של המזגן. הקרר לוקח את החום מהאוויר.).

 

לאחר מכן הקרר צריך לחזור ממצב גז לנוזל, על ידי כך שלוקחים ממנו את החום הזה באמצעות המעבה, שהוא פשוט רדיאטור נוסף שנמצא בדרך כלל קרוב לרדיאטור של נוזל הקירור של המנוע.

כמובן שכל הקרר נמצא במערכת סגורה.

 

שלב נוסף הוא הדחיסה שמטרתה להעלות את הלחץ של הקרר וכך להעלות את יעילות מערכת הקירור. ההסבר הזה הוא ממש על רגל אחת ומתייחס אך ורק לתפקיד המעבה במערכת המיזוג.

עריכה אחרונה על ידי פריג'י
פורסם

מעבה המזגן (CONDENSER) נמצא לרוב לפני הרדיאטור עצמו, בתא המנוע ומקורר

הן ע"י מגח רוח הנסיעה והן ע"י מאורר הרדיאטור/מעבה.

ברכבים מסחריים ניתן לראות את המעבה מותקן

על גג המכונית.

כמו כן יש גם כעין "רדיאטור" בתוך תא הנוסעים הנקרא מאדה/מאייד (EVAPORATOR)

או בלשון המזגניסטים "יחידה פנימית" וממנו מופץ הקור לתא הנוסעים.

(כל זאת, מבלי להיכנס למונחי התרמודינמיקה וכו').

בברכה - רפי לין

פורסם

תודה רבה על התשובות

שאלה נוספת- הנוזל שזורם בכל הרדיאטורים - רדיאטור קירור מנוע, רדיאטור חימום, רדיאטור מזגן (מעבה) ורדיאטור גיר (ברכבים שיש), הוא אותו נוזל קירור שממלאים במיכל העיבוי?

פורסם (נערך)

אלו הם הרדיאטורים הקיימים:

 

1. רדיאטור נוזל קירור מנוע

2. רדיאטור פנימי לנוזל הקירור למים החמים הנקרא HEATER CORE ולעיתים משולב עליו אלמנט חימום מהיר מאוד לאקלים קר

3. רדיאטור פנימי לקירור הנקרא EVAPORATOR

4. רדיאטור חיצוני עבור המזגן וזה מיועד לקרר ונקרא CONDENSER

5. רדיאטור עבור קירור שמן גיר

6. רדיאטור קירור שמן מנוע

7. רדיאטור קירור האוויר הנכנס למנוע ברכבים מוגדשים הנקרא INTERCOOLER למרות שבעבר שיטות קירור צילינדר היו שונות

 

כפי שניתן לראות, ברכב יכולים להיות כ 7 רדיאטורים בקלות (ברכב שלי יש 6, אין קולר שמן גיר לצערי אבל אין בו צורך בגלל הכמות שמן וכמות נוזל הקירור).

אולם, ברכבים מתקדמים ועם מנועי V או רכבים עתירי הספק, יכולים להיות הרבה יותר רדיאטורים וזה בגלל הסיבה שמכפילים את הכמות של רדיאטור מסויים או בגלל תכנון המנוע (V ולכן צריך 2 אינטרקולרים לרוב) + רדיאטורי קולר גיר וכו'.

 

לבוגאטי שירון למשל, יש 10 רדיאטורים לנוזל הקירור לבדו ומשאבה שיכולה להזיז כמה מאות ליטרים של נוזל קירור בדקה!.

עכשיו, לקצת הסברים ותיקונים קלילים:

 

א. למערכת המיזוג יש 3 רדיאטורים ברכב

 

ב. רדיאטורים מבוססים נוזל בנויים אחרת וזה ממש לא צינור אחד מקופל אלה צנרות רבות לאורכו במקביל או תלוי איך הוא נבנה.

בנוסף, יש סוגים שונים של רדיאטורים עם כמות צנרות וקיבולת מוגדלת יותר בתוכם וזה בהתאם לסוג הרכב, מה הכוונה? רדיאטור בגודל מסויים יכול להיות X צנרות דרכו לעומת אותו רדיאטור עם יותר צנרות לטובת קירור טוב יותר בהגדלת שטח הפנים ביחס לנפח.

מה שמקופל אלו הם ה FINS שאמורים לדאוג לחילוף החום עם הסביבה.

Engine-Radiator-Core-Fins-and-Tubes.jpg

fig0605.gif

 

ג. רדיאטור קירור האוויר הדחוס למשל (INTERCOOLER) בנוי לקרר אוויר ולכן מורכב מהמון צנרות קטנות העוברות דרכו, לא בצורה ספיראלית כלל.

כמו כן גם רדיאטור קירור שמן הגיר, בעיקרון דומה.

 

oil-cooler.jpg

 

impp_0908_08_z%2Bradiator_analysis%2Bkoyo_r_series_radiator_view.jpg

 

ד. קולרי שמן גיר מחוברים למערכת קירור המנוע וטמפ' נוזל הקירור, שמן המנוע ושמן הגיר יהיו זהים כמעט כיוון שהמערכת אחידה.

נוזל הקירור עובר ברדיאטור הקירור ומה שגורם לכך שהשמנים לתיבות מתוכננות לעבוד היטב בטמפ' של ~95-105 מעלות כיוון שזאת טמפ' נוזל הקירור.

 

ה. רדיאטורים עצמאיים לקירור נוזל הגיר צריכים להימצא במיקום שבו יש תחלופה וזרימת אוויר ישירה עליהם אחרת הם סופחים חום ולמעשה לא יעשו יותר מדי לקירור מהיר של התיבה, העלולה להתחמם להרבה יותר מ 110 מעלות בתוך פחות מכמה עשרות שניות תחת עומס.

עריכה אחרונה על ידי Automatic1
פורסם

יש עוד "רדיאטורים" ברכב, לנוזל ה"כ וגם לדלק.

בגדול ההגדרה של "רדיאטור" הקלאסית בעולם המכונאות, זה רק זה של מערכת הקירור.

פורסם
אלו הם הרדיאטורים הקיימים:

 

כפי שניתן לראות, ברכב יכולים להיות כ 7 רדיאטורים בקלות (ברכב שלי יש 6, אין קולר שמן מנוע לצערי אבל אין בו צורך בגלל הכמות שמן וכמות נוזל הקירור).

 

תיקנתי בשחור מודש, הכוונה הייתה לקולר שמן מנוע ולא גיר, התחרבש לי כאשר כתבתי את הכל.

 

וכמובן כמו שדניאל כתב, יש רדיאטורים להכל ולכל נוזל אבל זה פחות לרכבים פרטיים או רכבים כאלו ואחרים הדורשים את זה.

 

כיום, מרבית הרכבים הפרטיים עם מערכות הגה חשמליות וזה משהו שלא כללתי ברשימה.

פורסם

אם תהיה שאלה על רכבים חשמליים, גם שם כמובן שיש רדיאטורים לקירור מערך הסוללות/מנועים וכו'.

פורסם
יש רדיאטורים להכל ולכל נוזל אבל זה פחות לרכבים פרטיים

להוסיף לרשימה, בסיטרואן שלי יש רדיאטור לקירור עודפי הסולר המוחזרים למיכל.

יום טוב גם לך

פורסם

אפילו בינדאי גטס יש סוג של קולר לנוזל הגה כוח.

 

 

נ.ב. ככה נראה קולר סולר בברלינגו:

rps20180811_175051.jpeg

 

 

 

פה בהודעות 503 ו 504 יש הסבר מדוע צריך לקרר את הסולר בקו העודפים:

 

https://www.carsforum.co.il/vb/showthread.php?p=5220598

 

 

פורסם

ביונדאי גטס זה "סוג של" זה נכון, מדובר על צנרות "קירור" למעשה ולא על רדיאטור של ממש, אם אני לא טועה מדובר על הובלת הנוזל לאורך "מסלול" מסוים לקרר אותו? זו הכוונה?

 

בשיטה הזאת משתמשים גם יצרנים אחרים למעשה ברכבים שנעשה בהם שימוש בהגה הידראולי למרות שעם מערכות אלקטרו הידראוליות למשל ועם כניסת מערכות חשמליות לחלוטין, זה כבר נעלם מהעולם לאט לאט ושוב, ברכבים פרטיים משפחתיים הכוונה ממוצעים.

פורסם

בגטם יש צינור במסלול מעגלי בחלק הקידמי של הרכב, הוא באמת ללא צלעות קירור אבל נמצא באיזור מקורר הייטב.

 

 

×
×
  • תוכן חדש...