Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

היסטוריה -הספורטיביות בישראל- מאת: אילן פייביש


turbo
שימו לב! השרשור הזה בן 5903 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

ע"פ הבקשה, אני פותח בזאת ת'רד, המרכז את היסטורית הספורטיביות/ספורט המוטורי

ומגזיני הרכב בישראל.

 

הקדמה

 

השנים 1960-1948

 

ללא אינטרנט/סלולרים,עיתונות מוטורית, טלוויזיה (ערוץ 1 קם רק 196icon_cool.gif

מדינת ישראל היא מדינה בהקמה, מדינה מתפתחת, הכל מקובע,מדינת ישראל

חיה בבועה משל עצמה, וכך גם מובילי דעת הקהל, סוכנות הרכב הראשונה היא:

החברה הישראלית לאוטומובילים= פורד, אי אילו מכוניות שנעות כאן מזמן

שילטון המנדט הבריטי, רוב המכוניות שנעות בישראל הן בריטיות. בשנות ה-50'

משווקות ה-אמריקאיות, וליצידן לקראת שנות ה-60' נכנסת לכאן פיאט/סיטרואן וכן הלאה... מכונית היא בגדר מותרות, עמך מתניידים בעזרת תחבורה ציבורית =אגד, ו/ או מוניות, היתר מסתפקים באופניים.

 

1970-1960

 

 

 

ילידי שנות ה 70'-60', חובבי המוטוריקה ספגו/חיו את אותה תקופה ומודעים לה היטב

שנות ה - 60' העליזות, ישראל מדינה מורחבת וחזקה .עם תעשית רכב קטנה (אילין)

ותעשיות נצרת- אפילו יש לנו מכונית תוצרת ישראל, הסוסיתא, וכן הסברא מכונית

ספורט 'צברית' משלנו, תעשיות נצרת מרכיבה את האסקורט, קונטסה,לארק. ישנה גם הטריומף , עקב ה'פיוס' עם גרמניה,ותוכנית השילומים, מגיע ארצה גם החיפושית.

ה'מבינים' במכוניות חיו משמועות, המיקצועיים- עבדו ברמה פרימיטיבית במיוחד,לא (בדיוק) היו חשופים לטכנולוגיה , ותרבות מוטורית. המינוע המוטורי בישראל הינו 'אפרורי' בלשון המעטה. אך היו אי -אילו הברקות מוטוריות ברובן מארץ המגף,בעיקר אלפא רומיאו, לנצ'יה,שנחשבו מפוארות ומכובדות. מי שבאמת רצה ויכל להרשות לעצמו מכונית מפוארת,בכדי להרגיש כמו נבחר ציבור ובהתאם למעמדו, ו/או שהוא מישהו, רכש

א-מ-ר-י-ק-א-י-ת, זו נחשבה אז למפנקת ובה שלל מותרות כגון: גיר אוטומטי. מעל 90%

מהמכוניות שנעו בישראל היו בעלות גיר ידני. מה גם שמכונית בכלל (שוב) היתה יקרה ,

והרוב העדיפו תוצרת מקומית לא רק מכוניות, אלא גם מוצרי צריכה,כגון: מקרר אמקור 10, תנורים וכו'. הפטריוטיות בהתגלמותה (לא בדיוק תרבות העדר).

בעלי האמצעים חששו (ברובם) להתניע במכונית מנקרת עיניים,והעדיפו לרכוש מכונית מן השורה. ההיצע לא היה גדול במיוחד.

העשירים באמת נעו ב מרצדס ו/או BMW. וכן יגואר, אך אלו היו נדירות.

 

שיממון מוטורי אמיתי

 

1980-1970

 

האור בקצה המנהרה

 

 

ובכן לקראת סוף שנות ה-70',ליתר דיוק 1976,בעוד ישראל שרויה ב'חשכת ימיי הביניים'

מבחינה מודעות מוטורית עולמית. נחשפה באירופה ה- GOLF GTI. מכונית שתשנה את

דפוסי המוטוריקה הספורטיבית המקובלת מאז המצאת המכונית. גלי ההתלהבות ,ו.....

ההיסטריה באירופה, הגיעו במקרה גם לאוזניהם של קומץ מביניי עיניין אמיתיים,כאן בישראל.

אלו שמעו על אותו פרץ היסטרי שלימים ייצור זן חדש ויקרא HOT HATCH.

אלו בכל מיני 'עזרים טקטיים' הצליחו לגייר GOLF GTI, כשרה למהדרין לתנועה בכבישי ציון,השוממים (לרוב)עדיין מכל ניצוץ ספורטיבי ראוי. (ולא נכנס לאלפא,לנצ'יה וכו'...)

*מותר לציין כי: אחד מאותו קומץ ,היה במקרה שכן שלי שבשנת 1977, ייבא ארצה באותה 'מסגרת' GOLF GTI כסופה חדשה. להזכירכם בתקופה זו לא היתה מודעות מוטורית בשלה,ומי שכן התעניין חי משמועות, (או רכש אלפא רומיאו icon_wink.gif) , ומצימאון

מוטורי,שאם לא חיית באותה תקופה, קשה לתאר במילים.

 

שנות ה -80'

 

שנות ה-80' הוא עשור ששינה את תרבות המוטוריקה ודפוסי רכישת המכוניות בישראל

ללא הכר. והעלה את עיניין המכוניות הספורטיביות, וכן יחד עימו קמו מירוצי המכוניות

בישראל, כל זאת תודות גם ל... ירחון 'טורבו' ו...'אוטו'.

 

תערוכת הרכב ה- I בת"א, והולדת ירחון 'טורבו'.

 

לאחר מעל 30 שנות חושך תהומי, בא הניצוץ.

בשנת 1981, מתקיימת לראשונה, תערוכת רכב בגני התערוכה בת"א.

שם הוצגו בגאון אתם שומעים טוב? פרארי, ובאנגלית FERRARI ברלינטה בוקסר,

ו...למבורג'יני ובאנגלית LAMBORGIHINI קונטאש. זוג פסלים קינטיים, מכוניות

על , המהירות ביותר בעולם, מאיטליה של ראשית שנות ה-80', נחתו בשלום בישראל.

ההרגשה היא כי באו זוג חייזרים מכוכב לכת רחוק בכדי להאיר ב - א', ולהעיר ב- ע',

את חשכת ' ימיי הביניים ' ששררה בציון מזה למעלה מ - 30 שנה.

 

נושא הלפיד

 

בכניסה לתערוכה, ניצב לו מן דוכן קטנטן, עליו הונח גליון(ראשון) אנונימי המכונה 'טורבו'.

מה שצד את עיניי חוץ מהכריכה עם האופנוע, היה דווקא צמד המילים: מכוניות ואופנועים.

רכשתי את הגיליון 'טורבו' - מספר -1 , ומרוב צמא עשיתי מנוי.

העורך היה רוני אהרונוביץ', שם מנוכר לחלוטין בעיניי,שלימים הפך לאגדה וסמל.

זה בדיוק האיש שהדליק את הגפרור לאור ע-נ-ק, והראה לנו חובבי הרכב, את הדרך החוצה

מאותה מנהרה מוטורית חשוכה ששררה במדינת היהודים. הוא מיסד את התרבות המוטורית הישראלית, יחד עם חבריו, ובעזרת הקוראים. לימד אותנו ה-מ-ו-ן את ידיעותיו על מכוניות, תרבות מוטורית,מכל המשתמע מכך, וגרם למהפכה רבתי בהרגלי צריכת המכוניות/והתחבורה בכלל במדינת ישראל.

 

סידרת חינוך

 

אירגון מחדש ,וחינוך לתרבות מוטורית ודפוסי רכישת מכוניות, נדרשת

כמו אוויר לנשימה, באותם הזמנים.

 

רוני אהרונוביץ' ו צוות 'טורבו', לימדו אותנו מה זה בכלל TURBO, מנוע,

שילדה, מרכב,היגוי, אחיזה, בלימה, היגוי יתר, תת היגוי, וה-מ-ו-ן על דגמי מכוניות.

ובעיקר שפך אור על הלהט העיקרי של 'צמאי טורבו' , אלו היו רובם ככולם

רק חובבי רכב מושבעים אמיתיים. אותם אלו שישבו וחיכו 30 שנה בחשכת

ימי הביניים, קראו בצימאון לא יתואר, את 'סידרת החינוך' אותה העניקו לנו

רוני אהרונוביץ' והצוות ב 'טורבו', לאותו גרעין מוטורי אדוק ,שחלם ,על

מכוניות ספורטיביות.'טורבו' שם את האצבע על משהו שמאוד רצינו לפלוט,

ולא ידענו כיצד לזעוק את זה. 'טורבו' ואהרונוביץ' היו לנו לפה.

'טורבו' הרים שלל מבחני דרכים' אמיתיים' (דבר שלא היה מקובל עד אז ,או מוכר)

ולא פחד ללכת כלפיד לפני המחנה,וליקטול ללא מורא, כל יבואן ו/או מכונית שלא

היתה ראויה, לנהג הישראלי וכן לאותו 'גזע חובבי מוטוריקה'. מכאן והלאה השתנו

ללא היכר 'חוקי המשחק'. קהל הקוראים, הפך את הכערה על פיה, ונתן בזאת את

הלגיטימיות ללחימה על ייבוא המכוניות ה'אסורות' לישראל. מכוניות אסורות=

מכוניות ספורטיביות בעיקר. או מכוניות שהיו ראויות להמכר גם לציבור הרחב

בישראל. שינויי צריכת המכוניות . כאן קם הגרעין למהפכה, המעגל התרחב ושיקף

את התקופה, ברעש גדול.

 

מתחילים לחשוב חיובי

 

הימים ימיי ארידור (שר האוצר) , הלירה הופכת לשקל , הדולרים הם להיט, אפילו

מחירי המכוניות החדשות בפירסומת הרכב מצוין בדולרים.

 

מספרי הרישוי

 

בפרוש שנות ה-80', מתפתחת קינאה תהומית בין נהגי ישראל.

סוף ל 6 ספרות 000-000.

 

על מספרי הרישוי לראשונה בישראל צויינה שנת הדגם/רכב, דוגמא:

80-000-00

מי שזוכר , עם השנים 89'-80', היתה דריכות באוויר ,לקראת החלפת שנת דגם,

כי תופיע עוד לפני החלפת השנה הקלנדרית,על מספר הרישוי, מספר השנה הבאה.

 

יחס כ"ס.

 

מכונית בעלת 70 כ"ס, נחשבה לחזקה (כמעט ספורטיבית).

זו בעלת 100 כ"ס, נחשב לחזקה באמת, או ספורטיבית אמיתית....

 

גל קטן

 

בראשית שנות ה -80', ושוב בלחיצת עמוק מצד ירחון 'טורבו', שנחשב

במהרה לשם דבר כירחון מוטורי המקומי, בעל מעגל קוראים הולך וגובר,

ללא שום מתחרים מכל סוג שהוא. יובאו ארצה כמה מכוניות ספורטיביות

מעניינות שעוררו את חובבי הרכב בהתלהבות עמוקה.

סוף סוף, קיימת אפשרות, להזמין בהזמנה מיוחדת דרך היבואן -GOLF GTI.

בפיאט, הביאו את ה- 127 ספורט 1050, בצבעי שחור,כתום,כסוף. זו נחשבה

לאחת מאמות המידה. יחד עימה, יובאה האוטוביאנקי אבארט.

בשנת 1983, בזמן בו יובאה הפיאט 127 ספורט בגרסת 1300 החדשה ,

זו עומתה ב 'טורבו ' מול יריבתה מבית, האוטוביאנקי אבארט- למי שזוכר

,זו היתה ' מלחמת עולם' . 'טורבו' & רוני אהרונוביץ' קבעו את הדופק

המוטורי של אותה תקופה באותו עימות מפורסם.

זו היתה פריצת דרך, ו....סימן לבאות.

 

ייבואני הרכב, וצמרת התחבורה בישראל, הספיקו כבר להכיר ב'טורבו'

וכן ברוני אהרונוביץ' והצוות, כאוטוריטה,וכמומחים,קובעי דעת קהל.

והשכילו לשמוע לעיתים ב 'פחד ' יש לציין, את דבריהם. שכן הציבור,

ואיתו אותו הדור חובב המכוניות /ה'גרעין החובב', רובם המכריע,

שקד על ' סידרת החינוך ' למד לעיין, וכן לקח בחשבון,ושקל בכובד

ראש, לפני רכישת מכונית חדשה. למרות כי היו שהלכו אחר פיתויי

היבואנים.

 

 

1984

 

 

 

ב - 1984 , לא הגיע סוף העולם,כמו בספר המפורסם, אך היתה זו שנה היסטורית,שנת מפנה בבועת המוטוריקה המקומית. מה שבינתיים בושל ע"י השף (אהרונוביץ') וצוותו ('טורבו'),

החל להניב פירות גדולים יותר.

ז'נבה 1984, מוצגת לראשונה ה פיז'ו 205GTI. אך עכשיו כבר קיים ירחון 'טורבו' שיספר על כך, מה שלא היה קיים בזמן בו נחשפה לראשונה (1976) ה - GOLF GTI.

חובבי הרכב, מתחילים לזעוק את זעקתם, ומצליחים לייבא אחת לפחות בייבוא 'שחור'.

בשנת 1984 זוכה הפיאט אונו למכונית השנה, אך היבואן ממשיך למכור לצידה את ה -127

(הברזילאית). באותו זמן מעבר לים, בצורה לא רשמית,כבר קיימת ה אונו טורבו ie, זו

הוצגה רשמית בשנת 1985, ומיובאת במספרים בודדים לארץ בצורה רשמית. זו נהפכת מיד ללהיט בקרב מביניי עיניין, שעקב מחירה היחסית 'זול' נהפכה ל'נחשקת ביותר'. מה גם שלא היו לה מתחרות. ה GOLF GTI, היתה יקרה משמעותית מה FIAT Uno Turbo ie.

לא נכניס לאותה משוואה את האלפא ספרינט, וכן את ה 205GTI, שלא יובאה ארצה(עדיין).

 

המשך יבוא

אילן פ ייביש - turbo

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 80
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

אחלה כתבה שבעולם!

 

מעשירה מהנה ומושקעת!!

 

ישר כח!

דברי הבלים אינם מזיקים כאשר אין אוזניים לשמעם...

 

הדבר הכי מעצבן בעולם זה שאחותי הקטנה פורסת את הלחם עקום! צריך ללמד את זה בביה"ס!!

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

1989-1984

 

 

הקמת - אנ"י = איגוד נהגי ישראל .

מירוץ המוטורי העברי הראשון ב עפולה.

 

השנה 1984, השראת 'טורבו' שנתן את הדחיפה לאירגון שנוסד בשם:

אנ"י =איגוד נהגי ישראל. אותם אנשים יקרים חברי אנ"י, עשו מעשה.

ובאותה שנה אירגנו את מירוץ המכוניות העיברי הראשון.

 

*מירוץ ה 'גרנד - פרי ' 1970, שנערך בשכונת ברנע באשקלון, לא נכנס

בדיוק לקטגוריה שכן זה היה מירוץ ' מייובא', למרות כי השתתפה בו קבוצת

ישראלים, אך לצער רבים ,היתה בו התפרעות מתוקשרת מבישה שסתמה את הגולל

לספורט המוטורי בישראל למשך כ -14 שנה.

 

מירוץ עפולה -1984

 

בהתנדבות, ובמיקצועיות ובעיניים בורקות כחלום, אורגן מירוץ עפולה

שם נבנה אותו גרעין של נהגי מירוץ, שהתחרו בשלל מכוניות חבוטות,

הנהגים פשוט התפרעו על מסלול הכורכר,והוציאו אגרסיות.

אך המירוץ היה צמוד ומרתק, ולקול צהלות הצופים המעטים שנכחו באירוע,

את כולם איחד אותו 'דבק שטווה 'טורבו' וכן אותה 'מחלה' מוטורית חשוכת מרפא.

ההרגשה היתה כי סוף סוף נעשה מעשה,מעשה גדול, ראשוני, שיסחוף את כולם.

 

 

 

*רוני אהרונוביץ' עוזב את 'טורבו', ומייסד את מגזין 'אוטו'.

 

 

לקראת סוף 1985,התלהמו הרוחות ב 'טורבו', חל זעזוע קל,שהשפיע על

המעגלים המחוברים לאותו 'דבק'.רוני עוזב את 'טורבו', ומשאיר אותו בידיי

שמואל הרמתי, שהיה מ"מ עורך, וכן לאדוארד אטלר- לימים עורך 'טורבו'

בעידן שאחרי רוני אהרונוביץ'.

 

מגזין 'אוטו'.

 

בראשית 1986 מייסד רוני אהרונוביץ' יחד עם חבריו , ביניהם אברהם פורת האגדי ז"ל,

טל שביט, פרדי פריהאוף, את מגזין 'אוטו. גליון 'אוטו' מספר 1 יוצא לראשונה לאור בפברואר 1986.

ספורטיביות -רחוב המסגר ת"א - 1985.

 

לאחר לא מעט מלחמות, וזמן בו הוכיח 'טורבו', והקוראים כי אכן קיים פלח שוק

מצומצם אומנם אך אט-אט מתרחב של רוכשי ספורטיביות, נעתרים בזה אחר זה

ובשלבים (חשדניים) עם כדור שלג שהולך ומתגלגל, יבואני הרכב לבקשות

ומייבאים במספרים בודדים אומנם ספורטיביות לישראל.

 

Audi - נחשפת ללהיט הקוואטרו בראלי בה מוביל סטיג בלומקוויסט את הטבלה

עם האאודי קוואטרו טורבו. לישראל מיובאת ה אאודי 80 קוואטרו- מנוע 1.8 ליטר בעלת 90 כ"ס,

12 ש' למאה קמ"ש, ומהירות מירבית בת 165 קמ"ש.

 

אוטוביאנקי - מיבאת את האבארט- בעלת מנוע 1050 סמ"ק, המפיק 70 כ"ס, 13.5 ש' למאה, ומהירות מירבית בת 153 קמ"ש.

 

OPEL - קורסה GT - בעלת מנוע 1.3 ליטר, המפיק 70 כ"ס, 12.5 ש' למאה, ומהירות מירבית בת 166 קמ"ש. - קדט 1.8 GSI, המפיק 115 כ"ס, 9 ש' למאה, ומהירות מירבית בת 203 קמ"ש. - אסקונה SR.

 

alfa romeo - אלפא 33 1.5 תלתן ירוק, המפיק 105 כ"ס, 10.5 ש' למאה, ומהירות מירבית בת 180 קמ"ש. - אלפא ספרינט וולוצ'יה- ביצועים ראה 33 תלתן ירוק.

אלפא GTV- מנוע 2.0 ליטר, המפיק 130 כ"ס, 10 ש' למאה, מהירות מירבית בת 190 קמ"ש. אלפא ספיידר - גם 1.6 וכן 2.0 ליטר בעלת 128 כ"ס, 9.5 ש' למאה, ומהירות מירבית בת 190 קמ"ש.

 

BMW - גרסת 323i (ה 325i יצאה ב 1987), 2.3 ליטר, המפיק 150 כ"ס, 9 ש' למאה, מהירות מירבית בת 190 קמ"ש. 528i - מנוע 2.8 ליטר, המפיק 184 כ"ס, 10.5 ש' למאה, מהירות מירבית בת 205 קמ"ש. - מכונית הספורט קופה יובאה ארצה בגרסאות628CSI- מנוע 2.8 ליטר, 184 כ"ס, 9.1 ש' למאה, 212 קמ"ש.

635CSI -מנוע 3.5 ליטר, 218 כ"ס, 7.4 ש' למאה, 230 קמ"ש.-טיל אמיתי במושגים של אז.

המכונית המהירה ביותר המשווקת בישראל

 

 

דייהטסו - שאראד טורבו בעלת 993 סמ"ק מוגדש טורבו, המפיק 68 כ"ס, 11.9ש' למאה, 155 קמ"ש. טורבו בהישג יד-מכונית הטורבו הזולה בישראל.

 

וולוו - אין ספורטיביות גרסת ה - 760/740 טורבו הוטל עליה אמברגו.

 

טלבוט - סמבה ראלי - מיובאת אך רק לפי הזמנה מיוחדת-( כמותה השתתפו כמה אקזמפלריות במירוצי אשקלון), 90 כ"ס, 12 ש', 160 קמ"ש.

 

לנצ'יה- לא לא הדלתא אינטגרלה רק בתכנון,

 

מרצדס- קיימת בארץ בייבוא אישי(בצבע שחור ליתר דיוק) 190E 2.3 16.

כן יובאו בייבוא אישי כמה אקזמפלריות מדגם SL, וכו'.

 

סובארו - הפתעה... למרות כי זו נחשבה למכונית העם(לא פולקסווגן) היושב בציון

לקראת סוף 1985 מייבאת סובארו את ה XT TURBO, בזמנה נחשבה ל'חללית'

עקב צורתה ה'חדישה משהו', והפנסים הנשלפים, מנוע 1.8 ליטר, 9.8ש' למאה, 200 קמ"ש.

היתה גם גרסת XT TURBO 4X4,זו צויידה בלוח שעונים דיגיטאלי ובמיטב גאדג'טים.

היתה גם XT TURBO בחברת השכרה רכב.

 

סיטרואן- הויזה GTI, יובאה בייבוא ' שחור'. ידוע על אקזמפלרית אחת.

VOLKSWAGEN - בתופים במחולות תא דאאאם...GOLF GTI, מחליפת ה MK1, האגדית

גרסת ה MK2- מנוע 1.8 ליטר (1781 סמ"ק), 112 כ"ס, 9.2 ש' למאה, 191 קמ"ש.

יובאה גם כן ה שירוקו.

 

FORD - אסקורט XR3i בייבוא אישי.

 

 

פיאט - תופים בבקשה - FIAT Uno Turbo ie -

קישור לכתבה שלי על ה פיאט אונו טורבו ie

http://www.classiccar.co.il/articles/article.asp?A_ID=284

 

פיז'ו - ה - 205GTI, איננה מיובאת, ייובאו אחד או 2 בייבוא אישי.

 

רנו - 18 טורבו- מנוע 1.6 ליטר, המפיק 125 כ"ס, 10 ש' למאה, 198 קמ"ש.

פואגו טורבו - גרסת הקופה ע"ב ה- 18, ביצועים ע"ע 18 טורבו.

 

המשך יבוא

 

 

 

*** עריכה ***

במקום לעלות כל פעם קטעים קצרים תכתוב את הסקירה שלך, תעשה לה הגהה, תוודא שאין פסקאות קטועות, או המשך מפסקאות שכבר סיימת, ורק אז תעלה את השאר, שיצורף להודעה אחת.

אילן פ ייביש - turbo

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

1989-1984

 

 

הקמת - אנ"י = איגוד נהגי ישראל .

מירוץ המוטורי העברי הראשון ב עפולה.

 

השנה 1984, השראת 'טורבו' שנתן את הדחיפה לאירגון שנוסד בשם:

אנ"י =איגוד נהגי ישראל. אותם אנשים יקרים חברי אנ"י, עשו מעשה.

ובאותה שנה אירגנו את מירוץ המכוניות העיברי הראשון.

 

מירוץ עפולה -1984

 

בהתנדבות, ובמיקצועיות ובעיניים בורקות כחלום, אורגן מירוץ עפולה

שם נבנה אותו גרעין של נהגי מירוץ, שהתחרו בשלל מכוניות חבוטות,

הנהגים פשוט התפרעו על מסלול הכורכר,והוציאו אגרסיות.

אך המירוץ היה צמוד ומרתק, ולקול צהלות הצופים המעטים שנכחו באירוע,

את כולם איחד אותו 'דבק שטווה 'טורבו' וכן אותה 'מחלה' מוטורית חשוכת מרפא.

ההרגשה היתה כי סוף סוף נעשה מעשה,מעשה גדול, ראשוני, שיסחוף את כולם.

 

תיקון היסטורי קטן:

מרוץ המכוניות בעפולה אורגן ע"י "טורבו", ולא ע"י אנ"י. הוא גם לא היה במכוניות חבוטות.

"טורבו" אירגן מקצה מוקדמות בשדה התעופה של עין-שמר, שאליו הגיע כל מתחרה עם ריכבו הפרטי. המסלול היה סלאלום. המנצחים השתתפו במרוץ עפולה, שבו כולם השתתפו במכוניות טלבו סמבה סטנדרטיות. המנצח היה בחור בשם אלון. רק אח"כ אירגן המועדון המוטורי הישראלי מרוץ בבאר-שבע, שאליו הגיעו המתחרים עם מכוניות פרטיות מוכנות לראלי-קרוס. מרוץ אח"כ היה באזור התעשיה הצפוני של אשקלון (ניצח בו ג'ורג' קורשיה), ורק אח"כ עברו המרוצים לאזור התעשיה הדרומי והמוכר.

MGC Roadster 1969

Jaguar 420 1967

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תיקון היסטורי קטן:

מרוץ המכוניות בעפולה אורגן ע"י "טורבו", ולא ע"י אנ"י. הוא גם לא היה במכוניות חבוטות.

"טורבו" אירגן מקצה מוקדמות בשדה התעופה של עין-שמר, שאליו הגיע כל מתחרה עם ריכבו הפרטי. המסלול היה סלאלום. המנצחים השתתפו במרוץ עפולה, שבו כולם השתתפו במכוניות טלבו סמבה סטנדרטיות. המנצח היה בחור בשם אלון. רק אח"כ אירגן המועדון המוטורי הישראלי מרוץ בבאר-שבע, שאליו הגיעו המתחרים עם מכוניות פרטיות מוכנות לראלי-קרוס. מרוץ אח"כ היה באזור התעשיה הצפוני של אשקלון (ניצח בו ג'ורג' קורשיה), ורק אח"כ עברו המרוצים לאזור התעשיה הדרומי והמוכר.

 

תודה לך קובי מילוא על ' תיקון'. :wink:

 

להנהלת הפורום: אין לי דרך אחרת מאשר אותה מתכונת שאני מעלה את הכתבה

ותודה על העריכה לצירוף כל ההמשך לכתבה אחת. מקווה שתבינו.

 

 

בכבוד רב

אילן פ.

אילן פ ייביש - turbo

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

1986

 

 

 

תור הזהב - עידן הספורטיביות

 

תור הזהב במוטוריקה הישראלית, בייחוד בספורט המוטורי.

סוף סוף המאמצים והלהט מניבים פירות ומלבלבים, ארצה מגיעות

כמה וכמה ספורטיביות נחשקות(גם בייבוא אישי),אך עדיין ישנן שהוטל

עליהן אמברגו.

מירוצי המכוניות באשקלון בשיא תפארתן(על כך בהמשך), חובבי הרכב באטרף.

ה Uno Turbo ie, ביססה כבר את מעמדה כאחת המכוניות החזקות בישראל.

אליה מצטרפת הפיז'ו 205GTI,בהשקה גרנדיוזית, במירוץ אשקלון בחוה"מ סוכות

בתאריך 22.10.86. מגזין 'אוטו', מציע את ה 205GTI, כמכונית הפרס למנויים.

בנובמבר 1986, נוחתת בישראל ה רנו 5 GT TURBO,קרסו מביא את ה 5GT TURBO

השחורה הפרטית שלו(מ.רישוי - 86-222-44 ), זו הרנו 5GT TURBO הראשונה בישראל.

בזאת נפתחת עונת אליפות, ושיגשוג הספורטיביות בישראל. דבר שנראה עד לא מזמן (לפני 6 שנים לערך) כחזון אחרית הימים....

 

המשך יבוא

אילן פ ייביש - turbo

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תודה לך קובי מילוא על ' תיקון'. :wink:

 

להנהלת הפורום: אין לי דרך אחרת משאשר אותה מתכונת שאני מעלה את הכתבה

ותודה על העריכה לצירוף כל ההמשך לכתבה אחת. מקווה שתבינו.

 

 

בכבוד רב

אילן פ.

 

אין לך WORD על המחשב? אפילו WORDPAD של ווינדוס? מה הבעיה לכתוב ה-כ-ל קודם, להעלות את הכל בבת אחת ולשים עיצובים בשביל להקל על הקריאה?

 

רוני

BMW 325i E46

שלום, רוכב.

נא לא לבקש ממני גישה לאוף טופיק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רחוב המסגר ת"א 1986

 

 

Audi- מגיעה ה80 קוואטרו קופה- ביצועים: ע"ע אאודי 80 קוואטרו 1985.

 

אוטוביאנקי - Y10 TURBO- מנוע 1050 סמ"ק,המפיק 84 כ"ס, 9.6 ש' למאה, 180 קמ"ש.

 

אופל - קורסה GT (ע"ע 1985), גרסת הקדט GSI, איננה מיובאת יותר.

 

אלפא רומיאו - 33 1.7Ti - בעלת 118 כ"ס, 9 ש' למאה, 195 קמ"ש.

ספרינט - (ע"ע 1985)

75 2.0 - בעלת 128 כ"ס, 10.2 ש' למאה, 195 קמ"ש לצידה יובאה גם

האלפא 90, בעלת אותם נתונים.

GTV - ?(ע"ע 1985) / ספיידר כנ"ל.

 

דייהטסו - שאראד טורבו (ע"ע 1985).

 

לנצ'יה - פריזמה 1.6( גירסת - סימבול משנת 1988), 100 כ"ס, 10.2 ש' למאה,180 קמ"ש.

 

מרצדס- 300E, בעלת 3.0 ליטר, 190 כ"ס, 8.3ש' למאה, 225 קמ"ש. כמובן שייובאו

בייבוא אישי SL וכו'...

 

סובארו - 1.8 סטיישן 4X4 , ביצועים: 9.8 ש' , 185 קמ"ש.

XT TURBO - (ע"ע 1985).

 

סיטרואן - ויזה GTI בייבוא אישי כמובן - נ.מנוע 1580 סמ"ק, 105 כ"ס, 9.5 ש', 175 קמ"ש

 

סיאט - איביזה 1.5, בעלת 85 כ"ס, 12.2ש', 175 קמ"ש. גרסת XSI 100 כ"ס רק ב 89'.

 

פולקסווגן - GOLF GTI- ארצה מגיע לראשונה בנוסף ל8V, גרסת 16V -סיבה למסיבה:

1781 סמ"ק, 139 כ"ס, 8 ש' למאה, 208 קמ"ש. ב 2 גרסאות מרכב:

3/5 דלתות.

פורד - באם חשקתם ב אסקורט (אריקה) XR3i ו/ או בפיאסטה XR2, לכו לייבוא אישי.

 

פיאט - אונו טורבו ie, (ע"ע 1985) - ריתמו אבארט 130 בייבוא אישי בלבד.

 

פיז'ו - 205GTI , מנוע 1580 סמ"ק, 105 כ"ס, 9.5 ש', 190 קמ"ש.

השקה: במירוץ אשקלון 22.10.86 חוה"מ סוכות.

שימו לב: זו גרסת ה - 105 כ"ס, גרסת ה 115 כ"ס רק מ 1987.

 

רנו - תופים חצוצרות - רנו 5GT TURBO(נובמבר 1986).זו הפכה מיד לאמת מידה

והרעידה את אמות הסיפים, אך גם את כיסם של רוכשיה,שכן זו היתה בעייתית.

ודרשה כניסות חוזרות ונישנות למוסך.

 

 

דלק

 

אוי צרה צרורה: המכוניות הספורטיביות אט אט השתמשו בהזרקה, ולשם כך נדרש

אוקטן גבוהה מהמקובל, בארץ היה רק אוקטן 96, רק ב 1994 הגיע אוקטן 98 .

מצליח להבהיר זאת טוב מיודעינו הכתב ב.מיכאל שבזמנו כתב ב'אוטו' על השיהוקים

של אהובתו FIAT Uno Turbo ie

 

sronis: לצערי אין לי אפשרות לשלוח מייל, יש לי תקלה במחשב, ולכן הדרך היחידה

להעלות את הכתבה היא הדרך אותה אני עושה כעת.

צר לי על אי -הנוחות שנגרמת, אני מודה לכולם על הסבלנות, ומקווה שתהנו.

 

המשך יבוא

אילן פ ייביש - turbo

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כמה תיקונים

 

המרוץ המוטורי הראשון בארץ היה מירוץ אופנועים בשנות השלושים. כתבתי על זה פעם ב"טורבו".

עוד מירוץ שהיה יותר תחרות שליטה על הרכב, עם מכוניות ספורטיביות (!) היה בשנת 1937..גם על זה כתבתי ב"טורבו".

יש להזכיר שוב ושוב כי היה כאן מגזין רכב שפעל במשך כ 25 (משנות החמישים עד שנות השמונים) בשם "ברכב" ועורכו, יחיאל קימלמן ז"ל היה צינור המידע היחיד על דגמים חדשים וכו'.

ויש להזכיר שוב ושוב כי נהג המרוצים הראשון בארץ היה קורט גומפרט שהתחרה עוד בגרמניה, מולדתו, בשנות השלושים. כאן הוא ייצג אותנו בראלי אקרופוליס עם הסברה.

עם כל הכבוד לתרומה של אהרונוביץ, עצם הכתיבה בעיתון לא הופכת אדם למומחה ברכב או בתחבורה. להיות מומחה זה ללמוד משהו בתחום ולהתמחות בו. המומחיות של אהרונוביץ היא בתקשורת ובזה, אכן הוא חולל נפלאות.

אלבום התמוונות של המוסטנג 1966 והפלקון 1960 ושני אוטובוסי הטייגר 1965 ו-1975, ראו כאן:

http://www.flickr.com/photos/benihasp/

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רב תודות לר בני הספל על העידכון, אני שמח שהבהרת את הנקודות.

גם הכתב אודי עציון העיר לי על כך - תודה לכם. קורה שוכחים :oops:

 

לידיעה קראתי בשקיקה את כתבותיך ב'טורבו' ז"ל, וכן ב'אוטו'.

 

אתה פשוט ספר היסטוריה פתוח.

 

בכבוד רב

אילן פ.

אילן פ ייביש - turbo

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תור הזהב

 

1989-1986

 

ספורט מוטורי לתפארת מדינת ישראל.

 

 

 

מירוצי מכוניות בישראל

 

 

אותו גרעין מוטורי-אנ"י איגוד נהגי ישראל,קרם עור וגידים והתמסד.

והביא יחד עם 'אוטו' להקמת ליגת מירוצים מכובדת WOOOOOOOOOOOOOOOOOOW

חג הפסח(בעיקר) הפך לחג המוטורי, תחילה מירוצי באר שבע(1985/6), שם חל מירוץ שנהרו אליו המונים שהצטערו שלא באו ל מירוץ עפולה ב 1984.

 

אך המירוצים שנכנסו להיסטוריה ב ע - נ - ק , היו דווקא מירוצי אשקלון.

רק מלכתוב מירוצי אשקלון, מעלה בי רטט של געגועים ונוסטלגיה,לאותה תקופת פריחה מוטורית,שהלוואי ותחזור ותשנה ימיה כקדם. לא מאמין כי אילו יתקיימו כיום מירוצי מכוניות תהיה את אותה ההרגשה שחווינו אז,אותו 'שיק' ראשוני ונערי אךךך מירוצי אשקלון.

אל אותם מירוצים נהרו אלפים(אומרים כי השיא היה 40,000 צופים :shock: ).

 

המירוץ חולק לפי קטגוריות:

1,000 סמ"ק.

1,300 סמ"ק.

1,600 סמ"ק.

 

המכוניות שהשתתפו:

 

קטגורית 1,300

 

NSU פרינץ, אינוצ'נטי, פולו, פיאט 127, פיאט 600, פיאט 850, מיני מיינור, סימקה 1000,

סאאב 96, אופל קורסה, רנו 5, פורד פיאסטה.

 

קטגורית 1,300

 

טלבוט סמבה ראלי, סימקה מאטרה, אלפא סוד, אלפא 33, פיאט פיורינו, פיאט 128,

גולף,פולו 1.3, פורד אסקורט, סובארו 4X4 !!!

 

קטגורית 1,600.

 

GOLF GTI,205GTI, אסקורט, חיפושית, סוד, סאאב 99, אלפתא, לנצ'יה בטא קופה, פיאט 124 ספיידר, אלפא 33, פיאט 124, אאודי 80, בימר 1602, פיאסטה, סיטרואן ויזה 4X4 של מישל גדז', אלפא ג'וניור, אלפא ג'ולייטה...

 

באם שכחתי איזו מכונית אני מתנצל.

 

הנהגים:

 

ראשית, אני מתנצל באם נשמט שם של נהג זה או אחר.

 

מישל גדז'

דני לוי

רמי שוכטוביץ'

שרון ובריאן אבר

מוטי ו דוד פרייס

מהנדס הרכב דוד נמרי

דני הרפז

דני וון -הרטן

דורון גלנט

ג'קי זית

ני בן ארי

ג'ורג' קורשיה

חיים רווה

אלי זלק

אילן שוסטר

סיגל בן דוד

ניר ירון

אהוד לביא

רוני סמדרסמן

אדוארד אטלר

רם לנדס

איזי רוזוב

פקה נינקוסקי

 

תודה לכל אחד ואחד מכם, המירוצים סחפו אלפים,והיו מרתקים במיוחד,מכוניות התהפכו, נחבטו זה בזה בלהט הקרב, ראליקרוס לתפארת מדינת ישראל,שנערך ברמה מיקצועית לא פחות,ובארגון למופת מכל הבחינות, הקהל ישב על הדיונות ואכל מצות (פסח) כולם היו ' מרוצים' תרתי משמע...

 

המשך יבוא

אילן פ ייביש - turbo

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מרתק לקריאה !!!

 

 

אחרי שהכל יחובר להודעה אחת, כדאי להפוך ל"דביק" !

חבל שכל ההשקעה והמאמץ של אילן ירדו לטימיון בנבכי ההיסטוריה של הפורום...

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים :mmangel:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

עכשיו אולי זה כן יעניין מישהו -

 

קישור למספר תמונות מאשקלון וגם מהמרוץ הראשון בקפריסין.

 

www.kitcar.pic.co.il

 

איל בן-ארי (הבן של....)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 5903 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

Guest
הנושא הזה נעול לתגובות.

×
×
  • תוכן חדש...