אתה מתכוון לרישוי מירוצים או כביש?
אישור מירוצים הוא תהליך יחסית פשוט. כל שנדרש הוא לבנות את הרכב בהתאם לתקינה הרלוונטית. בסיום הבניה הרכב נדרש לעבור בחינה שהוא אכן עומד בתקינה (מתבצע בטכניון, אאל"ט) וניתן להתחרות איתו. חפש בג'יפולוג כמה וכמה פרוייקטים כאלו שעברו תקינה כזו.
רישוי כביש הרבה יותר מורכב - אתה נדרש להיות רשום כיצרן רכב.
עד היום שמעתי רק על אדם פרטי אחד שהצליח להירשם בארץ כיצרן רכב (אחפש לך את הכתבה עליו באחד ממגזיני האופנועים ששוכבים אצלי בבית).
הבחור היה (או שעדיין, אני לא יודע אם הוא עדיין פעיל) סוכן של יצרן אופנועי קאסטום במתכונת רכבי קיט - החברה סיפקה שלדות, מנועים וכל היתר לפי קטלוג. הבחור היה בונה מפרט לפי דרישת הלקוח, מזמין את החלקים ומרכיב אותם בארץ. הרישום שלו כיצרן אפשר לו לרשות את האופנועים בארץ במקום לשלוח אותם לחו"ל לצורך רישוי וייבוא חוזר שלהם לארץ.
אבל - וכאן הדגש - הבחור זכה לתמיכה, הכרה וגב מקצועי מהיצרן. בלי יצרן מאחוריו אני מתקשה להאמין שמישהו יצליח לבנות רכב שיעמוד בכל התקנים הנדרשים לרישוי כביש.
מלבד זאת - בשום שלב לא היה כאן תכנון רכב מאפס. תכנון כזה דורש עמידה באין סוף תקני בטיחות, זיהום אוויר, הנדסת חומרים, תכנון הנדסי ועוד מאות אספקטים שיש לקחת בחשבון בעת בניית רכב לכביש. ליצרנים בקנה מידה עולמי עם עשרות שנות נסיון פיתוח רכב אורך שנים. כמה זמן נראה לך שייקח לאדם פרטי?