Jump to content
  • הסטוריה קצרה של המוניות הארוכות במדינת ישראל


    yohai71

    מאמר זה מתפרסם עם תוכן מעודכן שבעבר העליתי כפוסט באחד השרשורים בפורום. עלה בדעתי שמן הראוי לפרסם את אותו תוכן אבוד כמאמר על המוניות הארוכות, שחלקנו זוכרים היטב מסתובבות בכבישים לפחות עד התחלפות המילניום.

     

    החל משנות החמישים המוקדמות, שלט קונצרן קרייזלר בשוק המוניות הרגילות וה"ארוכות" עם מותגי דה-סוטו וקרייזלר. להלן דוגמאות לרכבים אלו, למשל שתי תמונות שצולמו ליד היכל התרבות בתל-אביב:

     

    355939.jpg

     

    355967.jpg

     

    הנה תמונה שצולמה מעל כיכר השעון ביפו:

     

    355965.jpg

     

    ועוד אחת, לכיוון מקדש הבאהיים בחיפה:

     

    355966.jpg

     

    בשנות השישים עודכנה הדה-סוטו וכמובן כללה גירסה ארוכה:

     

    355941.jpg

     

    355940.jpg

     

    ועל אף דכיעת המותג, השליטה של קרייזלר נמשכה עם פליימוט' פיורי:

     

    355938.jpg

     

    מרצדס גם הם יוצגו עם ה-W111, אם כי בכמויות זניחות בשנות השישים:

     

    355942.jpg

     

    סטודהבייקר בהרכבה ישראלית גם כן נכחו:

     

    355944.jpg

     

    ואפילו פיג'ו:

     

    355943.jpg

     

    היה גם פיאט ארוך, שתמונה שלו לא מצאתי.

     

    הצ'קר מראתון, המונית האולטימטיבית (לפחות מסרטים אמריקאיים), תפסה נתח שוק רציני כשקרייזלר איבדו עניין פה. להלן תמונות ממפגש מועדון החמש שבו הושק מראתון קצר, אבל הופיע גם הדגם הארוך, משופץ כמונית "שירות" ישראלית למהדרין:

     

    35269425314_a06f022074_o.jpg

     

    35301522523_6155e6fe13_o.jpg

     

    ובתא הנוסעים, על זה ישבתם בשנות השישים\שבעים בקווים שנסעו בין חיפה לתל-אביב לירושלים:

     

    35719259800_c173402331_o.jpg

     

    הפריצה הגדולה של מרצדס בשוק המוניות הארוכות (והמוניות בכלל) אירעה בשנות השבעים, עם הגעת דור חדש של ישראלים, סלחן יותר כלפי תוצרת גרמנית, ואחרי שצ'קר היו טפשים מספיק בשביל לדחוף את מנוע הדיזל הרעוע של GM למוניות ולחסל סופית את מוניטין האמינות המופלגת שהיה להן. שאר המתחרים נעלמו קודם לכן וצריך להודות - מרצדס היו מודרניים, נוחים ומתקדמים הרבה יותר עם ה-W114, שאותם אני זוכר מצוין מסתובבים עד אמצע-סוף שנות השמונים:

     

    355948.jpg

     

    שליטת מרצדס בשוק המקומי הפכה לכמעט-בלעדית עם הופעת ה-W123 האלמותי, שכבר היה חלק בלתי נפרד מילדותי:

     

    355949.jpg

     

    כמו גם המחליף שלו, ה-W124 (כהערת אגב; לתפיסתי, יחד עם ה-W126 שהיה ה-S-CLASS של אותה תקופה, ה-W123 וה-W124 הן שלושת המכוניות הטובות ביותר ש-MB איי פעם יצרו - ever):

     

    355950.jpg

     

    יבואנים אחרים ניסו לרכב על ההצלחה של המרצדסים הארוכים עם מכוניות כגון האופל אומגה המוארכת (לא מצאתי תמונה), אך זה היה מעט מדי ומאוחר מדי. גם כך, סיימו המוניות הארוכות את תפקידן ההסטורי בשל כניסת המסחריות-מוסבות-למובילי נוסעים (ספרינטר\קראפטר\טרנזיט\דוקאטו וכו'). הללו תפסו בהצלחה את מקומן של המוניות הארוכות, שיותר לא חזרו לשוק.

     

    אסיים בתמונה שפורסמה בשרשור הזה, שצולמה בשנות התשעים ליד חניון שער שכם- ערב רב של מרצדסים ארוכים, בעיקר מסוג W123 אבל יש נוספים:

     

    7895d442ffb11ab7e3851f90730d0e24a.jpg.80f6d540511a0231eccdf371667559e3.thumb.jpg.0f5fe32cff01a9336c099d8ac77ee49e.jpg

     

    האמת? יש כאן אפילו אופל אומגה מאורכת יחידה- חפשו ותהנו.


    User Feedback

    Recommended Comments



    לפני 17 שעות, amosbmw כתב:

    אני זוכר בתור ילד שהגעתי לארץ לביקורים כל שנה, אהבתי לנסוע לנתב"ג עם המרצדס W123 אבל התבאסתי לשבת על המושבים המתקפלים בשורה האמצעית.

     

    לשאלתו של דניאל, אני זוכר מוניות טרנזיט בשנות ה80, אבל בעיקר במזרח ירושלים.

    כאמור, נסעתי אינסוף פעמים במוניות האלה, ששיממשו כמוניות שירות בתוך חיפה או בקוים שהגיעו מכפרי בדרוזים בכרמל, ויותר צאוחר - הסעות לעבודה. דווקא העדפתי את המושב המתקפל, שהיה יותר רחב מהאחורי.

     

    כניסת הואנים כמוניות שירות בשנות השמונים היתה שדרוג רציני לנוסעים.

     

    חוץ מזה, התמונות מזכירות עוד דברים שהשתנו, כמו "מוניות אביב" שבהן יכולת לנסוע בין חיפה לת"א, וגם לשלוח חבילות (והיה גם "אגד חבילות"), ורכבי ה"אשכול" לתיירים.

    עריכה אחרונה על ידי sperial
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    מי שלא הגיע לתחנת מוניות שירות מהדר בחיפה לקריות, בתחתית רחוב הנביאים, וגילה שממתינה מונית שירות W123 ריקה ויש מקום ליד הנהג - לא יודע אושר אמיתי מהו.....

    • אהבתי 2
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    אחלה סקירה ונוסטלגיה, תודה.

     

    מונית הצ׳קר זכורה לי במיוחד כי זו הייתה פעם ראשונה שחויתי נסיעה ברכב אוטומטי.

    ילד בן 6-7 שהתלהב מגיר אוטומט :-)

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    מעניין איך זה השתלם כלכלית להחזיק ספינה אמריקאית טוחנת דלק בתור מונית.

     

    לפני 22 שעות, sperial כתב:

    כניסת הואנים כמוניות שירות בשנות השמונים היתה שדרוג רציני לנוסעים.

     

    עם טרנזיט - אולי, עם מיצובישי L300 - ממש לא.

     

    הסתובבו פה מוניות שירות כאלה בשנות ה90 בכמויות, אני עוד זוכר איזה דוחק היה בפנים, ואיך היה צריך להתכופף כדי לצאת משם.

     

    פלוס השרפרף פלסטיק הזה כדי להכניס עוד נוסע, כשכל המושבים תפוסים. מעניין אם זה עדיין קיים.

     

    image.png.fdb51ec9667ac03b0acc53303825f368.png

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני שעה, vadim6385 כתב:

    שרפרף פלסטיק הזה כדי להכניס עוד נוסע, כשכל המושבים תפוסים. מעניין אם זה עדיין קיים.

    וואו, איזה זיכרון! יפה, שכחתי מזה לגמרי.

    נגיד את זה בעדינות, אני לא מחבב את מלכודות המוות האלה של מיצובישי. אמנם זריזות יחסית אבל האמינות לא הייתה יוצאת דופן ומבחינת בטיחות - שלא נדע.

     

    תודה ליוחאי, מרתק כרגיל.

     

    יש לי זיכרון מאוד מעומעם של ה-w123, איזה תייר שהגיע לארץ באמצע שנות השמונים שכר אחת כזו וטייל בכל חור בארץ - מדי פעם הצטרפנו אליו והלכנו לאיבוד בכל וריאציה אפשרית כולל 3 סיבובים עד שמצליחים להיכנס לשכונה. :-)

    • אהבתי 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    תודה על עוד כתבה מעניינית כמו תמיד.

    מוניות 403 ובמיוחד 404 היו נפוצות יותר מW114 לדעתי.

    אני חושב שהפריצה של מרצדס בשוק המוניות הגיעה במיוחד מהשפעת הגדה שם הייתה שליטה מוחלטת של מרצדס בשוק המוניות והמשאיות (אבל במפתיע לא באוטובוסים).

     

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    @vadim6385 אני באמת לא זוכר את הדגמים, דומני טרנספורטר ודומני מרצדס ויטו (אבל אל תתפוס אותי במילה, זה זכרון קלוש מאד) ששימשו את "קוי הגליל" בשנות ה-90 היו עדיפים בסדרי גודל על פני הסדאנים הארוכים של שנות ה-70 והשמונים. חייב לומר שיש לי איזה חלון של 10-12 שנים, נניח מ-1982 עד 1993 או משהו כזה שבהן מיעטתי לנסוע במוניות שירות, ואני לא זוכר את לו"ז ההחלפה, אבל הואנים האלה היו הרבה יותר נוחים הן לכניסה ויציאה והן לישיבה מהמוניות הצפופות שכל אימת שנוסע רצה לצאת היית צריך לצאת ולפנות לו מעבר, או, מקרה הטוב, להתכופף בספסל האמצעי המתקפל. 

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    המונית הארוכה של פיאט, הייתה "פיאט 2300" ובזמנו טיפלתי בהן הרבה.

    אחת כזאת הייתה גם כרכב האירוח של התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

    image.thumb.png.2f4bc7cdea47d8fb37aadfb245218eb1.png

     

    image.png.d344ab8b0ad9d34dddbbf4983908f808.png

     

     

    בברכה  -  רפי לין

    • אהבתי 2
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    על פי ויקיפדיה, ה2300 היתה עם הספק של 117 כ"ס וגירסת הS עם 150 כ"ס.

    הפרסומאי התרשל בעבודתו.

    טוב שהוא לא כתב "מחיר גבוה. איכות נמוכה".

    עריכה אחרונה על ידי amosbmw
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    "כוח-סוס" בשנות הששים במודעות היה פחות חלוקה של נפח המנוע ב-100 ולא ייצג כלום.

     

    המנוע היה בעל הספק לא רע לתקופה:

     

    117 כ"ס לגירסה עם קרבורטור יחיד (שסביר להניח שזה מה ששווק כאן)

    ו-150 כ"ס מכובדים מאד בגירסה ה-S בה היה קרבורטור כפול.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 16 שעות, sperial כתב:

    @vadim6385 אני באמת לא זוכר את הדגמים, דומני טרנספורטר ודומני מרצדס ויטו (אבל אל תתפוס אותי במילה, זה זכרון קלוש מאד) ששימשו את "קוי הגליל" בשנות ה-90

     

    טרנספורטר וטרנזיט. הויטו נכנס סביב 1997

    • אהבתי 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    משום מה זכור לי שהיה גם W123 שש דלתות, אבל אולי אני טועה.

    בתור ילד בלוד אלו היו כל המוניות, כמובן נהוגות על ידי נהגים פלסטינים מהשטחים שאיישו את קווי השירות לתל אביב, רמלה וראשון עד כניסת הטרנזיטים בתחילת שנות התשעים.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    אילו מוניות מכל אלו היו מצויידות במנוע דיזל?

    אני מניח שהמרצדס והפיג'ו.

    היום לא יעלה על הדעת להשתמש במונית בנזין אלא אם היא היברידית.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים




    הצטרף לדיון

    ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

    Guest
    הוסף תגובה...

    ×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...