Jump to content
  • הסטוריה קצרה של המוניות הארוכות במדינת ישראל


    yohai71

    מאמר זה מתפרסם עם תוכן מעודכן שבעבר העליתי כפוסט באחד השרשורים בפורום. עלה בדעתי שמן הראוי לפרסם את אותו תוכן אבוד כמאמר על המוניות הארוכות, שחלקנו זוכרים היטב מסתובבות בכבישים לפחות עד התחלפות המילניום.

     

    החל משנות החמישים המוקדמות, שלט קונצרן קרייזלר בשוק המוניות הרגילות וה"ארוכות" עם מותגי דה-סוטו וקרייזלר. להלן דוגמאות לרכבים אלו, למשל שתי תמונות שצולמו ליד היכל התרבות בתל-אביב:

     

    355939.jpg

     

    355967.jpg

     

    הנה תמונה שצולמה מעל כיכר השעון ביפו:

     

    355965.jpg

     

    ועוד אחת, לכיוון מקדש הבאהיים בחיפה:

     

    355966.jpg

     

    בשנות השישים עודכנה הדה-סוטו וכמובן כללה גירסה ארוכה:

     

    355941.jpg

     

    355940.jpg

     

    ועל אף דכיעת המותג, השליטה של קרייזלר נמשכה עם פליימוט' פיורי:

     

    355938.jpg

     

    מרצדס גם הם יוצגו עם ה-W111, אם כי בכמויות זניחות בשנות השישים:

     

    355942.jpg

     

    סטודהבייקר בהרכבה ישראלית גם כן נכחו:

     

    355944.jpg

     

    ואפילו פיג'ו:

     

    355943.jpg

     

    היה גם פיאט ארוך, שתמונה שלו לא מצאתי.

     

    הצ'קר מראתון, המונית האולטימטיבית (לפחות מסרטים אמריקאיים), תפסה נתח שוק רציני כשקרייזלר איבדו עניין פה. להלן תמונות ממפגש מועדון החמש שבו הושק מראתון קצר, אבל הופיע גם הדגם הארוך, משופץ כמונית "שירות" ישראלית למהדרין:

     

    35269425314_a06f022074_o.jpg

     

    35301522523_6155e6fe13_o.jpg

     

    ובתא הנוסעים, על זה ישבתם בשנות השישים\שבעים בקווים שנסעו בין חיפה לתל-אביב לירושלים:

     

    35719259800_c173402331_o.jpg

     

    הפריצה הגדולה של מרצדס בשוק המוניות הארוכות (והמוניות בכלל) אירעה בשנות השבעים, עם הגעת דור חדש של ישראלים, סלחן יותר כלפי תוצרת גרמנית, ואחרי שצ'קר היו טפשים מספיק בשביל לדחוף את מנוע הדיזל הרעוע של GM למוניות ולחסל סופית את מוניטין האמינות המופלגת שהיה להן. שאר המתחרים נעלמו קודם לכן וצריך להודות - מרצדס היו מודרניים, נוחים ומתקדמים הרבה יותר עם ה-W114, שאותם אני זוכר מצוין מסתובבים עד אמצע-סוף שנות השמונים:

     

    355948.jpg

     

    שליטת מרצדס בשוק המקומי הפכה לכמעט-בלעדית עם הופעת ה-W123 האלמותי, שכבר היה חלק בלתי נפרד מילדותי:

     

    355949.jpg

     

    כמו גם המחליף שלו, ה-W124 (כהערת אגב; לתפיסתי, יחד עם ה-W126 שהיה ה-S-CLASS של אותה תקופה, ה-W123 וה-W124 הן שלושת המכוניות הטובות ביותר ש-MB איי פעם יצרו - ever):

     

    355950.jpg

     

    יבואנים אחרים ניסו לרכב על ההצלחה של המרצדסים הארוכים עם מכוניות כגון האופל אומגה המוארכת (לא מצאתי תמונה), אך זה היה מעט מדי ומאוחר מדי. גם כך, סיימו המוניות הארוכות את תפקידן ההסטורי בשל כניסת המסחריות-מוסבות-למובילי נוסעים (ספרינטר\קראפטר\טרנזיט\דוקאטו וכו'). הללו תפסו בהצלחה את מקומן של המוניות הארוכות, שיותר לא חזרו לשוק.

     

    אסיים בתמונה שפורסמה בשרשור הזה, שצולמה בשנות התשעים ליד חניון שער שכם- ערב רב של מרצדסים ארוכים, בעיקר מסוג W123 אבל יש נוספים:

     

    7895d442ffb11ab7e3851f90730d0e24a.jpg.80f6d540511a0231eccdf371667559e3.thumb.jpg.0f5fe32cff01a9336c099d8ac77ee49e.jpg

     

    האמת? יש כאן אפילו אופל אומגה מאורכת יחידה- חפשו ותהנו.


    User Feedback

    Recommended Comments



    אם אני לא טועה, המרצדס הארוכות יוצרו על ידי סדנת Binz בשוויץ.

    הם המשיכו לייצר עד שנות ה-2010, יש W212 ארוכות שלהם במשרד החוץ.

    היום גם שוק הלימוזינות האירופאיות ל6-8 נוסעים הוחלף על ידי הV-class.

    אני זוכר בתור ילד שהגעתי לארץ לביקורים כל שנה, אהבתי לנסוע לנתב"ג עם המרצדס W123 אבל התבאסתי לשבת על המושבים המתקפלים בשורה האמצעית.

    בW124 נפתר העניין הזה, בעזרת ה6 דלתות, אבל לא זכור לי שנסעתי בגירסה הארוכה, רק ברגילה.

    לשאלתו של דניאל, אני זוכר מוניות טרנזיט בשנות ה80, אבל בעיקר במזרח ירושלים.

    • אהבתי 1
    • מעניין 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    האים המוניות האלה היו ממוזגות? אני חושב על הנוסעים במושב האחורי בעליות לירושלים בחודש אוגוסט...

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני שעתיים, קרמבו כתב:

    מצאתי את האופל וגם הצלחתי להוציא את המכונית האדומה...

    מה הפרס?

     

    יפה מאד! הפרס הוא למצוא פיאט 132. אבל בלי להציץ בשרשור ההוא (שם מצאו את הכל, האמת). אפשר גם שתי סיירות.

     

    לפני שעה, zvigolden כתב:

    ומה עם פיז'ו 404 סטיישן האלמותית ?

    מה איתה? היא לא הייתה מאורכת. סתם סטיישן.

     

    לפני כשעה, דניאל1983 כתב:

    למה אז גם לא השתמשו במסחריות מוסבות?
    היו אז טרנזיטים ומסחריות של vw, פיגו, רנו...

    Sent from my SM-G985F using Tapatalk
     

    עוד לא היו אפויות מספיק, וייתכן שחוקית לא היה ניתן. חלקן, כמו המסחרית של פיג'ו משנות השבעים, היו ארכאיות לחלוטין. חלקן, לא תמכו בזה בגלל מבנה מכאני (מנוע מתחת לרצפה ב-VW). הטרנזיט באמת היה היחידי שבשנות השמונים, התחיל להיראות כאופציה רצינית וגם זה לקח זמן.

     

    לפני 5 דקות, traka64 כתב:

    האים המוניות האלה היו ממוזגות? אני חושב על הנוסעים במושב האחורי בעליות לירושלים בחודש אוגוסט...

    אני לא בטוח שהיה, בטח בשנות השבעים ותחילת השמונים. אל תשכח שמכוניות ממוזגות היה עניין נדיר בכל השוק. לאבא שלי היה פיג'ו 505 שנת 83 (שנקנה בסביבות 1985), והיה לו מזגן אלכס אורגינל תוצרת הארץ שמה שהוא עשה בעיקר, זה לנשוף קצת אוויר על הנוסע. אבל אם לחצת על כפתור המיזוג, חלה האטה משמעותית במהירות = עזר בלימה. הצרה היא שה-505 הזה, שהיה אוטומטי ובעל מנוע 1.8, לא בדיוק היה צריך שיעזרו לו לעצור עם הביצועים שהיו לו...

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    מ-ד-ה-י-ם! כל הכבוד!! כחובב היסטוריה נהניתי מאוד מכל רגע..

    הצחיק אותי הקטע של הפרסומת בפליימות' שהוא עולה את העליות של ירושלים בין 80-100 קמ"ש..🤣 ולזה הוא קורא "כ"ס אבסולוטי"..

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 57 דקות, yohai71 כתב:

    יפה מאד! הפרס הוא למצוא פיאט 132. אבל בלי להציץ בשרשור ההוא (שם מצאו את הכל, האמת). אפשר גם שתי סיירות.

     

    מה איתה? היא לא הייתה מאורכת. סתם סטיישן.

     

    עוד לא היו אפויות מספיק, וייתכן שחוקית לא היה ניתן. חלקן, כמו המסחרית של פיג'ו משנות השבעים, היו ארכאיות לחלוטין. חלקן, לא תמכו בזה בגלל מבנה מכאני (מנוע מתחת לרצפה ב-VW). הטרנזיט באמת היה היחידי שבשנות השמונים, התחיל להיראות כאופציה רצינית וגם זה לקח זמן.

     

    אני לא בטוח שהיה, בטח בשנות השבעים ותחילת השמונים. אל תשכח שמכוניות ממוזגות היה עניין נדיר בכל השוק. לאבא שלי היה פיג'ו 505 שנת 83 (שנקנה בסביבות 1985), והיה לו מזגן אלכס אורגינל תוצרת הארץ שמה שהוא עשה בעיקר, זה לנשוף קצת אוויר על הנוסע. אבל אם לחצת על כפתור המיזוג, חלה האטה משמעותית במהירות = עזר בלימה. הצרה היא שה-505 הזה, שהיה אוטומטי ובעל מנוע 1.8, לא בדיוק היה צריך שיעזרו לו לעצור עם הביצועים שהיו לו...

    בתחילת שנות השמונים לא היה מזגן ברוב הרכבים .

    הרכב הממוזג הראשון שקנינו היה סיאט מלגה מודל 1989 שנקנתה ב 1993 .

    היא החליפה רנו 14 מודל 1981 לא ממוזגת.

    אולי לא היינו הראשונים עם רכב ממוזג אבל בוודאי לא מהאחרונים.

    אשתי זוכרת נסיעות לשארם א - שייך כילדה עם הוריה ושתי אחיותיה והכל בחיפושית שכמובן ללא מזגן

    היו זמנים

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    למה המבנה של טרנספורטר עם מנוע אחורי הפריע להפוך אותו למונית?
    אם אני לא טועה באירופה היו כאלה מוניות.

    Sent from my SM-G985F using Tapatalk

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    עוד כתבה טובה מבית יוחאי.

     

    זוכר את המרצדסים והפיג'ו 404 ששימשו כמונית שירות, נסעתי בהן מספר פעמים בשבוע ללימודים, וגם בהסעות של העבודה בשנות ה-70 וה-80.

     

    והערה קטנה, תיקון לשגיאה נפוצה: פלימות', ב-ל' חרוקה ולא פליימות ב- ל' פתוחה. את התנועה ב-מ' לא ניתן לכתוב,בעברית, והעיצור בסוף המילה הוא th, לא t. הקישו על listen כאן.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    אני עוד זוכר את המוניות מרצדס החבוטות נוסעות בסיני, כאשר הנהגים היו מדוממים בירידות בשביל לחסוך....

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    אחלה כתבה, כרגיל.

    דגם נוסף שאני זוכר (הצורה לא כ"כ מסתדרת לי בזיכרון עם הפליימות' פיורי שעלתה פה - אבל אולי אני טועה) היא  של רכב אמריקאי, כמובן בעל מרכב ארוך ששימש בעיקר כמוניות.

    היו צבועות בשחור. אולי פיורי בכ"ז. לא יודע (ולא עולה לי גם עוד משהו אופציונלי).

    היתה אחת זרוקה בחצר בית ברח' שטרית ת"א, לא רחוק מגני התערוכה (היה ניתן לראות אותה מהכביש הראשי).

     

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    אני זוכר בתור ילד בשנות התשעים את ה-W123 הארוכות, ה-W124 (ששרדו עד תחילת 2008) ואת האופל אומגה הארוכות.

    בתקופת הצבא (השתחררתי ב-2008) היה אפשר לראות עדין מוניות W123 ו-W124 בשטחים - אבל בשנים האחרונות כבר לא בהם שם - אבל נתקלתי במוניות פלסטינאיות עם 7 מושבים של דאצ'יה.

     

    בארץ המוניות ל-7 נוסעים בשנים האחרונות הם בעיקר מרצדס וי קלאס, פולקוואגן קראוול/מולטיואן וסאנגיונג רודיוס.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים




    הצטרף לדיון

    ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

    Guest
    הוסף תגובה...

    ×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...