Jump to content

PinkDolphin

  • הודעות

    1,023
  • כאן מאז:

  • ימים ב"תורמים ביותר"

    5

כל מה שפורסם על ידי PinkDolphin

  1. לא אמרתי שאני לא תלוי בכרטיס אשראי -- ללא ספק הכרטיס הרבה יותר עמיד ואמין מטלפון נייד. כ״א זה בסדר גמור, פשוט הייתי רוצה שאצטרך לאשר כל פעולה באופן מפורש (כפי שאמור להיות המצב, ולכאורה היה המצב בתקופת החתימות הידניות. אם החתימה על שובר העיסקה לא היתה זהה לחתימה על הכרטיס, בית העסק היה צריך לשאת באחריות). ואני בהחלט מסתובב עם מזומן, תמיד (כמה מאות שקלים, ועוד מוסלקים במכונית למטרות חירום). זו עדיין השיטה עם הקבילות הכי טובה. עדיין יש מזנונים ובתי עסק קטנים אחרים שלא מקבלים אשראי (וזה ניכר במחירים שלהם), וזה עדיין הבסיס העיקרי לעיסקאות קניה/מכירה של יד שניה ושירותים אחרים.
  2. אני בכיוון ההפוך... ממש לא רוצה להיות תלוי בענייני תשלומים במכשיר שיכול להיתקע ללא סוללה, או בגלל תקלת תוכנה, או להישבר בנפילה, ולחלוטין לא מוכן שיהיו עליו איזושהם credentials של רכישה. גם אין לי נעילה על המכשיר. אכן, ונדמה לי שעכשיו יש הסדר שמחייב את כל חברות האשראי שסכום ההשתתפות העצמית הוא הנמוך מבין סה״כ הקניות הלא-מאושרות בפועל לבין 75 ש״ח ועוד 30 ש״ח לכל יום מהיוודע הגניבה עד יום הדיווח. עדיין, למה שיהיה צריך להתעסק עם זה אם אפשר מראש למנוע? זה גם מונע חיובים כפולים בגלל מגע גבולי (שבהחלט קורים) ותקלות דומות.
  3. לטעמי זה חסרון, לא יתרון. לו אפשר היה, הייתי מבטל את אופציית ה-contactless (שימוש ב-RFID בלבד ללא PIN) האשראי שלי, כדי שכל עיסקה תחייב קוד ללא יוצא מן הכלל (ואגב, זו היתה המטרה המקורית של המעבר לשימוש ב-PIN בכרטיסי אשראי). וכו, בדקתי, המנפיק שלי בארץ לא מאפשר את זה.
  4. זה גם הנסיון שלי. הנסועה שלי אמנם לא מאד גבוהה, אבל הרושם הוא שיש שתי בעיות: 1) הגודל, הצביעה והסימון של הרבה מהתמרורים לא לחלוטין סטנדרטים, ביחס לארה״ב, קנדה ומרכז אירופה. 2) כדי לקבוע מה ההתנהגות המותרת (מהירות, עקיפה וכו׳) בקטע כביש נתון, צריך לוגיקה בכלל לא טריוויאלית: תמרורים רבים תקפים רק עד הצומת הקרוב, או עד תמרורים מאד מסויימים אחרים (חלקם בכלל לא תמרורים עומדים אלא סימני כביש צבועים). אחרים תלויים בסוג הרכב או המשקל המותר שלו; וכו׳ .
  5. אתה בטוח שיש איסור חוקי כזה? בכל מקרה, זו אגדה אורבנית שיש סיכון טכני כלשהו כתוצאה משימוש בטלפון נייד בזמן תידלוק. אין מקרה אחד מתועד בעולם לזה. אגב, לו היה סיכון כזה, זה ממש לא היה משנה אם השימוש בתוך או מחוץ לרכב. הסחת דעת כפי שמזכיר @sperial היא סיכון הרבה יותר רלוונטי.
  6. כמעט כל הרכבים החשמלים מוגבלי מהירות בתוכנה, ו-160 קמ״ש זו הגבלה די נפוצה. כל דגמי VAG מוגבלים ל-160 קמ״ש, פרט ל-180 לדגמים ״ספורטיויים״ בודדים, ולדגמים הבכירים של אאודי ופורשה. רשימה של כל הדגמים באירופה וההגבלות שלהם: https://ev-database.org/cheatsheet/top-speed-electric-car
  7. אספקה ל-ID.4 החל ממרץ 2023, כך שהמחירים האלה עוד יעלו. לפי האתרים בחו״ל, יש (באופן יחסי) הרבה פחות ביקוש ל-ID.3 מאשר ל-ID.4, אז לא ברור לי למה צ׳מפיון לא מביאים אותו -- הוא יותר מתאים לתנאים של הארץ, גם בגודל וגם במחיר. לגבי הקופרה בורן, זה הדגם עם הסוללה הקטנה יותר (58 קוט״ש נטו), והם נמנעים מלפרסם מחיר, אז כנראה משהו מפוצץ.
  8. יש לנו נסיון שונה... אני מתייחס לא רק לציון ממוצע, אלא גם ליחס בין 4/5 ל-1/2 כוכבים, קורא אחוז משמעותי מהביקורות לוודא שאלה תלונות רלוונטיות -- יש אנשים שמזמינים בלי לקרוא את התיאור עד הסוף -- מסתכל גם על התאריך, לוודא שהמוצא לא השתנה; באמת לפעמים אמזון מאחדים מוצרים לא קשורים. אפשר לבקש סינון של הביקורות רק לתת-מוצר מסויים, אבל זה באמת לא ברור שאפשר. אני קורא לפחות 100 ביקורות מפורטות, בהרבה מקרים יותר, ומשתדל לקנות מאמזון עצמם, גם כשיותר יקר. אם אין תיאור מפורט, לא שוקל את אותו מוצר. אם אי פעם יקרה שאקבל מוצר שלא תואם את התיאור או נראה מזוייף, אנצל את השירות שלהם, שעד היום היה טוב מאד (אם כי פעם אחת הייתי צריך לשלוח מייל אישי לג׳ף בזוס. הוא אכן טיפל בזה אישית, שזה סיפור בפני עצמו אם מעניין מישהו).
  9. ועצה נוספת לפות״ש: במעמד התאונה, לא משנה מה דעתך בנושא, אל תודה בשום אשמה. מלא את כל החובות החוקיות (כולל לסייע אם מישהו נפגע), וכמובן לא לשקר, אבל אל תודה. אתה לא צריך וודאי לא חייב להיכנס לשום ויכוח בנושא. בלחץ המיידי של הארוע אדם עלול להודות בדברים לא נכונים. גם בפוליסת הביטוח שלך כתוב אותו דבר.
  10. קח בחשבון שאין כמעט נסיון עם הרכב בארץ. הוא קיים כאן רק שנתיים, ואא״ט נמכרו כ-1200 בינתיים. הוא אמנם נבחן ע״י Euro NCAP, אבל קיבל ציון בינוני (3 כוכבים): https://www.euroncap.com/en/results/aiways/u5/39672 הבנתי שהיבואן אומר שנעשו שינויים ברכב, אבל הוא עוד לא עבר מחינה מחודשת.
  11. לחלוטין תשובה שקרית, אלא אם מדובר בצבע מזעזע ממש (ואין הרבה מקרים כאלה בארץ). אם אין משהו חריג ברכב עצמו, היו מורידים קצת מחיר והיה נמכר. 7 זה הרבה זמן שהוא תופש מקום במגרש ואנשי המכירות משקיעים זמן בו. לא הגיוני בעליל. נסה למצוא את היסטוריית המחיר שלו באתר המגרש, למשל ב-wayback machine, https://archive.org/ בכל מקרה, בדוק בעצמך את קוד התאריך על הצמיגים.
  12. החוק מחייב לספק ספר בעלים עם רכב חדש, אבל אני בספק שלרכב משומש. עדיין, אני מניח שהוא חייב להיות זמין בתור חלף בטיחותי, אבל חבל על הזמן לריב עם יבואן. בעבר קיבלתי את הספר ממספר יבואנים עבור רכב משומש שהגיע ללא, ואפילו חינם; אחרים רצו כמה עשרות ש״ח. אפשר לאתר את הספר באופן מקוון לפי דגם מדוייק (שנה ומנוע), או עוד יותר טוב, מס׳ VIN כאן: https://manual.skoda-auto.com/210/en-gb/Models בחר קודם את הדגם Citigo, אח״כ שנה, ואז אפשר לבחור שפה -- יש אפילו עברית, כך שדי בטוח שזה ייתן את מררוחי הטיפול הנכונים אפילו אם יש הבדלים בין הארץ לאירופה (למשל בגלל האקלים).
  13. מה אני מפספס? יש בוייז מערכת כזו כבר הרבה מאד שנים. אפשר לכבות או להדליק אותה, לפחות בגירסה הנוכחית, ההתראה היא רק להפוך אייקון של תמרור מהירות בתצוגת המפה לאדום, ללא התראה קולית כלשהי. ההתראה הזו יותר מדוייקת רוב הזמן (*) מהתראה מובנית ברכב, כי היא מדווחת לפי מהירות אמיתית ב-GPS, ולא לפי מד המהירות של הרכב. כיוון שיש לי גם מובילאיי, אפשר להשוות, ולשתי המערכות יש מקרים שהמערכת מזהה והשניה מפספסת, ולשתיהן גם דיווחים שקריים (לא הרבה). (*) לא במקומות בהם GPS לא עובד היטב כמו מנהרות ולפעמים בין בניינים גבוהים. לא רק יכולים, גם מדווחים, כולל מהירות. הם לא עושים את זה בשביל לדווח לאח הגדול, אלא לצבור מידע סטטיסטי לפיתוחים פנימיים, אבל עדיין מדווחים, והמון מידע. https://www.zimlon.com/b/comprehensive-list-of-data-tesla-collects-from-their-customers-cm529/ אפשר לבטל את הקישוריות של רכב שלהם באופן קבוע, אבל אז מוותרים על עידכוני תוכנה, יכולת להשתמש בסופרצ׳רג׳רים, על הניווט המובנה וחלק מאופציות הבידור.
  14. מספר הביקורות המקווונות בארץ מאד קטן ביחס לרוב המדינות המפותחות (זה בולט מאד בזאפ -- 3-4 ביקורות לכל היותר על מוצר שנמכרו ממנו אלפים במשך כמה שנים טובות), בכל האתרים. באמזון זה כלי מצויין -- יש למוצרים נפוצים מאות או אלפי ביקורות, הביקורת יודעת לזהות אם זה אדם שקנה את המוצר באמזון ואפשר לראות איזה עוד ביקורות האדם כתב ומתי -- ואני תמיד משתמש בכלי (עד כדי בד״כ לא לשקול בכלל מוצר או ספק שאין לו מאות ביקורות). בארץ אין ברירה אלא להתעלם לחלוטין מכל הנושא. גם מי שכבר כותב ביקורת לא נותן בד״כ שום מידע רקע או פרטים שמאפשרים להעריך את המבקר ואת הביקורת עצמה, וזה נכון גם לביקורות על מזללות עממיות, לא רק לביקורות על מוצרים/שירותים מורכבים. רשימת העסקים בגוגל זה ממש לא פורום מקצועי. לחלק ניכר מכותבי הביקורות על פנצ׳ריה אין שום כלים להעריך את טיב השירות שהם קיבלו. הם למעשה כותבים ביקורת רק על הנחמדוּת, שזה ממש לא בסיס ענייני. שיטה יותר מוצלחת לאתר זה לפנות לפורומים/קבוצות שעוסקות בנושא (למשל, לגבי פנצ׳ריות, הפורום כאן), ולבקש המלצות חיוביות/שליליות על פנצ׳ריות באזור שלך. אם אתה פעיל כאן, אתה כבר מכיר הרבה מהנפשות הפועלות שיש לך דיעה על האמינות של מידע שהם מוסרים. מעבר להמלצות, תוכל כך לקבל מידע על עלות טיפוסית של תיקון פנצ׳ר, או טווח מחירים לצמיגים לדגם הרכב אם צריך חדשים. במקביל, דבר עם חברים/בני משפחה שיש להם נסיון עם אחזקה של רכב.
  15. אין מידע אמין לאף אחד. יש יותר מדי בעיות ביותר מדי תחומים לרוב היצרנים, והעדיפויות שלהם משתנות כל הזמן. גם אם מישהו ייתן לך מידע שהיה אמין לדעת מי שנתן לו אותו בזמן שהוא ניתן, זה יכול להשתנות תוך יום. כיוון שזה המצב אצל רוב היבואנים (יש אולי כמה יוצאים מהכלל, במיוחד דגמי יוקרה שבמקרה נשארו במלאי), אין בד״כ לאנשי המכירות אינטרס לשקר ולהמציא תאריכים. אני גם מנחש שאם זה עוד לא קרה, אז אנשי מכירות יתחילו לא להיות מתוגמלים כשחוזה המכירה נחתם, אלא רק אחרי שהלקוח שילם את הכל והרכב נמסר.
  16. קניתי לפני חצי שנה Bosch AeroTwin באמזון גרמניה (המוכר היה אמזון עצמם, לא Marketplace), ואמנם הם מגבים מצויינים, אבל מה שקיבלתי (גם הקדמיים, גם האחורי) היו תוצרת סין. כמובן, מחירים משתנים, ומשלוח חינם יש אך ורק מאמזון ארה״ב ורק על מיעוט קטן מהמוצרים, אבל כשקניתי מאמזון גרמניה לפני חצי שנה, המחירים אחרי משלוח היו 40% פחות מאשר בארץ לדגמים הזהים (קדמיים לא סימטרים 28 אינץ׳ ו-31 אינץ׳, ואחורי 14 אינץ׳).
  17. אין ספק שיש בעיות טכנית בחלק מהבניינים (אין פיר שדרכו אפשר להעביר כבילה, או מגרש פתוח משותף לכמה בניינים שדורש חציבה עד למקום החניה בטאבו (המקרה אצלי), או שאין מקום להציב את העמדה עצמה בשטח החניה (המקרה אצלי) וכו׳). אבל דווקא שוכרים מול בעלי הבית זה חלק קטן מהבעיה. 67% ממשקי הבית בארץ גרים בדירה בבעלותם, ומתוך השאר, כשליש אלה מקרים זמניים כמו סטודנטים (שלרבים מהם ממילא אין רכב ממונע). 13% ממשקי הבית גרים בבית פרטי. אין ספק שצריך גם פתרונות ציבוריים במקביל למי שלא יכול להתקין בבית ואין לו בעבודה, אבל אלה עדיין מיעוט מסה״כ האוכלוסיה, ואין סיבה בינתיים שמי שכן יכול והנסועה שלו מצדיקה את זה יעבור לחשמלי.
  18. כל השירשור הזה מקדים את זמנו ובהרבה. לפני כל דבר אחר, תוציא רשיון. מכיר לא מעט מקרים של אנשים שהתכוונו לעשות מה שאתה רוצה, אבל גילו מהר מאד שרכיבה על דו״ג בארץ זה לא בשבילם מבחינת רמת הסיכון (והיא מאד גבוהה: בישראל מקרי המוות פר ק״מ נוסע הן פי 5 מאשר במכוניות), או הרגשת הנוחות -- במיוחד אם יש כוונה לרכוב ליוממות. רכיבה על דו״ג דורשת גם הקפדה -- תמיד -- על לבוש וציוד מיגון בהתאם, אם אתה רוצה לשרוד, לא משנה כמה זה חם ולא נעים. אם אתה עושה נסיעות של חצי שעה ומעלה, גם צריך להיות מודע למזג האויר הצפוי. בתור התחלה, לפני שיעור הרכיבה הראשון, ובמיוחד אם לא רכבת על אופניים בשנים האחרונות, קח זוג אופניים, ועשה רכיבות של כמה ק״מ באזור עם שבילים נפרדים לאופניים, וודא שאתה מסתדר איתם. מי שלא מסתדר עם אופניים גם לא יסתדר עם דו״ג ממונע.
  19. למה אתה מניח שרק מחיר הרכב הנוכחי שלך עלה, ולא גם הרכב אותו תירצה לקנות? זה בד״כ המצב. המקרים בהם יש פער עד כדי כך גדול שרכב בו שנה עולה יותר מרכב חדש זהה קורים רק כשלרכב החדש צריך לחכות חצי שנה או שנה (ואז יש אנשים שחייבים רכב עכשיו), מה שאומר שאין שום ודאות מתי תקבל את החדש אבל על הישן תצטרך לוותר עכשיו. זה לא שונה ממחירי הדיור בארץ. זה שבאופן כללי המחירים עולים יותר מכל מדד או השקעה סבירה לא עוזר למי שמוכר דירה להרוויח, אם הוא צריך בתמורה לקנות דירה דומה אחרת (או יותר גדולה).
  20. אלה לא עמדות פרטיות, אלא פרוייקטים עירוניים (בד״כ בחניונים עירוניים) שמותקנות אחרי מכרז של רשות מקומית שקובע את החברה המפעילה. זה לא משהו שאדם פרטי יכול ליזום ע״י פניה ישירה לחברות של עמדות הטעינה. לגבי יכולת להסתמך עליהן -- תלוי מאד בתנאים המקומיים, ואחוז השמישות נוטה להיות נמוך (הרבה מהזמן עמדות לא עובדות). בנוסף, גם אם כרגע יש זמינות סבירה, אין שום וודאות שהיא תהיה כזו עוד חצי שנה. קצב הקמת העמדות מפגר בארץ ב-50% מהתוכניות, ורבות נמצאות במקומות ללא נגישות 24/7 (מרכזי קניות שאינם פתוחים בלילה או שבת/חג). מעבר לזה, רבות מהעמדות לא נועדו לחניה במשך לילה שלם, אלא לטעינה של כמה שעות. ברור -- אבל הבחור שהיגבתי לו דיבר על פניה ישירה לחברות הטעינה מצד בעל רכב שמעוניין בעמדה. זה לא אפשרי. לגבי קנסות, כיום זה עניין לא פשוט, כי אין חוק ארצי שמאפשר לרשויות המקומיות לגבות קנסות ע״י פקחים (כמו לגבי חניה בחניות נכים). יש מספר קטן של רשויות שהעבירו חוקי עזר עירונים, אבל הם חלים רק על חניונים ציבוריים שמופעלים ע״י אותן עיריות, ולא על חניונים פרטיים (כמו כל החניונים של קניונים) -- והעמדות (אא״ט רובן) נמצאות בכאלה. מפעיל חניון פרטי שמאד רוצה יכול ליישם קנסות ע״י הכנסתם לתקנון החניה בחניון עם שילוט בהתאם, באופן ש-ICEing של חניה (או השארת רכב חשמלי לאחר סיום הטעינה) כרוך בתשלום שללא תשלום שלו לא ניתן לצאת מהחניון -- אבל זה מורכב ומסובך, ודורש כ״א של החניון לאכיפה. יש חוק ארצי בקנה (הטיוטה שלו פורסמה), אבל מן הסתם במצב של ממשלות לא יציבות שצפוי עוד הרבה זמן, לא יהיה בעדיפות.
  21. אין שום אפשרות להתקין כיום עמדות טעינה של חברות פרטיות ברחוב ציבורי, בדיוק כמו שאין אפשרות להתקין שם עמדה פרטית של דייר (יש בעלי בתים חד-משפחתיים פרטיים שאין להם חניה במגרש הבית וחונים ברחוב בצמוד אליו, ומעבירים כבל מעמדת טעינה במגרש באויר עד הרכב. זה לא חוקי, אבל יש רשויות מקומיות שלא אוכפות בינתיים): https://www.facebook.com/100021977386301/videos/312915873799791/ בעתיד בהחלט ייתכן שעיריות תחלטנה להקים עמדות כאלה בחניות רחוב, כפי שעושים במקומות רבים בחו״ל, אבל זה לא יהיה מוקצה לבעלי דירות מסויימות, ולכן אי אפשר יהיה לבנות על זה לטעינה יומיומית -- אם יש מספיק חניות כאלה, והנסועה נמוכה מספיק, זה עשוי לעבוד ע״י טעינה כל כמה ימים. אבל עוד חזון למועד -- אא״ט, לא ראיתי עמדה ציבורית כזו בארץ. טעינה קבועה רק מעמדות ציבוריות תהיה יקרה למדי.
  22. אני מוכן להיות פחות עדין. מדובר ב-״עיתונאי״ נבער שכל פעם שהוא כותב על משהו שיש לי בו הבנה מינימלית, אני מזהה שגיאות עובדתיות, חוסר בדיקה מינמילית, ומסקנות לא מבוססות. המלצתי היא להתעלם לחלוטין מכל ״כתבה״ שלו. הן לא ראויות לציטוט.
  23. אם היוממות שלך היא סה״כ 20 ק״מ, ועוד נסיעות בין-עירוניות מדי פעם למשפחה/טיולים/נופש, מדובר ב-8000 ק״מ בשנה סה״כ. צריכת הדלק לא מאד חשובה.
  24. התקינה בארה״ב וקנדה ממש לא זהות. בתור דוגמה פשוטה, במשך תקופה ארוכה אופנועים דו-פעימתיים היו חוקיים לרכיבה על כביש ציבורי בקנדה, אבל לא בארה״ב. חלק מהציוד כמו פנסים, ציון המהירות במיילים מול ק״מ לשעה שונה. אפילו שמע׳ מסויימת זהה: למשל, הממיר הקטליטי, אם אין עליו מדבקה של ה-EPA האמריקאי, לא ניתן לייבא את הרכב מקנדה לארה״ב. והציוד הסטנדרטי גם שונה. בקנדה יש לחלק מהרכבים ציוד שמותאם לחורף קשה יותר, למרות שיש אזורים בארה״ב שלא פחות קרים (למשל, משאבת חום ברכב חשמלי). לגבי התכונות האוטונומיות, זה יותר עניין של משרד התחבורה, לא של היצרנים או היבואנים. הוא יותר שמרן מהרשויות בארה״ב, ואא״ט, אף מערכת ברמת SAE Level 3 Autonomy ומעלה איננה מאושרת לשימוש. טוב שכך -- בארה״ב רק עכשיו, אחרי שנים של תאונות קטלניות, נזכרו שיש כאן היבט בטיחותי, ויש חקירה של הרשויות הפדרליות. מעשית, בתור מישהו שהיה חוקר בתחום בינה מלאכותית, אני לא צופה שרכבים אוטונומים (מעבר לשאטל שנוהג מסלול קבוע בקמפוס או אזור דומה עם פיקוח צמוד של מרכז בקרה) יהיו מותרים לשימוש באיזושהי מדינה מפותחת ב-20 השנים הבאות לפחות, ו- +30 יותר הגיוני.
  25. אלה לא רכבים קשורים בכלל, ולא ברור איך אתה מגיע אליהם בתור מועמדים להשוואה. האוקטביה נמצאת בסגמנט יותר גדול בשתי דרגות (הקונה ב-B, האוקטביה ב-D). אם מספיק לך המקום בקונה, המקבילה שלה בסקודה (קרוסאובר סגמנט B) זו ה-Kamiq. אם אתה מחפש סדאן גדול משפחתי, אז המקבילה לאוקטביה זו היונדאי אילנטרה (שיש לה גירסה היברידית, אגב).
×
×
  • תוכן חדש...