-
הודעות
881 -
כאן מאז:
-
פעילות אחרונה
-
ימים ב"תורמים ביותר"
1
סוג התוכן
פורומים
בלוגים
מאמרי משתמשים
גלריה
חנות
הורדות
לוח שנה
כל מה שפורסם על ידי shais01
-
אין לי יכולת לענות לכולם. אנסה משהו כללי שמקווה שיספק. אני קברניט לא בכיר באלעל למי ששאל. בוודאי שאני מנסה להגן על מקום העבודה שלי, בוודאי שאני לא אובייקטיבי. את כל זה כתבתי כבר מספר פעמים. זה עדיין לא אומר שהטיעונים שלי אינם נכונים או שלכל הפחות יש בהם משהו. צוחקים על טייס אזרחי ש 90% מהיכולת זה נסיון והשאר בא עם הזמן. קלישאה אבל יש בה משהו. נסיון הוא מעולה בתחום הזה. כשהצוותים בהגדרה זוטרים, הכי זוטרים שאפשר, ומשתמשים בחברת הלאו קוסט כמקפצה לחברה מוצלחת יותר, אז זה פחות טוב. לא כולם אבל רובם. אשמח לפגוש את טייס הלאו קוסט שיציעו לו לעבור למייגור והוא יסרב, אלא אם הוא כבר וותיק מאוד ומדובר בירידה משמעותית מאוד בשכר. לא מדבר כבר על תופעות של PAY TO FLY, כל מני מודלים עקומים של העסקת טייסים ומפלטי מס, טייסים שמשלמים על הבדיקות הרפואיות והסימולטור שלהם ועוד. לא מכיר לעומק את עולם הלאו קוסט, יש חברות יותר טובות ויש פחות, אבל בגדול כל זה קיים לפחות בחלקן. מטוס נוסעים מודרני זו מכונה מדהימה. חכמה, אמינה בטירוף, מגינה על עצמה מטעויות אנוש של הטייסים ושל בקרי הטיסה. יודעת להתמודד בעצמה לא רע עם תקלות, עם ארועי מזג אויר קיצוני וכו׳. לכן יכולים לתפעל אותה סוג של טמבלים בצורה לא רעה בכלל ועם סטטיסטיקת ארועים יפה. כל מה שצריך זו משמעת והדרכה נכונים, וקצת מזל. וזה מאוד שונה מטיסה צבאית ומאוד שונה ממטוסי הנוסעים של שנות ה 70. שם צריך טייסים טובים. אבל בשבריר האחוז שהדברים משתבשים באורח קיצוני ולא צפוי, שם נבחנים הטייסים הטובים. לא סתם סאלי הצליח להנחית את האיירבס שלו, עם שני מנועים כבויים על ההדסון בתמרון שלא מתרגלים ולא דנים בו בכלל. קור רוח, מקצוענות ונסיון עבר (היה טייס קרב) עזרו לו מאוד, כמו גם המון מזל. מקווה שלא אצטייר בצורה שאני לא מתכוון אליה, אבל לדעתי לא סתם שני ה 737 MAX , התרסקו בחברות עולם שלישי. אני רוצה לקוות שארוע כזה באלעל, שהוא ממש לא קל או כיף, היה נגמר אחרת, כמו גם בחברות מערביות אחרות. אני לא רואה אירוע כמו של הפקיסטנים, שאשכרה בשרשרת פעולות הזויה, יהירה, פזיזה ומטומטמת לקחו מטוס שמיש ורצחו אותו, ועל הדרך הרגו את עצמם ואת כל הנוסעים קורה בחברה מערבית, בלי קשר לסוגיית הרשיונות שלהם. לאו קוסט זה סבבה. יו גט וואט יו פיי. גם בתא הקדמי. אני מרגיש צורך לחזור למה שגרם לי להכנס לשרשור הזה מלכתחילה. אלעל לא קיבלה סיוע מהמדינה מאז שהופרטה. לולא הקורונה אלעל לא היתה זקוקה לסיוע גם עכשיו. אף אחד לא מכריח את מי שלא רוצה לטוס אלעל, זו לא חברת החשמל ולא דואר ישראל. יש המון אפשרויות אחרות, לא רעות בכלל. מכיוון שאלעל שרדה עד היום כנראה שיש מספיק נוסעים שמעדיפים לטוס איתה. כל מה שמתבקש עכשיו זה לקבל יחס שווה לזה שמקבלות כל חברות התעופה המייג’ור בכל העולם המערבי וכנראה גם במזרח. הקורונה זה משבר בלתי צפוי ועצום בהיקפו. במיוחד לעולם התעופה. אין אף חברת תעופה נורמלית שיכולה לעמוד בו ללא סיוע. למיטב ידיעתי כל העולם המערבי סייע לחברות התעופה שלו, במענקים, לא בהלוואות. תנו לאלעל יחס דומה כדי שתוכל להתחרות.
-
אני אחדד כי נראה לי שלא הובנתי נכון ויתכן בהחלט שבאשמתי. החלום הרטוב של הנהלת חברת תעופה היא שלא יהיה וועד עובדים. בגדול כך מתנהלת חברת לאו קוסט. היא באמת מאוד יעילה ומציעה מחירים מאוד זולים בין השאר בגלל זה (וגם כי היא מרוויחה רווחים עקיפים מאוד יפים על ידי קבלת תמריצים ממדינות, על ידי מדיניות מאוד קשוחה ביחס לתוספות וטעויות נוסע ועוד). אני לא בטוח שכשתבין מיהו ואיך עובד טייס לאו קוסט אתה כל כך תהיה מאושר שהוא מטיס אותך. אני בטוח שלא היית רוצה שרופא מקביל לו ינתח אותך. מעט מאוד טייסים נשארים בלאו קוסט מבחירה. אני פחות מכיר אבל אני מניח שגם עובדים אחרים בחברת לאו קוסט נמצאים במצב דומה.
-
כי אלו עולמות תוכן שונים לגמרי. אל תשווה חברה לכריתת עצים באלסקה לחברה ליצור גלידות בגרמניה לחברה שבונה מטוסים בברזיל. הניידות של עובדי הייטק מטורפת. אתה לא מרוצה מהתנאים באפל ואתה טוב, מייקרוסופט/גוגל/מישזה לא יהיה - יחטפו אותך. בחברת תעופה זה ממש לא ככה. הניידות מאוד מוגבלת. אני לא מכיר חברת תעופה מערבית, גדולה (יותר מ 2-3 מטוסים) שאיננה לאו קוסט ללא וועדים. ארה״ב, אירופה - זה הסטנדרט.
-
דמגוגיה. אל תשווה חברות הייטק לחברות תעופה.
-
עוד נקודה למחשבה. ההנהלה ברמה האישית מסתכלת שנה - שנתיים קדימה. בונוסים כן/לא, ויאללה לתפקיד הבא בחברה אחרת. משבר הקורונה באמת מאוד מבאס מבחינתם כי כנראה לא יהיו בונוסים. אם אלעל תקרוס זה במכסימום נקודה שצריך להצניע בקו״ח. העובדים בחברה מחוייבים להצלחתה לא פחות, כנראה הרבה יותר. לי יש עוד 15 שנה לעבוד באלעל (בתקווה כמובן). לצעירים ממני - עשרות שנים. ברור שיש לנו אינטרס בהצלחתה ובשגשוגה, חלק גדול מהעובדים בעלי מקצוע וכישורים ייחודיים שבלא אלעל יהיה להם ביקוש מועט אם בכלל בישראל. תאמינו לי שכל זה בהחלט במודעות ובמערכת השיקולים של כל עובד ועובד, גם אם הוא טייס. להציג את העובדים ואת הוועד כמי שחומסים את החברה בלא כל מודעות למצבה ועתידה זו דמגוגיה. אין דרך לנהל חברה גדולה ומורכבת כמו אלעל בלא וועדים. לא מכיר חברת תעופה בעולם שאיננה לאו קוסט (שם הטייסים ושאר העובדים הם עבדים) ושמפעילה יותר ממטוס וחצי שאין בה וועדים. אז זה מאוד פופולרי לקרוא לביטול הוועדים, אבל הם הכרחיים. והם בהחלט פועלים כשלטובת החברה ועתידה לנגד עיניהם.
-
סולל הדרך ופייזר, אמרתי וחוזר ואומר שהעובדים האחרים ותנאיהם לא מתחרים בנו. אשמח שיצליחו לשפר אותם אבל בינינו, יש גם במגזרים האחרים משכורות יפות מאוד, יפות יותר ממה שמרוויח בעל מקצוע דומה מחוץ לאלעל. לא כולם, אבל חלקם. בוודאי הבכירים והוותיקים. אבל כל עוד מישהו לא מצליח לאסוף את עצמו ואת עמיתיו ולהתחיל שינוי, אני לא רואה שאני צריך לעודד את התהליך הזה. הוא צריך לבוא מהם. יבוא - אני בטוח שנשמח לסייע. איך תתפוש אותנו ההנהלה אם בראייתה אנחנו גם נמריד את העובדים האחרים כנגדה? ניצור מהומות במגזרים שעד עכשיו היו שקטים? ממה שאני יודע הויתורים בעקבות הקורונה במגזרים האחרים הם רק פיטורים. שזה אכן מאוד כואב, אבל המשכורות של אלו שנותרו לא נפגעו. גם לא של הבכירים. מעיד משהו על קולגיאליות, לא? לא היית מצפה לירידת שכר בהסכמה בתמורה להשארת יותר עובדים? אצלנו עם פרוץ משבר הקורונה הועד (הקודם...) הציע ביוזמתו קיצוץ מיידי של 20% בשכר הטייסים. ההנהלה לא הגיבה. בהמשך הוועד הציע הפחתת שכר ומשרה ל 2/3 לכלל הטיייסים כדי להכניס יותר טייסים למעגל העבודה, מתוך קולגיאליות בנינו וגם להנהלה זה היה חוסך כסף (טייסים זוטרים יותר טסים - משכורות נמוכות יותר) - שוב ללא תגובה. אנחנו בהחלט בעד אפשרות פרישה מוקדמת לבכירים/ותיקים מבין הטייסים. אתם מוזמנים לשאול את ההסתדרות וההנהלה מדוע אפשרות שכזו לא נכנסה להסכם שהם חתמו ביניהם, למיטב ידיעתי לראשונה מעולם, בין ההסתדרות להנהלה/בעלים, מעל הראש של העובדים, ללא הסכמתם וללא מו״מ. ההסכם הזה נדון בבית הדין לעבודה ואני בטוח שיתברר, מעבר לטענות המשפטיות והענייניות שהוא מעלה, כטעות אסטרטגית של ההסתדרות.
-
חזירים יש בכל מקום. שררה מאפשרת לאנשים רעים לשגשג. אבל אני רואה קו רציף וברור של שיפור. מה שהיה אולי מקובל לפני 20 שנה לא מקובל ולא קורה היום. אני יושב בקוקפיט הצפוף של 737, ולמרות זאת לוקח שני נוסעי שירות עובדי חברה שאינני מכיר ממדריד בחמישי בערב, בקוקפיט, רק כדי לא לתקוע אותם שבת לא מתוכננת. אז תגיד - זו הנורמה המתבקשת, וכמובן שאתה צודק. אבל עדיין, אי אפשר לקחת את הכסא אחורה, ולא נעים להדליק את תאורת ההצפה בקוקפיט בשיוט, כדי לצאת לשירותים צריך להעיר אותם ולא נעים אז מתאפקים ועוד. כל זאת בלג של חמש שעות שנוחת ב 4 לפנות בוקר בצוות בודד. ממש לא מה שנקרא טיסה קלה. ואתה יודע שאני לא חייב ובכל זאת עושה את זה. וכשטסתי לניו יורק כק/ר ב 400 זצ״ל, אחרי 16 שעות פעילות ושעת בוקר בקנדי וכל דקה עיכוב זה עוד 10 דקות בפקקים בכניסה למנהטן הקברניט תמיד התעקש לוודא שכל המשפחות של הצוות הגיעו, למרות שתמיד יש את האמא של הדיילת שטסה לראשונה לניו יורק והסתבכה באימיגריישן, ומחכים לה, והאוטובוס צוות לא יוצא בלעדיה. אז ראית אנשים חרא ואני ראיתי אנשים טובים והיום אני עושה כמיטב יכולתי לפעול כמוהם. ושאלה תיאורטית. אתה בעל מכולת. מתוקתקת ומשגשגת. כל המוצרים מסודרים, טריים, תאווה לעיניים. לידך חנות ירקות, לא מתחרה בך בשם צורה. אבל היא מוזנחת, הבעלים לא משקיע, הכל מלוכלך, מבולגן ודוחה. עסקיך משגשגים ושלו, מה לעשות, לא. וזה לא מפתיע, כמובן. אז אתה רומז פעם, ומייעץ פעמיים והוא בשלו. אז אתה תלך לסדר לו את החנות? לריב עם הספקים שלו? לנהל לו את החשבונות ולעקוב אחרי התשלומים? יש גבול. כשמגזרים אחרים יטפלו ביחסים שלהם בתוך עצמם הם לא יזדקקו לעזרה. נראה לי שאתה עדיין לא מעודכן לגבי הזהות של המנכלים ושל יו״ר הועד אבל זה משני.
-
אין לי מושג באיזה מגזר עבדת באלעל ובאיזה אבא שלך, אני די בטוח שלא אצ״א לפי הטונים. יש באלעל מגזרים אחרים שלא יודעים להתאחד ולשתף פעולה ולכן הם נרמסים על ידי ההנהלה. אתה צודק. אז? המסקנה צריכה להיות שכדאי להם לפעול אחרת כדי לטפל במעמדם. למיטב ידיעתי טיסה לא יוצאת בלי טייס, אבל גם לא בלי דייל ולא בלי מכונאי ומתדלק ונהג פושבאק ועוד. כשיש מגזר מאוחד שבו סומכים האחד על השני אז מגיעים להשגים. כשבמגזרים האחרים עסוקים בלדפוק האחד את השני, והאמון בינם לבין עצמם שואף לאפס אז מגיעים לזה שהשכר שלהם נמוך ומצריך השלמת הכנסה. ושלא יהיה ספק, זה שדייל קבוע נזקק להשלמת הכנסה זה בזיון. אבל זה שוק חופשי, כבר אמרנו. כל עוד על כל תקן של דייל קבוע נאבקים עשרות דיילים זמניים, למה שזה ישתנה? כל עוד טייסי ישראייר קאל וארקיע לא נוהרים בהמוניהם לאלעל וגורמים להן לקרוס, כנראה שהתנאים באלעל טובים אבל לא מספיק כדי להזיז אותם ממקומם. ולהכיר את העובדות לא יזיק, יו״ר הועד שלנו בתפקידו פחות מחודשיים, המנכל באיזור השנתיים, אז אולי אתה חושב שהוא חמום מוח, אני לא חושב כך, אבל הוא בטוח ׳לא הניף אצבע משולשת מספר פעמים למנהל הקודם׳, כי בתקופת המנכל הקודם הוא היה טייס פשוט על הקו. וכולנו עובדים לפי חוזה אחיד, תראה לי חברת תעופה של יותר ממספר מטוסים שלא עובדת כך, לאן אתה חותר בעניין. להתלהם מעיד רק על תסכול. טיסות החילוץ שאלעל ביצעה חרגו מכל מגבלה חוקית. בוודאי ובוודאי מחוזה העבודה. רשות התעופה האזרחית הישראלית אישרה את החריגות, ועדיין אף חברה זרה לא היתה מסכימה לטוס כך. בטיסות לאוסטרליה הצוות לא יצא מהמטוס במשך 40 שעות. אז נכון, שילמו לאלעל על הטיסות, חלקן במימון של תורמים (כך שמה הקשר למבקר המדינה?) חלקן במימון גופים מסחריים. אם המדינה שילמה (לא פוסל, יתכן, לא מכיר) אז תן למבקר המדינה שיבדוק. אני בטוח שיש מנגנון בו אזרח מגיש למבקר תלונה, לך על זה.
-
אין לי דרך להתמודד עם הטענה הראשונה. אני באלעל יותר מ 10 שנים וקברניט ואני לא מרוויח ככה. לגבי החבר בארקיע, אני לא יודע למה הוא לא באלעל, תשאל אותו. זו בסבירות גבוהה בחירה שלו. מאז שאני הגעתי לאלעל נקלטו אחרי יותר מ 250 טייסים. בעשור פלוס מינוס. זה להערכתי פי כמה וכמה מארקיע כולה. אין לי מושג מה הרקע שלו ואם הוא בכלל רצה. מקום היה. במבחן התוצאה אלעל ושאר החברות הישראליות המשיכו בפעילות במלחמת יום הכיפורים שהיתה המלחמה הכוללת האחרונה, ובשאר הארועים כולל מלחמת המפרץ, מלחמת לבנון השניה והמבצעים בעזה. אני בטוח שזה גם מה שיהיה בעתיד.
-
כל מה שנכתב בתקשורת על ידי כתבי תעופה על שכר טייסי אלעל נכתב מפוזיציה ומטעם. משאיר לך לנחש מטעם מי. רק אגיד שרני רהב, היחצ״ן, מועסק על ידם. זו בכלל כותרת מ 2018. אני לא מרוויח 1000₪ לשעה, רחוק מזה מאוד. אני מטיל ספק רב מאוד אם יש טייס באלעל כך. לא מתלונן, השכר לפני הקורונה היה הוגן ויפה, אבל גם התמורה שאלעל קיבלה תמורתו היה כזה. שוב, אם התנאים באלעל היו כל כך קורצים, איך זה שיש חברות ישראליות אחרות שיש בהן טייסים ישראלים? איך הם לא כולם באלעל? כנראה שהשוק מאזן את עצמו. מי שבכיר בחברה אחרת מעדיף להשאר שם ולא לעבור לאלעל ולהתחיל מלמטה, גם אם שכרו בסוף יהיה גבוה מעט יותר. לטייס אמריקאי וגם אירופאי יש הרבה יתרונות לעומתנו. גם בשכר, גם בתנאים בטיסה, גם בגיל הפרישה. התנאים בחברת לגאסי/מייג’ור טובים יותר בחו״ל. חד משמעית. היתרון העיקרי בלהיות טייס באלעל (או בחברה ישראלית אחרת) הוא לגור בארץ. למי שזה חשוב זה שווה גם לרדת בתנאים. יש כאלו שגרים בארץ וטסים בחברה זרה, זה נראה לי מטורף מבחינת אורחות חיים ומשפחה. אם יש לזה ביקוש - בכיף. אני בחל״ת כבר 4 חודשים ואחרי שסיימתי לסייד את הבית ולמלא את כל המטלות שתמיד דוחים, יש לי זמן...
-
עונה לשלושתכם ביחד כי הטענות דומות (וגם הציניות). טייסי אלעל מאז סוף 2018 עת נחתם הסכם התייעלות עובדים בגדול במגבלות החוק. אם לפני כן בטיסת לילה לניו יורק טסו ארבעה טייסים, שני קב׳ ושני קצינים ראשונים, מאז טסים שלושה. האמריקאים עדיין טסים ברביעיה. זה לעבוד יותר קשה. זה אומר שגם אם השכר בתלוש זהה בין הישראלי לאמריקאי, ואני בכלל לא בטוח שזה המצב, הישראלי יותר יעיל. נותן יותר תפוקה ועובד יותר קשה. אותו העיקרון תקף גם ללגים האירופאיים. טסים קוויקי בזוג ליעדים שהאירופאים (בחלקם) טסים לשהייה או בשלישיה. רבות מהחברות שטסות בשלישיה מציבות קברניט ושני קצינים ראשונים. זה חוסך כסף כמובן אבל זה אומר שבשיוט יש פרקי זמן ארוכים בהם אין קברניט בקוקפיט כי הוא ישן. באלעל תמיד שני קברניטים וקצין ראשון בודד. תמיד קברניט בתפקיד בקוקפיט. בבואינג הסטיק באמצע, תמיד. באיירבס תמיד בדופן. יש יתרונות וחסרונות. זה נובע מפילוסופיה ותפיסת עולם. גדלתי על בואינג ולכן ברור שאני משוחד אבל התפיסה שלה יותר ׳טייסית׳.
-
הלוואי. המדינה התעכבה הרבה יותר מדי זמן בעניין. אני חושב שאתה טועה. אם אלעל תפשוט את הרגל אז יש שתי אפשרויות: ישראל תישאר בלי חברת תעופה משמעותית מקומית ואלפי משפחות תאבדנה את מקור פרנסתן. חברה ישראלית אחרת לא תקום מאפס במקומה. אלעל תחזור בלי כל החובות, עם אותו השם או שם אחר. כך או כך רוכשי הכרטיסים יאבדו את כספם. נסכים שלא להסכים. בצדק, בישראל להבנתי עבודה בשבת מזכה בשכר גבוה יותר. לצערי לא במגזר שלי
-
אני מכיר את נושא השבת בדיוק כמוך, כנראה. פשוט מסיק ממה שאני רואה ומבין. אלעל חברה פרטית, בעבר הממשלה חייבה אותה שלא לטוס בשבת, משיקולים פוליטיים. אלעל בוחרת להמשיך במסורת הזו. זה יכול להיות רק משיקול עסקי. כל מה שאמרת נכון. אני רק אוסיף שטיסת נוסעים במהלך השבת אינה אטרקטיבית למירב הנוסעים שמעדיפים לנצל את סוף השבוע במלואו. לכן ביקוש קטן יותר - מחירי כרטיסים נמוכים יותר - פחות רווח. מטוס חייב תחזוקה שמקרקעת אותו, אז אלעל מרכזת את כל התחזוקה הזו ליום שבת. זה פחות יעיל אבל זה לא מדוייק לטעון שאלעל מפסידה 24 שעות שלמות בכל שבוע לטוס בהן.
-
כי להקים חברת תעופה מאפס זה הרבה יותר יקר, מסוכן מבחינת הוודאות שיתממש וממושך. אלעל חייבת היום בערך מיליארד ₪ לנוסעים על טיסות שבוטלו. כל חברות התעופה מגלגלות כך את הכסף שאין להן. תסגור את אלעל-כל המיליארד הזה הלך לפח. יש אנשי עסקים (כנראה) שמעוניינים באלעל במצבה. אני בטוח שלא יהיה איש עסקים שירצה להקים חברה מאפס. ברגע שמאות הטייסים ואלפי המכונאים, דיילים ואנשי הקרקע יפוטרו ויתפזרו, יהיה קשה לקבץ אותם בחזרה. ואין לך בישראל מסה של אנשים במקצועות הללו. ארקיע, ישראייר וקאל הן בגדול, כל אחת, עשירית מאלעל. תסגור את אלעל - תפסיד בוודאות מיליארד ₪ והסבירות שתצא עם חברת תעופה אחרת הוא במקרה הטוב לא ברור. אני לא מסכים בעניין השבת. זו החלטה עסקית של אלעל, זה ממש לא אילוץ. אלעל החליטה שזה כלכלי לה, יש לזה יתרונות וחסרונות. היא יכולה להחליט מחר שהיא טסה בשבת. החסרונות העיקריים שלה להבנתי הם חוסר היכולת להשתלב בברית תעופה, והעבודה שישראל היא נקודת קצה שאף אחד לא ממשיך ממנה הלאה. כל התנועה בנתבג היא לישראל וממנה. אף אחד לא עושה קונקשיין בנתבג מהסיבה שהטיסות למזרח מישראל ארוכות משמעותית מהמתחרות - טורקיש, מפרציות וכו׳. השדה נסגר בזמן ׳צבע אדום׳. מי שבאויר ממתין באויר לסיום המטח, מי שעל הקרקע מחפש מחסה קרוב. מי שבמטוס על הקרקע יכול רק לקוות לטוב ולכך שהחברה בכיפת ברזל יפגעו. אבל הפעילות האוירית נמשכת בין המטחים. במצב הזה, כשמטווחים את נתבג (ולא רק את התושבים האמיצים של העוטף) החברות הזרות מפסיקות לטוס. לא מאשים אותן. נראה לי מטורף שטייס אזרחי במטוס אזרחי יטוס לאיזור מאויים. לא משלמים לו על זה. עבור אלעל זו מציאות שאנחנו מורגלים אליה, רגילים לעבוד בה וגם, מה לעשות, יש בזה גם קצת ציונות. אני מניח שכל מי שמתגורר ועובד באיזור העוטף/אשקלון מרגיש מאוד דומה.
-
אנסה לענות לכולם בפוסט אחד. אם חושבים שצריך תעופה אזרחית ישראלית, בשגרה ובחרום, אז צריך לתת לה תנאים להתקיים. לא מדבר על העדפה, מדבר במינימום על השוואת תנאים למול חברות זרות. בשגרה אני לא בטוח שצריך. בחרום אני בטוח שצריך. למזלנו לא חווינו מלחמה כוללת הרבה שנים. אבל אפילו במבצעים בעזה, מספיק שנפל טיל בודד באיזור נתבג וכל החברות הזרות (למעט בריטיש, כבוד להם!) הפסיקו לטוס, מיד. אני בטוח שבמלחמה כוללת, כולן תפסקנה לטוס. אלעל המשיכה. ותמשיך. זוכר את זעקות השבר של הנוסעים הישראליים שנתקעו בטורקיה ואיך תוך שניה זה התפתח למשבר (אמיתי או לא, לא יודע), ואלעל נרתמה לחלץ אותם מיוון (כי לטורקיה אסור לנו לטוס...) אם המדינה חושבת שלהיות מנותקים (כמה זמן נמשך צוק איתן?)למשך שבועות ארוכים מטיסות נוסעים ומטען זה אסטרטגית נכון, אז סבבה. היא לא חושבת כך. לדעתי הלא אובייקטיבית - בצדק. אז אולי האמריקאים יעזרו בטיסות מטען צבאיות, שיביאו מטען צבאי אמריקאי, ואולי לא. לא יודע איזה ממשל יהיה שם ומה יהיו האינטרסים שלו. בוודאות מטען אזרחי לא יגיע ולא נוסעים. במלחמה תמיד מופתעים מחוסרים כאלה ואחרים, ולא תהיה דרך להביא אותם לארץ למעט ספינות (שאין לי מושג אם גם הן תמשכנה להגיע, שם הצוותים למיטב ידיעתי זרים). תעופה זה שוק מטורף בהשוואה כמעט לכל תחום אחר. שתי יצרניות מטוסים, לשתיהן דגמים שנבדלים האחד מהשני באחוזים בודדים. דלק, אגרות מעבר, אגרות נחיתה - כולם משלמים בערך אותו הדבר. שכר העובדים (תיכף נרחיב) דומה. לכן, היכולת לייצר יתרון יחסי מוגבלת מאוד. חברות שמשגשגות מאוד הן כאלו שנהנות מסובסידיה ממשלתית (מהמפרץ, טורקיש) או פועלות במודל עסקי שונה (לאו קוסט) שבו הרווח בא לאו דווקא מכרטיס הטיסה. וגם בכאלה מספיק משבר פנימי קטן ויש קריסה. טייסים בישראל מרוויחים יפה ביחס למי? בכל החברות הישראליות השכר דומה. בארקיע אולי נמוך מעט, לא מכיר לעומק, אבל בגדול באלעל, ישראייר וקאל אין פערים מדהימים. עובדה שיש טייסים טובים שנשארים בחברות האלו מבחירה עשרות שנים למרות שיכלו לעבור לאלעל. שכר טייסים באלעל לא שונה מהשכר בחברות זרות (מייג’ור/לגאסי). אם תשווה את השכר פר תפוקה, כמה שעות טיסה אפקטיביות טייס נותן, הטייס הישראלי יעיל מאוד ועובד קשה יותר, תמורת פחות, מעמיתו האירופי או האמריקאי. משמעותית פחות. אז קל לנפנף בסכומים, אבל כמה מרוויח מנהל מחלקה בבית חולים, מהנדס בכיר בחברה או מישהו אחר במעמד מקביל לקברניט וותיק? אותו הדבר. אני לא נכנס לסטטיסטיקה בכוונה, אבל הרבה מאוד טייסים בוגרי חיל האויר לא בוחרים להמשיך לאלעל. אם היה מדובר בבוננזה כלכלית מטורפת, זה כנראה היה שונה. יש להם הצעות טובות לא פחות בתחומים אחרים. סכסוכי עבודה בכל חברות התעופה פוגעים בנוסעים. זה מצער אבל זה המצב. יש לטייסים אחריות להגעה למצב הזה אבל גם להנהלת החברה שלא השכילה לפתור את הפלונטר מוקדם יותר. זה קורה בכל החברות הגדולות. זה לא קורה בלאוקוסט, יודעים למה? כי שם הטייסים הם סוג של עבדים. על הפיפס הכי קטן יעיפו אותם. טסים שם חולים, טסים שם עם בעיות בבית כי חוששים למקום העבודה, כי יש המון טייסים זוטרים אחרים שיחליפו אותם. יש הרבה עבודות שאפשר לעשות בכשירות חלקית. גם לטוס אפשר במטוס נוסעים מודרני. אבל אם זה משתלב בבעיה, מזג -אויר, תקלה, בעיית תעבורה, שצריך לפעול חד, מדוייק ותכליתי, יש סיכוי שהטייס הזה יפספס. שלא לדבר על טעויות שהוא יכניס בעצמו במטוס תקין. עיקר התאונות בימינו הן מהמשפחה הזו, טעות טייס נטו או טיפול שגוי בתקלה/ארוע מינורי שמתפתחים לקטסטרופה. לא הבנתי את ההערה על שמות משפחה. רומז לגזענות? לנפוטיזם? את שניהם חד משמעית אין באלעל ואין בחיל האויר. סבבה שיש לקוחות שמעדיפים לשלם 20$ יותר ולא לטוס באלעל. זו המהות של שוק חופשי. העובדה שאלעל שרדה מאז הפרטתה ללא סיוע מעידה שכנראה יש מספיק אחרים שמוכנים לשלם 20$ יותר וכן לטוס באלעל.
-
לא התכוונתי לפתח את הדיון לכיוון של שנאה, עצמית או לא, ישראלית או לא. זו לא הסוגיה וחבל להיתפס אליה. השורה התחתונה שלי היא אחרת. אם נדרשת תעופה ישראלית, צריך לתת לה לכל הפחות תנאים שיוויונים להתחרות. שיוויוני זה לדאוג שלחברות זרות לא יהיה יתרון בחסות המדינה. שיוויוני זה לדאוג שבעת מגה משבר חיצוני-עולמי הסיוע שהחברות הישראליות מקבלות דומה באופיו והיקפו למה שחברות זרות מקבלות. נכון לעכשיו זה רחוק מלהיות המצב.
-
לא הולך להתנגח עם אף אחד כאן. גילוי נאות - עובד אלעל, מהסוג שנהנים להכפיש בתקשורת כשלובש מדי אלעל. לאלעל חסרונות רבים, נכון שהיא תעבור התייעלות, הכל נכון. כמו גופים וחברות רבות אחרות במשק. אבל כמה נקודות למחשבה: - הוצגה כאן אקסיומה לפיה כל כמה שנים אלעל קורסת וזקוקה לסיוע ממשלתי. למיטב ידיעתי זה לא קרה מאז שהופרטה, אי שם ב 2004-2005. אני לא מכיר סיוע ממשלתי לאלעל מאז. - אלעל פועלת באחד מהשווקים הכי אגרסיביים ותחרותיים שיש, נאמנות לקוחות (שאינם עסקיים) כמעט ואינה קיימת וכל אחד שמוצא דיל זול ב 10$ הולך עליו, ועדיין אלעל שורדת (בלי סיוע ממשלתי) לפחות 15 שנה. - לא רק שאין סיוע ממשלתי, נראה שהדבר היחיד שמעניין את מדינת ישראל בשגרה זו עלות הכרטיסים. כל זב חוטם טס לפה. חברות זרות מקבלות הטבות אדירות שפוגעות בתחרות ואלעל מתמודדת בידיים חצי קשורות - אייר אינדיה טסה בנתיב מקוצר, טורקיש טסה בטירוף לתל אביב אבל הטורקים מונעים מאלעל להטיס נוסעים לטורקיה, והמדינה שותקת. - בטחון זה יתרון שיווקי לפעמים, אבל מעצבן הרבה נוסעים ומעכב את הפעילות. מי שמגדיר את הבטחון הוא המדינה, לא אלעל. השבכ מכתיב את הנהלים, אלעל צריכה לפעול בתוכם. הכעס כלפי אנשי הביטחון מופנה כלפי אלעל, ולא תמיד בצדק. - אלעל לא יכולה להתקבל לאף ברית תעופה עולמית, בגלל ווטו (עד היום לפחות) של החברות הערביות. זה חסרון שיווקי אדיר. - משבר הקורונה תפס את אלעל בנקודה הכי רגישה שיכולה להיות, בדיוק בסוף המהלך של החלפת צי המטוסים בעלויות אדירות. מטוס חדש זה חווית טיסה טובה יותר לנוסע אבל בעיקר חסכון בדלק ובעלויות אחזקה. כאשר לא טסים, עלויות המימון נשארות מטורפות אבל מנגד אין חיסכון. - כל ענקיות התעופה העולמיות קרסו בעקבות משבר הקורונה, חברות התעופה האמריקאיות וחלק גדול מהאירופיות קיבלו מענקים עצומים, לא הלוואות מהממשלים המקומיים אלא מענקים, אולי הם מבינים משהו שאנחנו לא? היחידות שאיך שהוא שרדו הן חברות הלאו קוסט, שהמודל העסקי שלהן שונה. - משעשע אותי לראות את כמות השנאה (העצמית?) שאנשים מפתחים לאלעל. אני יכול להבין שנאה וכעס כלפי מונופולים שאתה מחוייב במגע איתם - דואר ישראל, חברת החשמל, העיריה וכו׳. היתה לך חוויה שלילית עם אלעל? דפדף הלאה וטוס בכיף בלופטנזה/בריטיש או אייר פראנס שמטוסיהן אף פעם לא מתעכבים וטייסיהם אף פעם לא שובתים (חחח). למה לבזבז זמן על השנאה הזו? לא מחפש את הדמעות שלכם, לא רוצה לבכות על הכתף של אף אחד. מחפש יחס ענייני מכבד והוגן מצד המדינה, זה הכל.
-
להורי היתה טלבו 1510 שנת 1980. היתה מעין מתיחת פנים של ה 1307/8. חזית של סולארה עם עיצוב האצבק זהה ל 1307/8. מכונית מעולה! פנים מהודר ומפנק (רמת גימור SX) כולל מחשב הדרך שהוצג כאן. הוחלפה בפאסאט 1981 שהיתה בדיוק ההיפך ממנה, קשוחה וספרטנית. תודה על הסקירה!
-
בגדרה יש במרחקים קצרים פערים גדולים. כדאי מאוד להתייעץ עם מתווך אמין (יש כזה דבר?) או עם חבר שגר. הצפון הוותיק למשל נשמע כמו מליון דולר, וזה רחוק מזה. אני מתרשם שהגדרה הצעירה תסבול בקרוב מקשיים תחבורתיים משמעותיים, כי בונים שם לא מעט רבי קומות ואני לא מכיר פתרון תחבורתי שיקל על המצב.
-
לסגור את המעגל, הגעתי חמש דקות לפני הזמן, השומר הכניס אותי בדיוק בשעה היעודה. לקחתי מספר והמתנתי בתור. בערך 15 דקות ואני בחוץ. עובד לא רע. רק ההמתנה לתור...
-
לכל המגיבים, תודה אבל- אני לא מבין מה הקשר בין התו הסגול וכמות האנשים המירבית באולם או חדר מסויים לבין כמות התורים. כמות התורים נקבעת על פי כמות האנשים שפקיד/ה מקבל בשעה. מניח שיש לזה תקן כלשהו. אם אותם האנשים חיכו בתור שעתיים באולם בו יושב הפקיד או הגיעו לפי התור שנקבע מראש, זה לא משנה. ספיקת הלקוחות צריכה להיות זהה. קורונה או לא. אפליקציה שמחייבת זיהוי, שואלת אותך באיזה סניף תרצה לקבוע תור, מציגה לך רק את התורים הרלוונטיים באותו הסניף ואז מאפשרת לך לקבל את התור המוצע או שמעיפה אותך החוצה לתהליך זיהוי מחדש כדי לבדוק את המצב בסניף אחר היא הזויה. אפליקציה שלא מאפשרת להרשם לתור מוקדם יותר (רשימת המתנה, אם מישהו יבטל) ולא מאפשרת לך לבדוק מה מצב התור בסניפים אחרים מבלי לבטל את התור שכבר יש לך ביד היא הזויה. מבין שנוצר עומס בשל התקופה שלא היתה קבלת קהל, אז אולי זו הזדמנות להתקדם ולאפשר פעולות בסיסיות מרחוק ולא להטריח אנשים פיזית לסניף? במיוחד בימי התפרצות פוטנציאלית חוזרת.
-
אני לא מקבל את הטיעון שזה בגלל הקורונה. צוואר הבקבוק הוא הזמן של כל לקוח מול הפקיד/ה. פעם נאלצת להגיע בזמן אקראי ולהמתין שעשרות לקוחות לפניך יסיימו ויגיע תורך. זה באמת גרם להצטברות עשרות ויותר לקוחות, לצפיפות ודוחק. עכשיו מתזמנים את התור כך שתגיע מעט לפני הזמן שבו צפוי שהפקיד יסיים עם זה שלפניך. אם כבר אז להיפך, המערכת מונעת הצטברות אנשים ומייצרת זרימה יעילה מהגעה ועד לסיום הטיפול. לא רואה את הקשר לקורונה.
-
מאפשרים לבצע העברת בעלות און ליין, שזו פעולה הרבה יותר בעייתית ובעלת פוטנציאל פלילי, ואת הפעולה הכמעט טכנית של הפקדה ושל הפשרה - לא. הזוי.
-
שלום, צריך להקפיא רשיון רכב אחד ולהפשיר רשיון של רכב שני. אז בעלות כבר אפשר להעביר און ליין. את זה לא. חייבים להגיע פיזית למשרד הרישוי. מוריד אפליקציית myVisit. תהליך הזדהות מסורבל, התור הקרוב בסניף הקרוב אלי (רחובות), בעוד שבוע וחצי. קובע וחושב, בוא נבדוק מה עם סניפים טיפה רחוקים יותר. אז אי אפשר לבדוק את זה אלא אם ביטלת את התור שכבר קבעת, בלי לדעת מה פנוי. אז תיחמנתי את המערכת כדי לא לאבד את התור שיש לי כבר ונכנסתי עם ת.ז. של אישתי. באשדוד אין כלום. אשקלון גם. בדקתי ברהט! אין. ב *5678 מסרבים לקבוע, ומפנים לאפליקציה. זה לא נראה לי סביר. פעם, לא מזמן, היית מתייצב במשרד הרישוי, מכין את עצמך להמתנה מבאסת של שעה או יותר אבל יודע שתצא עם וי על ביצוע המשימה. עכשיו זה הזוי שאלו קבועי הזמן לטיפול. אם יש רעיונות איך למצוא תור במועד קרוב יותר אשמח לשמוע, גם אם מדובר בנסיעה ארוכה יותר (כאמור, גר באזור רחובות).
