Jump to content
  • זה פיצ'ר - בקרת השיוט האדפטיבית באאוטלנדר החדש עלולה להפתיע


    discoTD5
     שיתוף

     

    הסיבה שאתם קוראים כאן עכשיו את מאמר הזה היא בדיוק הסיבה בגללה עלה לאוויר אתר car-pad. יש דברים שאני סבור שהם חשובים וראויים לפרסום, ואחרים סבורים שלא. זה אחד מהם.

     

    ראשית לפני שנצלול לעומקו של פיצ'ר באאוטלנדר החדש , אציין כי התייעצתי עם כמה מחברי, כאלה שמבינים דבר או שניים בנהיגה ובכלי רכב. לדעת חלק מהם מדובר בפיצ'ר מצוין, בעוד שאחרים סבורים שהוא שגוי. אני משאיר לכם לגבש את הדעה שלכם.

     

    לעומקו של פיצ'ר- כשאתם נוהגים ברכב מודרני וחדש, ממש ממש חדש, אתם מצפים להתנהגות מסוימת וידועה מראש של הרכב, כאשר אתם מפעילים מערכת כזו או אחרת.

     

    כאשר מערכת של הרכב מתנהגת באופן שונה מהמצופה, אתם מופתעים ותוהים אם מדובר בתקלה או בהתנהגות מכוונת. כאשר זה מתרחש כחלק ממערכת בטיחות אקטיבית מקורית, זה כבר ממש ממש מפתיע. זה בדיוק מה שארע לי במהלך בחינת מיצובישי אאוטלנדר החדש.

     

    אצטט מתוך ספר הרכב של האאוטלנדר החדש:

    "כאשר מערכת ה – ACC (ACC = בקרת שיוט אדפטיבית – י.פ.) פועלת במהירות שמעל ל – 70 קמ"ש ורכבך נוסע אחרי רכב איטי יותר (מתחת למהירות שהוגדרה) ואתה מפעיל את פנסי האיתות השמאליים, מערכת ה ACC תתחיל להאיץ אוטומטית את הרכב כדי לסייע בעקיפתו והיא תתחיל לקצר את המרחק אל הרכב שלפניך. רק פנסי האיתות השמאליים מפעילים פעולה זו."

     

    הסיבה שהתכנסנו כאן היא כי הופתעתי מאוד מהפיצ'ר האמור, והייתי בטוח שמדובר בתקלה, עד שבסיוע נציגי היבואן הופנינו למקום המדויק בספר הרכב. כאשר נהגתי ברכב, והפעלנו את בקרת השיוט האדפטיבית, ציפינו שהיא תתנהג כמו בכל רכב אחר עם בקרת שיוט אדפטיבית. זה אומר שכאשר הרכב מזהה רכב איטי יותר לפניו, הוא מתאים את המהירות לרכב האיטי יותר, שומר ממנו מרחק בטוח כפי שקבעתם במערכת האדפטיבית, גם אם המהירות נמוכה יותר מהמהירות שאתם קבעתם לבקרת השיוט.

     

    כאשר הכביש לפניכם 'נפתח' מחדש, המערכת יודעת לזהות זאת, ומאיצה למהירות שקבעתם מראש. גם אם תעברו נתיב על מנת לעקוף, הרכב יזהה שהדרך לפניכם פנויה, ויאיץ למהירות אותה קבעתם.

    לא במיצובישי אאוטלנדר החדש.

     

    אתם נוהגים באאוטלנדר החדש עם בקרת שיוט אדפטיבית מופעלת. לפניכם רכב איטי, והאאוטלנדר שלכם יודע לשמור את המרחק שקבעתם מהרכב שלפניכם אלא שאם תאותתו שמאלה (רק באיתות שמאלה), ועוד לפני שעברתם נתיב, כלומר הרכב האיטי עדיין לפניכם, הרכב יעלה מיד סל"ד, יגביר מהירות ויצמצם את המרחק מהרכב שלפניכם. כל הטוב הזה, כאמור רק כאשר תאותתו שמאלה. לא ימינה. איתות שמאלה > העלאת סל"ד מיידית  > האצה  > צמצום מרחק מהרכב שלפניכם. אם לא תעברו נתיב שמאלה, במהרה תסגרו את המרחק מהרכב שלפניכם, ואז הרכב יבלום את עצמו, שכן הוא מזהה את הרכב האיטי שלפנים. חשוב לציין – הרכב מתנהג בדיוק רב כפי שמתואר בספר הרכב.

    אם אתם מאותתים שמאלה עד שנהג כלשהו יאפשר לכם להשתלב בנתיב המהיר יותר המשמעות היא שהמרחק מהרכב שלפניכם יהיה קטן משמעותית ממה שקבעתם בבקרת השיוט.

     

    רגע אתם אומרים, מה זה רע? הרכב מעלה סל"ד כדי להיות בתוך תחום הסל"ד בו המומנט הוא המירבי לטובת עקיפה. אתם צודקים – אם זה בלבד מה שהיה קורה, לא הייתם קוראים כאן עכשיו. בפועל גם המהירות עלתה, וגם המרחק מהרכב שמלפנים הצטמצם מאוד. שני הדברים הנוספים – אסור לדעתי שיקרו.

     

    מכיוון שלא נתקלתי בהתנהגות שכזו באף רכב אני משאיר לכם לגבש את דעתכם האם איתות שמאלה בעת נהיגה עם קרוז אדפטיבי פועל אמורה להגביר מהירות ולהקטין את המרחק הנשמר מהרכב שמלפנים.

     

    לעניות דעתי, עם כל הצניעות ובמחילה מאנשי מיצובישי, איתות שמאלה צריך רק...להפעיל את אורות האיתות החיצוניים בצד שמאל של הרכב. 

     

    המאמר פורסם באתר car-pad של יואב פולס. 

     שיתוף


    User Feedback

    Recommended Comments



    לדעתי מערכת מטופשת לחלוטין, הרי הנתיב השמאלי לא  משמש תמיד רק לעקיפה, אלא גם להשתלבות לצורך פניה שמאלה כלומר גם במקרים בהם הנתיב השמאלי עמוס בהרבה מהימני.

    • אהבתי 1
    • מעניין 1
    • רעיון טוב! 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 3 שעות, ירון דורפמן כתב:

    לדעתי מערכת מטופשת לחלוטין, הרי הנתיב השמאלי לא  משמש תמיד רק לעקיפה, אלא גם להשתלבות לצורך פניה שמאלה כלומר גם במקרים בהם הנתיב השמאלי עמוס בהרבה מהימני.

     

    אז במקרה הזה המערכת לא תתן לרכב להאיץ בלי סוף, היא תראה מכוניות שם ממילא. זה לא מערכת שתגרום להתנגשות. בכל מקרה הנתיב השמאלי מהיר מזה הימני. גם אם לא לעקיפה, היציאה חייבת להיות מלווה בהאצה, אחרת אתה מעכב את התנועה.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    אם אני זוכר נכון, זה קורה במצב בו אתה נוסע מאחורי רכב הנוסע במהירות נמוכה מהמהירות המקסימלית אותה קבעת, ואז באיתות הרכב מאיץ למהירות המוגדרת.

     

    באותה מידה לפי התגובות צריך לבטל את הגיר האוטומוטי כי הוא נוסע לבד קדימה שלא כמו בידני בלי ללחוץ על הגז, מסוכן מאוד ובלתי צפוי.

    • אהבתי 1
    • לא הבנתי... 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    כל שורש אי ההבנה הוא שבמקום לנהוג כמו ACC של פעם, שבה תחילה יצאת לעקיפה במהירות של הרכב הנעקף (ועיכבת את מי שמאחוריך בשמאלי כמו ציפור ישראלית מאד), הפיצ'ר נשוא שרשור זה מדמה עקיפה נורמלית, בה אתה מאיץ יחד עם היציאה לעקיפה. לא מבין מה באמת הבעיה בזה.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    עם נהגי ישראל הזחלנים שעושים עומסים בכל כביש ריק, כל דבר שמאיץ בשבילם את האוטו מבחינתי הוא מבורך

    • אהבתי 2
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 6 שעות, Mike808 כתב:

    כבר יש רכבים עם עקיפה אוטומטית בעת שימוש בבקרת השיוט שעוברים נתיב בעצמם כשהנהג מפעיל את האיתות, זה קיים במרצדס ולמיטב זכרוני גם בלקסוס.

     

    אני מסכים עם @RK שהרכב לא מפתיע אף אחד והנהג צריך לדעת לתפעל את הרכב שלו ואת המערכות המותקנות בו.

     

    קיים גם בטסלה אם קונים את חבילת FSD.
     

     

    עריכה אחרונה על ידי eladts
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    קיים גם אצלי בחינם,פחמנוע אסייתי נירו,שם את המהירות של ACC קרוב ל-VMAX בסביבות 1XX,מאיץ מיידי כאשר יוצא לעקיפה אפילו בלי איתות והנתיב פנוי לפני :D

    • מצחיק 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 22 שעות, ירון דורפמן כתב:

    לדעתי מערכת מטופשת לחלוטין, הרי הנתיב השמאלי לא  משמש תמיד רק לעקיפה, אלא גם להשתלבות לצורך פניה שמאלה כלומר גם במקרים בהם הנתיב השמאלי עמוס בהרבה מהימני.

     

    דוגמא מעולה!

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    כל התערבות אוטונומית בהחלטות הנהג היא התערבות מטופשת. כי מחשבים לא יכולים להחליף אנשים.

     

    קחו לדוגמא את המערכת הכי פשוטה של בקרת שיוט, בעליה שנמצאת לפני ירידה כשאין שום שדה ראיה המערכת מרגישה האטה, מורידה הילוך ונותנת גז כאילו אין מחר. מעבר לעיקול יש פקק ענק שלא היה ניתן לראות או לחזות מראש, התוצאה - בלימת חירום אחרי ההאצה המטופשת.

     

    לעומת זאת, מוח אנושי היה מקבל החלטה להאיט לפני סיום העליה כי ללא שדה ראיה אי אפשר לדעת מה מחכה מעבר לעליה.

     

    אותו דבר בעיקולים, פניות חדות.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    ממש לא נכון !
    ועוד איך מחשב יכול להחליף אנשים,אבל האנשים מתבלבלים או לא מבינים את ההגדרות.
    אנחנו מדברים כרגע על מערכת LEVEL 1 !!!

    1911652155_AutonomousLevel.thumb.png.f81a3dad9904a8156d5a59c12ad6944a.png

     

    מעל LEVEL 3 אני לא רואה את המחוקקים בזמן הקרוב מאפשרים ערבוב בין רכבים כאלו ביחד עם נהגים אנושיים,כי כמו שידוע יש צד שני לדוגמא שנתת למוח האנושי,הטמטום האנושי אינסופי,לכן אין אלגוריתם שמסוגל לשקלל את זה,ומעל דרגה 3 מצריך גם V2X communication protocols

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    • חברי המעגל הראשון

    בדיוק כמו שבן אדם יודע לא להאיץ כשאין שדה ראיה...

    אם רכבים מתקשרים אחד עם השני, הרכב שלך ידע שיש פקק בסוף העליה לפני שאתה תדע.

    עריכה אחרונה על ידי SlowRide
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לא סיימתי לקרוא את כל התגובות ולכן אולי כבר ציינו זאת:

     

    נסעתי בES החדשה גם שם קיים את הפיצ'ר הזה. ממה שזכור לי במידה והרכב לא מזהה תזוזה שמאלה לעקיפה, הרכב מאט וחוזר לשמור מרחק כפי שהיה קיים.

    חשוב לציין שברכב שאני נהגתי לפחות היה מספיק מרווח ביטחון ביני לבין הרכב שמולי, לכן הרכב לא סיכן אותי גם ככה.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 13 דקות, outlander כתב:

    בבקשה, תוכיח לי איך מחשב יכול להחליף אדם במקרה שציינתי.

    אני לא צריך להוכיח לך כלום !
    על מה שאנחנו מדברים כרגע בדיון ACC זה בקטגורית "עזרים" ממש לא במושגים של יכולת אוטונומית.לכן רשמתי,עולם האוטונומית יכול להתקיים רק לצד V2X communication protocols  ואז המחשב ישקלל REAL TIME DATA מהכביש,מכוניות בסביבה ויגיע להחלטות יותר איכותיות מנהג אנושי....אבל זה עוד רחוק כמו שציינתי.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני כשעה, outlander כתב:

    כל התערבות אוטונומית בהחלטות הנהג היא התערבות מטופשת. כי מחשבים לא יכולים להחליף אנשים.

     

    קחו לדוגמא את המערכת הכי פשוטה של בקרת שיוט, בעליה שנמצאת לפני ירידה כשאין שום שדה ראיה המערכת מרגישה האטה, מורידה הילוך ונותנת גז כאילו אין מחר. מעבר לעיקול יש פקק ענק שלא היה ניתן לראות או לחזות מראש, התוצאה - בלימת חירום אחרי ההאצה המטופשת.

     

    לעומת זאת, מוח אנושי היה מקבל החלטה להאיט לפני סיום העליה כי ללא שדה ראיה אי אפשר לדעת מה מחכה מעבר לעליה.

     

    אותו דבר בעיקולים, פניות חדות.

     

    אין שום התערבות בהחלטות הנהג. מדובר במערכת סיוע לנהג ולא במערכת לנהיגה אוטונומית. אתה יושב מאחורי ההגה ויכול לשלוט בו ובדוושות בדיוק על מנת לתפעל את הרכב במקרים שציינת.

     

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים




    הצטרף לדיון

    ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

    Guest
    הוסף תגובה...

    ×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...