Jump to content
  • זה פיצ'ר - בקרת השיוט האדפטיבית באאוטלנדר החדש עלולה להפתיע


    discoTD5

     

    הסיבה שאתם קוראים כאן עכשיו את מאמר הזה היא בדיוק הסיבה בגללה עלה לאוויר אתר car-pad. יש דברים שאני סבור שהם חשובים וראויים לפרסום, ואחרים סבורים שלא. זה אחד מהם.

     

    ראשית לפני שנצלול לעומקו של פיצ'ר באאוטלנדר החדש , אציין כי התייעצתי עם כמה מחברי, כאלה שמבינים דבר או שניים בנהיגה ובכלי רכב. לדעת חלק מהם מדובר בפיצ'ר מצוין, בעוד שאחרים סבורים שהוא שגוי. אני משאיר לכם לגבש את הדעה שלכם.

     

    לעומקו של פיצ'ר- כשאתם נוהגים ברכב מודרני וחדש, ממש ממש חדש, אתם מצפים להתנהגות מסוימת וידועה מראש של הרכב, כאשר אתם מפעילים מערכת כזו או אחרת.

     

    כאשר מערכת של הרכב מתנהגת באופן שונה מהמצופה, אתם מופתעים ותוהים אם מדובר בתקלה או בהתנהגות מכוונת. כאשר זה מתרחש כחלק ממערכת בטיחות אקטיבית מקורית, זה כבר ממש ממש מפתיע. זה בדיוק מה שארע לי במהלך בחינת מיצובישי אאוטלנדר החדש.

     

    אצטט מתוך ספר הרכב של האאוטלנדר החדש:

    "כאשר מערכת ה – ACC (ACC = בקרת שיוט אדפטיבית – י.פ.) פועלת במהירות שמעל ל – 70 קמ"ש ורכבך נוסע אחרי רכב איטי יותר (מתחת למהירות שהוגדרה) ואתה מפעיל את פנסי האיתות השמאליים, מערכת ה ACC תתחיל להאיץ אוטומטית את הרכב כדי לסייע בעקיפתו והיא תתחיל לקצר את המרחק אל הרכב שלפניך. רק פנסי האיתות השמאליים מפעילים פעולה זו."

     

    הסיבה שהתכנסנו כאן היא כי הופתעתי מאוד מהפיצ'ר האמור, והייתי בטוח שמדובר בתקלה, עד שבסיוע נציגי היבואן הופנינו למקום המדויק בספר הרכב. כאשר נהגתי ברכב, והפעלנו את בקרת השיוט האדפטיבית, ציפינו שהיא תתנהג כמו בכל רכב אחר עם בקרת שיוט אדפטיבית. זה אומר שכאשר הרכב מזהה רכב איטי יותר לפניו, הוא מתאים את המהירות לרכב האיטי יותר, שומר ממנו מרחק בטוח כפי שקבעתם במערכת האדפטיבית, גם אם המהירות נמוכה יותר מהמהירות שאתם קבעתם לבקרת השיוט.

     

    כאשר הכביש לפניכם 'נפתח' מחדש, המערכת יודעת לזהות זאת, ומאיצה למהירות שקבעתם מראש. גם אם תעברו נתיב על מנת לעקוף, הרכב יזהה שהדרך לפניכם פנויה, ויאיץ למהירות אותה קבעתם.

    לא במיצובישי אאוטלנדר החדש.

     

    אתם נוהגים באאוטלנדר החדש עם בקרת שיוט אדפטיבית מופעלת. לפניכם רכב איטי, והאאוטלנדר שלכם יודע לשמור את המרחק שקבעתם מהרכב שלפניכם אלא שאם תאותתו שמאלה (רק באיתות שמאלה), ועוד לפני שעברתם נתיב, כלומר הרכב האיטי עדיין לפניכם, הרכב יעלה מיד סל"ד, יגביר מהירות ויצמצם את המרחק מהרכב שלפניכם. כל הטוב הזה, כאמור רק כאשר תאותתו שמאלה. לא ימינה. איתות שמאלה > העלאת סל"ד מיידית  > האצה  > צמצום מרחק מהרכב שלפניכם. אם לא תעברו נתיב שמאלה, במהרה תסגרו את המרחק מהרכב שלפניכם, ואז הרכב יבלום את עצמו, שכן הוא מזהה את הרכב האיטי שלפנים. חשוב לציין – הרכב מתנהג בדיוק רב כפי שמתואר בספר הרכב.

    אם אתם מאותתים שמאלה עד שנהג כלשהו יאפשר לכם להשתלב בנתיב המהיר יותר המשמעות היא שהמרחק מהרכב שלפניכם יהיה קטן משמעותית ממה שקבעתם בבקרת השיוט.

     

    רגע אתם אומרים, מה זה רע? הרכב מעלה סל"ד כדי להיות בתוך תחום הסל"ד בו המומנט הוא המירבי לטובת עקיפה. אתם צודקים – אם זה בלבד מה שהיה קורה, לא הייתם קוראים כאן עכשיו. בפועל גם המהירות עלתה, וגם המרחק מהרכב שמלפנים הצטמצם מאוד. שני הדברים הנוספים – אסור לדעתי שיקרו.

     

    מכיוון שלא נתקלתי בהתנהגות שכזו באף רכב אני משאיר לכם לגבש את דעתכם האם איתות שמאלה בעת נהיגה עם קרוז אדפטיבי פועל אמורה להגביר מהירות ולהקטין את המרחק הנשמר מהרכב שמלפנים.

     

    לעניות דעתי, עם כל הצניעות ובמחילה מאנשי מיצובישי, איתות שמאלה צריך רק...להפעיל את אורות האיתות החיצוניים בצד שמאל של הרכב. 

     

    המאמר פורסם באתר car-pad של יואב פולס. 


    User Feedback

    Recommended Comments



    אני למשל מאותת רק כשאני מתכוון לעקוף באותו רגע, או שאני כבר התחלתי עקיפה. אז כל הסיטואציה הזאת פשוט לא תקרה לעולם...

     

    לפני 13 דקות, discoTD5 כתב:

    ועוד לפני שעברתם נתיב, כלומר הרכב האיטי עדיין לפניכם, הרכב יעלה מיד סל"ד, יגביר מהירות ויצמצם את המרחק מהרכב שלפניכם

     

    אני לא חושב שיש טעם באיתות על 'כוונה לעקוף'.

    • רעיון גרוע 2
    • מעניין 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    הכוונה כנראה טובה אבל יש מקרים שבהם אני דווקא מתרחק מהרכב מלפנים לפני עקיפה, כדי להגדיל את שדה הראייה. זה מאפשר לראות למרחק גדול יותר כדי לוודא שאפשר לסיים את העקיפה בביטחון. 

     

    במקרה הזה קורה בדיוק הפוך.   

     

    לדעתי טעות שהמערכת מבצעת הכללה גורפת.  כל מקרה לגופו.

     

    האם האופציה הספציפית הזאת ניתנת לכיבוי בהגדרות של המערכת?

    עריכה אחרונה על ידי banji man
    • אהבתי 3
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    • חברי המעגל הראשון

    כמינימום - זה משהו שצריך להדגיש בעת המסירה לכל רוכש של הרכב.

     

    במקומות בהם נהוג לאותת *רק* כאשר מתחילים בעקיפה - זה יכול להיות טוב.

    במקומות בהם נהוג לאותת, כבר כהצהרת כוונות - סכנה גדולה.

    במקומות בהם לא נהוג לאותת - זה לא משנה.

     

    לדעתי מה שזה היה צריך לעשות זה לא להעלות סל'ד (ומכאן גם מהירות) אלא להעלות סל'ד ולהוריד הילוך תוך שמירה על המהירות המתאימה עד כמובן שתתבצע העקיפה, הכביש לפנים יתפנה והרכב יוכל לחזור למשטר הילוכים רגיל.

    עריכה אחרונה על ידי dani666
    • אהבתי 2
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 19 דקות, outlander כתב:

    אני לא חושב שיש טעם באיתות על 'כוונה לעקוף'.

    זאת המטרה של איתות, למנוע מהסביבה להיות מופתעת ממה שהרכב עושה על הכביש.

    האיתות בהחלט צריך להתחיל לפני הסטיה מהנתיב, זאת אומרת בשלב הכוונה.

    • אהבתי 7
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    זה לא הרכב היחידי שעושה את זה וזה תחום בו יצרני הרכב משקיעים כיום מחשבה מבחינת בטיחות והתנהגות יותר זורמת "ואנושית". בגרסתה הפשוטה, המערכת אכן תחל להאיץ רק לאחר שהרכב עבר נתיב באופן מלא והיא יכולה לזהות שהדרך פנויה, זה לוקח איזה שנייה ולפעמים גם שתיים עד שהרכב מתחיל להאיץ. נהג אנושי, שגם יודע לנהוג, יחל בהאצה לפני עקיפה בהתאם למצב התנועה, אם אין שום רכב באופק מאחור יתכן כי הוא יבצע את זה כמו המערכת, כלומר יעבור נתיב קודם ורק אז יאיץ, אך אם יש רכבים מתקרבים הוא לרוב אכן יחל בהאצה לפני המעבר או תוך כדי המעבר. את החלק הזה יצרני הרכב מנסים עכשיו לחקות ויש עוד יצרנים המדווחים שכעת בשדרוג למערכת בקרת השיוט האדפטיבית בעת איתות לעקיפה (וכן, לא לחזרה לנתיב כי זה לא נחוץ) המערכת תחל להאיץ קצת לפני בכדי לבצע את העקיפה בצורה חלקה יותר, מהירה יותר ושלא תפריע לשאר התנועה. 

     

    לגבי שימוש במערכת בכלל? עבורי היא מיותרת לחלוטין, אולי למעט נסיעה בפקקי תנועה ממש ממש ארוכים. אין לי כל רצון לשמש גננת למערכת זו או אחרת וכיום, כל המערכות האלו עדיין צריכות גננת. 

    • אהבתי 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    אני חושב שזה דווקא פיצ'ר מצויין שיעזור לנהג הישראלי הטיפוסי בהינף אצבע של איתות לצמצם מרווח ולהיצמד אוטומטית לרכב שלפנים כמו שאנחנו אוהבים...

    זה ימנע ממאנייקים אחרים להשתחל בין נהג האאוטלנדר לבין הרכב שלפניו. 

     

    טוב , כל מה שכתבתי לעיל היה בציניות. לדעתי - פיצ'ר גרוע, מסוכן וכלל לא מתאים לתנאי  הארץ. 

    מעניין אם יש אפשרות בתפריטי הנהג לבטל פיצ'ר זה. 

    • מצחיק 3
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 58 דקות, אורי מ. כתב:

    זאת המטרה של איתות, למנוע מהסביבה להיות מופתעת ממה שהרכב עושה על הכביש.

    האיתות בהחלט צריך להתחיל לפני הסטיה מהנתיב, זאת אומרת בשלב הכוונה.

    ממש לא. אם אני משייט לי בנתיב השמאלי ולפתע מישהו מתחיל לאותת בימני על עקיפה המסקנה היא שהסטייה שמאלה היא מיידית ולכן אני לוחץ בחוזקה על דוושת הבלם. 

    זאת ועוד, אם אאט כתוצאה מהאיתות ואסע מאחוריך לא תדע אם הנתיב פנוי ואם נותן לך להכנס .. 

    אוהד

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 38 דקות, o_prime כתב:

    ממש לא. אם אני משייט לי בנתיב השמאלי ולפתע מישהו מתחיל לאותת בימני על עקיפה המסקנה היא שהסטייה שמאלה היא מיידית ולכן אני לוחץ בחוזקה על דוושת הבלם. 

    זאת ועוד, אם אאט כתוצאה מהאיתות ואסע מאחוריך לא תדע אם הנתיב פנוי ואם נותן לך להכנס .. 

    אוהד

     

    אנא, תסביר בבקשה למה נועד האיתות ומתי משתמשים בו, אם לא בשביל להודיע לסביבה על הכוונות שלך?

    • אהבתי 3
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    אני לא משתמש כמעט ב- SCC של יונדאי איוניק מכיוון שהוא מאט את הרכב ובעצם מסכל/משבש כל ניסיון עקיפה.

     

    אז מה שאתה מתאר כאן נשמע טוב.

     

    אבל לחצן ההפעלה לא צריך להיות האיתות השמאלי. 

    זה הזוי.

     

    אני הייתי רוצה לבחור באחת מ-3 אפשרויות:

    1. האטה בהתקרבות, כמו היום.

     

    2. שמירה על מהירות קבועה תוך סימון לנהג שאם הוא מתקרב יותר בלי להפעיל איתות הרכב יאט. מרחק התחלת הסימון בסעיף 2 זהה למרחק התחלת ההאטה בסעיף 1, למשך כשנייה ואז התחלת האטה.

    במידה והופעל האיתות - שמירה על המהירות כמו בסעיף 3.

     

    3. קרוז קונטרול רגיל ופרמיטיבי. ישמור על המהירות ויפעיל רק בלימת חירום.

     

    4. הייתי רושם כמו באאוטלנדר, אבל לא. לא חושב שזה חכם.

     

    כמובן מעבר בין המצבים רק בעמידה, בניוטרל.

    עריכה אחרונה על ידי פריג'י
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    גם ברכב הקודם שלי סיאט אטקה בבקרת שיוט אוטומטית ברגע שהיית מפעיל איתות הרכב היה מתחיל להאיץ על מנת לעקוף. 

     

    אני דווקא מצאתי את זה נוח הרכב שומר מרחק מספק מהרכב מלפנים ולאחר בדיקת הסביבה והכל פנוי מאותתים שמאלה והרכב מאיץ עוקף וחוזר לנתיב. 

    מצד שני ביליתי זמן יחסית רב בנסיעות בין עירוניות בחלק הדרומי של כביש 6 שהרבה פעמיים פנוי והנסיעה בו חלקה. 

    • אהבתי 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    • חברי המעגל הראשון
    לפני שעה, o_prime כתב:

    ממש לא. אם אני משייט לי בנתיב השמאלי ולפתע מישהו מתחיל לאותת בימני על עקיפה המסקנה היא שהסטייה שמאלה היא מיידית ולכן אני לוחץ בחוזקה על דוושת הבלם. 

    זאת ועוד, אם אאט כתוצאה מהאיתות ואסע מאחוריך לא תדע אם הנתיב פנוי ואם נותן לך להכנס .. 

    אוהד

    אתה לא אמור לשייט בנתיב השמאלי אלא לעקוף שם ואח"כ לחזור ימינה.
    במצב שאתה מתאר, אתה מהווה מכשול לנהג שרוצה לעקוף רכב אחר בנתיב הימני.

    לדעתי הניסיון יפה אבל הביצוע כושל מהסיבה הפשוטה שאם אתה מאותת, זה אומר שאתה רוצה לעקוף, לא שאתה יוצא לעקיפה.
    סדר הפעולות ההגיוני הוא קודם להצהיר על כוונה, כלומר לאותת, אחרי זה להסתכל לבדוק שהנתיב פנוי ורק אחרי זה להאיץ ולעקוף.
    מצד שני, אם יש ברכב חיישנים שמזהים שאין מכוניות בשטח מת וזה עובד איתם כך שהרכב יאיץ לבד רק אם הנתיב פנוי זה דווקא יכול להיות פיצ'ר נחמד למי שאריסטוקרט מדי בשביל להזיז את רגל ימין סנטימטר וחצי.
     

    • רעיון טוב! 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים




    הצטרף לדיון

    ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

    Guest
    הוסף תגובה...

    ×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...