Jump to content

ד"ר פוליצ'וק

  • הודעות

    944
  • כאן מאז:

כל מה שפורסם על ידי ד"ר פוליצ'וק

  1. יתכן ודברים השתנו. הסתובבתי בין הסוכנויות באמצע הקיץ. אז המחיר של פריוס היה 147000 ש"ח + 1000 על צבע מטלי + 1500 על הטאסות. גירסת הפרמיום עלתה 154000 ש"ח. לאומת זאת המחיר הבסיסי של סיוויק היה 147000 הכל כלול. הייתה הטבה של שנתיים דלק חינם 12000 ש"ח בתלושי פז-גז. לא רציתי את התלושים, נתנו לי 10000 ש"ח הנחה במזומן + מגיני רוח וקודן במתנה (עוד 1600 ש"ח). בנוסף נתנו לי הנחה של 5000 ש"ח על צבע בורדו. כך שבסיכומו של דבר ההנחה הייתה 16600 ש"ח. בטויוטה המילה "הנחה" נשמע כמו קללה גסה. הרעשים בפריוס לאו דווקא מהמנוע, אלה סתם רעשי כביש. כל רכב חולף נשמע בבירור. בסיוויק שומעים את רעשי הצמיגים, אבל זה הרבה יותר שקט בהשוואה לפריוס.
  2. הוספת בקרת שיוט ועוד כמה פיצ'בקעס בגירסת הפרמיום - זה כבר 7000 ש"ח בסוכנות. צבע מטאלי נדמה לי עוד 1000 - בסיוויק כלול במחיר. הטאסות בצדדים עוד 1500, משהו כזה, אצל סיוויק כלול. אני בנוסף זקוק למליף דיסקים, ורצוי הרבה. בסיוויק יש 6, הייתי מעדיף 10, אבל זה מה יש. בפריוס הייתי צריך להתקין עצמאית, עניין של אלפיים ש"ח לפחות וגם לא נכלל בביטוח במקרה חלילה גניבה או אובדן כללי. כך מגיעים להבדל של סכום 4-ספרתי. ולגבי בידוד רעשים - הכל עניין של טעם. אני בתור חובב מוזיקה קלאסית תוך נהיגה מאוד מותרד מרעשים. בסיוויק הם אינם נשמעים בפריוס כן. אולי למישהו אחר זה לא יפריע.
  3. כן, יכול להיות שזה 5000. אינני יכול להתגאות בנסיון נהיגה בפריוס. בסך כל ביצעתי 2 נסיעות ברכב. אחת תחת עינו הפקחה של סוכן מחירות ושניה - נסיעה של שעה ומשהו לבדי ברכב של החבר. הייתי מסכם כך. מבחינה הדינמית בכל זאת פריוס עדיף על סיוויק היברידי. זה שסיוויק זריז יותר מפריוס ברמזורים זו מבחינתי תכונה מיותרת. לצערי אינני כבר בגיל בו שואפים להרשים נהגים מסביב במשחקי המהירות. בגילי יותר מתאים לשחק במשחקי החיסכון בדלק. אבל למשל כאשר צריכים להישתלב בתנוע של כביש מהיר אחרי מחלף - החולשה של סיוויק די מורגשת. אבל שוב, מי שמחפש רכב זריז ודינמי - שניהם לא הכתובת. כמובן אינני משווא אותם ל-במוו על סוגיו. סתם סיוויק רגיל לא רואה את שניהם ממטר. אבל הנתונים הדינמיים זה לא השיקול היחיד. ישנה גם הנוחות והאיבזור. ובסעיף הזה סיוויק לוקח בגדול. כמובן הוא איננו מבודד כמו וולוו. בכל זאת נשמעים בסלון רעשי הכביש. אבל איזו אורטוריה של הנדל משתיקה אותם לגמרי. בפריוס זה מבחינתי פשוט בלתי-נסבל. מבחינת הנדסת אנוש סיוויק היה יכול להיות כמעט מושלם אילו לא בלם היד שממוקם מקדימה ומפריעה לרגל בתנוחה נינוחה בנסיעה על קרויז קונטרול. הפריוס פשוט לא נוח ותו לו. אני מבלה ברכב יותר משעה מדי יום. מדי פעם יוצא לי לנסוע למרחקים ארוכים גם, ולכן פריוס לא לגמרי מתאים לי. הגירסה הבסיסית של פריוס מגיעה עם איבזור חסר. אם רוצים להגיעה לרמת איבזור של הסיוויק, צריך להוסיף לפחות סכום 4-ספרתי. בזמנו ההבדל במחיר בין סיוויק לפריוס הבסיסי עמד על 17000 ש"ח. הוספת האיבזור בפריוס הייתה מביאה את ההבדל לסכום גדול בהרבה, כך שיתרון קל בחיסכון ובדינמיות כבר לא היה השיקול. לכן בחרתי בסיוויק. לאומת זאת, אילו שניהם היו באים באותו מחיר - אכן הבחירה לא הייתה קלה.
  4. בטח שהוא נוסע כשעושים קיק דאון. אבל זה לא כמו ברכבים אחרים בעלי תיבה רציפה. ראשית כל הסל"ד שלו בכלל מוגבל. תסתכל מה הנתון המכסימלי. נדמה לי 4000. בסיוויק זה 6500 עוד לפני התחום האדום. וזה לא נתון סתם. הוא גם מגיעה לנתון כזה בקלות, תוך שניות. זה נקרה קיק-דאון. לא שאני חלילה עושה דברים כאלה. גם 2500 יחד עם העזרה של המנוע החשמלי מספיק על מנת להדביק את הנוסעים עמוק אל תוך הכיסאות ופריאוס נשאר מאחור. אבל התרחקנו מהרמזור, עברנו 80 קמ"ש וזה כבר נהיה סיפור אחר. סיוויק נהיה חלש. הלחיצות על גז מניבות בעיקר צרחות בלתי-נעימות של המנוע מעל 4000 סל"ד והתאוצה אומנם עקבית אך איטית. הפריוס מסיג אותו בקלות וגם עובר הלה.
  5. נכון, הבידוד בפריוס לא ברמה. הרכב מנוהל על ידי המחשב על מנת לחסוך מנתון צריכת הדלק מיני שטויות שהנהג מסוגל לעשות ושהרכב בסופו של יום יהיה חיסכוני. אז הרכב לא מגיב לקיק-דאונים, לטובה ולרעה. מי שכן זריז ברמזורים וכן מגיב לכל קפריזה של הנהג זה הסיוויק. הקפריזות והקיק דאונים יכולים לגרום לכך שסיוויק ההבידי יצרוך כמו רכב משפחתי רגיל. אבל נהג מחושב ורגוע יביאי אותו לנתונים של פריוס. ובכן, ברמזורים סיוויק עדיף על פריוס. במהירות גבוה, בעקיפה למשל, פריוס יותר זריז מסיוויק. פריוס סוחב יותר טוב בעליות. אבל בסך הכל מבחינה הדינמית שנהים די חלשים. שניהם לא מתאימים לנהגים כריזמתיים.
  6. התקנות התעבורה הישראליות שותקות בנושא זה וכל העסק מתנהל לפי הפקודות וההוראות המשטרתיות. כרגע הפקודות הם כאלה שיש להימנע מביצוע בדיקות דם. למעשה אם הובלתה לאחר כבוד לבדיקה - לא משנה אם שתיתה או לאו - אתה חייב לנשוף. אין לך סיכוי לזכות בבדיקת הדם. וחס וחלילה לך להיכשל בבדיקה. אפילו לעו"ד כריש יהיה קשה להוציא אותך מזה. מהלך הבדיקה אינו מצולם ומתועד בצורה לקויה ביותר. השוטרים יכולים לרשום בטפסים את מה שבא להם ובית משפט מאמין להם באופן מוחלט. היו גם המתנדבים שהכינו טפסים מרשיעים בבית מראש - וגם אז הנאשמים הורשעו. לדעתי רוב הנהגים התמימים לא מתארים לעצמם עד כמה המצב חמור ועד כמה קל להיות מורשע. אז כפי שלא עומדים על קצה הגג של בניין גבוה - לא מסתובבים עם הרכב ליד מקומות בילוי וכמובן לא שותים כלום ביום בו נוהגים.
  7. אם שותים שלוק של בירה ונוהגים בהחלט ישנו הסיכוי להיות מורשע לפי הסעיף 62(3) לתקנות התעבורה. כאן זה המקום גם לציין כי המידע שמספקת המשטרה והחומר ללימוד התאוריה של נהיגה (שני בקבוקי בירה) - הוא מטעה וגם מכשיל. למשל כאשר עושים נשיפה לא חכמה (עוצרים את הנשימה תרם ביצוע הנשיפה) - בהחלט יכולים להיות הבדלים עצומים בין דם לנשיפה. או למשל כאשר נכשלים לרצות את המכשיר. הנשיפה אל תוכו ממש לא קלה, במיוחד למעשנים ולסובלים במחלות לדרכי הנשימה. יתרה מכך, חוץ ממצב של "נשיפה בלתי-מספיקה" ישנם המצבים של "נשיפה אסורה" (והם גם מסתיימים בהרשעה של "סירוב בדיקה"). ז"א הנבדק סיפק נפח מספיק, אבל לא בספיקה שהמכשיר דורש. או למשל הייתה לחות גבוה בחוץ וזה השפיעה על המכשיר. כאן גם חשוב לציין, כי בניגוד גמור לתקנים הבינלאומיים לתיפעול מכשירי נשיפה ראייתיים, התפעול הרשלני של המכשיר המשטרתי איננו כולל בדיקה של יכולת המכשיר למדוד את נפח הנשיפה. בניגוד לתקנים, המכשיר יכול לצאת לשטח בתנאי לחות קיצוניים, ועוד אינספור דברים. אז בהחלט יכול להיות המצב שחף מפשע (במובן ששתה את הכמות ה"מותרת") יורשע. אז עדיף להימנע מנהיגה לפחות כמה שעות לאחר שלוק של בירה. אך בדרך כלל השתיה לא מסתפקת בשלוק של בירה. הרי זה לפחות כוס או בקבוק. אז עדיף להמנע מנהיגה באותו יום בכלל. מתעוררת השאלה מה אם אלה שלא שתו כלל. אם נבדק כזה יצליח לרצות את המכשיר ולספק שתי נשיפות "כשרות", אזי התוצאה תהיה אפס. המכשיר, לקוי ככול שיהיה, לא ימדוד אלכוהול כאשר איננו. אך בהחלט יכול להיות המצב שאדם לא שתה בכלל, אך נכשל בלרצות את המכשיר. אזי כמובן גם יורשע ויענש בחומרה על לא כלום. לכן עדיף גם שלא להיסתובב עם הרכב ליד מקומות בילוי, בהן הבדיקות מתבצעות באופן קבוע. המאבק שאנו מנהלים אמור להביא לכך שהליקוים יתוקנו ובדיקה תתבצע לפי התקנים הבינלאומיים. אזי הסיכוי שהחפים מפשע יורשעו יהיה נמוך ביותר. אבל אין זה אומר שבינתיים נוכל לשתות ולנהוג וחוק יהיה להפקר.
  8. למה לאנשים לא מתעוררת השאלות מה קורה כשנופלים מגג בניין גבוה. מה ההבדל בין נחיתה על אספלט או על דשא. למה אין דשא ליד כל הבניינים והנופלים נעלצים לנחות על אספלט וכו'. אז כפי שכל בר דעת ימנע מעצמו עמידה על קצה הגג של בניין גבוה על מנת שלא יפול משם, כך הוא ימנע מעצמו נהיגה בשיכרות על מנת שלא יתפס.
  9. אם תסרב לנשוף בינשוף ותבקש בדיקת דם - תאושם בסירוב בדיקה. אפילו אם לא תסרב לנשוף בינשוף אך לא תצליח לרצות את המכשיר - תאושם בסירוב. ראה גם התייחסות להלן. יש חלק של צדק בדבריך. אכן הממל"ז או הדבורה מודדים גורם פיזיקאלי מוחשי - המהירות. ריכוז האלכוהול בנשיפה - זה הרבה יותר מורכב. הריכוז איננו אחיד לאורך הנשיפה. בהתחלה הוא קטן לקראת הסוף הוא גדול. החוק איננו מתייחס לנושא זה - לא ברור האים החוק מדבר על מקום מסוים בזרם הנשיפה או על ריכוז ממוצע וכו וכו. נושא עיקרוני זה נשאר לפרשנות יצרן המכשיר. הריכוז תלוי גם בחום הגוף. ככול שהגוף חם יותר - כך הריכוז גדל. מפה נובע גם התלות באופן הנשיפה. התנשפות עמוקה מורידה את הטמפרטורה ואת הריכוז. עצירת הנשימה - להפך. ההבדלים יכולים להגיעה לעשרות אחוזים. ישנה משמעות רבה לזמן שעבר מאז סיום השתייה, לתיפקוד הכבר ואינסוף גורמים פיזיולוגיים. כעיקרון ברור כי עצם הרעיון של בדיקת נשיפה מתבסס על קונספט מדעי מיושן משנות ה-20 של המאה השעברה, הוא איננו עומד בביקורת של המדע במאה 21. הוא גורם לאינסוף קשיים לכל העוסקים בנושא ואוכפי חוק בעייתי זה. כעיקרון במדינות המתוקנות החוק אומר את הבא - עזבו את הריכוזים האמתיים בדם או בנשיפה. זה לא מעניין אותי. לא ינהג אדם שריכוזו בנשיפה יעלה מעל הערך שיפלוט המכשיר שאני אישרתי. אז כל הנושא בעצם מתחיל להסתובב סביב טיב האישור של המכשיר. החוקים במדינות הנאורות קובעים את ההליכים ואת המוסדות התקינה הרלוונטיים. מאחר ובישראל לא היה אישור כזה - ישנה בעיה גדולה ופתיחת תיבת הפנדורה. אל תעיז אפילו לחשוב להתקרב לרכב ביום בו שתיתה. החוק (התקנה 62 לתקנות התעבורה) קובע עונש של שנתיים מאסר בפועל האים אתה רציני במחשבה שתוכל להראות לשוטר כתבת עיתון כזו או אחרת וזה ישחרר אותך? רק שלשום גזר כבוד השופט ריבלין שיושב בהרכב במשפט עיקרוני בירושלים שנתיים וחצי שלילה בפועל לאדם שהתקשה לנשוף במכשיר. וזאת למרות שבפני הרכב מכובד זה הוכחנו כי המכשיר בנוי בצורה כזאת שמאוד קשה לנשוף בו, ובכך איננו עומד בתקן הגרמני, המדינה בה הוא מיוצר.
  10. תרשו לי להמר בזהירות (אינני רוצה לאכול את הכובע אם אתבדה). ב-1 לינואר נתעורר עם עליית שווי קבוצות הרישוי. כי הרי לקראת סוף השנה האירו התחזק משמעותית. היין גם המשיך לעלות, כפי שחזיתי. אגב מפי החבר שעובד בחדר עיסקות של בנק גדול נודע לי כי יבואני הרכב החלו לרכוש לאחרונה את היין על מנת שזה יעלה. הדולר אומנם ירד, אך גם מהר סוגר את הפער. אך ההנחות מתחת לשולחן בסוכנויות מסוימות ימשכו בגדול עוד זמן מה. נראה גם חגיגה של רכבים חדשים בסוכנויות טרייד-אין (למרות שלדעתי זו עיסקה די רעה - רכב יד 1 מהחברה. עדיף לתפוס את הרכב יום לפני שהוא עובר לשם, בעודו עדיין נחשב ליד-0) מי שממתין לרכישה של רכב ליסינג עדיף שימתין עוד קצת. לדעתי יהיהו המציאות, אבל כמובן לא במרתוני המכירות הגדולים. המציאות לא נמצאות ברשות הרבים וקל וחומר לא דרך הטלפון. יש להגיע למשרדי החברה, לדבר בשקט עם אנשי המכירות, להציב להם את התנאים (הבלתי-מופרזים כמובן!) ולהמתין עד שהם ימצאו את הנדרש.
  11. הרכב מתחיל לזוז אפילו ב-500 סל"ד, מספיק לשחרר את הבלם בלי ללחוץ על גז אפילו, ומנוע נדלק. אבל התנוע אז בקצב איטי (חוטפים צפירות מאחור). לחיצה קטנה על גז מביאה את המנוע ל-1500 הוא מזנק כמו שאר הרכבים מסביב. בלחיצה בינונית מקפיצה סל"ד ל-2500 וגם החשמלי נכנס חזק לפעולה. הנוסעים פשוט נלחצים אל תוך המושבים והרכב אף לפני כולם. פעם חבר אחד עשה קיק דאון ברמזור (אני אף פעם לא עשיתי). הסל"ד קפץ ל-4000, הרכב נחנק וכולו רעד. מאז אני לא נותן לאותו חבר לשבת ליד ההגה. הייתי אומר כך... פריוס הוא חיסכוני ותו לו. בפריוס המחשב מחליט הרבה במקום הנהג. כך למשל - איך שלא תלחץ - לסל"ד גבוה לא תגיעה. הוא פשוט איננו. הקיק-דאונים בפריוס ישארו ללא המענה. לאומת זאת בסיוויק הנהג הוא בעל הבית. הרכב יעשה בדיוק מה שנהג יגיד לו. לכן סיוויק גם מאוד תלוי בסגנון הנהיגה. הנהיגה החיסכונית בו דורשת היסתגלות ולימוד (זו היסתגלות אומנם הרבה יותר נעימה מהיסתגלות לקפיצות של קורולה). אז אין זה פלא שלבוחני המגזין "אוטו" יצא הצריכה של 12 קם לליטר, ואצלי אחרי מספר חודשי לימוד יוצא מעל 20.
  12. לבת זוגתי הייתה קורולוה רובוטית מעבודה. בניגוד עליי היא אהבה את הרכב. היא טוענת שהצריכה שם לא הייתה שונה בהרבה מסיוויק הייבריד שיש לנו כרגע. אומנם כשהיא נוהגת בסיוויק - הצריכה שם על הפנים. היא נוהגת לבלום עם הבלם ברגע אחרון ובזינוק הסל"ד מבקר מעל 2500. אני בולם עם המנוע לאט לאט עוד כמאה מטר מראש ובזינוק לא עובר 1500 סל"ד.
  13. אני מאוד מפקפק בתוצאות המבחנים של מגזין "אוטו". כי הרי הכל תלוי לא רק ברכב, אלה הרגלי הנהיגה של הבוחן. כך למשל הרכב שלי יצא במבחן שלהם על הפנים. עצלי דווקא התוצאות סבירות. לפני זמן מה עשינו עם חברי בעל הפריוס ניסוי השוואתי (נסיעה לאריאל וחזרה). נהגתי בפריוס ויצא לי 4.6 ל-100. בסיוויק יוצא לי בנסיעה כזאת 4.8 ל-100. תוצאות אחרות לגמרי ממה שפורסם ב"אוטו". בעלי הקורולה הרובוטית דווקא משבחים את הצריכה של הרכב. לכל הדעות הוא יותר חיסכוני מהדור הקודם. וזה שצריך להתרגל למוצר שעולה 120000 ש"ח כמו לאיזה טרנטה - אני לגמרי מסכים. שום חיסכון לא שווא את הנ"ל.
  14. אינני מסכים איתך. ערכתי השוואה של מחירי הרכבי "147000 ש"ח" באנגליה. כמובן שהגירסאות אינן זהות, ברוב המקרים מדובר במחיר בסיסי עבור הגרסה הידנית. אבל מכל זאת זה מדגם מייצג. מונדאו יוצא דווקא הכי זול בין כולם. פורד מונדאו £15660 http://www.ford.co.uk/Cars/Mondeo סוברו לגאסי £18596 http://www.subaru.co.uk/Subaru_co_uk/ViewMenu.qed?menuid=M0M4M10 סיוויק הייבריד £17118 http://www.honda.co.uk/cars/civichybrid/ טויוטה פריוס £17870 http://www.toyota.co.uk/cgi-bin/toyota/bv/vsroom/main1024.jsp?BV_SessionID=@@@@1564153795.1230118736@@@@&BV_EngineID=ccccadegddlkjefcfngcfkmdfkidffh.0&deepLink=PS2_buildyour_new&range=PS2&zone=Zone%20PRIUS&navRoot=toyota_1024_root מאזדה 6 £16389 http://www.mazda.co.uk/Showroom/mazda6/4-door_specs/ יונדאי סנאטה £16935 http://www.hyundai.co.uk/newCars/sonata/ פז'ו 407 אין גירסה שזהה לזאת שבישראל, אבל כנראה בסביבות £17000 http://ww3.peugeot.co.uk/ppp/PPPWEBUK/Brochures_Peugeot/technical/407.pdf סיטרואןC5 החדשה 2 ליטר אוטומט £17421 http://www.citroen.co.uk/new-cars/citroen-c5-saloon/offers/ אגב... מה שמעניין אותי אישית: ההנחה במס עבור הרכבים ההברידיים כולה עוברת לכיסם של היבואנים או שהם אינם מסוגלים להסיג מחיר טוב אצל היצרנים. לפעמים מאיר זורקת ללקוחות הסיוויק עצם בדמות המבצע "שנתיים דלק חינם". ועוד משהו... המחיר של אקורד לא חורג בהרבה מהקבוצת המשפחתיות הבינוניות באנגליה: בסך הכל מדובר ב-18893£. http://www.honda.co.uk/cars/accordsaloon/ מאיר נורה יקרנים.
  15. אינני מבין על מה המהומה. הרי תמיד רכבי ליסינג/השכרה בעלי עבר בעייתי וקילומטרז' גבוה נמכרו מעל-30% הנחה מהמכירון. עבדכם הנאמן רכש רכב כזה עוד בשנת 2005 (32000 במזומן, כאשר המחירון היה 49000). והרכב שירת כמעט ללא דופי עד שנפל מות גיבורים ממכה מאחור לפני כי-שנה. אגב, הפיצוי של צד ג' בשנת 2008 היה כמעט זהה לסכום הרכישה בשנת 2005. לדעתי עוד תרם הצפת השוק בסחורה במחירי הפסד ישנם לא מעט פתרונות יצירתיים בדרך. כך למשל יאריכו את החוזים הקיימים עם הרכבים הקיימים. בעיתונות יש כל מיני ידיעות. בין היתר נכתב כי היבוא של הרכבים החדשים ממזרח הרחוק יקטן פי-3. כך שלדעתי המצב של שוק "מוכרים בלבד" הוא זמני. במצב המשברי ניתן גם לצפות לעלייה בביקוש לרכבים משומשים, כאשר הסיכוי לירידת גורפות של מחירי החדשים איננו גבוה. כך שלדעתי יהיה חלון הזדמנויות לבצע רכישה כדאית (לא בצורה מופקרת, אלה מספר אלפי ש"ח רווח) וגם הוא בהדרגה ייסגר.
  16. אין שום צורך להכריח איש. הדבר הרי נעשה על מנת להרשיע בעבירה. מאחר וסירוב נושא הרשעה אוטומטית - השאלה נשארת מיותרת.
  17. התשובה לא לגמרי מדויקת. הנושא נדון בפורום אחר: http://community.walla.co.il/?w=/512/3127/12997040
  18. לא הובנתי כהלכה. בנסיעה משולבת יוצא לי פחות מ-5. כרגע לאחר 4000 קמ של חודשיים אחרונים הנתון הוא 4.9. ברכב ניתן למנות בנפרד את הצריכה המצטברת והצריכה בכל נסיעה ונסיעה. בירידות יוצא הרבה פחות מ-5. בשיוט מישורי או בנסיעה פקוקה יוצא קצת פחות מ-5. בנסיעה עירונית יוצא כי-5. בעליות מתונות כמו אלה של כביש חוצא שומרון יוצא קצת יותר מ-5. 7 יוצא בעלייה לירושלים. כל עלייה תלולה שהיא מעבר לקילומטר פוגעת קשות בנתוני החיסכון. פריוס לא יוצא הרבה יותר חיסכוני מסיוויק בנסיעה עירונית. אומנם פריוס יכול להתקדם על חשמל בלבד. סיוויק יכול קצת להמשיך בנסיעה כאילו באינרציה על חשמל בלבד, וזה למרחקים קצרים וגם צריך נסיון מסוים עם הרכב. אבל המנוע של סיוויק יעיל יותר מזה של פריוס וכל המערכת חכמה יותר. כתוצאה ההבדלים לא ממש רציניים ובוודאי לא כאלה שיצדיקו הפרש של 17000 ש"ח במחיר הרכישה בזמנו.
  19. הניצול של הדלק ברכב רגיל איננו יעיל. כך למשל הדלק נשרף לחינם כאשר הרכב עומדעם מנוע דלוק (בגיר רגיל פחות, באוטומט יותר). לא צריך הרבה כוח על מנת להחזיקמהירות קבוע בשיוט. שוב הדלק נשרף לחינם. בירידות תלולות כעיקרון לא צריך דלק בכלל, כי הרי הרכב ייסע בעצמו. אבל ברכבים רגילים הדלק נשרף גם בירידות. טכנולוגית IMA נועדה ליעל את צריכת הדלק במצבים כאלה. ראשית כול קיים מנגנוןהצתה אחר. התערובת נדלקת עקב לחץ גבוה ואין שום רעש כאשר מסובבים את המפתח בווביץ'. מנגנון זה מאפשר הדלקות וכיבוים אינסופיים בלי בזבוז הדלק. הרכב נעצר – המנוע כבה. משחררים את הבלם – המנוע נדלק. גם בירידות תלולות הדלק כנראה לא מגיע למנוע. למרות שיש סל"ד מסוים הצריכה היא 0 (בדוק). המנוע קטן ומאוד יעיל. הוא בהחלט מספיק על מנת להחזיק מהירות קבוע בשיוט או להזדחל בפקקים. אבל הוא איננו מסוגל להאיץ את הרכב או להחזיק מהירות בעליות. כאן בא העזר של המנוע החשמלי. זה גם כן קטן מאוד, אבל 20 כ"ס שלו זמינים מיד. לא שהרכב נהיה ספורטיבי, אבל בהחלט זריז ברמזורים וסוחב אפילו יותר טוב מכמה וכמה רכבים מכובדים, כגון מאזדה 3. אבל בסך הכול לא מדובר בחיסכון פנטסטי. אולי קצת יותר טוב מדיזל ידני (ובכל זאת מדובר ברכב בגודל בינוני יחסית כבד וגם אוטומט). אני נוסע מדי יום מכפר שלם (תל אביב) לאריאל וחזרה. המסלול כולל את הפקק הנצחי של צומת בר אילן, שיוט במישור של כביש 5 ועליות\ירידות בשומרון. היתרון הגדול של הרכב בפקקים. כאמור, המנוע הקטן כבה בעצירות וצורך ממש מעט בזחילות. היתרון עצום גם בנסיעה חזרה מאריאל. הצריכה ממש פנטסטית בכל המהירויות. אני יכול לנסוע על גבול המותר (100 קמ"ש) וחוזר הביתה עם 4.4 ליטר ל-100 קם. הבעיה מתחילה בעליות. הסל"ד בקלות קופץ ל-4000, הצליל של המנוע הקטן נהיה לא ממש נעים, החשמלי גם מתאמץ. עם הזמן למדתי איך לנסוע בעליות. לשים בקרת שיוט על-90 ולהאיץ בעדינות תרם העלייה ל-100. איכשהו הרכב נמנע מסל"דים גבוהים בעליות קצרות יחסית. כרגע למדתי להגיע לאריאל עם 5.1 ל-100. אבל בעליות לירושלים שהם ארוכות יותר- תרגילים כאלה כבר לא עוזרים. כך או כך הצריכה לא תצא פחות מ-7 ל-100, שזה גם לא רע, אבל כבר כל רכב חסכוני יכול לעשות זאת. אגב, בתחילת הדרך, כאשר עוד לא הסתגלתי לרכב היברידי הצריכה הייתה גרוע. כאלה הם גם התוצאות במבחנים. כי הרי הבוחנים ככל הנראה לא רגילים לתפעול העדין שדורשים רכבים כאלה, לוחצים על הגז ללא הצורך ודופקים את הצריכה. כאמור, הנהיגה החסכונית צריכה להיות מאוד עדינה ומתוחכמת. ככל שיותר משתמשים בבקרת שיוט ופחות נוגעים בגז – כך טוב יותר. כאמור זה לא הרכב הנכון למרוצים. לסיכום. הרכב לא מומלץ לנהגי חמי מזג ולתושבי ירושלים. לא מומלץ לרכוש את הרכב במחיר מלא (בזמנו 147000, כיום 154000). מדי פעם הונדה עושה מבצע שנתיים דלק חינם – זה הזמן הנכון לרכישה. כרגע בכלל הייתי ממתין קצת. בקרוב יופיע האינסייט החדש והוא אמור להיות זול יותר. מאוד מעניין לראות מה יהיה הפריוס החדש (את הגרסה הנוכחית לא אהבתי) . אגב היתרון של פריוס על סיוויק ממש זהום, למרות שהמנוע החשמלי שלו חזק פי-2.5. ואני גם מסכים שלרקוד ריקודים צ'רקסיים עם הקלץ' וההילכים של דיזל גור רגיל בפקקים זה לא התענוג שמתאים לכל אחד.
  20. הרעיון של הניסוי עלה לראשונה עוד לפני שנה במהלך המשפט העקרוני בירושלים לפני כב' השופט טננבוים. אז עליתי לדוכן העדים וטענתי כי אין התאמה מדויקת בין דם לנשיפה והניסוי המוצע לא יבהיר דבר. בסופו של יום יתקבל בניסוי פיזור תוצאות כזה או אחר, וכל אחד אפרש אותו לפי רצונו. עו"ד קולקר סירב לקחת חלק בניסוי וזה נעשה הקיץ במסגרת אחרת. כאמור, התוצאות לא הפתיעו. אני עדיין סבור כי לניסוי זה אין הרבה ערך והוא איננו יכול להוכיח או להפריח את טענותיי. כי הרי אילו היו מביאים מכשיר מושלם ומכויל לפי כל התקנים – גם אז היה מתקבל פיזור תוצאות. בכל זאת ניתן ללמוד מהתוצאות דבר מה מבחינה מקצועית. אך אלה אינם הדברים אשר הופיעו בכתבה. עמדתי בנושא באופן כללי ולגבי הניסוי בפרט מופיעה כאן: http://www.sanegor.com/salame.pdf נ. ב. תשובה לשאלה מלמלה. סירוב להיבדק אלכוהול/סמים בנשיפה או בדם אוטומטית תוביל להרשעה. כולנו צריכים להפנים כי החוק דורש שנתיים מאסר בפועל על העבירה ושאיש מאיתנו לא יעיז להתקרב לרכב במצב בו לא ראוי להתקרב עליו.
  21. אני כעיקרון מסכים עם רוב דבריך. אני אפילו העתקתי את מקום מגוריי מאריאל לתל אביב, כך שאוכל לבלות ולהנות מהחיים בסופי שבוע בלי הצורך להתקרב לרכב כלל. יחד עם זאת כמה נקודות שראוי לשים אליהן לב. סבלנות אפס לאלכוהול בדם ומצב מודע לא מתיישבים יחד. ריכוז מסויים יכול להיות בלי שאדם מודע לכך. למשל אדם שתה בערב ובבוקר לא מרגיש כלום, אך שאריות האלכוהול בדם ישנם. ישנה הסברה כי תהליכים פיזיולוגיים מסוימים גורמים לנוכחות אלכוהול בדם בריכוזים נמוכים. כך שרמת אפס לא מקובלת משום מקום בעולם, פרט אולי לאיראן וערב הסעודית. תמיד ישנה רמה קבוע כולשהי. אזי החוק מתיר נהיגה בריכוז מתחת לרמה קבוע ואוסר אותה מעליה. אדם פיקח יודע שאסור לו להתקרב לרכב ביום בו הוא שתה. אך ישנם האנשים שחושבים כי מותר להם לשתות כמות מסוימת ובכך הם לא יעברו על החוק. אפילו המשטרה אומרת כי הרמה הקבוע זה בערך שני בקבוקי בירה (שזה כלל לא נכון ואפילו מכשיל). אז יחשוב האדם כי בירה אחת מותר לו לשתות ולנהוג ובכך יוכל לעבור על חוק ללא הכוונה. ויש כמובן כאלה ש"זורקים" על החוק תוך הנחה כי "לי זה לא יקרה". לא בכדי במדינות רבות הענישה היא הדרגתית וישנו מספר של רמות קבועות. ועוד משהו. לי ולעורך דין הכוונות שונות. העורך דין בא לזכות את הלקוח. אני בא לתקן את הנוהלים המשטרתיים אשר לדעתי לוקים בחסר. זה יכול לעבוד בשני הכוונים. גם לשחרר שיכורים לדרכם וגם להביא להרשעות שווא של חפים מפשע. לא פעם הצהרתי כי אני תמיד מוכן ומזומן לשבת עם השוטרים. יתרה מכך, לאחר שהליקוים יתוקנו, אהיה מוכן גם להעיד מספסלי התביעה.
  22. אני רואה כי אתה מצטט את המקורות (ביאליק). אז תרשה לי להיזכר בבן זמנו אחר, הסופר הרוסי בולגקוב. זה כתב סיפור דמיוני "לבו של כלב" על כלב שבניתוח גאוני הפך לבן אדם (הסיפור קורה בתחילת שנות ה-20). בן אדם זה נהיה קומוניסט נלהב. באחת האפיזודות הפרופסור מציעה לבן אדם חדש זה לקרוא את "הקאפיטל" של מארקס. "מה יש לקרוא בספר?" - עונה לו הבן אדם החדש, - "הרי הכל כו פשוט. לקחת את הכל ולחלק". אבל למעשה מסתבר שבעולם הזה לא הכל פשוט. נניח שבן אדם שתה. האלכוהול הגיעה לקיבה. שם נמצאים האנזימים הראשונים ומיד מתחיל הפירוק. חלק נספג ישירות בדם. הדם כל הזמן עובר דרך הכבד וזה גם מפרק את אלכוהול במנגנון אחר. אם תלך בדרך של שאריקוב (הכלב שנייה בן אדם), תיקח את הנהג השיכור, מיד לאחר שסיים לשתות, תמיס אותו בחומצה גופרתית, תוכל לדעת כמה אלכוהול הוא שתה (החלק בכל זאת יספיק להתפרק). אבל אם תלך בדרך של הספר המתוחכם והבזוי, תתחיל לקחת דמים - תגלה שהכל תלוי בתיפקוד קיבה, כבד, דם ורידי לא זהה לדם אורכי, ושאר "שטויות".
  23. נכון, בהרבה פסקי דין נהגו השופטים להמיר את הכמות בינשוף לכמות בדם. נושא זה לא נשאר ללא ההשלחות. כרגע אני מנוע מלהרחיב על כך, אבל בעוד יום-ימיים תבין למה אני מתכוון. זאת גם הסיבה שאינני יכול כרגע לתת תשובה מורחבת ועניינית (לגבי מערכת המשפט שלנו כמובן). אך באופן כללי הדברים נדונו בהרחבה בספרות המקצועית. אין שום קשר ברור בין משקל האדם, כמות השתיה, מילאוי הכיבה וריכוז האלכוהול בדם. הנוסחאות הידעות הן ממוצע סטטיסטי. אין שום נוסחה מדויקת ונכונה לכל אחד ואחד לגבי ספיגה ופירוק האלכוהול במשך הזמן. שוב יש הכללות בטטיסטיות שלא ניתן ליישם אותם לכל נאשם ונאשם ספיציפי. כנ"ל גם בקשר ליחס החלוקה בין אוויר לדם. דברים אלה לא זרים גם למחוקקים ברחבי העולם. לא בכדי הפריד המוחקק בין רמה קבוע באוייר ובדם. כעיקרון לא משנה מה היה בדם, - ניתן להרשיע רק על סמך התוצאה באוויר. אלה שכן - תוצאה זו צריכה להימדד באופן מיומן וברמה הראייתית.
  24. רבים וטובים נפלו בפח עם החישובים שכאלה, במיוחד כאשר לא הכירו את הספרות המקצועית. אילו עולם היה כו פשוט, היה אפשר לבטל את המדע.
  25. כעיקרון כל מי שנשלל לתקופה של שנה ומעבר על הסעיפים 62 ו-26 - נשלח למכון ארבע. התור למבחן יכול לקחת חודשים ארוכים. חודשים אלה למעשה מתווספים לשלילה, כי למעשה תוך פרק זמן זה משרד הרישוי איננו מאפשר גישה למבחני הרישוי. אך התייצבות עם אורך דין מומחה שמכיר את הנוהלים ואת הנפשות הפועלות לפי שמועות יכולה להמתיק את גלולה. למשל לזרז את התור. כידוע לי אין מדיניות אחידה בסניפים שונים של משרדי הרישוי לגבי אלה שנשללו לתקופות פחות משנה. לעיטים עומדות פקידות הרישוי על ביצוע המבחן, תוך כוונה למשוך את זמן אי-אחזקה ברשיון מעבר לשנה, על מנת שהקורבן ידרש למבחני רישוי. גם כאן לאיטים קרובות נדרשת התערבות של עו"ד. לאומת זאת ישנם הסניפים עם מדיניות יותר סלחנית. כעיקרון על פקידי הרישוי חובה לדווח למכון ארבע על נהגים שעוברים עברות תנוע מסוכנות וזה מזמן אותם למבחן. חובת דיווח על נהגים מסוכנים בפוטנציה מוטלת אף על עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, רופאים וכו'. אלה שהחוק לא דורש שלילת רשיון תוך ההמתנה למבחן. לכן הנושא פרוץ ונתון לשיקול דעתם של הפקידים וטיבם של עורכי הדין.
×
×
  • תוכן חדש...